تطبیق ممنوع!
✍️ بابک شکورزاده
حوادثی که اکنون در فلسطین جاری است روزنهای از امید را نسبت به عصر ظهور در اذهان معتقدین به این واقعه مهم تداعی میکند و با توجه به حوادثی که در روایات معصومین علیهمالسلام ذکر شده، حقیقتا هم امید به ظهور را زیاد میکند؛ ولی نکته مهمی که در باب علائم ظهور به شدت باید از آن پرهیز کرد، عدم تطبیق شخصیتهای مذکور در روایات با مصادیق عینی است؛ مثلا گفته شود فلان شخص، یمانی یا سید خراسانی و... است. این گونه تطبیقات صرفا از روی حدس و گمان است و ممکن است که مثلا با فوت آن شخص تطبیق شده، ایمان مرم را سست کند.
بنابراین امیدواری به ظهور در جای خود امری پسندیده است و وعده الهی قطعا محقق خواهد شد؛ ولی باید مراقب باشیم که طوری عمل نکنیم که اعتقادات به حق، خدشهدار شود.
#عصر_غیبت
#عصر_ظهور
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🗂#یورگن_هابرماس ا #فلسطین
☑️ صهیونیستها از وحشت فروپاشی «هابرماس» را به میدان آوردند
غلامرضا صادقیان
▪️انتشار همزمان سخنان رئیس مؤسسه «ای.دی.ال» که یک مؤسسه صهیونیستی با برنامه کمک به شناخت آسیبهای یهودیستیزی است و بیانیه یورگن هابرماس چهره فلسفی شاخص معاصر آلمان که مشخصاً علیه انفجار یهودیستیزی در جامعه آلمان پس از تهاجم اسرائیل به غزه صادر شده است، یک پیام مشخص دارد: «غرب از سرنوشت صهیونیزم به هراس افتاده است». در این دو سخنرانی و بیانیه وحشت از «بهخطر افتادن موجودیت صهیونیزم» و «افتراق ملتهای غربی و جوانان یهودی و امریکایی از مانیفست صهیونیزم» موج میزند.
▪️هابرماس که چهرهای آشنا در میان دانشگاهیان ایرانی است، بیانیهای را بههمراه یک حقوقدان و یک استاد علومسیاسی منتشر کرده که سه گزاره از این بیانیه حرف اصلی است و باقی بیانیه برای بیان این سه تنظیمشده و اگر در جای دیگری از آن گفته شده که باید از کشتن غیرنظامیان اجتناب شود، درواقع تعارفی است که حرفهای اصلی را به حاشیه نمیبرد. آن سه گزاره یکی این است: «عملیات ارتش اسرائیل علیه اقدامات تروریستی بهلحاظ اصولی موجه است» و دیگری: «نسبتدادن نسلکشی به عملیات اسرائیل معیارهای قضاوت را بهنابودی میکشاند» و سومی: «عملیات اسرائیل ابداً توجیهگر فضای ضدیهودی بهخصوص در آلمان نیست»
👈🏻 متن کامل در لینک زیر:
🔗 Javann.ir/1198741
#فکرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸کتاب از دریچه عدالت فرهنگی
✍️ احمد اولیایی
🔹«ایرانی ها کتاب نمی خوانند»... این، گزاره ای ست که دائما میشنویم. اما به دلایل و عوامل آن خیلی توجه نمی شود. شاید بهترین عینک برای کشف واقعیت دنیای کتاب در ایران امروز عینک عدالت فرهنگی باشد. عدالت فرهنگی در مورد توزیع خیرات و مواهب فرهنگی صحبت می کند.
🔹کتاب به عنوان یکی از مهم ترین کالاهای فرهنگی برآمده از کنش فرهنگی نویسنده (ایده، هنر، تفکر، اندیشه) پیامی را برای خواننده تولید می کند و خواننده که در ظاهر مصرف کننده این کالای فرهنگی ست در واقع با دریافت پیام آن کتاب، پیام را در قالب رفتار، تجدید فکر، احیای اندیشه و ... بازتولید می کند. این چرخه آنقدر مهم است که نمی توان آن را نادیده گرفت. حال، آیا در مقوله کتاب، عدالت فرهنگی برقرار است؟
ادامه یادداشت در خبر گزاری تسنیم؛
https://tn.ai/2805267
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🎤 منطق اسلام در مواجهه با جنایاتی که در غزه رخ میدهد
🔻بازنشر گفتوگو با حجتالاسلام دکتر #سید_سجاد_ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه در هفته نامه افق حوزه؛
🔹 چندی است محاصره باریکه غزه و حملات هوایی، زمینی و دریایی این منطقه و کشتار بیرحمانه مردم بیدفاع، بخصوص کودکان و زنان مظلوم آن سامان، در سایه سکوت قدرتهای بزرگ حامی رژیم صهیونیستی، سازمانهای بینالمللی به اصطلاح مدافع حقوق بشر و برخی دولتهای محافظه کار عرب، به فاجعهای انسانی تبدیل شده است.
🔹طبیعتاً چون هم منطق انسانی حکم می کند که انسان نباید نسبت به ظلم دیگری بیتفاوت باشند و هم منطق اسلامی میگوید: «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» («هر کسی که، صبح کند و اهتمامی به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست) طبعاً مسلمانان هم موظف هستند که در حد توان خود از مظلوم مسلمان حمایت کنند، چون دشمن مسلمان، دشمن همه مسلمانان است. طبیعتاً سنخ انسان دوستی و وظیفه اسلامی حکم می کند که انسان در مقابل دشمن مسلمانان مقاومت نماید. در این موقعیت سکوت و خویشتن داری به معنای حمایت از ظالم تلقی میشود. در مقامی که دعوای ظالم و مظلوم وجود دارد، انسان بیطرفی وجود ندارد. انسان بیطرف یعنی سکوتکردن نسبت به ظلم ظالمان که طبیعتاً بهمعنای حمایت از ظالم تلقی میشود.
👈 مشروح گفتگو را در شماره ۷۷۶ هفته نامه افق حوزه بخوانید:
ofoghhawzah.ir/Newspaper/PagePDF/37536
#تبلیغ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@izdehi
38.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پادکست
📻نظام آموزشی ایران؛ حقیقت تلخ : بخش سوم
🔹ساختار موجود کنکور نشون میدهد که نظام آموزشی ما بیمار و فضا را برای استثمار دانشآموزان آماده میکند. این ساختار بچهها را مثل دندانه شانه یکسان میبیند و همگی را در یک کلاس درس مینشاند، بعد با اعمال فشار روحی-روانی آنها را مجبور به درس خواندن میکند تا مایه تفاخر والدین خود باشند.
🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست میکنیم.
🗞سردبیر: دانیال بصیر
📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری
🎙گوینده:محمد حسین ناصری
🎨گرافیک: الیاس فلاحتی
📽کاری از تیم تولید فکرت
📎 شماره 118 حکمتانه را اینجا بشنوید.
#نظام_آموزشی
#مدرسه
#کنکور
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
روزنامه سراج:
سربازان آماده اقدام
https://eitaa.com/serajna ایتا
https://serajonline.com/ سایت
https://www.jaaar.com/kiosk/archives/seraj
#اسرائیل #حماس
#غزه #فلسطین
#سپاه #ارتش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
بسم الله قاصم الجبارین
🔰از این عصبانیت بمیرید
✍️سیدعلیرضا موسوی
اجلسوا واشربوا الشّاي،
فإنّ ذلك يغيظ أميركا
بنشینید ، چای بنوشید
این امر آمریکا را عصبانی می کند
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#حاشیه_نگاری
💢شهادت معصومانه سوژه در بستر سینما
✍️سلمان ایرانمنش
▪️روی صندلی برای شروع فیلم نشستهایم و از میان تاریکیها نوری میدرخشد و مینویسد «اخت الرضا»
▪️کنار دستیم میگوید: زنان و دخترانمان نیاز به یک الگو برای شناخت هویت زن مسلمان دارند و خواهر امام رضا به قطع میتواند همان الگو برای این موقعیت باشد
▪️من هم که نمیخواهم صحبتش بیجواب باشد میگویم: چه بهتر که این الگوسازی در مدیوم سینما به تصویر کشده شود
▪️فیلم شروع میشود
▪️صحنههای اولیه فیلم را میبینیم که گیرایی خاصی ندارد اما شاید ادامه بهتر شود
▪️دیالوگهای ضعیفی به گوش میرسد، اما باز هم ادامه میدهیم
▪️بازیگران گویا تئاتر بازی میکنند و گاهی تصاویر به مستند روایی نزدیک میشود
▪️شخصتی در بستر فیلم ساخته نمیشود و قصهای هم شکل نمیگیرد
▪️تقریبا تمام المانهای یک فیلم سینمایی در فیلم دیده نمیشود فقط تصویر بود و روایتی آبگرفته و بدون کشش
▪️تنها یک صحنه میخواست احساساتمان را برانگیزاند که آن هم نتوانست و ای کاش در آن صحنه هم خانم فاطمه معصومه (س) شهید نمیشد تا فیلم و روایت معصومش شهید نشود
▪️اگر فیلم مزین به نام خانم (س) نبود قطعا مثل بعضی از حضار مکان را ترک میکردیم و دیگر نقدی هم نداشتیم.
🔻انجمن سواد رسانه طلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🆔@savad_rasaneh
#عصر_پرسش
نخستین نشست «پرسش_محور» با عنوان:
نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی
#اندیشه #فکرت
#علوم_انسانی_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#مدار
☑️ اگر غربیها «علامه طباطبایی» داشتند، گوش فلک را کر میکردند
عناوین برتر سخنان حجتالاسلام والمسلمین نهاوندی، استاد خارج فقه و اصول حوزه در هفتمین برنامه مدارِ رسانه فکرت:
▪️علامه طباطبایی(ره) یک پایگاه فکری شکل داد و سربازان استراتژیست تربیت کرد.عمق نفوذ فکری ایشان قابلیت مواجهه با جریان مخالف و معاند را داشت و هم اکنون هم دارد.
▪️اگر بخواهیم براساس سخنان رهبر انقلاب، افرادی نظیر علامه داشته باشیم، این مهم است که بدانیم چه کارهایی انجام بدهیم، اولین کار این است که نباید از بازار فکر و فرهنگ جهان غافل شویم.
▪️رصد و شناسایی اندیشه اندیشمندان در حوزههای مختلف بهویژه پایگاه فلسفی_فکری آنها برای ما خیلی مهم است.
▪️ویژگی علامه این بود که منطق علمی را محور قرار دادند و از مخالفتها استفاده کردند و نقدپذیری ایشان بود که باعث موفقیت ایشان شد و حتی در مواجهه با جریانهای حوزوی آن روز حلم فراوانی به خرج دادند.
▪️ما علامه را جهانی نکردیم و باید این کار را انجام بدهیم، اگر غرب همچین شخصیتی داشتند همه عالم را کر میکردند.
📮رسانهی فکرت
#فلسفه
#رهبر_انقلاب
#علامه_طباطبایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◽️حذف ناشران نوپا؛ بیتوجهی به فرهنگ کتابخوانی
🔹 سخنرانی دکتر احمد شاکری، عضو هیأت علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه؛
📌 به بهانه سیویکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی!
🔻 شاید نخستین نکتهای که باید در موضوع کتاب، سیاستهای فرهنگی و روشهایی که موجب بلوغ نگاه ما به حوزه کتاب و کتابخوانی میشود، تمرکز بر نگاه مسئلهمند به این حوزه است.
🔺واقعیت آن است که طرح پرسش شما و دستهبندی از دامنه و گستره سیاستگذاریهای حوزه فرهنگ، تأثیرگذاری آن در رشد کمی و کیفی، آسیبشناسی روند صنعت چاپ، نشر و کتاب کشور دارای دستهبندیهای مختلف و متعددی است. این شیوه تبیین و طرح پرسش، خود دارای ویژگیهایی است. بهبیاندیگر هم واجد «حیثیت استقلالی» و هم واجد «حیثیت ارتباطی است.»
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/anashr
#هفته_کتاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔍| #تحلیل
◼️ «مردم اسرائیل»
🔸#مردم، در ادبیات سیاسی ما واژه عزیز و محترمی شده است.
همچون زن که در فرهنگ ایرانی اسلامی ما عزیز و محترم است، بخصوص وقتی با موقف زن در فرهنگ مادی غرب سنجیده شود.
اگر ما ذیل #مکتب_امام به پیش برویم، مردم در ادامه حیات نوین ما عزیزتر و عزیزتر خواهد شد. به همین جهت بیرون از ایران هم هرجا این عنوان میآید نظام عاطفی ما را متاثر میکند.
ضمن تایید این نگاه، در یک مورد بخصوص میخواهیم کمی تأمل کنیم و #نظام_عاطفی خود را عاقلانهتر تنظیم نماییم.
🔸اگر کسی قائل بود #غیریهود انسان نیستند و کشتنشان مثل حیوان مجاز است و اگر چیزی میخواستیم و به ما ندادند دیگر تعلل در از میان برداشتنشان هم جایز نیست،
با این موجود باید چه کرد؟
🔸اگر زندگی و آسایش یک غیر یهود را پیش روی این #شبهبشر گرفتند(بخصوص آنجا که منفعت او هم در آن بود) و او فقط تماشا کرد یا به آن راضی بود،
با این موجود باید چه کرد؟
🔸اگر این شبهبشر برای مبارزه با همانها که حقشان غصب شده آماده شد یا وارد مبارزه با آنها شد،
با این موجود باید چه کرد؟
🔸واقعا در اسرائیل انسان بیاطلاع از واقعیتهای #فلسطین یافت میشود؟ چند درصد مردم اسرائیل اینچنین نیستند؟ نمیدانیم.
🔸ولی چرا با حقایق بازی میکنیم؟
چرا گمان میکنیم داریم از جان عدهای بیگناه در برابر عدهای تندرو حراست میکنیم؟ با چه تحلیلی؟
اینها مردم به آن معنای شریفش نیستند.
✔️ فصل فرهنگ
#به_بهانه_دین
#نژادپرست_دینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔔 مسابقه تولید محتوای «بسیج و عرصههای خدمت»
🔹 به مناسبت هفته بسیج و انعکاس فعالیتها و خدمات بسیجیان در عرصههای سازندگی، علمی، محرومیتزدایی، امنیت، فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج رسانه با مشارکت روابط عمومی بسیج سازندگی اقدام به برگزاری مسابقه تولید محتوای «بسیج و عرصههای خدمت» مینماید.
◻️ به همین منظور از اصحاب رسانه استان قم جهت شرکت در مسابقه دعوت به عمل میآید.
🔻شرایط:
➖ آثار باید در یکی از خبرگزاریها و پایگاههای اطلاعرسانی و صداوسیما منتشر شده باشد.
➖ بازه زمانی ارسال آثار از یکم آذر تا 15 آذر میباشد.
➕ آثار ارسالی در نهمین جشنواره رسانهای ابوذر نیز شرکت داده میشود.
📎 جهت ارسال آثار به لینک مراجعه و موضوع «بسیج وحوزههای اقدام» انتخاب شود.
https://basijrasaneh.ir/form/aboozar-ghom
🎁 جوایز:
در هر قالب رسانهای اعلام شده جوایز به این شرح است:
نفرات اول: 20 میلیون ریال
نفرات دوم: 15 میلیون ریال
نفرات سوم: 10 میلیون ریال
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@brqom_ir
♨️آتش بس چهار روزه؛ مبادله اسرا یا تجدیدقوای رژیم کودک کش
✍️محمدصادق خرسند
⛔️خبر قابل پیش بینی آتش بس 4 روزه بین حماس و رژیم اشغالگر قدس که توسط سخنگوی حماس اعلام گردید، نکات قابل تأملی دارد که ذکر آن ها خالی از لطف نیست:
1️⃣ضعف آشکار ارتش رژیم صهیونیستی در نبرد نامتقارن با حماس و نیاز آن به تجدید قوا و تجدیدنظر در تاکتیک های نبرد
2️⃣ عوام فریبی این رژیم برای کاهش تجمعات و راهپیمایی های گسترده ضد اسرائیلی در سراسر جهان به ویژه در آمریکا و کشورهای اروپایی
3️⃣ جلوگیری از گسترش جبهه های مقابل رژیم صهیونیستی به ویژه در شمال سرزمین های اشغالی
4️⃣ فشار سران آمریکا و کشورهای اروپایی به این رژیم برای کاهش تنش که این امر حاصل فشار افکار عمومی این کشورها به سران شان می باشد
در مجموع، این آتش بس نه انسان دوستانه که بیشتر برای تجدیدقوا و کاهش اعتراضات جهانی است؛ و گرنه همه عالم از اشتهای سیری ناپذیر این رژیم کودک کش به کشتار زنان و کودکان بی دفاع خبر دارند؛
آری! صدای نفس نفس زدن های رژیم اسرائیل بیش از هر زمانی به گوش می رسد و به نظر می رسد این رژیم جعلی باید به پایان سلام کند؛ پایانی که زودتر از موعد در افکار آزادگان جهان رقم خورده است.
#فلسطین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
حمام ما ایرانی ها.pdf
180.1K
🌱طلبه قم نِشین🌱
🌼قسمت 3
🌿 دوش گرفتن به سبک ایرانی 🌿
ماجرای آشنایی من با موسسه به یکی دو سال قبل بر می گرده. بعد از سخنرانی حضرت آقا در حرم امام خمینی بود که برای بررسی یکی از مطالبات رهبری از جریانات انقلابی قرار ملاقات با یکی از طلبه های صاحب نظر گذاشتم. از مدرسه تا موسسشان حدودا 20 دقیقه ای فاصله بود معمولا بعد از کلاس های اصول، حدود ده دقیقه مشغول دیدن و خواندن محتواهای طنز می شوم تا مبادا خشکی و جدلی بودن مباحث خلق و خویم را عوض کند. خب این هم ایده ایست که به ذهنم رسیده. آن روز هم یه کلیپ طنز دیدم هم خندیدم هم توی فکرم برد. موضوعش حمام رفتن ما ایرانی ها بود که توی حمام هر کاری هم بخایم بکنیم از کیسه کشیدن گرفته تا شامپو و سنگ پا، یه قسمت ولو چنتا انگشتمون رو زیر دوش می گیریم که ثابت بکنیم دوش الکی باز نیست و ما با این کار اسراف نمی کنیم. نمیدونم شما هم همچین تجربه ای داشتین ولی واسه من خیلی اتفاق افتاده.
ادامه در فایل پی دی اف پیوست.
#طلبه_قم_نشین
#حمام_ایرانیها
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰تلنگر
✍️سیدعلیرضا موسوی
میثم تمار سالیان دراز درخت خرمایی را سیراب کرد، زیرا امام علی (علیه السلام) به او وعده داده بود که او را بر آن به دار خواهند زد..
از امام زمان (عجل الله فرجه) در مورد درختمان پرسیدیم؟!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
گریه آسمان از توصیفات ناسای بی سواد!
آسمان و تمدن سازی!
✍️قاسم یزدانی خراسانی
گفتند رخت سیاه بر تن کن که پدرت مرده است. گفت حتما اتفاقی افتاده که شما نمی خواهید بگویید!!!!! یعنی این را خبر بد نمی دانست. غریب اینکه اطرافمان پر است از مرگهایی که ماهم بدشان نمی دانیم. یکی از آنها #مرگ_توصیفی آسمان و زمین است.
حقیقتا ما کجا هستیم و بر اینجا چه اصول و قواعدی حاکم است؟
اهمیت موضوع به این باز می گردد که توصیف مکان زندگی بشر، بی تردید بنیادی ترین مسئله عالم انسانی است و عجیب اینکه هرچقدر قرآن بر موضوعی تاکید می کند، ما از آن دورتر و بی توجه تر می شویم. البته اگر جز این بود لبها به شکوه باز نمی شد که: يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً(۳٠فرقان). آیا نباید اندیشید که چرا کلام الله زندگی به گونه ای بی نظیر، بیش از ۴۵٠ بار درباره #ارض سخن گفته است و بیش از ۲٠٠ بار از #سماء و #سماوات؟
جالب اینجاست که #وَیْلْ به عنوان یکی از شدیدترین عذاب های وعده شده به کافران، دقیقا به خاطر توصیفات نادرستشان از آسمان و زمین است (۱۶تا۲٠انبیاء/ ۲ ابراهیم/ ۲۷ ص).
حال این پرسشها را از #ناسای_کافر_بیسواد بپرسید:
۱. آسمان چند طبقه است؟ ویژگی هر کدام چیست؟
۲. مفهوم #خزائن_أشیاء و اینکه هر چیزی از آنجا به طرف زمین تنزیل می شود چیست؟
۳. اینکه در هر طبقه آسمان یک #امر اختصاصی در جریان است یعنی چه؟
۴. چه نسبتی است میان اختیار انسان با آنچه که از آسمان نازل می شود؟
۵. اینکه آسمان تسبیح خداوند می کند و در مرگ انسانهای مومن می گرید به چه معناست؟
اینها و بسیاری از مسائل بنیادین دیگر، محتوای معارف نابی است که در نظریه فقهی #تنزیل گرد هم آمده است(دریافت).
یکی از جذاب ترین بخشهای این نظریه، نسبت میان آسمان و تمدن سازی است. در پرسش هشتم این نظریه به تبیین زمان و اصول حاکم بر تنزیل ۱۰ شئ برتر مرتبط با زندگی پرداخته شده است:
زمان تنزیل فرزند، زمان تنزیل رزق، زمان تنزیل بلاء، زمان تنزیل خواب و آرامش، زمان تنزیل باران، زمان تنزیل علم، زمان تنزیل برائت از نار، زمان تنزیل زیبایی و نورانیت، زمان تنزیل سعادت (رفع شقاوت) و زمان تنزیل تقدیر.
#از_امام_بپرس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📖#کتابخوانی
🔶نوشتن قصه خود(شخصینویسی)
در جستارنویسی، شخصینویسی؛ یعنی نوشتن درباره حقایق زندگی واقعی خود، طرفداران زیادی دارد. اتفاقی که میان نویسنده قصههای حقیقی و خوانندگان این قصهها میافتد شبیه دوستی است. دوستی واقعی هم یعنی تبادل اسرار، باجگیری عاطفی از یکدیگر، سپرانداختن و نشاندادن ضعفهایت به دیگری. به دوست چیزهایی میگویی که به هیچکس نمیگویی.
شخصینویسی نوعی طبیعیبودن و صداقت هم دارد که به دلم مینشیند. شخصینویسی بحث و جدل را متوقف میکند.
#نویسندگی
#جستار
#جستارنویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@Deebaj
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه
🖊حسین انجدانی
🔶حاکمان چه بخواهند و چه نخواهند و چه ظرفیت آن را داشته باشند یا نداشته باشند، الگوی رفتار و گفتار مردمان خواهند شد. به ویژه در دوران کنونی که رسانهها و عمدهترین ابزارهای اطلاعرسانی و تبلیغی نیز در اختیار آنان قرار دارد. آنان به صورت مرتب و روزانه در مرأی و منظر مردمان هستند. بسیاری از جوانان و نوجوانان آرزوی رسیدن به مقام و موقعیت سیاسی و اجتماعی آنان را دارند و از این رو سبک زندگی آنان و نوع گفتار و رفتارشان همواره مورد توجه دیگران قرار میگیرد.
🔶به همین دلیل، در آموزههای دینی نقشآفرینی فرهنگی حاکمان مورد تأکید و توجهی ویژه قرار گرفته و از آنان خواسته شده است که به شدت مواظب رفتار و گفتار خود باشند. در حدیثی از پیامبراکرم علیهالسلام چنین میخوانیم:
صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي إِذَا صَلَحَا صَلَحَتْ أُمَّتِي وَ إِذَا فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِي قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ هُمَا قَالَ الْفُقَهَاءُ وَ الْأُمَرَاءُ.
دو گروه از امت من هستند كه اگر صالح شدند، امت من نیز صالح میشود و اگر فاسد شدند امت نیز فاسد خواهد شد. و در پاسخ به این پرسش که اینان کیستند؟ فرمودند: «فقیهان و فرمانروایان»
🔶جملة دیگری هم به پيامبر خاتم نسبت دادهاند که «الناس علي دين ملوکهم» و مولوي نيز در دفتر پنجم همين جمله را به پيامبر نسبت داده است:
آن رسول حق قلاووز سلوک
گفت الناس علي دين الملوک
چنين جملهاي هر چند جملهاي حکیمانه و تا حد زیادی درست است؛ اما به اين شکل در احاديث معتبر نيامده است. هر چند مضمون آن و مشابه آن در احاديث وارد شده است. في المثل، امیرمؤمنان عليه السلام ميفرمايد:
النَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِمْ؛
مردم به حاکمانشان شبيهترند تا به پدرانشان.
🔶علامه مجلسي در کتاب عين الحيات ميگويد: «عدل ملوک و امرا، از بزرگترين مصالح مردم است. عدل و صلاح ايشان موجبِ صلاح جميع عبّاد و معموريِ بلاد است و فسق و فجورشان مورثِ اختلالِ نظام امور اکثر عالميان و ميل اکثرِ مردم به طريق ايشان ميگردد.»
🔶سعدي چه زيبا نقش حاکمان در شکلدهي به سبک زندگي مردم را ترسيم ميکند. وی در حکايت ۱۹ از باب اول گلستان (در سيرت پادشاهان) ميگويد:
آوردهاند كه نوشيروان عادل را در شكارگاهى صيدى كباب كردند و نمك نبود. غلامى به روستا رفت تا نمك آرد. نوشيروان گفت: نمك به قيمت بستان تا رسمى نشود و ده خراب نگردد. گفتند: از اين قدر چه خلل زايد؟
گفت: «بنياد ظلم در جهان، اول، اندكى بوده است هركه آمد بر او مزيدى كرد تا بدين غايت رسيده.»
اگر ز باغ رعيت مَلِک خورد سيبي/ برآورند غلامان او درخت از بيخ
به پنج بيضه که سلطان ستم روا دارد/ زنند لشکريانش هزار مرغ به سيخ
🔶به همين دليل است که حضرت امیر علیهالسلام تأکيد ميکند حاکمان جامعه، خود بايد در عمل از همه سبقت بگيرند و پيش از تبليغ زباني، با رفتار خود فرهنگسازي کنند:
أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّكُمْ عَلَى طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُكُمْ إِلَيْهَا وَ لَا أَنْهَاكُمْ عَنْ مَعْصِيَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَكُمْ عَنْهَا؛
اي مردم، به خدا من شما را به طاعتي برنميانگيزم، جز که خود پيش از شما به گزاردن آن برميخيزم. و شما را از معصيتي باز نميدارم، جز آنکه خود پيش از شما آن را فرو ميگذارم.
🔶همان حضرت در تمثیلی زیبا حاکمان را به نهری تشبیه میکند که جداول و جویهایی از آن منشعب میشود:
المَلِکُ کَالنَهرِ العَظِيم تَستَمِد مِنه الجَداوِل؛ فَانِ کانَ عَذباً عَذُبَت وَ اِن کانَ مَلِحاً مُلِحَت؛
زمامدار همچون رودخانه پهناوري است که رودهايي کوچک از آن جاري ميشود، پس اگر آب آن رودخانه پهناور گوارا باشد، آب درون رودهاي کوچک گوارا خواهد بود و اگر شور باشد آب درون آنها نيز شور خواهد بود.
و مولوي نیز همین حديث را در دفتر اول مثنوي به زبان ادبي و شعري توضيح داده است:
خوي شاهان در رعيت جا کند
چرخ اخضر خاک را خضرا کند
شه چو حوضي دان حشم چون لولهها
آب از لوله روان در کولهها
چون که آب جمله از حوضي است پاک
هر يکي آبي دهد خوش ذوقناک
ور در آن حوض آب شور است و پليد
هر يکي لوله همان آرد پديد
ز آنکه پيوسته است هر لوله به حوض
خوض کن در معني اين حرف خوض.
ادامه دارد...
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
✅ کتاب خوب بخوانیم #جستار #جستارنویسی #نویسندگی #ادر_لارا #نویسندگان_حوزوی @HOWZAVIAN @Deebaj
.
🔻 هنوز مخاطبان محترم را با قالبهای تازه تری از دنیای نویسندگی آشنا نکردیم
🔺هدف اصلی صفحه نویسندگان، ترغیب مخاطبان به ویژه علما و فضلای حوزه به نگارش رسانهای است؛ یادداشت، کوتاه نوشت، روایت و ...
▪️اما از قلههای نوشتن هم نباید غافل بود
🖌 در آینده از دنیای «جستار» برایتان میگوییم؛ هر چند در حوزه علمیه هنوز «یادداشت» غریبه است چه رسد به قالبهای پیشرفتهی دیگر!
📝 اگر یادداشتنویس نباشیم، جستارنویس نخواهیم شد. جستار آمیزهای از هنر و ادبیات، تجربه نویسنده، مقاله علمی و یادداشت است و راه، بسی دشوار...
#سردبیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#قلمدون
🔍 خواب_عمیق_فرهنگی
+تاريخ عکس بالا: دوم آذر۱۴۰۲ 👆
🔻رهبر انقلاب نگران مسأله تبلیغ هستند؛ ماها چطور؟
📌 آیا پس از توصیه مهم تبلیغی از سوی امام جامعه، نیازمند تغییر نگرش سیاستگذاران و مدیران حوزه علمیه نیستیم؟!
#خواب_فرهنگی
#تبلیغ #ایام_فاطمیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
#هفته_بسیج
مرضیه عاصی عضو تحریریه مجتهده امین در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: برگزاری هفته بسیج، گسترش فرهنگ بسیجی در جامعه، تجدید بیعت و آشنایی نسل جوان با آرمانهای انقلاب و دفاع مقدس است. بسیج، فهم درست اتحاد، اراده و اخلاص مسلمانان است و هفته بسیج فرصتی است برای گرامیداشت فداکاریها و جانفشانی هایی که برای سرافرازی سرزمینمان انجام شده است. در واقع بسیج با ظهور اسلام در میان ملتهای مسلمان رشد کرده است و نمیتوان گفت که بسیج فقط حاصل جنگ تحمیلی یا انقلاب اسلامی است، بلکه تلاش حضرت امام خمینی (رَحمَه الله عَلَیه) و عدالت خواهی میلیونها انسان باایمان، باعث تبلور دوباره بسیج در عصر حاضر بود.
متن کامل گفتگو در لینک👇
https://hawzahnews.com/xcxSJ
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
▫️هجدهمین رویداد مهارتی_تحلیلی فکرت؛
💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی
با حضور: سرکار خانم نظیفه سادات مؤذن
سطح چهار فلسفهی اسلامی، مدرس نویسندگی
🔸حضوری ویژهی خواهران نویسنده
📆 زمان: شنبه ۴ آذر، ساعت 16 تا 17:30
🏢 مکان: خیابان بسیج، رسانه فکرت
📣 نامنویسی حضوری و مجازی به نشانی
@mahta_sa
#گعده
#مهارت_رسانه
#پویش_نوشتن
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت