🔴 «مردم» کداماند؟
✍️محمدمهدی دستورانی
شما را نمیدانم؛ ولی من به عنوان یک دهههشتادی، به عنوان کسی که دنبال فهم حقیقت و طرف حق است، مطلبی بدجور در ذهنم رژه میرود.
رسانهها و آزادیخواهان، باید چند نفر دور هم به خاطر هدفی مشترک جمع شوند، که اینها نام «مَردُم» را روی آنها بگذارند؟
حتما باید تعدادشان یک عدد خاصی باشد که کمتر یا بیشتر آن، دیگر نام «مردم» نمیگیرد؟ یا حتما باید زمان مورد نظر آنها باشد؟ یا حتما باید هدف مورد نظر آنها باشد و اگر این هدف نباشد، دیگر به آنها نمیگویند «مردم»؟
کاری ندارم که کدام طرف حق است و کدام باطل؛ کدام ظالم است و کدام آزادیخواه؛
ولی این نحوهی مصداقیابی آنها برای مفهوم «مردم» خیلی روی مخم راه میرود.
کافی است که مثلا ۱۰۰۰ نفر از خانه بیایند بیرون و دور هم جمع بشوند و شعار ضد نظام سر بدهند؛ دیگر اینها میشوند «مردم»!
کاری ندارم که آیا سخنشان درست است یا نه؛ ولی آیا نامردی نیست که اینها را بگویی «مردم»، ولی این چند صد هزار نفری که نصف شب از خانه بیرون میآیند، میروند در صحن اماکن زیارتی و خیابانهای اطراف آن و نیز خیابانهای دیگر، آنهم با تمام اعضای خانواده و خانوادگی مینشینند تا صبح بیدار میمانند؛ همگی یک دعا را میخوانند؛ همگی یک کتاب(قرآن کریم) را برسر میگیرند؛ همگی پای صحبت یک طلبه مینشینند.
این بیرون آمدن اینها، بیدار ماندن اینها تا صبح، پای سخنان یک طلبه نشستن؛ یک دعای مشترک را خواندن؛ هیچکدام از این کارها نشان نمیدهد که «مردم» یا تعداد زیادی از «مردم» هنوز پای دینشان ایستادهاند؟
اگر ۱۰۰۰ نفر شعار ضد دین بدهند، میگویید:«مردم دیگر دین را نمیخواهند»، ولی اگر اینهمه آدم (اصلا گیرم تعدادشان هم به میزان همان مخالفان باشد که قطعا اینگونه نیست اگر چشممان را باز کنیم) بیایند و سه شب قدر را در خیابانها تا صبح بیدار بمانند و پای سخنان طلبهای بنشینند و قرآن برسر بگیرند، نمیگویید «مردم هنوز پای قرآن هستند، و از بیدینی بیزارند».
به راستی شما، آزادی را برای کدام «مردم» میخواهید؟ شما پای حرف دل کدام «مردم مینشینید»؟ همهی «مردم»؟
#حرف_دل_دهه_هشتادی
#مردم #آزادی #شب_قدر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
یادداشت رسانه ای.pdf
79.9K
💥فراخوان یادداشت رسانهای
🇯🇴به مناسبت "روز قدس"
♦️محورها: در فایل پیوستی👆
✅یادداشت ارسالی باید بین 600 تا 1200 کلمه باشد
✅یادداشتهای ارسالی به نام نویسنده، در فضای مجازی منتشر خواهند شد
✅حقالزحمه بنا به تصویب هیئت تحریریه و بر اساس تعداد کلمات تقدیم میگردد
📆مهلت ارسال؛ پانزدهم فروردین 1403
📎ثبت موضوع، ارسال یادداشت و اطلاعات بیشتر👈 @asadi246
🇯🇴🇮🇷🇯🇴🇮🇷🇯🇴🇮🇷🇯🇴🇮🇷🇯🇴
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ قاطعیت مولا
✍️ بابک شکورزاده
یکی از شاخصههای امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در دوران خلافت ظاهریاش، برخورد صریح و موضعگیری قاطعانه و بدون تعارف در برابر خطای کارگزاران میباشد که این مسئله باید الگویی برای حاکمان باشد. در واقع این موضعگیریها، به نوعی امر به معروف و نهی از منکر نیز محسوب میشود که لازمه حاکم اسلامی و آحاد جامعه، متناسب با شرایط خودش میباشد.
🔻نمونهای از این موارد:
نامه به زیاد بن ابیه، جانشین فرماندار بصره
همانا من به راستى به خدا سوگند مىخورم که اگر به من گزارش کنند در اموال عمومى خیانت کردهاى، کم یا زیاد، چنان بر تو سخت میگیرم که کم بهره شده و در هزینه عیال، در مانده و خوار و سرگردان شوى! والسلام.
نامه 20 نهجالبلاغه
نکوهش یک کارگزار
اما بعد! از تو خبرى رسیده است که اگر چنان کرده باشى، پروردگار خود را به خشم آورده و امام خود را نافرمانى و در امانت خود خیانت کردهاى!
به من خبر رسیده که کشت زمینها را برداشته، آنچه را که مىتوانستى گرفته و آنچه در اختیار داشتى به خیانت خوردهاى؛ پس هر چه زودتر حساب اموال را براى من بفرست و بدان که حسابرسى خداوند از حسابرسى مردم سختتر است! والسلام.
نامه 40 نهجالبلاغه
نامه به فرماندارِ اردشیر خرّهی «فیروز آباد» از شهرهاى فارس
گزارشى از تو به من دادند که اگر چنان کرده باشى، خداى خود را به خشم آوردهاى و امام خویش را نافرمانى کردهاى؛ خبر رسید که تو غنیمت مسلمانان را که نیزهها و اسبهایشان گرد آورده و با ریخته شدن خونهایشان به دست آمده، به اعرابى که خویشاوندان تو هستند و تو را برگزیدند، مىبخشى! به خدایى که دانه را شکافت و پدیدهها را آفرید، اگر این گزارش درست باشد، در نزد من خوار شده و منزلت تو سبک گردیده است! پس حق پروردگارت را سبک مشمار و دنیاى خود را با نابودى دین آباد نکن که در این صورت زیانکارترین انسانى. آگاه باش! حق مسلمانانى که نزد من یا پیش تو هستند، در تقسیم بیتالمال مساوى است، همه باید به نزد من آیند و سهم خود را از من گیرند.
نامه 43 نهجالبلاغه
#امیرالمؤمنین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_مخاطبان
اگر فردی خارجی (بیخبر از فرهنگهای دینی ایرانی) امشب وارد قم شود از چه علائمی میفهمد که امشب شب خاصی است؟
۱. پرچمهای عزای مردم
۲. صدای مناجات خوانی مساجد
۳. ایستگاههای صلواتی مردمی
۴. لباس مشکی مردم
پ.ن.پ
نقش نهادها و سازمانهای فرهنگی پر رنگ هست!
#قم
#شهر_مذهبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📣توصیه مهم استاد طنّاز جهت لیالی قدر📣
✍️بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات، به استحضار برادران و خواهران ایمانی ام می رسانم: از صبح تا الان پیام های زیادی راجع به دستور استاد فاطمی نیا(رضوان الله تعالی علیه), پیرامون شب قدر دریافت نموده و یا در کانال و گروه های بسیاری دیده ام.
همه مومنین عزیز به هوش باشند به صرف انجام چنین اعمالی مشکلات و گره ها وا نخواهد شد. ایشان هزاران توصیه و دستور دارند لکن اینکه یکدفعه همه جا این دستور ایشان وایرال و دست به دست می شود جای بسی تأمل دارد.
آقا،خانم،برادر،خواهر عزیز بنشین عمرت را محاسبه کن، نفست را محاکمه کن، یک سال گذشت ببین چه کردی، چقدر حق الله، حق الناس و حق النفس گردنت آمده، این حساب ها را پاک کن، سپس هر دعا و عملی می خواهی انجام بده.
دلت به فلان دستور و ذکر خوش نباشد. به فلان صوت تقطیع شده که قبلش و بعدش را نمی دانی خوش نباشد. گناه را، حق الناس را، خطاها را حساب کن، محاسبه کن، نفس را به صلابه بکش، آنوقت هر دستوری خواستی انجام بده.
قضیه این وایرال ها مانند همان پیام هایی است که در گروه ها می بینم که می گویند برای تعجیل در فرج فلان سوره و دعا را بخوان، آنوقت همه هم فوروارد می کنند، آقاجان قبل این کارها باید آدم شد، باید گناه نکرد، باید حساب کشید،باید حساب را پاک کرد، آنوقت خود حضرت سراغتان می آید.
آئینه شو جمال پری طلعتان طلب
جاروب کن تو خانه سپس میهمان طلب.
والسلام علیکم
الاحقر شیخ طنّاز
#شب_قدر
#استاد_فاطمی_نیا
#ماه_مبارک_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✏️فرقش را نشناختند؛
فرقش را شکافتند...
▪️#امام_شناسی
✍️محمدجواد محمودی
#نگاشته
#کوتاه_نوشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚪️ نقدی بر موضع اخیر زیدآبادی؛
☑️ مهارت تولید نفرت
✍️ مجتبی عادلپور، نویسنده حوزوی
✔️نگاهم به نوشته احمد زیدآبادی درباره حد ترخص افتاد و چشمانم هماندم گرد شد. بیاختیار به مهارت سوژهیابی این بشر آفرین گفتم! تولید نفرت از یک مفهوم خنثی و یا حتی مثبت، هنر میخواهد.
✔️کاری که زیدآبادی کرده و میکند همین است: ایجاد گسل و به دنبال آن آشوب در ذهن مخاطب و قرار دادن رقیب در سیبل حملات.
✔️معنا و مفهوم خودمانی حد ترخص یعنی حفظ حد و مرزها و دست نینداختن به رخصتها. با این وصف، هر چیزی حد ترخصی دارد؛ حتی دشمنیها و کینهها.
✔️وقتی محمود افغان به ایران حمله کرد، یکی از اقوام خود به نام مگسخان را حاکم شیراز قرار داد. او قصد داشت قبر حافظ را خراب کند. دیگران او را از این کار نهی کردند. در نهایت تفألی به دیوان حافظ زد. این بیت آمد:
ای مگس! عرصه سیمرغ نه جولانگه تو است
عِرض خود میبری و زحمت ما میداری
🔗 متن کامل در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
#مقابله_با_تجدد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ تجلی ایمان و اعتقاد در قلب پایتخت
✍️ میلاد حسن زاده
🔻در قلب تهران، در ورزشگاه آزادی، زمزمهای آسمانی طنینانداز شد. ندای #قرآن، شور و شعوری بینظیر در دلهای مؤمنان برانگیخت. دریایی از انسانهای متدین، گرد هم آمده بودند تا با کلام وحی، انس و الفتی دوباره یابند. این اجتماع عظیم، گویی پاسخی دندانشکن به یاوهگوییهای دشمنان بود و نوری درخشان در تاریکی فتنهها.
🔻حضور پرشور مردم در این اجتماع، پیامهای روشنی در خود داشت. این حضور، تجدید میثاقی با دین و ایمان بود، بیعتی دوباره با آرمانهای #انقلاب_اسلامی. خشم و آشفتگی صهیونیستها و پیادهنظام رسانهایشان، گواه دیگری بر عظمت و اثرگذاری این اجتماع بود.
🔻سکوت معنادار #سکولارهای_حوزوی در برابر این حرکت عظیم، خالی از درس نبود. این جماعت که در بزنگاههای مختلف، دم از دین و مذهب میزنند، در این میدان، سکوت را برگزیدند. سکوتشان، فریاد رسواییشان بود، گواهی بر عدم صداقتشان در ترویج شعائر الهی.
🔻اجتماع عظیم قرآنی در ورزشگاه آزادی، بار دیگر عمق ایمان و اعتقاد مردم ایران را به نمایش گذاشت. این حضور، نشان داد که مردم در میدانهای مختلف، چه در عرصههای سیاسی و اجتماعی و چه در عرصههای دینی و مذهبی، همواره پشتیبان نظام و انقلاب خود هستند. این حضور، مژدهای برای آیندهای روشن و امیدی برای تحقق آرمانهای بلند انقلاب اسلامی است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
27.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹نام سرود: عدالتخواهی
🔸اجرا:گروه سرود مصباح از بیرجند-خراسان جنوبی در برنامه هم آهنگ
ما با هم برادریم، برادرتر نداریم
وقتی که برابریم، برابرتر نداریم
رسم برادری، رسم امام علی و عقیله
بدون سهم بیشتر، بدون قوم و قبیله
✍️ این نوجوانان با صفا، درد دل مردم را چه زیبا و هنرمندانه خواندند و بیان کردند
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@mbkho1
🌻 «مَن طَلَبَ شیئاً نالَهُ أو بَعضَهُ»
✍️ محمد مهدی الوندی با ارسال نوشتاری به جمع نویسندگان حوزوی پیوست:
ساعتی است که قلم، بلاتکلیف مانده و منتظرِ حرکتِ دست؛ و دست، در انتظارِ فرمانِ مغز، و آن هم چشم به دهان دل؛
که دل، چه خواهد و مغز، چه فرمان دهد و دست، در چه جهت بجنبد و قلم، چه بتراود.
بنابراین، این فروهشتگی و سرگشتگی، ریشه در دل دارد، که آهنگِ چه کند و مشیّتش چه باشد.
و سبب این تحیّر، از جانبِ مطلوب نیست، که «مطلوبِ کلّ»، مُقیمِ «أقرَبُ مِن حَبلِ الوَرید» است. و دل هم، جز او، مقصودی ندارد تا «ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ»، شامل حال نیاید.
از این رو نیل به مطلوب، چه معنا دارد، آن هنگام که «مطلوب»، باطنِ «طالب» است، و «دل»، مرآتِ «دلبر»؟!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
. 🔴 ترخیص عقلانیت زیدآبادی در «حد ترخص» 🔻با حمله به نمادها و حدود شرعی میخواهند این بار حس کاهش دی
#با_مخاطبان
🔍 حد ترخص از نگاه من
در این سفر نوروزی فعالیتهای افراد دلسوز در شهرها و شهرکها و دهستان ها را برای همه اقشار جامعه دیدم. قبل از رفتن به مسافرت خبری شنیدم که مناسبسازی معابر شهری ویژه نابینایان در دستور کار شهرداری قرار دارد.
متوجه شدم که مسئولین به نیازهای همه اقشار جامعه توجه میکنند.
خوب است این جمله را از یکی از بزرگان یادآور بشویم.
آدم بدبین گرفتاری را در هر فرصتی میبیند و آدم خوش بین فرصت را در هر گرفتاری می بیند.
🖋 ولی معدنیپور
#حد_ترخص
#روشنفکر #احکام_دینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⭕️از ۱۲ فروردین ۵۸ تا امروز
❤️چرا جمهوری اسلامی حرم است؟!
🔴پس نقدها چه می شود؟
✍️ محسن مهدیان
در سالگرد رای قاطع مردم به جمهوری اسلامی یکبار دیگر جمله آن بزرگ را مرور کنیم:"جمهوری اسلامی حرم است". واقعا چرا؟ آیا این تعبیر ذوقی است؟ عاطفی و از سر شور و علاقه است؟
ابتدا حرم؛ حرم کجاست؟ نقطه ای برای اتصال به انسان کامل که او ظهور و بروز حق است. زائرین گرد حرم جمع می شوند و زیارت و توسل می کنند تا هم نمک سفره شان را بگیرند و هم توشه سفرشان به ابدیت.
با این توضیح چه نسبتی میان جمهوری اسلامی با این همه خطا و نقص در گوشه وکنارش با حرم مقدس اهل بیت وجود دارد؟ چه انکه از این نیز بالاتر و فرمود:"والله والله والله این خیمه آسیب دید بیت الله الحرام و مدینه و نجف و کربلا ....و قرآن آسیب می بیند."
چرا؟ نسبت ایندو چیست؟ جمهوری اسلامی چیست که انقدر مقدس است؟ جمهوری اسلامی مسوولین آن است؟ ساختارهاست؟ قانون اساسی است؟ رهبری است؟ چیست؟
جمهوری اسلامی هیچ کدام از این نیست. جمهوری اسلامی به آدم ها و ساختارها و قوانین نیست. جمهوری اسلامی یعنی مردم.
یعنی چی مردم؟ مردم چه هستند که جمع شان حرم می شود؟ جمهوری اسلامی حرم است چون مردمش مومن اند. مومن یعنی چی؟ یعنی صرفا تسبیح و چادر. خیر. یعنی حرکت به سمت توحید. "حرکت و حرکت" این مردم، جمع شان حرم است. رهبری هم یک عضو در میان مردم است که نقش اتصال درونی و کانونی این مردم را برعهده دارد.
جمهوری اسلامی حرم است، چون تمام فضائلی که ما می شناسیم و در حریم مقدس اهل بیت استغاثه داریم که کسب کنیم، در جمهوری اسلامی هدف گذاری شده است. دقت کنیم هدف؛ نه تحقق. گوئی جمهوری اسلامی راه است. مسیر است. مقدمه تعالی توامان مادی و معنوی است.
خروجی چنین حرمی، همان انسان هائی است که جمهوری اسلامی برای ساختن آن ها برپا شده است. کارخانه انسان سازی است. چنانچه یکی از خروجی های این حرم شهید بزرگواری است که به تعبیر رهبری خودش مکتب است.
قیمت جمهوری اسلامی به مردم معنوی و متحول آن است. مردمی در حال حرکت به سمت حق. با تمام سختی ها و حوادث. با همه کم کاری های داخلی و پرکاری های دشمنان. بودن در درون این جریان مردمی، خودش انسان ساز است؛ همچون حرم.
مردم ایمانی حرکت شان رو به جلوست. ممکن است در راه دچار وقفه درونی و بیرونی شوند اما حرکت شان رو به جلوست. نقش تاریخی معصوم نیز همین است. حرم پرفروغ شان نیز: "بلند کردن و حرکت دادن."
اینجاست که حرمت جمهوری اسلامی به تعبیر خمینی بزرگ از حفظ جان امام زمان نیز بیشتر می شود. چرا؟ چون خود امام زمان نیز جانش را خرج حرکت ایمانی مردم می کند. خود را خرج می کند تا مردم بلند شوند.
حالا 40 و اندی سال است این مردم بلند شدند و حرکت می کنند. آیا چنین قیام و حرکتی حریم نیست؟ حرم نیست؟ حرمت ندارد؟ هست؛ چون حرکت ساز است؛ همچون حرم.
و اما؛
پس نقدها و نقص ها و ضعف ها و آسیب ها چه؟
آنچه از خطاهای جمهوری اسلامی می دانید، خطاهای مسوولین است؛ خطاهای این و آن است؛ حتی خطای بروکراسی و قوانین است. اما جمهوری اسلامی این نیست. جمهوری اسلامی هویت مومنانه مردم است. به همین دلیل است که رهبرانقلاب می فرمایند ممکن است کسی من را هم نقد داشته باشد اما پای نظام اسلامی بایستد.(29.11.96)
نقص ها و آسیب ها هست؛ نه قائل به عصمت مسولینیم و نه عصمت قواینن. جمهوری اسلامی با دولت اسلامی متفاوت است. از جمهوری اسلامی تا دولت اسلامی راه بسیار است.
نقص ها را بگوئیم. فریاد هم بزنیم. با محافظه کاری نیز از آنها عبور نکنیم. اما بدانیم اصل و فرع چیست و به چه فخر می کنیم و به چه نقد داریم.
دشمن نیز یک هدف بیشتر ندارد؛ بهم زدن همین نسبت ساده. او می خواهد خطای دولت ها(یعنی مسوولین و قوانین و بروکراسی) را به حساب جمهوری اسلامی بگذاریم. نه دلش برای حجاب سوخته و نه ورزش و نه اقتصاد و نه هیچ. او هر درز دیواری را نشانه ترک بر جداره جمهوری اسلامی میداند. همین تفکیک را بدانیم، نقشه دیوان و ددان نقش بر آب است.
#رفراندوم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🎨 تناور یعنی جمهوری اسلامی
✏️ رهبر انقلاب: «یک روزی این دنیا دست دو قدرت بزرگ بود: قدرت آمریکا و قدرت شوروی سابق. هر دو در یک مسئله متّفق بودند و آن، ضدّیّت با جمهوری اسلامی بود. امام در مقابل اینها ایستاد، تسلیم نشد، صریح گفت «نه شرقی، نه غربی»؛ خیال میکردند نمیشود، خیال میکردند این نهال را میتوانند از ریشه بکَنند، این نهال امروز تبدیل شده به یک درخت تناور؛ غلط میکند فکرِ کندنِ آن را هم کسی بکند!» ۱۴۰۱/۷/۲۲
🌷 #روز_جمهوری_اسلامی 🇮🇷
#رفراندوم
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸موسم رستگاری
✍ علی کردانی
از ولادت تا شهادت شوق رهایی داشتی و در محراب ذوق رستگاری؛ اخلاص را جان بخشیدی و محراب را برکت. کعبه تو را در آغوش گرفت، محراب تو را خواند و آسمان تو را فریاد زد.
«علی رستگار شد»
#شب_قدر🖤
#شهادت_امام_علی_علیهالسلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
آه... ای ابوتراب
آه ای نهج غربت و بلاغت حیرت!
جام شهادت و شراب فزت و رب الکعبهات، وصال رسول خدا و سیدهالنساء گوارایت.
بشریت در وحشت فقدانت به کجا پناه برد...
و جبرییل امین با صوت حزین ندا داد؛
اینک شما و وحشت دنیای بی علی...
✍ هادی حمیدی
#غزه
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙شبهای نجف اشرف
💔شب های شهادت اول مظلوم عالم، نجف اشرف و خصوصا حرم آقاجانمان صفایی فضایی وصف ناپذیر دارد.
😢وقتی وارد حرم میشوی، ماتمی عجیب تمام وجودت را لبریز میکند. سرتاسر حرم با کتیبه های سیاه پوشیده شده و فقط نورهای ال ای دی قرمز کم سوء روشن است.
◾️نوای «تهدمت والله ارکان الهدی/ قُتِل علی المرتضی» توسط زائرین در حرم طنین انداز میشود. ولی اگر گوش جان بسپاری، قبل از فرشیان، این ندای عرشیان است.
◾️این روزها تازه یتیمان مدینه فهمیدهاند که چه کسی برای آنها نان و خرما می آورده. تازه کسانی که به علی ناسزا میگفتند، فهمیدند علی یک عُمر خدمت آنها را میکرده. همان آقایی که در طی 25 سال خانهنشینی، حدود 40حلقه چاه برای زندگی بهتر مردم حفر کرد و از هیچ کدام بهره شخصی نبرد. همان آقایی که از دنیایش به دو جامه کهنه و از غذاهایش به دو قرص نان قناعت کرد، با اینکه توانایی فراهم کردن زندگی بهتر برای خودش و اهل و عیالش را داشت.
◾️خون دلی که علی در طی این سالیان از شیعیان و دوستداراناش خورد، کمتر از ضربتی که ابن ملجم مرادی بر فرق سر حضرت فرود آورد، نبود.
👈 ساده بگویم، علی کشته جهالت ها بود، قبل از اینکه کشته ضربت ها باشد.
🤔براستی آیا ما سعی کردیم در عمل هم پیرو مولا و آقایمان باشیم و با پرهیزکاری و پیمودن راه درست او را یاری کنیم؟! یا ما نیز مثل مردم مدینه، آقای خود را تنها رها کرده ایم؟! پس فرق ما و مردم زمان علی در چیست؟!
نردبان صعود
#درددلنامه
#نجف_اشرف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ خدایا میترسم!
✍️ محمد مهدی الوندی
خدایا!
امشب که مارا بخشیدی؛
امشب به قطره اشکی که برای حسین بن علی (ع) بر گونهمان جاری کردی، گناهان و آلودگیهایمان را شستی...
اما چه تضمینی هست که من، فردا باز هم به گناه نیفتم؟!
از کجا مطمئن شوم که امشب، پاک سر بر بالین میگذارم و فردا، که روز جدیدی آغاز میشود، من کماکان پاک میمانم؟!
من چه امیدی به فردای خود دارم؟!
خدایا میترسم
از فردا میترسم؛ از گناه میترسم؛ از وسوسه نفس و شیطان میترسم
خدایا من از «خودم» میترسم...🖤
میشود دستم را بگیری؟!
میشود مرا از «من» نجات دهی؟!
از شرّ «نفس» به چه کسی غیر از تو پناه ببرم؟!...
خدایا به این بنده ناتوانت رحمی کن
یا ارحم الراحمین؛ یا غیاثی، یا حبیبی...
همانطور که امشب دستم را گرفتی، نجاتم دادی؛
دستم را رها نکن، لحظهای مرا به حالِ خودم وا نگذار
«لاتَکِلنی إلی نَفسی طرفة عَین أبدا»؛ بِفاطِمةَ بِفاطِمةَ بِفاطِمة...❣️
#قلم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔍دربان عزادار ایرانی
✍️ مرتضی بذرافشان
مردم کوفه، دست به دعا و گروه گروه جلوی خانه امیر مومنان که جنب مسجد است گرد آمده؛ از "قنبر" دربان ایرانی الاصل خانه علی، سلامتی امام را لحظه به لحظه جویا بودند.
غلام وفادار قصهی پر غصهی ما، ولی خبرهای خوبی برای مردم دل پریش نداشت. داخل منزل از پزشک معالج وقتی شنید که به امام گفت: بهتر است وصیت کند، گویی دنیا روی سرش آوار شده است.
۳۰ سال همراهی با مولا را به یاد آورد؛ دانههای اشک به آرامی بر گونهاش غلتید؛ دوباره به چهره زرد و رنگ پریده آن حضرت چشم دوخت و خاطراتش را در ذهن مرور کرد.
به روزی که بدست سربازان عرب، اسیر شده بود فکر کرد. "قنبر" با انقراض ساسانیان جایگاهش رااز دست داده؛ شهر آباء و اجدادیاش "بیهق" _سبزوار کنونی_را ترک کرده؛ و در مدینه امابعنوان غنیمت جنگی، وقتی نگاه دوست داشتنی و دست نوازشگر جوان خوش سیمای هاشمی را دید آرام گرفت؛ از آن پس به این خاندان عشق ورزید وغم غربت را فراموش کرد.
یادش آمد که بازار رفته بودند و امام متقیان، دو پیراهن ۳ و ۲ درهمی خریداری کرد؛ پیراهن ارزان را خود برداشت و دیگری را داد به او و فرمود: تو جوانی و من ساده بپوشم بهتر است. با مرور این خاطره، گریه باز امانش نداد.
در میان نگاههای منتظر و دستان رو به آسمان بچه های یتیم، اما دعای امام زودتر اجابت شد. چنین، از دنیا چشم فرو بست و نزد قرب الهی آرام گرفت. مرد ایرانی اما به عهدش وفادار ماند و عاقبت بدست "حجاج" در دفاع از ولایت آقایش "علی" به شهادت رسید. راهش پر رهرو.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✨ علی علیه السلام
✍️ علی خسروی
امیرالمؤمنین(ع) این پردهدار حرم ستر خدا و این سلطان شگرف، از آن جامعان ظاهر و باطن بود که هم بر زمین بود و هم بر آسمان، هم انسان بود و هم فراتر از انسان، هم رازها و پشتپردهها را میدانست و هم غافلانه میزیست.
او صبح ۱۹رمضان، در حالی که از مرگ خود خبر داشت، به مسجد میرفت و با خود میخواند:
اشدد حیازیمک للموت فانّ الموت لاقیکا
و لا تجزع من الموت اذا حلّ بنادیکا
کمربندت را برای مرگ محکم ببند که مرگ به دیدارت خواهد آمد و از مرگ، آنگاه که به سوى تو درآید، جزع و فریاد مکن.
(بحارالانوار، ج۴۲،ص۲۷۶)
و در عین حال در همان صبح چنان عمل کرد و امام جماعت نمود که گویی هیچ حادثهای در راه نیست، حقاً که در چنین مستی مراعات ادب نمودن عجیب و:
جمـع صـورت بـا چنین معنـی ژرف
نیست ممکن جز ز سلطانی شگرف
آن گرامی امام میفرمود:
بَلِ انْدَمَجْتُ عَلَى مَكْنُونِ عِلْمٍ لَوْ بُحْتُ بِهِ لَاضْطَرَبْتُمْ اضْطِرَابَ الْأَرْشِيَةِ فِي الطَّوِيِّ الْبَعِيدَة. (نهجالبلاغه، خطبه۵)، در علم پنهانی پیچیده شدهام که اگر آن را اظهار کنم، شما همچون طنابی که در چاهی عمیق پایین میرود، به لرزه خواهید افتاد.
پایین رفتن طناب در چاهی عمیق!
حاضران که بر سر چاهاند، چه خبر از تاریکیهای دل چاه و لرزشهای رسن دارند و چه خبری از جهان درون امام!
و در خطبه۱۱۶ فرمود: اگر میدانستید چیزی را که من علی میدانم صبر و قرار از کف میدادید!
علی واقف به سّرِ قدر است؛ یعنی باطن و عواقب این مردم و عالم را میشناسد. در جهان فراخ دیگری زندگی میکند، اما در عین حال چنان میزید که گویی در همین جهان تنگ است. مسیر و عاقبت کاروان را میبیند؛ اما با کاروانیان مانند بیخبران همراهی میکند. این چهره بیرونی را با چهره درونی جمع کردن جز از نوادری چون علی(ع) بر نمیآید.
اینکه کسی در میان مردم مثل دیگران زندگی کند اما همان مردم را از خودشان بهتر بشناسد؛ ببیند، اما چنان راه برود که گویی نمیبیند؛ بیدار باشد، اما خفته بنماید؛ دشمن را بشناسد اما با وی دوستی بورزد؛ از فتنهها باخبر باشد، اما چون غافلان، بیاضطراب و شادمان بزید؛ بذلهها را بداند اما بر بذلهگوییها بخندد، «این چه جانی چه در خورد تن است؟» اینجاست که جان بر تن فزونی میکند و این مظروف از ظرف بزرگتر میشود.
ملاصدرا [اسفار،ج۹،ص۱۸۹] میگوید: اوصاف متضادی چون سیاهی و سپیدی.. درد و لذت محال است که در جسم واحد جمع شوند... اما هرچه تجرد و جوهریت انسان بیشتر شود و قوت و کمالش فزونی گردد احاطه و جامعیتش نسبت به اضداد بیشتر خواهد شد.
آری، رازدانی و غیبدانی، شخصیت آدمی را عوض و دایره محارم او را تنگتر میکند. اینکه گفتهاند امیرمؤمنان(ع) چون کسی را نمییافت تا غمهایش را به او بگوید، سر در گریبان چاه کرده، مینالید تا روبهان ناله شیر را نشنوند، آیا به همین معنا نیست؟
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
چرا باید از آرمان مقدسِ فلسطین دفاع کنیم؟
✍️ سیدعلیرضا موسوی
دفاع کردن از مردم مظلومی هم چون مردم غزه هم دستور دین است و هم وجدان انسانی ایجاب می کند که اگر مظلومی مورد ظلم واقع شود برای خلاصی و یاوری او نهایت توانمان را بذل کنیم.
چنانچه در حدیث آمده:
عن رَسُولُ اللهِ( صلی الله علیه و آله و سلم ): مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِم
پیامبر اسلام می فرمایند:ٍ
هر مسلمانی که ندای مسلمانی را بشنود که از او کمک میخواهد و پاسخ او را ندهد مسلمان نیست».
کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 163، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1407ق.
و چنانچه حضرت امیر المومنین (ع) فرمود :کونوا للظالم خصما وللمظلوم عونا
«همواره دشمن [سرسختِ] ظالم و يار و مددكار مظلوم باشيد».نامه 47نهج البلاغه
رژیم پلید صهیونیستی ،وبه تعبیر امام خمینی (ره) اسرائیل غده بدخیم سرطانی است که لاجرم باید از بین برود.
۷۵سال اشغالگری در منطقه ای مبارک که آرامگاه انبیای الهی ونخستین قبله مسلمین است و ابراز توحش ،بی حرمتی ،کشتار، بیرحمی به نوزادان ،زنان ،مادران باردار،شکنجگی ،آوراگی ،بی خانمانی مردم فلسطین همه محصول فرعونیت این رژیم حیوان صفت است.
آرمان فلسطین درواقع یعنی مقاومت و تسلیم نشدن در واقع مردمی که از دیرباز مورد ظلم و تجاوز واقع شده اند ،هیچ وقت در راه مبارزه و ایستادگی در مقابل این رژیم بی رحم ذره ای سستی نکرده اند و با تمام وجود دفاع از وطن وناموس خود،دفاع از دین، و عقیده را هرچند با کمترین امکانات ایفاء کردند.
دفاع ما از آرمان های فلسطین یعنی محکوم کردن ظلم ،کودکشی ،اشغالگری،بی رحمی و توحش بی حد وحصر به زنان بی دفاع ،قطع آب وآذوقه که حاصل آن مردن وازبین رفتن هزاران کودک بدلیل گرسنگی است
باشد که آن موعود منتظر ظهور کند که وبه این تجاوزگی ها پایان دهد.
#فلسطین
#مظلوم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚫️واپسين سفارشهاي اميرمؤمنان علیه السلام
✍️احمدحسين شريفي، رئیس دانشگاه بین المللی قم نوشت:
◾️گفتار و کردار و رفتار آدميان ممکن است در شرايط عادي تحت تأثير عوامل بيروني قرار گيرد و نتوانند به طور شايستهاي آيينة تمامنماي وجودي آنان به شمار آيند. به تعبير ديگر، همواره ممکن است غباري از موقعيتهاي اجتماعي و خانوادگي و هوا و هوسهاي دورانديشانه و امثال آن بر چهرة سخن و سيره آدمي بنشيند و خود واقعي او را از ديد ديگران پنهان کند. به همين دليل، همانطور که پارهاي از فيلسوفان اگزيستانسيال هم گفتهاند، يکي از بهترين راهها براي راهبري به خود واقعي هر کسي، و پي بردن به واقعيتهاي وجودي او، اين است که سخن و رفتار و کردار او را در شرايط بحراني بررسي کنيم.
◾️در زندگي هر کسي رخدادهايي هستند که خود واقعي و اصيل او را آشکار ميکنند. رخدادهايي مثل مرگ، مصيبتهاي بزرگ، موفقيتهاي بزرگ، درگيريهاي عظيم و امثال آن. اگزيستانسياليستها چنين رخدادهايي را موقعيتهاي مرزي (boundary situations) مينامند. در چنين موقعيتها و شرايطي است که آرمانها و اهداف و انگيزهها و خواستههاي واقعي افراد، به خالصترين شکل نمايان ميشود.
◾️با اين مقدمه شما را دعوت ميکنم به خواندن واپسين خواستههاي مولاي موحدان عالم و امير و فرماندة همة اهل ايمان، که در بستر شهادت، يعني در مرزيترين موقعيت، خطاب به امام حسن و امام حسين و بقيه فرزندان و اهل بيت خود و خطاب به همة کساني که تا هميشة تاريخ سخنان امام به دست آنها ميرسد، فرمودند:
1.تقواي الهي پيشه کنيد؛
2.دنبال دنيا نباشد؛ حتي اگر دنيا به سوي شما آمد؛
3.بر امور دنيوي از دسته رفته، تأسف نخوريد؛
4.کارهاي خود را براي پاداش الهي انجام دهيد؛
5.دشمن ظالمان باشيد و ياور مظلومان؛
6.در زندگي نظم داشته باشيد؛
7.اختلافات ميان خود را اصلاح کنيد؛
8.هواي يتيمان را داشته باشيد؛ مبادا فراموش شوند؛
9.همسايگان خود را حرمت نهيد؛ اينان سفارششدة پيامبرند؛
10.قرآن را پاس داريد؛ و در عمل به آن از ديگران پيشي گيريد؛
11.نماز را پاس داريد؛ چرا که ستون خيمة دين است؛
12.خانة خدا را خالي مگذاريد؛ چرا که اگر ترک شود، دشمنان دين به شما مهلت نخواهند داد؛
13.با مال و جان و زبانتان در راه خدا جهاد کنيد؛
14.با يکديگر پيوند داشته باشيد؛ از قطع رابطه بپرهيزيد؛
15.از بخشش مال خود به ديگران دريغ نکنيد؛
16.امر به معروف و نهي از منکر را ترک نکنيد؛ وگرنه بدکاران بر شما مسلط ميشوند و آنگاه ديگر خواستههاي شما مستجاب نخواهد شد؛
17.به بهانة کشته شدن من خون مسلمانان را مباح ندانيد؛
18.اگر کشته شدم، فقط حق قصاص قاتلم را داريد؛ او را مثله نکنيد.
#اميرمؤمنان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 مظلوم مقتدر؛ امیرالمؤمنین(ع)، ایران، غزه
✍️ علی مهدیان در روزنامه همشهری نوشت:
🔺السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ، أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ، وَأَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ
(زیارت پنجم امیر المومنین از امام هادی)
🌱او مظلوم بود. حقش را غصب کردند، حق او حکومت بود. حق او قدرت یافتن بود.
اما او مقتدر بود، مردانه در میانه میدان ایستاد و صبر کرد تا مردم بی تفاوت و بی خیال، بیدار شوند.
🌱جمهوری اسلامی نیز مظلوم است. حقش را غصب کردند. حق او آزادی بود، حاکمیت بر سرنوشت خود بود، تحریم کردند، تهدید کردند، فشار آوردند که او حاکم بر سرنوشت خود نباشد. اما او از این حق ذاتی و الهی اش کوتاه نیامد، ایستاد و صبر کرد تا دنیا بیدار شود و دست از ظلم بردار.
🌱غزه نیز مظلوم است. حق حاکمیتش و حق مالکیتش و حق حیاتش را گرفتند. همه دنیا دست به دست هم. اما او از این حقوق الهی اش کوتاه نیامد. مرداند ایستاد و مقاومت کرد تا دنیا بیدار شود و بفهمد و بپذیرد این ظلم آشکار را.
🔗 متن کامل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ نماز جمعه در دوشنبه
✍️ علی بهاری
🔸شب بیست و یکم رمضان (شب دوشنبه) برای شرکت در مراسم احیا به حرم حضرت معصومه (س) رفتم. سخنران محترم از فقهای نامدار و منصبداران کشوری بود. جمعیت زیادی آمده بود. مردم در جایجای صحن با وجود سرما، زیرانداز پهن کرده و نشسته بودند. جمعیت در مقایسه با شب نوزدهم خیلی بیشتر بود.
🔹سخنرانی را که آغاز کرد، با خود گفتم تا چند ثانیه دیگر، این جمعیت تشنه را با بیان دلچسبش میخکوب خواهد کرد. چند ثانیه از آغاز صحبت گذشت. جملات را بسیار شمرده و کند به زبان میآورد. تن صدایش شبیه شخصیت عبدالرحمان در سریال مختارنامه بود. تلفظ کُند کلمات و تکلم کتابی، سکانسهای آن سریال را به ذهن میآورد؛ البته بدون وجود ظرائف و جذابیتهای تصویری و تدوینی! جمعیت به مرور حرم را ترک میکردند و حیاط لحظهبهلحظه خلوتتر میشد.
🔸ناخودآگاه یاد سیدحسن آقامیری افتادم. اگر چه برخی حرفهایش با دین تعارض دارد اما به قول شیخ مهدی دانشمند، در فن بیان معرکه است. وقتی سخنرانی را آغاز میکند، چشمان مخاطب گرد میشود و چون سحرشدگان به او خیره میماند. واژهها را چون گلولههای تیربار پشت سر هم به ذهن و قلب مخاطب شلیک میکند و به او مجال حواسپرتی نمیدهد. موضوع حرفهایش هم معمولا دغدغه مردم است.
🔹نمیدانم چرا روحانیان کهنسال و ارشد ما نمیخواهند بپذیرند ذائقه جامعه تغییر کرده است. اگر روزی کتابی و شمرده حرف زدن، استاندارد منبر بود و جذاب و فنی جلوه میکرد امروز نه تنها جذاب نیست که مانعی بزرگ برای برقراری ارتباط صمیمانه با مخاطب است و غالبا موجب ذبح محتوای معتبر و دقیق خواهد شد.
🔸با خود گفتم شاید مسئولان محترم حرم به خاطر محتوای عمیق، ایشان را دعوت کرده و بیان ضعیف را به محتوای قوی، نادیده گرفتهاند. پس زود قضاوت نکنم و با دقت به سخنانش گوش کنم که حتما حرفها برای گفتن دارد.
🔹در محتوا هم منبر چندان مفیدی نبود. سخنانش سیاستزده، بیارتباط با شب قدر و حاوی آدرسهای غلط در مشکلات کشور بود. در لحظاتی چنان حماسی سخن راند که جمعیت دو بار تکبیر گفتند و بار سوم هم خیز برداشتند که البته این بار خودش مانع شد! انگار خطبههای نمازجمعه بود و ما آدرس را اشتباه آمده بودیم. حرف برای گفتن بسیار است. سرمای صحن اجازه نداد بیش از این بنویسم!
#منبر
#حرم_حضرت_معصومه
#شورای_نگهبان #شب_قدر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN