eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
482 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️از ۱۲ فروردین ۵۸ تا امروز ❤️چرا جمهوری اسلامی حرم است؟! 🔴پس نقدها چه می شود؟ ✍️ محسن مهدیان در سالگرد رای قاطع مردم به جمهوری اسلامی یکبار دیگر جمله آن بزرگ را مرور کنیم:"جمهوری اسلامی حرم است". واقعا چرا؟ آیا این تعبیر ذوقی است؟ عاطفی و از سر شور و علاقه است؟ ابتدا حرم؛ حرم کجاست؟ نقطه ای برای اتصال به انسان کامل که او ظهور و بروز حق است. زائرین گرد حرم جمع می شوند و زیارت و توسل می کنند تا هم نمک سفره شان را بگیرند و هم توشه سفرشان به ابدیت. با این توضیح چه نسبتی میان جمهوری اسلامی با این همه خطا و نقص در گوشه وکنارش با حرم مقدس اهل بیت وجود دارد؟ چه انکه از این نیز بالاتر و فرمود:"والله والله والله این خیمه آسیب دید بیت الله الحرام و مدینه و نجف و کربلا ....و قرآن آسیب می بیند." چرا؟ نسبت ایندو چیست؟ جمهوری اسلامی چیست که انقدر مقدس است؟ جمهوری اسلامی مسوولین آن است؟ ساختارهاست؟ قانون اساسی است؟ رهبری است؟ چیست؟ جمهوری اسلامی هیچ کدام از این نیست. جمهوری اسلامی به آدم ها و ساختارها و قوانین نیست. جمهوری اسلامی یعنی مردم. یعنی چی مردم؟ مردم چه هستند که جمع شان حرم می شود؟ جمهوری اسلامی حرم است چون مردمش مومن اند. مومن یعنی چی؟ یعنی صرفا تسبیح و چادر. خیر. یعنی حرکت به سمت توحید. "حرکت و حرکت" این مردم، جمع شان حرم است. رهبری هم یک عضو در میان مردم است که نقش اتصال درونی و کانونی این مردم را برعهده دارد. جمهوری اسلامی حرم است، چون تمام فضائلی که ما می شناسیم و در حریم مقدس اهل بیت استغاثه داریم که کسب کنیم، در جمهوری اسلامی هدف گذاری شده است. دقت کنیم هدف؛ نه تحقق. گوئی جمهوری اسلامی راه است. مسیر است. مقدمه تعالی توامان مادی و معنوی است. خروجی چنین حرمی، همان انسان هائی است که جمهوری اسلامی برای ساختن آن ها برپا شده است. کارخانه انسان سازی است. چنانچه یکی از خروجی های این حرم شهید بزرگواری است که به تعبیر رهبری خودش مکتب است. قیمت جمهوری اسلامی به مردم معنوی و متحول آن است. مردمی در حال حرکت به سمت حق. با تمام سختی ها و حوادث. با همه کم کاری های داخلی و پرکاری های دشمنان. بودن در درون این جریان مردمی، خودش انسان ساز است؛ همچون حرم. مردم ایمانی حرکت شان رو به جلوست. ممکن است در راه دچار وقفه درونی و بیرونی شوند اما حرکت شان رو به جلوست. نقش تاریخی معصوم نیز همین است. حرم پرفروغ شان نیز: "بلند کردن و حرکت دادن." اینجاست که حرمت جمهوری اسلامی به تعبیر خمینی بزرگ از حفظ جان امام زمان نیز بیشتر می شود. چرا؟ چون خود امام زمان نیز جانش را خرج حرکت ایمانی مردم می کند. خود را خرج می کند تا مردم بلند شوند. حالا 40 و اندی سال است این مردم بلند شدند و حرکت می کنند. آیا چنین قیام و حرکتی حریم نیست؟ حرم نیست؟ حرمت ندارد؟ هست؛ چون حرکت ساز است؛ همچون حرم. و اما؛ پس نقدها و نقص ها و ضعف ها و آسیب ها چه؟ آنچه از خطاهای جمهوری اسلامی می دانید، خطاهای مسوولین است؛ خطاهای این و آن است؛ حتی خطای بروکراسی و قوانین است. اما جمهوری اسلامی این نیست. جمهوری اسلامی هویت مومنانه مردم است. به همین دلیل است که رهبرانقلاب می فرمایند ممکن است کسی من را هم نقد داشته باشد اما پای نظام اسلامی بایستد.(29.11.96) نقص ها و آسیب ها هست؛ نه قائل به عصمت مسولینیم و نه عصمت قواینن. جمهوری اسلامی با دولت اسلامی متفاوت است. از جمهوری اسلامی تا دولت اسلامی راه بسیار است. نقص ها را بگوئیم. فریاد هم بزنیم. با محافظه کاری نیز از آنها عبور نکنیم. اما بدانیم اصل و فرع چیست و به چه فخر می کنیم و به چه نقد داریم. دشمن نیز یک هدف بیشتر ندارد؛ بهم زدن همین نسبت ساده. او می خواهد خطای دولت ها(یعنی مسوولین و قوانین و بروکراسی) را به حساب جمهوری اسلامی بگذاریم. نه دلش برای حجاب سوخته و نه ورزش و نه اقتصاد و نه هیچ. او هر درز دیواری را نشانه ترک بر جداره جمهوری اسلامی میداند. همین تفکیک را بدانیم، نقشه دیوان و ددان نقش بر آب است. @HOWZAVIAN
🎨 تناور یعنی جمهوری اسلامی ✏️ رهبر انقلاب: «یک روزی این دنیا دست دو قدرت بزرگ بود: قدرت آمریکا و قدرت شوروی سابق. هر دو در یک مسئله متّفق بودند و آن، ضدّیّت با جمهوری اسلامی بود. امام در مقابل اینها ایستاد، تسلیم نشد، صریح گفت «نه شرقی، نه غربی»؛ خیال میکردند نمیشود، خیال میکردند این نهال را میتوانند از ریشه بکَنند، این نهال امروز تبدیل شده به یک درخت تناور؛ غلط میکند فکرِ کندنِ آن را هم کسی بکند!» ۱۴۰۱/۷/۲۲ 🌷 🇮🇷 @HOWZAVIAN
🔸موسم رستگاریعلی کردانی از ولادت تا شهادت شوق رهایی داشتی و در محراب ذوق رستگاری؛ اخلاص را جان بخشیدی و محراب را برکت. کعبه تو را در آغوش گرفت، محراب تو را خواند و آسمان تو را فریاد زد. «علی رستگار شد» 🖤 @HOWZAVIAN
آه... ای ابوتراب آه ای نهج غربت و بلاغت حیرت! جام شهادت و شراب فزت و رب الکعبه‌‌ات، وصال رسول خدا و سیده‌النساء گوارایت. بشریت در وحشت فقدانت به کجا پناه برد... و جبرییل امین با صوت حزین ندا داد؛ اینک شما و وحشت دنیای بی علی... ✍ هادی حمیدی @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙شبهای نجف اشرف 💔شب های شهادت اول مظلوم عالم، نجف اشرف و خصوصا حرم آقاجانمان صفایی فضایی وصف ناپذیر دارد. 😢وقتی وارد حرم میشوی، ماتمی عجیب تمام وجودت را لبریز میکند. سرتاسر حرم با کتیبه های سیاه پوشیده شده و فقط نورهای ال ای دی قرمز کم سوء روشن است. ◾️نوای «تهدمت والله ارکان الهدی/ قُتِل علی المرتضی» توسط زائرین در حرم طنین انداز میشود. ولی اگر گوش جان بسپاری، قبل از فرشیان، این ندای عرشیان است. ◾️این روزها تازه یتیمان مدینه فهمیده‌اند که چه کسی برای آنها نان و خرما می آورده. تازه کسانی که به علی ناسزا میگفتند، فهمیدند علی یک عُمر خدمت آنها را میکرده. همان آقایی که در طی 25 سال خانه‌نشینی، حدود 40حلقه چاه برای زندگی بهتر مردم حفر کرد و از هیچ کدام بهره شخصی نبرد. همان آقایی که از دنیایش به دو جامه کهنه و از غذاهایش به دو قرص نان قناعت کرد، با اینکه توانایی فراهم کردن زندگی بهتر برای خودش و اهل و عیالش را داشت. ◾️خون دلی که علی در طی این سالیان از شیعیان و دوست‌داران‌اش خورد، کمتر از ضربتی که ابن ملجم مرادی بر فرق سر حضرت فرود آورد، نبود. 👈 ساده بگویم، علی کشته جهالت ها بود، قبل از اینکه کشته ضربت ها باشد. 🤔براستی آیا ما سعی کردیم در عمل هم پیرو مولا و آقایمان باشیم و با پرهیزکاری و پیمودن راه درست او را یاری کنیم؟! یا ما نیز مثل مردم مدینه، آقای خود را تنها رها کرده ایم؟! پس فرق ما و مردم زمان علی در چیست؟! نردبان صعود @HOWZAVIAN
☑️ خدایا می‌ترسم! ✍️ محمد مهدی الوندی خدایا! امشب که مارا بخشیدی؛ امشب به قطره اشکی که برای حسین بن علی (ع) بر گونه‌مان جاری کردی، گناهان و آلودگی‌هایمان را شستی... اما چه تضمینی هست که من، فردا باز هم به گناه نیفتم؟! از کجا مطمئن شوم که امشب، پاک سر بر بالین می‌گذارم و فردا، که روز جدیدی آغاز می‌شود، من کماکان پاک می‌مانم؟! من چه امیدی به فردای خود دارم؟! خدایا می‌ترسم از فردا می‌ترسم؛ از گناه می‌ترسم؛ از وسوسه نفس و شیطان می‌ترسم خدایا من از «خودم» می‌ترسم...🖤 می‌شود دستم را بگیری؟! می‌شود مرا از «من» نجات دهی؟! از شرّ «نفس» به چه کسی غیر از تو پناه ببرم؟!... خدایا به این بنده ناتوانت رحمی کن یا ارحم الراحمین؛ یا غیاثی، یا حبیبی... همانطور که امشب دستم را گرفتی، نجاتم دادی؛ دستم را رها نکن، لحظه‌ای مرا به حالِ خودم وا نگذار «لاتَکِلنی إلی نَفسی طرفة عَین أبدا»؛ بِفاطِمةَ بِفاطِمةَ بِفاطِمة...❣️ @HOWZAVIAN
🔍دربان عزادار ایرانی ✍️ مرتضی بذرافشان مردم کوفه، دست به دعا و گروه گروه جلوی خانه امیر مومنان که جنب مسجد است گرد آمده؛ از "قنبر" دربان ایرانی الاصل خانه علی، سلامتی امام را لحظه به لحظه جویا بودند. غلام وفادار قصه‌ی پر غصه‌ی ما، ولی خبرهای خوبی برای مردم دل پریش نداشت. داخل منزل از پزشک معالج وقتی شنید که به امام گفت: بهتر است وصیت کند، گویی دنیا روی سرش آوار شده است. ۳۰ سال همراهی با مولا را به یاد آورد؛ دانه‌های اشک به آرامی بر گونه‌اش غلتید؛ دوباره به چهره زرد و رنگ پریده آن حضرت چشم دوخت و خاطراتش را در ذهن مرور کرد. به روزی که بدست سربازان عرب، اسیر شده بود فکر کرد. "قنبر" با انقراض ساسانیان جایگاهش رااز دست داده؛ شهر آباء و اجدادی‌اش "بیهق" _سبزوار کنونی_را ترک کرده؛ و در مدینه امابعنوان غنیمت جنگی، وقتی نگاه دوست داشتنی و دست نوازشگر جوان خوش سیمای هاشمی را دید آرام گرفت؛ از آن پس به این خاندان عشق ورزید وغم غربت را فراموش کرد. یادش آمد که بازار رفته بودند و امام متقیان، دو پیراهن ۳ و ۲ درهمی خریداری کرد؛ پیراهن ارزان را خود برداشت و دیگری را داد به او و فرمود: تو جوانی و من ساده بپوشم بهتر است. با مرور این خاطره، گریه باز امانش نداد. در میان نگاه‌های منتظر و دستان رو به آسمان بچه های یتیم، اما دعای امام زودتر اجابت شد. چنین، از دنیا چشم فرو بست و نزد قرب الهی آرام گرفت. مرد ایرانی اما به عهدش وفادار ماند و عاقبت بدست "حجاج" در دفاع از ولایت آقایش "علی" به شهادت رسید. راهش پر رهرو. @HOWZAVIAN
علی علیه السلام ✍️ علی خسروی امیرالمؤمنین(ع) این پرده‌دار حرم ستر خدا و این سلطان شگرف، از آن جامعان ظاهر و باطن بود که هم بر زمین بود و هم بر آسمان، هم انسان بود و هم فراتر از انسان، هم رازها و پشت‌پرده‌ها را می‌دانست و هم غافلانه می‌زیست. او صبح ۱۹رمضان، در حالی که از مرگ خود خبر داشت، به مسجد می‌رفت و با خود می‌خواند: اشدد حیازیمک للموت فانّ الموت لاقیکا و لا تجزع من الموت اذا حلّ بنادیکا کمربندت را برای مرگ محکم ببند که مرگ به دیدارت خواهد آمد و از مرگ، آنگاه که به سوى تو درآید، جزع و فریاد مکن. (بحارالانوار، ج۴۲،ص۲۷۶) و در عین حال در همان صبح چنان عمل کرد و امام جماعت نمود که گویی هیچ حادثه‌ای در راه نیست، حقاً که در چنین مستی مراعات ادب نمودن عجیب و: جمـع صـورت بـا چنین معنـی ژرف نیست ممکن جز ز سلطانی شگرف آن گرامی امام می‌فرمود: بَلِ انْدَمَجْتُ عَلَى مَكْنُونِ عِلْمٍ لَوْ بُحْتُ بِهِ لَاضْطَرَبْتُمْ اضْطِرَابَ الْأَرْشِيَةِ فِي الطَّوِيِّ الْبَعِيدَة. (نهج‌البلاغه، خطبه۵)، در علم پنهانی پیچیده شده‌ام که اگر آن را اظهار کنم، شما همچون طنابی که در چاهی عمیق پایین می‌رود، به لرزه خواهید افتاد. پایین رفتن طناب در چاهی عمیق! حاضران که بر سر چاه‌اند، چه خبر از تاریکی‌های دل چاه و لرزش‌های رسن دارند و چه خبری از جهان درون امام! و در خطبه۱۱۶ فرمود: اگر می‌دانستید چیزی را که من علی می‌دانم صبر و قرار از کف می‌دادید! علی واقف به سّرِ قدر است؛ یعنی باطن و عواقب این مردم و عالم را می‌شناسد. در جهان فراخ دیگری زندگی می‌کند، اما در عین حال چنان می‌زید که گویی در همین جهان تنگ است. مسیر و عاقبت کاروان را می‌بیند؛ اما با کاروانیان مانند بی‌خبران همراهی می‌کند. این چهره بیرونی را با چهره درونی جمع کردن جز از نوادری چون علی(ع) بر نمی‌آید. اینکه کسی در میان مردم مثل دیگران زندگی کند اما همان مردم را از خودشان بهتر بشناسد؛ ببیند، اما چنان راه برود که گویی نمی‌بیند؛ بیدار باشد، اما خفته بنماید؛ دشمن را بشناسد اما با وی دوستی بورزد؛ از فتنه‌ها باخبر باشد، اما چون غافلان، بی‌اضطراب و شادمان بزید؛ بذله‌ها را بداند اما بر بذله‌گویی‌ها بخندد، «این چه جانی چه در خورد تن است؟» اینجاست که جان بر تن فزونی می‌کند و این مظروف از ظرف بزرگ‌تر می‌شود. ملاصدرا [اسفار،ج۹،ص۱۸۹] می‌گوید: اوصاف متضادی چون سیاهی و سپیدی.. درد و لذت محال است که در جسم واحد جمع شوند... اما هرچه تجرد و جوهریت انسان بیشتر شود و قوت و کمالش فزونی گردد احاطه و جامعیتش نسبت به اضداد بیشتر خواهد شد. آری، رازدانی و غیب‌‌دانی، شخصیت آدمی را عوض و دایره محارم او را تنگ‌تر می‌کند. اینکه گفته‌اند امیرمؤمنان(ع) چون کسی را نمی‌یافت تا غم‌هایش را به او بگوید، سر در گریبان چاه کرده، می‌نالید تا روبهان ناله شیر را نشنوند، آیا به همین معنا نیست؟ @HOWZAVIAN
چرا باید از آرمان مقدسِ فلسطین دفاع کنیم؟ ✍️ سیدعلیرضا موسوی دفاع کردن از مردم مظلومی هم چون مردم غزه هم دستور دین است و هم وجدان انسانی ایجاب می کند که اگر مظلومی مورد ظلم واقع شود برای خلاصی و یاوری او نهایت توانمان را بذل کنیم. چنانچه در حدیث آمده: عن رَسُولُ اللهِ( صلی الله علیه و آله و سلم ): مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِم پیامبر اسلام می فرمایند:ٍ هر مسلمانی که ندای مسلمانی را بشنود که از او کمک می‌خواهد و پاسخ او را ندهد مسلمان نیست». کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 163، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1407ق. و چنانچه حضرت امیر المومنین (ع) فرمود :کونوا للظالم خصما وللمظلوم عونا «همواره دشمن [سرسختِ] ظالم و يار و مددكار مظلوم باشيد».نامه 47نهج البلاغه رژیم پلید صهیونیستی ،وبه تعبیر امام خمینی (ره) اسرائیل غده بدخیم سرطانی است که لاجرم باید از بین برود. ۷۵سال اشغالگری در منطقه ای مبارک که آرامگاه انبیای الهی ونخستین قبله مسلمین است و ابراز توحش ،بی حرمتی ،کشتار، بی‌رحمی به نوزادان ،زنان ،مادران باردار،شکنجگی ،آوراگی ،بی خانمانی مردم فلسطین همه محصول فرعونیت این رژیم حیوان صفت است. آرمان فلسطین درواقع یعنی مقاومت و تسلیم نشدن در واقع مردمی که از دیرباز مورد ظلم و تجاوز واقع شده اند ،هیچ وقت در راه مبارزه و ایستادگی در مقابل این رژیم بی رحم ذره ای سستی نکرده اند و با تمام وجود دفاع از وطن وناموس خود،دفاع از دین، و عقیده را هرچند با کمترین امکانات ایفاء کردند. دفاع ما از آرمان های فلسطین یعنی محکوم کردن ظلم ،کودکشی ،اشغالگری،بی رحمی و توحش بی حد وحصر به زنان بی دفاع ،قطع آب وآذوقه که حاصل آن مردن وازبین رفتن هزاران کودک بدلیل گرسنگی است باشد که آن موعود منتظر ظهور کند که وبه این تجاوزگی ها پایان دهد. @HOWZAVIAN
⚫️واپسين سفارش‌هاي اميرمؤمنان علیه السلام ✍️احمدحسين شريفي، رئیس دانشگاه بین المللی قم نوشت: ◾️گفتار و کردار و رفتار آدميان ممکن است در شرايط عادي تحت تأثير عوامل بيروني قرار گيرد و نتوانند به طور شايسته‌اي آيينة تمام‌نماي وجودي آنان به شمار آيند. به تعبير ديگر، همواره ممکن است غباري از موقعيت‌هاي اجتماعي و خانوادگي و هوا و هوس‌هاي دورانديشانه و امثال آن بر چهرة سخن و سيره آدمي بنشيند و خود واقعي او را از ديد ديگران پنهان کند. به همين دليل، همانطور که پاره‌اي از فيلسوفان اگزيستانسيال هم گفته‌اند، يکي از بهترين راه‌ها براي راهبري به خود واقعي هر کسي، و پي بردن به واقعيت‌هاي وجودي او، اين است که سخن و رفتار و کردار او را در شرايط بحراني بررسي کنيم. ◾️در زندگي هر کسي رخدادهايي هستند که خود واقعي و اصيل او را آشکار مي‌کنند. رخدادهايي مثل مرگ، مصيبت‌هاي بزرگ، موفقيت‌هاي بزرگ، درگيري‌هاي عظيم و امثال آن. اگزيستانسياليست‌ها چنين رخدادهايي را موقعيت‌هاي مرزي (boundary situations) مي‌نامند. در چنين موقعيت‌ها و شرايطي است که آرمان‌ها و اهداف و انگيزه‌ها و خواسته‌هاي واقعي افراد، به خالص‌ترين شکل نمايان مي‌شود. ◾️با اين مقدمه شما را دعوت مي‌کنم به خواندن واپسين خواسته‌هاي مولاي موحدان عالم و امير و فرماندة همة اهل ايمان، که در بستر شهادت، يعني در مرزي‌ترين موقعيت، خطاب به امام حسن و امام حسين و بقيه فرزندان و اهل بيت‌ خود و خطاب به همة کساني که تا هميشة تاريخ سخنان امام به دست آنها مي‌رسد، فرمودند: 1.تقواي الهي پيشه کنيد؛ 2.دنبال دنيا نباشد؛ حتي اگر دنيا به سوي شما آمد؛ 3.بر امور دنيوي از دسته رفته، تأسف نخوريد؛ 4.کارهاي خود را براي پاداش الهي انجام دهيد؛ 5.دشمن ظالمان باشيد و ياور مظلومان‌؛ 6.در زندگي نظم داشته باشيد؛ 7.اختلافات ميان خود را اصلاح کنيد؛ 8.هواي يتيمان را داشته باشيد؛ مبادا فراموش شوند؛ 9.همسايگان خود را حرمت نهيد؛ اينان سفارش‌شدة پيامبرند؛ 10.قرآن را پاس داريد؛ و در عمل به آن از ديگران پيشي گيريد؛ 11.نماز را پاس داريد؛ چرا که ستون خيمة دين است؛ 12.خانة خدا را خالي مگذاريد؛ چرا که اگر ترک شود، دشمنان دين به شما مهلت نخواهند داد؛ 13.با مال و جان و زبانتان در راه خدا جهاد کنيد؛ 14.با يکديگر پيوند داشته باشيد؛ از قطع رابطه بپرهيزيد؛ 15.از بخشش مال خود به ديگران دريغ نکنيد؛ 16.امر به معروف و نهي از منکر را ترک نکنيد؛ وگرنه بدکاران بر شما مسلط مي‌شوند و آنگاه ديگر خواسته‌هاي شما مستجاب نخواهد شد؛ 17.به بهانة کشته شدن من خون مسلمانان را مباح ندانيد؛ 18.اگر کشته شدم، فقط حق قصاص قاتلم را داريد؛ او را مثله نکنيد. @HOWZAVIAN
🔴 مظلوم مقتدر؛ امیرالمؤمنین(ع)، ایران، غزه ✍️ علی مهدیان در روزنامه همشهری نوشت: 🔺السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ، أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ، وَأَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ (زیارت پنجم امیر المومنین از امام هادی) 🌱او مظلوم بود. حقش را غصب کردند، حق او حکومت بود. حق او قدرت یافتن بود. اما او مقتدر بود، مردانه در میانه میدان ایستاد و صبر کرد تا مردم بی تفاوت و بی خیال، بیدار شوند. 🌱جمهوری اسلامی نیز مظلوم است. حقش را غصب کردند. حق او آزادی بود، حاکمیت بر سرنوشت خود بود، تحریم کردند، تهدید کردند، فشار آوردند که او حاکم بر سرنوشت خود نباشد. اما او از این حق ذاتی و الهی اش کوتاه نیامد، ایستاد و صبر کرد تا دنیا بیدار شود و دست از ظلم بردار. 🌱غزه نیز مظلوم است. حق حاکمیتش و حق مالکیتش و حق حیاتش را گرفتند. همه دنیا دست به دست هم. اما او از این حقوق الهی اش کوتاه نیامد. مرداند ایستاد و مقاومت کرد تا دنیا بیدار شود و بفهمد و بپذیرد این ظلم آشکار را. 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
☑️ نماز جمعه در دوشنبه ✍️ علی بهاری 🔸شب بیست و یکم رمضان (شب دوشنبه) برای شرکت در مراسم احیا به حرم حضرت معصومه (س) رفتم. سخنران محترم از فقهای نامدار و منصب‌داران کشوری بود. جمعیت زیادی آمده بود. مردم در جای‌جای صحن با وجود سرما، زیرانداز پهن کرده و نشسته بودند. جمعیت در مقایسه با شب نوزدهم خیلی بیشتر بود. 🔹سخنرانی را که آغاز کرد، با خود گفتم تا چند ثانیه دیگر، این جمعیت تشنه را با بیان دلچسبش میخکوب خواهد کرد. چند ثانیه از آغاز صحبت گذشت. جملات را بسیار شمرده و کند به زبان می‌آورد. تن صدایش شبیه شخصیت عبدالرحمان در سریال مختارنامه بود. تلفظ کُند کلمات و تکلم کتابی، سکانس‌های آن سریال را به ذهن می‌آورد؛ البته بدون وجود ظرائف و جذابیت‌های تصویری و تدوینی! جمعیت به مرور حرم را ترک می‌کردند و حیاط لحظه‌به‌لحظه خلوت‌تر می‌شد. 🔸ناخودآگاه یاد سیدحسن آقامیری افتادم. اگر چه برخی حرف‌هایش با دین تعارض دارد اما به قول شیخ مهدی دانشمند، در فن بیان معرکه است. وقتی سخنرانی را آغاز می‌کند، چشمان مخاطب گرد می‌شود و چون سحرشدگان به او خیره می‌ماند. واژه‌ها را چون گلوله‌های تیربار پشت سر هم به ذهن و قلب مخاطب شلیک می‌کند و به او مجال حواس‌پرتی نمی‌دهد. موضوع حرف‌هایش هم معمولا دغدغه مردم است. 🔹نمی‌دانم چرا روحانیان کهنسال و ارشد ما نمی‌خواهند بپذیرند ذائقه جامعه تغییر کرده است. اگر روزی کتابی و شمرده حرف زدن، استاندارد منبر بود و جذاب و فنی جلوه می‌کرد امروز نه تنها جذاب نیست که مانعی بزرگ برای برقراری ارتباط صمیمانه با مخاطب است و غالبا موجب ذبح محتوای معتبر و دقیق خواهد شد. 🔸با خود گفتم شاید مسئولان محترم حرم به خاطر محتوای عمیق، ایشان را دعوت کرده‌ و بیان ضعیف را به محتوای قوی، نادیده گرفته‌اند. پس زود قضاوت نکنم و با دقت به سخنانش گوش کنم که حتما حرف‌ها برای گفتن دارد. 🔹در محتوا هم منبر چندان مفیدی نبود. سخنانش سیاست‌زده، بی‌ارتباط با شب قدر و حاوی آدرس‌های غلط در مشکلات کشور بود. در لحظاتی چنان حماسی سخن راند که جمعیت دو بار تکبیر گفتند و بار سوم هم خیز برداشتند که البته این بار خودش مانع شد! انگار خطبه‌های نمازجمعه بود و ما آدرس را اشتباه آمده بودیم. حرف برای گفتن بسیار است. سرمای صحن اجازه نداد بیش از این بنویسم! @HOWZAVIAN
. کار لایل، فیلسوف بزرگ انگلیسی درباره‌ امیر مؤمنان(ع) می‌گوید: ما را نمی‌رسد جز این‌که علی را دوست داشته و به او عشق بورزیم. چه او جوانمردی عالیقدر و بزرگ‌مرد بی‌نظیری بود که از سرچشمه‌ی وجدانش، خیر و نیکی می‌جوشید. او شجاع‌تر از شیر ژیان بود، آمیخته با لطف و عواطف انسانی و عاقبت شدت عدلش او را به کام مرگ کشاند. ✍️غلامرضا رضایی تربقان در صدای خاوران نوشت متن کامل در نشانی زیر https://sedayekhavaran.ir/?p=6639 (ع) @HOWZAVIAN
🔴 حماسۀ شهادت امیرالمؤمنین(ع) ✍️ رضا بیات، دکتری ادبیات یکی از وجوه پررنگ شخصیت امیرالمؤمنین(ع)، وجه حماسی ایشان است. حماسه‌ای که واقعی است و به مراتب از حماسه‌های خیالی شگفت‌تر است. دربارۀ جنگاوری و شجاعت ایشان بسیار شنیده‌ایم؛ اما بخش مغفولی از این حماسه، شهادت ایشان است. در این نوشتۀ کوتاه، فرازهای حماسی زمان ضربت خوردن تا تدفین آن حضرت را مرور می‌کنیم: 1️⃣ پیش‌آگاهی: از شب قبل می‌دانست که حادثه‌ای عظیم در پیش است. 2️⃣ آگاهی حیوانات اشیاء: این که مرغابی‌ها به پای او می‌پیچند، این که لباسش به قفل یا میخ در گیر می‌کند، اتفاق نیست. 3️⃣ مواجهه با قاتل: پیش از وقوع جرم، قاتل را از خواب بیدار می‌کند. چنین مرحله‌ای در هیچ حماسه‌ای گزارش نشده است. علی(ع) در اینجا تابع تقدیر خداوندی است. 4️⃣ علی(ع) پهلوانی است که در هیچ جنگی شکست نخورده و هیچگاه مغلوب حریف نشده. شکست‌ناپذیرترین قهرمان اسطوره‌ای رستم است که در جنگ با اسفندیار شکست می‌خورد و می‌گریزد و با تدبیر(معجزۀ) سیمرغ زخم‌هایش بهبود می‌یابد و به میدان بازمی‌گردد. در جنگ سهراب هم ابتدا شکست می‌خورد و بعد با فریبکاری سهراب را شکست می‌دهد که آن هم خطای بزرگی است؛ چون پسر خودش را کشته است. در دین، امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) و حضرت علی‌اکبر(ع) پهلوانان بزرگی هستند؛ اما بالاخره در جنگ نظامی شکست می‌خورند و کشته می‌شوند؛ گیرم در مصاف با چند هزار نفر. اما علی(ع) حتی در احد که یک‌تنه در برابر سپاه 3 هزار نفری دشمن ایستاده، شکست نمی‌خورد و می‌تواند پیامبر(ع) را – که پشت سر علی(ع) و در تیررس دشمنان است- حفظ کند. اگر همان یک سنگ هم به دندان پیامبر(ع) نمی‌خورد، نمی‌فهمیدیم که ایشان در تیررس بوده. از تمام ضربات تیر و نیزه و شمشیر 3 هزار نفر، فقط یک سنگ از علی(ع) رد می‌شود و به پیامبر(ع) اصابت می‌کند. 5️⃣ حال این پهلوان شکست ناپذیر، علی(ع)، قرار است بمیرد. نه کسی توان شکست‌دادن او را دارد و نه مرگ در بستر شایستۀ چنین پهلوانی است. بنابراین، شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که او با شمشیر شهید شود؛ اما نه در جنگ (مثل اغلب پهلوانان حماسی) یا در غفلت (مثل رستم). او در حالی از اطراف غافل است که همین غفلتش هم فضیلت است؛ چیزی است شبیه آن روزی که تیر از پایش کشیدند و در نماز بود. 6️⃣ شهادت در بهترین مکان: محراب مسجد؛ بهترین زمان: شب قدر، سحرگاه، بهترین حالت: نماز، سجده. برای فهم بهتر، این حالت را مقایسه کنیم با مرگ رستم (قعر چاه، در حالی که به او خیانت شده)، سهراب (میدان جنگ، در حالی که فریفته شده و شکست خورده)، اسفندیار (میدان جنگ، در حالی که ظالم است و شکست‌خورده). 7️⃣ لحظۀ اصابت ضربه، در ملکوت اتفاقاتی می‌افتد. جبرئیل ندا می‌دهد: تهدمت والله ارکان الهدی. 8️⃣ ضربۀ شمشیر چنان عمیق فرو رفته که به تشخیص طبیب به مغز رسیده؛ همین برای مرگ ناگهانی کافی است. شمشیر زهرآلود است. حتی یک خراش با چنین شمشیری برا ی مرگ سریع کافی است. اما علی(ع) با این وضعیت دو روز دوام می‌آورد. 🔗 متن کامل ( 21 مورد) @HOWZAVIAN
🔵 علی علیه‌السلام؛ مظهر زیباترین‌ها ✍️ محمدباقر خراسانی کمال طلبی، جمال گرایی و زیبا پسندی همواره به طبیعت و ذات انسان بر می گرد، از این روی انسان همواره سعی و تلاشش را بر این می گذارد تا آنچه مورد پسند و مصداق کمال و زیبایی است را کسب کند و بدست آورد، چه جمال و زیبایی ظاهری و چه جمال و زیبایی(باطنی) در صفات و ویژگی ها. برخی بواسطه داشتن یک صفت زیبای خَلقی و یا خُلقی، در بین هم نوعان، زیبا محسوب می شوند؛ چون نسبت به دیگران از صفتی برخوردارند که دیگر همنوعان یا ندارند و یا کمتر واجد آن هستند، صفاتی چون: خوش صورت، خوش اخلاق، خوش اندام، خوش فکر، خوش برخورد، شجاع، بخشنده، مردم دار، متواضع، دین مدار، با ادب و ... شاید نمی توان فردی را یافت که جامع صفات و یا در بردارنده تمام زیبایی های خَلقی و یا خُلقی باشد، اما امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام از این قاعده مستثنی است؛ چرا که دربردارنده جامع زیبایی هاست، ضمن اینکه برخی از زیبایی ها فقط و فقط اختصاص به شخص حضرت علی علیه اسلام دارد و دیگران ذره ای حظّ و بهره از آن ندارند. امام المتقین علی علیه السلام جامعیتی از زیبایی ها را داراست، از این رو-همزمان با ایام شهادت آن حضرت - برخی از این زیبایی ها مورد اشاره قرار می گیرد، باشد که گامی در مسیر علی شناسی و علی محوری و ولایت پذیری، باشد. ✅ زیباترین تولد؛ تولد در داخل کعبه و سه روز در درون کعبه میهمان خدا بودن؛ که این زیبایی تاکنون نصیب کسی نگشته و نخواهد گشت. ✅ زیباترین نام؛ علی مقتبس از نام خدای منان است که بعد از تولد حضرت و هنگام خروج حضرت فاطمه بنت اسد از داخل کعبه، صدایی شنید که نام فرزندت را "علی" بگذار که "علی" نام خدا و خدا نام خود را بر این فرزند می گذارد. ✅ زیباترین تربیت؛ از حدود ۵ سالگی با وجود قحطی در مکه تحت سرپرستی و تربیت مستقیم پیامبر اسلام(ص) قرار گرفت. ✅ زیباترین اسلام؛ همیشه سبقت نمادی از زیبایی است و علی علیه السلام در حالی که فقط ۱۰ سال دارد در میهمانی اقربای پیامبر اعظم(ص)، اولین فردی بود که اسلام آورد. ✅ زیباترین شجاعت؛ رشادت و شجاعت بی بدیل حضرت در جنگ های بدر، احد، خندق و فتح خیبر و ... مثال زدنی و غیر قابل انکار. ✅ زیباترین ایثار؛ در شب هجرت پیامبر از مکه به مدینه امام علی با خوابیدن در جای پیامبر و به خطر انداختن جانش، زیباترین ایثار را به همگان نشان داد. ✅ زیباترین تقدم خدا بر غیر خدا؛ وقتی عقیل برادرش درخواست بخشش اضافه تری از بیت المال دارد، خدا را بر رابطه برادری ترجیح می دهد. ✅ زیباترین اخلاص؛ زمانی که در جنگ خندق در برابر عمربن عبدود قرار می گیرد و او را می کُشد، کشتن عمرو نه از خشم خود، بلکه فقط برای رضای خدابود. ✅ زیباترین انفاق؛ دهها نخلستان را آباد و دهها چاه آب را حفر و همه در راه خدا انفاق و وقف کرد. ✅ زیباترین حکومت؛ حکومتی توام با عدالت، انصاف و براساس آموزه های دینی. ✅ زیباترین شهادت؛ در بامداد دومین شب قدر و در بهترین مکان؛ یعنی مسجد و در بهتر حالت؛ یعنی سجده نماز، و در بهترین ماه، یعنی ماه مبارک رمضان به شهادت رسید. ✅ و ... این ها فقط بخشی از زیبایی هایی است که مولی الموحدین و امیر المومنین علی علیه السلام از آنِ خود کرده و سرآمد دیگران شده است. امید که شناخت ما نسبت به امام عدل و رأفت و مظهر عطوفت،زیبایی و مهربانی بیش از پیش شود. ان شاالله @HOWZAVIAN
برخی روشنفکران غربگرا در لانه‌ی تلگرام می‌خواستند با دوقطبی یا سیزده بدر؟ _ یا احترام شهادت علی(ع)، به القای کاهش دینداری در جامعه ایرانی بپردازند؛ اما امروز تحلیل آبکی‌ و مجازی‌شان خلاف از آب درآمده است. مردم عزیز به نهایت ادب، حرمت مولا را نگاه داشتند.🙏 @HOWZAVIAN
5.71M
📢 بشنوید 🔶🔹 رها شدن قوه‌ی شناختی جامعه توسط مسئولان در رخدادهای مختلف، نظامی و دفاعی تا فرهنگی و اقتصادیمهندس شکوهیان راد 💢 محورهای موضوعی 1⃣ در پاسخ به حمله‌ی رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه، کماکان خبری از پاسخ قاطع نیست‼️ 2⃣ امر امام در مسأله‌ی اقدامات دفاعی و نظامی، زمین مانده! 3⃣ عقب‌نشینی، تنش‌زا است نه تنش‌زدا! 4⃣ پرهیز از تنش در عرصه‌ی فرهنگ باعث شد بغل کردن نامحرم جلوی دوربین عادی شود❗️ 5⃣ جریان نفوذ به طرق مختلف، خطوط قرمز نظام را در می‌نوردد؛ 6⃣ امام امت از ما (مردم) انتظار دارند! ما مکلفیم در تمام زمینه‌ها که اقدام کنیم؛ 7⃣ کسی که در ایران عصر حاضر باشد اما نگاه تمدنی نداشته باشد، انگار مرده است! 8⃣ گام دوم انقلاب نیازمند حضور همه جانبه‌ی مردم است برای محقق شدن ظهور؛ 💠 بسم الله الرحمن الرحیم! @HOWZAVIAN
🔴غزه، مادری دلسوز ✍️ فاطمه مهدوی نزدیک به یک قرن است که مادری مظلوم و دل‌شکسته به نام غزه، بر بالین طفل بشریت نشسته و سعی می‌کند او را بیدار کند. بیدارش کند تا انجام تکالیفش دیر نشده، تا زمانش از دست نرفته، تا سرمایه‌اش بر باد نرفته است، اما گویی این طفل چموش خواب نیست، بلکه خود را به خواب زده است. این مادر، مادری را با روحیه‌ی والای مقاومت و ایثار تمام نموده‌است ولی فرزند هنوز وظیفه‌اش را نشناخته و حق مادر بر گردنش را ادا ننموده‌است. هنوز درنیافته که باید مادر را، غربت و مظلومیتش را، گرفتن حقوق مسلمش را دریابد و او را را در راه رسیدن به اهداف بلند و مهمش یاری دهد. هدف مادر فقط رهایی خودش نیست، او رهایی نسل بشر از طواغیت را آرزو دارد و فقط سنگ خود را بر سینه نمی‌زند. او اسارت را برای هیچ‌کس نمی‌پسندد و خواهان حکم‌فرمایی مطلق پروردگار عالم است. مگر می‌شود صدای ضجه‌ی کودکان مانده زیر آوار را شنید و خواب بود؟ مگر می‌شود مویه‌ی جگرسوز مادران داغدار را شنید و خوابید؟ چگونه می‌شود با دیدن صحنه‌ی آوارگی، درماندگی و گرسنگی مردمی مظلوم و بی‌گناه سر بر بالش نهاد؟ در پیش دیدگان دنیا، قلب کوچک دخترکان و پسرکان، از ترس حمله‌ی وحشیان صهیونیسم ترک برداشته، روح و روان مادران این طفلکان، از هجوم صحنه‌های دلخراش بر سر روزگارشان و از تعدد زخم و داغ، مغموم گشته، غیرت مردان این سرزمین ستم‌دیده خروشیده و سنگینی داغ جسارت به ناموسشان، خونشان را به جوش آورده و سر تا پا مهیای انتقام به حق از دشمن خبیث گشته‌اند. حال این بشر چگونه به بستر خواب رفته و این گونه آسوده غنوده است و هیچ تلنگری را مجال تاثیر نمی‌دهد؟ دیگر این مادر چگونه مظلومیت پر صلابتش را به رخ بکشد و چگونه استقامت و از خودگذشتگی را به تصویر درآورد؟ اما بنازم به همت این مادر دلسوز که ناامید نمی‌شود و دست از هدف نمی‌کشد و همچنان، مهربانانه طفل را صدا می‌زند. طفلکم! برخیز که تو برای هدفی بزرگ آفریده شدی و حیف باشد که خواب غفلت تو را از کامیابی ابدیت دور سازد و در دستان خبیثان و مستکبران جهان تباه شوی. طفلکم! برخیز که کائنات قرونی متمادیست که انتظار بیداری و هوشیاری تو را می‌کشد، برخیز و ببین که خون چه جوانان رشید و کودکان نازدانه‌ای بر بستری که آسوده بر آن خفتی ریخته است. طفلکم! این صدایی که به گوشت می‌رسد، لالایی مادران بر مزار طفلان پرپر شده‌شان است نه بر بستر خوابشان، این مادران بر سر گهواره خالی و سرخ از خون نوگلانشان مویه می‌کنند اما از نفس نمی‌افتند تا آرامش سهم همه کودکان جهان شود. طفلکم! برخیز و آرزوی دیرینه‌ی مادر را تحقق ببخش و دست روی زانوانت نهاده و خودت را از گزند اسارت رهایی بخشیده و آزادانه زندگی کن تا سعادتمند شوی. @HOWZAVIAN
☑️ «» ✔️ روایتِ دین‌پژوهی 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان 1️⃣ آسیب‌های دین‌پژوهی در مطالعات علوم اجتماعی 👤حجت‌الاسلام حمید پارسانیا؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ⏰ساعت ۱۵ 2️⃣ روش‌شناسی مطالعات اجتماعی دین 👤دکتر محمدرضا قائمی‌نیک؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ⏰ساعت ۱۵:۳۰ 3️⃣ ملاک‌های اجتماعی دینداری 👤دکتر مریم منصوری؛ پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی ⏰ساعت ۱۶ 4️⃣ موانع دینداری انسان مدرن 👤دکتر علی‌اصغر اسلامی‌تنها؛ عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ⏰ساعت ۱۶:۳۰ دبیر نشست: محمدجواد رحمانی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث ⏰ سه‌شنبه ۱۴ فروردین، ۲۲ رمضان ساعت ۱۵ 💠 «لینک ورود به اتاق نشست» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
به روسیه 💠 مغناطیس عکس حاج قاسم ✍️ علیرضا داودی 🔸در تمام ایام سفر در مسکو و شهرهای دیگر هر وقت مردم متوجه می شدند ما ایرانی هستیم احترام ویژه ای قائل می شدند و با روی گشاده و لبخند به گفتگو می‌پرداختند؛ چه در گفتگوهای رسمی و چه در گفتگو با مردم عادی در مترو و جاهای مختلف شهر. 🔹در وهله اول بخاطر ارتباطات یک دهه اخیر ایران و روسیه چه در ماجرای سوریه و چه اکنون در جنگ اوکراین چنین شناخت و برخوردی طبیعی به نظر می رسید اما دو اتفاق باعث شد حقیقتی دلنشین و عجیب برایم روشن گردد. 🔸در شهر تاریخی سن پطرزبورگ با عزیزی از شیعیان آذربایجان آشنا شدیم و از او علت این نوع برخورد مردمان روسیه با ایرانی‌ها را پرسیدیم او در جواب گفت: 🔹مردم روسیه به رهبر ایران و شهید قاسم سلیمانی علاقه‌ی ویژه دارند و این بخاطر احترامی است که پوتین چه در سخن گفتن از ایشان و چه در برخورد با ایشان قائل است. 🔸جمله بعدی اما به یادم آورد چقدر ما ایرانی‌ها غافلیم از عظمت مدیریت الهی رهبر معظم انقلاب، این برادر آذربایجانی گفت: 🔹در روسیه مردم ترک‌ها را دوست ندارند که بخاطر حس بدی است که نسبت به ترکیه و اردوغان دارند اما هر وقت اعلام می‌کنیم ما شیعه هستیم برخورد‌ها متفاوت می‌شود و می‌گویند شما شیعیان رهبری شجاع، خوب و محترم دارید. 🔸این عزت بی مثال شیعیان و ایرانی‌ها در مسکو که با چشمان خودم شاهدش بودم مرهون شخصی است که با سلامت نفس و شجاعت در مسیر حق طلبی و مبارزه با ظالمان کشتی مقاومت را هدایت می‌کند. 🔹اتفاق دوم در حسینیه امام علی(ع) این شهر رخ داد وقتی فردی تعریف می‌کرد که بعد از عملیاتی تروریستی در مجموعه فرهنگی کروکوس شهر مسکو در سطح شهر نیروهای ویژه او را همانند بسیاری از تاجیک‌ها و آذربایجانی‌ها دستگیر کردند و امیدی به اینکه بتواند سالم بماند نداشت. 🔸در ناامیدی محض بود اما وقتی جیب‌هایش را خالی کردند درون یکی از جیب‌ها عکس شهید سلیمانی بود و وقتی فرمانده نیروها آن عکس را دید گفت به احترام این قهرمان تو آزادی و می‌توانی بروی. 🔹این عمق تأثیرگذاری شخصی است که به گفته رهبر انقلاب جسم تکه تکه شده‌اش بعد از شهادت برای استکبار بیشتر از زمان حیاتش ترس و وحشت ایجاد خواهد کرد. 🔸قدرشناسی از چنین نعمتی سخت است و امیدوارم من و ما بتوانیم در این مسیر سربازان خوبی برای رهبر عزیزمان باشیم. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مسئولیت حوزه ظلم ستیز در مقاومت غزه ✍️ محمدرضا باقرزاده ✅حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «این جمله‌ی معروف امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در این زمینه، حرف را تمام میکند: وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ اَلّا یُقِرّوا عَلیٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛ یعنی خدای متعال این تعهّد را از علما گرفته، از دانشمندان گرفته که در این زمینه تحمّل نکنند «کِظَّة ظالم» و «سَغَب مظلوم» را؛ نباید تحمّل کنند پُرخوری ستمگر و گرسنگی ستمدیده را؛ اَلّا یُقِرّوا. باید عکس‌العمل نشان بدهیم، واکنش نشان بدهیم.» 👈بی صبرانه منتظر احساس و ابراز مسئولیت علما و فضلای حوزوی در حوادث مقاومت مظلومانه غزه و جنایت‌های رژیم سفاک صهیونیستی هستیم؛ خصوصا عزیزانی که در قضایای کم اهمیتی مثل سطل ماست و بیمارستان قم و ... جانانه ادای تکلیف(!) کرده و می کنند. اکنون این گوی و این میدان اثبات صداقت @HOWZAVIAN
❓انتقام یا جنگ ✍️ احسان قربانی 🔹با توجه به حملات پی در پی اسراییل ، همچنین جسارت و حمله مستقیم به سفارت ایران، توقعات به این سو میرود که ایران جنگی تمام عیار علیه اسراییل آغاز کند و نتیجه آن هم محو تلاویو و حیفا باشد. لکن همچنین عملکردی غیر ممکن است و عاقلانه نیست. این نوع برخورد هایی که از اسراییل یا ایران صورت می‌گیرد فقط به قدری است که جوابی مشابهه آن را داشته باشد و منجر به جنگ تمام عیار نشود. 🔹برای آن دسته ای از عزیزان که می‌گویند اسراییل به دنبال این است که ایران را در میانه جنگ تمام عیار به میدان بیاورد. باید گفت که اگر همچین هدفی وجود داشت اسراییل با شدت بیشتری یه ایران حمله می‌کرد. پس از نظر سیاسی و بین المللی نه می‌شود جنگ تمام عیار را آغاز کرد و نه اسراییل همچین قصدی را دنبال می‌کند. این حملات اسراییل فقط جواب مشابهه میطلبد. (البته ده‌تا بیشتر) @HOWZAVIAN
29.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 نجات یا گسترش؟ شروع یا تداوم؟ ☀️ بفرمایید «مسجد ما» ✍️ احسان بختیاری بعد از صحبت های آقای کریمی و گلایه از عدم جذابیت فعالیت های مسجدی، دو نوع عکس العمل را در بین عزیزان دغدغه مند در عرصه فرهنگ مسجد دیدم: 🛑 عده ای کلام ایشان را تأیید می کردند و مقایسه می کردند حال مسجد های ما را با فلان مسجد در ترکیه که بچه ها دنبال امام جماعت در فضای مسجد می دوند و ... 🟢 عده ای هم گلایه کردند به ایشان که اگر مسجد جذابیت ندارد، بخاطر این است که دست امام جماعت و عناصر فرهنگی در مسجد باز نیست، امکانات ندارند و سرای محله و باشگاه و ... رقیبش شده در جذاب سازی و از این سنخ گفت و گو ها. 💡 آنچه دوست دارم در این مرحله بگویم این است که اولا تجربه های خوبی در عرصه جذاب سازی فعالیت مسجد وجود دارد، تجربه هایی که همین الان در حال اجرا است و برخی از آن ها را خودم در از امام جماعت های خلاق و خوش ذوق مساجد سراسر کشور شنیدم و کیف کردم. 💡 ثانیا باید دقت داشته باشیم که جذاب سازی فعالیت ها در مسجد مصنوعی و خلاف جریان تربیتی و انسان سازی در مسجد نباشد. در این مورد خیلی خیلی جای گفت و گو داریم. 🏷 پی نوشت فیلم: نمونه اجرای برنامه «اتاق فرار» در یک مسجد با نشاط. این فیلم را گذاشتم تا هم دوستانی که مسجد ترکیه را مقایسه می کنند ببینند هم فرهیختگان عرصه تربیت مسجدی درباره این نوع فعالیت ها در مسجد نظر دهند. @HOWZAVIAN
🔴 باتلاقی بی‌بازگشت ✍️ دکتر مهدی مشکی‌باف مقدم نوشت: 🖇با اینکه طی ساعات گذشته پس از حمله شرورانه رژیم صهیونیستی به ساختمان یاس در منطقه مزه سوریه، تحلیل‌های متعددی از تحلیل‌گران خوب مسائل منطقه، ارائه گردید اما احساس می‌شود سردرگمی محسوسی پیرامون واکنش نهایی در سطح عمومی وجود دارد؛ لهذا چند خط به اختصار تقدیم می‌گردد: ❇️ پس از نابودی دولت جعلی داعش در آبان ماه 1396 و تمهیدات پسینی، جابجایی‌های هوشمندی در سطح راهبران ایرانی حاضر در میدان انجام شد که این امر در راستای تغییر ماهیت جبهه سوریه از وضعیت هجومی به تثبیتی امری ضروری می نمود و اقتضائات میدان، کنش‌گری متفاوتی را می‌طلبید. ❇️ با جابجایی سردار ابومهدی(سردار زاهدی) با سردارِ فاتح سوریه سیدجواد، جبهه مقاومت وارد فاز جدیدی شد که پیروزی های رقم خورده در سوریه و عراق را تثبیت کرده و به گسترش جبهه در حوزه های دیگر اقدام نماید. ❇️ با استفاده از تجربیات موفق گذشته خصوصا فرایند تبدیل تهدید به فرصت که با مدیریت فاخر شهید همدانی در راستای دگرسانی مردم معترض سوریه به مبارزان بسیج عمومی سوریه به دست آمد، جبهه مقاومت یارگیری عمومی را به سبک انحصاری خود مطابق اقتضائات هر میدان بومی سازی کرد؛ این امر به پیروزی های مختلفی در میادین متنوع جبهه مقاومت منتهی شد که یکی از آن ها در پیروزی معجزه آمیز مردم مقاوم یمن تجلی یافت. ❇️ از دستاوردهای این امر می توان به تحقق هویت جریان آزاد مقاومت به مثابه قدرتی مستقل در گستره‌ی منطقه‎ای اشاره کرد؛ جریانی که به دوران بلوغ رسیده و با نیل به وحدت ساحات، هرکدام از اعضای آن، تکلیف خود را در شرایط بحرانی تشخیص داده و به خوبی ایفای نقش میکنند. این جریان همزمان که مسیر رشد را سپری می کند، در حال یارگیری سراسری است که ان شاءالله بزودی از برخی از آن ها رونمایی خواهد شد. ❇️ همین جریان با راهبری قوه عاقله خود، توانسته برای اولین بار در طول تاریخ تشکیل رژیم منحوس صهیونیستی، باتلاقی بی بازگشت را برای او طراحی نماید که برخلاف رویه گذشته، حتی رسانه‌های جهانی هم حاضر به کتمان آن نیستند. فرو رفتن دراین دامگاه به حدی است که دیگر از علنی شدن جنایاتی حتی در سطح فاجعه بیمارستان شفا ابایی ندارد. این طراحی هوشمند، با همه هزینه های تلخ اما مجدد مسئله فلسطین را به افکار و افواه ملت‌ها بازگرداند و به مطالبه نخست افکار عمومی جهانی در عصر حاضر بدل گردانید که این امر شاهراه حل مسئله فلسطین است. ❇️ با قاطعیت میتوان گفت هرگونه اقدامی که اسرائیل در حرکات نظامی-سیاسی خود انجام می‌دهد در راستای خروج از منجلابی است که جبهه متضلع مقاومت برای آن طراحی کرده است ؛ دیگر حیثیت برباد رفته ارتش شکست ناپذیر است که ناچار به انتخاب بین بد و بدتر خواهد بود. ❇️ قطعا در شرایط کنونی، صداهایی که از داخل با تعابیری از قبیل "فرار از افتادن به دور باطل جنگ" و "اجتناب از گسترش میدان جنگ" و "پرهیز از رویارویی مستقیم با اسرائیل" و ... که خواسته یا ناخواسته بازی در زمین اسرائیل است و آن هم در شریطی که کاملا درگیر جنگ با اسرائیل هستیم؛ آن هم با ادبیاتی ذلیلانه و برگرفته از نگرش‌هایی که برای کشور تقریبا هیچ دستاوردی نداشته است. ❇️ گرچه نیروی نظامی کشور نشان داده که در زمان و مکان مناسب اقدامات مقتضی را راستای ارتقاء کمربند امینتی خواهد داشت و بهترین گواه آن وضعیت امروزه ایران در حوزه نظامی و مولود بالغ شده آن یعنی جبهه مقاومت است. 🔻 لیکن در این شرایط قطعا مطالبه انتقام به صورت عمومی و گفتمانی در عین اعتماد حقیقی به فرماندهان حوزه نظامی، در فضای حقیقی و مجازی به مبسوط‌الید شدن آن‌ها و توسعه بازدارندگی خواهد انجامید. 🔻البته این بسط‌ید، در صورتی استحکام خواهد یافت که پس از تحقق حرکات انتقام‌گیرانه، پیوست تبیینی عمومی و جامعه‌پذیری را به همراه داشته باشد که پیروزی در میدان حقیقی به شکست در میدان مجازی تبدیل نشود. @HOWZAVIAN