4_6001169811982255986.mp3
9.47M
#شهادتامامصادقعلیه السلام
چقدر روضه ی کرب و بلا به پا می داشت
به روی سر در خانه همیشه پرچم بود ...
#استاد_میرزامحمدی
💠 چرا رئیسی؟
بسمالله
تردید...
تا قبل از مناظره ی دیروز مردد بودم بین آقایان رئیسی و جلیلی. هرکدام یک ویژگی منحصر بفرد داشتن که نمیشد به راحتی ازشون گذشت.
آقای جلیلی نگاه نخبگانی و تخصصی به خیلی از مسائل داره که کلاس کار ایشون رو خیلی بالا میبره.
از اون طرف آقای رئیسی سرمایهای داره به نام #تجربه ی کار مستمر اجرایی و از اون مهمتر رشد در ساختار اداری جمهوری اسلامی از ۲۰ سالگی. اهمیت هر کدوم از اینها یه مقاله میطلبه.
اما اون چیزی که برای من از همه اینها مهمتره و موجب رفع تردیدم شد، یه چیز دیگه است!
هم نگاه نخبگانی خوبه
هم تجربه
هم رشد در دل ساختار
اما...
اما به عقیده من برای رئیس جمهور، داشتن #زبان_مشترک با مردم از همه اینها مهمتره. زبان مشترک یعنی ادبیات رفتاری و گفتاری ای که باعث بشه مردم اون شخص رو از خودشون و ناجی خودشون بدونن. به تعبیر ساده باهاش احساس راحتی کنن.
این زبان مشترکه که رئیس جمهور به واسطه اون میتونه مردم رو با خودش و اهدافش همراه کنه نه تخصص در خیلی مسائل و نه تجربه ی زیاد.
تخصص و تجربه ی زیاد رو از طریق کابینه ی قوی و مدیریت و نظارت جدی روی این کابینه میشه به دست آورد.
متاسفانه...
متاسفانه با تصویری که آقای رئیسی سال ۹۶ از خودشون نشون دادن، من ایشون رو فاقد زبان مشترک با مردم میدونستم و بنظرم به همین دلیل هم شکست خوردن.
۱۴۰۰
من دیروز مناظرات رو به این دلیل دیدم که ببینم آیا آقای رئیسی در صحبت و گفتگوی با مردم و دفاع از مردم در مقابل کاندیداها، متخصص شده یا نه؟
با تمام وجود این رو حس کردم که رئیسی ۱۴۰۰ با ۹۶ زمین تا آسمان فرق کرده.
دیروز رئیسی مثل مردم حرف میزد.
خیلی درگیر اصطلاحات پیچیده نمیشد.
با مردم درد و دل میکرد آنهم خالصانه نه ادابازی.
صبورانه و متین حرف میزد.
اگر هم از خود دفاعی میکرد، احساس نمیکردی که از تشنگان قدرت است.
قاطع و دلسوزانه حرف میزد.
نمیخواست گرد وخاک کند تا نظر مردم را جلب کند.
در یک کلام
رئیسی دیروز طوری وارد شد که آدم(مردم) با خود میگوید: او هوای ما را خواهد داشت.
مردم میفهمند. مردم همه ی اینها را خوب میفهمند.
این چیزی نیست جز زبان مشترک. چیزی که جلیلی با تمام خوبی هایش، فاقد آن بود.
لذا بعد از مناظره دیروز تردیدم پایان یافت.
#انتخابات
#انتخابات #اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#همتیِ کلاسِ سوم ابتدایی:
آقا اجازه چرا به بابای بغل دستیم گفتی «مرحوم»؟!
#انتخابات #تربیت
#طلبه_خبرنگار
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 همتها و همتیها
بخشهایی از مناظرهی اول نامزدهای ریاستجمهوری هزار و چهارصد تراوش خلقیات طبقهای بود که انقلاب پابرهنگان را دزدیدهاند. من دکترا دارم پس لیاقت دارم، حرف اول و آخر مدیرانی است که وضع شلمشوربای فعلی را برای اقتصاد و زندگی ما به وجود آوردهاند. تحصیلات، تسهیلات کلان و بدون بهرهی یک مشت رئیس و مدیر مدعی و بیمصرف است که باعث دو قطبی دولت-ملت شدهاند. سواد سوداگرانهی این جماعت طبقه میسازد و طبقه، فاصله ایجاد میکند. فاصله نیز سر از تفرعن در میآورد. تفرعن خدایی میکند بر این جماعت اعلیحضرتی. فخر مدرک از اینها فخریزاده نمیسازد تا استکبار جهانی به خونشان تشنه باشد؛ بلکه خودشان میشوند یک پا مستکبر. امام خمینی (در جایگاه رهبر بزرگترین انقلاب فکری معاصر) سواد حوزوی بدون مدرک داشت. نابغه و موفقترین استراتژیست نظامی معاصر (شهید حاج قاسم سلیمانی) برای تخصص خود به جز همان دیپلم، مدرکی نداشت. همتی برای ادارهی مهمترین نهاد مالی و اقتصادی کشور دکترایی دارد که فقط باید به آن پز بدهد و با آن بز بچراند. او با همین دک و پز با اعتماد به سقف میگوید بروید خدا را شکر کنید که دلار نشد پنجاه هزار تومان. ارز بیست و چند هزار تومان هم از سرتان زیادی است. بازی برد-برد برجام نیز در سایهی دکترای حقوق بینالملل حسن روحانی از باخت ششتاییها افتضاحتر از آب در آمد. یک مثقال فرزانگی و فهم عمیق به صد خروار از این مدارک پوچ میارزد. یک کاغذ گلاسه با مهر آموزش عالی سند قطعی و ششدانگ نخبگی و فرزانگی هیچکس نیست. از کوزهی لیبرالها، این بوهای تند و گند کم نتراویده است. این گلهای به سبزه آراسته سالیانی است که با ازک-بزک خود خار چشم اقتصاد، سیاست و فرهنگ شدهاند. انقلاب، مول زاییده و این فرزندان ناخوانده و ناخواسته کم سینهی مادر را نگزیدهاند. مناظره نشان داد که پدیدآورندگان وضع نابسامان موجود چگونه با ارزشهای موهوم و ظاهرگرایی باعث طبقهسازی و فاصلهگذاری شدهاند. اینها بین خود و مردم دیوارهای عریض و بلندی کشیدهاند. رای و انتخابات تنها پلی است که بین آنان و عموم مردم ارتباط ایجاد میکند. با مدرک فول پروفسوری هم کسی از پخمگی به نخبگی نمیرسد. کارآمدی به کارنامهی پر از نمرهی بیست کاری ندارد. ضحاک ماردوشِ اقتصاد ایران کاوهی آهنگر میخواهد؛ نه دکترهای خالق سلاطین فولاد، سکه، ارز، خودرو، مرغ و تخممرغ. امام خمینی با تحصیلات بدون مدرک حوزه، طاغوت را در هم شکست. مدیران مولصفت و مدرکدار عین طاغوت شدهاند برای ملت انقلابی. همتها برای فتح خونینشهر پز مدرک به کسی ندادند، همت خرج کردند و عرضه و قابلیت نشان دادند؛ اما همتیها برای سقوط اقتصاد ایران پشت مدرک دکترای خود پنهان شدهاند.
✍ سعید احمدی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
#انتخابات
#مناظره #اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 این یادداشت سیاسی نیست
این یادداشت سیاسی نیست و من هم سیاسی نیستم هر چند بی اخلاقیهای سیاسی، قلم را در این وجیزه به حرکت در آورده است.
در مناظره اخیر انتخابات ریاست جمهوری 1400 یکی از نامزدها به تحصیلات حوزوی نامزد دیگر جسارت کرد و این تحصیلات را برای اداره کشور ناکافی دانست. فارغ از اینکه روحانیون باید وارد عرصههای اجرایی بشوند یا نشوند، این نوشته به دنبال دفاع از حوزه و کیان روحانیت و علم حوزوی و دینی و وسعت و عمق آن است.
کتابهای درسی حوزه و روش آموزشی آن نزدیک هزار سال است که روحانیون و علمای زیادی را مجهز به مبانی دینی کرده تا حدی که ملاحظه می کنیم ده ها تن از آن ها جریان سازان سیاسی- اجتماعی جامعه بوده اند.
ملا احمد اردبیلی، میرزای شیرازی، عبدالکریم حائری یزدی، سید جمال الدین اسدآبادی، شیخ فضل الله نوری، میرزای نائینی، آخوند خراسانی، سید محمد طباطبایی، عبدالله مازندرانی، سید محمد کاظم یزدی، سید عبدالله بهبانی، سید ابوالقاسم کاشانی، شهید بهشتی، شهید مطهری و در رأس آن ها حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری فقط تعدادی از روحانیونی هستند که در تاریخ اجتماعی- سیاسی ایران نقش آفرینی کرده اند. و جالب آنکه عمده آن ها شاید شش کلاس هم سواد کلاسیک نداشته باشند! اما کتاب هایی را خوانده اند که در مدرسه و دانشگاه یافت نمی شود و برای خواندن هر کتاب زحمات زیادی را متحمل شده اند و به قول معروف، غیر از عاشورا، هر روز آن ها را آموخته و مباحثه کرده اند.
کتاب سیوطی و مطول در ادبیات عرب را دانشجویان دکتری و ارشد رشته زبان عربی در کشورهای عربی می خوانند اما طلاب در همان سنین کم و در آغاز ورود به حوزه با آن دست و پنجه نرم می کنند. لمعه که فقه نیمه استدلالی است را در همه ابواب فقهی اعم از عبادات، جهاد، تجارت و ... می آموزند. عبور اولیه از این ابواب فقهی همان آشنایی اولیه و مبانی با تمام مناسبات جامعه نیز هست. در ادامه، کتاب مکاسب محرمه که اساس اقتصاد اسلامی است چند سال مورد مطالعه و مباحثه طلبه قرار می گیرد. همه این ها در کنار اصول فقه قدرتی علمی در طلبه بوجود می آورد که گویی فن مواجهه با هر مسأله جامعه خویش را بدست می آورد و ابزار لازم برای تحلیل و حل را در اختیار خواهد داشت. تمام این ها را بگذارید کنار بدایه و نهایه و اسفار فلسفی که ذهن طلبه را آماده پیچیده ترین مسائل می کند.
کتابهای غیر درسی حوزه اما شاید مهمتر هم باشند. کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله محمدحسین نائینی را خواندهاید؟ کتابی که یک روحانی که شش کلاس سواد آکادمیک نداشته است، نگاشته و نظریه سیاسی شیعی را چنان تدوین کرده که هنوز روش تدوین آن ناب و تازه است. کتاب اقتصادنا نوشته بینظیر شهید صدر در اقتصاد را کسانی که دکترای اقتصاد از دانشگاه دارند نیز شاید به چشم ندیده باشند اما آن را یک حوزوی نوشته و بسیاری از روحانیون خوانده اند. کتابهای السیاسه المدنیه فارابی در اقتصاد سیاسی و کتاب آراء اهل المدنیه وی در علم اجتماعی نظریه های اجتماعی ویژه ای است که اکنون نیز بدان ها رجوع می شود. این ها فقط نمونه ای از صدها کتاب حوزوی است که از یک روحانی، یک اندیشمند همه جانبه می سازد.
کسی که اندکی زیست اجتماعی و مطالعه عمومی در تاریخ ایران داشته باشد بدون توجه به ماهیت نظام آموزشی حوزه براحتی خواهد فهمید که روحانیون همیشه در رأس امور جامعه بوده اند و این، نه به دلیل ریاست طلبی و حب مقام بلکه به خاطر این بوده که آن ها زودتر از دیگران مسأله را کشف و برای آن کنشگری عینی مبتنی بر راه حل دینی اختیار می کردند. دیگر پس از گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی صحبت از بی فایده بودن تحصیلات حوزوی برای امور جاریه کشور یا از سر کم سوادی است یا از سر غرض ورزی.
قطعا اگر قرار باشد صرف تحصیلات ملاک قرار گیرد، تحصیلات حوزوی با آن عقبه و عمقی که بیان شد برای اداره کشور مفید تر است. اگر تحصیلات حوزوی ناکافی است به طریق اولی تحصیلات اقتصادی هم در کشوری اسلامی که مسائل آن ذو ابعاد است و با مبانی دینی گره خورده است، ناکافی خواهد بود.
در پایان ذکر چند نکته لازم است؛
اول؛ این یادداشت در تأیید یک نامزد انتخاباتی نیست بلکه در دفاع از کیان حوزه و تحصیلات حوزوی نگاشته شده است.
دوم؛ ورود روحانیون به عرصه های اجرایی مانند پست ریاست جمهوری مسأله ای پیچیده است که باید متخصصان امر بحث کنند. اما امکان آن را دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری که موفقیت آمیز نیز بود، اثبات می کند.
سوم؛ عملکرد ضعیف برخی روحانیون نباید به اسم حوزه و روحانیت نوشته شود. حوزه و روحانیت همیشه با صلابت و متکی به علم دینی در صحنه حاضر است.
چهارم؛ شورای نگهبان در گزارههای توهینآمیز این چنینی که نه فقط فرد بلکه یک نهاد را جریحهدار میکند، می تواند ورود کرده و برخورد کند.
✍ احمد اولیایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
امروز شهادت #امام_صادق علیه السلام، مؤسس، رئیس و استادتمامِ بزرگترین دانشگاه اسلامی است، شب گذشته در کشور شیعی ایران، به سطح علمی شاگردانش حمله شد. #نامهر_ناعلی_زاده #بی_همت
✍ علی اسفندیار
#حوزه_علمیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌توهین به دروس حوزوی در مناظره ۱۴۰۰
🔻محسن مهرعلیزاده در اولین #مناظره ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خطاب به آقای رئیسی گفت:
“من از آقای رئیسی سوال میکنم که حاضرید زن و بچه خود را به دست فردی بسپارید که گواهینامه ندارد تا آنها را به چالوس ببرید. آقای رئیسی شما ۶ کلاس سواد دارید. البته من به سواد حوزوی حضرتعالی احترام میگذارم، ولی با این سواد نمیشود #اقتصاد را اداره کرد.”
🔹اینکه مهرعلیزاده در اولین مناظره ۱۴۰۰، به #رئیسی می گوید تحصیلات شما در حد شش کلاس می باشد نشان از عمق #غربزدگی آقایان #اصلاح_طلب دارد چرا که از نگاه آنان، فقط مهندسین و پزشک ها و کمی هم اقتصاددان ها با سوادند و بقیه چیز زیادی بلد نیستند. از نگاه این جماعت پوزیتیویست و حتی آمپریست، علوم دینی و انتزاعی، علومی تزیینی بیش نیستند!
🔹بدون شک این دیدگاه #مهرعلیزاده ترجمان توهینی زشت به تمام حوزویان فاضل و عالم بود و ما آن را از باب “الغریق یتشبث بکل حشیش” دانستیم.
🖊حمید برزگار، مدیر مسئول
📢 صدای_حوزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#بازتاب یادداشت دکتر احمد اولیایی در دفاع از ساحت علمی حوزه علمیه شیعی
💠انتشار در کانال نویسندگان حوزوی
https://eitaa.com/howzavian/5516
1️⃣بازتاب در خبرگزاری رسا
https://rasanews.ir/002rOP
2️⃣بازتاب در پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه
https://v-o-h.ir/latest-news/14914
3️⃣بازتاب در خبرگزاری شفقنا
https://fa.shafaqna.com/news/1161440/
4️⃣ بازتاب در کانال صدای حوزه
https://eitaa.com/Sedayehoze/3752
5️⃣ بازتاب در خبرگزاری فارس
http://fna.ir/1vqjy
6️⃣ بازتاب در قدس آنلاین
http://qudsonline.ir/news/755802/
7️⃣ بازتاب در هفتهنامه پرتو
https://eitaa.com/howzavian/5556
#انتخابات #مناظره
#حوزه_علمیه #اخلاق #دانش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔆 از ما بپرسید
همۀ ما این جملۀ معروف را از قول حضرت علی علیه السلام کم و بیش شنیده ایم که می فرماید: بپرسید از من، پيش از آن كه مرا از دست دهيد (سَلوني قَبلَ أن تَفقِدونی).
شیعه و سنی در کتاب هایشان این جملۀ حضرت علی علیه السلام را تا دلتان بخواهد به وفور نوشته اند.
اما ساعتی پیش در برخی از کتاب های اهل سنت، مشابه این جمله را از قول امام صادق علیه السلام نیز پیدا کردم.
عبارتی را که سنّی ها در کتاب هایشان از قول امام صادق علیه السلام نگاشته اند اینگونه است: بپرسید از من، پيش از آن كه مرا از دست دهيد (سَلوني قَبلَ أن تَفقِدونی) زیرا بعد از من کسی نیست که با شما چون من سخن بگوید (فإنه لا يحدثكم أحد بعدي بمثل حديثي).
منابع: جلد پنجم کتاب تهذیب الکمال، نوشتۀ جمال الدین یوسف مِزّی، عالم شافعی قرن هشتم.
و جلد ششم کتاب سِیَرُ اَعلام النُبَلاء نوشتۀ شمس الدین ابوعبدالله ذهبى، عالم سنی در قرن هفتم و هشتم.
و نهایتا جلد یکم کتاب تذکرة الحفاظ که این کتاب هم نوشتۀ شمس الدین ابوعبدالله ذهبى می باشد.
✍️علیرضا نظری خرّم
#امام_صادق
#امام_صادق_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👈 پیلی که از خود میرمید!
حتما شما هم این سوال برایتان مطرح است که چرا جناب آقای همتی در مناظرۀ اول، دائما کاندیداهای رقیب را پوششی مینامید و به قول بیهقی «بر خشم خود طاقت نداشت... و بر خویشتن میژکید»؟
تحلیل روانشناختی
چون بندهخدا خودش از اول قرار بود به همراه جهانگیری، کاندیدای پوششی کاندیدایی دیگر باشند که نشد.
به قول مولانا در فیه ما فیه
«پیلی را آوردند بر سرِ چشمهای که آب خورَد. خود را در آب میدید و میرَمید. او میپنداشت که از دیگری میرمد، نمیدانست که از خود میرمد.»
و همو در مثنوی، در داستان شیری که عکس خود در چاه دید و رقیب پنداشت و در چاه پرید:
عکسِ خود را او عدوی خویش دید
لاجَرَم بر خویش شمشیری کشید
✍️جیم جواتی
#انتخابات #مناظره
#حوزه_علمیه #اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
☑️ هر چه قویتر بهتر
شالوده حکومتی اگر بر پایه قدرت و صلابت استوار گردد، میتوان با نامه ای در دو خط ورق را برگرداند... "إِنَّهُ مِنْ سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ؛ أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِينَ"؛ عظمت مقام و توان و قدرت حکومت حضرت سلیمان*علیه السلام* بر ملکه سبا و همراهانش مخفی نماند و به سوی او گرویدند.
عامل نفوذ، عظمت و شکستناپذیری هر سرزمینی، قدرت حکومتی آن سرزمین است. حکومتی که در تمام عرصه ها در صحنه های داخلی و خارجی قدرتمند ظاهر شود، میزان دوام، پایداری و تاثیرگذاریش بالا تر میرود. از جمله مسائلی که قدرت حکومت را ثبات میبخشد، وحدت ملت است. وحدت نقطه عطفی است در تداوم و اقتدار یک کشور. چنانکه رسول خدا *صلوات الله علیه* توصیه فرمودند:"ای مردم! به یکپارچگی روی آورید و از اختلاف و پراکندگی بپرهیزید".
زمانیکه وحدت، برادری و همفکری در بین افراد یک ملت بیشتر گشته، از اختلافات و مشکلات چشم پوشی نمایند و اهداف عالی و والا را مد نظر قرار دهند، احدی جرأت تعرض بر آن پیدا نخواهد کرد.
مشارکت در صحنه انتخابات و فراخواندن ملت به پای صندوق های رای صرف از نظر از دین و مذهب، زبان و قومیت، سلایق و تفکرات متفاوت و صرفا با هدف اعتلا و موفقیت کشور، نماد و نمایانگر وحدت ملی است.
برادران، خواهران، ملت شریف ایران!
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...
#مشارکت_حداکثری
#مناظره #اخلاق #انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6