🔅 گذرگاه سرنوشتساز غدیر
✍️ فاطمه ابنعلی
🔹 دنیا جای ماندن نیست؛ انسان ناگزیر باید از گذرگاه های زندگی عبور کند و چگونه گذشتن موضوع اصلی زندگی است. کیفیت عبور از گذرگاهها، و از آن مهمتر انتخاب راه نکته کلیدی زندگی هر انسانی است. اینکه گذر از راههای سالم و بی خطر را برگزیند یا فریفته ظواهر دنیایی شود و کوره راه های آلوده را در پیش گیرد و گم شود. یا راهی را برود که به ظاهر زیبا و خرم است اما پشت هر بوته آن حیوانی درنده در کمین نشسته تا انسانیتش را برباید و به خاک و خون کشد. گاهی هم پرتگاههایی وجود دارد که جز با کمک یک همراهِ راهبلد نمیتوان از آن عبور کرد.
🔹در نگاه اول برای گذار از این راه سخت و پر فراز و نشیب افق روشنی نمیبینیم اما دقیق که نگاه کنیم رد پای انسانهای بزرگ را خواهیم دید که به ریسمانی چنگ زده، بالا و بالاتر رفته و به سلامت قله انسانیت و زندگی انسانی را فتح کرده اند.
🔹فلسفه چنین گذرگاههای صعب العبوری «رشد» است و رشد از نقطه فطرت شروع میشود. آنگاه که به ندای ألستُ بربکم لبیک گفتیم و بعد از آن نگاهمان را از آسمان برنداشتیم تا بالاخره ریسمان ولایتش را پیدا کردیم، آن را محکم گرفتیم و آماده گذار و رشد شدیم.
آن ریسمان از جنس نور بود و باید با قلبمان میگرفتیمش. شاید روز ازل آن را نشانمان داده بودند و ما عاشق آن نور شده بودیم که در این دنیای وانفسای هزار رنگ و هزار داماد اینقدر زود و بی معطلی قلبمان آن را شناخت و در آن غرق شد و شد قلب مطمئن به «حب علی». همانجا بود که مرز فلسفه و عرفان درآمیخت، عقل مجنون شد، شعله های دوزخ کم آورد و حب علی شد قسیم النار و الجنة.
🔹دقیقا در #غدیر بود که آن نور روی دستان رسول الله(ص) تجلی کرد؛ همان موقعی که دست علی را گرفت و بالا برد؛ نورٌ علی نور شد و علی شد مولا و سرور و آقا و نور چشم و پدر و همراز و همراه و چاره بیچارگیها و مونس تنهایی و درمان درد و گشایش کار و خلاصه همه چیز و همه کسمان.
🔹 و ما غرق در نور علی از «سبل السلام» و «صراط مستقیم» گذر میکنیم و بالا میرویم تا بالاخره یک روز با نوری که در غدیر بر روی دستان پیامبرمان تجلی کرد، در جاودانگی محض به نور آسمانها ملحق شویم.
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔹بسان آسانسور!
✍️ محمدجواد محمودی در خبرگزاری حوزه نوشت
پلّهها دیوانه هستند،
میدانی چرا؟!
چون همه برای بالا رفتن،
پا رویشان میگذارند و ترقّی میکنند،
اما آنها همچنان در جای خود ساکن هستند!
همان پایین؛ بیحرکت...
اما در مقابل،
آسانسورها بسیار زیرک و باهوشاند،
چون هم به دیگران برای بالا رفتن کمک میکنند،
و هم خودشان صعود میکنند و متوقف نمیشوند!
✅در همیاری کردن،
آسانسور باشیم؛ نه پلّه...
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 پروژه "کشف حجاب اجباری"
✍️ علی صالحی
خوشبختانه امروز گفتمان حجاب به یک مساله مهم و ضروری در جامعه ما تبدیل شده است. حساسیت جبهه انقلابی به مساله حجاب کاملا به جا و منطقی بوده و ای کاش هیچ جریانی به خود اجازه نمی داد از حجاب برای رسیدن به قدرت و سایر اهداف سیاسی استفاده کند. چرا که نتیجه بازی سیاسی با مساله حجاب، شل و سفت گرفتن های مقطعی است. این در حالی است که حجاب یک حکم شرعی الهی و نص صریح قرآن کریم است و قدمتی به تاریخ بشریت دارد و مورد تاکید همه ادیان الهی است. بنابراین حاکمیت دینی نمی تواند نسبت به مساله حجاب بی تفاوت باشد. زیرا وظیفه حاکمیت دینی، اقامه قرآن در جامعه است. بی حجابی یا بد حجابی، محصول فرهنگ غربی است. غرب با نسخه بی حجابی به دنبال تخریب سبک زندگی اسلامی و ترویج انحراف در جامعه است. نتیجه این نسخه غربی چیزی جز فروپاشی نظام خانواده و تضعیف نظام جمهوری اسلامی نیست. حجاب نماد هویت معنوی یک جامعه دینی است. البته برخی تلاش دارند حجاب را یک امر شخصی و نه یک تکلیف اجتماعی معرفی کنند و معتقدند حاکمیت باید به مسائلی مهمی مانند اقتصاد و مبارزه با فساد و... بپردازد. بدون شک، ادعای نقض حقوق زن، تفکیک حجاب و عفاف از یک دیگر و گره زدن مساله حجاب به اختلاس و بیکاری و تخریب گشت ارشاد و.....همه بخشی از صدها مغالطه های آشکار رسانه های ضد انقلاب است. البته بدیهی است نتیجه تبرج گرایی و بی حجابی، آلوده شدن جوانان به گناه بوده و فلسفه گشت ارشاد، دفاع از حق الناس و ایجاد بستر امنیت و معنویت در جامعه است. گشت ارشاد یعنی الزام همگان به داشتن کمربند ایمنی و نه الزاما به معنای خشونت و رفتارهای غلط است. به نظر می رسد غرب در ورای دفاع از بی حجابی، به دنبال ترویج آزادی های نامشروع و ابتذال عمومی در جامعه است. بر اساس مبانی انسان شناختی قرآنی، زن یک شخصیت مستقل، شریف و آزاد است و هیچ مردی اجازه بهره کشی از او را ندارد و کشف حجاب، اهانت به حیثیث و کرامت اوست. اسلام آمده، زن را از مرتبه حیوانیت به مرتبه جمال و کمال الهی ارتقا دهد و به تعبیر امام راحل قدس سره: "مبدا همه سعادتها از زن بلند می شود. زن مبدا همه سعادت ها باید باشد. زن مظهر تحقق آمال بشر است از دامن زن مرد به معراج می رود." و این همان اندیشه ای است که غرب آن را نمی خواهد و به همین دلیل به شیوه ای نرم به دنبال اجرای پروژه کشف حجاب اجباری است.
#حجاب #عفاف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸آیت الله حائری(ره): بالاخره صف پاکان و ناپاکان جدا خواهد شد
آیت الله حائری شیرازی فرمود: دیروز گروهی از خبرنگاران اتریشی پیش من آمده بودند و سؤالاتشان را مطرح کردند. اولین سؤالشان این بود: در این 15 سال که از انقلاب گذشته، شاهد برگشتن جوانان از انقلاب هستید؟ در واقع، از من میخواست که این را تأیید کنم!
گفتم من به شما توضیح می دهم؛ انسان دو بخش دارد: بخشی که می خواهد مقتدر باشد و از همه بزند و از همه بِبَرَد و همه را غارت کند؛ و بخشی که میخواهد یک ذره به کسی تعدّی نکند. شما اروپاییها، امریکاییها، این بخشِ بزن-بخور را میبینید و آن بخش نزن-نَبَر را نمیبینید.
شما، به جز هرزهها هیچکس زیر چترتان و پرچمتان نخواهد ماند و ما تمام پاکان جهان را، از چنگ شما بیرون میآوریم.
ما با شما عالَم را قسمت میکنیم. پاکان عالم را از شما خواهیم گرفت و شما هرزههای ما را از ما خواهید گرفت؛ هرزههای ما برای شما و پاکان عالَم برای ما.
اگر در عمق اروپا و آمریکا یا حتی در درون اسرائیل، پاکی هست، بالاخره از صفوف شما خارج خواهد شد و به ما خواهد پیوست؛ و اگر در درون خانههای ما، ناپاکی وجود داشته باشد، بالاخره از بین ما خارج خواهد شد و به شما خواهد پیوست. این قرار ما با شما.
قرآن میفرماید: «لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ». بگذار تا ویدئو، تمام هرزههای ما را ببرد و ببینند که هنر متعهد ما، تمام متعهدهای آنها را به پیش ما خواهد آورد. سینمای متعهد ما، سرود متعهد ما، آهنگ متعهد ما بالاخره پیام انبیاء را به زبان هنر در اقصی نقاط عالم منتشر خواهد کرد. جشن در مقابل جشن؛ فیلم در برابر فیلم؛ سرود در مقابل سرود.
#اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📝انتشار یادداشت اعضای تحریریه مدادالفضلاء در نشریه پرتو سخن
🔅نقدی بر شاعرانگی سروش
✍️ سیدعبدالله هاشمی
🔅وطن اجدادی شهید بهشتی
✍️نیما ارزانی
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📝انتشار یادداشت اعضای تحریریه کانون مدادالفضلاء در روزنامهی سراسری سراج
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐 برتری طلبه طنزنویس در جشنواره کشوری طنزپهلو
......................................................................................
😊دوشنبههای برگی (خاطرات یک دختر غارنشین)
✍️علی بهاری
پدر همیشه گیر میداد. اعصابم را خرد کرده بود «این جوری نرو بیرون، اون جوری برو بیرون. این رو نپوش، اون رو بپوش، آهو باش، پلنگ نباش» یک روز دیگر به سیم آخر زدم و تصمیم خودم را گرفتم: راه اندازی یک کمپین علیه باباهای گیر!
بچههای غاپارتمانهای همسایه هم همین مشکل را داشتند. پدران آنها هم دائما گیر میدادند و اعصاب شان را خرد میکردند. قانون گذاشته بودند دخترها باید پوست خرس بپوشند. میگفتند «اصلا چه معنی داره دختر با حیوون پوستنازک بره بیرون.» ما نمیخواستیم. خیلی گرم بود. حتی یک روز یادم هست پدرم میخواست نصیحتم کند. مرا کشاند ت ه غار و یک تخته سنگ بهم داد و گفت: « بشکنش » من هم راحت شکستم. دو تکه سنگ خردشده را دوباره روی هم گذاشت و گفت : « بشکنش » من هم دوباره شکستم. این کار را شش بار ادامه داد و من هم هر بار سنگها را راحت شکستم. آخرش گفتم : « بابا اون چیزی که میخوای بگی مربوط به وحدت پسرهاست نه عفت دخترها! » همان موقع مادرم با یک سیخ گوشت آمد و گفت : « به به پدر و دختر خوب با هم خلوت کردید » که بهش گفتم: « مامان اولا این دیالوگ مال ثریا قاسمیه. چرا ثریاها را میریزی تو غارها؟ ثانیا باید سینی چای دستت باشه نه آهوی کبابی. » این رو که گفتم بابام عصبانی شد و گفت: « دختره چشم سفید! برو کولر رو خاموش کن. » گفتم : « بابا ما غارنشینیم ، هنوز خونه اختراع نشده ، تو دنبال خاموش کردن کولری؟ » که یک سنگ به سمتم پرتاب کرد و گفت : «پس برو در غار رو ببند. سوز میاد»
خلاصه، صحبت من و بابا به نتیجه نرسید و ما هم با بچههای مجتمع غاپارتمانیمان کمپین را شروع کردیم. قرار شد یک روز در هفته به جای پوست خرس، برگ درخت انگور بپوشیم. اسم کمپین را هم گذاشتیم: «دوشنبههای برگی» خیلی شروع خوبی داشتیم. در جنگل هواخوری میکردیم. گاهی با بچههای غارهای محل میرفتیم تفریح و خلاصه خیلی حال میداد. پسر غار بغلی میگفت : «بیا بریم تو غار ما. من یه کلاغ دارم پشتک میزنه. ولی من باور نکردم و نرفتم» با بچهها صمیمی بودیم و پسرها ر ا داداشی صدا میکردیم. دو تا از بچههای گروه با هم ازدواج قهوهای کردند. ازدواج قهوهای یعنی در یک چادر زندگی میکردند ولی دستشوییها جدا بود. هر کدام یک چاله داشتند مال خودشان. اختصاصی، ویوی جنگل. ماجرای آشناییشان هم این بود که پسر به دختر گفته بود : «بیا بریم آواز آهو رو وسط جنگل تماشا کنیم» دختر هم قبول کرد و رفت و خلاصه به هم علاقهمند شدند و الان با هم خوشبختند. پدرها همچنان پیگیر بودند ما دست برداریم و ما هم کماکان فراری از نصیحتهای تکراری.
پدر میگفت: «دخترم! من خیر و صلاحت رو میخوام. بیرون پر از گرگه، برگ بپوشی گرگها میخورنت» ولی گوش من بدهکار حرفهایش نبود. تازه دوستم که ازدواج قهوه ای کرده بود خیلی هم راضی بود. یکی از پسرها به من هم پیشنهاد کرد. اما من گفتم فعلا میخواهم شکارم را ادامه دهم.
وقتی با پدرها به زبان خوش به توافق نرسیدیم، تصمیم گرفتند از زور استفاده کنند. یکی از پدرها، درختهای انگور را آتش زد تا ما دیگر برگ نداشته باشیم. ما هم بیانیه صادر کردیم و گفتیم دوران یکجانبه گرایی تمام شده و بلافاصله "اقدامات متقابل" را شروع کردیم. برگ انجیر را جایگزین انگور کردیم. یک کم میسوزاند ولی خوب بود. پدرها کوتاه نیامدند. درختهای انجیر را آتش زدند و ما هم شروع کردیم به کشتار خرسها. تا میتوانستیم خرس کشتیم. ما خرس میکشتیم و آن ها انجیر آتش میزدند. کمکم آتشسوزی شد. کل جنگل آتش گرفت. مادرم نصف بدنش را در آتشسوزی از دست داد. پدرم هم از غار انداختش بیرون و به جایش یک پلنگ آورد. اما مساله به همین جا ختم نشد. به خاطر شکار بیرویه خرسها، زیستبوم به هم خورد. حیوانات به جان یکدیگر افتاده بودند. حیوانات اهلی رو به انقراض رفتند. دیگر غذایی برای خوردن نداشتیم. با دست خودمان جنگل را تبدیل به جهنم کرده بودیم. مجبور شدیم آن جا را رها کنیم و به جنگلی دیگر برویم.
راستی آن دوستم که ازدواج قهوهای کرده بود جدا شد. یک روز شوهرش بدون اجازه از چاله او استفاده کرد و همین زندگیشان را به هم ریخت. خدا را شکر که نرفتم آن کلاغ آوازخوان را ببینم.
خلاصه هیچ وقت کمپین راه نیندازید! نه هیچ جنگلی غار خود آدم میشود و نه هیچ آهویی شبها آواز میخواند!
پینوشت: این نثر طنز، اخیرا رتبه سوم جشنواره کشوری طنزپهلو را به دست آورد.
#حجاب
#چهارشنبه_های_سفیدی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌حجاب؛ از کنش انسانی تا پدیده اجتماعی
✍️ سیدمهدی موسوی، استاد حوزه و دانشگاه
🔹 براساس حکمت اسلامی، هر کنش و پدیدهی اجتماعی محصول یک نظام معنایی مستقر در فرهنگ عمومی است. چرا که همهی کنشها و پدیدهها علاوه بر صورت رویین و نظم ساختاری، دارای یک روح و معنای ویژه است و محصول یک نظام معنایی متناسب است.
🔸با تغییر نظام معنایی، کنشها و پدیدههایی که برآمده از آن است نیز تغییر میپذیرند و حتی متبدل میشوند، به این معنا که معروف و امر ارزشی به امری خنثی و یا غیر ارزشی تبدیل شود و بالعکس منکر و امر ضد ارزشی، به معروف و ارزش مبدل شود.
🔹 حجاب یک تکلیف دینی و کنش انسانی است و اهتمام به رعایت آن نیز یک پدیدهی اجتماعی است که محصول یک نظام معنائی و شبکه ارزشی مبتنی بر اعتقاد عمیق به سلوک دینی و تقرب به حضرت حق(جل جلاله) و باور به معاد و خوف از غضب و عقاب الهی است.
🔸هرگاه نظام معنایی توحیدی و ارزشی در جامعه گسترش یافته و در سطوح زیرین فرهنگ مستقر شده یابد طبیعتا رعایت حجاب و بسیاری از مناسک و شعائر دینی هم به صورت جمعی و شبکهای (نه جزیرهای) گسترش یافته است، در مقابل هرگاه بنیانهای فکری و اعتقادی جامعه تضعیف و نظام معنایی آخرتباور در فرهنگ عمومی کم رنگ شد و یاد الهی و بخصوص یاد معاد فراموش شد طبیعتا رعایت مناسک و شعائر دینی و ارزشی هم به صورت شبکهای و جمعی کم رنگ خواهد شد و نهایتا به یک عادت و رویه معمولی تبدیل می شوند، به نحوی که رعایت حجاب نه از سر دینداری و تقرب الهی و یا خوف از عذاب الهی بلکه یک عادت اجتماعی و رسم فرهنگی بدون پشتوانه عقلي و ایمانی است که براساس تحمیل جامعه و خانواده رعایت میشود. در صورت عادتوارگی یک کنش اجتماعی مانند حجاب و پوشش مشخص است که با تغییر زمانه و تنوع طلبی انسان آن عادت و رسم اجتماعی هم به سرعت تغییر میکند و الگوهای دیگری جایگزین آن خواهد شد. زیرا انسان بر حسب فطرت، موجود تنوعخواه، راحت طلب، تحولطلب و ماجراجو است و بر اساس طبیعت از تکلیف و مسئولیت فاصله میگیرد.
🔹 بنابراین مراقبت ازفرهنگ و باغبانی ارزشها و سنتها وهمچنین احیای هرساله درختان و بوتههای گلستان جامعه، یک ضرورت و رسالت مداوم و مستمر است که همواره میبایست درکانون توجه متولیان فرهنگی جامعه قرار گیرد تا به طور مدام بر تقویت نشاط، روح بخشی و معنادهی کنشها و پدیدههای بیافزایند و ازکهنگی، عادتوارگی، بیمعنایی آن جلوگیری کنند.
🔸راز این باغبانی و مراقبت نیز درثبات واستمرار برنامهی صحیح درجهت تعمیق باورهای دینی وتبیین ارزشها و گفتمانسازی آن باورها و ارزشها درسطوح زیرین فرهنگ از طریق تربیت و تبلیغ و رسانه مبتنی بردستگاه عقلانیت حکمی و اجتهادی است تا به یک نظام معنایی مستقر، معنادهنده ونظم بخش به گفتارها وکردار مبدّل شود.
🔹باغبانی فرهنگ و مراقبت از نظام معنایی، از یک سو در گرو ثبات و اتقان و پویایی نظام تربیتی متناسب با نظام معنایی است که به تعمیق باورها و ارزشهای اخلاقی و مسئولیت پذیری اجتماعی بپردازد و از سویی در اقتدار رسانهای در مدیریت و هدایت تغییرات اجتماعی در جهت گسترش و تعمیق هنرمندانه، هوشمندانه و زیرکانه (عقلانیت) است به نحوی که ذهنیتها، گرایشات و ذائقه عمومی را جهت ببخشد. بدون تربیت متناسب و رسانه هنرمندانه، باغبانی فرهنگ ممکن نیست.
🔸 قطعا حرکتهای مقطعی راه به جایی نبرده ونخواهدبرد؛ چون این برنامهها بدون برنامهاند وبرخاسته ازسر احساسات است به نحوی که ازاستمرار و ثبات لازم برخوردار نیست به نحوی که با تغییر دولتها و جورسانهای تغییر میکند و با "شل کن، سفت کن" های پیدرپی همراه است وهمچنین این برنامهها باتشتت وچندپارگی فرهنگی وقبیله گراییهای سياسي وجناحی در نهادها ومتولیان فرهنگی وسیاسی همراه است که موجب بی اعتمادی مردم وجسارت مخالفان و مغرضان میشود.
🔹 خلاصه مشکله حجاب در یک دهه اخیر نتیجه طبیعی تغییرات معنایی جامعه است که معلول چند عامل است که در چند دهه گذشته ما دارد: ۱. نبود نظام تربیتی متناسب با حکمت و عقلانیت انقلاب اسلامی، ۲. نبود رسانهی قدرتمند برآمده از عقلانیت انقلاب اسلامی برای اقناع جامعه و مدیریت تغییرات اجتماعی، ۳. حرکتهای مقطعی بدون برنامه از سر احساسات، ۴. چندپارگی سیاسی و غلبه سیاست و منافع حزبی و جناحی بر فرهنگ و اخلاق.
🔸 اگربخشی ازجامعه در طول ۳۰ سال گذشته به تدریج ازفرهنگ حجاب دورشده است وسبک زندگی دیگری راپذیرفته است تنها راهحل آن این است که باید حداقل ۱۰ سال بهکار جدی تربیتی و رسانهای قدرتمند، حکیمانه، هوشمندانه، هنرمندانه و همافزا با بسیج همه امکانات و سرمایه های فرهنگی پرداخت تا ثمرات آن در جامعه مشخص شود. ۱۰ سال در برابر ۳۰ سال به جهت قدرت فطری میل به حجاب است.
#حجاب
#رسانه
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#توئیت_خوانی
📌 پارک را سگی نکنید
عاطفه مهرجو هم نوشت: سگ به محض ورود به پارک، روی چمن، اولین کارش ادرار یا مدفوع هست؛ حالا فکرشو کنید فرداش یه خانواده برای تفریح میان همون پارک و روی همون چمنها میشینن و شروع بیماریهای ناشناخته استارت میخوره!
📌 هر گاه ایران بیدار میشود...
سیده آزاده حکیم در توئیتی به اشاره به تهدید مکرون که گفته بود«من ایران را از خواب بیدار و به خودش خواهم آورد!» نوشت: اولا که غلط میکنی؛ دوما اینکه توصیه میکنیم هرگز اینکار را نکن، زیرا تجربه ثابت کرده، هرگاه ایران از خواب بیدار میشود، دشمنانش در آرزوی خوابیدن او، هلاک میشوند!
📌 به جز آن چند صد سکه ظریف و یارانش، کدام ایرانی سود برده است؟!
عبدالرحیم انصاری در توئیتی نوشت: دولت روحانی ۸ سال وقت داشت برجام را به سرانجام برساند؛ یکی از این بزرگواران، خصوصا آقای ظریف بپرسد بجز آن چندصد سکه ای که به شما رسید، کدام ایرانی دیگری از برجام سود برده است؟ اساسا برجام چرا علیرغم توافق و تصویب حتی یک ریال برای ایران منفعت نداشت؟!
📌بیخ گوش آمریکا
کاربر دیگری نوشت: ایران و چین و روسیه به میزبانی ونزوئلا میخوان دو قدمی آمریکا رزمایش برگذار کنن،
فکر کنم حسینیه کاخ سفید برای دهه اول محرم آماده بشه.
📌چرم درخت موز!
امیر سهیلی هم در صفحه شخصی اش نوشت: دیدید سلبریتیها می گن ما مدافع حقوق حیواناتیم، حیوانات رو در عید قربان نباید سر برید گناه دارن. اون کیف و کفشی که تو پیجشون تبلیغش رو میکنن از چرم درخته موز، میفهمی ؟ چرم درخت موز!
📌وقت صادرات فرهنگ
یک کابر فعال فضای مجازی نوشت: درآمد هالیوود در سال2019 بیش از 42.5 میلیارد دلار بود یعنی چند برابر درآمد فروش نفت ایران.
اخیرا یک انیمیشن ایران بنام پسر دلفینی در روسیه به نمایش درآمده و در چند روز به درآمد بیش از 1.7 میلیون دلاری رسیده.
وقتش نشده نفت رو کنار بزاریم هم درآمد کسب کنیم هم فرهنگمونو رواج بدیم؟!
📌دوره پهلوی خوب بوده؟!
علیرضا گرائی هم در صفحه اختصاصی اش نوشت:
مهم نیست زمان پهلوی مردم فقیر و بدبخت بودن؛
مهم نیست آمریکاییها برای حضور تو ایران حق توحش میگرفتن؛
مهم نیست به خاطر کمترین اعتراض ملت رو به گلوله میبستن؛
و...
مهم اینه زنها تو خیابون میتونستن لخت باشن!
برای یک بیمار جنسی همین دلیل کافیه تا بگه دوره پهلوی خوب بوده.
🔗 برگزیدههای کانال توییتا
#کوتاه_نویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 كلمهها بر احساسها و انديشهها تأثير ميگذارند
احساسها بر افكار و كلمه ها مؤثرند
انديشهها بر كلمهها و احساسها تأثير ميگذارند
بگوييم : از اينكه وقت خود را در اختيار من گذاشتيد متشكرم
نگوييم: ببخشيد كه مزاحمتان شدم
بگوييم: در فرصت مناسب كنار شما خواهم بود
نگوييم: گرفتارم
بگوييم : راست مي گي؟ راستي؟
نگوييم : دروغ نگو
بگوييم: خدا سلامتي بده
نگوييم: خدا بد نده
بگوييم : هديه براي شما
نگوييم : قابل ندارد
بگوييم: با تجربه شده
نگوييم: شكست خورده
بگوييم: قشنگ نيست
نگوييم : زشت است
بگوييم: خوب هستم
نگوييم: بد نيست
بگوييم: مناسب من نيست
نگوييم: به درد من نمي خورد
بگوييم : با اين كار چه لذتي مي بري؟
نگوييم: چرا اذيت مي كني؟
بگوييم: شاد و پر انرژي باشيد
نگوييم: خسته نباشيد
بگوييم: من
نگوييم: اينجانب
بگوييم: دوست ندارم
نگوييم: متنفرم
بگوييم: آسان نيست
نگوييم: دشوار است
بگوييم: بفرماييد
نگوييم: در خدمت هستم
بگوييم : خيلي راحت نبود
نگوييم : جانم به لبم رسيد
بگوييم: مسئله را خودم حل مي كنم
نگوييم: مسئله ربطي به تو ندارد
#اخلاق_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸دست رسول
✍️ علی کردانی
از قلب کعبه به جهان آمدی و در قلب محراب از جهان پَر گشودی؛ تو آن بودی که زادگاهت برای خدا بود.
پس قلب عالَمیان و آدمیان به تو مایل است؛ قلبی که حب و بغض با او تنظیم میشود و مصاف حق و باطل، به نسبت او روشن میشود.
اما زادگاهت همچنان میجوشد؛ در بستر خاتم مرسلین ماندی تا رهسپار شود، زمانی سکوت کردی که زمانت بود و شمشیرت در ترازوی عمل از همه چیز سنگینتر بود.
خاتم تو را زینت بود؛ زین رو خاتمت را به مسکین بخشیدی؛ تو طلوع شبهای مظلومان و اشک بیدار یتیمان بودی؛ اسراری داشتی که ناگفته ماند؛ چون کسی نبود تا تو را دریابد.
دروازه شهرِ علم بودی، پس اجازه ورود با تو بود؛ در یاری آخرین پیامبر اولین بودی.
کعبه تو را در آغوش گرفت، محراب تو را خواند و آسمان تو را فریاد زد؛ از ولادت تا شهادت شوق رهایی داشتی و در محراب ذوق رستگاری.
اخلاص را جان بخشیدی و محراب را برکت؛ طلوع تو غروب نفاق است؛ آنجا که تو باشی نفاق از دست تو حیران و گریزان و نقشهها بر آب است.
تمامت امامت بود؛ اگر تو نبودی اخلاص و تقوا ترجمه نداشتند و اگر جهاد نمیکردی اسلام پینه بسته میماند.
ماندی تا آیین نبی بماند؛ عروج کردی تا اسلام بدرخشد؛ نبی رحمت(ص) دستت را بالا گرفت، یعنی که دستی بالای دستت نیست؛ ای دست خدا.
#عید_غدیر
#امیرالمؤمنین_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔅 شیعه از غدیر آموخت...
✍️ حامد تقدیری
کمی که دقت کنیم می فهمیم اندازه ما چقدر است. اگر خانه ای را به ما دادند و خوشحال شدیم، اگر شغل و ماشینی را دادند و خوشحال شدیم، اگر کنکور و دانشگاهی را قبول شدیم و خوشحال شدیم، اندازه ما به همان مقدار است. اندازه ما به مقدار خانه و شغل و ماشین و کنکور و دانشگاه است. بعد می فهمیم ما ته صفیم. مایی که قرار بود نور چشم آقا رسول الله بشویم و وجود ولی خدا به خاطر ما سرشار از شادی شود و افتخار ایشان بشویم آنقدر خودمان را کوچک گرفته ایم که در ماشینمان سوراخ میشود می خواهیم خودمان را بکشیم.
مگر میشود خودمان را شیعه بدانیم و نخواهیم دلی را زنده کنیم و بنده ای را عاشق. شیعه از غدیر آموخته که وظیفه او انسان سازی است و نه ساختمان سازی. وظیفه او بارور کردن و رشد دادن خود و دیگران است و نه توقف و در جا ماندن. شیعه از غدیر ولایت پذیری و سربازی را آموخته است.
غدیر فقط یک عید در میان اعیاد است. غدیر مبدأ تاریخ است. ولایت آنقدر مهم بود که خداوند ولی اش را در خانه خود از آسمان آورد و در خانه خود او را آسمانی کرد. ولایت را که فهمیدیم، می فهمیم همه وجودمان سربازی است و ما هیچیم. هیچ محض.
ما اگر غدیر و ولایت و سربازی را فهمیدیم، می فهمیم که هنر نمی کنیم با احساساتی شدن کاری میکنیم ، که آن فرد بی دین هم احساساتی میشود و حرکتی می کند. می فهمیم وقتی وظیفه مان را شناختیم و برای وظیفه مان شب و روز نداشتیم آن وقت سرباز مسیریم.
همه عمر بنشینیم و برای نعمت غدیر، خدا را شکر کنیم، نمی توانیم ذره ای از شکر آن را به جا آوریم. حواس تان به این نعمت بزرگ هستی باشد. نعمتی که اگر به عشق آن به در و دیوار بزنیم و از جان مایه بگذاریم و فریاد بر آوریم باز کم است.
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌴 بیعت با غدیر
✍️ استاد جواد محدثی
آب را، از چشمه باید خورد
میوه را از شاخه باید چید
چشم را از خواب باید شست
چهره را بیپرده باید دید!
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔻حجت غدیر و تحریف حجت
✍️محمدجواد محمودی
حتی اگر سخن از دهان پیامبر باشد،
حتی اگر آیه در شأن آن نازل شده باشد،
حتی اگر هزاران نفر شاهد باشند،
حتی اگر معنای آن صریح در جانشینی باشد،
حتی اگر آن جانشین، جان پیامبر باشد،
حتی اگر...
جریان #تحریف،
با کمک بیبصیرتها میتواند حقیقت را کاملا واژگون کند!
👈🏻پس تا جریان تحریف باقی است،
#جهاد_تبیین واجب است...
#عید_غدیر
#أمیرالمؤمنین_حیدر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلایَةِ أَمیرِالْمُؤْمِنین
🌺 آیتالکبرای حق
✍️ محمدتقی عارفیان، شاعر حوزوی
نمیدانم چه بنویسم علی جان در ثنای تو
که گفته مدح و وصفت بهتر از هرکس خدای تو
بهجز احمد که میداند که هستی؟ تو یداللهی
بهجز زهرا که باشد غمگسار و آشنای تو؟
بهجز کعبه که باشد سینهچاکت، حجت مطلق؟
همه جانها فدای تو، همه عالم گدای تو
تویی شاهی که بر سر تاج فخر "إنّما" داری
تویی که آسمانها مانده مات "هَلْأتا"ی تو
تو با حق هستی و حق با تو، حق در تو تجلی کرد
تو هستی آیتُالکبرای حق، عالم عطای تو
تویی اول تویی آخِر تویی ظاهر تویی باطن
تو اسم اعظمی، قرآن همه وصف و ثنای تو
ندارم جز تو در ویرانۀ دل یا علی، گنجی
همه داروندار من بوَد مهر و ولای تو
نسیم صبح چون آورد بویی از سر زلفت
دلم برد و نشد دیگر برون از سر هوای تو
تو داری صدهزاران بهتر از من عاشقت اما
ندارم از تو من بهتر که بنشانم به جای تو
چه شغلی بهتر از اینکه گدای درگهت هستم
چه پاداشی از این بهتر که هستم مبتلای تو
نمیدانم چه میخواهد دگر، آنکه تو را دارد!
نمیدانم چه دارد آنکه سر ننْهد به پای تو!
چه در دنیا چه در عقبی تویی داروندار من
پدر، مادر، خودم، اهلم، سرم، مالم فدای تو
#غدیر
#روز_ولایت
#روز_اکمال_دین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#شعر_خوب_به_هم_هدیه_دهیم
✍️ عاطفه جوشقانیان، شاعر حوزوی
خبر دهید که یاران رفته برگردند
پیادگان و سواران رفته برگردند
خبر رسید به نقل از سبو، به نقل از خُم
شراب ناب رسیده بههوش ای مردم!
در اوج هجمه گرما، خبر گوارا بود
خبر، شکفتن چشمه میان صحرا بود
خبر که سینه به سینه... خبر دهان به دهان..
خبر مناره مناره... خبر اذان به اذان..
خبر که راه زیادیست در سفر بوده
رسانده است به ما آنچه عشق فرموده
میان آن همه تزویر و حیله دائم
خبر رسید یدالله فوق ایدیهم
اگرچه بود فراوان و کم رسید به ما
به رغم توطئهها باز هم رسید به ما
خبر حنین، خبر نهروان، خبر خیبر
خبر، ولایت مولا و آل پیغمبر
خبر یکیست ولی با دوازده عنوان
که گاه، صلح نمودهست و گاه در میدان..
خبر، برادر پیغمبر است میدانی؟
خبر علیست؛ خبر حیدر است میدانی؟
به قول حضرت هادی، همان وقوع عظیم
قیامتیست فشرده که در دل تقویم
خبر که بال زد و رفت و در جهان پیچید
پرندهتر شد و در هفت آسمان پیچید
خبر نبود صدا بود در شب معراج
علی، صدای خدا بود در شب معراج
خبر اگرچه پر از خنده بود، محزون شد
هنوز اول آن بود و قلب او خون شد..
خبر، بهانه تبریک بین مردم شد
خبر امانت حق بود؛ پس چرا گم شد؟
خبر که خانهنشین شد، که صبر شد کارش
که شقشقیه شد و آه سینه شد یارش
خبر رسید برادر! ... به شمع بیتالمال
و بعد از آن جگرش سوخت از غم خلخال
نشست یکه و تنها، کسی نشد یارش
خبر رسید به ما بغض «اَین عمارش»..
خبر دهید که یاران رفته برگردند
پیادگان و سواران رفته برگردند
خبر دهید زمان غروب تردید است
غدیر، چشم به راه طلوع خورشید است
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💐 دوباره دست او...
✍️ نجمه صالحی
انگار دامن زمان بر روی زمین، کش آمده بود و سایه شترها در داغی هوا به رقص! تا آن روز تاریخ، این تصاویر را به خود ندیده بود و بعد از آن هم ندید!
همه را به ایستادن دعوت کرده بود، آنهایی که پیش رفته بودند، بازگشتند و جاماندهها به او ملحق شدند!
منتظر بودند تا سخنانمهم این مرد بزرگ را بشنوند، تا از یمن ولایت، جان و دلشان تطهیر شود، تا راه را گم نکنند! دست او را در دست گرفت تا غدیر شود ندای آزادی!
دست پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله وسلم در دست مولود کعبه بود! البته اولین بار هم نبود، بارها علی، وصی او معرفی شده بود، اولین بار در دعوت خویشان بود! بارها و بارها تکرار کرده بود، اما این بار خواست اتمام حجت کند؛ پس دست در دست او، با صدای بلند گفت: او ست مردم، بعد از من امام! «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»
☘️الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ☘️
#یاعلی
#عید_غدیر
#حجه_البلاغ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✳️ حدیث چهارصدگانه را شنیده اید؟
✍️ قاسم یزدانی مقدم
تا کنون نام حدیث #الأربعمأمة يا حدیث چهارصدگانه را شنیدهاید؟ در این حدیث طلایی، حضرت علم، جناب پدر علیه السلام در یک مجلس، چهارصد راهبرد گرانقدر را از دریای بیکران دانش الهی خود، به بشریت عرضه نمودند. به به به چه پدری در تاریخ چنین حادثه ای نظیر ندارد که کسی فی البداهه و تنها در یک خطبه چهارصد دستورالعمل گرانقدر را ردیف کند.جالب است که حضرت پدر علیه السلام از تمام این موضوعات چهارصدگانه ، فرمایشات خود را با توصیه به حجامت آغاز میکنند که: حجامت کردن موجب صحت و سلامتی بدن و باعث افزایش عقل است. این روایت بی بدیل را در ج۲ کتاب خصال شیخ صدوق ص۶۱۰ مطالعه کنید.
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐 ادیبانه با غدیرِ جان
✍️ زهرا نوری مهربانی
غدیر؛ آذین بستن اسلام است به ولایت ولی خدا(علیه السلام).
غدیر؛ پالایش داستان اسلام است از جعلیات قصه گویان و دروغ پردازان بی پروای تاریخ.
غدیر؛ مایه وحدت مسلمانان و نجات آنها از تفرق و تشعب است،آنجا که خداوند فرمودند:" واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا..." که به تصریح بسیاری از علمای اهل سنت "حبل الله"در آیه، همان ولایت امیر المؤمنین علی ابن ابیطالب (علیه السلام) است.
و غدیر؛ آغاز عاشقی ماست و ما معتبر شدیم!
🔗 متن کامل این نثر در کانال افکار حوزوی
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✔️ حسّان بن ثابت
✍️ بابک شکورزاده
یا امیرالمومنین یا ذا الکرم
یا امام المتقین یا ذا النعم
انّنا جئناک فی حاجاتنا
لا تخیّبنا و قل فیها نعم
پیرامون غدیر سخن بسیار است؛ خطبه پیامبر اکرم(ص) در این روز حجت را بر همگان تمام کرد و جای هیچگونه توجیهی برای عدم پذیرش ولایت امیرالمومنین(ع) باقی نگذاشته است و علاوه بر آن، سایر ائمه(علیهمالسلام) را نیز معرفی کرده است.
تبریک گفتن برخی از صحابه به علی(ع) به عنوان امیرالمؤمنین بودنِ حضرت و اشعار حسّان بن ثابت در غدیر خم که مورد پذیرش شیعه و سنی است، از جمله شواهد مهمی بر این مدعا است که رسول خدا(ص) ولایت را به معنای امامت و سرپرستی به کار برده است؛ بخشی از شعر حسّان:
یُنَادِیهِمْ یَوْمَ الْغَدِیرِ نَبِیُّهُمْ
بِخُمٍّ فَأَکْرِمْ بِالرَّسُولِ مُنَادِیاً
یَقُولُ: فَمَنْ مَوْلَاکُمْ وَ وَلِیُّکُمْ
فَقَالُوا: وَ لَمْ یُبْدُوا هُنَاکَ التَّعَامِیَا
إِلَهُکَ مَوْلَانَا وَ أَنْتَ وَلِیُّنَا
وَ لَا تَجِدَنَّ مِنَّا لَکَ الدَّهْرَ عَاصِیاً
فَقَالَ لَهُ: قُمْ یَا عَلِیُّ فَإِنَّنِی
رَضِیتُکَ مِنْ بَعْدِی إِمَاماً وَ هَادِیاً
شاهد در اینجا عبارت امام و هادی(علیهم السلام) است که به وضوح نشان میدهد منظور پیامبر(ص)، سرپرستی و امامت بوده، نه دوستی و محبّت که اهل سنت به آن قائلند.
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐 #واژه_های_غدیری 💐
#کاروان_غدیر_نویسی نویسندگان تحریریه مدادالفضلاء
1. ✍️ علیرضا مکتبدار
غدیر به ظاهر برکه ای کوچک است اما همسنگ اقیانوسی بزرگ پر از برکت و گوهرهای گرانبها است.
گوهر ولایت را در قعر اقیانوس غدیر باید جست و دست از خرمهره های ریا و تزویر باید شست.
2. ✍️ هادی سیاوش کیا
تقویم را ورق میزنم
غدیر
دو سه برگ بعد
عاشورا...
3. ✍️ علی کردانی
نبی رحمت دستت را بالا گرفت، یعنی که دستی بالای دستت نیست؛ ای دست خدا.
خاتم را از دستت رها کردی تا به دست خدا برسد؛ اما تو خود دست خدا بودی در روز غدیر.
4. ✍️سیدمحیط حسینی
علی جان
هر چه
با خیال تو گذشت
از عمر نبود؛
تمام ش،
معرفت حق بود
که خوش گفت سعدی
فردا که هر کسی به شفیعی زنند دست
ماییم و دست و دامن معصوم مرتضی(ع)
5. ✍️محمدجواد محمودی
کمر علی را خَم کردند،
تا خُمّ ناب غدیر را کسی نچشد!
6. ✍️بهروز دلاور
غدیر ایستگاه اول و ظهور ایستگاه آخر. کاش سهم ما در میانه راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی باشد.
7. ✍️امیر خندان یادداشت
افرادی را می شناسم که حساب سال خمسی خود را در همین ماه ذی الحجه و محرم قرار می دهند تا بتوانند تا جایی که در توان مالی دارند، برای عید ولایت و ایام شهادت مایه بگذارند؛ چه برای اطعام، دستگیری مستمندان، برگزاری جشن و....
از قافله غدیر جا نمانیم....
۸. ✍️ مجتبی میرزایی
خدای روی زمین
دستش در خیبر نمایان شد
صوتش در معراج طنین انداز شد
گرچه کوشیدند نورش را خاموش کنند
اما در غدیر همچو خورشید جهان تاب شد
۹_ ✍️ محمدجواد نیکزاد
در خلافت پنج سالهٔ امیرالمومنین(ع) رسم همترازی حاکم و شهروند و آیین اعتراض بدون لکنت و نقدپذیری حاکم متبلور شد.
بعدها معاویه گفت: «علیبنابیطالب به شما جرأت داد که در برابر سلطان، گستاخانه سخن بگویید؛ به تدریج این مزه از زیر زبانتان خواهد رفت».
"واقعهٔ غدیر" تجلی بنیان حکومت اسلامی است.
10: ✍️ علیرضا داودی
و رسول مردّد بود؛ جبرئیل نازل شد و ندا داد: يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ
احمد(ص) نگران پهلوی فاطمه بود یا فرق علی نمی دانم، شاید ندای زینب در گوشش طنین می انداخت که: یا مُحَمَّداه! صَلّی عَلَیکَ مَلیکُ السَّماءِ هذا حُسَینٌ مُرَمَّلٌ بِالدِّماءِ مُنْقَطَعُ الاعْضاءِ وَ بَناتُکَ سَبایا.
اما خداوند عشق را می دید که از غدیر می جوشد و در کربلا جان می گیرد تا درخت تناور حقیقت در طول تاریخ از گزند جهالت در امان باشد.
پس ای رسول «بلّغ» که جهان تشنه عشق است و عشق جز به خون عاشق زنده نمی شود یک روز مدینه، یک روز کربلا و یک شب ساعت یک بامداد جایی نزدیک فرودگاه بغداد.
11. ✍️ سید عبدالله هاشمی
فراموشی غدیر، بزرگترین گناه جامعه دینی بعد از پیامبر است، احیای آن نیز تلاش برای ظهور است.
12. ✍️ هادی حمیدی
عبرتهای غدیر کمتر از عبرتهای عاشورا نیست.
در کنار معرفت و شناخت، جهاد تبیین غدیر و تربیت مبلغ غدیر از اولویتها باید باشد.
13. ✍️ کاربر گمنام😊
غدیر ، یک تاریخ است
تاریخی که ابتدایش مدینه است، میانش کربلا و انتهایش ظهور
غدیر عید پیمان و میثاق و عهد
عید عدالت و رهبری
عید ولایت و امامت و نشانه تداوم حرکتِ نبوت.
14. ✍️ ایرانپور
غدیر برکهای بود، شاهد گره خوردن دستان آسمان و آفتاب شد. برکه اقیانوس شد و راهی به سوی جاودانگی تا همیشهٔ تاریخ.
علی بر دستان پیامبر قد کشید ستون استواری شد برای انسانیت برای هدایت. کودک و پیر، مرد و زن دیدند و شنیدند که علی جان پیامبر بود و اینک جانشین اوست.
پروردگارا دوست بدار هر آنکه علی را دوست دارد و دشمن بدار دشمن علی را.
این است وصیت رحمهالعالمین به گوش دنیا.
#هم_نویسان
#کاروان_غدیر_نویسی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💐 شما هم می توانید برای غدیر دست به قلم شوید.
✍️✍️✍️ یا علی...
🔆 به همت معاونت هنر و رسانه دفتر تبلیغات و کانون مدادالفضلاء
💠 دهمین محفل یادداشتخوانی نویسندگان حوزوی برگزار میشود💠
#حضور_برای_عموم_فضلا_آزاد_و_رایگان_است
خواهر و برادر ( اعلام حضور @rahil1357 )
🔶 با حضور و مشاوره حجت الاسلام مرتضی رجائی، نویسنده و استاد یادداشتنویسی
#موضوع_ویژه:
چگونه یادداشت پنج پاراگرافی بنویسیم؟
🔹برنامهها:
✔️ بررسی یک یادداشت شاخص در هفته ای که گذشت
✔️ یادداشتخوانی نویسندگان و نقد و نظر استاد و حاضران
✔️ ارائه تکنیکهای مهم یادداشتنویسی مطبوعاتی
🔸چهارشنبه 29 تیرماه، ساعت: 17:30 تا 19:30
مکان: خیابان شهدا(صفائیه)، نبش کوچه 17 ساختمان هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه همکف، سالن جلسات.
این گعده، هر هفته، چهارشنبهها در ساختمان هنر و رسانه دفتر تبلیغات برپاست.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔆 سیاسیترین رویداد تاریخ اسلام
✍️ محمدحسین رمضانی
🔸واقعه غدیر، مهم ترین و سیاسی ترین رویداد تاریخ اسلام است که بعد از حجة الوداعِ پیامبر(ص)، در تاریخ ۱۸ذی الحجه سال دهم ه ق در مکانی بنام غدیر خم، اتفاق افتاد.
🔸نزول آیه اکمال «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا» گواه بر اهمیت و عظمت این روز ارزشمند برای مسلمانان است.
🔸چرا که خداوند متعال در این آیه، رویداد غدیر را علت یأس کفار، اکمال دین، اتمام نعمت و برگزیده شدن دین اسلام،اعلام می کند،زیرا رویدادی ساده،کوچک و قابل اغماض نیست و قرار است سرنوشت مسلمانان و جانشین بعد از پیامبر(ص)، مشخص شود.
🔸بنابراین مساله امامت و ولایت بعد از پیامبر(ص)،اولین و آخرین مساله اسلام است و مسلمانان بدون تمسک جستن به ولایت و التزام قلبی و عملی به آن،قطعا گمراه خواهند شد و هیچ عمل نیکی از آنها پذیرفته نخواهد شد.
🔸چون شرط قبولی اعمال، ولایت است و ضمانت اجرای احکام الهی و سعادت بشریت در گرو پیروی از ولایت و تشکیل حکومت اسلامی است.
🔸به همین خاطر کوچک شمردن و نادیده گرفتن عمدی رویداد بزرگ غدیر و فراموشی مساله ولایت،در همان مقطع زمان،موجب انحراف،گمراهی،کمرنگ شدن دین در زندگی مسلمانان،سلطه حاکمان فاسق و مع الاسف وقوع حادثه عظیم عاشورا در کربلا شد.
🔸البته به مرور زمان برخی تلاش کردند که با تحریف واقعه غدیر، واقعیت را به شکل دیگری نقل کنند اما با تالیف کتب و تبیین حقیقت توسط علمای بزرگ شیعه، با شکست مواجه شدند.
🔸به تازگی هم برخی از افراد سکولار که با سیاست قهر هستند و اعتقادی به دخالت دین در سیاست ندارند، در نوشته ها و گفته های خودشان سعی می کنند واقعه غدیر را به شکل دیگری تحریف کنند یا به شکل صحیح و واقعی خود بیان نکنند،مثلا پیام غدیر را در زیست اخلاقی و شناخت حقیقت وجود امام خلاصه می کنند و سعی می کنند موضوع ولایت، امامت و حکومت را که اصل واقعه غدیر بخاطر آن شکل گرفته است را بیان نکنند.
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸 علی را جز خدا و رسول خدا(ص) نشناخت
✍️علی صالحی
سخن از امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام)، سخن از عشق است. سخن از عقل است. سخن از شريعت، طریقت و حقیقت است. سخن از قرآن ناطق است. سخن از زیبایی مطلق خداست. سخن از عظمت و بزرگی خداست. علی خدا نیست، اما برترین تجلی و آیت عظمای الهی است. علی آینه تمام نمای خداست. علی در همه عوالم وجود، مظهر حق تبارک و تعالی است و در یک کلمه علی نقطه باء بسم الله است، آری علی از علی پرده برداشت آنجا که فرمود: «يَنْحَدِرُ عَنِّي السَّيْلُ وَ لَا يَرْقَى إِلَيَّ الطَّيْرُ» و اهل عرفان گویند: در این کلام سری نهفته است، سیل یعنی خروج جهان از کتم عدم به واسطه علی (علیه السلام) است. و چه کسی می تواند به قله کمال علی برسد؟ علی آدم است و برتر از آدم صفی. علی نوح است و برتر از نوح نجی. علی ابراهیم است و برتر از ابراهیم خلیل. علی موسی است و برتر از موسای کلیم. علی عیسی است و برتر از عیسای روح خدا و علی بنده محمد است و جان محمد حبیب خدا (صلی الله علیه و آله و سلم).
به راستی علی کیست و غدیر چیست؟ علی ولی الله الاعظم است و غدیر، ظهور ولایت الهیه است. علی باطن نبی الله است و غدیر باطن مبعث است.
علی علی علی چقدر مظلوم است؟ دوست از ترس دشمن و دشمن از کینه توزی، مناقب علی را کتمان کرد.
علی علی علی چقدر بخشنده است؟ شکوه انفاق علی در حال نماز دیدنی است و چه فضیلتی بالاتر از نزول آیه ولایت در شان علی.
علی علی علی چقدر دادگستر است؟ علی تجسم جاودانه عدالت و قربانی راه عدالت خویش در محراب عبادت.
باز می گویم علی کیست؟ علی عقل محض است. علی ایمان محض است. علی اسلام مجسم است. علی میزان اعمال است. علی امام و پیشوای همه بشریت بلکه همه عوالم وجود از آدم تا خاتم و تا روز قیامت است. و چقدر پاسخ خلیل بن احمد فراهیدی زیباست وقتی از او سوال کردند: ما الدليل على أنّ عليّاً عليه السلام هو إمام الكلّ في الكلّ ؟ فأجاب: احتياجُ الكلّ إليه، واستغناؤه عن الكلّ ( دلیل براینکه حضرت علی علیه السلام امام همگان در همه امور است چیست؟ گفت: احتیاج همگان به او در همه امور و بی نیازی او از همگان در همه کارها).
به راستی علی کیست؟ علی وصی رسول خدا است. علی اسم اعظم خداست. علی صراط مستقیم خداست. علی ممسوس در ذات خداست و خلاصه سخن، علی را جز خدا و رسول خدا (ص) کسی نشناخت.
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN