📚 پیشنهاد میکنم این کتابها را عزیزان کانال نویسندگان حوزوی به ویژه طلاب و دانشجویان بخوانند🙏
۱. رمان ملداش به قلم مهدی کرد فیروزجایی.
۲ رمان اجاره نشین خیابان الامین به قلم علی اصغر عزتی پاک.
۴ کتاب مخاطبپنداری در ایران معاصر به قلم عبدالرضا سپنجی.
۵، کتاب دین و دولت به قلم حامد الگار. (درباره نقش روحانیت در دوره قاجار)
#کتابخوانی
#معرفی_کتاب
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#مشاهیر
✔️ خاطرهی درس آموزِ آیت الله مصباح از استاد گرانقدرش آیتالله العظمی بهجت "رحمه الله علیهما"
▫️در ایام مبارزات قبل از انقلاب در برهه ای تصمیم گرفتم که متواری شوم. به اطراف یزد رفتم و ماه ها در آنجا تنها زندگی میکردم.
▫️وقتی بعد از مدتها برگشتم متوجه شدم که عیال آیت الله بهجت به خانه ی ما آمده و یک کیسه برنج و قدری پول به خانم ما داده است.
من تعجب کردم که ایشان خانه ما را از کجا میدانند.
▫️عیال بنده گفت که وقتی خانم آقای بهجت اینها را داد و برمیگشت، من از پشت سرشان نگاه میکردم و دیدم که سرکوچه آقا زاده آیت الله بهجت ایستادهاند.
▫️من متوجه شدم که ایشان آقازادهشان را فرستاده بودند برای تحویل برنج و پول و از طرفی برای اینکه مرد با همسر ما ملاقات نداشته باشند، خانمشان را هم فرستادند که وسیله را ایشان تحویل دهند.
▫️برای من و همسرم علت اینکه چرا آقازادهشان نیامد تا تحویل دهد، خیلی قابل حل نبود.
▪️بعدها من متوجه شدم که وقتی مرد خانواده ای در سفر هست یا به دلیلی در منزل حضور ندارد، #کراهت دارد که مرد نامحرمی به منزلشان بیاید و با همسرش صحبت کند.
🌐 آوای خرد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔅 رباتیسم
تازگیها گوگل هم خیلی اذیت میکند. امروز چند جایی فعالیت داشتم اما مدام از من میخواست که ثابت کنم ربات نیستم؛ در حالی که خودش رباتگونه عمل میکند.
حکایت بعضی آدمهاست که خودشان اهل گناهند؛ اما خود را فراموش کرده و تنها دیگران را نهی میکنند.
یاد این آیه افتادم:
أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ
چگونه شما مردم را به نیکوکاری دستور میدهید و خود را فراموش میکنید.
✍ روز نوشت یک طلبه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 اگه اهل کتاب شهدا خوندن هستید، پیشنهاد میکنم این کتاب متفاوت رو از دست ندید...
✍ علی فاطمیپور
#کتابخوانی
#نمایشگاه_کتاب
@HOWZAVIAN
📚 فهرست کتابخانه محدث نوری
فهرست کتاب های کتابخانه شخصی مرحوم میرزای نوری به قلم خود ایشان نوشته شده است. این نگاشته 23 سال قبل از رحلت آن عالم خدوم بود.
گاهی تصور می کنیم که برای انجام کارهای بزرگ باید امکانات زیادی در اختیار داشته باشیم. مستدرک الوسائل، کاری بزرگ است که می توان آن را سومین جامع حدیثی متاخران از حیث اهمیت دانست که حتی الوافی فیض کاشانی نیز (از حیث میران توجه اهل علم و کاربرد) به پای آن نمی رسد.
خاتمه مستدرک نیز مشتمل بر مباحث ارزشمندی در منبع شناسی و سندشناسی و اعتبارسنجی است. مرحوم میرزا کتاب های مختلف دیگری هم داشته است که هر یک در جای خود دارای اهمیت بسیار است و البته تنها خطای ایشان، نگارش کتابی در تحریف قرآن بود که جنجال بر انگیخت. خدای «مبدل السیئات بالحسنات» رحمتش کند.
اما نکته مهم آن است که این همه تلاش مرحوم میرزا بر پایه کتابخانه ای بود که آن را در عین فقر و تنهایی و گرفتاری و زحمت بسیار به دست آورد. این کتابخانه تا تاریخ نگارش فهرست آن توسط خود وی، تنها حدود 700- 800 جلد کتاب دارد! آماری که بخشی از آن، نسخه های مختلف از یک کتاب است و یا مجلدات مختلف یک کتاب! آری با این تعداد کتاب، می توان خدمات بزرگی به اسلام کرد. چه بسا عالمان بسیار دیگری که با همین تعداد نسخه و یا کمی کمتر و بیشتر، خدمات ماندگاری را در کارنامه دنیایی خویش ثبت نمودند. مقدمه ایشان بر این فهرست را که نشان دهنده خوشحالی آن بزرگ مرد با اراده، نسبت به داشتن این کتابهاست را در تصویر مشاهده کنید.
✍ محمد مهدی احسانی فر
#کتابخوانی
#نمایشگاه_کتاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#اختصاصی
#خبر_خوب_ما
1⃣ خاطرات مبارزات رهبر معظم انقلاب به زودی به زبان پرتغالی و در کشور برزیل از سوی انتشارات بین المللی فانوس دریایی منتشر میشود.
2⃣ به زودی انجام می شود؛
انتشار ویژه نامه «قهرمان» به زبان اسپانیایی با موضوع شهید سلیمانی در آمریکای لاتین
🔸این ویژه نامه که به صورت سالنامه منتشر خواهد شد هر سال برای معرفی ابعاد شخصیتی سردار شهید سلیمانی در منطقه آمریکای لاتین و به زبان اسپانیایی منتشر می شود. محتوای این ویژه نامه به صورت تولیدی و بر اساس نیازهای منطقه آمریکای لاتین تالیف و آماده سازی می گردد.
🔹نخستین شماره این ویژه نامه در روزهای آینده در دسترس علاقه مندان در منطقه آمریکای لاتین قرار خواهد گرفت.
#حاج_قاسم
#تبلیغ_بین_الملل
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
The Music of Nature.pdf
3.64M
#دانلود👆📙كتاب «موسيقی طبيعت»
کتاب موسیقی طبیعت به قلم محمدحسين قديري، شامل قطعات و نثرهاي ادبي در موضوعات مختلف است.
نام كتاب برگرفته از يكي از متنهاي كتاب درباره باران است.
در واقع طبيعت و آفرينش، سرشار از شگفتي و عجايب است. اگر با گوش دل به نغمههاي آفرينش گوش دهيم مييابيم كه سراسر هستي نغمه «ياهو» ميزنند و فقط از خداوند دم ميزنند و از يكتايي خداوند، هدف زندگي و معناي آن سخن ميگويند.
كل هستي، هدفمند هستند و به صورت تكويني در حال تسبيح خداوند. هدف پيامبران و ائمه هماهنگ كردن آدم با عالَم (هستي) براي تسبيح و بندگي خداوند و در نهايت تكامل آدم و قرب به خداوند است.
اگر به اين راز هستي برسيم در اهداف و شخصيت به توحيد و يكتايي هماهنگ با يكتايي خداوند ميرسم و زندگي سراسر نشاط و شادبي و آرامش خواهد شد.
🌐 زندگی آرام
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📽 فیلم کوتاه داستانی «سخت، شیرین»
◻️ فیلم کوتاه داستانی «سخت، شیرین» در خصوص طلبهای است که ازدواج میکند و شرط ازدواج همسرش این بوده که لباس طلبگی نپوشد. سخت شیرین داستان و جریان زندگی این زوج را به تصویر میکشد.
⏱مدت زمان: '26 دقیقه
دانلود و مشاهده:👇
hawzahnews.com/news/940636
🔎 رسانه پیام_بری مقدس است اگر....
رسانه شناسی درستش این است که در نسبت با ابَرواقعیت های چون فرهنگ و اقتصاد و سیاست اتفاق بیفتد. شان رسانه آیا فرادستی است یا فرودستی؟ آیا باید ذیل این ساختارها بعنوان پشتیبان و پوشش عمل کند یا نقشی جدیتر و مقدستر میتوان برایش قائل شد؟
در پاسخ به کلان سوال مطرح شده باید گفت:
1⃣ رسانه وقتی با #فرهنگ تلاقی می کند و به خدمتش در می آید می شود سرگرمی و #صنعت_فرهنگ که دستاوردی جز سرکوب رضایتمتدانه را نتیجه نمی دهد و به نعع جریان تزویر تمام خواهد شد.
2⃣ رسانه وقتی با #اقتصاد گره می خورد، تولید توجیه می کند و محافظه کاری و کُندی را سبب می شود که این نیز جز #افیون_توده_ها را نتیجه نخواهد داد و به کام زَرمداران خواهد بود.
3⃣ هرگاه رسانه با #سیاست درآمیزد، تولید قدرت می کند و هژمونی و #سلطه_الیگارشیک، نتیجه منطقی اش خواهد شد که میدان مانور زورمداران را توسعه خواهد بخشید.
🔹سرگرمی خالی از معنا و معرفت یعنی همان حماقتی که از کارکردهای رسانه در عصر #استعمار_فرا_نو تعریف شده است.رسانه اگر رسالتش کوتاه کردن سایه ظلم و گسترش عدالت و حرکت به نفع پابرهنگان نباشد، جز بازوی فساد به حساب نمی آید.
👈 خواندن بیشتر 👉
✍علیرضا محمدلو
#رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
1608570492128.pdf
17.85M
#دریافت👆 کتاب #صعود_چهل_ساله
❗️۱۹ هزار آمار بین المللی در این کتاب بررسی شده است.
📚کتابی که قلب رهبر انقلاب را شاد کرد و حضرت آقا در مشهد آن را به علما هدیه کردند.
📚کتابی که سید حسن نصرالله در سخنرانیاش از روی آن میخواند و با آن از انقلاب اسلامی دفاع میکرد.
📚کتابی که امثال آقای زیبا کلام و آقای نقویان را به فکر فرو برد.
🌐 آوای خرد
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نویسندگی
تو این دنیا هر چیزی زحمت داره؛
مثلاً نویسنده شدن،
یا حتی نویسنده موندن.
پس اگه دوست داری بنویسی،
ولی هنوز خوب نمینویسی،
تمرین کن.
اگر هم خوب مینویسی،
ولی دوست نداری اُفت کنی،
بازم تمرین کن.
خوبیش اینه که تمرین نویسندگی هم خودِ همین نویسندگیه؛
یعنی همون لذتی که دوست داری بهش برسی،
تو راه رسیدن به مقصد هم میبری.
پس معطل نکن،
شروع کن.
📢بیایید بهتر بنویسیم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 بازیهای «عملیات انهدام» از آثار فاخر مبلغان بازیساز حوزه علمیه است.
بیتردید این حرکتها به منزله جهاد فرهنگی محسوب میشود که نوجوانان و جوانان را از گرایش به بازیهای آسیبزا باز میدارد.
🙏این موفقیت را مدیون راهبریهای حجت الاسلام والمسلمین بنیسی هستیم، امیدواریم مجموعه تبلیغی حوزه علمیه قدردان این عزیز باشد.
💥 جوانان میتوانند نفسگیرترین نبرد زندگی را در #عملیات_انهدام تجربه کنند.
🔥 نخستین بهروزرسانی بازی منتشر شد!
👈 دانلود رایگان از بازار: b2n.ir/226164
#بازیکده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 تعریفی جدید از مفهوم «شهروند»
دیروز در جلسهای شرکت کردم که یکی از اعضای محترم شورای شهر قم حضور داشتند.
ایشان در مورد تفاوت شهرنشین و شهروند صحبت کردند و علناً مردم را به شهروند درجه یک و دو تقسیم نمودند. و دلیل عدم موفقیت شورای شهر را، بی فرهنگی عدهای از مردم دانستند.
بنده در جلسه به ایشان تذکر دادم، و عرض کردم که این صحبتشان با مبانی دینی و گفتمان انقلاب اسلامی سازگار نیست و ایشان در جواب توضیحاتی بیان کردند که قابل قبول نبود، برای حفظِ شأن ایشان صلاح ندانستم که در جلسه بیشتر گفت وگو کنم.
اما غم و تاسف تمام وجودم را گرفت!
چطور عزیزانی که در ابتدائیات گفتمان انقلاب اسلامی و مبانی دینی و اعتقادی ماندهاند به مسئولیتهای مهمی در قم و کشور میرسند؟!
امام و رهبری همیشه مردم را ولینعمتان جامعه دانستند.
رسول مکرم اسلام، برای اعراب بادیهنشین نیز احترام فراوانی قائل بودند.
دیروز بیش از گذشته، ضرورت حضور در این عرصه برای عزیزان حوزوی و فرهیختگان دانشگاهی که با مبانی دینی و گفتمانی آشنا هستند برایم مسجل شد.
و حضور فعال و تأثیرگذار جریانهای انقلابی حوزوی و دانشگاهی در تعیین افراد واجدشرایط برای شورای شهر قم بسیار لازم به نظرم آمد.
و لازم به تذکر است؛ پدران انقلابی و دلسوزانی که برای هماهنگی نیروهای انقلاب تلاش شبانهروزی دارند، به آیتمهای گزینش خود برای لیست آینده شورای شهر، تسلط به مبانی اسلامی و گفتمان امامین انقلاب را اضافه بفرمایند.
✍محمدصادق ناطقی
#شهروند
#شهرنشینی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔶 کمی تغییر موضع دهیم
میدانی یک وقتهایی با وجود نامردیخودم، دلم برایش میسوزد.
مثل مواقعی که هزار و یک کار برایم میکند و من تمام آن هزار و یکی را از عرضهمندی خود، یا حسن خانوادگی یا فلان ویژگی ذاتی ام میدانم.
اما وقتی یک بدی رخ میدهد ؛حالا تقصیر خودم باشد یا کس دیگر، اورا مقصر میدانم.
گاهی آن قدرجفا میکنم و سکوت میکند که دادم در میآید: «خب یک چیزی بگو. یک کاری بکن»
گاهی آنقدر چشم برخطاهایم میپوشم، که علی رغم عذر خواهیها، تنها خودم را تبرئه میکنم. قصهی پیچیده ایست قصهی ما.
نه بنا دارد با ماست مالی، سروته قصه را، هم بیاورد، نه حتی اندکی از مواضعش پایین می آید. اما انصافا حتی دیروز که بعد یک هفته_ ده روزی نق نق کردن، بلاخره کوتاه آمدم و گفتم:«باشد بابا حالا بیا آشتی»! آمد!
خیلی ساده! خیلی دوستانه و شاید عاشقانه.
خیلی راحتتر از هر فرد صمیمی، آنقدر که از تلألؤ نگاهش در چشمم، اشکم روی گونه جاری شد.
راستش را بخواهی، حرصم هم گرفت: «یعنی این همه روز صبر کردی تا این را بشنوی؟ من که برتر بودن تورا قبول داشتم، فقط کافی بود یک حرفی، کلمهای میگفتی!»
مثل همیشه سکوت کرد، اما حال خوشم نشان میداد آشتی کرده بودیم...
✍ باران نجاتی
#سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍ راهکار مهم در جهت رهایی از فکر و خیالپردازی رهزن
🔺اگر انسان خیال را در اختیار خودش نگیرد یکی از چیزهایی است که انسان را فاسد میکند؛ یعنی انسان نیاز به #تمرکز قوّه خیال دارد. اگر قوّه خیال آزاد باشد، منشأ فساد اخلاق انسان میشود؛
🔺امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند: النَّفْسُ انْ لَمْ تَشْغَلْهُ شَغَلَک؛ یعنی اگر تو نفس را به کاری مشغول نکنی، او تو را به خودش مشغول میکند؛
🔺یک چیزهایی است که اگر انسان آنها را به کاری نگمارد طوری نمی شود، مثل یک جماد است. این انگشتر را که من به انگشتم می کنم، اگر روی طاقچه ای یا در جعبه ای بگذارم طوری نمی شود؛ ولی نفس انسان جور دیگری است، همیشه باید او را مشغول داشت؛ یعنی همیشه باید یک کاری داشته باشد که او را متمرکز کند و وادار به آن کار نماید؛
🔺و الا اگر شما به او کار نداشته باشید، او شما را به آنچه که دلش می خواهد وادار می کند و آن وقت است که دریچه خیال به روی انسان باز می شود؛
🔺در رختخواب فکر میکند، در بازار فکر میکند، همین طور خیال خیال خیال، و همین خیالات است که انسان را به هزاران نوع گناه می کشاند.
🔺اما برعکس، وقتی که انسان یک کار و یک شغل دارد، آن کار و شغل، او را به سوی خود می کشد و جذب میکند.
📚 ر.ک: مجموعه آثار شهید مرتضی مطهری؛ (کتاب تعلیم و تربیت در اسلام)؛ جلد ۲۲ صفحه ۹۵۳
🔺درس: مطالعه کتاب خوب و گفتگو با انسان های خوشفکر و خلوت اُنس (مناجات خالصانه با خدای عزیز)، کمکی در جهت کنترل ذهن و خیال است.
🌐 کانال تحلیلی تبیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#معرفی_کتاب
📘 «گزارش به کنسول» در نمایشگاه مجازی کتاب تهران
📌«گزارش به کنسول» که مجموعه داستانهای کوتاه با موضوع وحدت میباشد، در نمایشگاه مجازی با تخفیف ویژه نمایشگاه عرضه شده که میتوانید از طریق لینک ذیل سفارش دهید.
📎yun.ir/9bi1ue
🌐 اخوت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 آنچه آقای مصباح از خود بر جای گذاشت
1) یک روز ایشان گفتند: «حوزههای علمیه با علوم انسانی آشنا نبودند از اینرو همّتمان را قرار دادیم تا این علوم را وارد حوزه کنیم» با تشکیل دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و مؤسسهی امام خمینی، در همهی رشتههای علوم انسانی، فارغالتحصیلان و صاحبنظرانی توانمند تربیت کرد.
2) آقای مصباح همیشه میگفتند؛ هر کسی در هر شاخهای که میخواهد تخصص پیدا کند، باید یک دوره تفسیر موضوعیِ قرآن بخواند، تا نگاهی نظاممند به اسلام داشته، و روح کلی معارف قرآن، بر پژوهشها و اندیشههای او حاکم باشد؛
از اینرو، یک دوره تفسیر موضوعی تدریس کرده و متن همان تدریسها امروزه تبدیل به دورهی معارف قرآن شده و به دانشپژوهان تدریس میشود.
3) ایشان هر سال در ابتدای طرح ولایت میگفتند: «من در طول عمرم هیچ کاری با برکتتر و مهمتر از این طرح انجام ندادهام»؛ آقای مصباح در هر دوره، بیش از دویست استاد، در قالب هفتصد اعزام، با چند هزار مخاطبِ دانشجو، به دانشگاهها میفرستاد و کلاسهایی با محوریت اندیشههای زیربنایی، برگزار میکرد؛ بیش از بیست دوره از این طرح اجرا شده و همچنان ادامه دارد؛
4) آقای مصباح در اوائل دورهی اصلاحات که به طور جدی وارد فضای سیاسی شدند یک روز در سخنرانیشان فرمودند: «مقاممعظم رهبری توصیه کردند، که در این راه، بیهمرهی همراهان وارد نشوم»، از اینرو جریان قدرتمندی در فضای سیاسی برای دفاع از مبانی انقلاب اسلامی تربیت کرد که همیشه حاضر در صحنهاند.
👈 خواندن بیشتر 👉
✍ احمد فربهی
#علامه_مصباح_یزدی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#ایده_و_ادبیات
🔶 پسرک و پروانه
پروانه تقلا میکرد. پروانه نه، پیله، میخواست تا پروانه بشود. و از آن دوردستها میآمد پسری. پسرک رسید.
پیله تکانی خورد، پسرک کنار پیله نشست. پیله تقلا میکرد. پسرک دلش سوخت؛ ساعتها گذشت. پسرک نشسته بود و پیله رنج آزادی بر جان میخرید. پسرک خسته شد، پیله هم. پسرک میخواست ببیند پرواز پروانه را و پیله نمیدانست در ذهن پسرک چه می گذرد. پسرک قیچی کوچکی را در آورد و سوراخی در ته پیله ایجاد کرد و می خندید برای تماشا، برای پروانه. پیله آهسته سر خورد، از پیله در آمد، و حالا پروانه شد؛ اما یارای پروازش نبود. جثه اش ضعیف و بالهایش چروکیده بود. پسرک چشم به بال پروانه داشت و پروانه در حسرت پرواز تقلا می کرد. پسرک انتظار داشت پروانه بپرد؛ ولی نمیدانست که پروانه باید تا آخر عمرش روی زمین بخزد.
پسرک نمیدانست چرا؟ پروانه را در دستهایش گرفت؛ اما پروانه دیگر پروانه نبود. پروانه حالا چشم در چشم پسرک دوخت و گفت: کاش میدانستی تو حلقهای از تدبیر خدا را شکستی؛ خدا تقلا را برای پیله قرار داد تا به وسیله آن مایعی از بدنش ترشح کند تا پس از خروج از پیله به او امکان پرواز بدهد.
پسر برای جهالتش گریست. آنقدر گریست تا عارف شد. دیگر پسرک می دانست: که سختیهایش برای این است که او پروانه شدن و پرواز کردن را بیاموزد.
"وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفِ وَالْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ
شما را به اندکی ترس و گرسنگی و بینوایی و بیماری و نقصان در محصول میآزماییم و شکیبایان را بشارت ده (بقره155)
✍ حسن رضایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌱 از متنهای شما در صفحه #ایده_و_ادبیات استقبال میکنیم.
🙏 سخت نگیرید
نوشتن شکل گفتاری زبان است.
هیچ کسی حرف زدن را به خاطر اینکه استعداد حرف زدن ندارد رها نمیکند. ما چون از ابتدای خردسالی حرف زدن را آموختهایم هیچ وقت دربارۀ حرفزدن احساس بیاستعداد بودن نمیکنیم.
نوشتن هم همینطور است. درست مثل حرف زدن که برای تقویت آن مهارتهایی مثل فن بیان را میآموزیم، برای بهتر نوشتن نیز میتوان مهارتهایی را آموخت.
در هر صورت باید بدانیم که نباید به بهانۀ دشواری نوشتن دست از آن بکشیم.
ژول سالزمن میگوید: اگر میتوانید حرف بزنید، پس حتماً میتوانید بنویسید.
🌐 مدرسه نویسندگی
#ادبیات #نویسندگی
#نویسندگی_در_حوزه
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
‼️ تربیت کودک با اسلام منهای روحانیت!
به تازگی، پیش نویس اساسنامه «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» را که در فرآیند تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، مطالعه کردم. سازمانی که در ذیل وزرات آموزش و پروش به برنامهریزی، هدایت و تنظیمگری یکپارچه امر تعلیم و تربیت در سنین بدو تولد تا شش سالگی خواهد پرداخت. اصول حاکمه این سند، حاوی نکاتی همچون خانوادهمحوری، ابتنای نظری بر تعلیم و تربیت اسلامی، شان تنظیمگیری حاکمیت، عدالت آموزشی و استفاده حداکثری از بخشخصوصی و نهادهای مردمی است. همه علاقمندان به تحول در این عرصه، به تحقق این اصول امیدوارند، اما این همه، وابسته به درسآموزی از تجربههای مکرر ساختارسازیهای بعد از انقلاب و تنظیم فرآیندی موثر برای تحقق اهداف و اصول است.
در این میان آنچه مورد تعجب است، ساختار هیئت امنای این سند است. این هیئت متصدی تایید رئیس سازمان، تنظیم آئیننامهها، نظارت بر عملکرد و دیگر امور بالادستی این سازمان است و بیست و دو عضو حقوقی و حقیقی خود را از میان نمایندگان آموزش و پرورش، صداو سیما، وزرات بهداشت، وزارت ورزش و جوان، بهزیستی، قوه قضائیه، دو نفر از والدین و دیگر نهادهای آشنا انتخاب مینماید. اما از میان همه سازمانهای حوزوی صرفا یک نماینده به انتخاب شورای (عالی) حوزههای علمیه در این هیئت حضور دارد.
اسباب تعجب است که چنین سازمانی که در صدر اساسنامه خود اعلام داشته است که همه امورش بر شالوده دیدگاههای اسلامی در تعلیم و تربیت استوار است، چرا در میان 22 نماینده صرفا یک نماینده از نهاد روحانیت حضور دارد؟ آیا همینکه نهادهای دیگر، ملقب به نهادهای جمهوری اسلامی ایران هستند، برای تصمیمگیری کلان در امر تعلیم و تربیت کفایت میکند؟ یا نماینده حوزه چنان از قدرت سیاسی و علمی برخوردار است که یکتنه قدرت اقناع جمع را برخوردار است؟ یا نویسندگان این طرح، امیدی به روحانیت نداشته و در پی تعلیم و تربیتی اسلامی هستند که دانشآموختگان دانشگاه با روشهای روزآمد کمی و کیفی از منابع دینی استنباط کرده و میکنند؟!
نگارنده در این میان ایدهای دیگر دارد، آن هم همهگیرشدن انگاره نومیدی از طراحی الگویی اسلامی برای تعلیم و تربیت است. به نظر می رسد نویسندگان این متن، این اصل حاکم را زینتالمجلس این سند کردهاند که در قیلوقال سیاسی گرایشها به سند 2030 متهم به غربگرایی نشوند، هرچند سطور بعدی سند، به زودی این زینت را از صدر مجلس به ذیل آن هدایت کرده و نماینده بهحق آن را منزوی میسازد.
از سوی دیگر بر نهادهای حوزوی لازم است، بازو ستبر کرده و صورتبندی نهادی کاملتری از خود نمایان ساخته و تنوع دستگاههای تصمیمگیری و مجری خود را حداقل برای شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی سازند. همچنین دانشآموختگان، نظریهها، پژوهشها و دیگر تلاشهای علمی خود را در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی در معرض نگاه نخبگان علمی و سیاسی قرار دهند تا بار دیگر در یکی از مهمترین نهادهای تعلیم و تربیت، بیست و دومین نفر جمع نباشند.
✍️ محمدهادی شریعتی
🌐 کانون نویسندگان تربیتی
#تربیت_دینی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#طنز_و_سیاست
😊 پیتزایی به جای جهرمی!
روحانی از قوه قضاییه خواسته که او را به جای جهرمی احضار کنند. (خبر آنلاین: 8 بهمن 99)
به نظر شما اگر ایشان را احضار کنند واقعاً میرود؟ برای پاسخ به این سؤال کافی است به یاد بیاوریم که در ۱۲ آذر ۹۹ حضرت ایشان که باید بودجه را به مجلس میبرد، نرفت و به جای خود قرار شد جناب نوبخت را بفرستد و در نهایت هم هیچکدام نرفتند و حسینعلی امیری، معاونت پارلمانی ایشان لایحه را به مجلس برد.
حالا تازه آنجا مجلس بود و با سلام و صلوات از او استقبال میکردند؛ ولی این بار که دادگاه است و قاضی، خب اوضاع خطریتر است؛ بنابراین پیشبینی میشود چیزی که اتفاق میافتد از این قرار باشد:
آقای روحانی احضار میشود بعد ایشان به آقای نوبخت میفرمایند: جون داداش این دفعه را شما جای من برو، ایشان هم توی رودربایستی تا دم دادگاه میرود؛ ولی آنجا از رانندهاش خواهش میکند که جای او برود و راننده به احتمال قریب به یقین، همان جا سفارش دو تا پیتزا میدهد و وقتی تحویلشان گرفت به پیک میگوید: داداش هر چه بخوای بهت می دم تو به جای من بیا برو تو و پهنای باند را گردن بگیر!
✍ جیم جواتی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
Final.pdf
10.23M
#دانلود👆
✍ ویژهنامه پنجمین جشنواره مجلات علمی واحدهای آموزشی حوزوی
🆔 مسائل پژوهشی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⁉️ معماری فرنگ
«سردی؛ سوغات عمارت فرنگ»
شاید برای ما که به خانههای جدید خو گرفتهایم حتی تصور زندگی در خانههای قدیمی هم سخت باشد.
شاید فکر کنیم که وقتی میتوان راحتتر زندگی کرد، چرا این سختی را باید تحمل کرد؟
زمانی شیشه اتاقها رنگی بود تا روح و زیبایی و نشاط در خانه جریان داشته باشد.
🌐 خواندن بیشتر
✍ ریحانه علیعسگری
🆔 بانوان یادداشت نویس حوزوی
#معماری_غربی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ همه مخاطب قرآنند یا فقط متقین؟
📖آیت الله شهید مطهری: در قرآن تعبیراتی نظیر "هدی للمتقین" و " هدی و بشری للمومنین" و "لیُنذَرَ من کان حیا" زیاد آمده است.
اینجا میتوان سؤال کرد که هدایت برای پرهیزکاران لزومی ندارد زیرا آنها خود پرهیزکارند.
از سوی دیگر در قرآن میبینیم که خود را چنین معرفی کرده است: "اِن هو الّا ذکر للعالمین" (این قرآن نیست مگر مایه بیداری همهی جهانیان).
❓پس آیا این کتاب برای همهی جهانیان است یا صرفا برای مؤمنین؟
▪️اجمالا باید گفت در آیاتی که خطاب قرآن به همهی مردم عالم است، در واقع میخواهد بگوید قرآن اختصاص به قوم و دستهی خاصی ندارد. هر کس به سمت قرآن بیاید نجات پیدا میکند.
▪️اما در آیاتی که از کتاب هدایت بودن برای مومنین و متقین نام میبرد، میخواهد این نکته را روشن کند که در نهایت چه کسانی رو به سوی قرآن خواهند آورد و چه گروههایی از آن دوری خواهند گزید.
📚آشنایی با قرآن ۱_ صفحه ۴۶
🆔 آوای خرد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📋 دخترانِ فاطمه
بهخوبی تنها دیدارم با او را به خاطر دارم؛ مانند بیشتر همسران شهدای مدافع حرم، خانم جوانی که انگیزهٔ زندگی در او و دو دخترک زیبایش موج میزد.
همسرش روحانیای بود که در اوج جوانی و درخشش علمی به سوریه و برای همراهی بیشتر با مدافعین فاطمیون، به خط مقدم رفت و دیگر هرگز بازنگشت؛ اما ذرهای در نگاه و حرفهای زن و حتی دو دخترش پشیمانی یا اندوهی بهجز دلتنگی دیده نمیشد.
این نگاه پرافتخار به شکل تابلویی جاودان در ذهنم نقشبست. تابلویی که با شناخت بیشتر مادران شهدا، بیشتر رنگ میگرفت.
نگرش به جنس لطیف زن، چه ازنظر ماهیت و چه ازنظر نقشهای مختلف و تأثیر زن بر جامعه، همواره در اسلام و به دنبال آن در نگاه مقام معظم رهبری، نگاهی بلند، نامحدود، ستایشگرانه و انسانی بوده است.
بهویژه وقتی سخن از جایگاه مادران شهدا میشود. این نگرش، درخششی خاص مییابد. شاید به همین خاطر، رهبری در دیدار با خانوادههای شهدا، این دیدارها را برای خودشان از توفیقات خاص الهی میدانند.
در نگاه بلند رهبری، مادران شهدا، به خاطر این شاخصها، جایگاه ویژهتری دارند.
👈 خواندن بیشتر 👉
✍ زهرا نجاتی
#مادران_شهدا
#همسران_شهدا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN