eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
479 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
⛳️ این گوی و این میدان! ✍️ محمدجواد محمودی شاید شما هم این شعر را بارها شنیده باشید: «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» این شعر بدین معناست که واقعه‌ای به عمق و تاثیر عاشورا که در آن خاندان پیامبر(ص) به خاک و خون کشیده شدند... اگر روایت نمی‌شد، اگر تبیین نمی‌شد، اگر روشن نمی‌گشت، در همان کربلا می‌ماند و چه بسا یزید-همانطور که چنین تصمیمی داشتند- به عنوان طرف بر حق این واقعه معرفی می‌شد. پس به همان اندازه که قیام (ع) دارای اهمیت بود، تبیین و روشنگری حضرت (س) و امام (ع) نیز مهم و ارزشمند بود... یعنی همین، یعنی حقایق را بازگو کردن؛ حقایق را روایت کردن؛ حقایق را تبیین کردن... هم اگر چه انفجار نور است، اگر چه یک تنه در مقابل زورگوهای عالم ایستاده، اگر چه و و پرورش داده، اگر چه حامی مستضعفان عالم بوده و هست، اما اگر روایت نشود، اگر حقایق او تبیین نشود، دشمن آن را واژگونه بازسازی می‌کند... دفاع مقدس را نامقدس روایت می‌کند، شهیدسلیمانی را جنگ افروز معرفی می‌کند، یاری رساندن به مظلومین و سوریه و را دخالت نظامی معنا می‌کند؛ و هزاران حقایق دیگر که وارونه به خورد اندیشه‌ها می‌دهند تا حق را بپوشانند! چرا که حیات و بقای و به مخفی ماندن حقایق است. حضرت آقا فرمودند جهاد یعنی حرکتی که در مقابله با دشمن صورت می‌گیرد، پس سنگر امروز ما، شلمچه و فکّه و خرمشهر ما، همان جایی است که دشمن مورد حمله قرار داده، همان جایی است که رهبرمان فرمان عملیات داده. پس، در باغ بسته نیست، برای وظیفه‌شناسان کاملا گشوده است، حماسه، حماسه‌ی اندیشه‌ها و قلم‌ها است... بسم الله؛ این گوی و این میدان... «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انْفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» سوره مبارکه ، آیه 256 @HOWZAVIAN
🖌 پایان پرونده محتوایی امروز، هفدهم بهمن 🔹درصدد هستم به یاری خدا در تولید و بازنشر محتوای کانال، متنوع و پربار خدمت اعضای محترم باشم. 🔸بی‌تردید با نقد و نظرتان در ارتقای این محفل ادبی_رسانه‌ای می‌توانید نقش آفرین باشید. 🙏💐 کانال نویسندگان حوزوی؛ فضایی خودجوش در میدان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 هرگز به تو دستم نرسد، ماه بلندم 🌹اندوه بزرگیست چه باشی ، چه نباشی 🎥 فیلم «ماه بلند» 💡 تهیه و تولید توسط کارگروه فضای مجازی ستاد کنگره شهدای استان قم شهید_گمنام @HOWZAVIAN
یادداشت‌های سفر به آمریکا؛ ⭕️ ساده‌پوشی دانشجویان ✍️ حبیب الله بابایی یکی از نکات بسیار آموزنده در تجربۀ ‌دانشگاهی‌ام در ویرجینیا، ساده‌زیستی و ساده‌پوشی دانشجویان بود. مثلا یکی از خانم‌های دوره دکتری، خانم Susan، که با ایشان متن‌خوانی می‌کردم، بسیار ساده‌پوش بود. کتاب‌هاش را در داخل یک توبره پارچه‌ای (که قدیم‌ها ما برای حمل رسائل و مکاسب از آن استفاده می‌کردیم) می‌گذاشت. همه لباسش را اگر قیمت می‌کردی شاید به 50 دلار نمی‌رسید، ولی هم در درس‌خواندن بسیار جدی بود، هم در تدیّن‌اش التزام داشت. ایشان روز جمعه پاک (آدینه نیک) که روز عاشورای مسیحیان است، قرار جلسه‌مان را برای شرکت در مراسم Good Firday در کلیسا کنسل کرد. یکی دیگر از این دانشجویان بسیار خاص را در کلاس آقایان اوکس و بوشارد (که کلاس هرمنوتیک را به صورت مشترک تدریس می‌کردند) دیدم. او از بس زیاد مطالعه می‌کرد همیشه چشم‌هایش خونی بود؛ ولی در طول ترم ندیدم که یک بار لباسی قیمتی و فاخر بپوشد. همواره ساده و البته تمیز می‌پوشید. ولی در انجام کارهای کلاسی پا به پای اساتید پیش می‌آمد. اساسا یکی از نکته‌های بسیار مهم در دانشگاه، اولویت‌های دانشی دانشگاه بود. اولویت‌های دانشیِ دانشگاه هرگز تحت تأثیر روابط دختر و پسر، یا پُز و پرستیژ استاد و دانشجو نبود. نبودِ پُز و پرستیژ در دانشجویان را می‌شد در پدیدۀ جالب کاردانشجوییِ برخی دخترخانم‌ها مشاهده کرد. برخی از این دختران راننده اتوبوس‌های دانشگاه بودند و از این طریق برای هزینه‌های تحصیلی‌شان (30 هزار دلار برای هر سال) کسب درآمد می‌کردند و در امورات اجرایی دانشگاه مشارکت می‌کردند. @HOWZAVIAN
🔰مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام برگزار میکند: 🎞 نقد و بررسی مستند معضل اجتماعی 📆 پنج شنبه مورخ 21 بهمن ماه ⏰ 9 الی 12 📌 مکان: موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی بلوار جمهوری . میدان سپاه . بلوار شهید اخلاقی . بعد از کوچه یک قبل از تقاطع گلستان . پلاک ۱۲ @HOWZAVIAN @pajooheir
🔴 سر گردانی در اوج سرگردانی! ✍️خلیل سمیعی "به بهانه جنایت اخیر و گرداندن سر در خیابان و انظار عمومی" علت این سر گردانی شاید ناشی از سرگردانی (تحیر) قاتل و عامل این جنایت از تفکر متعصبانه و جاهلانه و غلط فرهنگی دینی و اعتقادی و یا قومی بوده است و یا نشأت گرفته از ضعف فرهنگی خانوادگی و اجتماعی و شاید هم سرگردانی قاتل و عامل این جنایت برگرفته از فرهنگ منحط غرب یا مسلک وهابیت داعشی بوده است. به هر دلیل که باشد، این کار زشت باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی مردم و تکدر خاطر آنان شده است و با هیچ عقل و منطق، دین و مذهبی سنخیت نداشته و ندارد. اینگونه سرگردانی ها در جوامع بشری سرانجامی جز این گونه سر گردانی ها ندارد و باید در این باره فکری کرد. @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
#انقلاب_در_مسیر (5) 💠 ترمیدور انقلاب اسلامی ✍️ محمدجواد نیکزاد یکی از نظریه‌ها در باب انقلاب، تئو
. به این متن اشکالی وارد است ایشان معتقدند که تریمیدور در انقلاب منتفی است در حالی که چه حضرت آقا و چه نظریه پردازان داخلی و خارجی امکان اون رو قائل هستند لذا حضرت آقا همیشه تاکید به اصالت حفظ آرمان‌ها دارند لذا تریمیدور منتفی نیست 1_ مگر حضرت آقا نفرمودند که تز انقلاب از حوزه است مواظب آنتی تز این انقلاب که از خود حوزه است باشید 2_مگر دشمنان نگفتند الان اصل انقلاب رو نمی شود تغییر داد بلکه باید آرمان‌ها رو تقلیل داد از تغییر به تقلیل رسیدند 3_الان جامعه اساتید حوزه در مقابل جامعه مدرسین در حال چه چیزی هستند لذا تریمیدور در انقلاب اسلامی منتفی نیست بلکه دور از انتظار است لذا احتمالی وجود دارد که باید از اصول و آرمان‌ها صیانت کرد تا تریمیدور اتفاق نیفتد. @HOWZAVIAN
✨﷽✨ 📣 آخرین دوره در سال 1400 مؤسسه قرآنی راه بهشت‌ با همکاری ‌مرکزقرآن‌کریم آستان ‌قدس ‌رضوی ‌برگزار می‌کند مشهد‌ مهلت‌ثبت نام 👈 تا 30 بهمن‌ماه آیدی‌ ایتا 👈@raahebehesht1 شماره تماس دفتر مرکزی قم👈02532904360 09022904360👈 شماره‌تماس‌شعبه‌مشهد👈09022974270 🔗کانال قرآن کودک و نوجوان @HOWZAVIAN
🔸یادداشتی بر فیلم بی مادر؛ 🔴 مادر بی‌فرزند همچون دختر بی عروسک است ✍️ حفیظه مهدیان 🔸فیلم از دو زاویه دید به مفهوم «مادری» می پردازد. اول: زنی از طبقه پایین که با چنگ و دندان می خواهد جان فرزند مریضش را حفظ کند و دوم: زنی از طبقه بالا که توانایی بارور شدن ندارد و در حسرت مادری است. باید دید این دو زن هر یک چگونه بازنمایی شدند تا دریابیم فیلم تلقی درستی از مادری ارائه کرده؟ یا از پس کار برنیامده و برخلاف ظاهر فیلم، مادری و فرزندآوری را به چالش کشیده است. 🔸حس مادری آنقدر برای زنان فطری است که ویکتور هوگو در بینوایان می نویسد: «مادر بی فرزند همچون دختر بی عروسک است». زن بی فرزند فقدان دارد، هرچند که تمام آمال و آروزهای دیگران را در دست داشته باشد. مرجان در ابتدای فیلم توانسته این فقدان را برای مخاطب متجلی سازد، اما همچون بسیاری از فیلم های دیگر، زن بی فرزند به تدریج به عفریته ای حسود و خطرناک مبدل می شود تا جایی که مرجان حاضر می شود فرزند خود در رحم زنی دیگر را به قتل برساند. و مخاطب متوجه می شود، که خواست مرجان برای فرزنددار شدن، هیجان هایی مقطعی است ناشی از تصمیم های زودگذر و طرحواره های غلط شخصیتی [: اشاره های امیرعلی به طرحواره های شخصیتی مرجان] و نه برخسته از میلی عمیق، فطری و پاک. 🔸پروسه ای که سه سال قبل هم به همین منوال پیش برده بود. نگاه سرزنش‌گر علی اوجی به مرجان، هنگامی که فرزندش در استخر افتاد و دریافت مرجان از این نگاه [: فکر می کنه من از قصد بچه ش رو انداختم تو استخر] دال های دیگری بر شخصیت دوگانه مرجان است: نوسان بین «عشق» و «نفرت» و البته نوسان بین «اخلاق انسانیت» و «مذهب‌گرایی مزورانه». 🔸از سوی دیگر مهروز مادری رنج کشیده است که هویتش با فرزند معنا پیدا می کند. فرزند در اثر بیماری می میرد و مهروز تمام خود را از دست می دهد. اما او باردار است و همچنان این جنین زنده در رحم است که او را به ادامه زندگی نوید می دهد. اما مهروز این فرزند را نیز از دست می دهد و او را که در حقیقت متعلق به امیرعلی و مرجان است روی تخت بیمارستان رها کرده و خود در تاریکی شب ناپدید می شود. و حال فرزندی مرده بر جای مانده در دل خاک و فرزندی تازه به دنیا آمده که هر دو مادر [مرجان و مهروز]، رهایش کرده اند و این «بی مادر» تنها روی تخت بیمارستان در انتظار رسیدن به چه آینده ای است؟ 🔸 در پایان جمله‌های ابتدای فیلم از زبان یک روانشناس معنا پیدا می کند که زن و شوهر عاشق تن به فرزندآوری نمی دهند مگر این که به ملالِ عادت رسیده باشند. «فرزند بدقدمِ نورس» دو رسالت داشت: «آغاز شکاف در علاقه امیرعلی و مرجان» و «فقدانی جدید برای مهروز» و در پایان هیچ کدام از مادرها او را نپذیرفتند. @HOWZAVIAN
کپشن (CAPTION) چیست؟ شاید این سوال ساده به نظر برسد و خیلی‌ها جواب آن را بدانند. در واقع بیشترین تعریف کپشن در اینستاگرام مصداق پیدا می‌کند و کاربران از این اصطلاح در پست‌های اینستاگرامی استفاده می‌کنند. اما در شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز از کپشن استفاده می‌شود. گاهی عکس‌ها و ویدئوها نمی‌توانند به تنهایی در شبکه‌های اجتماعی حرف مورد نظر ما را بزنند و کپشن در واقع همان متنی است که زیر آنها منتشر می‌کنیم تا بتوانیم توضیحات و جزئیات بیشتری را در اختیار مخاطبان بگذاریم. اما همین متن به ظاهر ساده و چند خطی گاهی چنان ما را دچار چالش می‌کند که شاید ساعت‌ها برای نوشتن آن زمان بگذاریم تا بتوانیم مخاطب‌مان را درگیر کنیم. در ترجمه فارسی به کپشن، نگاره هم گفته می‌شود اما استفاده از عبارت «کپشن» مرسوم‌تر است. 👈 پست قبلی @HOWZAVIAN
✔️ فرهنگ‌سازی درست، رسالت فیلمساز ارزشی ✍️ بابک شکورزاده برخی از سینماگران در مسیر فیلم‌سازی نگاهشان به فرهنگ جامعه است و به گونه‌ای به سوژه‌ها می‌پردازند که صرفا آنچه که مورد علاقه مردم هست را به تصویر می‌کشند؛ این‌ها در واقع چیزی را می سازند که مردم از آن استقبال کنند. این نوع نگاه شاید بتواند در رونق سینما و جذب مخاطب تأثیرگذار باشد ولی با آن فرهنگ سازی که به نوعی باید رسالت یک سینماگر باشد در تنافی است. حالا گهگاهی اگر از این منظر فیلمی ساخته شود، به شرطی که ترویج فحشاء و سیاه نمایی نباشد، ایرادی ندارد، ولی پسندیده نیست که این موضوع به یک رویه برای فیلمسازان تبدیل شود . سزاوار است فیلمساز به گونه‌ای رفتار کند که اگر بحرانی را در جامعه مشاهده کرد با خلاقیت هنری و فیلمنامه‌ای منسجم و جذاب در صدد اصلاح آن برآید و بتواند فرهنگ سازی کند، نه اینکه به عنوان یک موجود منفعل، تحت تأثیر محیط پیرامون خود صرفا آن چه که هست را برای خوش‌آمد مخاطب تولید نماید. برخی از فیلم‌هایی که در سال‌های اخیر تولید شد و معمولا به عنوان فیلم اجتماعی مطرح است با همین نگاه ساخته شد و راه حلی برای بهبود شرایط ارائه نکرده‌اند و به نوعی به ژانر نکبت تبدیل شده است. مسائلی از قبیل عشق دروغین ، خیانت، روابط نامشروع بین زن و مرد و چیزهایی از این قبیل دستمایه برخی از فیلم‌ها بوده و متأسفانه بعضا هم پر مخاطب است. به هر حال فیلمساز ارزشی، فیملسازی است که با مؤلفه‌های منطقی و معقول بتواند فرهنگ سازی کند و مطالب درستی را به مخاطب القا‌ کند تا اثر، به عنوان یک اثر فرهنگ‌ساز جلوه‌نمایی کند و اگر به نوعی مشکلات اجتماعی را مطرح می‌کند بتواند راه برون رفت این مشکلات را نیز برای مخاطب تبیین کند. @HOWZAVIAN
(8) ⭕️ استبداد پهلوی ✍️ محمد ملک‌زاده در دوران سلطنت پهلوي هر چند نهادها و رويه‌هاي به ظاهر دموكراتيك در ایران وجود داشت اما اين نهادها به پوسته‌اي غير كار آمد تبديل شده بودند؛ رژيم هيچ ارزشي براي رأي و خواست مردم قائل نبود و با گذشت زمان، سياستگذاري‌های دولت هر چه بيش‌تر جنبه شخصي به خود مي‌گرفت. گازيو روسكي، ساختار رسمي دولت ايران در زمان پهلوي را شامل يك چوب بست لرزان از نهادهايي توصیف می‌کند كه پيرامون شخص شاه ساخته شده بود و او هر گونه كه خود مايل بود، عمل مي‌كرد. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آری "به اتفاق" جهان می‌توان گرفت... 💠 برای حل مسائل اجتماعی، با فراخوان نقش‌‌آفرینی «به اتفاق» همراه شوید. 🔸مزایا: - جایزه نقدی یک میلیونی برای منتخبین مرحله اول - راهبری و آموزش تخصصی مهارت‌های کارگروهی و شناخت مخاطبین راه‌حل - محیط کار اشتراکی، خدمات راهبری ایده و حمایت مالی برای منتخبین مرحله دوم - تسهیلات پیاده‌سازی ایده تا سقف 150 میلیون تومان برای منتخبین مرحله سوم 🔰اطلاعات تکمیلی و ثبت‌نام در www.mobtada.org/event-3/ @HOWZAVIAN
(9) 🌐 تحریف معنای ناموس‌پرستی کار جریان باطل 🔴 چه کسانی ادبیات غیرت را وارونه جلوه می‌دهند؟ ‌‌✍️محمدجواد نیکزاد انقلاب اسلامی به‌عنوان یک انقلاب تأثیرگذار و دارای گفتمان شناخته می‌شود. از مهم‌ترین گفتمان‌های انقلاب، مبارزه با ظلم است. رهبر انقلاب در تبیین جایگاه ظلم‌ستیزی‌ انقلاب فرمودند: «آن زمانی که امام، این نهضت عظیم را شروع کرد، بیش از دویست سال بود که دولت‌های غربی، ملّت‌هایی را در گوشه و کنار دنیا -در آسیا، در آفریقا، در کشورهای متعدّد- زیر بار ظلمِ فزایندهٔ خود قرار داده بودند؛ انگلیس‌ها در هند و کشورهای آن منطقه، فرانسوی‌ها در آفریقا، در الجزایر و کشورهای دیگر، و برخی از کشورهای دیگرِ اروپایی در کشورهای گوناگون، مشغول ظلم واضح و بدون پرده بودند؛ خب معلوم است که این‌ها از این شعار ناراحت می‌شوند. [اینکه] یک حکومتی در قلب آسیا، در این نقطهٔ حسّاس، در ایران به‌وجود بیاید که شعارش این باشد که با ظلم کنار نمی‌آید، ظلم را قبول نمی‌کند، با ظالم آشتی نمی‌کند، از مظلوم حمایت می‌کند، معلوم است که برای این‌ها سخت و غیرقابل تحمّل بود». (۱) افزون بر اثرگذاری این گفتمان در سطح بین‌المللی‌ که در جبههٔ مقاومت بروز یافته است، جمهوری اسلامی توانست مبارزه با ظلم را در داخل و میان مردم، به‌خوبی نهادینه کند؛ به‌گونه‌ای که اکنون ظلم‌ستیزی را می‌توان سبک زندگی مردم دانست که بروز اجتماعی نیز دارد. این بروز اجتماعی را _به‌عنوان مثال_ می‌توان در ماجرای قتل دختر اهوازی مشاهده کرد. در این اتفاق وجدان عمومی جامعهٔ ایران از جنایتِ آزاردهندهٔ یک جوان عمیقا درد گرفت، ناراحت شد و آن را محکوم کرد. این واکنش اجتماعی را باید قدر دانست و از داشتن یک جامعهٔ پویا و زنده خشنود بود، زیرا گفتمان انقلاب، جامعه را به بلوغی رسانده که معنای غیرت و ناموس پرستی را درک کرده است و وحشی‌گری و جنایت به‌نام غیرت را تحمل نمی‌کند. کلام اخر اینکه کسانی‌که ناموس و غیرت را در این ماجرا زیر سؤال می‌برند، حساب‌شان جدا است؛ آن‌ها ظلم‌ستیز نیستند بلکه در دستگاه ظلم فعالیت می‌کنند، زیرا جامعهٔ ظلم‌ستیز با غیرت است؛ ناموس‌پرست است؛ در این جامعه هم‌شهری و هم‌میهن کرامت انسانی دارد. پی‌نوشت: ۱_ بیانات در مراسم سی‌امین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمة الله)، ۱۳۹۸/۰۳/۱۴ @HOWZAVIAN
👈نان به نرخ روز خوردن ملی‌گراها سخنرانی که از ملی گرایی سخنرانی می کنی، خودت خوب می‌دانی ما برای اسلام قیام کرده‌ایم. ایران بدون اسلام را نمی خواهیم. مگر شما از ملی‌گرایی‌تان چه به ما داده اید؟ ملی گرایی صرف به شخصیتی همچون حاج قاسم نمی‌چسبد. برای او هر انسانی انسان بود حتی اگر در عراق باشد و دلیل آن شهادتش در بغداد است. او ملت ایران را یکپارچه دوست می داشت و هیچ یک را بر دیگری ترجیح نمی داد. یمن و بحرین و سوریه و لبنان و فلسطین و ایران و... همه را برای نابودی ظلم و استکبار جستجو می کرد. حقیقتا عاشق اسلام و خدا بود. ملی گرایی ارزشمند است تا زمانی که گنجایش خمیرمایه دین اسلام را داشته باشد و گرنه ملی گرایی به تنهایی حتی ثانیه ای آدمی را در آخرت نجات نخواهد داد. @HOWZAVIAN
(10) ⭕️ ناسیونالیسم ایرانی و غفلت از جامعه مذهبی ایران ✍️ محمد ملک‌زاده رژيم پهلوي براي تحكيم تاج و تخت سلطنت و حفظ و احياي سنن جاهلي قبل از اسلام به عنوان محوري براي ناسيوناليسم ايراني به حدي راه افراط پيمود كه با اذعان تحليل‌گران غرب، از نفوذ اسلام شيعي در اذهان ايرانيان و سهم چشمگير اسلام در حيات فرهنگي ايران غافل ماند. شيرين‌ هانتر استاد و محقق آمریکایی در دانشگاه جورج تاون در توصیف این وضعیت می‌گوید: شاه آن چنان به خود و تاج و تختش مغرور شده بود كه براي نخستين بار پس از قرن‌ها از ورود اسلام به ايران، ايرانيان را وا داشت كه بين «اسلام» و «ايران» يكي را انتخاب كنند و قابل پیش بینی بود كه اكثريت قاطع ملت ايران در اين انتخاب «اسلام» را برگزينند و با رژيم طغيان‌گر پهلوي به مبارزه برخيزند. ماروين زونيس، محقق دیگر آمریکایی در تحلیلی از رویکرد ضد دینی رژیم پهلوی در برگزاری جشن‌های پر زرق و برق تخت جمشید می‌گوید: شاه در مراسم رسمي پنجاهمين سالگرد بنيانگذاري سلسله پهلوي، اسلام را به طور رسمي از زندگي مردم ايران كنار گذاشت و گفت: «من اعلام مي‌كنم كه ما، سلسله پهلوي، به چيزي جز ايران عشق نمي‌ورزيم و براي چيزي جز حرمت ايرانيان تعصب نداريم». این در حالی بود که او برخلاف این ادعا نه به ایران عشق می‌ورزید و نه برای حرمت ایرانیان ارزشی قائل بود. زیرا او خوب می‌دانست كه ايران و ايرانياني كه وی از آن سخن مي‌گفت، داراي ريشه‌هاي عميق مذهبي و شيعي بودند. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بنزین ۲۲ بهمن با خودمون : دوست عزیزم، طلبه فاضل جواد موحدی‌فر @HOWZAVIAN
💐 تقدیم به دوست عزیز ✔️ببینید چقدر باید هوای دوستان رو داشته باشیم امام جواد عليه‌السلام: مُلاقاةُ الاْخوانِ نَشْرَةٌ، وَ تَلْقيحٌ لِلْعَقْلِ وَ إنْ كانَ نَزْراً قَليلاً. ملاقات و ديدار با دوستان و برادران [خوب]، سبب صفاى دل و نورانيّت آن مى‌گردد و موجب شكوفایى عقل و درايت خواهد گشت؛ گرچه در مدّت زمانى كوتاه انجام پذيرد. (بحار‌الانوار، ج۷۱، ص۳۵۳) بازنشرکنید برای دوستان خوبتون @HOWZAVIAN
🔸انتقاد انقلابی فراموش نشود ✍️ علی کردانی «ای نشسته صف اول! به عدالت برخیز مالک راه علی شو، به شجاعت برخیز هان مبادا که چنان دولت قبلی، فردا گردن دولت قبلی فکنی مشکل را! گوش این مردم از این وعده و آن وعده پر است وقت تنگ است نبایست که لحظه نشست درد دل‌هاست خوشا گوش کنی مردم را نه که خاموش و فراموش کنی مردم را» چندی بود که دل‌های خسته و شکسته انقلابیون گوشی برای شنیدن نداشت و ناله‌های مردمی که سهم‌شان فقط و فقط صبر کردن بود راه به جایی پیدا نمی‌کرد! نمی‌دانم گره کار در کجاست؟ و چه زمان و چگونه قرار بر رفع آن خواهد بود؟ اما می‌دانم اگر ردپای آوای مظلومان گم شود و فریاد عدالت‌خواهی انقلابیون خاموش بماند، آن‌گاه دیگر امیدی نخواهد ماند! هر چند که تا به حال مشکلات بسیاری گریبان‌گیر مردم شده است، اما شاید همینکه امید به انتقاد و تغییر دارند آن‌ها را در میدان نگه داشته است؛ درست مثل راهپیمایی ۲۲ بهمن، همه می‌آیند چون امید دارند. در نگاهی عمیق و دقیق، فریاد عدالت‌خواهی به منزله امید داشتن و انتقاد کردن صحیح و بجا، به معنی دوست داشتن است؛ «انتقاد بجا» و «فریاد عدالت‌» دو مسیر ماندگاری است. اگر از صدای انتقاد ترسیدیم، باید از «نبودِ انتقاد» بیشتر بترسیم، اگر مشکلات انقلاب را انقلابیون دلسوز نگفتند، کسانی دیگر به صورت‌های دیگر خواهند گفت، اگر ما بر سر دولت فریاد نزدیم، کسانی دیگر به گونه‌های دیگر فریاد می‌زنند، اگر ما به هوای اینکه دولت از خودمان است، علیه کمبودها و کاستی‌ها سخن نگفتیم، کسانی دیگر به شیوه‌های بدتر سخن می‌گویند. گره مشکلات در دست مردم و انقلابیون است، دولت‌ها باید پاسخ‌گو باشند و بدانند مردم پیگیر آن‌ها هستند، نه تعریف‌گو و بله‌قربان‌گویِ آن‌ها؛ حالا دولت هر که می‌خواهد باشد؛ «بله، حتی شما دوست عزیز». «حق مردم نه زمین‌بازی و دست‌اندازی‌ست حق مردم نه چنین صنعت خودروسازی‌ست مردم ما که نکردند دریغی از جان صد دریغ است که مانند کنون در غم نان» @HOWZAVIAN
♦️ انقلابِ معرفتیِ اسلامی ✍️ حسین کاوه 🔹 انقلاب اسلامی ایران قبل از اینکه یک انقلابِ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد یک انقلاب معرفتی است. 🔸 امام خمینی کبیر و یاران مجاهد ایشان در روزگاری که آگاهی و اندیشه بشر منحصر در پوزیتیویسم شده بود، بابی از معرفت را به نام وحی الهی گشودند که چراغ راه عقل، سامان بخش تجربه و معیار سنجش شهود بشر شد. @HOWZAVIAN
🔴 ده سال پس از ترور شاید وقتی حسین دارابی مشغول ساخت هناس بود، فکر نمی‌کرد مخاطبانش منتظر مصلحتی دیگر باشند؛ اما دومین ساخته سینمایی این کارگردان جوان به زنی پرداخته که با تمام سختی‌های یک زندگی غیرمعمول، تنها به فکر حفظ این زندگیست. روایتی که رگه های صداقت و صمیمیت آن در بین فیلم‌ها، کتاب‌ها و خاطرات شفاهی دفاع مقدس هم به چشم می‌خورد؛ آثاری که چون صادقانه و هنری بیان شده‌اند، ماندگار هستند. هناس بعد از بادیگارد دومین فیلمی‌ست که به شهدای هسته‌ای نزدیک می‌شود. سوژه‌ای که کماکان حساسیت‌های اجتماعی و امنیتی بسیاری برای پرداخت دارد. در هردو فیلم، نقش زن در خانواده ایرانی به زیبایی تصویر شده؛ هرچند روایت شخصیت شهره، و زاویه دید فیلم دارابی، این فیلمنامه را در مراحل تولید نشدنی جلوه می‌دهد اما همراهی و حمایت محکم خانم پیرانی از فیلم، این گره را گشوده و کارگردان جسور، روایت جذابی را از کار درآورده. امید که این فیلم برخلاف ساخته اولش به اکران عمومی هم برسد. ✍️جاوید @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
. #نقد_کاربران به این متن اشکالی وارد است ایشان معتقدند که تریمیدور در انقلاب منتفی است در حالی ک
🔻نقد دقیق نیست! به نظر میرسه که ناقد متن بنده رو به دقت مطالعه نکردند، چون ایشون همون حرف‌ بنده رو به شکل دیگه‌ای بیان کردند. ⚠️ محل بحث اینه که آیا «نظریه» ترمیدور (که به برینتون تعلق داره) _ آیا «این نظریه»_ درباره انقلاب ایران قابل تطبیق هست یا نه؟ ❗️در این نظریه دو نکته قابل توجه هست؛ یکی اینکه ۴ انقلاب ( روسیه، انگلیس، فرانسه و آمریکا ) رو بررسی کرده دوم آنکه اشاره داره که انقلاب‌ها به شرایط قبل از انقلاب بر‌ می‌گردن. 🔹دربارهٔ "تطابق" «این نظریه» با انقلاب ایران: ۱_ نظریه برینتون قبل از انقلاب ایران ارائه شده، در نتیجه اصلا انقلاب ما مورد مطالعه قرار نگرفته تا از تطابق این نظریه با انقلاب اسلامی صحبت کنیم. ۲_ برینتون از برگشت انقلاب‌ها به شرایط قبل از انقلاب حرف میزنه، این در حالیه که شعارهای انقلاب ( مثل: عدالت خواهی، استقلال و مبارزه با فساد ) هنوز زنده هست، مردم هم در سال ۵۷ خواهان تحقق همین شعارها بودن. پس به‌خاطر شعارهای زندهٔ انقلاب اسلامی مردم به شرایط قبل از انقلاب رضایت نمیدن. ✅نتیجه اینکه «نظریه برینتون» از این دو جهت درباره انقلاب ایران قابل تطبیق نیست و منتفی هست. 👈 «بنده گفتم این نظریه تطابق نداره نه اینکه اصل بازگشت پذیری امکان نداره. فرق هست بین این دو» 🔸اما «اصل بازگشت پذیری»( ترمیدور) در این متن انکار نشده. 👈 در دو پارگراف آخر از صیانت آرمان‌ها و تحقق اهداف انقلاب اسلامی ایران گفته شد. از اینکه اگر پاسخ مناسبی برای «چرا جمهوری اسلامی ؟» نداشته باشیم، نگاشته شد. (همان تبیینی که حضرت اقا اشاره دارن) 👈در پاراگراف اخر نیز ( که در واقع جمع‌بندی مطالب هست ) مجددا درباره اصل بازگشت‌پذیری مطالبی که ناظر به نقد ایشون هم هست، ارائه شد. @HOWZAVIAN
🖌چگونه کپشن بنویسیم؟ حالا که فهمیدیم (👈پست قبلی) دقیقا کپشن چیست، با این سوال مواجه می‌شویم که چگونه کپشن بنویسیم، چه کار کنیم که مخاطب کپشن ما را بخواند، مجذوب آن شود و واکنش دلخواه ما را نشان دهد. کپشن‌نویسی را باید دقیقا مشابه یک محتوای متنی یا مقاله متنی بدانیم که در بیشتر مواقع با لحنی خودمانی نوشته می‌شود، اما به این معنی نیست که نمی‌توانیم به صورت رسمی بنویسیم. ساختار اصلی یک مقاله به شکل زیر تعیین می‌شود: 1. تیتر 2. لید 3. مقدمه 4. بدنه متن 5. نتیجه‌گیری و فراخوانی در کپشن‌هایی که می‌بینید شاید مانند یک مقاله به طور مشخص شاهد این بخش‌ها نباشید، اما اگر کمی دقت کنید به صورت یکپارچه و پیوسته می‌توان این موارد را در کپشن‌های مختلف مشاهده کرد. گاهی تیتر همان نوشته مهمی است که روی عکس یا ویدیو می‌زنید تا مخاطب بیشتر ترغیب شود محتوای شما را دنبال کند. لید همان یکی دو خط اول کپشن است و بعد از آن شاهد مقدمه و بدنه اصلی هستیم. در انتها هم در کپشن خود نتیجه‌گیری کرده و از مخاطبان می‌خواهیم بازخورد (CTA) خود را ابراز کنند. @HOWZAVIAN
. 💌 نامه؛ ابزار یا زبان؟ ✍️ علی اسفندیار آرزویم این است که برای آدم‌های خاصِ زندگی‌ام نامه بنویسم. باور کنید دوران نامه‌نویسی منسوخ نشده است. این ماییم که پیش پای تکنولوژی دست و پا گم کرده‌ایم، ذوق‌زدگی از لب و لوچه‌های ما می‌چکد و از هول حلیم تجدد، در دیگ آمیختگی کورکورانه فرهنگ‌ها افتادیم. نامه هنوز کارایی دارد و جوزدگی معاصرینه‌ی ما، این زبان را به لکنت نمی‌اندازد؛ چون آنانی که هوش و حواسشان در دعوای لایف استایل‌ها هست، دارند فرهنگ و تاریخ ما را رقم می‌زنند و می‌سازند و خدمت می‌کنند. ما کم‌بینا شده‌ایم. نامه صرفا یک ابزار فرهنگی نیست، زبان فرهنگی است. برای همدیگر نامه بنویسیم حتی شده همین مجازی‌اش... نامه صمیمی‌تر از پایان‌نامه است، چرا؟ بعدها می‌شود درباره‌اش نوشت. فقط کلی بگویم: آن قدری که نامه‌ها سرنوشت آدم‌ها و ملت‌ها را تغییر داده‌اند پایان‌نامه‌ها نه. نامه، آغاز ماجرای همزبانی‌ها و تبیین واقعیت‌های حال ماست؛ از این رو هر چه بیشتر روی این زبان کار کنیم، بیشتر خودمان را پیدا می‌کنیم. کتاب نامه‌های بلوغ مرحوم استاد علی صفایی را بخوانیم؛ گونه‌ای از نامه‌نگاری‌های پدر_فرزندی ست که هنوز دارد کار خودش را بین خواننده‌ها می‌کند، حال که اول برای فرزندان دختر و پسر به رشته تحریر درآمد نه برای خواننده‌های خارج از خانواده و بی‌شمار. @HOWZAVIAN