eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
185 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تبعیض در غیرت! ✍️ احمد محبوبی به نویسندگان حوزوی پیوست: 🔹در اتوبوس خط واحد در قسمت انتهایی بخش آقایان نشسته بودم. دانشگاه تعطیل شده بود و دانشجویان هم در میانه مسیر سوار شدند. دو دانشجوی دختر (به احتمال زیاد مجرد) مقداری با صدای بلند صحبت می‌کردند که من ناخواسته حرف‌های آنان را می‌شنیدم. یکی از آن‌ها به دیگری گفت: "برادرم فقط نسبت به ما غیرت داره ولی خانمش رو به شمال می‌بره، لباس‌های آنچنانی براش می‌خره و ... " شاید این جمله به دلیل رقابت پنهان داخل خانواده و یا حسادت زنانه باشد؛ ولی می‌خواهم از این زاویه به قضیه نگاه کنم که احتمال دارد ما در کارها و عملکردهای خود، نسبت به افراد مختلف تبعیض و تفاوت اعمال کنیم اما به آن التفات نداشته باشیم. 🔹عرصه‌های اجتماعی و سیاسی نیز این‌گونه است اگر خطایی بزرگ از نورچشمی یا خودی سر بزند آن را در پستو قایم می‌کنیم و صدایش را در نمی‌آوریم اما در صورتی که دیگری همان کار را در مقیاسی کوچک‌تر انجام دهد، فرصت را غنیمت می‌شمریم، با بلندگو چنان آن را جار می‌زنیم که تزلزل در ایوان کسری می‌افتد. یا اگر در واحد آپارتمانی خود سر و صدا کنیم کک‌مان نمی‌گزد ؛اما اگر همسایه‌ بالایی اندکی روی اعصابمان رژه برود، انگار آسمان به زمین آمده است. مصادیق زیادی شبیه این‌ها در زندگی همه‌ی ما وجود دارد که درباره خودمان حساس نیستیم، خود را زود می‌بخشیم اما درباره دیگران رگ گردن‌مان متورم می‌شود و غیرت می‌ورزیم. @HOWZAVIAN
📌 ذهن تک ساحتی نمایندگان مجلس ✍️ حجت الاسلام سیدمهدی موسوی، استاد حوزه و دانشگاه نوشت: 🔹بزرگترین آفت برای یک جامعه، ذهن تک ساحتی مدیران و برنامه‌ریزان آن جامعه است که موجب تخریب زیرساخت‌های فکری و فرهنگی به بهانه‌ی روساخت‌های اقتصادی است. به تعبیر دیگر بنیان‌های فکری و فرهنگی را تغییر می‌دهند تا شاید یک سود مادی و اقتصادی بیشتری به دست آورند. 🔸 ذهن تک ساحتی، فقط یک بخش و یک لایه از وقایع و پدیده‌ها را می‌بیند و از مشاهده و درک عمیق لایه‌های دیگر عاجز است و حتی به نقص و عجز خود نیز آگاه نیست. ذهن تک ساحتی، همه‌ی لایه‌ها و جوانب مختلف پدیده‌های ذوابعاد و چند لایه‌ی انسانی و اجتماعی را فدای یک لایه و حیثیت می‌کند و چشم و گوش خود را هم بر نقد ناقدان می‌بندد. 🔹 متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس که باید انقلابی و فعال و تهاجمی باشد، بی‌توجه به لوازم فرهنگی و اجتماعی تصمیمات خود به تعطیلی روز شنبه رای دادند و از سود اقتصادی آن سخن گفتند. در حالی که غافل از این هستند که این یک انفعال فکری و وابستگی فرهنگی است و که زمینه‌ساز تغییر جهان معنایی مردمان این مرز و بوم خواهد شد. 🔸 ترویج تعطیلی بیش از حد و تغییر تعطیلات بدون توجه به هویت تاریخی و فلسفه‌ی انسانی تعطیلات، ضربه‌ای به پیکره‌ی یک جامعه است چرا که حقیقت هر جامعه‌ای به جهان معنایی و فرهنگ تاریخی و بنیان‌های فلسفی و اعتقادی آن جامعه است. تغییر در نمادها و نشانه‌های اجتماعی به تغییر در بنیانها و زیرساخت‌ها می‌شود. تغییر این گونه‌ای موجب از جاکندگی معرفتی و بی جهانی انسان می‌شود. 🔹تعطیلی فقط یک تعطیلی نیست بلکه بخشی از نظام معنایی و زیست جهان انسانی با نقشی بسیار مهم و پررنگ در سبک زندگی و نگرش‌های آدمی است. تعطیلی یک معنا است، یک هویت است و یک نحوه زندگی. بنابراین تعطیلی صرفا بی‌کاری و خوشگذرانی و لذت جویی نیست. 🔸 تعطیلی روز شنبه خبط و ضرر بسیار بزرگی است و اگر خوب بنگریم به وضوح می‌بینیم موجب تخریب جهان معنایی انسان ایرانی و حیات مذهبی تک تک ماست و هیچ سود مادی و اقتصادی هم نمی‌تواند مستمسکی برای این ضرر و خطای بزرگ باشد. 🔹 این تصمیم ناصواب و ناسنجیده، برآمده از ذهن تک ساحتی و تکنیک‌زده‌ی برخی از نمایندگان، عیناً شبیه تصمیمات دولت سازندگی در اوایل دهه هفتاد و ترویج اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی است که موجب کنار رفتن ارزش‌های انقلابی و اسلامی شد و زمینه‌ساز ناهنجاری‌های مختلف فکری و فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شد. @HOWZAVIAN
🔻 حضرت شاهچراغ، علمدار نهضت رضوی 🔸 حضرت احمد بن موسی(ع) بزرگ‌ترین مدافع حریم امامت امام رضا(ع) بود و اصلا برای دفاع از امام و حریم ولایت به ایران آمده بود؛ همان نقشی که حضرت ابوالفضل(ع) در دفاع از امام حسین(ع) داشت و سردار او در نهضت عاشورا و کربلا بود. 🔸 اگر زندگی حضرت ابوالفضل(ع) را مطالعه کنیم، می‌بینیم که ایشان در نهضت امام حسین(ع) تسلیم محض بودند؛ برخلاف رفتار محمد بن‌ حنیفه که رفتارش با حضرت بعضا دستوری بود. 🔸 یعنی موضعش در برابر امام مانند کسی بود که انگار داشت امام را هدایت و راهبری می‌کرد؛ مثلا خطاب به امام حسین(ع) می‌گفت: بهتر است به یمن بروی و در آن‌جا پناه بگیری یا بهتر است رفتار مسالمت‌آمیز یا سازش‌کارانه داشته باشی! 🔸 در صورتی که حضرت ابوالفضل(ع) در همه زمینه‌ها تسلیم محض امام خود بودند و در انجام کارها هیچ بهانه و چانه‌زنی نداشتند؛ همین ویژگی و خصوصیات را کاملا در رفتار حضرت احمد بن موسی(ع) می‌بینیم. 🔸 وی تسلیم محض امام خویش بود، هرگز برای امام خود خط و نشان نکشید و کاری مشابه آنچه محمد حنفیه کرد، انجام نداد، بلکه دقیقا شبیه حضرت ابوالفضل العباس(ع) بود. @HOWZAVIAN @ahvaalehowze
🔳 آیا بوی سرمایه‌سالاری به مشام می‌رسد؟ ✍ علی عسگری تعطیل شدن شنبه برای تطبیق پیدا کردن با معادلات(علی الظاهر اقتصادی) جهانی بر محور سرمایه‌داران غربی است که این امر هر چند ظاهرش نشان می‌دهد که مسئولین امر قصد تعلل در انجام عقود دیپلماتیک و لوازم آنرا(مثل نامه دادن و فکس کردن) را ندارند ولی خود به خود تحت سیطره بودن خواسته‌ی سرمایه‌دارانی را می‌رساند که اساسا نه تنها با استقلال سیاسی ما بلکه با استقلال هویتی ما هم مشکل دارند و این یعنی مسئولین جمهوری اسلامی نه تنها درک کافی از دشمن ندارند، بلکه استقلال هویتی ملتشان نیز برایسان فاقد اهمیت است. واین یعنی تا زمانیکه مسئولین کشور، نظام جمهوری اسلامی را در تقابل هویتی با نظام سرمایه‌داری جهانی نبینند، بی چون و چرا و با توجیهات به ظاهر درست، از تصمیمات تعداد انگشت‌شماری سرمایه‌دار صهیونیستی تبعیت می‌کنند و همین امر سبب بروز انفعال هویتی ملت در برابر خواست صهیونیزم جهانی می‌شود. تعطیلی شنبه‌ها چه در شوری نگهبان تایید بشود یا نشود، تفکر حاکمیت مقنِّن در جمهوری اسلامی را رسوا کرد، و بیش از پیش نشان داد، مظلومیت گفتمان جمهوری اسلامی که انقلاب ۵۷ را رقم زد، نه تنها شعار نیست، بلکه در مقام حکمرانی عینیت یافته است. به راستی تا رسیدن به دولت و تمدن اسلامی چقدر باید صبر کرد؟! @HOWZAVIAN
📌 جذابیت به چه قیمتی؟!بابک شکورزاده 🔹چند وقتی هست که در ساخت سرودها و کلیپ‌های مذهبی اصراری وجود دارد که حتما این سرودها آمیخته با موسیقی باشد و بعضا موسیقی که استفاده می‌شود، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، حداقل شبهه حرمت دارد. این کار هم معمولا به بهانه جذابیت بیشتر برای مخاطبین انجام می‌شود. 🔹این مسئله به قدری فراگیر شده که با اعتراض برخی از کارشناسان مذهبی حوزه تربیت مواجه شده است. 🔹سؤال این است که چرا باید برای ساخت کلیپ مذهبی، به اسم جذابیت، مرتکب کاری شویم که شبهه حرمت دارد و یا اینکه حداقل، اولویت شرعی ندارد؟! آیا قرار است که هدف وسیله را توجیه کند؟! 🔹علاوه بر این، مثال‌های نقضی وجود دارد که نشان می‌دهد موسیقی، نقش آنچنانی در گُل کردن و دیده شدن یک اثر نداشته است؛ برای نمونه سرود "سلام فرمانده" که بسیار دیده شد و حتی جنبه بین‌المللی پیدا کرد و از نظر برخی‌، یکی از شاخصه‌های اصلی این دیده شدن، موسیقی بوده است؛ درحالی که اگر چنین باشد چرا سلام فرمانده ۲ و ۳ با اقبال خاصی روبه رو نشد و انگار که اصلا اثر دیگری به این نام ساخته نشده است! 🔹مثال دوم، کلیپ " به طه، به یاسین... " است که بدون موسیقی با استقبال زیادی مواجه شد؛ ولی آثار دیگر خواننده این اثر، هیچکدام به آن اندازه گل نکرد. 🔹این مثال‌ها نشان می‌دهد که برای ماندگاری اثر، باید دنبال شاخصه‌های دیگر بود. معمولا آثار اول بهتر دیده می‌شود و شاید دلیلش اخلاص و نیت صاحبان اثر باشد. البته منظور این نیست که در آثار بعدی نیت سوئی وجود داشته، بلکه چه بسا آن نیت اولیه نبوده و شاید همین عامل، ریزش مخاطب را به دنبال داشته است. @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی درصدد بازنشر آراء و دیدگاه‌ حوزویان است؛ زین رو در بسیاری از موارد خواندن زوایای دید تحلیل‌گران حوزوی را فرصتی ارزشمند می‌داند. انتشار یادداشت حوزویان به منزله تأیید صددرصد آثار نیست. در مسأله "تعطیلی شنبه‌" نیز آماده یادداشت‌های نقضی و ایجابی هستیم. @HOWZAVIAN
📘 فهرست کتاب‌های مشاهده شده رهبری در نمایشگاه کتاب ✍️ جواد اکبری رهبر انقلاب طی بازدیدی سه ساعته از نمایشگاه کتاب بازدید کردند. کنجکاو شدم که ایشان چه کتاب هایی را مشاهده کردند، با کمی جستجو و دقت در تصاویر منتشر شده به لیست زیر دست پیدا کردم. 🔻مسلما صرف مشاهده کتاب ها توسط رهبری دلیل بر تایید کامل این کتب‌ توسط ایشان نمی‌باشد. ۱. دفتر یادداشت‌های داستایوفسکی: شیاطین/ نشر کتاب پارسه ۲. فیزیک ارسطو/ نشر هرمس ۳. خرد رنج آموخته/ نشر هرمس ۴. دلبافته/ نشر کتابستان 5. نان و شراب ۶‌. کتاب روایت قرن/ نشر دانشگاه امام حسین ۷. یادداشت‌های زیرزمینی داستایوفسکی/ نشر قدیانی ۸. صبح واقعه/ نشر خط مقدم ۹. مبارزه به روایت اسدالله لاجوردی/ انتشارات موسسه ایران ۱۰. افسانه هوش مصنوعی/ نشر امیرکبیر ۱۱. تاریخ مردم ایران، عبدالحسین زرین کوب/ نشر امیرکبیر ۱۲. نمایندگان امر نمایندگان کلام/ نشر امیرکبیر ۱۳. بینوایان/ نشر پارسه ۱۴. کنت مونت کریستو ۱۵ مرد ابدی/ انتشارات شهید کاظمی ۱۶. نخستین بهار/ نشر هرمس ۱۷. انبوه برگ‌های شناور، مرتضی اسفندقه / نشر سخن ۱۸. عشق علیه السلام، علیرضا قزوه/ نشر سوره مهر ۱۹. کالکهای خاکی/ نشر سوره مهر ۲۰. فونتامارا ۲۱. کتاب تردید ۲۲. در فضای مجازی (کودک)/ نشر ذکر ۲۳. کتاب راز بی بی جان/ نشر روایت فتح ۲۴. ناشناس داستایوفسکی/ نشر پارسه ۲۵. نیمه دیگرم، عباسی ولدی/ نشر آیین فطرت ۲۶. تلاویو سقوط کرد/ کتابستان ۲۷. کتاب سیاح، زندگینامه شهید سعید سیاح طاهری/ نشر روایت فتح ۲۸. بهترین داستان‌های جهان/ نشر نگاه @HOWZAVIAN
☑️ رسانه‌های عرب‌زبان، نقش آفرینانِ جدّیِ پسا طوفان الأقصی ✍️ میلاد حسن زاده ▪️اولین موجِ اسلام‌گرایی به نفع جریان مقاومت، با ظهورِ اتفاق افتاد و مردم مستضعف جهان دیدند که امکان برچیدن حکومت‌های ظالم و فاسد و مقابله با استکبار جهانی با ایدئولوژی اسلامی امکان‌پذیر است. ▪️موجِ دوم با سلسله قیام‌های کشورهای عربی از نیمه دوم سال ۸۹ شمسی شروع شد که از آن به یاد می‌شود و مقام معظم رهبری در مورد آن فرمودند: حوادث امروز شمال آفریقا، کشور مصر، کشور تونس، برخی کشورهای دیگر، برای ما ملت ایران معنای دیگری دارد، معنای خاصی دارد؛ این همان چیزی است که همیشه به عنوان حدوث بیداری اسلامی، به مناسبت پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی ملت ایران گفته میشد؛ امروز خودش را دارد نشان می‌دهد... ▪️موجِ سوم که بود، با عملیاتِ رسانه‌ایِ حزب‌الله لبنان موجِ جدیدی از اسلام‌گرایی و حمایت را برای فلسطین به ارمغان آورد و بعد از آن، عملیات با تکمیل پازلِ ، باعث قوت دوچندان اسلام‌گرایی شد. ▪️در نهایت، تمام این مراحل باعث شد توجه به رسانه‌های عرب زبان بالا برود چراکه زبان اسلام عربی است و مردم دنیا اسلام را با این زبان می‌شناسند. تجربهٔ فعالیت چندساله در فضای مستبصرین و زیست ۲ ساله با بیش از ۵۰ ملیت جهان در جامعة المصطفی العالمیه این موضوع را برایم عیان کرد که عموم مستبصرین زبان عربی را فرا می‌گیرند. ▪️از موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که رسانه‌های عرب‌زبان در دورانِ پسا طوفان الأقصی نقش پررنگی در دنیا ایفا می‌کنند و در جهت‌گیری‌هایِ جهانی مؤثر خواهند بود. در این صورت نقش‌آفرینیِ رسانه‌ای در دنیای جدید، نیازمند رسانه‌ی عرب‌زبانِ پُرقوّتی‌ست که بتواند افکار جهانی را به نفع متأثر سازد. ▪️در حال حاضر برخی شبکه‌های عرب‌زبانِ موجود که بیشترین مخاطب را دارند نه تنها در گفتمان مقاومت نمی‌گنجند بلکه علیه آن هم به فعالیت می‌پردازند. العالمِ ایران و المیادین و المنارِ لبنان که شبکه‌های نزدیک به جبهه مقاومت هستند در مقابلِ رقبای خود مخاطبان بسیار کمتری دارند. العربیه‌ی عربستان و غولِ رسانه‌ای، چون الجزیره‌ی قطر که دارای بیش از ۸۰ دفتر در سراسر جهان می‌باشد کنترل افکار کشورهای عربی را در دست دارند. ▪️راه‌اندازیِ شبکه‌ای عرب‌زبان و یا فکر جدی برای تقویت هرچه بیشترِ العالم، همچنین موجی از تولید محتوا در سکوهای مختلف به زبان عربی توسط فعالان مجازی می‌تواند در آینده‌ای نزدیک، افکارِ عمومی جهان را با سرعت چندبرابری به نفعِ جبهه مقاومت تغییر دهد. @HOWZAVIAN
. 📌 آفاق زمان و خطر پیش رو ✍ دکتر حبیب الله بابایی نوشت: فهمیدن این نکته سخت نیست که «آفاق زمان» برای هر ملتی ریشه در عمق باورها و ارزش‌های آن ملت دارد. @HOWZAVIAN
ماجرای تعطیلی شنبه و دو نکته ✍ دکتر احمد اولیایی نوشت: ۱. فاصله زیاد آنچه در فرآیندهای ساختار دولت مدرن (لایحه و مرکز پژوهش‌ها و مجلس) در مورد مسأله می‌گذرد با آنچه در گفتگوهای نخبگان میانی در باب همان مسأله رد و بدل می‌شود تعجب‌آور است. ۲. همه براحتی از مسأله اصلی «چرایی کاهش ساعات کار و افزایش تعطیلی» عبور کرده اند و بر سر روز آن بحث می‌کنند و حال آنکه اساسا ۱۶ ساعت کاهش در ماه با توجه اشکالات اساسی فرایند بهره‌وری شغلی، فرهنگ کار، نظام بروکراسی و ... هیچگونه تأثیری ندارد. @HOWZAVIAN
♦️ یـک چالش تمدنی ✍ حسین کاوه، پژوهشگر سیاسی نوشت: 🔹 فهم کُنهِ مقولۀ «زمان» و مسائل و مناسبات مرتبط با آن بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از فهم مقولۀ «مکان» و مسائل و مناسبات مرتبط با آن می‌باشد... 🔸 تعطیلی رسمی یک روز آن هم در حکومت و جامعۀ اسلامی را باید در فضا و سطح تمدنی فهم و تحلیل کرد نه در سطح فقه فردی یا مناسبات اقتصادی. @HOWZAVIAN
رنج بی‌گنجی.pdf
52.4K
♨️ رنجِ بی‌گنجی!مهدی الوندی روایتِ من از نمایشگاه بین‌المللی کتاب ۱۴۰۳ 🌱 خوشحال می‌شم بخونید و نظر بدید👆 فایل بالا👆 @HOWZAVIAN