eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
533 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🙏 سخت نگیرید نوشتن شکل گفتاری زبان است. هیچ کسی حرف زدن را به خاطر اینکه استعداد حرف زدن ندارد رها نمی‌کند. ما چون از ابتدای خردسالی حرف زدن را آموخته‌ایم هیچ وقت دربارۀ حرف‌زدن احساس بی‌استعداد بودن نمی‌کنیم. نوشتن هم همین‌طور است. درست مثل حرف زدن که برای تقویت آن مهارت‌هایی مثل فن بیان را می‌آموزیم، برای بهتر نوشتن نیز می‌توان مهارت‌هایی را آموخت. در هر صورت باید بدانیم که نباید به بهانۀ دشواری نوشتن دست از آن بکشیم. ژول سالزمن می‌گوید: اگر می‌توانید حرف بزنید، پس حتماً می‌توانید بنویسید. 🌐 مدرسه نویسندگی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
‼️ تربیت کودک با اسلام منهای روحانیت! به تازگی، پیش نویس اساسنامه «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» را که در فرآیند تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، مطالعه کردم. سازمانی که در ذیل وزرات آموزش و پروش به برنامه‌ریزی، هدایت و تنظیم‌گری یکپارچه امر تعلیم و تربیت در سنین بدو تولد تا شش سالگی خواهد پرداخت. اصول حاکمه این سند، حاوی نکاتی همچون خانواده‌محوری، ابتنای نظری بر تعلیم و تربیت اسلامی، شان تنظیم‌گیری حاکمیت، عدالت آموزشی و استفاده حداکثری از بخش‌خصوصی و نهادهای مردمی است. همه علاقمندان به تحول در این عرصه، به تحقق این اصول امیدوارند، اما این همه، وابسته به درس‌آموزی از تجربه‌های مکرر ساختارسازی‌های بعد از انقلاب و تنظیم فرآیندی موثر برای تحقق اهداف و اصول است. در این میان آنچه مورد تعجب است، ساختار هیئت امنای این سند است. این هیئت متصدی تایید رئیس سازمان، تنظیم آئین‌نامه‌ها، نظارت بر عملکرد و دیگر امور بالادستی این سازمان است و بیست و دو عضو حقوقی و حقیقی خود را از میان نمایندگان آموزش و پرورش، صداو سیما، وزرات بهداشت، وزارت ورزش و جوان، بهزیستی، قوه قضائیه، دو نفر از والدین و دیگر نهادهای آشنا انتخاب می‌نماید. اما از میان همه سازمان‌های حوزوی صرفا یک نماینده به انتخاب شورای (عالی) حوزه‌های علمیه در این هیئت حضور دارد. اسباب تعجب است که چنین سازمانی که در صدر اساسنامه خود اعلام داشته است که همه امورش بر شالوده دیدگاه‌های اسلامی در تعلیم و تربیت استوار است، چرا در میان 22 نماینده صرفا یک نماینده از نهاد روحانیت حضور دارد؟ آیا همین‌که نهادهای دیگر، ملقب به نهادهای جمهوری اسلامی ایران هستند، برای تصمیم‌گیری کلان در امر تعلیم و تربیت کفایت ‌می‌کند؟ یا نماینده حوزه چنان از قدرت سیاسی و علمی برخوردار است که یک‌تنه قدرت اقناع جمع را برخوردار است؟ یا نویسندگان این طرح، امیدی به روحانیت نداشته و در پی تعلیم و تربیتی اسلامی هستند که دانش‌آموختگان دانشگاه با روش‌های روزآمد کمی و کیفی از منابع دینی استنباط کرده و می‌کنند؟! نگارنده در این میان ایده‌ای دیگر دارد، آن هم همه‌گیرشدن انگاره نومیدی از طراحی الگویی اسلامی برای تعلیم و تربیت است. به نظر می رسد نویسندگان این متن، این اصل حاکم را زینت‌المجلس این سند کرده‌اند که در قیل‌وقال سیاسی گرایش‌ها به سند 2030 متهم به غرب‌گرایی نشوند، هرچند سطور بعدی سند، به زودی این زینت را از صدر مجلس به ذیل آن هدایت کرده و نماینده به‌حق آن را منزوی می‌سازد. از سوی دیگر بر نهادهای حوزوی لازم است، بازو ستبر کرده و صورت‌بندی نهادی کامل‌تری از خود نمایان ساخته و تنوع دستگاه‌های تصمیم‌گیری و مجری خود را حداقل برای شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی سازند. همچنین دانش‌آموختگان، نظریه‌ها، پژوهش‌ها و دیگر تلاش‌های علمی خود را در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی در معرض نگاه نخبگان علمی و سیاسی قرار دهند تا بار دیگر در یکی از مهم‌ترین نهادهای تعلیم و تربیت، بیست و دومین نفر جمع نباشند. ✍️ محمدهادی شریعتی 🌐 کانون نویسندگان تربیتی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
😊 پیتزایی به جای جهرمی! روحانی از قوه قضاییه خواسته که او را به جای جهرمی احضار کنند. (خبر آنلاین: 8 بهمن 99) به نظر شما اگر ایشان را احضار کنند واقعاً می‌رود؟ برای پاسخ به این سؤال کافی است به یاد بیاوریم که در ۱۲ آذر ۹۹ حضرت ایشان که باید بودجه را به مجلس می‌برد، نرفت و به جای خود قرار شد جناب نوبخت را بفرستد و در نهایت هم هیچ‌کدام نرفتند و حسینعلی امیری، معاونت پارلمانی ایشان لایحه را به مجلس برد. حالا تازه آنجا مجلس بود و با سلام و صلوات از او استقبال می‌کردند؛ ولی این بار که دادگاه است و قاضی، خب اوضاع خطری‌تر است؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود چیزی که اتفاق می‌افتد از این قرار باشد: آقای روحانی احضار می‌شود بعد ایشان به آقای نوبخت می‌فرمایند: جون داداش این دفعه را شما جای من برو، ایشان هم توی رودربایستی تا دم دادگاه می‌رود؛ ولی آنجا از راننده‌اش خواهش می‌کند که جای او برود و راننده به احتمال قریب به یقین، همان جا سفارش دو تا پیتزا می‌دهد و وقتی تحویلشان گرفت به پیک می‌گوید: داداش هر چه بخوای بهت می دم تو به جای من بیا برو تو و پهنای باند را گردن بگیر! ✍ جیم جواتی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
Final.pdf
10.23M
👆 ✍ ویژه‌نامه پنجمین جشنواره مجلات علمی واحدهای آموزشی حوزوی 🆔 مسائل پژوهشی @HOWZAVIAN
⁉️ معماری فرنگ «سردی؛ سوغات عمارت فرنگ» شاید برای ما که به خانه‌های جدید خو گرفته‌ایم حتی تصور زندگی در خانه‌های قدیمی هم سخت باشد. شاید فکر کنیم که وقتی می‌توان راحت‌تر زندگی کرد، چرا این سختی را باید تحمل کرد؟ زمانی شیشه‌ اتاق‌ها رنگی بود تا روح و زیبایی و نشاط در خانه جریان داشته باشد. 🌐 خواندن بیشتر ✍ ریحانه علی‌عسگری 🆔 بانوان‌ یادداشت نویس حوزوی @HOWZAVIAN
✔️ همه مخاطب قرآنند یا فقط متقین؟ 📖آیت الله شهید مطهری: در قرآن تعبیراتی نظیر "هدی للمتقین" و " هدی و بشری للمومنین" و "لیُنذَرَ من کان حیا" زیاد آمده است. اینجا می‌توان سؤال کرد که هدایت برای پرهیزکاران لزومی ندارد زیرا آنها خود پرهیزکارند. از سوی دیگر در قرآن می‌بینیم که خود را چنین معرفی کرده است: "اِن هو الّا ذکر للعالمین" (این قرآن نیست مگر مایه بیداری همه‌ی جهانیان). ❓پس آیا این کتاب برای همه‌ی جهانیان است یا صرفا برای مؤمنین؟ ▪️اجمالا باید گفت در آیاتی که خطاب قرآن به همه‌ی مردم عالم است، در واقع میخواهد بگوید قرآن اختصاص به قوم و دسته‌ی خاصی ندارد. هر کس به سمت قرآن بیاید نجات پیدا می‌کند. ▪️اما در آیاتی که از کتاب هدایت بودن برای مومنین و متقین نام می‌برد، می‌خواهد این نکته را روشن کند که در نهایت چه کسانی رو به سوی قرآن خواهند آورد و چه گروه‌هایی از آن دوری خواهند گزید. 📚آشنایی با قرآن ۱_ صفحه ۴۶ 🆔 آوای خرد @HOWZAVIAN
📋 دخترانِ فاطمه به‌خوبی تنها دیدارم با او را به خاطر دارم؛ مانند بیشتر همسران شهدای مدافع حرم، خانم جوانی که انگیزهٔ زندگی در او و دو دخترک زیبایش موج می‌زد. همسرش روحانی‌ای بود که در اوج جوانی و درخشش علمی به سوریه و برای همراهی بیشتر با مدافعین فاطمیون، به خط مقدم رفت و دیگر هرگز بازنگشت؛ اما ذره‌ای در نگاه و حرف‌های زن و حتی دو دخترش پشیمانی یا اندوهی به‌جز دل‌تنگی دیده نمی‌شد. این نگاه پرافتخار به شکل تابلویی جاودان در ذهنم نقش‌بست. تابلویی که با شناخت بیشتر مادران شهدا، بیشتر رنگ می‌گرفت. نگرش به جنس لطیف زن، چه ازنظر ماهیت و چه ازنظر نقش‌های مختلف و تأثیر زن بر جامعه، همواره در اسلام و به دنبال آن در نگاه مقام معظم رهبری، نگاهی بلند، نامحدود، ستایشگرانه و انسانی بوده است. به‌ویژه وقتی سخن از جایگاه مادران شهدا می‌شود. این نگرش، درخششی خاص می‌یابد. شاید به همین خاطر، رهبری در دیدار با خانواده‌های شهدا، این دیدارها را برای خودشان از توفیقات خاص الهی می‌دانند. در نگاه بلند رهبری، مادران شهدا، به خاطر این شاخص‌ها، جایگاه ویژه‌تری دارند. 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍ زهرا نجاتی @HOWZAVIAN
پاداش نوشتن، خودِ آن است. @HOWZAVIAN
🔅 نوآوری از یک نگاه شروع می‌شود؛ یک نگاه دوباره! کمی متفاوت‌تر، کمی دقیق‌تر و کمی نزدیک‌تر از آنهایی که تاکنون می‌نگریسته‌اند. نوآوری با دیدن یک نیاز شروع می‌شود نگاهی مجدد به مسائل که این بار به عنوان یک تقاضا، دقیق‌تر دیده می‌شوند؛ به قصد اجابت و پاسخ. نوآوری همیشه از یک نگاه شروع می شود؛ "دوباره نگاه کن..." ✍ مرکز نوآوری‌های اجتماعی «مبتدا» @HOWZAVIAN
🎯 ادب یا تربیت؟ 🔸 در این چند روز که نام خانم ام البنین(س) در قالب‌های کلیپ، استوری، و نوشته‌ها دیده می‌شد، یک کلمه بیشتر از او یاد نشده بود و آن هم «ادب» بود. ادب بالاترین درجه تربیتی است که یک انسان آن را می‌تواند بر خود بیاراید؛ ولی آیا این خانمی که چهار فرزند را تربیت کرد و به جهان بشریت تقدیم کرد، فقط ایشان را مؤدب دانست یا باید در مقام این مادر از تربیت هم گفت؟! از شیوه تربیت گرفته تا راه‌های تربیت و وظایف یک مادر همه در تربیت نسل نقش‌آفرین است. این مهم است که در پرداختن به یک شخصیت والا آن هم در غبار فمینیسم چرا به موضوع فرزندآوری و تربیت نسل توجهی نشده است؟ 🍃اندکی تأمل. ✍ سیدجواد محمدزاده @HOWZAVIAN
مصاحبه درباره مجلات واحدهای آموزشی.docx
22.1K
💠 توسعه‌ی مجله‌نویسی طلاب، زمینه ساز همگانی‌شدن نوشتن در حوزه مجلات جولانگاه قلم نویسندگان و محققان است. ابزاری برای عرضۀ فکر است. اگر این ظرفیت در اختیار قرار نگیرد، یکی از مهمترین فرصت‌های ارائۀ اندیشه از دست می‌رود و در واقع اندیشه‌وران از بستر مهم تعاطی اندیشه محروم می‌شوند. امروزه آخرین یافته‌های علم از بستر نشریات به بازار علم عرضه می‌شوند. مجلات واحدهای آموزشی نیز یکی از قالب‌های ترویجی در عرصۀ پژوهش است که در کنار سایر برنامه‌های مدیریت ترویج پژوهش معنا می‌یابد. مجلات دارای رتبه علمی علی‌القاعده مرزهای دانش را گسترش می‌دهند، موجب تقویت رشته‌ها می‌شوند؛ اما مجلات واحدهای آموزشی که رتبه ندارند در مسیر تقویت علم و در نتیجه تحکیم رشته‌ها و گرایش‌های علمی‌اند. به عبارت روشن‌تر زمینه‌ساز تقویت رشته‌های علمی هستند. ❓چه راه کارهایی برای توسعه کمی و کیفی مجلات واحدهای آموزشی پیشنهاد می‌کنید؟ 🔗پاسخ به این سؤال را در فایل بالا👆 بخوانید. 🗞 مصاحبه با حجت الاسلام محمدصدرا مازنی @HOWZAVIAN
68-1.pdf
1.57M
نشریه عهد👆 مخصوص مطالعه در رایانه علاقه‌مندان می‌توانند این نسخه را برای پرینت استفاده کنند. @HOWZAVIAN