eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
475 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 روایت «حب وطن» سؤال: آیا جمله «حُبُّ الوَطَنِ مِنَ الایمانِ» در منابع حدیثی بیان شده است؟ دوست داشتن وطن بخشی از ایمان است جمله‌ای است که در منابع روایی شیعه و اهل سنت بیان نشده است. اما در تاریخ اسلام در حالات پیامبر(ص) بیان شده است که ناراحت و غمگین بودند به دلیل خروج از مکه که محل ولادت و وطن ایشان بود و جبرئیل وعده بازگشت و رفع این غم را به پیامبر(ص) می‌دهد. درباره معانی وطن وجوه مختلفی از قبیل بهشت، مکه، معاد، وطن عرفی و نیز وطن بزرگ اسلامی ذکر شده است. و اما درباره ارزش آب و خاک مطلب مهم این است که زمان و مکان ارزش ذاتی ندارند بلکه ارزشمندی آن‌ها با توجه به اتفاق و ماجرای خاصی است که در آن زمان دو یا مکان رخ داده است. حس وطن خواهی و وطن دوستی از امور فطری انسان است و وطن عرفی یا زادگاه انسان‌ها چیزی است که انسان ناخودآگاه به آن علاقه دارد. در تاریخ اسلام درباره پیامبر(ص) بیان شده است هنگامی که از خوف مشرکان هجرت می‌نمود، از مکه بیرون رفته و در غار ثور پنهان گردید تا این که پس از سه روز به جحفه رسید، در این هنگام رسول خدا(ص) بسیار محزون و از فشار مشرکین ناراحت بود و به یاد مکه آه سردی کشید؛ در این هنگام جبرئیل نازل و آیه: «إنَّ الّذی فَرَضَ عَلَیْکَ القُرْآنَ لَرادُّکَ إلی مَعادٍ؛ آن کس که قرآن را بر تو فرض کرد، تو را به جایگاهت بازمی‌گرداند.»(قصص:۸۶) را برای پیامبر نازل و او را دلداری داده و پرسید آیا مشتاق به مکه هستی؟ فرمود: آری و آه سردی کشیده فرمود: «الوطن، الوطن.» @HOWZAVIAN
📽 آیا سینما ذاتا ضد دین است؟ 🎞خودکشی از عشق یوزارسیف! ✍️ قاسم یزدانی مقدم برادری میگفت چند سال پیش در اردوی جهادی به ما گفتند: دختری از عشق مصطفی زمانی(یوزارسیف) خودکشی کرده و تا سرحد مرگ هم رفته. لطفی کنید و برای مشاوره بیایید! بعد دوستمان به شوخی سخن قابل تاملی میگفت: اینکه یک فیلم دینی از یک پیامبر درست شد، اما ازین طرف هم خیل عظیمی از دختران و زنان مملکت را عاشق آن جوان کردیم و بی میل به شوهرانشان! وهكذا در مورد خانوم زلیخا! همانطور که در مورد شبکه های اجتماعی عرض شد، تکنولوژی های مدرن از جمله سینما، ابدا خنثی و بی جهت نیستند بلکه میل به باطل دارند. مثلا از نظر اسلام، حقیقت انسان قلب اوست و از مهمترین اوصاف قلب هم طهارت. تنها یک مورد در قرآن داریم که به طهارت قلب اشاره شده و آن هم در مورد به حداقل ممکن رساندن ارتباط با نامحرم است(۵۳ احزاب و ۳۰ نور).حال چگونه می‌توان سینما و فیلمی که ساختش مبتنی بر ارتباطات حداکثری با نامحرم است را، ابزاری مورد تایید دین دانست؟ از دیگر سوی، تاکیدات اسلام عزیز در مورد حفظ نگاه، آنقدر محوری است که حضرت آقا امام صادق عليه السلام فرمودند: هیچ کس در اثر هیچ کاری مانند حفظ چشم از نامحرم، به طهارت نرسیده است(بحارالانوار ج۱۰۱ ص۴۱). باز چگونه می‌توان سینما و فیلمی که بنیادش، نگاه کردن به زنان و مردان نامحرم و غالبا زیباست را دینی دانست؟ بنابراین تعجب از کسانی است که از بیانیه زنان سینماگر متعجب اند! اساسا کدام سینما تا کنون در جهان سالم بوده که ما دومینش باشیم؟ @HOWZAVIAN
⭕️ انتشار یادداشت‌ها در کانال نویسندگان حوزوی به منزله تأیید همه محتوای آن نیست. سپاس از همراهی شما عزیزان
🔺در بین شهدا بودم از خدا خواستم همیشه بین شهدا بمونم 🔸با خودم فکر میکردم که چه طور میتونم همیشه بین شهدا باشم ؟ ✅به نتیجه رسیدم که خدا برای رسیدن به خواستم راه هایی قرار داده و برای رسیدن به اینکه بین شهدا باشم باید جسمم و قلبم و ذهنم بین شهدا باشه 📍۱. زیارت قبور پاک شهدا 📍۲. زیارت با خانواده شهدا 📍۳. آشنا شدن با سیره علمی و عملی شهدا 📍۴. آشنایی با آرمان های شهدا از طریق وصیت نامه ها و کتب و آشنایان 📍۵. استعانت خواستن از شهدا 📍۶. قدم های عملی برای اینکه دیگران هم بین شهدا قرار بگیرند. 📍۷. زنده نگه داشتن سيره علمی و عملی و آرمان های شهدا 🔸در لا به لای این مطالب و تفکر و قدم زدن بین قبور مقدس شهدا متوجه صحبت سردار شهید سلیمانی شدم که فرمودند: هر کسی شهید میشه از اول شهید هست یعنی از اول شهدایی زندگی می‌کند. 🔹در بین شهدا بودن توفیق در بین شهدا شدن را به ما میدهد. ☘️سلام و درود خدا بر ارواح طیبه شهدای عزیز خصوصا شهید اصلانی و دارایی عزیز☘️ 🔗 کشکول علمی یک طلبه @HOWZAVIAN
✋🏻 قلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَی الْحُسْنَیینِ... 🚨 توجه توجه 🚨 🔻 « آموزش روایتگری حماسه مقاومت؛ با محوریت » 🔰 مزایای دوره: ۱. اعطای گواهینامه شرکت در دوره ۲. معرفی به مراکز اعزام های زیارتی و مراکز بین الملل ۳. برگزاری دوره عملی و بازدید میدانی برای منتخبین دوره در 🚨 دوره مخصوص برادرانِ طلبه معممِ ساکنِ قم (سطح دو به بالا) می‌باشد. 🔰 زمان ثبت‌نام و مصاحبه حضوری: تا ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚠️ برای ثبت نام؛ ذکر را به همراه خود، به شماره ۰۹۹۳۹۴۰۰۱۰۹ پیامک فرمایید. @HOWZAVIAN
🌹خون‌بها ✍️ فاطمه میری یک نفر چقدر باید خوشبخت باشد که زمان و مکان و اوضاع جسم و روحش همه دست در دست هم دهند تا او را به بهترین سیرت و صورت به محبوب برسانند؟!. یعنی باید پشت پنجره فولاد چه گفته باشد؟ وقتی دستانش را وصل شبکه‌های فولادی می‌کرد. مثلا شاید گفته باشد: اللهم الرزقنا توفیق شهادت فی سبیلک. اما نمی‌دانست خدا خواسته او را. نمی‌دانست فولاد آب دیده حرم در دستان او چون موم شده. حالا او مستجاب الدعوه است. خدا تو را خرید به بهترین وجه. به بهترین خون‌بها. در ماه حرام پس خون‌بهایت بیشتر است. حالا تشنگی هم بیاید رویش بشوی مثل ارباب بی کفنت. گرسنگی هم بيايد تا شبیه عائله اربابت باشی. بعد تداخل زمان مرگت با مکان مقدس پیوند بخورد. بعد شقی‌ترین‌ها از قبل منتظرت باشد. بعد قبل از ریخته شدن خونت امام زائر عنه را هم ببینی. چه کسی از تو خوش‌بخت‌تر است؟ هنیاً لک خدا توی گوشت می‌گوید: از ایتام دین محمدِ(صلی‌الله‌علیه‌وآله) من حمایت کردی. من هم خون‌بهایت. تو که آن بالا نشستی برای ما هم دعا کن @HOWZAVIAN
🔹فرهنگ که هیچ؛ امنیت چه شد! ✍️ علی کردانی در این هفته دومین بار است که روحانیت مورد تعرض جانی قرار می‌گیرد. اینکه فرهنگ و عقیده در برخی موارد به قهقرا می‌رود و برنامه و دستانی در کار است و این دو اتفاق به‌صورت اتفاقی رخ نداده جای هیچ‌گونه شکی نیست؛ اما جای تأسف دارد که دو اتفاق در دو مکان مهم و با آسودگی تمام رخ داده است؛ حوزه و صحن مقدس. طلبه‌هایی که برای مصونیت اسلام و این مرز و بوم مجاهدانه تلاش می‌کنند اما مظلومانه آسمانی می‌شوند؛ این ناسزا و بدبرخوردی را تحمل کرده است اما گلوله و چاقو را کجای دلش بگذارد!؟ خلاصه می‌گویم؛ فرهنگ شاید زمان ببرد، امنیت چه شد؟! @HOWZAVIAN
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن ✍️ علیرضامحمدلو، پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی 💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از در افراد را باهم مرور می کنیم. ۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت. ۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است. ۳.خستگی و و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد. ۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد. ۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ... ۶.تنبلی ذهنی و و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای ۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و ۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن ۹.لاغرشدن و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی ۱۰. و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند. @HOWZAVIAN
🌅 حضرت خدیجه کبری(س)؛ مجاهد راه اسلام ✍️ محمد ادریسی بسیاری از نوابغ تاریخ از رفتار همسرانشان رنج می‌بردند و از عدم اعتقادشان به نبوغشان رنج‌کشیده‌اند اما او همواره با سخنان شیوا و خردمندانه، به شوهرش پاسخ می‌داد، او را تشویق و تأیید می‌کرد حجت الاسلام محمد ادریسی / ماه رمضان با آیین‌های بسیاری همراه است و همچنین در این ماه مبارک شاهد تولد و درگذشت چهره‌هایی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام هستیم و یکی از این شخصیت‌های بزرگ تاریخ خانم حضرت خدیجه (س) محبوبه و حبیبه حبیب رسول‌الله محمد مصطفی (ص) است که در این ماه رحلت یافت. نقش و موقعیت او در برقراری دین واقعی و گسترش آن بسیار بزرگ و تاثیرگذاراست و نادیده گرفتی نیست. سخن درباره یک زن جهادگر و همدم و سرشار از احساسات انسانی است که در هر زمینه‌ای بر بسیاری از زنان دیگر در زمانه خود مقدم است و چه کسی شایسته‌تر از خدیجه که در قلب محمد (ص) و در زندگی او باشد. ایشان یکی از بزرگ‌ترین بازرگانان قریش بود و در زمانه محاصره و تحریم غیرانسانی اسلام هر آنچه را که داشت در اختیار اسلام قرارداد. کسی در مکه نبود که محمد راستگو و امین را نشناسد و خدیجه نیز او را شناخته بود و به او اطمینان کامل داشت. بسیاری از نوابغ تاریخ از رفتار همسرانشان رنج می‌بردند و از عدم اعتقادشان به نبوغشان در رنج هستند اما او همواره با سخنان شیوا و خردمندانه، به شوهرش پاسخ می‌داد، او را تشویق و تأیید می‌کرد. او همواره با چشم نگران و مراقب و مهربانش حرکات و آرامش او را تماشا می‌کرد و با او همراه بود. خدیجه (س) اولین همسر پیامبر اسلام (ص) بود که در دوران جاهلیت زنی پاک خوانده شده بود و محمد (ص) بعد از ازدواج با او در کمال خوشبختی زندگی کرد و همواره از وی راضی بود. سال‌ها می‌گذرد و حوادثی به دنبال آن رخ می‌دهد و خدیجه عادت داشت که در زمان تنهایی محمد (ص) در غار و مشغول عبادت شدن او به‌دوراز غوغاهای روزگار غذا و آب به دست او برساند. حضرت خدیجه (س) یکی از پیشگامان در اسلام است که می‌توان گفت بیشترین تأثیر را نیز در زندگی پیامبر اسلام داشت. بانوی پاک‌دامن اسلام بدون اینکه در هیچ‌یک از جریان‌های تاریک و سیاه آن دوران که در اطراف او موج می‌زدند زندگی شرافتمندانه داشت و هدایت یافت. حسن معاشرت و راست‌گویی، کمال، زیبایی، مقام و منزلت در زمانه جهل و خرافات، قوت شخصیت، استواری اندیشه و صحت عقیده و با همه این‌ها اخلاق و ثروت زیاد از ویژگی‌های این مادر بود. بانوی بزرگوار اسلام و ام المومنین سه سال قبل از هجرت و قبل از معراج پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم درگذشت اما عشق بین پیامبر صلی‌الله علیه و آله و محبوبش خدیجه قطع نشد. (اَلسَّلامُ عَلَیک یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا زَوْجَةَ سَیدِ الْمُرْسَلِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا مَنْ أَنْفَقَتْ مال‌ها فِی نُصْرَةِ سَیدِ الاْنْبِیاءِ، وَنَصَرَتْهُ مَا اسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاْعْداءَ) @HOWZAVIAN
🌹فهم ژرف حضرت خدیجه(س) در آغاز حرکت بزرگ اسلام ✍️ محمدحسن مبین ⭕️نمونه ای برجسته از یک حلقه ی میانی: 💡به راستی چه کسی است که بتواند مدعی شود که در اغاز یک حرکت که نه ثمره ای داده است و نه نتیجه ای، به آن لبیک گوید ✅آیا نمونه ای در ذهن ها هست؟ بلی؛ خدیجه علیها الصلاة و السلام ،همان کسی که رسول خدا صلی الله علیه درباره اش فرمود:خدیجه،و کجاست مثل خدیجه؛او امر مرا تصدیق کرد،آنگاه که مردم مرا تکذیب نمودند 💥کسی که در آغاز راه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم اول زن مومن به اسلام شد،در زمانی که نه کسی به او اعتماد داشت و نه باور. 💥او ایمان را از طرق عشق و فهم با قلب و عقل، و عمل را از طریق همان فهم با تحرک و زایندگی ممزوج کرد 💥کسی که معتقد بود(المال مال الله) و با همین فکر تمام ثروت و هستی خود را به پای اسلامی که در راس آن فرستاده خدا بود ریخت و انفاق کرد؛ انفاقی که دائما به دنبال پر کردن خلاء های این نهضت و حرکت بود 💥او با روح توحیدی دمیده شده در کالبد جسمش،تمام وجود و هستی اش را فدای پیشبرد این نهضت کرد تا بتواند به حرکت عالم به سمت حاکمیت حضرت حق سرعت ببخشد 💥با ؛ فهمش نقشش جهت گیری هایش اولویت بندی هایش 💡 و در آخر: خدیجه کبری سلام الله علیها توانست با فهمی درست از خود و نقش اجتماعی اش، صحنه انقلاب رسول الله صلی الله علیه،اولویت بندی و جهت گیری درست و استفاده از مال خود عاملی امید بخش شود و واسطه ای بین توده های مردم و ارزش های حاکمیت اسلامی ک در راس آن رسول خدا بود بشود. 💥آری خدیجه سلام الله علیها اینگونه زیست و در شعبی تاریک و غمناک در اوج جهاد و فداکاری دعوت حق را لبیک گفت و الگویی کامل شد تا قیام قیامت برای تمام مبارزین و مجهاهدین این راه و مسیر . 💡آیا خودمان را در ادامه ی راه او می بینیم ؟ @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ✨به افسانه می‌ماند آن روزها ✍️ حسن طاهری، مدرس روزنامه‌نگاری نوجوان بهبهانی گریان در فیلم، با اینکه برادر دیگرش در جبهه اسیر شده، با التماس و گریه خود، قصد اعزام به جبهه را دارد، اما فرمانده او از اعزام او ممانعت می کند. سرانجام با پادرمیانی مادر این بسیجی، او اعزام می شود... این یک صحنه کوتاه است از روزهای مقاومت دهه ۶۰ و دورانی نورانی جهاد و شهادت، که برای انسان قرن ۲۱ میلادی و ربات های گوشتی اشباه الانسان، بیشتر به افسانه های تاریخی و اساطیر تخیلی می ماند. اما نسل انقلابی آن روزها، انسان های سراپا باور و عقیده و پرورش یافته در کرانه آتشفشانی اندیشه حضرت روح الله را نظاره کرد، که دیگر مادر گیتی چون آنان را نزاده است. انسان هایی که از سر تا قدم، مملو از ایمان و اخلاص بودند و فرشتگانی واصل و متصل، که یک شبه راه صدساله عارفان دیرنشین را سپری کردند. فقط یک جمله زیبا و مانا از حضرت روح الله می تواند چنین صحنه هایی شگفت آور را تفسیر کند: خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنان که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنهایی که این گوهرها را در دامن خود پروراندند! @HOWZAVIAN
📣📣📣 💠 سواد رسانه‌ای از منظر قرآن در ماه قرآن(۲) ✍️ ابراهیم شریفی، پژوهشگر اخلاق و رسانه 🌐 قرآن کلام خداوند است و طریق بیانش، اسلوبی است برای طریق بیانی انسانها؛ لذا در ادامه به خبرهای قرآنی می پردازیم و سعی می کنیم ببینیم این اخبار و محتوا و پیامها دارای چه ویژگی ها و ارزش هایی هستند که انشالله در ادامه به تعدادی از آنها به صورت مختصراشاره می کنیم : ✳️۱) انعکاس واقعیت بدون سوگیری؛ در تمام مراحل خبر، از خبردهی و خبرگیری و خبر پروری و خبر رسانی و خبرداری و خبرپراکنی این ملاک محور است که واقعیت صرفا محور و اصل باشد بدون کمترین تحریف يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا (احزاب ۷۰) ❇️۲) آگاهی بخشی و بصیرت افزایی؛ حتی قصه گویی و تاریخ گذشتگان را ذکر کردن در همین راستا است نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَٰذَا الْقُرْآنَ وَإِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ(یوسف ۳) ✳️۳) امید آفرینی(بشارت) ؛ برخلاف آنچه در دنیای کنونی گرفتاری عمده جوامع شده که اکثریت اخبار را اخبار سیاه تشکیل می دهند وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلًا كَبِيرًا(احزاب ۴۷) ❇️۴) اخلاق پروری؛ ارزش های الهی برای سعادت بشریت است و به نوعژ فطری انسانهاست لذا قرآن به شدت با رذائل مقابله میکند و با ترویج اخلاق و کار حسنه همراهی دارد و الگوسازی می کند وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ ۗ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ(انعام ۲۱) ❇️۵) مستندسازی؛ هم اکنون یکی از اصول اصلی خبرنگاری نوین، منبع خبر است. البته با تکنیکی همچون «دروازه بانی خبر» عمدتا اخبار، تحریف می شوند ولی در قرآن بر صیانت از خبر از جهت منبع و سند تاکید فراوانی می شود. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ(حجرات ۶) @HOWZAVIAN
〽️ منزلت اجتماعی روحانیت (1) 🔰 از «روایت» تا «فَرا روایت» ✍️ عبدالحسین مشکانی به‌نظر می‌رسد قاطبه روحانیون، متدینین و مخالفین و معاندینِ روحانیت، درباره روحانیت، به یک باور مشترک در طیف‌های گوناگون رسیده‌اند و آن‌هم «کاهش منزلت اجتماعی روحانیون» است. در این‌باره چندین نکته و نظر وجود دارد که إن‌شاءاللّٰه تلاش خواهدشد تا به‌مرور زمان، به آن‌ها پرداخته شود. در این مرقومه، تلاش دارم تا نگاهی به نسبت بین این «روایت» و «سنجش‌ها»ی مستند آن، بیافکنم. سنجش‌ها، حتی از نوع علمیِ آن، در چند نقطه می‌توانند دارای سوگیری باشند: «نظریه پشتیبان»، «گویه‌های برآمده از آن»، «نوع نمونه‌گیری» و «دستگاه تحلیل داده‌ها». ازاین‌جهت، اگر پژوهش‌گر، اهل بی‌تقوایی در پژوهش باشد، یا اگر دقت کافی در هرکدام از موارد فوق را از دست بدهد، امکان «روایت‌سازی غیر واقع»، در آن وجود دارد. به‌نظر می‌رسد اگر روایت برآمده از یک سنجش را نتوان به‌صورت پسینی، مؤید به ادلّه، شواهد و قرائن نمود، استناد به آن، جای تأمل دارد؛ به‌خصوص اگر استناد به چنین روایتی، جهت «سیاست‌گذاری کلان» یا «شکل‌دهی به فرهنگ عمومی و باورهای رایج»، صورت پذیرفته باشد. سنجش‌های علمی و یا ارتکازی موجود، باید بتواند به‌صورت پسینی، از روایت ارائه‌شده که «کاهش منزلت اجتماعی روحانیت» است، دفاع نماید. برخی از پرسش‌ها و چالش‌هایی که این روایت را محتاج استناد پسینی می‌سازد، از این‌قرار است: 1️⃣⟩ «منزلت اجتماعی روحانیت» با «قداست اجتماعی روحانیت» چه نسبتی دارد؟ آیا لزوماً کاهش قداست اجتماعی، با کاهش منزلت اجتماعی همراه است؟ (ادبیات نظریِ پشتیبان و گویه‌های سنجش) 2️⃣⟩ بین منزلت اجتماعی روحانیت و نقش‌های جدیدِ تعریف‌شده برای روحانیت، چه نسبتی برقرار است؟ به‌صورت روشن و شفاف، آیا انتقال و انقلاب در «پرسش‌گری و مطالبه‌گری مردم» از سؤالات و مطالبات پیرامون طهارت، صوم و صلاة، به پرسش‌ها و مطالبات حاکمیتی و تمدنی که از نظر کمّی و کیفی، قابل‌مقایسه نیستند، نشان‌دهنده کاهش منزلت اجتماعی است؟ (ادبیات نظری پشتیبان) 3️⃣⟩ روایت پیشینی قالب و غالب در بین مردم از نارضایتی از روحانیون چه تأثیری در «باز سنجش‌ها» و «بازخوردگیری‌ها» داشته و دارد؟ به‌شکل واضح و روشن: وقتی به‌هر علتی، در یک همراهی بین سه قشر پیش‌گفته («روحانیون»، «متدینین»، «مخالفین و معاندین») گزارهٔ نارضایتی، روایت قالب و غالب شده است، در سنجش‌های جدید، به‌صورت فزاینده، این گزاره تأیید نخواهد شد؟ (گویه، جامعه آماری، دستگاه تحلیلی) 4️⃣⟩ نقض تحلیل: قریب‌به‌اتفاق کسانی‌که در تحقیقات اجتماعی با آن‌ها روبرو شده‌ام، علی‌رغم «نقد بنیادین»،‌ «تخریب» و «تهاجم» به روحانیت، یک گزاره را مطرح می‌کردند که دالّ بر حاکم‌بودن یک «فراروایت»، بر روایتی با اشکالات فوق‌الذکر بود. تمامی این افراد اذعان می‌کردند که «مسئول روحانی، دوست و یا دوستانی روحانی دارند که استثناء محسوب می‌شوند و بسیار آدم‌های شریفی هستند». ⁉️ به نظرتان: تکرار حداکثری و چه‌بسا کامل این گزاره، نشان‌دهنده چه چیزی است؟ آیا چنین نمی‌نمایاند که گویا همهٔ مردم، علی‌رغم ناراضی‌بودن و ناراحت‌بودن از «جامعه روحانیت»، اما همه‌شان یک یا تعدادی روحانی می‌شناسند که مورد قبول و وثوق‌شان است و این‌ها را استثناء می‌کنند؟! ➕ به‌نظر می‌رسد که با پاسخ به پرسش‌های فوق و ارائه تناقضات موجود در تحلیل‌های رایج در این‌باره، می‌توان به فراروایتِ روایتِ مذکور پی بُرد. 🔸 پ.ن: ⟨1⟩ نگارنده، به «کاهش نسبی قداست اجتماعی روحانیت» که از قضا آن‌را مثبت می‌داند، «وجود مطالبه‌گری شدید مردم از روحانیت» که آن‌را نشانه‌ای بر ارتقاء کیفی منزلت اجتماعی روحانیت می‌داند و «وجود نارضایتی شدید در بخشی از جامعه نسبت به روحانیت» قائل است و در این یادداشت، تنها درصدد ارزیابی روایت فوق‌الذکر است. ⟨2⟩ وقایعی مانند حمله تروریستی حرم مطهر و تلاش در جهت قراردادن آن در طول روایت فوق‌الذکر و پخش کلیپی از سوی شخصی مجهول‌الهویه (حجت‌الاسلام ذکایی) جهت بازگویی رسانه‌ای و عوامانه روایت فوق و…، نشانه‌هایی از وجود چنین فراروایتی است. @HOWZAVIAN
«جهاد تبیین در دهکده جهانی ارتباطات» ✍️ الهه دهقانی 🔹به‌جای فرار از فضای مجازی یا دهکده جهانی، با این واقعیت روبرو شویم ولی از این اسلحه به نفع خودمان استفاده کرده و هویت غرب را آشکار نماییم. اکنون همان‌طور که رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) فرمودند وظیفه‌ی ما جهاد تبیین است... 🔹به قول شهید آوینی در عرصه‌های ارتباطی، نباید یک شهروند چشم و گوش بسته و مطیع محض غرب باشیم؛ بلکه باید قدرت تحلیل انتقادی داشته و اطلاعات درست را از نادرست تشخیص دهیم. 🔗 متن کامل را در ندای اصفهان بخوانید. @HOWZAVIAN
🔸عاشقانه‌های سجده ✍️ علی کردانی بندگی پُرنورترین و باارزش‌ترین لحظه‌های بودن است، بودن و سرودن، ماندن‌ و رفتن‌، کم‌امیدی و پرامیدی، خلوت و رحمت؛ تمام این‌ها هنگام عبادت و بندگی تجلی می‌یابد. اما آن‌چه دل را می‌رباید و قابِ بندگی را تمام‌زیبا نشان می‌دهد، افتادن و خود را ندیدن است، همان حالتی که در نماز و جز نماز نیز اتفاق می‌افتد. سجده نعمتی از خدا برای بنده است که در خلوت‌گاه عشق وجود خود را به زیر اندازی و خود را در برابر معبودِ والا پایین ببینی و در آن حال است که دیگر خود را نمی‌بینی؛ نه اینکه تو نیستی یا وجود حقیقی نداری، بلکه هستی، اما هستت رحمت و نیستت حکمتی از سوی اوست؛ پس لایق افتادن و کُرنش ‌است. به‌راستی که او ستودنی است و طعم ستایشش را در سجده‌های عاشقی می‌توان چشید. @HOWZAVIAN
🔴 پرده دیگری از بیانیه زنان سینماگر ✍️ بابک شکورزاده بعد از بیانیه سینماگران زن در مورد وجود فساد جنسی در سینما و محکومیت این معضل واکنش‌هایی درفضای رسانه‌ای به این بیانیه داده شد. اصل این مطلب که خود اهالی سینما خواستار ساماندهی به این وضعیت تأسف بار و مفتضحانه شده‌اند نکته مثبتی است؛ ولی نکته جالب توجه این جاست که برخی از کسانی که جزء امضاکنندگان این بیانیه بوده‌اند سال‌ها قبل منکر این وضعیت در سینما بودند و وقتی شخص متعهدی مثل مرحوم فرج الله سلحشور وجود فساد و فحشاء را مطرح کرد در مقابل او موضع گیری کردند و به شدت ایشان را محکوم کردند؛ مثلا در برنامه هفت زمانی که فریدون جیرانی مجری آن برنامه بود و به صورت زنده از شبکه 3 پخش می‌شد، مریلا زارعی به عنوان مهمان تلفنی به شدت بر علیه مرحوم سلحشور موضع‌گیری کرد. افراد دیگری نیز به نوبه خود به این موضوع واکنش نشان داده بودند . در همین رابطه روزنامه جوان نیز در یادداشتی به همین موضوع پرداخته است و با نام بردن از نگار جواهریان و ترانه علیدوستی همین انکار فساد در گذشته را گوشزد کرده است. درفرازی از این یادداشت می‌خوانیم: «موضوع وجود برخی فساد‌های اخلاقی در سینما اولین بار ۱۱ سال پیش و در پاییز سال ۹۰ توسط مرحوم فرج‌الله سلحشور بیان شد که با انتقاداتی از سوی برخی امضاکنندگان همین بیانیه اخیر صد‌ها نفره زنان دست‌اندرکار سینما که نسبت به خشونت علیه زنان در این عرصه اعتراض و افشاگری کرده‌اند، روبه‌رو شد. آن ایام تکفیر مرحوم سلحشور تا آنجایی بالا گرفت که سایت خبری خبرآنلاین حکم مهدورالدم بودن این سینماگر فقید را هم صادر کرد. کسانی مثل ترانه علیدوستی و نگار جواهریان که جزو اسامی امضاکننده این بیانیه هستند، آن روز‌ها ضمن تکذیب وجود چنین حقایقی در بخش‌هایی از سینما آن مدعا‌ها را افترا خواندند و از او می‌خواستند که سینما را به حال خود رها کند. در واقع افشاگران امروز فساد در بخش‌هایی از سینما همان منکران دیروز این واقعیت هستند که به هر شکلی در دفاع از اوضاع سینما ظاهر می‌شدند.» البته ناگفته نماند که چه بسا تعریفی که برخی از این بازیگران از فساد دارند با تعریفی که در واقع متناسب با فساد است فرق می‌کند. بعضی از روابط و رفتار نامشروعی که از این جماعت سر می‌زند مصداقی از فساد نیست. مثلا وقتی حریم چندانی برای محرم و نامحرم قائل نیستند، حجاب درستی ندارند و با انواع و اقسام آرایش‌ها و پوشش‌های زننده خودنمایی می‌کنند و این‌ها را جلوه‌ای از آزادی می‌دانند طبیعی است که نسبت به انتقاد از فساد موضع گیری کنند. مهم این است که همگان به این باور برسیم که اگر می‌خواهیم سوء استفاده‌های جنسی در این عرصه و یا هر عرصه دیگری به حداقل برسد و در شرایط ایده‌ال منتفی شود، راه اصولی آن دور بودن از مظاهر فساد و کارهایی است که مقدمه آن سوء استفاده‌ها می‌شود و به عبارتی عمل کردن به احکام نورانی اسلام راه‌گشای جدی در این باره است. @HOWZAVIAN
. 💎 کسب مقام برتر نویسنده حوزوی در جشنواره ابوذر ✍️ فاطمه جمال زاده از نویسندگان حوزوی و گزارشگران خبرگزاری فارس با اثر «شغل‌های هزار رنگ هنوز زیر آسمان یکرنگ قم نفس می‌کشند» رتبه نخست بخش گزارش جشنواره ابوذر را از آن خود کرد. 📎 لینک: برترین‌های جشنواره ابوذر در قم تجلیل شدند @HOWZAVIAN
⭕️ ناامنی جهان با تفکر استکباری ✍️ هادی قطبی نشست اسرائیل، امارات و مصر در پس حمله ایران به مرکز جاسوسی اسرائیل در عراق و نیز با گذشت چند هفته از جنگ روسیه و اکراین و نیز مقاومت و دفاع جانانه مردم یمن و آتش زدن آرامکو (تاسیسات صادرات نفت عربستان) و دیگر اتفاقات ریز و درشت در سایر اقصا نقاط جهان، برخی تحلیل گران را به فکر وقوع عنقریب جنگ جهانی سوم فرو برده است. حقیقت آن است که وضعیت کنونی جهان بر اساس تفکر منفعت طلبی و منفعت جویی آمریکا و استکبار جهانی است که خود را در جایگاهی قرار داده که شایسته آن نیست. بایدن و یا هر مدعی قدرت دیگر در جهان، به حکم عقل و بر مبنای ادیان توحیدی، اصولا شانیت چنین جایگاهی را ندارند که بخواهند تنها به فکر منافع خود بوده و به خاطر آن ملت ها را به جان یگدیگر بیندازند. برای تحقق صلح بین‌الملل بر اساس تفکر توحیدی، راهی جز پذیرش حاکمیت و ربوبیت الهی نیست: «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ...»(آل عمران/64) و نیز پذیرش سلسله مراتب ولایت الهی: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ...»(نساء/59) و نیز رعایت اصل عمل صالح و رفتار در چارچوب مصلحت بشری: «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»(عصر/2و3) و نیز رعایت اصل امر به معروف و نهی از منکر و نظارت عمومی: « وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ»(عصر/3) بر همین اساس، اگر دولت یا کشوری در برابر این اصول بایستد یقینا صلح بین الملل را دچار مخاطره کرده و ملت‌ها را به بیراهه می کشاند و اصولی را برای نجات بشریت ذکر می‌کند که ماهیتا نمی‌تواند صلح و مصلحت بشری را در پی داشته باشد. تفکر منفعت طلبی استکبار، موجب نابودی حرث و نسل می‌شود و این همان جنگ جهانی است که قرآن از آن یاد می‌کند: «وَإِذا تَوَلّى سَعى فِي الأَرضِ لِيُفسِدَ فيها وَيُهلِكَ الحَرثَ وَالنَّسلَ وَاللَّهُ لا يُحِبُّ الفَسادَ»(بقره/205) سیاست‌ورزان ما باید با رعایت اصول و شیوه‌های قانونی و ابلاغی از سوی ولی امر، با چنین تفکری مبارزه کنند تا ملت‌ها و دولت‌ها را از شر سلطه مستکبران نجات داده و زیر لوای توحید درآورند. @HOWZAVIAN
و تحلیلی بر آن 📌 آگرمان (Agreman) ✍️ محمد ملک‌زاده آگرمان یا پذیرش (Agreement)، اصطلاحی با ریشه فرانسوی است و به اجازه‌نامه‌ای گفته‌ می‌شود که توسط یک کشور برای پذیرش سفیر اعزامی از کشور دیگر صادر می‌شود. در عرف دیپلماتیک صدور چنین اجازه‌نامه‌ای پس از بررسی سوابق سفیر ارسالی توسط کشور پذیرنده انجام می‌شود و در صورت عدم صدور اجازه‌نامه، مقامات کشور پذیرنده نیز ملزم به ارائه توضیحات و دلایل عدم پذیرش سفیر موردنظر نمی‌باشند. البته این عرف مربوط به سفارتخانه‌های موجود در کشورها و دیپلماتهای شاغل در آن است نه سازمانهای بین‌المللی مانند سازمان ملل که دارای ماهیت جهانی و بین‌المللی است و در خاک یک کشور مانند آمریکا قرار دارد. پذیرش یا رد دیپلماتهای کشورها در سازمان‌های بین‌المللی به عهده کشور میزبان نیست و کشورهایی که میزبان چنین سازمانهایی در خاک خود می‌باشند، نمی‌توانند مانع از ورود دیپلماتهای کشورها در سازمانهای بین المللی مانند سازمان ملل متحد شوند. با این وجود دولت آمریکا گاه با دلایل سیاسی مانع از ورود سفرا و دیپلماتهای کشورهای مخالف خود به ویژه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل شده است. در یک مورد پس از معرفی آقای ابوطالبی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، دولت آمریکا در اقدامی خلاف منشور سازمان ملل، به بهانه‌های سیاسی مانع از پذیرش وی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل شد. این اقدام دولت آمریکا از دیدگاه کارشناسان بین‌المللی، نقض قوانین بین المللی و نیز نقض تعهد آمریکا بر اساس منشور سازمان ملل متحد تلقی گردید. روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در تاریخ 23/1/1393 با اشاره به پیامدهای این اقدام آمریکا آن را نوعی سوء استفاده دولت آمریکا از جایگاه خود به عنوان کشوری که میزبان یک سازمان بین المللی (سازمان ملل متحد) در خاک خود می‌باشد توصیف نمود. پروفسور ویلیام بیمن، استاد دانشگاه مینه سوتای آمریکا نیز این اقدام دولت آمریکا در عدم پذیرش سفیر جمهوری اسلامی ایران را نقض قطعی قانون بین الملل خواند که در اثر فشار لابی صهیونیستی بوجود آمده است. گرچه چنین اقدامات غیرقانونی از سوی آمریکا علیه کشورهای مستقل تازگی نداشته و به این مورد محدود نمی‌باشد اما از نگاه کارشناسان خارجی و تحلیلگران بین المللی چنین اقداماتی ضرر چندانی به جمهوری اسلامی ایران نمی‌زند، اما رفتار غیرقانونی آمریکا در بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی و سنگ اندازی وی در مسائل بین المللی کشورها و تعامل آنها با سازمان ملل را برای همگان آشکار می‌سازد. @HOWZAVIAN
💐 دلیل جمع بودن خطاب ادعیه نسبت به امام زمان(عج) سؤال: در بسیاری از ادعیه به ویژه دعای ندبه خطاب‌ها نسبت به امام زمان(ع) جمع است، مانند «أَیْنَ الشُّمُوسُ الطّالِعَهُ؟أَیْنَ الْأَقْمارُ الْمُنیرَهُ؟أَیْنَ الْأَنْجُمُ الزّاهِرَهُ …» دلیل این جمع آمدن چیست؟ پاسخ: خطاب جمع آمدن فرازهایی از ادعیه درباره امام زمان(عج) نشان دهنده ادب و اهمیت شخصیت ایشان است. مطابق با روایات این خطاب‌ها در برگیرنده تمام ائمه معصومین(ع) است و برخی دلایل همچون امت بودن ایشان همان‌گونه که نسبت به حضرت ابراهیم(ع) بیان شده، دلیل بر جمع آمدن خطاب است. در این باره می‌توان دلایلی را ذکر نمود از جمله اینکه گاهی در ادبیات، جهت حفظ احترام، فرد را به صورت جمع مورد خطاب قرار می‌دهند مثلا گفته می شود، استاد فرمودند یا پدر فرمودند، استاد تشریف فرما شدند؛ این نکته در مورد معصومین(ع) بنیز وجود دارد و در قرآن، روایات و ادعیه این نکته مورد توجه قرار گرفته‌ و آنها را به گونه‌ای مودبانه مورد خطاب قرار داده‌اند. در مورد حضرت مهدی(عج) مسئله را به نحو دیگری نیز باید بررسی نمود؛ در روایات آمده‌ است: «سُئِلَ ابوعبدالله(ع) هل وُلِدَ القائم؟ قال: لا، و لو أدرکْتُه لخدمْتُه أیّامَ حیاتی» از امام صادق(ع) در مورد تولد امام زمان(عج) سؤال شد که آیا حضرت قائم(عج) متولد شده‌اند؟ امام فرمود: نه، حضرت متولد نشده‌ است. اگر من او را درک می‌کردم، تمام عمر خود خادم او می‌شدم. قرآن در مورد حضرت ابراهیم(ع) نیز چنین خطابی دارد می‌فرماید: ﴿إِنَّ إِبْرَاهِیمَ کَانَ أُمَّه قَانِتًا لِلَّهِ حَنِیفًا وَلَمْ یَکُ مِنَ الْمُشْرِکِینَ؛ همانا ابراهیم (به تنهایی) یک امت بود، در برابر خدا خاضع و فرمان‌بر و حق گرا بود، و از مشرکان نبود.﴾ (نحل:۱۲۰) در این آیه خداوند حضرت ابراهیم(ع) را به تنهایی یک امت دانسته‌ است. @HOWZAVIAN
💠🔹امام حسن مجتبی علیه‌السلام: 《أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یَهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یَدْعُوَ اللهَ فَیُسْتَجَابَ لَهُ》 کسی که در قلبش جز رضا و خشنودی خدا خطور نکند چون خدا را بخواند من ضامن اجابت دعای او هستم 📗اصول کافی، جلد۲، صفحه۶۲ @HOWZAVIAN
💠 حکایتی در باب «حلم» حسنی(ع) ✍️ احمدحسین شریفی علی بن عثمان هجویری از صوفیان بزرگ قرن قرن پنجم، در کتاب کشف المحجوب می‌گوید: «و اندر حکایات یافتم که اعرابیی از بادیه درآمد. او بر در سرای حسن ابن علی نشسته بود اندر کوفه. اعرابی وی را دشنام داد و مادر و پدرش را. وی برخاست و گفت: «یا اعرابی، اگر گرسنه‌ای تا نانت آرند و یا تشنه‌ای تا آبت آرند، یا ترا چه رسیده است؟» و وی می‌گفت: «تو چنین، و مادر و پدرت چنین.» حسن رضی‌الله‌عنه فرمود تا یک بدرهٔ دینار بیرون آوردند و بدو دادند. و گفت: «یا اعرابی، معذور دار، که اندر خانهٔ ما بیش از این نمانده است والّا از تو دریغ نداریمی.» چون اعرابی این سخن بشنید، گفت: «أَشهد أَنّکَ ابنُ رسول اللّه...» و این صفت محقّقان مشایخ باشد –رضوان‌الله علیهم– که مدح و ذمّ خلایق به نزدیک ایشان یکسان شده باشد و به جفا متغیّر نشوند.» @HOWZAVIAN
🌐 تاریخ تمدن ویل دورانت یا حياة القلوب علامه مجلسي؟! ✍️ قاسم یزدانی مقدم تاریخ: گنجینه ای به بلندای زندگی بشر. هدایتکده ای که حضرت پدر، آنقدر در احوالاتش اندیشیده که گویی با اولین تا آخرین مردمانش زندگی کرده و حتی جزئی از آنان شده(نهج البلاغه نامه ۳۱). بنابر معارف قرآنی، همانقدر که آینده و معاد مهم است، تاریخ و گذشته هم عبرت آفرین است و ارزشمند. اما مهمتر این است که تاریخ چه کسانی را بخوانی و یا بهتر بگویم: چه کسانی را تاریخ ساز بدانی و محور روایت! پادشاهان را یا انبیا و اولیای الهی را؟ در این ميان اما، راه جستن از تاریخ تمدن ویل دورانت به عنوان یکی از بارزترین نمونه ها، یعنی گم شدن در هزارتوی اطلاعات غیر ضرور، که اساسا این کتاب به قصد "فاعتبروا يا أولي الأبصار" (حشر ۲) و "فانظروا كيف كان عاقبة الذين من قبل"(روم ۴۲) نگاشته نشده. سخن در این است که ما به یک الگوی روایت "هدایت محور" نیاز داریم، چرا که اگر گذشته را قرآنی فهم نکنیم، آینده را قرآنی نخواهیم ساخت.بنابراین در تاریخ تمدن ما، اساس روایت بر پایه سه گانه ی کفر، ایمان و نفاق خواهد بود. تاریخ بشر نیز به محوریت بزرگترین تاریخ سازان، یعنی انبیای اولوالعزم به دو دوره تقسیم خواهد شد. دوران اقوام اولین، چهار پیامبر و اقوام آخرین که دوران رسالت پیامبر خاتم صلوات الله علیهم اجمعین است(واقعه ۱۲و۱۳).طرح پیشرفته ای که کتاب حياة القلوب علامه مجلسي، آغازی بر آن راه مبارک است. مشابه: کدکس آلیمنتاریوس یا شیخ حرّ عاملی @HOWZAVIAN
✅ نمایشگاه بخش آزاد دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم دایر شد ✅ 45 اثر در نمایشگاه بخش آزاد دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم ✅ آثار 25 عکاس در نمایشگاه بخش آزاد دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم دبیر دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم گفت: نمایشگاه آثار «بخش آزاد» این دوسالانه، با 45 اثر از 25 هنرمند عکاس دایر شده است. به گزارش روابط‌عمومی دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم، ابراهیم سلیمانی در گفت‌وگویی در این رابطه اظهار داشت: این نمایشگاه تا 11 اردیبهشت‌ماه امسال از ساعت 15:30 تا 19:30 به صورت رایگان برای بازدید عموم در نگارخانه فرهنگ شهر قم واقع در خیابان شهیدان فاطمی (دورشهر) دایر است. وی افزود: دهمین دوره این دوسالانه در مقایسه با دوره های پیشین آن، دارای تفاوت های جدی؛ از جمله حضور عکاسان با «مجموعه عکس» و نیز «بخش عکس موبایلی» است که در دوره های گذشته این دو بخش را نداشتیم. رییس انجمن عکاسان استان قم ادامه داد: این دو بخش جدید، موجب رونق و حضور بیشتر عکاسان در این دوسالانه شد. سلیمانی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه عکس های برگزیده به شکل بسیار هنرمندانه ای «پاسپارتو» شده اند و همچنین دارای «کَپشِن» هستند. وی بیان کرد: در زمان برگزاری این نمایشگاه در روزهای سه شنبه هر هفته، نشست های تخصصی نقد و بررسی عکس ها به همراه گفت وگو با عکاسان در رابطه با این دوسالانه نیز انجام می شود. 🔵 نمایشگاه «بخش قم» دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم پس از عید فطر برگزار می‌شود وی اعلام کرد: نمایشگاه «بخش قم» که بخش اصلی نمایشگاه دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم است؛ پس از عید سعید فطر برگزار می شود و پس از آن آیین اختتامیه دوسالانه مذکور برگزار خواهد شد. 🔴 2 هزار اثر به دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم ارسال شد وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: حدود 2 هزار اثر از بیش از 120 هنرمند عکاس در بخش های گوناگون از سراسر کشور؛ به این دبیرخانه دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم ارسال شد. دبیر دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم افزود: از میان آثار دریافت شده، 180 اثر از 50 هنرمند عکاس برای نمایشگاه در دو بخش «قم» و «آزاد» انتخاب شدند. @HOWZAVIAN
به‌روزرسانی جدید بازی «عملیات انهدام همراه» منتشر شد. (نسخه 0.0.7) برخی از امکانات و قابلیت‌های افزوده‌شده عبارتند از: ✅ تغییر نظام اسلحه ✅ نظام کوله‌پشتی ✅ بهینه‌سازی بیش‌تر ✅ غنایم جنگی برای مشاهده کامل امکانات و قابلیت‌های افزوده‌شده و دانلود رایگان بازی به بازیکده مراجعه کنید: @Baazikadeh @HOWZAVIAN