#نشر_حداکثری
🌙 شب نوزدهم شبِ شرمندگیه
🔅 التماس دعا..
#آقامجتبی_تهرانی
💠 خانه طلاب جوان 🔰
eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سرنوشت حوزه و انتخابات شورای عالی
📝 پرونده ویژه مناهج
🖋 درآمد / علی مهدوی
🔹 میتوان گفت تاثیرگذارترین رکن در حرکت و برنامههای حوزههای علمیه، «شورای عالی حوزههای علمیه» است؛ چراکه سیاستگذاریهای کلان و تعیین خط مشی حوزههای علمیه در دستان مصوبات و تصمیمات این شورا است. شورایی هفت نفره که توسط اعضای محترم جامعه مدرسین برای چهار سال انتخاب میشوند و سکان هدایت حوزه علمیه را در دست میگیرند.
🔹 طبعا قوت و پر تحرکی این شورا، موجب نشاط و حرکت پرشورتر و علمیتر حوزههای علمیه خواهد بود کما اینکه خدای ناکرده رکود و کمتحرکی آن باعث افت و نکس حوزههای علمیه خواهد بود.
🔹 با توجه به اینکه در آستانه انتخابات دور هشتم شورای عالی حوزههای علمیه هستیم پانزدهیمن پرونده #مناهج با عنوان «سرنوشت حوزه علمیه و انتخابات شورای عالی» سعی دارد پیشنهاداتی را در راستای تشکیل هرچه بهتر هشتمین دوره شورای عالی ارائه کند و صدای طلاب باشد در ارائه این پیشنهادات به جامعه محترم مدرسین.
✍🏻 اساتید، فضلا و تمامی فرهیختگان محترم عضو مناهج، میتوانند یادداشتها و نظرات خود را برای تحریریه مناهج ارسال کنند.
〰〰〰〰〰
🗂 #انتخابات_شورای_عالی
#سرنوشت_حوزه
#جامعه_مدرسین
@Manahejj
هدایت شده از روزنه
نقد سیدمحمود خسروشاهی بر کتاب پراشکال #هادی_نامه جعفریان
باید هادی را شناخت؛ سپس به نگارش هادی نامه اقدام کرد!!
[صفحه 1 از 2]
💥بسیار_مهم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
چنان خشک سالی شد اندر دمشق
که یاران فراموش کردند عشق
غم خشکسالی فروکش کرده و غم بیماری فراگیر شده است. در این ماههای پر ملال، والد معظم آیت الله خسروشاهی نیز رخ در نقاب خاک کشید. در این مدت، بسیاری از عزیزان و فرهیختگان همت کردند و جنبه ای از شخصیت ایشان را به تصویر کشیدند. در این میان کتابی به بهانه ی ارج نهادن به مقام مرحوم والد منتشر شد. این اثر "هادی نامه" نام داشت و آقای رسول جعفریان آن را گردآوری کرده بود. از زحمتشان سپاس گزارم، اما این مجموعه را چندان در راستای دغدغه ها و تاملات مرحوم والد نمی بینم.
ابتدا می باید استاد را شناخت و بعد ...
◀️ این کتاب پر حجم که بیش از هزار صفحه است و تصویری از آیت الله خسروشاهی بر جلد آن نقش بسته است، مخاطب را مجاب می کند که با خرید آن ، می تواند به زوایای پیدا و پنهان شخصیت ایشان واقف شود. مبلغ 150 هزار تومان را هزینه می کند و به امید شناخت بیشتر، کتاب را به مطالعه می گیرد. غافل از اینکه این اثر به اندازه ی کتابچه ای هم در خصوص استاد خسروشاهی به سخن نپرداخته است.
شاید بتوان جفایی که در حق خریدار این کتاب می شود را در ذیل حکمی شرعی در آورد و یکی از احکام فقهی را بر چنین عملی مترتب دانست. اینچنین هم اگر نباشد اما این را می دانیم که این خلاف اخلاق است.
این هم از معایب تحقیق در سرزمین ماست که کمیت را ملاک و معیاری برای برتری می دانیم و پای کیفیت را چندان به میان نمی آوریم. وقتی که این کتاب پر حجم منتشر شد، برخی به همین کمیت بالای آن توجه دادند و آن را ملاکی برای برتری قلمداد کردند. گفته شده که پیش از چهلم آیت الله خسروشاهی کتاب در این حجم بسیار منتشر شده است. از همین رو حضرت آقای جعفریان را مورد تکریم قرار دادند. اما این حجم بالا اگر نکته ی حسنه ای هم باشد، مرحوم والد ابدا به آن توجهی نداشت. اینگونه تلاشها را کشکول می دانست. به دفعات شاهد بودم که ایشان برای انتشار یک متن مختصر پانزده تا بیست بار آن را مورد ویرایش و بازبینی مکرر قرار می داد.
بارها از ایشان شنیدم و به عینه می دیدم که کارهای با حجم بالا را تورقی می کردند و به کناری می گذاشتند. همیشه به این نکته اشاره می کردند که در بسیاری موارد ، کیفیت فدای کمیت شده است.
◀️ اما اینک اثری به بهانه ارج گذاری ایشان !! منتشر می شود که صرفا به حجم عظیم آن تاکید شده و به مدت کوتاه بیست روزه ی آن توجه می شود. این موعدهای بیست روزه و چهل روزه بعضا یاد آور وعده های صد روزه است!! وعده ی آب است اما جز سرابی به ارمغان نمی آورد.
به این نکته، نیک واقفم که ارج نامه و یادنامه ها به همراه مقالات بسیار و پژوهشگران فعالی تهیه می شود. این رویّه ی مقبول و مرسومی است.
◀️اما در نظر بگیرید مجموعه هایی را که استاد دکتر مهدی محقق و سپس جناب دکتر بلخاری در انجمن آثار و مفاخر ایران منتشر کرده و میکنند. نه حتی این نهادهای برگزیده که حتی محققین کوشای دیگری را در نظر بگیرید که چگونه به معرفی فرهیختگان این دیار می پردازند. از آن جمله است آقای علی دهباشی. مجموعه های بخارا که به همت ایشان منتشر میشود هر کدام به تنهایی برای شناخت یکی از فرهیختگان کفایت می کند و هر کدام برای ثبت در تاریخ فرهنگی ایران بسنده است. در عرصه ی روحانیت و علما نیز آثاری که حضرت استاد رضا مختاری در موسسه کتابشناسی شیعه و استاد ناصرالدین انصاری قمی یا جناب حاج آقا محمد تقی انصاریان از بزرگان عرصه نشر معارف اهلبیت علیهم السلام به انتشار می رسانند، می تواند نمونه و الگویی نیک در معرفی شخصیتهای فرهیخته قلمداد شود.
اما وقتی که ملاک سرعت و کمیت بالا و افزون بود، پشت پا به اصول و اسلوب تحقیق زده می شود و بعضا آثاری کم مایه منتشر می گردد و هادی نامه نیز از این کم مایگی رنج می برد ، واقعیتی که در تنظیم و چینش مطالب می توان این را به خوبی دریافت.
@rozaneebefarda
ادامه 👇
هدایت شده از روزنه
نقد سیدمحمود خسروشاهی بر کتاب پراشکال #هادی_نامه جعفریان
◀️ کتابی که در ارج و منزلت مرحوم والد نگاشته شده با مقاله ای انتقادی از آیت الله #استادی آغاز می شود.
آیت الله استادی متنی را در نقد کتاب "خاندان علم و تقوا، فقاهت و سیاست" نوشته و در آن به برخی ایرادهای ویرایشی و ارجاع دهی پرداخته اند. البته تاریخ نگارش این مقاله را نمی دانم اما انتظار از آیت الله استادی بیش از این بود. باید اشاره کنم که اندک زمانی بعد از چاپ کتاب در سال 1395 شمسی و به سفارش والد رحمت الله علیه نسخه ای را خدمت حضرت آقای استادی حفظه الله ارسال داشتیم. حال چه شد که ایشان پس از سه سال از زمان چاپ و توزیع کتاب، به این ایرادهای ویرایشی نه چندان مهم دست یافته و بدان تمسک می کنند؟ انتظار این بود که اگر نکته ای نیز داشتند در این مدت با مرحوم والد در میان می گذاشتند تا پاسخ ایشان را هم دریافت کنند نه این که بعد از رحلت والد ...
در ثانی در کتابی که به بهانه ی ارج نامه ی آیت الله خسروشاهی چاپ شده است، چنین متنی چرا می باید در سر فصل کتاب قرار گیرد؟ این غفلت گردآورنده ی اثر را می رساند.
◀️ آقای جعفریان، مجموعه ای از پژوهشگران را برای انتشار این ارج نامه به همکاری طلبیده اند. برخی از محققین حاضر در این مجموعه، کمتر شناختی از مرحوم استاد خسروشاهی دارند. کمتر به مرام ایشان واقفند. این را می توان با مطالعه بعضی مقالات این مجموعه دریافت. البته وقتی که ملاک و معیار جمع آوری مطالب، مدت زمان چهل روزه باشد، انتظاری بیش از این هم نمی رود.
الغرض این نحوه مواجهه را تکریم استاد خسروشاهی نمی دانیم. به قول یکی از فضلای حوزه علمیه این ارج نامه بود یا نقص نامه ⁉️
◀️ و شگفت و تاسف آور اینکه استاد مهدوی راد هم در این میان ترجیح داده اند که وظیفه ی تحقیق در آثار مرحوم والد را به محققین تبریزی محول کنند و آنها را به چاپ یادنامه تشویق کنند. نمی دانم از چه زمانی مرسوم شده که بر اساس محل تولد محققین، اولویت بندی صورت می پذیرد؟!!
کسی که کمترین آشنایی با شخصیت بین المللی مرحوم والد داشته باشد و حتی برخی آثار ایشان را خوانده باشد به خوبی در می یابد که ایشان نه نگاهی قومی را می پسندیدند، نه رویکردی ناسیونالیستی؛ نه نگاهی صرفاً وطن پرستانه و نه حتی نگاههای جناحی در کارنامه ی ایشان برجا مانده است. نه تفاوت بین حوزوی و غیر حوزوی را باور داشتند و نه حتی فقط بر اساس مذهب شیعه به قضاوت می پرداختند. این امور کمتر جایگاهی در نظر مرحوم پدرم داشت.
◀️ایشان کسی بود که از بیست سالگی با شخصیتهای جهان اسلام مکاتبه و رابطه ای دیرین با اکثر سران حرکتهای اسلامی داشت. با افرادی مراوده داشت که شاید بعضی از دوستان وزارت خارجه نیز هنوز نام و نسبشان را نشنیده باشند.!!
ایشان کسی بود که از سالها قبل از انقلاب به عنوان یک شخصیت بین المللی مطرح بود. رابطه ی ایشان با الازهر مصر را کمتر شخصیت ایرانی داشته است.
ایشان کسی بود که امضایش پای دهها بیانیه علمای بلاد اسلامی در دفاع از حق مسلمانان و آزادی فلسطین و... بوده اما هیچگاه حاضر نشد که نامش در دسته بندیهای موهوم قرار بگیرد.
◀️حال پس از رحلت ایشان بیاییم و نگاهی صرفا قومی را ترویج دهیم و از محققان تبریزی بخواهیم تا قدر همشهری!! خود را بدانند و قدمی در معرفی ایشان بردارند؟ این سخن نشان از عدم اطلاع دقیق نسبت به سیره ی مرحوم والد دارد و متاسفانه این عدم شناخت، در هادی نامه ! نیز رخ نمایی می کند. برخی مقالات این مجموعه، گویی مدح شبیه به ذم را تداعی می کند. در برخی خاطره گوییها از مرحوم خسروشاهی، رعایت انصاف نشده و بعضا از سر غفلت از مرام آن مرحوم سخنی گفته شده است. به عنوان نمونه ای کوچک، در ذکر خاطره ای گفته شده که آیت الله خسروشاهی به دلیل کدورتی که با بیت امام خمینی داشت به تشییع جنازه حاج سید احمد خمینی نرفت. این سخن، از عدم آشنایی کافی با منش مرحوم والد حکایت می کند چرا که ایشان در کمتر مجلس تشییعی حضور مییافتند و عدم حضورشان قاعده بود و نه استثناء.
◀️ بنای بنده بر اتلاف وقت خود و سایر عزیزان نبوده و نیست. اما بر خود فریضه می دانم که هر کجا بزرگوارانی خواسته یا ناخواسته به تحریف یا تقلیل شخصیت ایشان و یا مصادره به نفع جریان و گروهی خاص بپردازند، پاسخی را بر اساس مسلک و مشی ایشان عنوان کنم. ممکن است که در این میان، برخی رنجیده خاطر شوند و یا دلی مکدر شود، اما این رنجش را بر تحریف واقعیت ترجیح می دهم. این مرامی است که در تمام 25 سالی که توفیق خدمت به ایشان در مرکز را داشته ام، دیده ام و به آن پایبند خواهم بود . البته در این مدت سخنان غیر دقیق دیگری نیز به ایشان منتسب شده که در وقت مناسب و توسط مرکز پاسخ داده خواهد شد.
شرح این هجران و این خون جگر
این زمان بگذار تا وقت دگر
مرکز بررسی های اسلامی قم
سید محمود خسروشاهی
23اردیبهشت 1399
هدایت شده از روزنه
#شریعتمدارنامه یا #هادی_نامه؛ مسئله این است!
#تلنگر
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
انتشار کتاب هادی نامه در آستانه چهلمین روز درگذشت جناب استاد خسروشاهی، از نظر سرعت عمل، اقدام قابل تقدیری بود اما....
محتوای کتاب که با هدایت شخص آقای #رسول_جعفریان گردآوری شده، از جهات متعدد قابل خدشه و نقد علمی است.
انشاءالله به زودی نقد مستند و تفصیلی تحریریه تاریخ روزنه بر محتوای این کتاب منتشر خواهد شد اما در این یادداشت کوتاه، اجمالا قابل عرض آنکه:
اولا بخش معظم از محتوای کتاب کاملا بی ربط به جناب استاد خسروشاهی و مصداق بارز #کتاب_سازی است که البته متاسفانه جناب جعفریان ید طولایی در این باب دارند و در پیشینه و کارنامه ایشان به وفور آثاری با عناوین متکثر و محتوای تکراری را شاهدیم که خود موضوع مقالات مجزاست(صد البته این نقیصه، نافی زحمات و ابتکارات و تولیدات علمی ایشان نیست)
ثانیا اغلاط و تحریفات تاریخی در این اثر کم نیست و وجود چنین تحریفاتی در ارج نامه استاد منصف، متتبع و مدققی چون مرحوم خسروشاهی، بی مهری و بی انصافی به تاریخ معاصر و به شخص مرحوم خسروشاهی است. ضمن آنکه از جهت #مخدوش_سازی_حافظه_تاریخی_ایرانیان نیز بسیار خسارت بار است.
ثالثا این اثر از یک پی رنگ تاریخی نامرئی برخوردار است که گاه نشانه های آن آشکار شده است. و آن اینکه، در موارد متعدد به تجلیل و تمجید از #شریعتمداری و جریان #دارالتبلیغ پرداخته و در حقیقت نوعی عقده گشایی تاریخی علیه جریان انقلاب اسلامی محسوب می شود که مستندات آن در حال تجمیع و در قالب مقاله ای مفصل ارائه خواهد شد.
از همین رو این اثر بیش از آن که هادی نامه باشد، شریعتمدارنامه است!
رابعا هادی نامه در واقع از شبکه مرتبطین با جعفریان رونمایی کرده(جز موارد معدود از آقایان مستقل) و از این جهت بسیار واجد اهمیت است. این شبکه در دو دهه گذشته در اتوبان فرهنگ و تاریخ ایران از قم تا تهران و نجف و برخی مراکز اروپائی، فعال بوده، از امکانات جمهوری اسلامی به غایت برخوردار و در عین حال کارنامه قابل دفاعی در پی گیری دیدگاه های امام و رهبری در عرصه تاریخ، سیاست و فرهنگ ندارد که در جای خود قابل نقد و ارزیابی جدی است.(این گزاره البته در مورد همه نویسندگان هادی نامه صدق نمی کند؛ عمومیت دارد اگرچه کلیت ندارد)
توجه به این نکته ما را با نوعی تاریخ نگاری جناحی و جریانی مواجه می کند، که معلوم نیست در بازخوانی تاریخ، تا چه میزان به واقعیت ها توجه دارد و تا چه اندازه مسائل جناحی را ردیابی می کند.
رسول جعفریان اگرچه در دوران گذشته در میان برخی طیف ها تا حدودی به حریت و استقلال شناخته می شد اما اکنون به واقع بایدا او را از #تاریخ_نگاران_اعتدال بازشناسیم. امری که در موضع گیری ها و پروژه های علمی اخیر او واضح است و صدالبته این لقمه بسیار بزرگتر از گلوی خرده جریان اعتدال بود و جا داشت جناب جعفریان تا این پایه خود را قربانی مطامع سیاسی خرده جریان اعتدال نکند، اما چه می توان گفت که فعلا چنین طریقه ای پیش گرفته است.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴این یهودیان پرچم منحوس اسرائیل رو برداشتن و بازش کردن بعد با کمال احترام اونو آتش زدن و گفتن صهیونیستهای اسرائیلی نماینده یهودیان نیستند و اسرائیل نام اونارو دزدیده
این یهودیان عقل و شعورشون از بعضی دکترهای زیبا بیشتره که میگن به پرچم این رژیم اشغالگر و کودک کش باید احترام گذاشت/هاونکوب
@bidariymelat
@HowzehEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐ولایت فقیه، مدیریّت اصلح 1
🎥دیدگاه جالب امام خامنهای(روحی فداه) در رابطه با بنای تاریخی تخت جمشید
📍تبیین اندیشه های ولایت👇
https://eitaa.com/joinchat/4110221316Cf38a874912
#هشدار
◾️جذابیت نرخ باروری ایران طی سالهای ۱۸۰۰ میلادی تا ۲۰۲۰ برای ملیندا گیتس واظهار خوشحالی وی از سقوط آن...
❗️بد نیست بدانیم، ملیندا گیتس موسس بنیاد خیریه ای است که مهمترین کارش تولید واکسن است و یکی از مهمتربن واکسنهایی که ایجاد ناباروری طولانی مدت میکند واکسن کزاز است!
@tahavol_howze
@HowzehEnghelabi
آقای کمیل باقرزاده #فرزند_سردار_باقرزاده
هرشب،جلسات طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن حضرت آقا را درصفحه اینستاگرام رهبرانقلاب با سه میلیون ونیم مخاطب! تبیین میکند،این نوع چهره سازی وخرج کردن ازاعتبارپیج رسمی سایت رهبرانقلاب مزید برانتقادات جدیِ پیشین بچه های انقلابی ازمسئولان سایت آقا درعدم استفاده ازمطالب مجاهدان وعدم حضورعلامه مصباح وشاگردان انقلابی وهزینه داده ی ایشان دراین رسانه شده است.
رویکرد سایت متاسفانه برعکس بوده که مصاحبه با محمدجواد ظریف درخصوص فلسطین و معامله قرن!! و ولایتی درباره گام دوم انقلاب!!! و مصاحبه باافراد مسئله دار دیگری همچون محسن اسماعیلی،تخت روانچی و... ادامه همان خط انحرافی است.
سوال این است،چرا علامه مجاهد مصباح یزدی درحد این سید درسایت حضرت آقا جایگاه وحضور ندارد؟
شنیده ایم درفضای نظامی حضور داشته اند.
آیا سابقه مبارزه وجهاد برای مقابله باظلم،جهل،انحراف وفساد دارد؟
ما ایشان را همچون دهها نفرازطرفداران ارزش ها واصحاب حق درمقابله بامفسدین ومسئولان نااهل ونامحرم درنهادهای مختلف دولتی وغیردولتی نمی بینیم.
و آقای باقرزاده همچون خیلیها ساکتند وشایدبتوان گفت درتحقق مرحله دولت اسلامی ایشان هم آقا را تنها گذاشته اند.
وکسی میتواند تبیین بیان ولایت کند که حضور اجتماعی اش درتمام ابعاد درطول وپیروی ازسیره مبارزاتی امام خامنه ای باشد.
تذکر:ما معاذالله هیچ مسئله شخصی با این برادر بزرگوارنداریم وسخن اصلی ما نقد مسئولان مرکزحفظ ونشر آثارحضرت آقاست که در موارد مختلف خط انقلاب را طی نمیکنند بلکه حتی خط و تحلیل اشتباه به مخاطبان ارائه میدهند👇
@howzehenghelabi
هدایت شده از هوشدار
🔹متن پیام امام خامنهای بدین شرح است:
بسماللهالرحمنالرحیم
جوانان و دانشجویان عزیز
در این گردهمائی دانشجویی مجموعههای متعددی از دانشجویان شرکت کردهاند. این نقطهی روشن دیگری است که جذابیت طبیعی گردهماییهای دانشجویی را مضاعف میسازد.
دانشجوی متعهد و آگاه از پیش از انقلاب تاکنون همواره در جستجوی #مهمترین_مسائل جاری کشور بوده است. او با انگیزهی آگاهی و نشاطی که لازمهی محیطهای دانشجویی است در پی آن است که آرمانهای والا و #تعهدآور خود را در پیگیری این گونه مسائل جستجو کند و در راه تحقق آن گام نهد. این نیز خصوصیت طبیعی دیگری برای محیطهای دانشجویی است.
امروز سرآغاز فهرست بلند مسائل کشور مسئلهی #عدالت است. دانشجوی جوان اگرچه خود برخاسته از قشرهای مستضعف جامعه هم نباشد، به #عدالت_اجتماعی و پر کردن شکافهای طبقاتی به چشم یک آرزوی بزرگ و بیبدیل مینگرد.
این احساس و انگیزه در دانشجو پر ارج و مبارک است و میتواند پایهی #قضاوتها و #برنامههای_عملی او برای حال و آینده باشد. اگر عدالت ــ عدالت واقعی و ملموس و نه فقط سخن گفتن از عدالت ــ آرزو و آرمان و هدف برنامهریزیهاست، پس باید هر پدیدهی ضدعدالت در واقعیات کشور #مورد_سؤال قرار گیرد.
#مسابقهی_رفاه میان مسؤولان، بیاعتنایی به گسترش #شکاف_طبقاتی در ذهن و عمل برنامهریزان، #ثروتهای_سربرآورده در دستانی که تا چندی پیش تهی بودند، هزینه کردن اموال عمومی در اقدامهای بدون اولویت، و به طریق اولی در کارهای صرفا #تشریفاتی، میدان دادن به عناصری که #زرنگی و #پررویی آنان همهی گلوگاههای اقتصادی را به روی آنان میگشاید، و خلاصه پدیدهی #بسیار_خطرناک انبوه شدن ثروت در دست کسانی که آمادگی دارند آنرا هزینهی کسب #قدرت_سیاسی کنند و البته با تکیه بر آن قدرت سیاسی اضعاف آنچه را هزینه کردهاند گرد میآورند.
اینها و امثال آن نقطههای #استفهام_برانگیزیست که هر #جوان معتقد به عدل اسلامی ذهن و دل خود را به آن متوجه مییابد و از کسانی که #مظنون به چنین تخلفاتی شناخته میشوند #پاسخ_میطلبد و همچنین در کنار آن از #دولت و #مجلس و #دستگاه_قضایی عملکرد قاطعانه برای ریشهکن کردن این فسادها را #مطالبه میکند.
امروز این #مهمترین و #مطرحترین مسئلهی کشور ماست و نسل جوان دانشجوی متعهد و مؤمن نمیتواند نسبت به آن #بیتفاوت بماند.
توفیقات همگان را از خداوند متعال خواستارم.
والسلام علیکم و رحمه الله
سیدعلی خامنهای
١٣٨١/٠٨/٠٦
http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=3150
@houshdar