eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
529 ویدیو
184 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
میدان رسانه.mp3
1.91M
💢میدان‌داری در رسانه ▪️در فرایند تولید محتوا آنچه موجب تاثیرگذاری یک عملیات رسانه‌ای می‌شود، فهم عمیق عوامل تولیدی از فضای رسانه است. 🔻یکی از لوازم این فهم، حضور عوامل در بستر رسانه و شهود آن فضاست، به این معنی که تا وقتی اتمسفر رسانه ادراک و با چالش‌های آن از نزدیک مواجهه پیدا نشده باشد، هر نوع تجویزی برای افراد به خطا رفته و مثمر ثمر نخواهد بود. 🔘از این منظر شاید بتوان رسانه را همانند میدان جنگ در نظر گرفت و بهتر این است که فرماندهی میدان را به افرادی سپرد که تجربه کافی و تصور صحیح از موقعیت داشته و در این فضا زندگی کرده باشند. ✍️مصطفی گودرزی @HOWZAVIAN @toolid_mohtava
. ✔️چند راهکار در مسیر هویت طلبگی ✍️سید مرتضی خلیلی 🧩خروجی‌های حوزه علمیه با کارکرد و جایگاهی که در جامعه دارند به‌عنوان عامل اثرگذار در القای اهداف به طلاب شمرده می‌شوند پس دومین راهکار، به تصویر کشیدن و برجسته کردن کارکردها و موفقیت‌های روحانیون کارآمد است. 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
🔘 در سودای فقه تجدد نقد و بررسی پروژه فکری مرحوم داود فیرحی ۱. سوابق فکری سیاسی داود فیرحی/ قاسم روانبخش ۲. توسل به متشابهات و متشابه نمودن محکمات برای تحقق لیبرالیسم/ علیرضا جوادزاده ۳. پروژه ناتمام/ احسان تاجیک ۴. از تأکید بر اندیشه سیاسی تا اهمیت دادن به جریان‌های سیاسی در جهان اسلام/ محمد مسجد جامعی ۵. بازخوانی رویکرد روش‌شناسی دکتر فیرحی/ ذبیح‌الله نعیمیان ۶. داود فیرحی؛ در کشاکش فقه سیاسی و تجدد/ سید علی محمودی ۷. هفت رهاورد حیات فکری و سیاسی مرحوم فیرحی/‌هادی خانیکی ۸. رابطه فکر و تجدد از منظر مرحوم داود فیرحی/ محمود شفیعی، عبدالوهاب فراتی، احمدرضا یزدانی مقدم ۹. از نقد روشنفکران دینی تا نقد ایرانشهری‌ها/ میثم بادمچی ۱۰. چهارده نکته درباره اندیشه‌‌های مرحوم داود فیرحی/ رسول جعفریان ۱۱. رویکرد نقادانه دکتر فیرحی به سنت و بازسازی آن در دنیای امروز/ محمدتقی فاضل میبدی ۱۲. داعیه‌داری برای اسلام، تئوری پردازی برای جریان اصلاحات/ محمدجواد نوروزی ۱۳. فیرحی و خوانش روزآمدی از فقه سیاسی شیعه/ محمدجواد ارسطا ۱۴. فیرحی و توجیه قانون مدرن و دموکراسی در چارچوب شریعت/ محمدجواد غلامرضاکاشی ۱۵. تسری تفکر غربی به فقه سیاسی با نگاه شبه فوکویی/ موسی نجفی ۱۶. فیرحی با هرمنوتیک به‌دنبال نوسازی در فقه بود/ ابوالفضل شکوری ۱۷. ایجاد حق نظارت مردم از فقه/ ناصر مهدوی ۱۸. فیرحی؛ از قم تا نیاوران/ محمدعلی لیالی ۱۹. فیرحی؛ وارث خواجه نصیر طوسی/ محسن بهاروند,نعمت‌اله مظفرپور ۲۰. فیرحی، سنت و دنیای جدید/ محسن الویری @HOWZAVIAN_kerman
. فیرحی به لیبرالیسم تعلق دارد نه حوزه علمیه! حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با بیان این که عده‌ای می‌خواهند برای آقای فیرحی تقدس درست کنند تا کسی او را نقد نکند، گفت: آقای فیرحی یک شخصیت دانشگاهی است که به جریان لیبرالیسم تعلق دارد. 🔘 متن کامل https://rahamedia.net/?p=6649 @HOWZAVIAN
📝 🔻 نویسندگی و تنوع در جمله‌بندی ▫️ هر نویسنده‌ای باید به خود بقبولاند که برای بیان هر مضمونی، هزاران جمله می‌توان ساخت و هیچ اجباری نیست که نخستین جمله متبادر به ذهن را بر روی کاغذ آورد. 🔸 از همین جا فرق نویسنده با نانویسنده مشخص می‌شود: نانویسنده، معمولا به اولین جمله‌ای که در ذهنش نقش می‌بندد، دل می‌سپارد و دست‌های خود را بالا می‌برد. ▫️ او در میان کلیشه‌هایی که در ذهنش جا خوش کرده‌اند، می‌گردد و یکی از همان‌ها را به قلم می‌آورد. این شیوه، باعث می‌شود نویسنده گرفتار جمله‌های قابل پیش‌بینی برای خواننده شود. جملات هرقدر کم‌تر قابل پیش‌بینی باشند، برای خواننده گیراترند و ذهن او را بیشتر درگیر خود می‌کنند؛ تا آن‌جا که گفته‌اند: جملات دوگونه‌اند: یا قابل پیش‌بینی‌اند یا زیبا! 🔸 بنابراین نخستین گام در زیبانویسی، این است که به خود بباورانیم که برای بیان هر مطلبی، می‌توان ده‌ها جمله ساخت و لزومی ندارد که تسلیم جمله‌های تکراری و کلیشه‌ای شد. 🆔 @howzavian_fars
مجید قیصری کسی که در ادبیات تاریخی صاحب سبک است. 📢 صاحب نام و امضاء و دارای جایگاهی ممتاز در ادبیات تاریخی 🎁 دارنده جایزه جلال آل احمد انجمن قلم ایران و نشان درجه یک هنر 🖌نویسنده رمان های تحسین شده« سه کاهن» و «شماس شامی» او علاوه بر داستان کوتاه و رمان در زمینه‌ی فیلمنامه نویسی هم فعالیت دارد .فیلم نامه ی"یک روز به خصوص" کار اوست. ✈️ برخی آثار او ترجمه و راهی بازارهای بین‌المللی کتاب شده است. 🪝داوری مسابقات داستانی و مدرسی داستان نیز از فعالیت‌های اوست. به زودی در دوره آموزشی در ساهور از محضر ایشان استفاده خواهیم کرد. 🌐https://eitaa.com/bouath
. حرکت جدید انجمن ساهورنجمه صالحی این روزها انجمن ساهور، که من نیز نقشی کوچک در آن دارم، در حال تدارک دوره‌های تخصصی آموزشی در زمینه است. این کارگاه‌ها در نوع خود کم‌سابقه بوده و از اساتید برجسته‌ای برای تدریس دعوت شده است. این دوره‌ی آموزشی فرصتی بی‌نظیر برای علاقه‌مندان به ادبیات تاریخی است تا با جدیدترین پژوهش‌ها و دیدگاه‌های کارشناسان متخصص آشنا شوند. شرکت در این دوره‌ها نه تنها دانش مخاطبین را افزایش می‌دهد، بلکه آن‌ها را با شبکه‌ای از افراد هم‌فکر و علاقه‌مند به این حوزه آشنا می‌کند. اگر به دنبال گسترش دانش خود در زمینه ادبیات تاریخی هستید و می‌خواهید از تجربیات و دانش صاحب‌نظران فرهیخته بهره‌مند شوید، این دوره‌ها را از دست ندهید. منتظر حضور گرم شما هستیم! 🍃امیدوارم حضور پرشور شرکت‌کنندگان، خستگی را از تن دوستان عزیزم بزداید.🍃 @zemzemh60
🌀 بازه زمانی ثبت سوابق تبلیغی در سامانه شمع افزایش یافت طلاب محترم حوزه‌های علمیه می‌توانند سوابق مربوط به فعالیت‌های تبلیغی از سال ۱۳۸۰ لغایت پایان شهریور ۱۴۰۳ خود را، با پیوست مدارک در بخش «سوابق تبلیغی» سامانه شمع ثبت کنند. مبلغین گرامی در نظر داشته باشند، علاوه بر ثبت سوابق گذشته، ثبت فعالیت‌های تبلیغی ماهانه در این سامانه، موجب ارتقاء امتياز طلاب در سامانهٔ مرکز خدمات نیز می‌شود. صدور گواهی تبلیغی، ثبت فعالیت‌های تبلیغی، اطلس تبلیغی و محتوای تبلیغی از دیگر امکانات موجود در سامانه شمع می‌باشد که مبلغین محترم می‌توانند با توجه به نیاز خود، مورد استفاده قرار دهند. 🌐 شمع؛ شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های تبلیغی ShabakeTabligh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📽 طالبان ورود هر نوع کتاب ایرانی به افغانستان را ممنوع کرده است! لیست 400 تایی کتب ممنوعه در افغانستان: ➕ کتاب های دکتر علی شریعتی و آیت الله مطهری و حتی کتاب های که شامل شعر و ادبیات زبان فارسی می شود نیز در لیست کتاب‌های ممنوعه طالبان قرار دارند. ▫️هر کتابفروش و کتابخانه‌ای که این کتاب‌ها را داشته باشند، باید جمع‌آوری کند و اگر این اتفاق نیفتد، جریمه سخت در انتظارشان خواهد بود. / پیوند 📚@dostaneketab | دوستان کتاب
⁉️اسلام رحمانی؛ محبت یا سازش؟! ✍🏼زهرا ابراهیمی 🔴اسلام رحمانی از آن واژه‌های جذابی است که مفهومی دوپهلو دارد؛ لذا به وقت به‌کارگیری این واژه باید مفهوم آن را دقیق و عمیق تبیین کرد تا شائبه‌ای ایجاد نگردد. برخی اسلام رحمانی را به‌معنای محبتِ تام به تمام موجوداتِ عالم دانسته‌ و معتقدند اسلام چیزی جز رحمت نیست. این گروه حقِ هیچ نوع خشونتی را به رسمیت نمی‌شناسند. آنچه این افراد نسبت به آن دقت ندارند این است که نگاه اسلام، محبت‌ورزیدن به تمامی موجودات عالَم است اما به یک شرط؛ آن‌هم این‌که دشمنی در میان نباشد که اگر باشد محبت موضوعیتی ندارد. 🔴قرآن می‌فرماید: «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ» «خدا شما را از نیکی کردن و عدالت نسبت به کسانی که درکار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمی دارد؛ زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد». در جای دیگر هم موضوع عدم سازش و نرمی با دشمنان را مطرح کرده و می‌فرماید: «أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَءُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۚ أَتَخْشَوْنَهُمْ ۚ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» «چرا و برای چه نمی جنگید؟ آن هم با گروهی که پیمان های خود را شکستند، و عزمشان را بر بیرون کردن پیامبر از وطنش جزم کردند و هم آنان بودند که نخستین بار با شما جنگیدند، آیا از آنان می ترسید؟! در صورتی که اگر مؤمن هستید، خدا سزاوارتر است که از او بترسید». 🔴محمدعلی ایازی به تازگی یادداشتی نوشته و اسلام رحمانی را خوانشی نواندیشانه از اسلام معرفی کرده است. ایشان نظریه‌ی اسلام رحمانی را پاسخی در برابر تفسیرهای خشونت‌آمیز از اسلام دانسته‌اند. خوانش نواندیشانه از اسلام به خودی خود مذموم نیست به شرطی که با مبانی اسلامی در تضاد نباشد. چنانچه تفسیر اسلام رحمانی به سازش و نرمی با دشمن بیانجامد جز یک انحراف نیست.تکرار رحمانیت خدا در قرآن نباید توجیهی برای نادیده‌گرفتن منتقم بودن خدا شود.اعتقاد به اسلام رحمانی نباید به سازش با دشمن ختم شود و اصول مبارزه و مقاومت در برابر دشمن را نادیده بگیرد. 🔴اسلام دین جامع و کامل است و توجه صرف به یک بعد منجر به بی‌توجهی به سایر ابعاد می‌گردد. اسلام ترکیبی از رحمت و عدالت است. تفاسیر سطحی و ناقص از اسلام چه در جهت رحمانیت مطلق و چه در جهت خشونت مطلق هر دو مردود است. اسلام دین مبارزه با ظلم است. هر دیدگاهی که این بعد را زیرسوال ببرد مورد تأیید دین نیست. پس اگر مقصود از اسلام رحمانی، ندیدنِ بدی‌ها و دشمنی‌های دشمن است این تفکر نوعی انحراف است و روی دیگر سکه‌ی لیبرالیسم! 📌آقای ایازی منظورتان از اسلامِ رحمانی کدام اسلام است؟! اسلامِ مهربان با مظلوم یا اسلامِ مهربان با ظالم؟! 🆔 @howzavian_isfahan
🔻 علامه طباطبایی و شناخت مقتضیات زمان و مکان ▫️ توجه به جهان اطراف و بررسی وضعیت حال و آینده از نشانه‌های بارز علاّمه طباطبایی است. ▫️ ایشان در دهه ۲۰ و ۳۰ نقش حساسی در هدایت جامعه داشت و با هجوم شبهات، سلاح قلم به‌دست گرفت و کاری کرد کارستان! ▫️ فلسفه مادی و افکار غربی را پوچ و بی‌مقدار جلوه داد و حساسیت‌های زمان را به‌کار گرفت. هدایت فوج‌فوج جوانان کار کم‌نظیری بود که علاّمه یارای آن را داشت و به‌خوبی از عهده آن برآمد. ▫️ پس از رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی، «حکومت اسلامی» موضوع درس وی گردید و مقالاتی در این زمینه نگاشت و در آن‌ها توانایی حکومت اسلامی در اداره جامعه و قدرت ولایت فقیه را اثبات کرد. @HOWZAVIAN @ahvaalehowze
💢 چراغی تا ابد ✍️مصطفی گودرزی 24 آبان ماه هر سال دنیا به خاطر می‌آورد که احیا کننده فلسفه در عصر معاصر از این جهان فانی به ابدیت پیوست. اورا علامه می‌خوانند زیرا که علوم بسیاری در سینه‌اش جا گرفته بود و وسعت معرفتش به آسمان دنیا شباهت داشت. در دامانش بزرگان فلسفه و عرفان به بار نشسته بودند و بیرق معرفت الهی را بر افراشته بود. نامش محمدحسین و او را طباطبایی می‌خواندند. از او بسیار شنیده شد که به اطرافیان و شاگردانش گوشزد نمود: «ابد در پیش است» و راه صحیح سیر به ابدیت را توحید می‌دانست. در مقابل نگاه خوشی به تمدن غرب نداشت و در المیزان نوشته بود: «تمدن عصر حاضر قوانین خود را مطابق هوا و هوس اکثریت افراد وضع و اجرا می‌کند». (تفسیر المیزان، ج ۴، ص ۱۶۰) علامه معتقد بود که قوانین ملل غربی بر بنیان اخلاق مبتنی نیست و لذا به فساد جامعه و شکسته شدن قوانین می‌انجامد. (همان، ص ۱۷۳) احمد احمدی معتقد بود نظر علامه طباطبائی در ارتباط با غرب، پس از سفر درمانی او به لندن تغییر یافت. احمدی می‌گوید: «… موقع رفتن، پلیس خیلی به آقای طباطبایی احترام گذاشت. همان‌جا من به ایشان گفتم: حاج آقا شما در نوشته‌هایتان خیلی به اروپا تاخته‌اید. اگر قبلاً آمده بودید و نظم و انضباط اینجا را دیده بودید، آیا اینقدر به این‌ها می‌تاختید. فرمود: نه. توجه می‌کنید. فرمود: نه؛ یعنی یک انصافی در این مرد عالی مقام بود و آنچه را که حق می‌دید، آن را درست می‌انگاشت و آنچه را که نادرست می‌دید، طرد می‌کرد». باز هم تاکید می‌نمود: «رفقا، ابد در پیش داریم» اما، آیا ابدیت و توحید با جریان امروز غرب و جهان مدرن سنخیت دارد؟ @HOWZAVIAN