سرود-حاج-مهدی-رسولی-میلاد-حضرت-علی-اکبر9703.mp3
12.13M
علی اکبر نمادِ "قدرت تربیتی اسلام"
علت استقبال جهانی از دینی که در شبه جزیره عربستان متولد شد، جامعیت، عقلانیت و مطابقت با فطرت عقاید و آموزه های آن است و در مرحله عمل اثبات کرده بین بلال حبشی و سلمان ایرانی و سایر یاران عربی خود تبعیض نژادی و اختلاف طبقاتی وجود ندارد و ملاک تقوا است.
متن کامل
✍امین محمدلو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 فتنه نگاه
🔸اللَّهُمَّ لَا تَفْتِنِّی بِالنَّظَرِ
🔹خداوندا مرا در فتنه نگاه، مینداز.
📚 فرازی از دعای بیستم صحیفه سجادیه(مکارم الاخلاق)
🔗 مدار فرهنگی
#صحیفه_سجادیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐 جوان که باشی ...
جوان که باشی، آسمان تو را میخواند.
جوان که باشی، زمین تو را به استمداد میطلبد. جوان که باشی، خورشید به عشق تو میتابد.
متن کامل
✍ محمدصادق ناطقی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 رودرواسی خطرناک
به همراه دوستان اصفهانی ام برای اردوی زیارتی و البته مقداری هم سیاحتی به مشهد مقدس رفته بودیم. قرار بود از مشهد به سمت شمال حرکت کنیم. بعد از ظهر اتوبوس حرکت کرد. حدود چهل نفر از رده های سنی نوجوان و جوان داخل اتوبوس نشسته بودند. هوا کم کم تاریک شده بود. نماز مغرب و عشاء را هم خوانده بودیم. متوجه شدم راننده، خوب رانندگی نمی کند. مسؤولین اردو کمی نگران بودند. تذکراتی به راننده داده بودند، اما گوش شنوایی نبود. یکی از دوستان آمد پیش من و گفت: "حاج آقا جاده دو طرفه شده، کامیون و تریلی هم در جاده زیاده، راننده هم بد جوری رانندگی می کنه، یه کاری بکنید" درست می گفت قسمتی از جاده در خراسان شمالی در حوالی آشخانه دو طرفه بود. از جایم بلند شدم رفتم جلوی اتوبوس و به راننده گفتم: برادر عزیز! خانواده های این بچه ها همه در اصفهان منتظر بازگشت فرزندان دلبندشان هستند و اینطور که شما رانندگی می کنید هر لحظه خطر در کمین ما می باشد. اگر درست رانندگی نکنید مجبورم در اولین پلیس راه پیاده شوم و از پلیس بخواهم که با شما برخورد کند و به شرکت مسافربری که شما را فرستاده تماس گرفته و اطلاع خواهم داد!
به صندلی خودم برگشتم. بچه ها خوشحال بودند و دوستان بزرگتر مقداری آرام شدند. بلافاصله متوجه شدیم که راننده از آن شتاب در رانندگی فاصله گرفت و با سرعتی مطمئن و ایمن به راه خود ادامه داد. رانندۀ محترم در طول سفر تا شمال و تهران و قم، که من پیاده شدم بسیار خوب رانندگی کرد. به قم که رسیدیم من از بچه ها جدا شدم. در وقت خداحافظی، رانندۀ اتوبوس به من گفت: حاج آقا شما در طول سفر از اصفهان تا مشهد و از مشهد تا اینجا خیلی آرام و خوش اخلاق بودی، چرا در آن شب با من تندی کردی؟ به راننده گفتم: برادر عزیز! برخی رودرواسی ها به قیمت جان آدم ها تمام می شود. در آن شب همۀ ما احساس خطر می کردیم. تذکرات ما هم فایده نداشت و من به ناچار چنین کردم. در پایان نیز از ایشان دلجویی نمودم.
آخر شب تماس گرفتم اصفهان ببینم بچه ها رسیده اند که متوجه شدم الحمد لله به سلامت رفته اند و راننده هم با همان آرامش رانندگی کرده بود.
خداوند در قرآن کریم می فرماید: "خود را به دست خود، به هلاکت نیفکنید" هرچند که این آیه درباره کسانی است که انفاق در راه خدا را ترک می کنند و هشدار می دهد که با ترک انفاق، خود را به هلاکت نیفکنید، اما طبق قاعده القای خصوصیّت، با توسعه درمعنای آیه، می توان چنین استفاده کرد که از هر کاری که شما را به هلاکت می کشاند دوری کنید، حتی رانندگی خطرناک.
✍علیرضا نظری خرّم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 ساده لوح
🔻شاید ظاهر ساده و بیانات صریح و ساده اش را که از صدا و سیما پخش میشد، همسنهای من به یاد داشته باشند. خیلی رک گو. خیلی صریح.
مجتهد مسلم. پدر شهید. مجاهدی که هم در جریان انقلاب و هم طراحی قانون اساسی پای کار بود. مورد اعتماد و در کانون توجه اندیشمندان مهم انقلابی مثل مطهری و خامنه ای و دیگران. به گونه ای که برای رهبری بعد از امام مطرحش کردند. آثارش در فقه حکومتی هنوز هم میتواند مرجع مهمی باشد. در حوزه ای که حتی هنوز هم در این جهت کم کار است.
🔻توجه جدی او به مردم و عوام و دردهای آنها یعنی او مردمی بود. زبان صریحی داشت و مطالبه گری میکرد از نظام. از قدرت. که چرا عدالت در حق زندانیان سیاسی اجرا نشد. چرا جنگ در نهایت پیروز نشد. چرا بعد ده سال از انقلاب اینقدر عاقبت منفی و ناامیدکننده ای شکل گرفت. مردمی، مطالبه گر، عدالتخواه، نقاد ناامید از ثمرات ده ساله انقلاب.
🔻اما امام درباره شخصیت او تحلیلی دارد که خواندنی است. اول اینکه اطرافیان مورد اعتمادش لیبرالها و منافقین بودند. اما چرا او به این دو جریان مدد میداد؟ اینجا امام جمله مهمی در تحلیل شخصیت او دارد.
🔻«ساده لوح هستید و سریع تحریک میشوید» ، « از ابتدا ساده لوح بودید و مدیر و مدبر نبودید». این ویژگی یعنی چه؟ این برای امروز ما مهم است. واقعیت آن است که احساسات او بر عقلانیت او چیره بود. وقتی طعم تدبیر و عقلانیت کمتر از احساس میشود انسان پر خطا میشود.
🔻این یعنی نوعی بی تقوایی در عمیقترین لایه وجود ما. امام در کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل بحث حکومت عقل و مقایسه اش با حکومت وهم در مملکت جان ما را مطرح میکند. روی این نکته اساتید اخلاق فوق العاده حساسند. استاد تحریری در نفی کسی که ادعای مربی گری سلوکی داشت توجه به همین تقدم احساسات بر عقلانیت او میدهد و ردش میکند. امام ریشه شطحیات را در عمق جان حتی عارف همین لذت خودخواهانه شخص میداند که در قالب عواطف بیان میشود. بگذرم
🔻ساده لوح بودن در ساحت عقلانیت و تدبیر و احساسی بودن یا حکومت عواطف و احساسات دو روی یک سکه اند. این بیماری را چطور میشود درمان کرد؟ امام میگوید اولا از جایگاه تاثیرگذاری سیاسی اجتماعی دور شوید. چون این روحیه باعث میشود اطرافیان خبیثی پیدا کنید که تلاش میکنند بیچاره تان کنند. این برای کسانی که بنای انتخاب مسوولیت یا اثر گذاری اجتماعی دارند مهم است.
🔻این روحیه باعث میشود شخص به جای مردمگرایی ، عوام گرا باشد. عدالتخواهی اش خالی از عقلانیت و اخلاق شود. باعث میشود شخص کوتاه بین شود لذا تحلیلش از حرکت عمومی انقلاب بر اساس همان احساس اولیه ای است که درک میکند. تفاوت تحلیل امام از دهه اول انقلاب و پایان جنگ را با شیخ ساده لوح مقایسه کنید ببینید آیا تایید میکنید علت ناامیدی شیخ و امیدواری امام به همین نکته بر میگردد یا خیر.
🔻 ارتباط با بازوهای رسانه ای طاغوت و تکمیل کردن پازل آنها دیگر نتایج این رویکرد است. به هر حال به نظرم ماجرای منتظری یکی از مهمترین مقاطع انقلاب است که برای ما آرمانجویان و عدالتخواهان و انقلابیون بسیار الهام بخش است.
✍ علی مهدیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#ندبه_های_دلتنگی
💠نگارستان غیبت و ظهور و ....
کار و بار من، کتاب و قلم است؛ یکی سینه میخنداند، یکی گریه میافشاند. و من میان آن خنده و گریه، حیران نشستهام.
تو کدام را بیشتر دوست داری؟ خنده کتاب را یا گریه قلم را؟
خامه تقدیر، کتاب عمر مرا نگارستان غیبت و ظهور و فرج و انتظار کرده است، و هرگاه که آخرین میرسد، نخستین باز میگردد، و دوباره همان واژههای خویشاوند و همخون.
#جمعه
#نثرخوانی
#رضا_بابایی
🌻دوستان تان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 معرفی #آثار_و_مواضع_نویسندگان_حوزوی
✔️یک مناظره تاریخی
متن کامل مناظره سه ساعته علامه مصباح یزدی و دکتر عبدالکریم سروش و در پایان دهه ۱۳۶۰ درباره «چیستیِ معرفتشناسی» در قم
✍️ افکار حوزوی
✔️فرودین خونین/ روشهاى مبارزاتى در حوزۀ قم
✍️بنیاد تاریخپژوهی
✔️«هرآنچه سخت و استوار است، دود میشود و به هوا میرود»
این تعبیر مارکس، کوتاهترین و در عین حال پرمغزترین عبارتی است که میتوان برای توصیف امروز جامعه ایران داشت.
جامعه امروزِ ایران را میتوان با سه محور سنجید...
✍️ محمد رایجی
✔️ادب و تواضع مرحوم شیخ اعظم انصاری
✍️ صراط الجنه
✔️چهار میم مهم در ازدواج
✍️زوج شکلاتی
✔️ رسالت، تراکم جوانان
✍ سیدجواد محمدزاده
✔️ سکولاریسم پنهان
بررسی انتقادی اندیشههای دکتر فیرحی
✍️ افکار حوزوی
✔️ تبریک متفاوت
کوتاه درباره مذهب حافظ
✍️ فاطمه میری
✔️همه در تکاپوی آمدنت
مسیر پیاده روی از حرم تا جمکران، جوانانی مشغول برپا کردن چادرها و موکب های پذیرایی از زائران و عاشقانت هستند...
✍️ مجتبی میرزایی
✔️ مولای من..
و من مردهای در میان زندههایم، تا تو بیایی و مرا زنده نمایی ....
✍️ علی کردانی
شما به #پویش_نوشتن بپیوندید با #نویسندگان_حوزوی👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
در پویش_نوشتن، قلمها قوت میگیرند و اندیشهها صدای خود را به گوش جامعه میرسانند
🔹 جوانی و نزاع عقل و شهوت!
به نظر می رسد متناسب با سه بعد وجودی انسان که عبارت است از قلب، عقل و جوارح، سه برهه و مرحله رشد و تکامل می توان در انسان تصور نمود، دوره کودکی و نوجوانی که غالباً برهه نزاع حب و بغض در قلب انسان است، دوره جوانی که غالباً برهه نزاع عقل و شهوت و نیز دوره میانسالی و پیری که غالباً برهه نزاع عمل نیک و بد است! با مروری بر چند روایت به شرح این مسئله می پردازیم:
1⃣ اول روایتی که به نزاع عقل و شهوت در وجود انسان اشاره دارد و آن روایتی که امام صادق علیه السلام، از امیرالمؤمنین علیهالسلام نقل فرمودند: خداوند عقل را برای فرشتگان قرار داده بدون شهوت و برای حیوانات شهوت را قرار داده بدون عقل، و برای بنیآدم هم عقل را قرار داده و هم شهوت را، پس هرکس از انسانها عقلش بر شهوتش پیروز شود از فرشتگان برتر است، و هرکس شهوتش بر عقلش غلبه کند از حیوانات پستتر است.( شیخ صدوق، علل الشرائع، ج ۱، ص ۴ ۵)
2⃣ دوم آنکه دوره جوانی که بر اساس مضمون برخی روایات تا سن چهل سالگی است، یک فرصت طلایی و برترین لحظات یک عمر و زندگی است، چرا که مطابق با روایات در این برهه شهوت در اوج خود است و عقل رو به تکامل است، در قرآن سوره احقاف هم اشاره شده که «بلغ اربعین سنه» و علامه طباطبایی در شرح آن اشاره به تکامل عقل داشته و فرموده است: در چهل سالگی شهوت کاهش میابد و عقل کامل میشود لذا گفته اند اغلب انبیاء در چهل سالگی به نبوت مبعوث شده اند! هنر جوان این است که در این دوره بتواند عقل خود را بر شهوت غلبه دهد و عفاف و عبادت و بندگی پیشه کند. سخت ترین دوره عمر همین دوره جوانی است و از باب خیرالأمور احمزها، بخاطر این سختی جوان بسیار نزد خداوند محبوب است، روایات بسیاری بر این مضمون تأکید دارند از جمله پیامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: إنَّ اللّهَ تَعالى يُباهي بِالشّابِّ العابِدِ المَلائِكَةَ، يَقولُ: اُنظُروا إلى عَبدي تَرَكَ شَهوَتَهُ مِن أجلي و یا در روایتی دیگر آمده است: فضیلت جوان عابد که از آغاز جوانی عبادت می کند، بر پیری که پس از پیری به عبادت می پردازد، همچون فضیلت پیامبران بر دیگر مردم است و نیز فرموده اند : هیچ کس نزد خداوند، محبوب تر از جوان توبه کار نیست....
🔗 متن کامل
✍ مهدی عبداللهی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#منتشر_شد
🔆 نثر ادبی ارسالی به جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب علیه السلام...
تعداد: 20 اثر
✅ این جشنواره به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد.
🔽 لینک مستقیم کانال #هم_نویسان
https://eitaa.com/joinchat/2477260908C5a78446aac
پ.ن: بخش پایانی رویداد برزرگ هم نویسی در جشنواره حضرت ابوطالب علیه السلام
نویسندگان حوزوی
#منتشر_شد 🔆 نثر ادبی ارسالی به جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب علیه السلام... تعداد: 20 اثر ✅
.
.
در کنار هم بمانیم تا رویدادهای همنویسی خاطرهساز
#پیام_مدیر
#جالب_درباره_آزادی
هرجا انسان اجازه نداد که محدود شود
دستش به خون زندگی آغشته شده است
«کاردینال یوآخیم مایسنر»
پینوشت:
۱. آزادی مطلق، توهم و مغالطهای بیش نیست که اصرار به ترویج آن، لاجرم به «ناآزادی» منجر خواهد شد
۲.در مقوله «آزادی»، پرسش در اصل مطلق گرایی و عنانگسیختگی آزادی نیست چه اینکه نتیجه آزادی مطلق و بدون محدودیت، تبدیل جهان انسانی به جنگل حیوانی است.
آنچه که در آزادی حائز اهمیت است، عنصرِ محدودکننده آزادی است بدین معنا که «چه کسی یا چه چیزی حق داشته و مجاز است که حدود آزادی را تعیین کند»؟
۳. در عصر روشنگری، «ایمانوئل کانت»، «آزادی خودبنیاد» را بنانهاد، آزادی که تنها بر اصول پیشینی خرد استوار است، آزادی که تنها خرد و عقلانیت است که میتواند آن را محدود سازد.
۴.در نگاه دینی، خداوند یا نمایندگان خدا! حدود آزادی را تعیین میکنند.
✍️ آنِ دیگر من
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#درست_بنویسیم
#نکاتِستان
🔴 لپتاپ یا لپتاب یا . . .؟
واژۀ لپتاپ (Laptop) ترکیبی از دو کلمۀ Lap+Top است. Lap به معنای قسمت صاف بین کمر و زانو (ران) و Top به قسمت بالای (روی) همان Lap اشاره دارد.
پس لپتاپ به کامپیوتر کوچکی میگویند که بتوان آن را روی ران گذاشت و از آن استفاده کرد.
به لپتاپ معمولاً نوتبوک (Notebook) نیز گفته میشود.
بنابراین، املای واژۀ لپتاپ به صورت لپتاب یا لبتاب یا لبتاپ صحیح نیست.
شایان بیان است که فرهنگستان زبان و ادب فارسی، *رایانۀ کیفی* را معادل فارسی واژۀ *لپتاپ* قرار داده است.
#درست_نویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN