#صدای_طلبه
👈🏻 کانال خبری قم داخل ایتا که یکی از بیشترین مخاطبین خبری قم رو دارند دانسته یا ندانسته محلی شده برای برخی اتهامات و توهین هابه حوزه و روحانیت، هر چند درقالب ارسال نظر مخاطبان
❓آیا روابط عمومی حوزه نباید در مقام پاسخگویی قیام کند؟
▪️کانالهایی که رسانه های حوزوی و انقلابی را با بهانه های پوچ،تخریب می کنند، چرا در برابر دیگر رسانه ها، منفعلانه عمل می کنند؟
💬سرباز ولایت
@tahavol_howze
@HowzehEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خامنه ای:
✳️حوزه ی مطلوب را باید با مبارزه به دست آورد!
تحول حوزه
@HowzehEnghelabi
هدایت شده از هوشدار
🔷 انتقام ردصلاحیت
🔸اعضای مجلس دهم در واپسین روزهای جلوس بر کرسیهای سبز، فضا را برای مصوبات سیاسیکارانه فراهم دیدهاند. قسمت جدید انتقام اینان از شورای نگهبان بدلیل ردصلاحیت مفسدین سیاسی، اخلاقی و اقتصادی نیز هجمه به جایگاه حقوقدانان شورای نگهبان بود.
🔹وادادهها که از اعتلای انقلابی حقوقدانان شورای نگهبان در سال گذشته و در نتیجه عملکرد انقلابیتر این شورا در ایام انتخابات اخیر عصبانیاند، امروز چهار تغییر عمده را در آییننامه داخلی مجلس مصوب کردند: رئیس قوه قضا موظف به معرفی دو برابری تعداد نامزدین حقوقدان باشد، حقوقدانان با آراء دو سوم مجلس انتخاب شوند، امکان رأی عدم صلاحیت برای حقوقدانان توسط مجلس میسر شود و امکان انصراف حقوقدانان کاندیدا به قبل از ورود به دستور کار محدود شده و رئیس قوه قضا ملزم به معرفی جایگزین شود. درحقیقت اما این طرح نماد اتمّی از کینه های بدریه و حنینیه مجلسی است که اکثرشان یا توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شدهاند یا توسط رأی مردم!
1⃣اولا درباب تعیین تکلیف برای رئیس قوه قضا، مطابق با تفسیر شورای نگهبان از اصل ۹۱ قانون اساسی در سال ۸۰، اختیار تعداد حقوقدانان معرفی شده با رئیس قوه قضا بوده و مجلس حق تعیین معرفی دو برابری نامزدان را ندارد پس این بخش مصوبه خلاف قانون اساسی است.
2⃣ثانیا تغییر نصاب انتخاب حقوقدانان از اکثریت نسبی به اکثریت دو سوم یادآور اقدامات سیاسیکارانه مجلس ششم در سال ۸۰ است. در آن زمان ملاک انتخاب حقوقدانان در آییننامه مجلس اکثریت مطلق (۵۰٪) بود و فتنهگران سیاسی اصلاحات با رأی ندادن مکرر به گزینههای معرفی شده از سوی قوه قضا، عملا یک بحران سیاسی ایجاد و سبب شدند تا مراسم تحلیف رئیسجمهور وقت به تعویق بیفتد چراکه شورای نگهبان تکمیل نبود و مجلس نیز بدون وجود شورای نگهبان مطابق اصل ۹۳ قانون اساسی غیرقانونی بود. نهایتا با تدبیر رهبری طبق بند ۸ اصل ۱۱۰، مجمع تشخیص برای حل بحران تشکیل و یکی از بندهای آن مصوبه که توسط رهبر انقلاب به مجلس ابلاغ شد این نکته بود که آییننامه مجلس جهت تغییر اکثریت مطلق به اکثریت نسبی در انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان اصلاح شود. فلذا الان مصوبه مجلس دهم که حتی به اکثریت مطلق نیز رضایت نداده و اکثریت دو سوم را تصویب کردهاند از طرفی قطعا خلاف ابلاغیه رهبر انقلاب و خلاف قانون اساسی است و از طرف دیگر مهیمنی است بر این نکته که ردصلاحیت شده های مجلس لاریجانی تکرار شوم حاشیهسازیهای سیاسی شبیه مجلس ششم را در ذهن میپرورانند.
3⃣ثالثا مجلس دهم در یک بدعت، اختیار عزل حقوقدانان شورای نگهبان را در آییننامه داخلی خود تصویب کرد درحالیکه شورای نگهبان یک نهاد مستقل از مجلس است و وقتی قانون اساسی امکان عزل حقوقدانان را برای مجلس معین نکرده آنان حق چنین بدعتگذاری را ندارند. فارغ از ظاهر مصوبه، تلاش ردصلاحیتشدهها برای اینست که شورای نگهبان را تحت کنترل مجلس درآورده و درنتیجه نظارت انتخاباتی و بررسی مصوبات با شرع و قانون اساسی را به استحاله بکشانند که بسیار خطرناک است و میتواند اسلامیت نظام را تهدید کند. فلذا بعید است این بخش نیز خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشود.
4⃣رابعا درباب محدود کردن حق انصراف نامزدین حقوقدان شورای نگهبان نیز چنانچه در نظریه کارشناسی مرکز پژوهشها نیز آمده، اساسا انصراف یک حق است و نمیتوان حق انصراف را از افراد سلب کرد و با آن مانند استعفا برخورد نمود. فلذا این بخش از مصوبه نیز قابل تأیید نیست، در ادامه نیز تکلیفی برای رئیس قوه قضا تعیین گردیده که مطابق تفسیر اصل ۹۱ در حیطه اختیارات اوست و نه نمایندگان مجلس.
🔸نهایتا آنچه آشکار است اینکه این طرح نیز همانند مصوبه اصلاح قانون انتخابات پر از موارد ضدیت با شرع، قانون اساسی و سیاستهای کلی است اما آنچه بررسی آنرا مهم میکند آنست که یک مجلس مستقر در کشور وجود دارد که به راحتی و بدون نظارت اقدام به تصویب چنین قوانینی میکند که هدفش انتقامگیری از شورای نگهبان است. فلذا بسیار مهم است که مجلس یازدهم که منتسب به جریان انقلابی است بتواند یک سیاستگذاری کارآمد درباب نظارت بر رفتار نمایندگان، برخورد با تخلفات و عزل آنان در صورت از بین رفتن صلاحیتشان را تعریف کند که خود نمایندگان در آن ذینفع نبوده و یک نهاد ناظر مستقل بیرونی با رویه انقلابی مسئولیت این نظارت را برعهده بگیرد تا دیگر شاهد تبدیل مجالس به محل سیاسیکاری و دنبالهگیری اهداف غیرانقلابی نباشیم.
@houshdar
هدایت شده از قاسم روانبخش
✍چند نکته با #خاتمی:
۱- #فتنه یک اشتباه بود و شما قبل از توصیه به دیگران، خود و دوستانتان به اشتباه #اعتراف و #توبه کنید.
۲- روشن است که منظور شما از #آشتی_ملی، گذشت از #سران_فتنه از جمله خود شماست!
راه آشتی ملی از توبه می گذرد.
۳- مشکلات موجود معلول مدیریت ۸ ساله دولت ميرحسين موسوی، ۸ ساله #کارگزاران، ۸ ساله دولت شما و ۸ ساله دولت اعتدال روحانیِ مورد تایید شماست. ۸ سال دولت احمدینژاد یک استثنا بود که عمده طرح های وی در دولت روحانی اجرایی شده است.
پس اگر اشتباهی صورت گرفته، بیایید رسما اعتراف کنید.
۴- مهم ترین اشتباه شما #اعتماد_به_دشمن بود. دیدید در #برجام آمریکاییها و اروپاییها با شما چه کردند؟! اقتصاد خراب کشور معلول همان اعتماد است که همه تخم مرغ های کشور را در سبد برجام گذاشتید، باز هم می خواهید همین مسیر را ادامه بدهید؟!!!
۵- مدیریت غربیها را در #کرونا دیدیم. در اینجا هم اگر #سپاه_پاسداران و نیروهای #جهادی و #بسیجی به میدان نیامده بودند، آمار مرگ و میر از آمریکا و اروپا به مراتب بالاتر بود.
۶- مردم ما دست به #خشونت نمی زنند، آن ها اهل مهربانیاند. اگر اهل خشونت بودند، امروز اثری از شما و #فتنه_گران باقی نمانده بود! پس توصیه به خشونت نکنید که ممکن است اول دامان خودتان را بگیرد.
۷- ممکن است همه این حرف های شما به این دلیل باشد که #اصلاح_طلبان می خواهند شما را از #رهبری_اصلاحات بردارند!
https://twitter.com/qravanbakhsh/status/1259898090233921537?s=19
#روانبخش
@ravanbakhsh_qasem
هدایت شده از روزنه
برکناری وزیر صمت، دکترین شوک و محمود معمم!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
دولت روحانی درست برعکس مطالبه صریح و حکیمانه رهبر معظم انقلاب در ابتدای استقرار، عمل کرده است؛ آقا فرموده بودند نقاط قوت دولت قبل را حفظ و از نقاط ضعف آن برکنار بمانند اما روحانی در این 7 سال نشان داد دقیقا هرآنچه نقطه قوت بوده(مثل پرکاری، مردم مداری، ظرفیت تحمل مخالف، مسکن مهر، هوشمندسازی مسکن و اجناس در بازار، مدیریت مصرف سوخت و هدفمندی واقعی یارانه ها و....) این نقاط قوت را ضایع کرده یا اطرافیانش مزخرف خوانده اند(مثل زنگنه در مورد کارت سوخت یا آخوندی در مورد مسکن مهر) اما از آن سو، تقریبا تمام نقاط ضعف دولت احمدی نژاد و شخص او را داشته، بعلاوه تعداد زیادی نقطه ضعف دیگر!
یکی از نقاط ضعف دولت احمدی نژاد، گرایش خواسته یا ناخواسته او به #دکترین_شوک در اداره کشور بود. بی ثبات سازی اقتصاد و برهم زدن امنیت روانی مردم، کمترین نتیجه این نحو مدیریت است که متاسفانه در دولت روحانی این نقیصه به نحو تصاعدی افزایش یافته است.
فعلا در دنیا، بیش از همه، #ترامپ از این راهبرد کلان استفاده می کند و امثال روحانی به دلیل ضعف مفرط مدیریتی و وجود برخی کنش گران مقتدر و متعهد در عرصه سیاسی/اقتصادی کشور، چندان در پیاده سازی دکترین شوک، بسط ید ندارد اما به همین میزان که می تواند، اقدام می کند و فعلا دولت امید، در سایه بحران سازی های مصنوعی و شوک های آنی، روزگار می گذراند و همه کارشناسان متعهد، اذعان دارند که این روش بیش از هر چیز، اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی و زیرساخت های اقتصادی کشور را بر باد می دهد و کار را برای رئیس جمهور آتی به نحو فوق العاده ای دشوار خواهد کرد.
انشاءالله طراحان این سناریوی پرمخاطره، زودتر دست بردارند و روحانی نیز اگر نادانسته در این راه قدم گذارده(که بعید می نماید) زودتر تغییر رویه دهد.
یکی دیگر از نقاط ضعف احمدی نژاد، عدم مراعات اقتضائات و آداب حکمرانی بود؛ #برکناری_سنگالی وزیران نمود این ضعف بزرگ بود که متاسفانه در دولت روحانی نیز بارها تکرار شد.
اگر تیم روحانی با #اجبار_به_استعفا کار را کلید می زنند اما برکناری ناگهانی و بی وجه وزیر صمت، آن هم در شرایطی که بازار بحران زده دوران کرونا، بیش از هر زمان دیگر به ثبات نیاز دارد، هیچ توجیهی ندارد!
در بهترین حالت، طراحان سناریوی حذف آنی وزیر صمت، به دنبال ایجاد یک شوک به بازار صنعت بوده اند، که به نظر می رسد، بدون توجه به عواقب سیاسی و آثار منفی اجتماعی آن، دست به چنین اقدامی زده اند!
این روزهای دشوار خواهد گذشت اما امیدواریم در 1400 کسی سکاندار قوه مجریه این کشور شود که ثبات اقتصادی و امنیت روانی و مراعات اقتضائات و آداب حکمرانی را جزو اصول لایتغیر سیره مدیریتی خود قرار دهد تا این مردم نجیب و عزیز، کمتر به دلیل نقطه ضعف های شخصی رئیس جمهوران، متضرر گردند و خدمات گسترده ای که مستحق آن هستند، در حق شان انجام گیرد.
@rozaneebefarda
✨﷽✨
*شب قدر*
در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله میخوانیم که حضرت موسی علیه السلام به خدا عرض کرد: خدایا مقام قربت را خواهانم. پاسخ آمد: «قُرْبی لِمَن اسْتَیْقَظَ لَیْلَةَ الْقَدْر»، قرب من، در بیداری شب قدر است.
عرضه داشت: پروردگارا، رحمتت را خواستارم. پاسخ آمد: «رَحْمَتی لِمَنْ رَحمَ الْمَساکینَ لَیلةَ الْقَدر»، رحمت من در ترحّم بر مساکین در شب قدر است.
گفت: خدایا، جواز عبور از صراط میخواهم. پاسخ آمد: «ذلِک لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ لَیْلَةَ الْقَدْر»، رمز عبور از صراط، صدقه در شب قدر است.
عرض کرد: خدایا بهشت و نعمتهای آن را میطلبم. پاسخ آمد: «ذلک لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبیحَة فی لیلةِ القدر»، دستیابی به آن، در گرو تسبیح گفتن در شب قدر است.
عرضه داشت: پروردگارا، خواهان نجات از آتش دوزخم. پاسخ آمد: «ذلک لِمَنْ اسْتَغْفَرَ فِی لَیلةِ الْقَدْر»، رمز نجات از دوزخ، استغفار در شب قدر است.
در پایان گفت: خدایا رضای تو را میطلبم. پاسخ آمد: «رِضای لِمَنْ صَلّی رَکعَتَینِ فِی لَیلةِ الْقَدْر»، کسی مشمول رضای من است که در شب قدر، دو رکعت نماز بگذارد.
منبع 📚 : وسائل الشیعه، ج 8، ص 20
❤️ *فراموش نشه! *
┈┈┈┈••✾🌿🌺🌿✾••┈┈┈┈
•✾📚 @howzehenghelabi 📚✾•
🔴 نکاتی پیرامون دوستان حزباللهی و فضای مجازی (قسمت دوم)
۴. کتاب ضاله را متخصص متعهد بخواند و رد کند. حال اگر کتاب ضاله دست مردم بود باید چه کرد؟ بگوییم دیگر نمیشود کاری کرد؟ آیا نباید برای محوِ آن و توجیه مردم نسبت به خطرناک بودنِ آن اقدام کرد؟
۵. وظیفهٔ ما در قبال تولید و توزیعکنندگان کتب ضاله چیست؟ اقدام قضایی، روشنگری، تبیین خیانتها و...، جزو بدیهیترین امور است.
۶. برخی دوستانِ ما به تمام معنا در زمین دشمن تنفس میکنند؛ مثلا در واتساپ با دوستان نزدیک و همنظر خود، ارتباط میگیرند و... . این خلاف بدیهیات قاعده اضطرار است.
۷. ایجاد انحصار محتوایی هم از دیگر مصائب است؛ بارها با افرادی برخورد کردهام که میگویند، صرفاً برای دیدن محتوای فلان طلبه، فلان کانال خبری و...، از تلگرام یا اینستاگرام استفاده میکنم.
خب برادر عزیز! شما باید محتوای خود را در سرویس بومی قرار بدهید و به نفع دشمن انحصار محتوایی درست نکنید.
۸. باید دستگاهها و مراکز دولتی و انقلابی موازنهای در تخصیص بودجه نسبت به فضای مجازی موجود ایجاد گردد؛ متاسفانه ۹۹ درصد بودجه برای حضور در زمین دشمن هزینه میشود و برای سایر موارد، با تخفیف، یک درصد.
۹. حضرت آقا در جلسهٔ قرب بقیهالله، اول به دوستان گفتند همت را بر سلب سلطه بگذارید و دشمن را از فضای مجازی بیرون کنید، بعد در ادامه بر حضور در سرویس دشمن با رعایت ضوابط، تصریح کردند. منتها انقلابیون، آن حرف را وانهادند و به این چسبیدند.
۱۰. جنگ در زمین دشمن کَمّی نیست؛ لشکر نمیخواهد. کیفی است. مدیریت واحد میخواهد و رزمندهٔ توانمند و آموزشدیده. مطالبهسازی و گفتمانسازی لشکر میخواهد. اما به عکس، آنطرف لشکری و با تأکید بر کمیت عمل میشود (و واقعاً بدون کیفیت) و اینطرف، عدهای تنها با دستان خالی.
۱۱. اکنون اطلس سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و...، بهدلیل حضور بیضابطه در سرویس دشمن و بیتوجهی به سایر مطالبات حضرت اقا، در اختیار دشمن است. این اطلس روزبهروز، کاملتر میشود. چقدر این خطر بزرگ را برای مراجع، مدیران حوزه، مسئولان سپاه، اعزه صداوسیما و... تبیین کردهایم؟#رسانه
✍ استاد حجةالاسلام محمد کهوند
✊ @jebheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نشر_حداکثری
🌙 شب نوزدهم شبِ شرمندگیه
🔅 التماس دعا..
#آقامجتبی_تهرانی
💠 خانه طلاب جوان 🔰
eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سرنوشت حوزه و انتخابات شورای عالی
📝 پرونده ویژه مناهج
🖋 درآمد / علی مهدوی
🔹 میتوان گفت تاثیرگذارترین رکن در حرکت و برنامههای حوزههای علمیه، «شورای عالی حوزههای علمیه» است؛ چراکه سیاستگذاریهای کلان و تعیین خط مشی حوزههای علمیه در دستان مصوبات و تصمیمات این شورا است. شورایی هفت نفره که توسط اعضای محترم جامعه مدرسین برای چهار سال انتخاب میشوند و سکان هدایت حوزه علمیه را در دست میگیرند.
🔹 طبعا قوت و پر تحرکی این شورا، موجب نشاط و حرکت پرشورتر و علمیتر حوزههای علمیه خواهد بود کما اینکه خدای ناکرده رکود و کمتحرکی آن باعث افت و نکس حوزههای علمیه خواهد بود.
🔹 با توجه به اینکه در آستانه انتخابات دور هشتم شورای عالی حوزههای علمیه هستیم پانزدهیمن پرونده #مناهج با عنوان «سرنوشت حوزه علمیه و انتخابات شورای عالی» سعی دارد پیشنهاداتی را در راستای تشکیل هرچه بهتر هشتمین دوره شورای عالی ارائه کند و صدای طلاب باشد در ارائه این پیشنهادات به جامعه محترم مدرسین.
✍🏻 اساتید، فضلا و تمامی فرهیختگان محترم عضو مناهج، میتوانند یادداشتها و نظرات خود را برای تحریریه مناهج ارسال کنند.
〰〰〰〰〰
🗂 #انتخابات_شورای_عالی
#سرنوشت_حوزه
#جامعه_مدرسین
@Manahejj
هدایت شده از روزنه
نقد سیدمحمود خسروشاهی بر کتاب پراشکال #هادی_نامه جعفریان
باید هادی را شناخت؛ سپس به نگارش هادی نامه اقدام کرد!!
[صفحه 1 از 2]
💥بسیار_مهم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
چنان خشک سالی شد اندر دمشق
که یاران فراموش کردند عشق
غم خشکسالی فروکش کرده و غم بیماری فراگیر شده است. در این ماههای پر ملال، والد معظم آیت الله خسروشاهی نیز رخ در نقاب خاک کشید. در این مدت، بسیاری از عزیزان و فرهیختگان همت کردند و جنبه ای از شخصیت ایشان را به تصویر کشیدند. در این میان کتابی به بهانه ی ارج نهادن به مقام مرحوم والد منتشر شد. این اثر "هادی نامه" نام داشت و آقای رسول جعفریان آن را گردآوری کرده بود. از زحمتشان سپاس گزارم، اما این مجموعه را چندان در راستای دغدغه ها و تاملات مرحوم والد نمی بینم.
ابتدا می باید استاد را شناخت و بعد ...
◀️ این کتاب پر حجم که بیش از هزار صفحه است و تصویری از آیت الله خسروشاهی بر جلد آن نقش بسته است، مخاطب را مجاب می کند که با خرید آن ، می تواند به زوایای پیدا و پنهان شخصیت ایشان واقف شود. مبلغ 150 هزار تومان را هزینه می کند و به امید شناخت بیشتر، کتاب را به مطالعه می گیرد. غافل از اینکه این اثر به اندازه ی کتابچه ای هم در خصوص استاد خسروشاهی به سخن نپرداخته است.
شاید بتوان جفایی که در حق خریدار این کتاب می شود را در ذیل حکمی شرعی در آورد و یکی از احکام فقهی را بر چنین عملی مترتب دانست. اینچنین هم اگر نباشد اما این را می دانیم که این خلاف اخلاق است.
این هم از معایب تحقیق در سرزمین ماست که کمیت را ملاک و معیاری برای برتری می دانیم و پای کیفیت را چندان به میان نمی آوریم. وقتی که این کتاب پر حجم منتشر شد، برخی به همین کمیت بالای آن توجه دادند و آن را ملاکی برای برتری قلمداد کردند. گفته شده که پیش از چهلم آیت الله خسروشاهی کتاب در این حجم بسیار منتشر شده است. از همین رو حضرت آقای جعفریان را مورد تکریم قرار دادند. اما این حجم بالا اگر نکته ی حسنه ای هم باشد، مرحوم والد ابدا به آن توجهی نداشت. اینگونه تلاشها را کشکول می دانست. به دفعات شاهد بودم که ایشان برای انتشار یک متن مختصر پانزده تا بیست بار آن را مورد ویرایش و بازبینی مکرر قرار می داد.
بارها از ایشان شنیدم و به عینه می دیدم که کارهای با حجم بالا را تورقی می کردند و به کناری می گذاشتند. همیشه به این نکته اشاره می کردند که در بسیاری موارد ، کیفیت فدای کمیت شده است.
◀️ اما اینک اثری به بهانه ارج گذاری ایشان !! منتشر می شود که صرفا به حجم عظیم آن تاکید شده و به مدت کوتاه بیست روزه ی آن توجه می شود. این موعدهای بیست روزه و چهل روزه بعضا یاد آور وعده های صد روزه است!! وعده ی آب است اما جز سرابی به ارمغان نمی آورد.
به این نکته، نیک واقفم که ارج نامه و یادنامه ها به همراه مقالات بسیار و پژوهشگران فعالی تهیه می شود. این رویّه ی مقبول و مرسومی است.
◀️اما در نظر بگیرید مجموعه هایی را که استاد دکتر مهدی محقق و سپس جناب دکتر بلخاری در انجمن آثار و مفاخر ایران منتشر کرده و میکنند. نه حتی این نهادهای برگزیده که حتی محققین کوشای دیگری را در نظر بگیرید که چگونه به معرفی فرهیختگان این دیار می پردازند. از آن جمله است آقای علی دهباشی. مجموعه های بخارا که به همت ایشان منتشر میشود هر کدام به تنهایی برای شناخت یکی از فرهیختگان کفایت می کند و هر کدام برای ثبت در تاریخ فرهنگی ایران بسنده است. در عرصه ی روحانیت و علما نیز آثاری که حضرت استاد رضا مختاری در موسسه کتابشناسی شیعه و استاد ناصرالدین انصاری قمی یا جناب حاج آقا محمد تقی انصاریان از بزرگان عرصه نشر معارف اهلبیت علیهم السلام به انتشار می رسانند، می تواند نمونه و الگویی نیک در معرفی شخصیتهای فرهیخته قلمداد شود.
اما وقتی که ملاک سرعت و کمیت بالا و افزون بود، پشت پا به اصول و اسلوب تحقیق زده می شود و بعضا آثاری کم مایه منتشر می گردد و هادی نامه نیز از این کم مایگی رنج می برد ، واقعیتی که در تنظیم و چینش مطالب می توان این را به خوبی دریافت.
@rozaneebefarda
ادامه 👇
هدایت شده از روزنه
نقد سیدمحمود خسروشاهی بر کتاب پراشکال #هادی_نامه جعفریان
◀️ کتابی که در ارج و منزلت مرحوم والد نگاشته شده با مقاله ای انتقادی از آیت الله #استادی آغاز می شود.
آیت الله استادی متنی را در نقد کتاب "خاندان علم و تقوا، فقاهت و سیاست" نوشته و در آن به برخی ایرادهای ویرایشی و ارجاع دهی پرداخته اند. البته تاریخ نگارش این مقاله را نمی دانم اما انتظار از آیت الله استادی بیش از این بود. باید اشاره کنم که اندک زمانی بعد از چاپ کتاب در سال 1395 شمسی و به سفارش والد رحمت الله علیه نسخه ای را خدمت حضرت آقای استادی حفظه الله ارسال داشتیم. حال چه شد که ایشان پس از سه سال از زمان چاپ و توزیع کتاب، به این ایرادهای ویرایشی نه چندان مهم دست یافته و بدان تمسک می کنند؟ انتظار این بود که اگر نکته ای نیز داشتند در این مدت با مرحوم والد در میان می گذاشتند تا پاسخ ایشان را هم دریافت کنند نه این که بعد از رحلت والد ...
در ثانی در کتابی که به بهانه ی ارج نامه ی آیت الله خسروشاهی چاپ شده است، چنین متنی چرا می باید در سر فصل کتاب قرار گیرد؟ این غفلت گردآورنده ی اثر را می رساند.
◀️ آقای جعفریان، مجموعه ای از پژوهشگران را برای انتشار این ارج نامه به همکاری طلبیده اند. برخی از محققین حاضر در این مجموعه، کمتر شناختی از مرحوم استاد خسروشاهی دارند. کمتر به مرام ایشان واقفند. این را می توان با مطالعه بعضی مقالات این مجموعه دریافت. البته وقتی که ملاک و معیار جمع آوری مطالب، مدت زمان چهل روزه باشد، انتظاری بیش از این هم نمی رود.
الغرض این نحوه مواجهه را تکریم استاد خسروشاهی نمی دانیم. به قول یکی از فضلای حوزه علمیه این ارج نامه بود یا نقص نامه ⁉️
◀️ و شگفت و تاسف آور اینکه استاد مهدوی راد هم در این میان ترجیح داده اند که وظیفه ی تحقیق در آثار مرحوم والد را به محققین تبریزی محول کنند و آنها را به چاپ یادنامه تشویق کنند. نمی دانم از چه زمانی مرسوم شده که بر اساس محل تولد محققین، اولویت بندی صورت می پذیرد؟!!
کسی که کمترین آشنایی با شخصیت بین المللی مرحوم والد داشته باشد و حتی برخی آثار ایشان را خوانده باشد به خوبی در می یابد که ایشان نه نگاهی قومی را می پسندیدند، نه رویکردی ناسیونالیستی؛ نه نگاهی صرفاً وطن پرستانه و نه حتی نگاههای جناحی در کارنامه ی ایشان برجا مانده است. نه تفاوت بین حوزوی و غیر حوزوی را باور داشتند و نه حتی فقط بر اساس مذهب شیعه به قضاوت می پرداختند. این امور کمتر جایگاهی در نظر مرحوم پدرم داشت.
◀️ایشان کسی بود که از بیست سالگی با شخصیتهای جهان اسلام مکاتبه و رابطه ای دیرین با اکثر سران حرکتهای اسلامی داشت. با افرادی مراوده داشت که شاید بعضی از دوستان وزارت خارجه نیز هنوز نام و نسبشان را نشنیده باشند.!!
ایشان کسی بود که از سالها قبل از انقلاب به عنوان یک شخصیت بین المللی مطرح بود. رابطه ی ایشان با الازهر مصر را کمتر شخصیت ایرانی داشته است.
ایشان کسی بود که امضایش پای دهها بیانیه علمای بلاد اسلامی در دفاع از حق مسلمانان و آزادی فلسطین و... بوده اما هیچگاه حاضر نشد که نامش در دسته بندیهای موهوم قرار بگیرد.
◀️حال پس از رحلت ایشان بیاییم و نگاهی صرفا قومی را ترویج دهیم و از محققان تبریزی بخواهیم تا قدر همشهری!! خود را بدانند و قدمی در معرفی ایشان بردارند؟ این سخن نشان از عدم اطلاع دقیق نسبت به سیره ی مرحوم والد دارد و متاسفانه این عدم شناخت، در هادی نامه ! نیز رخ نمایی می کند. برخی مقالات این مجموعه، گویی مدح شبیه به ذم را تداعی می کند. در برخی خاطره گوییها از مرحوم خسروشاهی، رعایت انصاف نشده و بعضا از سر غفلت از مرام آن مرحوم سخنی گفته شده است. به عنوان نمونه ای کوچک، در ذکر خاطره ای گفته شده که آیت الله خسروشاهی به دلیل کدورتی که با بیت امام خمینی داشت به تشییع جنازه حاج سید احمد خمینی نرفت. این سخن، از عدم آشنایی کافی با منش مرحوم والد حکایت می کند چرا که ایشان در کمتر مجلس تشییعی حضور مییافتند و عدم حضورشان قاعده بود و نه استثناء.
◀️ بنای بنده بر اتلاف وقت خود و سایر عزیزان نبوده و نیست. اما بر خود فریضه می دانم که هر کجا بزرگوارانی خواسته یا ناخواسته به تحریف یا تقلیل شخصیت ایشان و یا مصادره به نفع جریان و گروهی خاص بپردازند، پاسخی را بر اساس مسلک و مشی ایشان عنوان کنم. ممکن است که در این میان، برخی رنجیده خاطر شوند و یا دلی مکدر شود، اما این رنجش را بر تحریف واقعیت ترجیح می دهم. این مرامی است که در تمام 25 سالی که توفیق خدمت به ایشان در مرکز را داشته ام، دیده ام و به آن پایبند خواهم بود . البته در این مدت سخنان غیر دقیق دیگری نیز به ایشان منتسب شده که در وقت مناسب و توسط مرکز پاسخ داده خواهد شد.
شرح این هجران و این خون جگر
این زمان بگذار تا وقت دگر
مرکز بررسی های اسلامی قم
سید محمود خسروشاهی
23اردیبهشت 1399
هدایت شده از روزنه
#شریعتمدارنامه یا #هادی_نامه؛ مسئله این است!
#تلنگر
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
انتشار کتاب هادی نامه در آستانه چهلمین روز درگذشت جناب استاد خسروشاهی، از نظر سرعت عمل، اقدام قابل تقدیری بود اما....
محتوای کتاب که با هدایت شخص آقای #رسول_جعفریان گردآوری شده، از جهات متعدد قابل خدشه و نقد علمی است.
انشاءالله به زودی نقد مستند و تفصیلی تحریریه تاریخ روزنه بر محتوای این کتاب منتشر خواهد شد اما در این یادداشت کوتاه، اجمالا قابل عرض آنکه:
اولا بخش معظم از محتوای کتاب کاملا بی ربط به جناب استاد خسروشاهی و مصداق بارز #کتاب_سازی است که البته متاسفانه جناب جعفریان ید طولایی در این باب دارند و در پیشینه و کارنامه ایشان به وفور آثاری با عناوین متکثر و محتوای تکراری را شاهدیم که خود موضوع مقالات مجزاست(صد البته این نقیصه، نافی زحمات و ابتکارات و تولیدات علمی ایشان نیست)
ثانیا اغلاط و تحریفات تاریخی در این اثر کم نیست و وجود چنین تحریفاتی در ارج نامه استاد منصف، متتبع و مدققی چون مرحوم خسروشاهی، بی مهری و بی انصافی به تاریخ معاصر و به شخص مرحوم خسروشاهی است. ضمن آنکه از جهت #مخدوش_سازی_حافظه_تاریخی_ایرانیان نیز بسیار خسارت بار است.
ثالثا این اثر از یک پی رنگ تاریخی نامرئی برخوردار است که گاه نشانه های آن آشکار شده است. و آن اینکه، در موارد متعدد به تجلیل و تمجید از #شریعتمداری و جریان #دارالتبلیغ پرداخته و در حقیقت نوعی عقده گشایی تاریخی علیه جریان انقلاب اسلامی محسوب می شود که مستندات آن در حال تجمیع و در قالب مقاله ای مفصل ارائه خواهد شد.
از همین رو این اثر بیش از آن که هادی نامه باشد، شریعتمدارنامه است!
رابعا هادی نامه در واقع از شبکه مرتبطین با جعفریان رونمایی کرده(جز موارد معدود از آقایان مستقل) و از این جهت بسیار واجد اهمیت است. این شبکه در دو دهه گذشته در اتوبان فرهنگ و تاریخ ایران از قم تا تهران و نجف و برخی مراکز اروپائی، فعال بوده، از امکانات جمهوری اسلامی به غایت برخوردار و در عین حال کارنامه قابل دفاعی در پی گیری دیدگاه های امام و رهبری در عرصه تاریخ، سیاست و فرهنگ ندارد که در جای خود قابل نقد و ارزیابی جدی است.(این گزاره البته در مورد همه نویسندگان هادی نامه صدق نمی کند؛ عمومیت دارد اگرچه کلیت ندارد)
توجه به این نکته ما را با نوعی تاریخ نگاری جناحی و جریانی مواجه می کند، که معلوم نیست در بازخوانی تاریخ، تا چه میزان به واقعیت ها توجه دارد و تا چه اندازه مسائل جناحی را ردیابی می کند.
رسول جعفریان اگرچه در دوران گذشته در میان برخی طیف ها تا حدودی به حریت و استقلال شناخته می شد اما اکنون به واقع بایدا او را از #تاریخ_نگاران_اعتدال بازشناسیم. امری که در موضع گیری ها و پروژه های علمی اخیر او واضح است و صدالبته این لقمه بسیار بزرگتر از گلوی خرده جریان اعتدال بود و جا داشت جناب جعفریان تا این پایه خود را قربانی مطامع سیاسی خرده جریان اعتدال نکند، اما چه می توان گفت که فعلا چنین طریقه ای پیش گرفته است.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴این یهودیان پرچم منحوس اسرائیل رو برداشتن و بازش کردن بعد با کمال احترام اونو آتش زدن و گفتن صهیونیستهای اسرائیلی نماینده یهودیان نیستند و اسرائیل نام اونارو دزدیده
این یهودیان عقل و شعورشون از بعضی دکترهای زیبا بیشتره که میگن به پرچم این رژیم اشغالگر و کودک کش باید احترام گذاشت/هاونکوب
@bidariymelat
@HowzehEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐ولایت فقیه، مدیریّت اصلح 1
🎥دیدگاه جالب امام خامنهای(روحی فداه) در رابطه با بنای تاریخی تخت جمشید
📍تبیین اندیشه های ولایت👇
https://eitaa.com/joinchat/4110221316Cf38a874912
#هشدار
◾️جذابیت نرخ باروری ایران طی سالهای ۱۸۰۰ میلادی تا ۲۰۲۰ برای ملیندا گیتس واظهار خوشحالی وی از سقوط آن...
❗️بد نیست بدانیم، ملیندا گیتس موسس بنیاد خیریه ای است که مهمترین کارش تولید واکسن است و یکی از مهمتربن واکسنهایی که ایجاد ناباروری طولانی مدت میکند واکسن کزاز است!
@tahavol_howze
@HowzehEnghelabi
آقای کمیل باقرزاده #فرزند_سردار_باقرزاده
هرشب،جلسات طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن حضرت آقا را درصفحه اینستاگرام رهبرانقلاب با سه میلیون ونیم مخاطب! تبیین میکند،این نوع چهره سازی وخرج کردن ازاعتبارپیج رسمی سایت رهبرانقلاب مزید برانتقادات جدیِ پیشین بچه های انقلابی ازمسئولان سایت آقا درعدم استفاده ازمطالب مجاهدان وعدم حضورعلامه مصباح وشاگردان انقلابی وهزینه داده ی ایشان دراین رسانه شده است.
رویکرد سایت متاسفانه برعکس بوده که مصاحبه با محمدجواد ظریف درخصوص فلسطین و معامله قرن!! و ولایتی درباره گام دوم انقلاب!!! و مصاحبه باافراد مسئله دار دیگری همچون محسن اسماعیلی،تخت روانچی و... ادامه همان خط انحرافی است.
سوال این است،چرا علامه مجاهد مصباح یزدی درحد این سید درسایت حضرت آقا جایگاه وحضور ندارد؟
شنیده ایم درفضای نظامی حضور داشته اند.
آیا سابقه مبارزه وجهاد برای مقابله باظلم،جهل،انحراف وفساد دارد؟
ما ایشان را همچون دهها نفرازطرفداران ارزش ها واصحاب حق درمقابله بامفسدین ومسئولان نااهل ونامحرم درنهادهای مختلف دولتی وغیردولتی نمی بینیم.
و آقای باقرزاده همچون خیلیها ساکتند وشایدبتوان گفت درتحقق مرحله دولت اسلامی ایشان هم آقا را تنها گذاشته اند.
وکسی میتواند تبیین بیان ولایت کند که حضور اجتماعی اش درتمام ابعاد درطول وپیروی ازسیره مبارزاتی امام خامنه ای باشد.
تذکر:ما معاذالله هیچ مسئله شخصی با این برادر بزرگوارنداریم وسخن اصلی ما نقد مسئولان مرکزحفظ ونشر آثارحضرت آقاست که در موارد مختلف خط انقلاب را طی نمیکنند بلکه حتی خط و تحلیل اشتباه به مخاطبان ارائه میدهند👇
@howzehenghelabi
هدایت شده از هوشدار
🔹متن پیام امام خامنهای بدین شرح است:
بسماللهالرحمنالرحیم
جوانان و دانشجویان عزیز
در این گردهمائی دانشجویی مجموعههای متعددی از دانشجویان شرکت کردهاند. این نقطهی روشن دیگری است که جذابیت طبیعی گردهماییهای دانشجویی را مضاعف میسازد.
دانشجوی متعهد و آگاه از پیش از انقلاب تاکنون همواره در جستجوی #مهمترین_مسائل جاری کشور بوده است. او با انگیزهی آگاهی و نشاطی که لازمهی محیطهای دانشجویی است در پی آن است که آرمانهای والا و #تعهدآور خود را در پیگیری این گونه مسائل جستجو کند و در راه تحقق آن گام نهد. این نیز خصوصیت طبیعی دیگری برای محیطهای دانشجویی است.
امروز سرآغاز فهرست بلند مسائل کشور مسئلهی #عدالت است. دانشجوی جوان اگرچه خود برخاسته از قشرهای مستضعف جامعه هم نباشد، به #عدالت_اجتماعی و پر کردن شکافهای طبقاتی به چشم یک آرزوی بزرگ و بیبدیل مینگرد.
این احساس و انگیزه در دانشجو پر ارج و مبارک است و میتواند پایهی #قضاوتها و #برنامههای_عملی او برای حال و آینده باشد. اگر عدالت ــ عدالت واقعی و ملموس و نه فقط سخن گفتن از عدالت ــ آرزو و آرمان و هدف برنامهریزیهاست، پس باید هر پدیدهی ضدعدالت در واقعیات کشور #مورد_سؤال قرار گیرد.
#مسابقهی_رفاه میان مسؤولان، بیاعتنایی به گسترش #شکاف_طبقاتی در ذهن و عمل برنامهریزان، #ثروتهای_سربرآورده در دستانی که تا چندی پیش تهی بودند، هزینه کردن اموال عمومی در اقدامهای بدون اولویت، و به طریق اولی در کارهای صرفا #تشریفاتی، میدان دادن به عناصری که #زرنگی و #پررویی آنان همهی گلوگاههای اقتصادی را به روی آنان میگشاید، و خلاصه پدیدهی #بسیار_خطرناک انبوه شدن ثروت در دست کسانی که آمادگی دارند آنرا هزینهی کسب #قدرت_سیاسی کنند و البته با تکیه بر آن قدرت سیاسی اضعاف آنچه را هزینه کردهاند گرد میآورند.
اینها و امثال آن نقطههای #استفهام_برانگیزیست که هر #جوان معتقد به عدل اسلامی ذهن و دل خود را به آن متوجه مییابد و از کسانی که #مظنون به چنین تخلفاتی شناخته میشوند #پاسخ_میطلبد و همچنین در کنار آن از #دولت و #مجلس و #دستگاه_قضایی عملکرد قاطعانه برای ریشهکن کردن این فسادها را #مطالبه میکند.
امروز این #مهمترین و #مطرحترین مسئلهی کشور ماست و نسل جوان دانشجوی متعهد و مؤمن نمیتواند نسبت به آن #بیتفاوت بماند.
توفیقات همگان را از خداوند متعال خواستارم.
والسلام علیکم و رحمه الله
سیدعلی خامنهای
١٣٨١/٠٨/٠٦
http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=3150
@houshdar
هدایت شده از خبر مهم 🇮🇷
🔴 طبق خبرهای رسیده، روحانی نامهای را به وزارتخانهها ارسال کرده است مبنی بر اینکه کلیه نمایندگان همسو با دولت که در انتخابات رد صلاحیت شده یا رأی نیاوردهاند را در پستهای مدیریتی استخدام کنند!
🔥 @mahramaneh1
هدایت شده از حزب الله حوزه
📄بخوانید👇
بسم الله الرحمن الرحیم
🔘 ضمن آرزوی قبولی طاعات و توفیق مضاعف در خدمت به انقلاب، برای همه شما مخاطبان کانال مستقل حزب الله حوزه
🔰 ذکر این نکته لازم است که ما قصد اهانت به این روحانی جوان و طرفدار انقلاب را نداریم و برای این بزرگوار آرزوی موفقیت و توفیق بیشتر در خدمت به انقلاب داریم.
اما چند نکته و سوال مهم و اساسی👇
1⃣ لطفا میزان حضور علامه مجاهد مصباح یزدی در سایت امام خامنه ای با آقای باقرزاده که فرزند سردار باقرزاده می باشد را مقایسه کنید!!!
2⃣ با وجود متفکرین مبارز و انقلابی مانندآیت الله خاتمی، استاد ازغدی، استاد علی ثقفی، استاد مهدی طائب ودیگر اساتیدی که ذکر نام آنها موجب اطاله است آیا صحیح است که از این افراد متفکر و هزینه داده در تبیین کتابی که اعتقادات اسلام واقعی و اسلام جهاد و مبارزه را بیان می کند استفاده نشود؟!!!
3⃣ چه سنخیتی میان یک روحانی جوان با این کتاب وجود دارد ولو اینکه وی در سوریه هم حضور پیدا کند( که آن نیز جای سوال دارد چرا بسیاری از مشتاقان حضور در سوریه این حضور برایشان هموار نیست؟!!!)
4⃣ چرا باید گردانندگان سایت آقا در این اندازه و با این کیفیت به یک روحانی جوان که در مبارزات اصلی و لازم مانند عدالت خواهی و مبارزه با فساد، موضع گیری های هزینه دار، مبارزه با قلدران سیاسی و ... حضور ندارد و دچار بی عملی محض است تریبون بدهند؟!!!!
Join🔜 🆔 @howzeh_1357
Join🔜 🆔 @howzeh_1357
حوزه انقلابی
🌷منبرهای مجازی رمضانی🌷 اختصاصی حوزه انقلابی @howzehenghelabi 🔹شب هجدهم 8⃣1⃣ 🔹«قسمت دوم» 🌴بسم
🌴منبرهای مجازی رمضانی🌴
اختصاصی حوزه انقلابی
@howzehenghelabi
شب نوزدهم 9⃣1⃣
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️
🌴السلام علیک یا امیرالمومنین یا علی بن ابیطالب
🌴السلام علیک یا صاحب الزمان احسن الله العزاء فی مصیبة جدک
🌴اللهم العن قتلة امیرالمومنین علیه السلام
🌴شبهای قدر، زمان توبه و استغفار و بازگشت صادقانه به سوی خدا و بندگی است. گناهان هر کدام آثار متفاوتی در زندگی مادی و معنوی ما دارند و شناخت آن آثار سوء و نیز شناخت برکات توبه و استغفار، در تصمیم جدّی ما برای توبه حقیقی تاثیر بسیاری دارد.
🌴آیات منتخب از سوره نوح؛
فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا (۱۰) ۞ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُم مِّدْرَارًا (۱۱) ۞وَیُمْدِدْکُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَارًا (۱۲) ۞
و گفتم: «از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است(۱۰)
تا بارانهای پر برکت آسمان را پی در پی بر شما فرو فرستد(۱۱)
و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغهای سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قرار دهد(۱۲)
🌴برخی آثار گناهان👇؛
🌴روایت منتخب(بحار،ج۷۰،ص۳۷۵)؛
🌴معانی الاخبار: ابو خالد کابلی گوید: شنیدم که امام زین العابدین علیه السّلام فرمودند:
🌴گناهانی که نعمت را تغییر میدهند عبارتند از؛
۱. ظلم و تعدّی بر مردم
۲. و ترک عمل خیری که بر آن استمرار و عادت پیدا شده بوده
۳. و کفران نعمت
۴. و ترک شکر
اینها همان است که خدا در باره اش فرمود: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» (رعد/ ۱۱){خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند! }
🌴و گناهانی که مانع استجابت دعا میشوند؛
۱. نیّت بد داشتن(نسبت به مومنین و نسبت به انجام گناه)
۲. و خبث و پلیدی باطن
۳. و دوروئی با برادران دینی
۴. و تصدیق نکردن اجابت دعا(باور نکردن وعده الهی به استجابت دعا)
۵. و تأخیر نمازهای واجب تا وقت بگذرد
۶. و ترک تقرّب جستن به خدا به وسیله نیکی و خیرات
۷. و بد دهنی و گفتن سخن زشت
🔹🔹ادامه دارد...
🌴مساله شرعی منتخب؛
🌴یکی از مبطلات روزه این است که روزه دار با گفتن یا نوشتن یا اشاره و مانند اینها عمدا و با توجه و قصد دروغی را به خدا یا پیامبر صلوات الله علیه واله و یا ۱۲ امام علیهم السلام، نسبت دهد
چه این دروغ مربوط به امور دینی باشد یا امور دنیوی، و چه به صورت خبر دادن باشد و یا به صورت فتوا دادن، هر چند بلافاصله توبه کند.
البته آیت الله بهجت نسبت دروغ در امور دنیایی را مبتلا نمی دانند
▪️آیات عظام رهبری، سیستانی، مکارم، بنابر احتیاط واجب روزه را باطل می دانند.
🌴حکم کفاره شخصی که چنین☝️نسبت دروغی داده است چیست؟
▪️آیات عظام امام، نوری، بهجت، وحید، تبریزی، خویی؛ بنا بر احتیاط واجب کفاره جمع واجب می شود
▪️آیات عظام رهبری، زنجانی، مکارم؛ دادن یک کفاره کافی است
▪️آیت الله سیستانی؛ کفاره ندارد
▪️آیات عظام صافی، گلپایگانی، اراکی؛ باید کفاره جمع دهد
▪️آیت الله فاضل؛ بنابر احتیاط واجب دادن کفاره بر او لازم است
(کفاره جمع یعنی؛ هم ۶۰ روز
روزه بگیرد و هم ۶۰ فقیر را اطعام کند)
🌴آداب و سنن؛
امام صادق علیه السلام فرمودند: هرگاه به پیشامدی برخورد کردی و کوشش تو به جایی نرسید، بر زمین سجده کن و بگو:
«یا مُذِلَّ کلّ جَبّار، یا مُعِزَّ کلِّ ذلیل، قد و َحَقِّک بَلَغ مَجْهودی، فصلِّ علی محمد و آل محمد، و فَرِّج عَنِّی»
(ترجمه؛ ای خوار کننده هر زورگو، ای عزیز کننده هر خوار شده ای، به حق تو سوگند که کوششم به سر رسیده است، پس بر محمد و خاندان محمد درود فرست، و مشکلم را از من برطرف فرما).[بحار،جلد۸۳،ص۲۱۶]
@howzehenghelabi
📣شما هم دعوتید: اولین جلسه از سلسله نشست های #فقه_رسانه موسسه #فتوح_اندیشه: گروه علمی فقه رسانه:
🔻عنصر مصلحت و تفقه در ابواب فقه رسانه (در شرایط عادی و جنگ رسانهای)
👤 ارائه دهنده: دکترمحمد #محمدی_نیا
🕔 پنجشنبه،۲۵ اردیبهشت،ساعت۱۷
🏢مکان: قم، پردیسان، بلوار شهروند، خ البرز، ک1، پ6، ساختمان پردیس حکمت
@Fotooh
@SchoolofEconomics
حوزه انقلابی
🌴منبرهای مجازی رمضانی🌴 اختصاصی حوزه انقلابی @howzehenghelabi شب نوزدهم 9⃣1⃣ ▪️بسم الله الر
🌴منبرهای مجازی رمضانی🌴
اختصاصی حوزه انقلابی
@howzehenghelabi
شب بیستم 0⃣2⃣
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️
🌴السلام علیک یا امیرالمومنین یا علی بن ابیطالب
🌴السلام علیک یا صاحب الزمان احسن الله العزاء فی مصیبة جدک
🌴اللهم العن قتلة امیرالمومنین علیه السلام
🌴آیه منتخب؛
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَیٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰکِن کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ (۹۶-اعراف) ۞ و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند، به یقین برکات آسمان و زمین را بر آنها می گشودیم. ولی (آنها حق را) تکذیب کردند. ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.
🌴روایت منتخب در مورد آثار گناهان؛(بحار،ج۷۰، ص۳۷۵)
معانی الاخبار: ابو خالد کابلی گوید: شنیدم که امام زین العابدین علیه السّلام فرمودند؛
🌴و آن گناهانی که موجب پشیمانی میگردد؛
۱. کشتن فردی است که خداوند منع کرده و فرموده است: «وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ»(اسراء / ۳۳){و کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده، نکشید. } و خداوند در داستان قابیل فرمود: وی چون هابیل را کشت و از دفن او عاجز شد، نفس سرکش او قتل برادرش را در نظر وی خوب جلوه داد: «فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِینَ»(مائده / ۳۱){و سرانجام پشیمان شد.}
۲. و ترک صله رحم و پیوند خویشاوندی آنقدر که از او چشم بپوشند (مثل آنکه چنین خویشاوندی نداشته اند)
۳. و ترک نماز تا وقت آن بگذرد
۴. و ترک وصیّت
۵. و ندادن ردّ مظالم(اموالی که از دیگران ضایع کرده)
۶. و نپرداختن زکات تا هنگامی که مرگ فرا رسد و زبان از گفتار بازماند.
🌴و گناهانی که باعث میگردد بهره الهی از انسان دور گردد؛
۱. اظهار افتقار(که یکی از آثارش ریختن آبروی و ذلّت و خواری فرد نزد دیگران است)
۲. و خوابیدن در وقت نماز عشا و در وقت نماز صبح که موجب قضاشدن نمازشود
۳. و کوچک شمردن نعمتهای الهی
۴. و گله کردن از خداوند عزّوجلّ
🔹ادامه دارد ... ....
🌴مساله شرعی منتخب؛
🌴اقسام کفاره ؛
🌴کفاره جمع؛ هم ۶۰ روز روزه بگیرد و هم شصت فقیر را اطعام کند (توضیح؛ در جایی که فرد با کار حرامی مثل استمناء یا خوردن خون یا خاک یا شراب یا دروغ بستن به خدا و پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله و ۱۲ امام علیهم السلام و ... ... روزه اش را باطل کند کفار جمع مطرح میشود که البته فتوای مراجع چنین است؛
🔹آیات عظام امام، بهجت، نوری، وحید مکارم، فاضل، تبریزی، خوئی؛ بنابر احتیاط واجب کفاره جمع لازم است
🔹آیت الله صافی؛ کفاره جمع واجب است
🔹آیات عظام؛ رهبری، سیستانی؛ کفاره جمع واجب نیست
🌴کفاره تخییری ؛ یا ۶۰ روز روزه بگیرد یا ۶۰ فقیر را اطعام کند(در برخی مبطلات واجب است و نظرات مراجع عظام تقلید هم تفاوتهایی دارد که باید به رساله عملیه مراجعه شود)
🔹 ادامه دارد ... ....
🌴آداب و سنن؛
برخی نکات مهم قابل توجه در شبهای قدر؛
۱. توجه ویژه به امام زمان علیه السلام و هدیه ثواب اعمال زیر👇 به ایشان
۲. زیارت سیدالشهداء علیه السلام
۳. یادگرفتن و یاددادن معارف دینی و روایات اهل بیت علیهم السلام
۴. خواندن هزار بار سوره قدر
۵. صدقه دادن
۶. لعن قاتلان امیرالمومنین علیه السلام
🔹ادامه دارد .... ....
@howzehenghelabi