👈 این نشست به پایان رسید؛
عناوین و اسامی کارشناسان این نشست برای معرفی به پژوهشگران و اصحاب رسانه از این کانال حذف نخواهد شد.
✅ همایش بین المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری(ع)
⬅️کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی: نقش زنان موثر در عصر امام حسن عسکری(ع)
👤ارائه دهنده : سرکار خانم نجمه صالحی
👤ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدناصر موسوی
📒دبیرعلمی : سرکار خانم معصومه تقوی
💠لینک ورود به جلسه:
http://dte.bz/res1
این نشست از سوی انجمن تاریخ پژوهان باهمکاری معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) برگزار شد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅ مثل خمینی
✍️ روایت حجت الاسلام علی مهدیان از دوره «مثل خمینی»
🔸 دیشب و امروز بین دویست سیصد تا طلبه جوان دهه هشتادی بودم.
طلبه، انقلابی، دهه هشتادی. اون هم این جمعیت دیدنی بود.
وارد جمعشون که شدم چهرههای پر نشاط، شوخ، معنویشون دیدنی بود.
اول یک سخنرانی کردم، بچه ها سوال میپرسیدند سوالهایی که مجبورم میکرد بیشتر بگویم جلوتر بروم و من این جنس گفتگو را خیلی دوست دارم.
🔸 دلم نمیخواست از جمعشان جدا شوم. این جمع از بین بیش از ششصد نفر متقاضی حضور در این اردو انتخاب شده بودند. ششصد طلبه نوجوان دهه هشتادی پای کار با یک فراخوان محدود یک مجموعه طلبگی انقلابی جمع شده بودند. فکرش را بکن.
🔸 شب نشستیم به صحبت کردن و گعده. چندتایی شون پرسشهای عمیق علمی داشتند در سبک تولید دانش و پژوهشگری برای امروز انقلاب، برخیشون مساله شان تاثیر اجتماعی بیشتر بود. برخیشون از جنس طلبههای بسیجی بودند که کف خیابان با اراذل و اوباش درگیر شده بودند. خاطرههاشون جالب بود. یکیشون مجروح هم شده بود. بستری در بیمارستان هم شده بود و حالا آمده بود.
🔸 هنگام سحر همگی برای نماز شب بلند شده بودند. بعد نماز با هم جمع شدیم. موضوع بحث، بررسی «#هویت_طلبه» در #دوران_روح_الله بود و امتدادهای آن.
🔸 هیچی گفتم شاید برایتان جالب باشد که بدانید زیر پوست حوزه چه خبر است. پرسشهایشان، ذکر گرفتنهایشان، مناجات کردنهایشان، بحث کردنهایشان، سوال پرسیدنهایشان نشان میداد جلوداران آینده این کشور و نسل بعدی چه مختصات روحی دارند و چگونه میتوانند این مسیر را پیش ببرند. عطش #مسیر_خمینی و عشق به او در حوزه زنده است خیلی زنده تر از بیست سال پیش که من به حوزه آمدم و این را با همه وجود احساس میکنم.
🖇 پ ن: اردوی دو روزه «مثل خمینی» به ابتکار «خانه طلاب جوان قم» برای طلاب دهه هشتادی، در جمکران قم برگزار شد.
🔗 خانه طلاب جوان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹سیدالکریم
✍️ الف. رحمت نژاد
از نوادگان امام حسن (علیه السلام) بود...
او در مدت زندگانیاش
چهار امام پاک را دید و با
تمام قلب، یار و یاورشان بود؛
از امام هفتم تا امام دهم…
روزی،
نامهی امام هادی (علیه السلام) به
دستش رسید که فرموده بودند:
تو از دوستان ما هستی
روزی هم،
نامهی امام رضا(ع) که
در آن، همراه چند پیام دیگر
نوشته شده بود:
ای عبدالعظیم
سلام گرم مرا به دوستانم برسان…
حضرت عبدالعظیم حسنی
تا آخرین نفس، یار باوفای
اهل بیت ماند و حالا هرکه به زیارتش
برود، انگار سیدالشهدا(ع) را زیارت کرده است...
#السلام_علیک_یا_سیدالکریم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 وقتی که نظامیان و مسئولان از چشم ما افتادند
🔻اینجا هیچ وقت مثل سوریه نیست و نمیشود
🖍 رجزخوانی رسانهها داخلی و خارجی و همراهی ساده دلان
✍️ حجت الاسلام محمد ادریسی، سردبیر روزنامه سراج
تصحیح خطاها متوقف درتشخیص و کشف آنهاست و تشخیص خطاها متوقف در ایستگاه عبرت هاست پس کشف و تصحیح خطا ها متوقف در ایستگاه عبرت هاست و این یک صغری و کبری ونتیجه گیری منطقی است که هر ذهنی آن را می پذیرد.
اینجا هیچ وقت مثل #سوریه نیست و نمی شود چون مردم اجازه نمی دهند اما نمی توان هر چه بادابادی که جلو رفت و برای عبرت گرفتن می گوییم حتی اگر هم برای بعضی ها خنده دار و یا حتی باور نکردنی باشد.
وقتی از شهروندان سوریه بپرسی که چگونه شد که به اینجا رسیدین اینگونه می گویند که از زمانی شروع شد که دار العدل (دادگاه) را اول زبانی بعد به صورت عملی به آتش کشیدند و جوانانی بودند که فریاد می زدند که این کار درستی نیست اما گوشی نمی شنید و با خنده های مستانه بنزین بر آتش می ریختند.
از برخی دیگر که بپرسی اینگونه می گویند که آتش جنگ درسوریه و جرقه ورود تکفیری ها از در و دیوار کشور و تجاوز به ناموس ها و خون ریزی ها از آن زمانی كه چند محصل با دیوار نویسی و شعارنویسی هایی که بیشتر جنبه بازی داشت تا واقعیت علیه حكومت شروع شد و با اعتراضات خياباني پدر و مادران که خیال می کردند می توانند به سوی رفاه بیشترپیش بتازند و همان ها که به رئیس جمهور سوریه چند وقت قبلش رای محکمی داده بودند معترض او شدند ادامه یافت و با تشویش و رجزخوانی رسانه ها داخلی و خارجی و همراهی ساده دلان مواجه شد و نتیجه هایی که خودتان می بینید.
از گروهی دیگر که بپرسی اینگونه می گویند که از یک سال قبل از اعتراضات خیابانی شروع شده بود و مخالفان با انبار کردن امکانات دارویی برای زخمی های آینده و سلاح ها در گوشه و کنار کشوربرای ترورها منتظر بودند تا زمان آسیب زدن و خروج علیه حاکمیت با شعار (الشعب یرید اسقاط النظام) شروع شد و تا الان بیش از چهار صد هزار کشته از زن و کودک و غیر نظامی داریم که روی دستمان مانده اند.
عده ای دیگر می گوید که بخاطر حرف ها و فیلم ها و عکس های بود که در شبکه های اجتماعی زده می شد که نیروهای امنیتی بی تجربه کشور ما سوریه چند جوان را با چوب می زدند و زنان و بچه ها گریه می کردند و ما برای دفاع از آنها به خیابان ها آمدیم و شد آنچه که می بینید.
دسته ای دیگر می گویند که مسئولین کشور ما برای خودشان و فرزندانشان و نزدیکان خود زندگی رویایی درست کردند و اما نوبت که به مردم کشورشان که می شد جز تنبلی و حرف و حرف در اداره امور چیزی از آنها نصیب ما نمی شد و خواستیم که ادبشان کنیم بعد نظامیان و مسئولین که از چشم ما افتادند یا بهتر بگوییم از چشم ما انداختند پس به غیر خودی ها پناه بردیم و آنها هم رحم مان نکردند و اینها که گفته شد فقط کمی آشنایی به زبان عربی و انگلیسی لازم دارد که مفصل تر آن را ببینیم و بخوانیم و بشنویم.
فرجام ها با آغازشان که سنجيده شود عبرت ها پدیدار می شود که در روزگار سیاه و سفید اقوام و ملل و کشور های دیگر براى ما درس های عجیب و باورنکردنی هست تا که عبرت بگیرم قبل از آنکه خودمان عبرت دیگران شویم.
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 «تربیت اخلاقی» منتشر شد
✅ پس از ۲سال و نیم تلاش مستمر کتاب "بررسی تطبیقی تربیت اخلاقی از منظر غزالی و نراقی" توسط انتشارات نشر هاجر در ۱۶۰ صفحه به چاپ رسید.
نگارنده این کتاب
✅ فاطمه فرهادیان(استاد حوزه و طلبه فارغ التحصیل سطح۳ اخلاق و تربیت و کارشناسی ارشد روانشناسی)است.
🔷این کتاب یک اثر پژوهشی توانمند در عرصه تربیت اخلاقی و با رویکرد تطبیقی است که باقلمی روان به نگارش درآمده است.
#نشر_هاجر
#تربیت_اخلاقی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#غرب_از_نمای_نزدیک
💢 بيعدالتي و تبعيض در غرب
✍️ دکتر محمد تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه
بیعدالتی و تبعیض از جمله کارکردهای نظام سرمایهداری و فرهنگ لیبرالیستی غرب است. مطالعات تاریخی شواهد فراوانی از بيعدالتي را در روند شکلگیری نظام لیبرالیسم در غرب نشان ميدهد. در تاريخ غرب، نژاد سفيد همواره بر نژادهاي رنگي برتري داده ميشد و سياهپوستان و سرخپوستان مورد تحقير، آزار و شکنجه قرار ميگرفتند. مهاجران اوليه اروپايي به آمريکا با ورود به اين قاره و تصرف سرزمینهای آمریکا حتي حق حيات را نيز براي ساکنان سرخپوست بومي بهرسمیت نمیشناختند. ریشه این گونه برخوردها را در اندیشه متفکران غربی از دوره باستان به بعد نیز میتوان جستجو کرد. استدلالي که "منتسکيو" در حمايت از بردهداري و طبيعي جلوهدادن آن ارائه ميکند بر همين رویکرد استوار است؛ به اعتقاد وي «نميتوان تصور کرد که آفريدگارِ عاقل، يک روح خوب را در يک تن سياه جاي داده باشد و حتي محال است بتوان باور کرد که سياهان از جنس بشرند»! تبعيض نژادي تنها یکی از شواهد وجود بیعدالتی در غرب ازجمله ايالاتمتحده آمريکاست و در کنار آن میتوان به انواع ديگري از تبعيضها همچون تبعيض جنسي، مذهبي، اقتصادی و... نیز اشاره کرد. امروزه يکي از معضلات بزرگ نظامهاي سرمايهداري، وجود نابرابري اقتصادي و توزيع ناعادلانه ثروت در جامعه است. آمارهاي رسمي نشان ميدهد در جامعهاي مثل آمريکا همزمان با رشد اقتصادي، درآمدهاي اقشار مختلف هیچگاه به يک ميزان افزايش نيافته است؛ بر اساس این آمار، رشد درآمدها بیشتر در چهار دهک بالاي جامعه اتفاق میافتد؛ در حالي که ساير دهکها با کاهش مطلق درآمدي مواجه بودهاند. همچنين بر اساس تحقيقات موجود، يهوديان آمريکا حدود سه درصد جمعيت اين کشور را تشکيل ميدهند اما گروه اندکي از اين ميان يعني صهيونيستها بيش از هشتاد درصد ثروت و منافع آمريکا را به طور مستقيم يا غير مستقيم در اختيار دارند! بنابر آخرين آمارهاي رسمي، در سال 2012 حدود 46.5 ميليون نفر در آمريکا زير خط فقر بودهاند. برخي آمارها حکايت از آن دارد که در محلات فقيرنشين، 75 درصد دانشآموزان به آموزش متناسب با مقطع ابتدايي هم دست نمييابند. اين همه در حالي است که ايالات متحده ساليانه بودجه کلاني صرف برنامههاي تسليحاتي و کمکهاي گسترده اقتصادي و نظامي به نظامهای مستبد وابسته به خود در جهان ميکند. روند رو به افزايش نابرابري و بيعدالتي در اقتصاد ساير نظامهاي سرمايهداري غربي نظير انگلستان، کانادا، استراليا و نيوزلند نيز به گونهای است که به گفته کارشناسان به ايجاد ياس و نااميدي در ميان جوامع غربي و عدم اطمينان نسبت به وضعيت آينده منجر گرديده است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
صحنهها را دیدم.
دهانم را بستم تا حرفی نزنم؛
اما چشمهایم، دهنلقاند.
رسوایم میکنند.
چگونه در وطن، غریبانه جان دادی؟!
#شهید_ارمان_علی_وردی
✍️ زهرا ابراهیمی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
«خدا حافظ ای داغ بر دل نشسته»
چه قابیلی انگشترت را شکسته ؟
داغ تو خواب از چشم ملت ربود
سزای تن تو چنین گونه هرگز نبود
◼️#تسلیت
✍️الف، شهبازی
#طلبه_شهید_علی_وردی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ بدهکار
✍ علی سلیمیان
به رخت شعر که دارم به تن بدهکارم
به واژه واژه تن بیکفن بدهکارم
به روضههای عجیب حسین مدیونم
به روضههای غریب حسن بدهکارم
حسین گفتن من هم اگر حماسی نیست
به این دیار، به این مرد و زن بدهکارم
سریست روی تنم سبز، خوب میدانم
به خون سرخ شهید وطن بدهکارم
همانقدَر که دم از شعر بیهدف زدهام
به غزه، سوریه، لبنان، یمن بدهکارم
به روز حشر چه خاکی به سر کنم، وقتی
که هر شهید طلبکار و من بدهکارم؟
نبود درخور غارت متاع سالم من
دلی شکسته به آن راهزن بدهکارم
#شعر
#شهادت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ بدن و تمدن
✍ حبیب الله بابایی، استاد حوزه و دانشگاه
یکی از رخدادهای مفهومی در دورۀ مدرن، تقابل میان فرهنگ و تمدن بوده است که در آن تمدن امری مادی، و فرهنگ امری ذهنی و اخلاقی به حساب آمده است، در حالی که پیش از دورۀ مدرن و قبل از تقابل بین فرهنگ و تمدن، تمدن پیشرفت مادی و معنوی را به طور توأمان در بر می¬گرفت. تمدن می¬بایست علاوه بر ایجاد شرایط مناسب در زندگی، کمال روحی و اخلاقی را هم بوجود می¬آورد و این درجۀ از کمال، غایت نهاییِ تمدن محسوب میشد. به دیگر بیان طبیعت همواره ماهیت مزدوجی داشته است که درآن هم قوای طبیعی و هم خواسته¬های انسانی مدنظر بوده است و از این دو، نوع دوم (خواسته¬های انسانی) به رغم جلوه¬¬های بیرونیِ کمتر، به عنوان پیشرفت حقیقی محسوب می¬شد. در این نگاه سیادت عقل بر طبیعت و ماده، تقدم خالص محسوب نمی¬شد، بلکه باید عقل بر نوازع انسانی سیادت داشته باشد تا بعضی بعضی را به استثمار نگیرند، و از قوا و ابزارِ مادی علیه دیگران استفاده نکنند. پیشرفت در عالم ماده و ترقی در عالم انسانی، هر دو کار روحی است که در اوّلی روح در عالم ماده تصرف میکند و در دیگری روح در روح تصرف می¬نماید. از نظر آلبرت اشویتسر (در کتاب فلسفه الحضاره) پیشرفت مادی کمترین جوهر تمدن است که ممکن است آثار بد و یا خوب داشته باشد، و پیشرفت اخلاقی اصلی¬ترین جوهر تمدن به حساب می¬آید که همواره دارای آثار نیک و پسندیده است و ادعای تمدن زمانی صحت پیدا میکند که بین آنچه که جوهری است و آنچه که نیست تمایز ایجاد شود.
اشویتسر از همین منظر، به نقد وضعیت گذشته و امروز تمدن مادی پرداخته و آنها را تهی از ارزشهای اخلاقی و محکوم به غرایز انسانی میداند. هر قومی با تعصّبی که داشته است در پی کسب منافع اقتصادی، مادی و اینجهانی خود بوده و فارغ از کرامت انسانیِ دیگران علیه دیگر تمدنها تعدی و ستیزهگری کرده است، درحالیکه پیش از این، امتها حیات روحی خود را از حیات روحی همسایگانشان تفکیک نمیکردند. امروزه شعوب متمدن با تأکید بر تمدن قومی خود، طبع سلیم خود را از دست داده و تابع غرایز شدهاند. براین اساس، در وضعیتی که روح بربریت در موسسات تمدنی ما جریان یافته و نهادینه شده است، باید در پی روحی جدید و تحولی روحانی در دنیای امروز بود، ،باید دست به عملیات باطنی زد نه عملیات ظاهری، باید خُلق باطن را عوض کرد، و باید خود را به جهت معنایی و معنوی از نو تجدید کرد و تعارض میان امتها را کمتر کرد تا تمدن حقیقی شکل بگیرد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
قابی برای سکوت
دردی برای گریستن
فرزندی برای آغوش
چادری برای شهادت
✍️ علی اسفندیار
#پویانویسی
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✏️پای آرمانمان، آرمانها میدهیم...
▪️#برای_آرمان
✍️ محمدجواد محمودی
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢 «فکرت» رسانهای اندیشهای، آزاد و با رویکرد اسلامی-انقلابی در حوزهی علوم انسانی است.
💯 رسانه «فکرت» آثاری تحلیلی و مستدل در سه محور دین، جامعه و سیاست تولید و منتشر مینماید.
https://eitaa.com/joinchat/4114284562C3b2a6d7655
#معرفی_کانال_فکرت
این کانال برای معرفی سوژهها و شناخت سر خط تحلیل دینی نخبگان حوزه و دانشگاه مورد تأیید است
سوژههای تان را از مطبوعات و صفحات اجتماعی فعال دریافت کنید و برای #نویسندگان_حوزوی بنویسید
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
سلام و نور
خیر مقدم به اعضای جدید این صفحه تحلیلی_آموزشی 🌹🙏
امیدواریم در کنار هم با بهرهگیری از ایده و دیدگاه یکایک عزیزان حاضر در کانال نویسندگان حوزوی در مسیر پیشرفت فرهنگ و اجتماع خادم باشیم.
این کانال به صورت جهادی و خودجوش اداره میشود؛ ایمان داریم با همفکری نخبگان و فرهیختگان این محفل محتوای ارزشمندی به دست مخاطبان عموم خواهد رسید.
✍️مدیر کانال
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نویسنده_جدید_کانال
🌹انگشتر بینگین نجستیم...
✍️ سرکار خانم صدیقه حسنزاده
پ.ن: امیدواریم یادداشتهای تان هم از راه برسد.
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💥فکرِ برهنگی دستپخت کیست؟
✍️ دانیال بصیر، فعال رسانهای حوزه
امروز صحبتهای آرش حیدری در فضای مجازی وایرال شد و در بیاناتی شاذ و کم خردانه اظهار داشت که "بهصراحت میگویم که برهنگی به معنای جنسیکردن همهچیز مسئله اصلی منتقدان این حرکت اعتراضی بوده است، نه فعالان آن. اتفاقا اینجا مسئله دارد وارونه میشود."؛ خواستم ابتدا به این سخنانش واکنشی نشان ندهم ولی وقتی دست به دست شدن کلیپ را در فضای مجازی دیدم بر آن شدم پاسخی داده باشم.
باید بگویم؛ معضل این نیست که منتقدان و مخالفان شما اینگونه فکر میکنند یا نمیکنند، بلکه مسئله این است که از اولین روزهای این اغتشاشات، تمامی شعارهای شما و اعوان و انصارتان، سمت و سوی برهنگی داشته است و این نیازی به تحلیل و بررسی ندارد. به نظر میرسد به جای این فرافکنیها و بجای این نظرات شاذ و نادر، افسارِ گسیخته افرادی که در کف خیابان و دانشگاه رها شدهاند و تمامی همّ و غمشان به ثمر رسیدن این بیت است که " دوست دارم تا شبی مهمان آغوشت شوم/یا که همچون حلقهای آویزهی گوشت شوم" را بگیرید که جایی برای نظراتتان باقی بماند.
در ضمن این نوجوانان و جوانانی که امروز در کف خیابان به دنبال انقلاب هستند و حضرتعالی و امثالهم نیز رهبری نهضت پوشالی را به عهده گرفتهاید، قبل از آنکه شناختی به فلسفه اگزیستانسیالیسم و نظرات اسپینوزا داشته باشند، قبل از درکِ ادبیات، شعر، سینما، موسیقی، زیبایی و سیاست و فرهنگ و جامعه، گرفتار دنیای مجازی بودند که در دوران هشتساله پرزیدنت روحانی، یله و رها شده بود و برهنگی و مسائل جنسی در ضمیر ناخودآگاهشان را چنان پر رنگ و پر اهمیت کرده که این بیانات نمیتواند تطهیری بر آن باشد.
راستی فراموش نمیکنیم که این آدمها، امروز بیشتر از هرچیزی، دستپخت و محصول تفکر لیبرالیستی است که پایه و اساس آن در دولتهای کارگزاران، اصلاحات و اعتدال پیریزی شد و سالیان سال ذهن و روح آنان را با همین اندیشهها گروگان گرفتید. تفکر و اندیشهِ برهنگی محصول اندیشه شماست که لذا چه زیبا فرمود "گندم از گندم بروید جو ز جو"
#حجاب
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
😔 دلم روضه شد
✍️ دلنوشته حجت الاسلام سیدعبدالله هاشمی به یاد آرمان شهید و عزیز
در فضای مجازی، فیلم اسارت تو را دیدم.انگار، شیری در میان کفتارها بودی.شبیه تصویر محسن حججی در شام.
به یک لحظه صدها احساس متفاوت، در دلم شکل گرفت.
تعجب کردم، دل هم، مخلوقِ شگفتی است.
به یکباره، دلم روضه شد.😔
پیکر برهنه تو و حرامیانی که تو را دوره کرده بودند، مرا به یاد علیاکبر انداخت که او را به خاطر بغض به امام علی میزدند؛ مثل تو که با بغض به پسرش مهدی و سربازی او میزدند.
انگشتر خونین تو، روضه مکشوف قتلگاه بود.
🔗 متن کامل را در این صفحه بخوانید
#آرمان_علی_وردی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✍️ تلنگری از استاد جواد محدثی
⌛️هر کس که اسیر «دور» دنیاطلبی است
⌛️در دام «تسلسل» است منزلگاهش
#شعر
#طلبگی
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🖍 آسیب مواضع غلط خواص!
✍️ استاد علی اکبر رشاد
جوانانی خام، سرگرمی خود در بازیهای رایانه ای را در فضای حقیقی دنبال میکنند!
کسانی از داخل جامعه با ادعای فرهیختگی، سیاستمداری، هوشمندی و احیاناً دلسوزی نسبت به کشور و نظام و همچنین با ادعای اینکه در درون چارچوب نظام تنفس میکنند آتش تهیه و در شورش کور و بی آرمان میریزند. عدهای دیگر نیز جوانان خام و خام سری هستند که نمیدانند در عالم چه خبر است، کشور و نظام در چه شرایطی قرار دارد و چه میخواهند! آنان نه ایدئولوژی، نه آرمان و نه هدفی دارند جز اینکه آن چیزی را که در گیم ها و بازیهای کامپیوتری که در این چند سال با آنها دلگرم و سرگرم بودند را این بار نه در فضای مجازی بلکه در فضای حقیقی میخواهند به آن عمل کنند!
عدهای نیز در گوشهای به امید واهی، در یک جامعه با فرهنگ و پر پیشینه و متمدن آن هم در بستر نظام نورانی اقدام به رفتارهای هنجارشکنانه و فحاشی میکنند؛ اینان نه سیاسی هستند و نه انقلابی! حتی نمیدانند ضد انقلاب هستند یا نیستند بر همین اساس با ادبیات دور از شأن ضمایر خود را ابراز میکنند و کنش و واکنشهایی از خود بروز میدهند.
کسانی که خطا کردند چنین رفتار زشتی را مرتکب شدند و با عجله و شتابزدگی بیانیه دادند و نظام و نیروی امنیتی را متهم کردند جبران کنند؛ هیچکدام از آنها صدایشان در نیامد و بیانیهای صادر نکردند که بگویند ما اشتباه کردیم زیرا نگران رأی خودشان بودند. آنان وقتی فاجعهای مانند فاجعه تروریستی شیراز رخ داد بیانیهای ملایم صادر کردند و گفتند کارهای خشونت بار خوب نیست و از این کارها انجام ندهید؛ احتمالاً منظورشان این است که با اسلحه مردم را نکشید و تنها با کتک بکشید. آیا در این چهل روز که شما به این آتش دامن زدید هیچ خشونتی از طرف کسانی که خیابانها را به آتش کشیدند صورت نگرفت؟
#نخبگان_حوزه
#فضای_مجازی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 روایت زن، زندگی، آزادی از زبان بانوی فرهنگ
✍️ نوشتاری با امضای ۱۸۴ بانوی نویسنده و شاعر
⏹ ما نه شرقی هستیم و نه غربی؛ ما از جغرافیای فکری دیگری طلوع کردهایم. ما الگوی سوم جهان هستیم؛ زن با شرف مسلمان ایرانی.
انقلاب اسلامی ایران آغاز شکفتن ما بود.
⏺ ما بانوان نویسنده و شاعر، تحقق اراده انقلابیم؛
آغاز تمدنی نو که بشر به پیش از آن بازنخواهد گشت. و اینگونه است که جهان برای سرعت بخشیدن به روند تکامل خود، سخت محتاج شناختن ماست.
ما باید با هم گفت و گو کنیم؛ دستهای همدیگر را بگیریم؛ در چشمهای هم خیره شویم تا حیات انسانی که انقلاب به ما بخشیدهاست، دیده شود.
⏹ البته که
_ ما دل آزردهایم؛
زیرا رسانهی ما توان ابهام زدایی ندارد و رسانه دشمن، وارد جنگی ترکیبی در مدیریت افکار عمومی جهان شدهاست.
_ ما دل آزردهایم؛
زیرا به رغم تأکیدات رهبرمان بر ایجاد کرسیهای آزاد اندیشی، ساز و کار اعتراضی که به اغتشاش نینجامد مهیا نشد.
⏺ دلهای ما داغدار حوادث تروریستی شیراز و زاهدان است و به گفته رهبر عزیزمان، همه در مقابله با دشمن و عوامل خائن یا جاهل و غافل او وظائفی برعهده داریم؛
و امروز جز این قلم در دست ما نیست.
ما نهضت روایت زن مسلمان ایرانی را آغاز میکنیم، که این راه رفتنی است نه گفتنی... و جنگ، جنگ روایتها و ارادههاست.
🔗 متنِ کامل
#حجاب
#شاهچراغ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📕«فرانکلین در تهران» منتشر شد
🔍 روایتی مستند از یک نفوذ فرهنگی
جلال آلاحمد را اگر نگوییم اولین، مسلما از نخستین کسانی بود که درباره خطر فرهنگی «مؤسسه فرانکلین» هشدار داد؛ سخنرانی کرد و مقاله نوشت. آلاحمد در کتاب «سه مقاله دیگر» نوشت: «این بنگاه محترم کمکم از یک دستگاه سانسور هم برای آزادی کل مملکت خطرناکتر شده. [...] وضع جوری شده است که هر که با کتاب و با هر خواندنی مرتب غیر روزنامهای سر و کار دارد، ناچار با این بنگاه محترم سر و کار دارد [...] به همه کتابخوانها و کتابنویسها و کتابفروشها هم اعلام خطر میکنم که از این پس سر و کارتان با یک تراست مطبوعاتی است.»
آلاحمد در کتاب «یک چاه و دو چاله» باز هم هشدار داد و نوشت: «فرهنگ مملکت دارد تبدیل میشود به شعبهای از شعبات بنگاه فرانکلین.»
به جرأت میتوان بنگاه فرانکلین را یکی از نخستین مصادیق نفوذ فرهنگی سازمانیافته در ایران دانست. پروژهای آمریکایی در دل تاریخ معاصر ایران که کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و اکنون دفتر پژوهشهای کیهان این پروژه را در قالب کتابی با عنوان «فرانکلین در تهران» مورد تحقیق و بررسی قرار داده است.
سعید مستغاثی پژوهشگر و مستندساز تاریخی، پس از کتاب «حکایت سینماتوگراف» و افشای چهره مافیای شکلگیری صنعت سینما در ایران، این بار به سراغ «مؤسسه فرانکلین» رفته است تا پرده از انحصار گردانندگان پروژه فرانکلین در بازار نشر بردارد و چگونگی هدایت فرهنگی ایران در دوره پهلوی را روایت کند.
در این کتاب برای نخستین بار مستندات وابستگی موسساتی همچون «بنگاه فرانکلین» و «بنگاه ترجمه و نشر کتاب» و همچنین نهادهایی مانند «انجمن ایران و آمریکا» به کانونهای استعماری غرب ارائه میشود.
برخی از اسناد و تصاویر منحصر به فرد «مؤسسه فرانکلین» و افراد و نهادهای وابسته به آن پس از سالها برای اولین بار در این کتاب منتشر میشود. کتاب «فرانکلین در تهران» به عنوان شصت و چهارمین جلد از مجموعه «نیمهپنهان» در 350 صفحه به بازار نشر عرضه شده است.
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
⛔️ مگر در سوریه حجاب آزاد نبود؟!
✍️ مصطفی منفرد، نویسنده و هنرمند حوزوی
یک عده فکر میکنند اگر حجاب آزاد شد دیگر چنین اغتشاشات و حرکتهای ضدملی نخواهیم داشت!
مگر در سوریه حجاب آزاد نبود؟
چرا آن را ویران کردند؟
مسئله حجاب تنها یک بهانه است. اگر حجاب هم آزاد شود با موضوعات دیگر کشور را به آشوب و ویرانی خواهند کشید!
#پویش_نوشتن
#حجاب #شیراز
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢 ویروس رسانهای
✍️مصطفی گودرزی، نویسنده حوزوی و پژوهشگر فلسفه
⭕️ این روزها که صداوسیما و رسانه های داخلی و خارجی بیشترین زمان خود را به انعکاس اخبار اغتشاشات و معرکه گیری سلبریتیها اختصاص دادهاند، شاهد این هستیم که تبادلات اخبار بین افراد به شدت افزایش پیدا کرده و اخبار صادق یا کاذب در کوتاهترین زمان به گوش تمام افراد جامعه از پایتختنشینان تا نقاط دور مرزی میرسد.
⭕️ از یک نظر میتوان این شیوع اخبار را با ویروس کرونا مقایسه کرد که در چند روز ابتدایی تمام ایران را در بر گرفت و همه نقاط کشور در موقعیت ویژه فرو برد و رنگهای مختلفی از جمله نارنجی و قرمز پدیدار نمود.
⭕️ با دقتی بیشتر متوجه میشویم که ویروسی مانند کرونا با آن شیوع بالا و خطر ابتلا را با رعایت فاصله اجتماعی توان کنترل بود و میشد از ابتلای به آن جلو گیری کرد، اما ویروس رسانه را با هیچ فاصله اجتماعی نمیتوان متوقف نمود مگر با خاموش کردن اینترنت یا حذف شبکههای اجتماعی و دوری از تلویزیون، رادیو و ... که این امر تقریبا غیر قابل انجام است.
⭕️ پس با ویروسی مواجهه پیدا کردهایم که به مراتب خطر بیشتری از ویروسهای بیولوژیکی دارد و واکسنی جز مجهز شدن به سواد رسانه برای آن نیست.
#فضای_مجازی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN