eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
653 ویدیو
150 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 تمام تلاش‌ها برای دل‌سرد کردن مردم ▪️ دشمن تمام روزهایی که مسئولین جمهوری اسلامی در پیشبرد اهداف انقلاب از دست داده‌اند را از دست نداده است! 📖 کتاب 📍 برای تهیه این کتاب ارزشمند کلیک کنید. 🆔 @iictchannel
◾️ نگرانم که خود را از دست ندهم! ✍ 🔻 دغدغه و حتی هراس از دست رفتن تراث فرهنگی و اضمحلال و استحاله و یا فراموشی میراث کهن هماره بوده و خواهد بود. ▪️ معلوم است که دغدغه‌مندان این مقوله سر توقف در گذشته و یا نوعی عشق‌بازی نوستالژیک را تن نمی‌سپارد. 🔺 آنان از گذشته می‌گیرند؛ اما در گذشته نمی‌مانند، چرا که چشم انداز دیروز نابینان چشم اندازی تاریک خواهد بود. 📖 کتاب 📍 برای تهیه این کتاب کلیک کنید. 🆔 @iictchannel
💠 مقام معظم رهبری( مد ظله العالی): سال‌های مجاهدتِ خاموش و دشوار ِآزادگان عزیز ما، فراموش ناشدنی است. ❇️ ۲۶ مردادماه سالروز سرافزار به میهن اسلامی گرامی باد. 🔸روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی   🆔 @iictchannel
💢 عاشورا از سقیفه تا کربلا ✅ نوشتاری از حجت الاسلام عضو هیات علمی گروه به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم 🔻شناخت ریشه‌های نهضت عاشورا از سقیفه تا کربلا در راستای تحریف دین ناب و تغییر ارزشها و بازگشت دادن جامعه به جاهلیت قبل از اسلام با مکانیسم و تدبیر برنامه‌ریزی شده... 📍 بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/akarbala 🆔 @iictchannel
▫️نشست مجازی پشت پرده 🔰به همت وابسته به پژوهشگاه و به صورت مجازی در صفحه اینستاگرام برگزار می‌شود... ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/mosadegh 🆔 @iictchannel
💢 قولِ صادق در وصفِ عبدِ صالح ✅ نوشتاری از حجت الاسلام عضو هیات علمی گروه به مناسبت تاسوعای حسینی 🔻حضرت عباس (ع) با تمام وجود با گوش جان سپردن به دستورات امام تا مرحله جان دادن در راه او گواه تسلیم آگاهانه اش بود... 🔻جان خود را نثار برادرش کرد، دنیا را وسیله آخرت خود قرار داد، فدای برادرش شد، نگهبان بود و سعی بسیار کرد تا آب را به لب تشنگان برساند، دو دستش در جهاد فی سبیل ‏اللّه قطع شد، خداوند قاتلان او یزید بن رقاد و حکیم بن طفیل طائی را لعنت کند... 📍 بیشتر بخوانید 🆔 @iictchannel
🏴 سلام بر آن آغشته به خون ◾️ السلام علیک یا اباعبدالله الحسین 🆔 @iictchannel
🔰 شبیهِ محمد(ص)، مثلِ علی و فاطمه علیهماالسلام (اولین شهید بنی هاشم) 📌 نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی گروه عرفان پژوهشگاه ◼️ روز عاشورا به حضرت علی اکبر(ع) فکر کردن و از او سخن گفتن بسیار سخت و سنگین است، لکن با هدف بیان جلوه ای از شخصیتِ شاخص آن محبوبِ دل حسین(ع) یک ضرورت است که در قالب چند نکته بیان می شود: 💢 الف) علی اکبر(ع) براساس روایت اباعبدالله(ع) در ظاهر و باطن شبیه ترین مردم به پیامبر(ص) بود که فرمود:" اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)" . حضرت علی اکبر(ع) کیست که شخصیت هائی مثل حضرت ابوالفضل العباس و قاسم بن الحسن علیهم السلام در کربلا حضور داشتند، در عین حال امام حسین(ع) بعد از شهادتش فرمود:"بَقِیَ ابوکَ فَریداً وحیداً" و"عَلی الدُنیا بَعَدَکَ العَفا" . آیا این نشان از عظمت روحی و منزلت والای علی اکبر(ع) نزد امام حسین(ع) و جایگاه او در بین بنی هاشم و شهدای کربلا ندارد؟ 💢 ب) چه شگفت انگیز است که درباره علی اکبر(ع) نقل شد، هنگام رفتن به میدان وقتی گریه حضرت سید الشهداء(ع) را مشاهده نمود خطاب به پدر بزرگوارش عرض کرد:"لِروُحِکَ الفِداء وَ نَفسی لِنَفسِکَ الوِقاء" . یعنی مثلِ امام علی(ع) که در"لیله المبیت" خطاب به پیامبر اسلام(ص) عرض کرد:"رَضیتُ اَن تَکونَ رُوحِی لِرُوحِکَ وِقَاءً وَ نَفْسِی لِنَفْسِکَ فِدَاء " و مثلِ فاطمه(س) که نقل شده در جریان تنهائی و مظلومیت علی(ع) در مسجد النبی در چنگال ظالمان و مهاجمان و غاصبان خلافت، وقتی راه خانه را در پیش گرفت حضرت فاطمه زهرا(س) خود را روی شانه همسرِ معصوم خود، علی(ع) انداخت و عرض کرد:"رُوحِی لِرُوحِکَ وِقَاءً وَ نَفْسِی لِنَفْسِکَ فِدَاء یا اباالحسن" . 💢 ج) حضرت علی اکبر(ع) شخصیتی است که به مقام شامخِ ولایت راه یافته و بعنوان "ولی الله" در زیارتنامه اش از او یاد شد:"اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِیَّ اللَّهِ وَابْنَ وَلِیِّهِ" و نیز خطاب به حضرتش عرض می کنیم:" السَّلاَمُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الصِّدِّیقُ الطَّیِّبُ الزَّکِیُّ الْحَبِیبُ الْمُقَرَّبُ " . در واقع به عوامل وصول به مقامِ ولایت الهیه که در تعبیر عرفانی همان نبوت تعریفی یا تسدیدی است ، اشاره شده است. فتدبرجیدا. 🆔 @iictchannel
💢 صدرالمتألهین و تأملی در خاستگاه مصائب اهل بیت(ع) ✅ نوشتاری از آقای عضو هیات علمی گروه به مناسبت عاشورای حسینی 🔻صدرالمتألهین، غرور به علم ظاهر و عمل بی اصل را علت شقاوت مردودان، و نفاق و فریب اهل مکر و ریا و غدر و حیله کسانی که تظاهر به علم و تقوی کرده اما اهل آنها نبوده را خاستگاه مصائب اهل بیت دانسته است... 📍 بیشتر بخوانید 🆔 @iictchannel
💢 جلوه ای از مقامات معرفتی و سلوکی زینب کبری(س) ✅ نوشتاری از حجت الاسلام عضو هیات علمی گروه به مناسبت عاشورای حسینی 🔻مقامات معرفتی و سلوکی حضرت زینب(س)، مقاماتی انکارناپذیراست که دارای جلوه هایی از آن را می توان در گواهی های معصومین(ع) که حجیت دارد، مشاهده کرد... 📍 بیشتر بخوانید 🆔 @iictchannel
◾️ علیه السلام: 🔰 همانا دعا؛ بلائى را كه قطعى و مستحكم شده، باز مى گرداند... 📚اصول كافى، ج ۳، ص ۲۱۵ 🏴 شهادت زین العابدین امام سجاد علیه السلام وارث نهضت عاشورا تسلیت باد ‌🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 افغانستان باتلاق سلطه‌گران جهان 🌐 حجت الاسلام ▪️ دومینوی بحران‌های با ورود شوروی سابق به کابل شروع شد و آن را آبستن درگیری‌های نظام سلطه کرد... ⚜ افغانستان و مساله طالبان 🆔 @iictchannel
🔰 تقوا محوری در فرهنگ اسلامی ✍ ◾️ تقوا یکی از مفاهیم محوری در فرهنگ اسلامی است که روح فرهنگ اسلامی را می‌سازد. خویشتن‌شناسی، خویشتن‌داری و مدیریت رفتار و گفتار با مراقبت دائمی، از مفاهیم معنایی و فرهنگ‌ساز محوری در فرهنگ اسلامی است. ▪️ در برابر نگرش‌های اومانیستی که خواسته‌ها و گرایش‌های نفسانی انسان‌ها را در رفتارها و تصمیمات آنان مجاز و مطلوب می‌شمارد و فراتر از محدودیت‌های قانونی، هیچ مرزی را در فرهنگ جامعه تعبیه نمی‌کند. 📖 کتاب 📍 برای تهیه این کتاب کلیک کنید. 🆔 @iictchannel
💠 به تو از دور سلام ◾️ قَالَ أَبِی عَبْدِ اللَّه علیه السلام قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِیدٍ الْحَدِیثَ ▪️ حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: این ذکر صلی الله علیک یا اباعبدالله را سه مرتبه بگو چرا که سلام از نزدیک و دور به ایشان می‌رسد. 🆔 @iictchannel
▫️اساس حرکت امام حسین(ع) مبتنی بر شفافیت بود  🔰 گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین 🔻 غبارآلود کردن فضا؛ منطق یزیدیان در مقابل حق 🔹 در حالی که راهبرد دشمن جنگ روانی و غبارآلود کردن فضا بود، تنها رویکرد و راهبرد مهم امام شفاف کردن جبهه حق و باطل، افشای ماهیت واقعی باطل و تبیین وظایف عوام و خواص برای جبهه‌گیری مشخص در بین این دو خط بود. 🆔 @iictchannel
▫️چرا امر به معروف در جامعه ما کمرنگ شده است؟ 🔰 آیت الله عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه: 🔻 آمرین به معروف باید عاملین به آن باشند 🔹 سه عامل کلی برای کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کنونی می توان برشمرد؛ باید از ظرفیت تربیت شدگان علمی در دوران ۴۲ ساله بعد از در بدنه نظام اسلامی استفاده شود. 🆔 @iictchannel
ZEHN_ 74.pdf
984.2K
💯 🔰 مقاله "ذات‌گرایی جدید در فلسفۀ علم معاصر" ✍️ عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه 📌 چکیده: 🔸 در عرصه «فلسفۀ علم معاصر» دو جریان قابل تشخیص است: 1. جریان ضد ذات‌گرایی؛ 2. جریان ذات‌گرایی. 🔹 جریان نخست از زمان بارکلی و هیوم تا پیش از چهل سال اخیر یکه‌تاز میدان بود و در چهل سال اخیر از طریق پوزیتیویست‌ها و فلسفه‌های تحلیلی و زبانی منشأ فراموشی جریان دوم شده است. جریان دوم در چهل سال اخیر به ظهور رسیده و در تقابل با مابعدالطبیعۀ هیومی ‌به‌شدت به گسترش و تقویت مابعدالطبیعۀ ذات‌گرایانه همت گماشته است. متأسفانه ایران معاصر از جریان دوم تا حدود زیادی بی‌اطلاع است. 🗒 منتشر شده در فصلنامه شماره ۷۴ 🆔 @iictchannel
🔰 سرمایه با ارزش جامعه ✍️ ▪️ «پیر بوردیو» سرمایه اجتماعی را مجموعه‌ای از منابع موجود بالقوه می‌داند که منتج از یک شبکه بادوام متشکل از روابط کم و بیش نهادی شده در باب آشنایی و شناخت دو طرفه است، یا به بیان دیگر، ناشی از عضویت در یک گروه است. ▪️ وی را منبع سرمایه فرهنگی می‌داند؛ ضمن اینکه عنصر مهم تشکیل دهنده سرمایه اجتماعی را محیط فرهنگی و اجتماعی در هر جامعه می‌داند و افراد را به صورت انفرادی مدنظر قرار نداده است. 📖 کتاب 📍 برای تهیه این کتاب کلیک کنید. 🆔 @iictchannel
💠 نهادی برای امر به معروف ⚜️ آیت الله 🔸 لزوم تشکیل نهادی برای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه از سوی خداوند متعال در قرآن کریم اشاره شده است... 📍 برای مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید. 🆔 @iictchannel
💢 تاثیرگذار بی‌صدا ✍ ▪️ به عنوان مخاطبان و تماشاگران سینما بدون آنکه خود از آن آگاهی داشته باشیم، نگاه و فکرمان روی پرده سینما توسط عوامل سازنده فیلم کنترل می‌شود. 🔹 مانستربرگ در کتاب کم حجم، اما پرمایه‌اش به نام (فیلم: یک بررسی روان‌شناختی) اساسا به مقوله‌ای به نام پذیرش فیلم از سوی تماشاگر می‌پردازد. ▪️ از نظر مانستربرگ سینما یک فرایند ذهنی است که از چند فعالیت ذهنی اصلی ناشی می‌شود. اولین این عوامل، توجه و تمرکز است که بر اساس همان فرایندهایی که در آن‌ها ذهن به واقعیت مفهوم می‌بخشد، سازمان می‌یابد. 📖 کتاب 📍 برای تهیه این کتاب کلیک کنید. 🆔 @iictchannel
🔰 نرسیدنی عین رسیدن! ✍ ◾️ آنچه از نظر امام مهم است، عمل به وظایف الاهی است که در صورت عمل به وظیفه الاهی و آخرتی، چه در امور ظاهری و دنیایی شکست بخوریم و چه پیروز شویم، فرقی نمی‌کند‌. ▪️ آن چیزی که مربوط به معنویات است و مربوط به یک جهان دیگر است، برای ما سرمایه است. وقتی در دست ما باشد، چه شکست بخوریم و چه پیروز بشویم، هیچ فرقی باهم ندارد. 📖 کتاب 📍 برای تهیه این کتاب کلیک کنید. 🆔 @iictchannel
▫️مهندسی قراردادها در پرتو آموزه‌های فقهی 🔰 دکتر در مدرسه تابستانه مسائل فقهی معاصر 🔹 یک قرارداد باید بتواند چهار عنصر انتظارات، اتفاقات، اختلاف‌ها و راه حل‌ها را در خود ببیند؛ بنابراین کسی که در مقام عقد قرارداد وارد عقد می‌شود باید به تمام جوانب این چهار عنصر احاطه داشته باشد تا عقدی بر خلاف مقصود و هدف خود منعقد نکند. 🆔 @iictchannel
▫️ سلسله نشست‌های علمی 🔰 توسط اسلامی با همکاری برخی نهادهای علمی 🔸 عاشورا و قلمرو دین / یکشنبه 31 مرداد - ساعت 17:00 ▪️ حجت الاسلام و المسلمین 🔹 نهضت عاشورا و عقل محاسبه گر مادی/ دوشنبه 1 شهریور -ساعت 17:00 ▪️ حجت الاسلام و المسلمین 🔸 معنویت های جدید و عاشورا/ سه شنبه 2 شهریور -ساعت 17:00 🔸 نشانه شناسی عاشورا/ چهارشنبه 3 شهریور -ساعت 17:00 ▪️ حجت الاسلام و المسلمین 📣 جهت حضور در این نشست ها کلیک کنید 🆔 @iictchannel
▫️خطر دینداری آدامسی 🔰 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین 🔹 سیّد الشهداء(ع) به بسیاری از نخبگان نامه نوشت و دیدارهای مختلفی با برجستگان جهان اسلام داشت و از همه برای دفاع از دین دعوت کرد . لیکن جواب قاطبه آنان دعوت به بیعت با یزید و رضایت به این دنیای دل فریب بود... 🔹 امام حسین (ع)‌ چنین مردمی را بندگان دنیایی می دانست که حاضر به فداکاری برای دین نیستند و بر این داشته های دنیایی بشدت دل بسته اند،‌ دین هم بر زبانشان می چرخد اما تا وقتی دنیایشان برقرار باشد و هرگاه جلوه های دنیایی زندگی شان تهدید شود، خود را سپر ثروت و مکنت و جاه می کنند و حاضر به قربانی کردن دین نیز می شوند. این دین برای این دسته از مردم «آدامسی»‌ است؛ تمثیلی که در تفسیر آیت الله بر فرمایشی از امام حسین (ع)‌ بیان شده است. 🆔 @iictchannel