eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
14.4هزار عکس
755 ویدیو
157 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 دولت مطلوب در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با حجت الاسلام و المسلمین ؛ 🔸 راه برون رفت از مشکلات، شبکه‌ای حکمی است 🔻 وقتی از حکومت مطلوب حرف می‌زنیم، تمام هم‌وغم ما کارگزاران و قوانین است اما وقتی از حکمرانی سخن می‌گوییم از سیاستگذاری و تنظیم‌گری و... حرف می‌زنیم. خود تنظیم‌گری 8 مرحله دارد که اولین قدم مقررات‌گذاری است و آخرین قدم هم رصد و اصلاح فرآیند است. ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/hokmi 🆔 @iictchannel
❇️ ولایت پدر بر نفس فرزند 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین رئیس پژوهشکده دینی پژوهشگاه در درس خارج مطرح کرد؛ 🔻 شؤون مختلف ولایت پدر، ولایت بر نفس ولد 🔸 ولایت بر نفس فرزند شامل حضانت، ازدواج، طلاق، تربیت و... می‌شود. 🔹 الف) ولایت بر حضانت: در مورد ماهیت حضانت اختلاف وجود دارد. طبق برخی از تعاریف ماهیت تربیتی دارد و اگر به معنای مضیق آن باشد فقط به معنای تربیت جسمی است ولی در معنای عام شامل تربیت جسمی و تربیت اصطلاحی می‌شود. 🔸 حضانت به معنای خاص مربوط به مراقبت‌ها و نگهداری از کودک در دوران طفولیت است که طبق ضوابطی و تا سنی در دختر و پسر، حق تقدم با مادر است. 🔹 ب) ولایت بر ازدواج: در صورتی که فرزند صغیر باشد پدر در تزویج او ولایت دارد، همچنین است در ازدواج مجنون. البته اگر دختر باکره، بالغه و رشیده باشد در مورد ولایت پدر در تزویج او اختلاف وجود دارد. برخی معتقدند: در این صورت، پدر ولایت ندارد و امر ازداج او به خودش است ولی در مقابل، بیشتر معتقدند: حتی در صورتی که باکره رشیده باشد، پدر بر ازدواج او ولایت دارد. 🔹 ج) ولایت بر طلاق: در صورتی که فرزند مجنون باشد و ازدواج کرده باشد، پدر در طلاق او ولایت دارد ولی نسبت به صغیر این ولایت ثابت نیست و پدر نمی‌تواند همسر فرزند خود را طلاق دهد. 🆔 @iictchannel
🔸 باحضور حجت‌الاسلام توسط گروه پژوهشگاه: 🔰 نشست علمی انتظارات فرهنگی از دولت سیزدهم برگزار شد ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/efarhangi 🆔 @iictchannel
🔸 حجت‌الاسلام عضو هیات علمی گروه مطرح کرد: 🔰 عرفان نظام‌ساز و تمدن‌پرداز 📌قرب به حقیقت مطلقه یعنی عرفان عملی و معرفت به آن یعنی عرفان نظری. قرب به حقیقت مطلق برای آن است که سالک عارف آراسته به اخلاق الهی و خداگونه شود و به تعبیر قرآن کریم رنگ خدایی (صِبْغَهَ اللهِ) به خود بگیرد. ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/erfann 🆔 @iictchannel
🔸 توسط گروه عرفان پژوهشگاه برگزار می‌شود: ✅ دومین پیش همایش ملی عرفان اهل‌بیتی با موضوع "عرفان اسلام یا اسلامی؟" 🔻 بزرگداشت چهره ماندگار ادبیات و عرفان "استاد (رض) 🎙با حضور: 📅 سه شنبه 11 خرداد ماه 1400 / ساعت 18:00 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 join.skype.com/njqUY2IbHMAe 🆔 @iictchannel
🔰 نشست علمی تخصصی 🔸 "بررسی استراتژی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با گزارش های سازمان ملل در مورد وضعیت ایران" 🎙 با حضور: 🔹 دکتر عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه 📅 سه شنبه 11 خرداد 1400 ساعت 15:00 💠 ارتباط از طریق: ► skyroom.online/ch/ijri.ir/khosousi 🆔 @iictchannel
🔰 علمی "الگوی در علم و " 🎙 با حضور: 🔸حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه 🔹 دکتر رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه 📅 چهارشنبه 12خرداد1400 ساعت 10:00 📺 پخش زنده و مستقیم از طریق: ► instagram.com/currents_studies/ 🆔 @iictchannel
🔰 نکته های کوتاه اخلاقی(۱۰) 📌 حجت الاسلام والمسلمین 🔹 تلاش های بیرونی و غفلت های درونی... 📢 قرآن کریم می فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا... ( تحریم / 6). خود سازی و خانواده سازی مقدم بر جامعه سازی است... بسیار دیده شده استادان موفقی که در تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم کوشیده اند، ولی از خانواده خویش غفلت ورزیده اند... فرزندانشان را خطر فساد تهدید می کند و آن ها انواعِ راه حل ها را برای فساد زدایی از بچه های مردم ارائه می دهند... برخی از آن ها حتی نمی دانند در خانه اشان چه می گذرد!!! 📢 سعدی علیه الرحمه می گوید : منجّمی به خانه در آمد. یکی مرد بیگانه را دید با زن او به هم نشسته. دشنام و سقط گفت و فتنه و آشوب برخاست. صاحبدلی که بر این واقف بود، گفت: تو بر اوج فلک چه دانى چیست که ندانى که در سرایت کیست؟! 🆔 @iictchannel
🔰نهمین همایش بین‌المللی فلسفه دین معاصر "فلسفه دین: آموزش و پژوهش" 🔸 نشست سوم 🎙 با سخنرانی: 🔹 حجت الاسلام و المسلمین مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه 📅 دوشنبه 10 خرداد 1400 ساعت 14:15 تا 14:40 💠 ارتباط از طریق: ► b2n.ir/philor1851 🆔 @iictchannel
⭕️ بخش اول 🔰 در گفتگو با دکتر عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه عنوان شد: 🔸 نقش طبقات و نهادهای مردمی در تبیین ؛ 🔻 برخی مفاهیمی وجود دارند که در برهه و دوره‌ای نقش قوام دهنده و تبیین کننده‌ای دارند. اما با تحولات اجتماعی و سیاسی جایگاه و ارزش مفهومی خود را از دست می‌دهند. به طور مثال از نظر جامعه شناسان جدید مفهوم سرمایه و سبک زندگی جایگزین مفهوم طبقه و قشربندی اجتماعی شده است. ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/tabaghat 🆔 @iictchannel
🔸 فراخوان مقالات ملی "اجتهاد عقل‌گرا" 🔰 محورهای همایش: 1️⃣ اجتهاد عقلگرا 2️⃣ اجتهاد نقلگرا 3️⃣ و علم 4️⃣ علم 5️⃣ علم 6️⃣ علم 7️⃣ علم 8️⃣ سایر - اجتماعی اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی، روان شناسی، مدیریت و … 📅 مهلت ارسال چکیده مقالات: پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ 📅 مهلت ارسال اصل مقالات: پایان تیرماه سال ۱۴۰۰ 📚🗓برگزاری همایش: پاییز سال ۱۴۰۰ 📩 صندوق پستی: 🌐 rinc@iict.ac.ir 📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی ۱۳۹ (دبیرخانه همایش) ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/aghlgera-2 🆔 @iictchannel
✅ الزامات تحوّل‌ و تحوّل‌خواهی 🔻 حجت‌الاسلام‌ ، مدیر گروه پژوهشگاه در یادداشتی بررسی کرد؛ 1️⃣ برای تحول، شناخت دقیق و روشنی از مشکل و آسیب ضروری است. چنانچه تلقی ما از مسئله و مشکل ابتدایی و ضعیف باشد، تحول هم سطحی و غیرعمیق خواهد بود و مشکل از ریشه حل نخواهد شد و جهت مثبت تحول تأمین نخواهد شد. 2️⃣ تحول بدون مدیریت ممکن نیست! چرا تحول نیازمند مدیریت است؟ زیرا اگر مدیریت نباشد، ممکن است آن تحول دل‌خواه حاصل نشود و انحراف از هدف به‌وجود آید. 3️⃣ تحول باید به مطالبه‌ی عمومی تبدیل شود؛ یعنی نوعی تحول‌خواهی عمومی شکل گیرد که لازمه‌اش نارضایتی همه از وضعیت موجود باشد. 4️⃣ برای تحقق تحول، نیازمند برنامه‌ریزی نیز هستیم و باید گام‌به‌گام ارزیابی شود و عوامل تحول مورد تقدیر قرار گیرد. مواردی که نیازمند تحول است و هنوز تحولی در آن صورت‌نگرفته رصد شوند تا به‌تدریج تحول کامل شود. 💢 متن کامل منتشر شده در پایگاه KHAMENEI.IR: 🌐 farsi.khamenei.ir/others-note?id=47902 🆔 @iictchannel