📌لذت نگارش، لذت آفرینش
دیشب در جلسه پنجم کارگاه مقالهنویسی مقدماتی، نوبت به یکی از دوستان رسید تا "پاراگراف پشتیبان" مقالهاش را بخواند. چون زمان کارگاه کم است و در جلسه سوم، چند "پاراگراف مقدمه" را از بقیه دوستان بررسی کرده بودیم، از او خواهش کردم تا فقط "مدعای مقاله" و طرحش را بگوید و پاراگراف پشتیبان را بخواند تا نوبت به دیگران هم برسد. اما درخواست کرد که پاراگراف مقدمه اش را هم سریع بخواند. گفتم که وقت کم است، ولی او دوباره درخواست کرد که نوشته اش را بخواند.
این بار درخواستش را پذیرفتم؛ نه به این دلیل که احساس کردم مخالفتِ بیش از اینممکن است بی احترامی پنداشته شود؛ این هم بود، اما همه اش این نبود.
این دوست من با انگیزهی نویسنده شدن در این کارگاه شرکت کرده بود و برای جلسه دیشب، زحمت کشیده بود و اثری خلق کرده بود؛ اثری که خودش آن را دوست داشت و از آفرینش آن لذت برده بود و برای همین دوست داشت دیگران هم این تولید او را ببینند و اگر واقعاً قابل تحسین است، تحسینش کنند.
این خاصیت آفرینش است؛ وقتی چیزی بیافرینی، دوست داری دیگران هم آن را ببینند، و هرچه بیشتر آن را ببینند و از آن بهره ببرند، تو بیشتر لذت میبری.
برای همین است که میگویم دست به قلم شوید و تولید کنید؛ آن وقت خودتان تلاش میکنید تا برای این اثر جدیدتان خواننده پیدا کنید و میکوشید تا این نوشته هرچه بیشتر خوانده شود. این نکته، میتواند راهبرد ما در جنگ روایتها باشد.
@benevisim
#بهتر_بنویسیم
#کارگاه_آموزشی
#لذت_نویسندگی
#جنگ_روایتها
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_کاربران #معرفی_کتاب
1⃣خودت باش دختر نوشته خانم ریچل هاریس
2⃣گردان قاطرچی ها و کودکستان آقا مرسل نوشته داوود امیریان (طنز جبهه و مناسب برای رده سنی نوجوان و جوان)
3⃣ آب نبات هل دار، آب نبات دارچینی و اب نبات پسته ای نوشته اقای مهرداد صدقی
5⃣وقتی مهتاب گم شد نوشته اقای حمید حسام
6⃣نخل و نارنج نوشته آقای یامین پور
7⃣حجره پریا نوشته آقای حدادپور
8⃣از حاج ابراهیم تا خانطومان نوشته اقای سید عبدالرضا ارسنجانی
9⃣یادت باشد نوشته آقای سید رسول ملاحسنی
0⃣1⃣"عبد و مولا" و "چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟" نوشته استاد پناهیان
1⃣1⃣دختر شینا نوشته خانم ضرابی زاده
2⃣1⃣عباس دست طلا نوشته خانم معراجی پور
3⃣1⃣میشکنم در شکن زلف یار نوشته آقای حسین سروقامت
4⃣1⃣تن تن و سندباد نوشته اقای میرکیانی
💐باتشکر از مدیر محترم کانال نبض قلم
#کتاب
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🚺🚹 بازیافتِ عشق
همیشه بازیافتجمعکنهای مختلفی را دیدهام. گاهی پسرکان سربههوا که بازیکنان و خندهکنان توی کوچهها میگردند و اصلاً فکرِ کرونا و غیرکرونا هم نیستند، چیزی پیدا کنند مینشینند دور هم و کیک یا بستنیشان را میخورند.
گاه دختر یا پسرکی که دختر دنبال پسرک است و او حواسش بیشتر دنبالِ مغازههای لباسفروشی و چیز دیگری است و پسر با چرخ یا یک گاری کوچک دارد بازیافتها را جمع میکند.
گاه جوانی را دیدهام، گاه پیرمردی ژندهپوش و ریشبلند و ژولیده و گاه کاملمردی با موتور یا بیموتور... که تا کمر خم شده روی بازیافتها... و صحنههایی شبیه این...
اما صحنۀ امشب جالب بود. ترکیبی از تقابل عشق و فقر. جوانی بود و دختری در کنارش. احتمالاً زن و شوهر. با هم انس گرفته بودند. به هم میخندیدند و پلاستیکی در دستانشان در کوچهها بهدنبال تحفهای بودند تا در پلاستیک بزرگشان قرار دهند.
✍حسین ابراهیمی
#خانواده
#بیکاری
#آسیب_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#آثار_نویسندگان_ما
📙 کتاب نقد و استدلالها به قلم #محمد_ادریسی منتشر شد
📝 در بخشی از متن کتاب «نقد و استدلال ها» آمده است:
📌اول اینکه: اتمام هرآنچه ناقص است و دوم: ابداع جدیدها و سوم: شرح و توضیح هر آنچه مشکل و مستغلق است و چهارم: اختصار مطولات و پنجم: تجمیع متفرقات و ششم: ترتیب برای مختلطها و هفتم: اصلاح و نقد خطاها هفت دلیل برای نوشتن هر کتابی است که شما میخوانید.
📌شما در کتاب نقد و استدلالها پاسخهایی به شبهات دینی و اجتماعی از جنس عقلی،قرآنی ، روایی ، منطقی، بلاغی، نقضی، نحوی، اصولی، فقهی، عرفانی، تاریخی،انتقادی و حلی و حتی دلی میخوانید و کسی که با اینها مطلبی را نپذیرد قرار است با چه چیزی دیگر بپذیرد؟!
#کتابخوانی
#نشر_مجلس_افروز
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📚 روز خوشحالی ما وقتی است که بشنویم نوشتههای اعضای کانال نویسندگان به کتاب درآمده است. 😊
💠 کار معنادار و بزرگ مرحوم اژهای
🔅یک پایاننامه جاندار جا دارد که روی سیاستهای آموزشی ج.ا در چهل سال اخیر مطالعه کند که چه شد که آ.و.پ دولتی، اینطور اینطور به لجن کشیده شد تا جیب مدارس غیرانتفاعی پر شود.
🔅چه شد که آنقدر سیستم متداول بیرمق شد که برای پرورش استعدادها، راهی به جز رجوع به غیرانتفاعیها باقی نماند.
🔅کار دکتر اژهای برای امروز ما -از این نظر- خیلی پرمعناست: تاسیس سیستم عمومی #عادلانه برای پرورش استعدادها.
🔅قاعدتا در چنین مطالعهای، جا دارد بررسی شود: چطور دقیقا اولین قدمهای نابودی این سیستم، آنهم با تاسیس قارچگونه مدارس سمپاد و تغییر ساختاری از معاونت ریاست جمهوری به یک معاونت خرد آ.و.پ، دقیقا در دولتی رخ داد که پرچمدار #عدالت_گستری بود؛ و اینکه قدمهایی که آنجا برداشته شد -ارادی یا غیرارادی- کار را به جایی رساند که دولت فعلی عملا آ.و.پ عمومی را رها کرده و خود وزیر و معاونها یکیدوجین مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کردند.
✍ علی ابراهیم پور
#سمپاد
#حجت_الاسلام_اژه_ای
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻مرحوم اژهای در دهه شصت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) را تأسیس کرد و دو دهه رییس سمپاد بود.
🌟مهمترین دلایل بیمیلی به فرزندآوری
🔴 داشتن فرزند فارغ از اینکه چه اثراتی را در زندگی فردی انسان میگذارد، به نگاه کلانتری در این فضا نیز ربط پیدا میکند و آن سیاستهای کلی جمعیتی و مدیریت حاکمیتها بر مردمان یک سرزمین است.
✅ درست است که در نگاه اول فرزندآوری در فضای تربیتی برای خانوادهها نکاتی اختصاصی را به همراه خواهد داشت که از جملهی آن نکات، بیان این مطلب است که بزرگ کردن یک فرزند بهمراتب سختتر از تعداد بیشتر از یک فرزند است اما همه حرفهای موجود در این فضا از این جنس نیستند.
🔶 در برخی مواقع دیده شده وقتی سیاستهای یک نظام که در اینجا نظام جمهوری اسلامی مدنظر ماست، ایجاب میکند که تعداد افراد جامعه به دلایلی کم باشد، بهجای اینکه بهصورت شفاف و بیپرده بگویند که اکنون اگر فرزندی متولد شود حاکمیت نمیتواند از پس مسائل و مشکلات آن برآید و همین رکنی که قرار است موجب تقویت جامعه و استقلال کشور شود موجب تضعیف نظام و آسیب زدن به جامعه میشود پس لطفاً فرزند نیاورید، شروع میکنند به ایجاد استدلالهایی که از اساس میتوان به بخش قابل توجهی از آنها خدشه کرد، استدلالهایی که ما میتوانیم هنوز بر درودیوار برخی شهرها به شکل رنگ و رو رفته، آنها را مشاهده کنیم که "بچه کمتر زندگی بهتر" و یا مواردی مانند آن.
💫 طبق اینگونه استدلالها با زبان بیزبانی به والدین و خانوادهها القاء میشود که اگر فرزند بیشتری آوردید و نتوانستید از عهده مخارجش برآیید خودتان را ملامت کنید.
🔷این حجم از فشار در آن سه دهه است که فارغ از درستی و نادرستی آن، که تحلیلگران بسیاری درباره آن مطلب گفتهاند، خانوادهها را به یک خواب عمیق فرو بردند که به این آسانیها نمیتوان آنها را از این خواب عمیق بیدار کرد.
🔻وقتی در زمان کاهش جمعیت همه بار کاهش جمعیت تقریباً به عهده خانوادهها افتاد و دولتها به وظایف قانونی و شرعی خود بهدرستی جامه عمل نپوشاندند و به همکاری خانوادهها به چشم یک لطف نگاه نکردند و آن را صرفاً یک وظیفه پنداشتند و از انجام وظایف خود غفلت کردند، اکنون نیز اگر بخواهند با همان روش خانوادهها را در مسیر افزایش جمعیت قرار دهند، دیگر همکاری لازم را از جانب آنها دریافت نخواهند کرد.
✍ مصطفی راهی
#خانواده
#فرزندآوری
#سقط_جنین
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 اخبار دروغ و عرف عام
🔻۱. راحت طلبی و عدم احساس نیاز به فکرورزی دربارهی خبر و میل به شنیدن اخبار فیک و جعلی میتواند ما را به پاسخ نزدیک کند. خیلی از ما عادتاً علاقهای به فکرکردن نداریم. نه اینکه اصلاً نیاندیشیم. ذهن راه خود را میرود. فعل و انفعالات سلولهای عصبی مغز و فرایند آن انجام میشود؛ اما به طور ناقص. ذهن ما را میفریبد! به همین دلیل است که اساساً ما در تمیز دادن مغالطه از برهان دچار خطا میشویم. عادت نداریم دربارهی آنچه میشنویم دقت کنیم. نقادانه عمل کنیم و پس از تحلیل به قضاوت بنشینیم. مخصوصاً اگر خبری منافع ما را تهدید نکند.
ضمناینکه مردم از بعضی از منبریهای بی سواد خبرهای راستی می شنوند که اخبار جعلی نزدیک به آن است. این آمادگی شنونده را برای شنیدن اخبار نادرستی شبیه به آنچه در این مورد به خصوص روی داد؛ بیشتر می کند.
🔻۲. حوزه و روحانیت همواره دشمنان سنتی داشت. پارهای از آنها در خارج از مرزها با مقولهی استکبار و دسته ای دیگر در این سو با عنصر طاغوت تعریف میشود. سلطنت طلبها دشمنان سنتی روحانیت بودند. اقتدار و محبوبیت روحانیت منافع آنها و نیز سکولارها را تهدید میکند. منافقین در صف دشمنان ایدئولوژیک روحانیت قرار دارند. و در کنار اینها ناکارآمدی بخشی از حاکمیت در رفع نیازهای مردم و گسترش بیکاری، فقر و مشکلات فرهنگی و نیز عملکرد غیر قابل دفاع برخی از افراطیون یا کم سوادهایی که در لباس روحانیت هستند، بیتفاوتها را به صف دشمنان و بعضی از دوستان را به صف بیتفاوتها و یا منتقدین اضافه می کند. گاهی جوّ برخی از محافل چنان سنگین میشود که حتی دوستان نیز توان اداره و پاسخ به انتقادها را ندارند. این مسأله میل به شنیدن اخبار نادرست را بیشتر میکند. وقتی ناراحتی وجود دارد و نسبت به عملکرد پارهای از نظام تکدر، اخباری اینچنین پذیرفته میشود.
🔻۳. عنصر دیگری که ما را به پاسخ نزدیک میکند مربوط به تعارضات رفتاری ما است. این تعارضات از پارهپاره بودن اندیشه و تشویشهای ذهنی و به تعبیری یکپارچه نبودن ما ناشی می شود. فطرتا راستگویی را دوست داریم، اما عادتا برای منافع خویش دروغ میگوییم. به درستی خرافه و گزارههای خردستیز را رد میکنیم؛ گاهی چنان عقلگرا میشویم که به مصاف گزارههای تعبدی مبتنی بر عقل میرویم؛ با این حال اخبار جعلی را مثل نقل و نبات منتشر میکنیم. ما حتی برای انتشار خبری فاقد منبع یا اخباری که از منبعی جعلی به دستمان رسیده است، اندکی تحقیق نمیکنیم. تفکر نقادی را به فیلسوفان واگذار کردهایم. در گعدهها و دورهمیهایمان نظریهی اثر پروانهای را به مانند یک استاد تمام دانشگاه تشریح میکنیم و به پیامد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و رواشناختی عملمان نمیاندیشیم. اگر اینگونهایم در بیاخلاق کردن جامعه سهم داریم.
✍ محمدصدرا مازنی
#سواد_رسانهای
#مسائل_پژوهشی
#پژوهش #نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
✍ لیست بدهکاریهای یک طلبه
من به روضههای زیادی، گریه بدهکارم
به کتابهای زیادی، خواندن
به قلمهای زیادی، نوشتن را مدیونم
و به قلبهای بسیاری، محبت را...
من بدهکارترین آدم روی زمینم.
به هوا، تنفس
به دعا، تضرع
و به قرآن، تدبر را بدهکارم.
من به تکلم، سکوت را
و به غرور، تواضع را مدیونم.
من به خدا، بندگی
به جهان، زندگی
و به مادر، شرمندگی را بدهکارم.
به ضریح، آغوش
به تسبیح، ذکر
به گناه، توبه
و به نماز، حضور را بدهکارم.
من به خودخواهیهایم، خداخواهی
و به آشفتگیهایم، آرامش را بدهکارم.
به تمام یأسهای دنیا، امید
به تمام ترسهای دنیا، جرأت
و به تمام دروغهای دنیا، صداقت را بدهکارم.
من به اجتماع، عدالت را بدهکارم.
من به تمام شکهای دنیا، یقین
و به تمام نفاقها، وفاق را بدهکارم
من بدهکارترین آدم روی زمینم.
✍ روزنوشت یک بانوی طلبه
#ادبیات #نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
◼️#تسلیت
«راستگو» را بسیاری میشناسند
✓ مبتکر و خلاق
✓ اخلاقمند و صمیمی
✓ عاشق کار و تربیت
✓ راستین و درستکردار
💠 استاد محمدحسن راستگو از میان ما پر کشید و به لقای حضرت حق شتافت.
🔸 مردی که «کودک و نوجوان»، مسألهی همیشگیاش بوده است، در این مسیر رنجها کشید و شاگردان مبرّز و هنرمندی را به نهاد آموزش و تربیت تقدیم کرد.
💐روحش شاد💐
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#محمد_حسن_راستگو
#حجت_الاسلام_راستگو
#تربیت #کودک_و_نوجوان
📌بالا رفتیم، ماست بود؛ قصه ما راست بود...
◼️ یادداشتی از ✍ مهدی رجائی به مناسبت درگذشت استاد راستگو
🔅چقدر خاطره داریم ما بچههای دهه شصت و هفتاد از برنامههای جذاب او در تلویزیون، و چقدر مربی کودک و نوجوان تربیت کرد در سراسر کشور.
🔸متن کامل ....👇👇....
https://eitaa.com/rajaaei/708
#محمد_حسن_راستگو
#حجت_الاسلام_راستگو
#تربیت #کودک_و_نوجوان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
قلم ✍️ احمد اولیایی در تجلیل از مقام استاد راستگو
💠 راستگو، راستگو بود...
🔸 مرگ از آنچه فکرش را میکنیم به ما نزدیکتر است. گاهی انسانی بیفایده را با خود میبرد و گاهی افرادی مفید برای جامعه را از ما میگیرد. مرحوم حجت الاسلام راستگو از جمله افرادی بود که به جامعهاش خدمت کرد. او را نباید با یک عالم، اندیشمند یا آیت الله مقایسه کرد بلکه اگر او را متناظر با مسیری که قرار بود طی کند ببینیم، در مقیاس خود یک آیت الله بود، یک دانشمند بود و یک عالم تمام عیار چرا که در موضوع خود درجه اعلی را بهدست آورد.
🔹 حجت الاسلام راستگو در برهوت فقدان ایده، ایده داشت و در دنیای دروغ، صداقت. راستگو، راستگو بود؛ چون صادقانه ایده خود را دنبال کرد. او در بیتوجهی به کودکان و جایگاه ویژه آن ها در تعلیم و تربیت، توجه خود را معطوف آنها کرد. کار برای کودکان را زمانی انتخاب کرد که شاید کسی در آن زمان در حوزه به این موضوعات نمیاندیشید و حتی مورد سرزنش نیز قرار گرفت. اما او در تصمیمش راسخ و صادق بود و سالها جهادگونه این مسیر را طی کرد. این نوشته در صدد نفی تلاشهای بسیار و متکثر حوزویان از تلاش در فقه و فلسفه گرفته تا انواع خدمات اجتماعی، نیست؛ بلکه به دنبال نشان دادن اهمیت «ایده»، «استمرار» و «اخلاص» در مسیر انجام وظیفه است.
🔅 حجت الاسلام راستگو که خداوند غریق رحمتش فرماید و اساتید دیگری مانند استاد قرائتی که ان شاء الله عمر طولانی داشته باشند، نمونه هایی قابل مطالعه و الگوگیری برای طلاب جوان و نظام آموزشی-پرورشی حوزه اند. از دست دادن ایشان فارغ از آنچه ذکر شد به ما این نهیب را میزند که آیا حوزه توانست از تجربهی زیسته راستگوها و قرائتیها استفاده کرده و طلابی با همان کارویژه تربیت کند؟! اگر در پاسخ به این سوال دیر بجنبیم قطعا افراد دیگری با کوهی از تجربه و ایده را از دست خواهیم داد... .
#حجت_الاسلام_راستگو
#هدف_حوزوی #ایده
#کودک_و_نوجوان
#الگوهای_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😊 چند نوع خنده داریم؟
خندههای راستگو
ایدههای راستگو
💐روحش شاد💐
#حجت_الاسلام_راستگو
#کودک_و_نوجوان #مشاهیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🙏 وقتی یک روزنامه و البته با مدیریت طلاب فاضل در برابر شخصیت استاد راستگو «ادای دِین» میکند.
#روزنامه_سراج
#الگوهای_حوزوی
#حجت_الاسلام_راستگو
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📣 گروه پژوهشگر در نظر دارد دوره #کارگاه_مسئله_یابی با تدریس دکتر حسن اسلامپور، نویسنده کتاب #خودآموز_مقدمات_پژوهش برگزار کند.
🔅 کلاس به صورت مجازی و در پیام رسان ایتا برگزار میشود.
👈 جزئیات 👉
#پژوهش #ادبیات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹شیخ حاضرجواب
✍ حسن طاهری
روحش شاد شاد!
ده روز نیست که تلفنی مفصل، باهم صحبت کردیم و قرار مصاحبه شب های حوزه را گذاشتیم. حالش خوب خوب شده بود و با خنده و شوخی گفت: فعلا که از دست کرونای منحوس، کامل در نرفتم. خوب که شدم، انشالله شنبه دو هفته دیگر در خدمتم!
و قرار ما شد همین شنبه ۸آذر۹۹.
و حالا ۶ روز قبل قرارمان پرکشید و رفت.
و حالا او و تمام تبسم های شکوفای بر لبانش و گلخندهای زیبای کلامش رفته اند، در دفتر خاطرات نسل های دیروز و امروز!
هرچه بود، واقعا در اوج صفا و صمیمیت و مهربانی و دلسوزی و حاضرجوابی کم نظیر و راستگفتاری شیرین بود.
شب عروسی یکی از رفقای نزدیکم، جلال محدثی، داماد شیخ حسن محمودی، چندسال قبل از کرونا، سر میز باهم بودیم، شیخ حسن محمودی هم نزد ما آمد و نشست کنارمان، جهت تشکر از حضور در مجلس.
گفتم: شیخنا! سه ضلع میز سه تا شیخ حسن شدیم ها!
فوری گفت: پس الانه که منفجر بشیم و آتیش بگیریم بریم هوا!
حاضر جواب بود در حد اعلی....
وقت تناول غذا هم خیلی فراری بود که عکس نگیرم از شام و اطعمه. خودش را قایم کرد پشت عبایش و
با شوخی و خنده گفت: این موبایل های جدید لعنتی، از سفره تا رختخواب. زندگی آدم را ناامن کرده.
امنیت نگذاشتند که برای آدم.
هرچه از او در خاطرها مانده است، معطر است به تبسم و شادی و لبخند.
روحش شاد و قرین رحمت حق.
#حجت_الاسلام_راستگو
#کودک_و_نوجوان
#آموزش_تربیت
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
⁉️ قهرمان نوشتههای شما چگونه هستند؟
✍ بسیاری از نویسندگان مرتکب این اشتباه بزرگ میشوند که به قهرمان خود یک انتخاب دروغین میدهند. انتخاب دروغین عبارت است از انتخاب میان یک چیز مثبت و یک چیز منفی. مثلاً انتخاب میان رفتن به زندان و رسیدن به معشوق. نتیجه کاملا بدیهی و روشن است.
👌انتخاب صحیح، انتخابی است که در آن قهرمان باید میان دو پیامد مثبت، یکی را انتخاب کند یا در موارد معدود، از میان دو پیامد منفی، از یکی اجتناب کند (مثلاً در فیلم انتخاب سوفی).
گزینهها را تا حد ممکن برابر کنید، در حالی که یکی از آنها فقط کمی بهتر از دیگری به نظر میرسد. نمونهی کلاسیک از انتخاب میان دو چیز مثبت، انتخاب میان عشق و شرافت است. در رمان #واداع_با_اسلحه ، قهرمان عشق را انتخاب میکند و در فیلم #شاهین_مالت (و تقریباً تمام داستانهای کاراگاهی)، قهرمان شرافت را برمیگزیند.(تروبی، آناتومی داستان، 63)
👈 بیشتر بخوانید👉
#ادبیات #نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#به_کار_گل_گماشتن
🔻 وقتی پیامهای جذب سرباز طلبه را در فضای مجازی میبینم، نمیدانم چرا اینقدر غصهام میگیره.
🔻طلبهای که با هزار شوق و ذوق از اوایل جوانی یا نوجوانی با هزار انگیزهی پاک و البته عموماً سطحی به حوزهی علمیه میآید و 6سال سر سفرهی تراث علمای شیعه مینشیند و از سفرهی فقه و اصول و ادبیات توشه میچیند ، اما نمیداند که چرا آمده است و وظیفهاش چیست؟!
🔻چه میشود که دیگرانی جرأت میکنند او را به خدمت بگیرند و به کار گل بگمارندش، آن هم در کارهایی که هیچ ربطی به شئون طلبگی ندارد.
👈 بیشتر بخوانید 👉
#سرباز_طلبه
#سربازی_طلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📣 سرباز طلبه یعنی دو سال خدمت اجباری تبلیغی و فرهنگی به کشور، نه #آبدارچی_مؤسسات فرهنگی! 😔
بدهکارترین آدم روی زمین.m4a
2.81M
🎧 پادکستِ «بدهکارترین آدم روی زمین»
🔖 متن: کانال روزنوشت
🎙 خوانش: علی اسفندیار
#نثر_ادبی #نویسندگی
#پادکست #چندرسانه_ای
✔️ همراه نویسندگان_حوزوی میمانیم
📢 فرصتی برای نشر یادداشتها و دیدگاه نخبگان حوزه
📌 وقتی پای درس خادم و نگهبان مدرسه مینشینی
#مدرسه_باید_تربیتی_باشد
🔸چند شب پیش، داشتم از سمت صحن جوادالأئمه وارد حرم مطهر می شدم که «حاج علی» را دیدم؛ خادم و نگهبان مدرسه ای که چند سال در آن تحصیل می کردم. یکی دو سالی است که بازنشسته شده، ولی هنوز هم برای ما همان حاج علیِ سابق است؛ باصفا و دوست داشتنی. با هم کربلا رفته ایم، ولی بعید می دانم مکه رفته باشد؛ اما خیلی از بچه های مدرسه او را حاج علی صدا می کنند.
🔹جلوی حوض وسط صحن به هم رسیدیم. با همان گرما و صفای همیشگی سلام و احوال پرسی کرد؛ هم احوال خودم و خانواده ام را پرسید، هم سراغ چند نفر از بچه های مدرسه را گرفت. بعد هم شروع کرد مرا از احوال یکی دو نفر از بچه ها مطلع کردن. تا اینکه رسید به گلایه از اوضاع این روزهای بچه ها که چرا این طور شده اند؛ چرا درس نمی خوانند؛ چرا هیچ چیز را جدی نمی گیرند؛ دورۀ شما اگر بازیگوشی هم میکردید، درستان را هم می خواندید و از این دست حرف ها.
🔻مدرسه اگر بخواهد تربیتی باشد و اگر بخواهد محصلانش را پیش از تعلیم و بیش از آن، تربیت کند، باید همه چیز و همه کسش مربی باشد؛ حتی خادم و نگهبانش.
👈 متن کامل یادداشت 👉
#خاطرات_تربیتی
#آموزش_و_تربیت
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💐 #مبارکانه
امام حسن عسکری(علیه السلام):
💠 هر كس برادرش را در خلوت پند دهد، او را آراسته است، و هر كس برادرش را در جمع پند دهد، او را سرشكسته كرده است.
💐 میلاد یازدهمین حجت خدا مبارک باد.
به روی بال ملائک سوار میآید
برای آمدنِ آن سوار، میآید
بگو به لب که برای گرفتن حاجت
چقدر یا حسن امشب به کار میآید
#میلاد #شعر #اهل_بیت
#امام_حسن_عسکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نهج_بلاغت
✅ دوگانهی اصلاح مدیران و درستکاری مردم
💠 رعيّت اصلاح نمی شود جز آن که زمامداران اصلاح گردند و زمامداران اصلاح نمیشوند، جز با درستکاری رعيّت.
🔅 کانال علی و من
✍️ بخشی از خطبه ۲۱۶
#امیر_مؤمنان #نهج_البلاغه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹وقتِ خندیدن هنرپیشهها به راستگو
🔸 شما آخوندها، همین که دوربین را بردهاید جلوی منبر، کافی است
قلم ✍️ مصطفی رحماندوست درباره حجت الاسلام راستگو
من برنامه کودک تلویزیون را داشتم و راستگو را نمیشناختم. یک روز دیدم آخوند جوان کوتاه قدی یک راست آمد کنارم نشست و سلام علیکم و بعد گفت من آمدهام برای بچهها برنامه اجرا کنم. آن روزها کاملا اوضاع انقلابی بود.
من که دل خوشی از آخوندهای جوان و بیتجربه نداشتم که به نام انقلاب مدعی هر کار و تخصصی شده بودند؛ گفتم آقاجان سن و سالی هم نداری که بگویم حاج آقا این کار ها به شما نیامده.
تلویزیون و تولید در آن دستگاه ، حرفه ای تخصصی است.
همین که دوربین را از استودیو خارج کردهاید و جلو منبر گذاشته اید کافی است.
لطفا بروید به جنگ زید و عمر ادامه دهید و درستان را بخوانید.
اما راستگو میدان را خالی نکرد و گفت من حاضرم با بهترین هنرپیشهها و مجریان برنامه کودک مسابقه بدهم و فی البداهه برنامه اجرا کنم.
پیشنهاد تفریحی خوبی بود.
تا چشم باز کنم دیدم همکارانِ قرتی تور تکس گروه کودک توی اتاق جمع شده اند تا به آخوند جوانی که ادعای فلان و بهمان دارد بخندند...
👈 متن کامل 👉
#کودک_و_نوجوان
#مصطفی_رحماندوست
#حجت_الاسلام_راستگو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 ذوق راستگوها
«عمو راستگو» به قلم ✍ سعید احمدی
همه عمرِ راستگو در عمو بودن برای بچهها گذشت و استاد بودن برای کسانی که تربیت نسلهای نو، اولویت دست چندمشان نبود.
جسارت و سنتشکنی معقول او را باید ستود. او یکی از کسانی است که ثابت کرد حوزوی بودن، تافتگی و جدابافتگی نیست؛ بلکه حوزههای علمی مردمیترین و اجتماعیترین و دمدستترین نهاد مدنیاند و دانشآموختگان آن همنشین همیشگی شادی و غم پیر و برنا و کودک جامعه با همه قشر و صنف و قوم و نژاد.
👈 متن کامل 👉
✍ علیرضا کارگر هم، چنین نوشت:
💠 او مردی بود، با طعم صمیمت و لبخند که مصداق با «با لبخند وارد شوید» را محقق ساخته بود.
روحانی بود، با ذوق تربیت و جوان دوستی. با بویِ گذشته ای که کهنگی نداشت. با عطر جبهه، شهدا و دفاع مقدس.
👈 متن کامل 👉
#حجت_الاسلام_راستگو
#کودک_و_نوجوان
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 هنرنمایی آثار حوزویان (بخش اول)
🔸 شاید در میان علما و مراجع معاصر کمتر کسی به اندازه آیت الله خامنه ای در زمینه هنر دقیق و فنی سخن گفته باشد. هم به مضمون و محتوا اشاره داشته و هم مسائل موسیقایی را لحاظ کرده است. این موضوع را در بررسی بیانات ایشان در دیدار با اهالی صدا و سیما می توان دنبال کرد.
🔹ایشان در سالهای 69 و 70 دو بار از یکی از شعرهایی که استاد شهرام ناظری خوانده است اشاره کرده و آن را از جهت مضمون و محتوا میستاید.
📣 #رهبر_انقلاب «شما نگاه کنید، آن آهنگی که مردم را به یاد معنویت و حقیقت و خدا میاندازد، آن را پخش کنید؛ یا با شعری همراهش کنید که آن شعر این خصوصیت را داشته باشد. مثلاً یکی از خوانندههای خوب ما [آقای شهرام ناظری] غزل علامهی طباطبایی را خوانده است - «همی گویم و گفتهام بارها / بود کیش من مهر دلدارها» - این غزلی است که عارفی، فیلسوفی، اهل معنایی گفته و پُر از معنویت است. یا مثلاً وقتی شعر آمیرزا حبیب خراسانی - «امروز امیر درِ میخانه تویی تو / فریادرس نالهی مستانه تویی تو» - را پخش میکنند، مرد و زن مسلمان معاصر ما احساس تقرب و معنویتی میکنند؛ این درست است؛ اگر اینطور نیست - یعنی شعری در عکس این جهت است، یا آهنگی در نقطهی مقابل این جهت است - آن را پخش نکنید؛ معیارها را رعایت کنید.»
#علامه_طباطبایی
#ادبیات #شعر #هنر
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
✓ رنگ رخسار خبر میدهد از سرّ درون
#نهج_بلاغت
💠 كسى چيزى را در دل پنهان نكرد جز آن كه در لغزشهاى زبان و رنگ رخسارش، آشكار خواهد گشت.
✍ حکمت ۲۶ #نهج_البلاغه
#امیر_مؤمنان_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN