eitaa logo
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
11.3هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
637 ویدیو
1.2هزار فایل
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان 🏫 دفتر معاونت علمی حوزه علمیه خراسان: ☎️۰۵۱۳۲۰۰۸۴۱۰
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دسته طویریج؛ دسته‌ای به بلندای چهارده قرن هادی انصاری 🔺دسته طویریج ،معروف ترین دسته عزاداری است که خاستگاه آن به منطقه «هندیه» در ۱۰ کیلومتری جنوب شرق کربلا باز می‌گردد؛ اما امروزه مردم نقاط مختلفی از جهان با آن سبک عزاداری می‌کنند و در سوگ سیدالشهداء (ع) بر سر و سینه می‌زنند. 🔺دسته طویریج ، برترین و طولانی ترین و طوفانی ترین دسته حسینی، بشمار می آید. این دسته ، بزرگترین مراسم حسینی در جهان در روز عاشوراء بشمار می آید که هر سال ، روز عاشوراء  بعد از نماز ظهر و عصر از منطقه "قنطرة السلام" واقع در دو کیلومتری شرق کربلای معلی و از سمت شهر طویریج به سمت کربلا به حرکت در می آید. در این مراسم که روز عاشوراء برگزار می گردد جمعیت عظیمی به نشان پاسخ به ندای (ألا هل من ناصر ینصرنا.. ألا هل من ذابٍّ فیذبُّ عنا..) امام حسین علیه السلام به سمت کربلا حرکت نموده و شعار (لبیک یا حسین) و ( یالثارات الحسین) سر می دهند. عزای طویریج صبح روز عاشورا از شهر طویریج از توابع شهرستان الهندیه واقع در ٢٠ کیلومتری حرکت خود را به سمت شهر کربلا آغاز نموده و پیش از ظهر در منطقه ای بنام قنطره السلام واقع در ٢ کیلومتری شهر کربلا توقف نموده و پس از ادای فریضه ظهر و عصر، هیات حرکت خود را به سمت کربلای معلی ادامه می دهد. این هیات با جمعیتی چند صد هزار نفری از اهالی شهر طویریج و مردم کربلا و همچنین زائران و مجاوران حرمین کربلا که در طول مسیر به این هیات ملحق می شوند در بدو ورود به شهر کربلا به خیمه گاه حسینی وارد شده و پس از عبور از صحن مطهر حسینی به سمت صحن مطهر حضرت عباس علیه السلام به حرکت خود ادامه می دهند. جمعیت شرکت کننده در این مراسم شعارهائی از جمله (أبد والله ما ننسی حسینا) و (وا حسین) و شعارهای حسینی دیگر سر می دهند. 🔺در این نوع سوگواری، عزاداران با سرو پای‌برهنه و هروله کنان (دوان‌دوان) به‌سوی حرم امام حسین (ع) حرکت می‌کنند و پس از زیارتی کوتاه، به‌سوی حرم قمر بنی‌هاشم (ع) می‌دوند و پس از زیارت در آن مکان به‌طرف خیمه‌گاه حرکت می‌کنند. آنان در مسیر حرم حضرت اباعبدالله (ع) شعارهایی همچون «لبیک یا حسین»، «لبیک یا داعی الله» و «واحسین واحسین» سر می‌دهند و سپس در مسیر حرم حضرت عباس (ع) ندای «واویل علی العباس» و «یا عباس جیب المای لسکینه» و «الیوم الیوم نعزّی فاطمه» را فریاد می‌کنند. 🔺ریشه این مراسم به همان سال ۶۱ هجری قمری باز می‌گردد که وقتی خبر واقعه کربلا به اهالی روستای طویریج رسید آنان دوان‌دوان به‌قصد یاری حسین بن علی (ع) به سمت کربلا دویدند، اما به‌موقع نرسیدند. از آن پس، اهالی این روستا هرسال این اقدام را تکرار می‌کند و برای سوگواری شهدای کربلا، هروله کنان مسیر ده کیلومتری هندیه تا کربلا را طی می‌کنند. 🔺علًت شهرت این دسته چنین است که مرحوم علامه بحر العلوم متوفای ١٢١٢ قمری در روز عاشورا با عده‌ای از طلاب از کربلا به استقبال دسته سینه‌زنی طویریج رفت. پس از رسیدن عزاداران، ناگهان طلاب مشاهده کردند که سید بحرالعلوم با آن عظمت، وقار و مقام شامخ علمی، عمامه و عبا و عصا را کنار انداخت و وارد عزاداران شد و به سر و سینه زد. عده‌ای از طلاب برای حفظ سلامتی سید بحرالعلوم ایشان را گرفتند تا مبادا زیردست و پا بیافتد. 🔺بعد از اتمام مراسم از آن بزرگوار پرسیدند: چگونه شد که شما در دسته طویریج شرکت کردید و آن‌گونه بر سر و سینه زدید؟ مرحوم سید پاسخ داد: «چرا شرکت نکنم در حالی که امام زمان‌(عج) را مشاهده کردم که با مردم در حال هروله بودند». ایشان توضیح داد: وقتی به دسته سینه‌زنی رسیدم، دیدم حضرت بقیه‌الله (عج) با سر و پای‌برهنه ، میان سینه‌زن‌ها بر سر و سینه می‌زنند و گریه می‌کنند! من نتوانستم طاقت بیاورم و در خدمت آن حضرت به سینه‌زنی و عزاداری مشغول شدم. 🔺پس از این واقعه، حضور در دسته طویریج عمومیت یافت و دیگر اختصاص به اهالی هندیه و طویریج نیست؛ بلکه دیگر شیعیان عراق هم به آن روستا می‌روند و بعد از نماز ظهر عاشورا ازآنجا تا کربلا را می‌دوند. 👇👇👇👇👇👇
🔺در این دسته ملیونی که بزرگترین دسته عاشورایی بشمار می آید ، بیش از دو قرن است به علًت رخداد مرحوم علامه سید مهدی بحر العلوم وحضور او در این مراسم ،  علما ومراجع و عزاداران حسینی ، سعی بر این دارند که در این دسته شرکت نمایند. گفتنی است که در چند دهه اخیر ، بسیاری از دسته وعزاداری های حسینی در جهان ، از این دسته الگو برداری نموده اند. در عراق چنین رسم است که علماء در روز عاشوراء ، با قبایی مندرس وبدون عبا وپای برهنه در حالی که دستاری بر سر قرار داده و دنباله دستار را بر پیرامون گردن خویش بنام ( تحت الحنک) قرار می دهند ، در خیابانها وعزاداری ها وسپس در پایان ، به دسته طویریج پیوسته و هروله کنان با شعارهای یاد شده ، به حرمین گام نهاده وشور وغوغایی را این دسته مشهور وگسترده که عبور آن از خیابانهای کربلا وبین الحرمین متجاوز از سه ساعت بطول می أنجامد ، بوجود می آورد. السلام علی الحسین ، وعلی علی بن الحسین ع ، وعلی أولاد الحسین ع ، وعلی أصحاب الحسین( ع) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
بازهم روز دهم ساعت سه، ساعت سر ساعت وقت ملاقات سری با مادر ساعت رفتن جان از بدن یک خواهر چون خداحافظی پیرهنی با پیکر...
•┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• دربافت سریع اخبار و مطالب زیر با یک کلیک روی مطلب مورد نظر : •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• لینک نشست تبیینی رقابت های علمی نخبگانی ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۵ و دفترچه رقابت های علمی نخبگانی و کلام حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی در باره جایگاه و تاثیر رقابت‌های علمی نخبگانی در علم آموزی+ فیلم و آدرس کانال های پشتیبان آموزشی رقابت های علمی نخبگانی و لینک های ثبت نام رقابت های علمی نخبگانی کشوری و یادداشت استاد حجت الاسلام میهن دوست درباره اهمیت رقابت های علمی نخبگانی و کلام استاد معظم حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی درباره اهمیت رقابت های علمی نخبگانی+صوت و کلام حجت الاسلام و المسلمین دکتر طالقانی:جایگاه فلسفه اسلامی در میان علوم و اهمیت رقابت‌های علمی نخبگانی+فیلم و کلام استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ مهدی زمانی فرد درباره اهمیت رقابت علمی نخبگانی ادبیات و منابع رقابت علمی نخبگانی فقه و اصول سطح ۱ ، ۲ و ۳ و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مجید میردامادی درباره اهمیت رقابت‌های نخبگانی و ضرورت فلسفه آموزی+فیلم و کلام استاد حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه درباره اهمیت رقابت علمی نخبگانی منطق و فلسفه+فیلم و کلام استاد حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی درباره اهمیت رقابت نخبگانی ادبیات و ارتباط با مسئولین و دبیران اجرایی رقابت های علمی نخبگانی و کلام استاد حجت الاسلام و المسلمین طالقانی درباره جایگاه رقابت های علمی نخبگانی و یادداشت استاد حجت الاسلام سیدکمال الدین موسوی درباره اهداف برگزاری رقابت های علمی نخبگانی و کلام استاد حضرت آیة الله محمد حسن صافی گلپایگانی (دامت برکاته) در ارتباط با رقابت علمی نخبگانی کلام اسلامی و فایل صوتی نشست تبیینی جایگاه رقابت های علمی نخبگانی سال ۱۴۰۰ حجت الاسلام و المسلمین فروتن دبیر علمی و مسئول دبیرخانه رقابت‌های علمی نخبگانی کشوری حوزه علمیه خراسان و پوستر و شرایط رقابت علمی نخبگانی معارف قرآن سطح ۲ و ۳ و پوستر جامع رقابت های علمی نخبگانی کشور •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• دبیرخانه رقابت های علمی نخبگانی 🆔️.https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
upahang_-_haddadian_shabe_10_muharram1398_10.mp3
10.68M
ای که به خشکی لبات دریا توسل میکنه موندم چه جوری داغتو دنیا تحمل میکنه سروی که تنها شاهد این برگ ریزونه منم کوهی که میخواد پاشه و دیگه نمیتونه منم گرم طوافم تا غروب سر نیزه ها دور سرت وقت نماز تیر ها سجاده میشه پیکرت این موج که روی تنت با گریه میریزه منم زخمات لب وا میکنه هر بار بوسه میزنم تو کشته ی اشکی و من یک چشم بارونم برات دیدم که گریه میکنه گرگ بیابونم برات دیده میون موج خون، دریای احساسم تو رو ای آشنا تر از همه حق میدی نشناسم تو رو زخمت بهم میگه بمونه، چشمت بهم میگه برو سنگم بیاد از آسمون تنها نمیزارم تو رو با آه شونه میکشم زلف پریشون تو رو با اشک روشن میکنم شام غریبون تو رو •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
💢تحلیل روایات اسلامی؛ مطالعاتی در احادیث فقهی، تفسیری و مغازی 📚کتاب پیش‌ رو به قلم هارالد موتسکی و با همکاری نیکُلت بوخوف و سن آنتونی در سال ۲۰۱۰ از سوی انتشارات لیدن چاپ و به‌تازگی توسط سیدمحمد موسوی‌مقدم ترجمه و از سوی سازمان سمت منتشر شده است. این کتاب مشتمل بر هفت فصل است که پنج فصل نخست آن به قلم هارالد موتسکی، فصل ششم به قلم نیکُلت بوخوف ـ وان دِر وورت و فصل هفتم به قلم سن و. آنتونی می‌باشد. 📗موتسکی در این کتاب کوشیده است با گردآوری پژوهش‌هایی با ویژگی‌های مشترک، از آن‌ها به عنوان منابع بالقوه جهت بازسازی صدر اسلام بهره گیرد و به بررسی روش‌های تاریخ‌گذاری روایات، بررسی خاستگاه احادیث و ارائه چندین ایده و روش نوین برای تحلیل تاریخی احادیث بپردازد. 👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/q76902 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
چرا بدترین جنایات در تاریخ توسط خشکه‌مقدسان صورت گرفته است؟‌ 🔹به طور کلی افرادی که به دین می‌گروند و سپس بیرون می‌روند از افرادی که از اول گرایش پیدا نکرده‌اند خشن‌تر و ضد انسان‌تر می‌شوند؛ زیرا دین به حکم نیروی عظیم خود همه عواطف دیگر انسانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و اگر رفت همه آنها را که در خود هضم و جذب کرده بود نیز با خود می‌برد. این است که افرادی که زمانی متدین بوده و سپس بی‌دین شده‌اند از بی‌دین‌های اوّلی خشن‌تر و بی‌عاطفه‌تر و خطرناک‌تر می‌شوند. 🔸اما خطرناک‌تر از این طبقه، متدینان منحرف‌شده و کج‌سلیقه خشکه مقدس‌اند. این طبقه علاوه بر اینکه عواطف انسانی‌شان تحت‌الشعاع عاطفه دینی قرار گرفته و از تأثیر مستقل افتاده، نیروی دین به حکم اینکه منحرف شده اثر خود را نمی‌بخشد و از آن طرف چون زائل نشده و به صورت انحرافی کار می‌کند به همان قدرت که مقتضای نیروی دین است فعال است. اینها دیگر از هر سبع خطرناک‌تر و وحشتناک‌ترند. 🔹 تاریخ نشان می‌دهد که بی‌رحمانه‌ترین جنگ‌ها، کشتارها، زجر و شکنجه‌ها به وسیله خشکه مقدسان صورت گرفته است. بزرگ‌ترین نمک‌نشناسی‌ها را اینها انجام می‌دهند زیرا «یحْسَبونَ انَّهُمْ یحْسِنونَ صُنْعاً». جنگ‌های صلیبی، جنگ‌های خوارج، حتی فاجعه کربلا ساخته دست این طبقه است. 📝 استاد مطهری، پاسخ‌های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب، ص۷۵-۷۴ 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠صرفا جهت اطلاع 🔺با دقت ببینید ایشان دکتر بهره مند از اساتید برجسته و نامدار میکروبیولوژی از انیستیتو پاستور و رئیس گروه سابق آن هستند، همان دکتری هستند که اسفندماه تو همین برنامه گفته بودند که ویروس دلتا، 5 ماه دیگر به ایران میاد و خیلی خطرناک است، الان تو همین برنامه گفتند که ویروس لامبدا (ژانویه) دی ماه وارد ایران می‌شود که چندین برابر قویتر و کشنده تر از دلتا هست و هیچ درمانی ندارد و راه های فرار از آن چیست ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷نماز حضرت آیت الله اشرفی شاهرودی حفظه الله بر پیکر پاک مرحوم حجةالاسلام والمسلمین حاج آقا سید حسن حسینی 🔺یکی از شاگردان حضرت آیت الله اشرفی: وفات مرحوم حسینی با چه مقدماتی اطلاع داده شد، حاج آقای اشرفی بلند بلند گریه می کرد، باورشان نمی شد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔴 اطلاعیه مهم و فوری ⚠️پیگیری درمانی موارد حاد ابتلا به کرونا طلاب ، اساتید و فضلای محترم و افراد تحت تکفل، در صورت ابتلا به کرونا و شرایط حاد و اضطراری لطفا به آیدی معاونت سلامت مرکز خدمات پیام بدهند تا در زمینه های درمانی(دارو،کپسول اکسیژن،پزشک و بستری) پیگیری های اورژانسی انجام شود. ▶️ 🆔 @khadamat_salamat ♻️ آیدی به صورت پیوسته و مستمر و در تمام ساعات شبانه روز توسط معاونت چک می شود. 💠قرارگاه درمان و فوریت های پزشکی حوزه علمیه خراسان 📣  کانال رسمی اطلاع رسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان https://eitaa.com/joinchat/1085014065Cc2063e5e5b •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مصلای ثامن الائمه آبادان برای بستری بیماران کرونایی بدحال تجهیز شد. 🔺 به علت افزایش شمار بیماران و تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های آبادان، مصلای نماز جمعه این شهر به تجهیزات بیمارستانی جهت پذیرش بیماران کرونایی مجهز شد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔷عطیه_سیدالشهدا 💠عارف بزرگ آیت الله کوهستانی به خطیب شهیر حجت الاسلام صدرایی اشکوری چه گفت؟ 🔹عطیه سید الشهدا،ما را اداره می کند. 🔸ما پیش حضرت حساب دیگری داریم. ✍ آیت الله ري شهري از حجت الاسلام سيد قاسم شجاعي نقل می کنند: قبل از انقلاب حجت الاسلام سيد محمد علي صدرايى اشكوري از وعاظ رشت دچار عارضه قلبي شد، او را در بيمارستان آبان تهران بستري كردند. روزي به اتفاق مرحوم فلسفي به عيادت ایشان رفتیم. 🔹آقاي فلسفي به آقای اشکوری گفتند: وضعتان چه طور است؟ گفت:عطيه آقا سيدالشهدا ما را اداره مي كند. آقاي فلسفي گفتند: ما همه از آقا سيد الشهدا برخورداريم. عرض كرد، آقا ما پیش حضرت حساب دیگری داریم. 🔸آقاي فلسفي پرسیدجريان چيست؟ آقاي صدرايي گفت: يك قطعه باغ چاي دارم كه عطيه سيدالشهدا است و در دوران تقاعد و پيري مرا اداره مي كند. آقاي فلسفي گفتند، از كجا مي گوييد عطيه سيدالشهدا است؟ او جواب داد، من اين باغ را براي معامله قولنامه كرده بودم، دو روز بعد به ديدن آيت الله كوهستاني رفتم، وقتي كه وارد شدم، ايشان فرمودند: صدرایی چرا عطيه ملوكانه را مي فروشي؟ عرض کردم: آقا من با شاه كاري ندارم ! فرمودند:«اين را نمي گويم آقا سيدالشهدا را مي گويم، اين ها اين الفاظ را دزديده اند، يادت هست درجوانی درحرم سيدالشهدا بالاي سرآقا ، سرت را به شبكه نزديك كردي وگفتي: آقا… مي خواهم لطفي کنید كه در دوران تقاعد سر سفره شما اداره شوم، اين باغ اجابت آن دعاست، چرا معامله كردي؟!»حالم منقلب شد، سر خم کردم و دست آقا را بوسیدم بلافاصله به رشت بازگشتم و قول نامه را پاره كردم و تا الان زندگي من ازاين باغ اداره مي شود. 📚 كيمياي محبت ص۹۱ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
4_5899982749015476513.mp3
8.46M
🔺حسین حسین حسین همه عمر برندارم سر از اين خمار مستي که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستي تو نه مثل آفتابي که حضور و غيبت افتد دگران روند و آيند و تو همچنان که هستي چه حکايت از فراقت که نداشتم وليکن تو چو روي باز کردي در ماجرا ببستي   •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔺چشمتان چشمهُ خون باد که بر ریگ روان ....کاروان از بَرِتان آبله پا می گذرد
‍ ‍ شامگاه خنک یکی از روزهای پایان تابستان بود... 🔺مرحوم داریوش شایگان از تجربه زیست علمی‌-معنوی‌اش با مرحوم علامه طباطبایی(ره) می‌گوید. داریوش شایگان در کتاب دیگر خود به نام: «هانری کربن آفاق فکر معنوی در اسلام ایرانی» - چاپ تهران - می‌نویسد: 🔹«... در سال‌های دهه شصت، ما گروه کوچکی بودیم که هرچند وقت یک بار در باغ یکی از دوستان جمع می‌شدیم؛ گروهی از شیوخ فلسفه قدیم، به ویژه علامه سید محمدحسین طباطبایی، مدرس معروف فلسفه در قم و یکی از بزرگ‌ترین مفسران معاصر قرآن که در محفل ما رفت و آمد مرتب داشتند. 🔹من، در اوایل سال‌های دهه شصت، کربن را نخستین بار در همین محفل دیدم...شامگاه خنک یکی از روزهای پایان تابستان بود گروه کوچکی بودیم در محوطه روشنی از باغ مهمانان افتخاری آن شب دو شخصیت سرشناس از شرق و غرب بودند، علامه محمد حسین طباطبایی از ایران، و هانری کربن فرانسوی. 🔹از مایه‌های عمده عرفان نظری سخن می‌گفتیم که می‌بایست موضوع گفت وگوهایمان در آن سال باشد. بحث و گفت‌وگویی که تا پانزده سال پس از آن دیدار نخست ادامه یافت؛ مایه‌هایی با غنایی بی نظیر و ناشنیده و در پیوند با مشکل‌های اساسی هراس درونی آدمی از کهن‌ترین ایام تا به امروز. 🔹یادم می‌آید کربن آن شب به موضوع نخستین گناه آدمی، به هبوط بشر پرداخت و با طرح این مشکل در قالب مسیحیت، از علامه طباطبایی پرسید: «آیا عرفان اسلامی نیز به گناه آغازین معتقد است؟» سپس، با نقل قول از یک مؤلف فرانسوی که اکنون نامش را فراموش کرده‌ام، افزود: دو هزار سالی که از آن گناه آغازین می‌گذرد کارمان را به جایی رسانده است که دیگر از گناه بدمان نمی‌آید. 🔹علامه طباطبایی، با صدای آرامی که به دشواری شنیده می‌شد، چنان که گویی برای خودش زمزمه می‌کرد، در پاسخ گفت: • «هبوط بشر، نقص یا عیب نیست. پس آن قدرها گناه هم نیست. اگر میوه ممنوع نبود، امکانات بیکران وجود، هرگز به منصه ظهور نمی‌رسید.» 🔹لبخند ستایش گر و تأییدکننده کربن هرگز از یادم نمی‌رود؛ لبخند معصومانه‌ای که درهای خلاقیت خودانگیخته اندیشه‌ای نجیبانه را مستقیم بر روی آدمی می‌گشاید. کربن گفت: از آن جا که غرب، حس تأویل را از دست داده، ما دیگر قادر نیستیم به رموز کتاب مقدس راه ببریم و جنبه‌های اساطیری ابعاد قدسی جهان را روز به روز بیشتر به فراموشی می‌سپریم. 🔹نخستین بار بود که من به ابعاد باور نکردنی این اصطلاح که کربن اغلب آن را به کار می برد، و چنان که می‌دانیم، کلید نفوذ به اندرون تأملات وی باقی ماند، پی می‌بردم. • علامه طباطبایی گفت: «بدون شناختن راز، تأويل ناممکن است.» 🔹دو مرد، با وجود دشواری‌های زبان و بیان با یکدیگر توافق کامل داشتند. من به امکانات بیکران این مفهوم (تأويل) با همه نتایج مترتب بر آن بعدها پی بردم. 🔹کربن به من می گفت: منظور از کشف المحجوب همین است، یعنی پرده از باطن حقایق برگرفتن. این دیدارها، حتی پس از عزیمت کربن از ایران، ادامه یافت و ما توانستیم با کمک علامه طباطبایی، به تجربه‌ای یگانه در ایران دست بزنیم؛ یعنی بررسی تطبیقی مذاهب متفاوت جهان را زیر نظر علامه شیعی مذهب سنت شناس آغاز کنیم. ما در طی این بررسی‌ها، ترجمه‌های انجیل‌ها، روایت فارسی اوپانیشادها، برگردان دارالشکوة، سوتراهای بوداییان و تائوته کينگ لائوتسه را پیاپی خواندیم. کتاب اخیر را من و سیدحسین نصر با شتاب به فارسی برگرداندیم و همراه با علامه خواندیم. 🔹وی متون نام‌برده را با تیزهوشی یک پیر روحانی تفسیر می‌کرد و همان قدر از اندیشه هندوان احساس آرامش می‌کرد که از برخورد با عالم معنوی بوداییان و چینیان. او، در این اندیشه‌ها، هرگز چیزی نیافت که آن را از بنیاد با عرفان اسلامی که خود با آن آشنا و مأنوس بود، در تضاد ببیند. 📓 دربارهٔ علامه طباطبایی، صفحه۷۳-۷۴ (خاطرات مستند مرحوم ) 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون من مات علی حب علی مات شهیدا بدینوسیله با عرض تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایشان ،عروج ملکوتی خادم الحسین علیه السلام، ذاکر اهل بیت علیهم السلام، فقیه عالی قدر،ازموسسین خیریه های درمانی و فرهنگی اصفهان و مدرسه حجتیه اصفهانی های مشهد،حضرت آیت الله سید کمال فقیه ایمانی، یار وفادار امام خمینی و مقام معظم رهبری حفظهما الله را خدمت رهبر معظم انقلاب ،روحانیت معظم، عموم مومنان داغدار و بستگان محترم تسلیت عرض می کنیم و از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت داریم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
💠فقیه انقلابی، مجاهد و مردمی 🔺آیت الله سید کمال فقیه ایمانی (متولد ۱۳۱۳ هـ.ش)، از علمای مجاهد و خیّر اصفهان و از شاگردان امام خمینی است. ایشان منشاء خدمات و آثار بزرگ عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و درمانی زیادی بوده است. آیت الله فقیه ایمانی به سفارش امام خمینی،پدید آورنده اولیت تفسیر قرآن به زبان انگلیسی و روسی با عنوان " نورالقرآن فی تفسیر القرآن" می باشد. ولادت و خاندان 🔹سید کمال فقیه ایمانی، در سال ۱۳۱۳ خورشیدی (برابر با ۱۳۵۳ قمری)، در خانواده ای روحانی در محله امام زاده اسماعیل اصفهان چشم به جهان گشود. پدر ایشان آیت الله حاج سید مصطفی فقیه ایمانی و پدر بزرگشان آیت الله حاج کاظم، از علمای بزرگ اصفهان بودند. تحصیلات و اساتید 🔹سید کمال فقیه ایمانی، پانزده ساله بود که وارد مدرسه جده بزرگ اصفهان شد؛ مدرسه ای که محل تحصیل و تدریس بسیاری از بزرگان و اعلام بود. جامع المقدمات را نزد آقای شیخ محمدحسن نجف آبادی آموخت و مطوّل را زیر نظر آیت الله ادیب خواند. در همان مدرسه، حجره نشینی را تجربه کرد و در حجره پدر و دایی اش به تحصیل و زندگی طلبگی ادامه داد. در این میان، هم بحث هایی نیز برای خود پیدا کرد. آقای حاج احمد امامی و ابراهیم امینی، هم دوره ای و هم بحث های سید کمال بودند. سید کمال تحصیلات مغنی را در اصفهان گذراند و پس از کسب مقدمات در مدرسه جده، راه قم را در پیش گرفت. سید کمال چند سال اول را با برادر بزرگ تر خود در مدرسه دارالشفا هم حجره بود و بعد به مدرسه فیضیه رفت که با بزرگانی مثل احمدی گلپایگانی و شهید باهنر هم حجره شد. او در سال ۱۳۳۳ شمسی، لباس روحانیت را به تن کرد و به دیدار امام خمینی نیز رفت. امام او را در آغوش گرفت و این روز فرخنده و این اتفاق مبارک را به وی تبریک گفت، سپس فرمود: «از امروز تاج رسول الله بر سر شماست. مبادا در راه رفتن، خندیدن و حرکات خود کاری کنید که برای اسلام زیان بار باشد!». 🔺سید کمال در مدت تحصیل در حوزه، از محضر استادان دیگر نیز بهره برد و به مدرسه های گوناگون چون مدرسه حجتیه، فیضیه، دارالشفا و مدرسه خان رفت. همچنین، در محضر استادان بزرگواری چون آیت الله نوری همدانی، حاج شیخ عبدالجواد اصفهانی، آیت الله مجاهدی تبریزی، آیت الله طباطبایی، آیت الله سلطانی و آیت الله مشکینی شاگردی کرد. مدارج علمی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و به مراتب بالا دست یافت. سید کمال پس از گذراندن سطح، به فراگرفتن درس خارج روآورد و توانست کتاب الزکوة را نزد آیت الله داماد و کتاب الصلوة رانزد آیت الله العظمی بروجردی به پایان برساند. وی همچنین، از درس خارج آیات عظام امام خمینی و آیت الله العظمی گلپایگانی بهره برد. تدریس و تبلیغ 🔹آیت الله فقیه ایمانی به علت فوت پدرش به اصفهان بازگشت و خدمات گسترده تبلیغی و علمی خود را آغاز نمود. ایشان در اصفهان، به تدریس و تربیت طالبان علوم دینی پرداخت و برای شروع تدریس، شرح لمعه را برگزید. پس از آن جلسه درس رسائل را برپا کرد و توانست مشتاقان زیادی را جذب کند. مبارزات سیاسی در روزهای حکومت ستمشاهی، آیت الله سید کمال فقیه ایمانی به شدت زیرنظر بود. ایشان وجوه شرعی را با اسم مستعار برای امام خمینی می فرستاد. مأموران ساواک که این مطلب را دریافته بودند، ادعا داشتند که ایشان در ظاهر نماینده آیت الله خویی است، ولی در عمل به سود امام کار می کند. امام نیز با واسطه آیت الله فقیه ایمانی برای آیت الله خادمی پیام ارسال می کردند. در یکی از این پیام ها، آیت الله فقیه ایمانی با منزل آیت الله خادمی تماس می گیرد و می گوید: «آقا از نجف تلفن کردند که اجازه بدهید نماز و منبر آزاد شود. الان دولت از خدا می خواهد منبر و نماز تعطیل باشد.» وی دعوت ساواک برای استقبال از شاه را به علت کسالت نپذیزفت و مورد غضب آن ها واقع شد. همچنین روزی که روزنامه اطلاعات مقاله توهین آمیزی درباره امام چاپ کرد، آیت الله فقیه ایمانی روحانیون اصفهان را فراخواند و آنها را از این رفتار زشت آگاه ساخت. سپس با محکوم کردن روزنامه تأکید کرد که باید حرمت مراجع حفظ شود و مسئولان باید به این امر رسیدگی گنند. 🔺آیت الله فقیه ایمانی درباره نحوه دستگیریشان توسط ساواک می گویند: «شب اول حکومت نظامی اصفهان که ماه رمضان هم بود وارد منزل بنده شدند، منزل حقیر مرکز فعالیت علماء اعلام و انقلابیون واقع شد و به دلیل همکاری با نهضت امام خمینی و رساندن پیام ایشان به مردم پس از مزاحمت زیاد نیروهای طاغوت مرا به مرکز نیروهای ارتش و نظامی بردند. دو روز بازداشت بودم سپس به زندان منتقل شدم تا بالاخره دادستان نظامی برای من حکم صادر کرد و اعلام نمود با توجه به اینکه منزل وی مرکز توطیه علیه شاه و نظام شاهنشاهی بوده و با آیت الله خمینی ارتباط دارد برای من تقاضای اعدام نمود». اما پس از چندی، با اعلام آزادی زندانیان سیاسی ایشان نیز از زندان آزاد شدند. 👇👇👇
فعالیتهای فرهنگی و عمرانی 🔹آیت الله حاج سید کمالی فقیه ایمانی منشا خدمات و اثرات بزرگ عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و درمانی زیادی بوده اند. از جمله می توان به عناوین ذیل اشاره کرد: تهیه و تدوین «نورالقرآن فی تفسیر القرآن»: آیت الله فقیه ایمانی درباره سفارش امام خمینی جهت تفسیر انگلیسی قرآن می گوید: «... یک بار رفتم خدمت حضرت امام. فرمودند: «آقای فقیه علمای بزرگوار گذشته شاید غفلت کردند یا توجه خاصی نبوده که تفسیر قرآن به زبان انگلیسی و روسی نداریم. ترجمه داریم اما تفسیر نداریم. خواهش می کنم شما همه کارهای آخوندی را بگذار کنار و وارد این مرحله شو که این کار زنده شود.» من هم گفتم: چشم اطاعت می کنم.» گفتند: «هر کاری هم داری من در خدمتم.» گفتم: نه من فقط دعا می خواهم. دعا کنید که بتوانم. گفتند: «چند نفر هم به میدان آمدند اما عقب زدند. سفت و محکم برو جلو بلکه به حول و قوه خدا این کار انجام گرفت.» آمدم اصفهان و چند نفر از رفقا را جمع کردم. بنا شد فارسی این کار را خودم انتخاب کنم. از چند تفسیر سنی و شیعه گلچین می کردم. مواردی که رویش حساسیت بود را نمی آوردم. اخبار اهل بیت علیهم السلام از فریقین را هم چاشنی آن می کردم. آن گروه این را از من می گرفت و ترجمه می کرد. در زمان حیات امام سه جلدش بیرون آمد. باقی اش هم بیست جلد شد. آقا خیلی از این کار خوشحال بودند...؛ تفسیر در بیست جلد به انگلیسی منتشر شد و نسخه روسی هم چون حروف و صفحه اش را ریزتر گرفتند، هجده جلد شد...». تفسیر «نورالقرآن فی تفسیر القرآن» گلچینی از تفسیرهای گوناگون است که با چشم پوشی از اختلاف های لغوی و موارد اختلاف شیعه و سنی، مجموعه ای روان و قابل اعتماد را به مخاطبان عرضه کرده است. روزانه ۶۰ تا ۷۰ جلد تفسیر برای درخواست کنندگان فرستاده می شد، حتی برخی از کشورها نیز خود تصمیم به چاپ این کتاب گرفتند. همچنین، این کتاب در اینترنت نیز موجود و در اختیار علاقه مندان است. ایجاد کتابخانه بزرگ و با حجم زیادی از کتاب های ارزنده به نام کتابخانه امیرالمومنین علیه السلام و مرکز تحقیقات و پژوهشهای علمی ایجاد و تاسیسن حوزه علمیه اصفهان به نام دارالحکمه باقر العلوم علیه السلام با گنجایش بیش از ۱۰۰۰ طلبه و پرداخت هزینه تحصیلی به طلاب علوم دینی پژوهش، چاپ و نشر کتابهای ارزشمند در این مرکز شیعه و فرستادن آنها به سراسر جهان تاسیس بیمارستان امام حسین علیه السلام و مرکز تخصصی بیماری های عفونی بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم علیه السلام بیمارستان زنان و زایمان حضرت زهرا (سلام الله علیها) درمانگاه شهدا مدرسه حجتیه مشهد تاسیس صندوق جهیزیه سفرهای تبلیغی به خارج از کشور از جمله هلند، بلژیک، کویت، عراق، لبنان، بوسنی، پاکستان و… صندوق قرض الحسنه ساخت واحد های مسکونی برای طلاب 🔺 رحمت و رضوان الهی بر این فقیه عالیقدر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠همت بلند دار که مردان روزگار از همت بلند به جایی رسیده اند. 🔺دانشجویی که با معدل ۱۳ از دانشگاه آمد بیرون و می خواست پول دار ترین فرد ایران شود. 🔺 دکتر کوروش شاه پسند 🔺قدرت اراده 🔹اگر پسندیدید ،دیدنش را به دیگران هم توصیه کنید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛