eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
14.4هزار عکس
755 ویدیو
157 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | تلاش برای دستیابی به قدرت و تشکیل حکومت 🔹 سلفی‌گری جدید، به ویژه از زمان شکل‌گیری وهابیت در حجاز، ماهیت سیاسی بیشتری به خود گرفته و برای کسب قدرت سیاسی تلاش کرده است. امروزه این جریان همچنان با جدیت تلاش می‌کند تا از طریق دستیابی به قدرت سیاسی و ورود به حوزه حکومت اهداف مورد نظر خویش را تحقق بخشد. 🔹 جریان وهابیت در حجاز از طریق اتحاد با آل سعود این هدف را دنبال کرد و جریان‌های تکفیری امروزی نیز از طریق ایجاد آشوب و ناامنی در عراق و سوریه و تلاش برای گسترش ناامنی به مناطق دیگر هدف اصلی خود را دستیابی به قدرت سیاسی قرار داد و به طور آشکار از حکومت تحت امر خویش در عراق و شام سخن گفت و برای رسیدن به این مقصود از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. 📖 برگرفته از کتاب سلفی‌گرایی عوامل و پیامدهای سیاسی، نوشته ، عضو گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19876 🆔 @iictchannel
🖼 | علم انسان به خدا در تفکر فارابی 🔸 مسئله علم انسان به خدا با وجود اینکه در طول تاریخ دیرپای فلسفه و الهیات، سابقه‌ای کهن دارد، اما همچنان ذهن متفکران دینی به‌ویژه فلاسفه دین و حتی برخی از معرفت‌شناسان معاصر را به خود مشغول داشته است. در این میان، فارابی معتقد است که قوای ادارکی بشر در شناخت اشیا و به‌ویژه خدا با محدودیت‌ها و موانع مهمی مواجه است و ایجاد صورت معقول خدا در ذهن یا عقل انسان مشکلاتی جدی به همراه دارد. 🔸 همچنین نام‌ها و اوصافی که خدا با آنها نامیده می‌شود، به‌نحوی معنادار هستند و سخن‌گفتن از خدا به‌‌گونه‌ای که هم معتبر باشد و هم به مشکلات کلامی نینجامد، نهایتاً با زبان اشتراک معنوی امکان‌پذیر است. فارابی در کنار بیان فلسفی علم انسان به خدا، می‌کوشد تبیین عرفانی از آن نیز ارائه دهد و اگر فصوص‌الحکم را از آنِ وی بدانیم، او بحث مشبعی را به روش عرفا در باب موانع و محدودیت‌های شناخت عقلیِ انسان از خدا و لزوم شناخت شهودیِ انسان از او مطرح کرده است. ✍️ ، عضو هیئت علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔖 برگرفته از شماره 99 فصلنامه علمی پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت دانلود کامل مقاله به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ b2n.ir/g14780 🆔 @iictchannel
🔹درس گفتار "تاریخچه فقه سیاسی" 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر (رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه) 📆 چهارشنبه 30 شهریور تا سه شنبه 5 مهر ماه 1401، ساعت 17:20 📺 پخش زنده و مستقیم از شبکه چهارم سیما 🆔 @iictchannel
▫️موج‌سواری مدعیان دفاع از حقوق زنان بر روی احساسات مردم! ‼️ تاملی بر درگذشت تصادفی مهسا امینی؛ ✍️ نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه ▪️هیاهوی مشترک و هماهنگ طیف یادشده با رسانه‌های ضد انقلاب و وابستگان به اسرائیل و آمریکا و انگلیس برای متهم نمودن سپاه و نیروی انتظامی ایران درحالی است که به اعتراف رسمی مقامات آمریکایی سالانه بیش از هزار شهروند آمریکا و عمدتاً سیاه‌پوست در خیابان‌های این کشور به دست پلیس کشته می‌شوند؛ زنان بی‌دفاع در غرب مورد وحشیانه‌ترین حملات پلیس قرار می‌گیرند؛ تیراندازی‌های پی‌درپی منجر به قتل صدها نفر از زنان و مردان و کودکان را در آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی به کام مرگ می‌کشاند... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/mojsavari 🆔 @iictchannel
🔹 همایش ملی "سیره سیاسی امام رضا(ع)" 🎙 با حضور اعضای هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه: 🔻 / "حکمت سیاسی امام رضا(ع)" 🔻 / "جایگاه تعامل با حاکم جائر در سیره سیاسی امام رضا(ع)" 🔻 / "عدالت در سیره سیاسی امام رضا(ع)" 📅 شنبه دوم و دوشنبه چهارم مهرماه، ساعت 8 🏢 سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی 📌 حضور مجازی از طریق: 🌐 webinar.aqr.ir/qom 🆔 @iictchannel
◽️آموزه‌های کاربردی عرفان اهل بیتی استخراج شود 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیروانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نخستین هم‌اندیشی همایش عرفان اهل‌بیتی مطرح کرد: ◾️استخراج آموزه‌های کاربردی از مکتوبات غنی عرفای شیعه و پیرو اهل بیت(ع) برای جلب و جذب جوانان و عموم علاقمندان به معنویت دینی در جامعه لازم است. ما میراث معنوی غنی داریم ولی در عرضه ان ضعیف هستیم در حالی که می‌بینیم امروزه در کشور ما در سطح وسیعی کتاب هایی در معرفی و ترویج معنویت های غیر اصیل و غیر اسلامی در قالب هایی جذاب و کاربردی برای استفاده عمومی ترجمه یا تالیف و منتشر می شود و به خورد جوانان می‌دهند. 🔻انتشار وسیع این قبیل اثار نشان از نیاز فراوان جامعه به معنویت است و ما موظفیم این عطش را با آب زلال معنویت و عرفان اصیل برگرفته از سخنان و راهنماییهای اهل بیت علیهم السلام و عالمان راستین پیرو ایشان پاسخ گوییم. 🆔 @iictchannel
◽️غربی بودن ملاک تخطئه یک تفکر نیست 🔸 حجت‌الاسلام دکتر مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه در گفتگویی عنوان کرد: ◾️ما می‌گوییم چون غرب سیاسی بد است هرچه در غرب علمی هست سکولار و به‌دردنخور است، من غرب فکری را صد درصد درست نمی‌دانم و باید نگاه انتقادی نسبت به آن داشت. به عبارت دیگر نباید قضیه را سیاه و سفید دید و گفت علم غربی یا کلا باطل است یا کلا صحیح. طبیعتا علم غربی حاصل تلاش‌های بشری است، بعضی‌هایش درست است بعضی‌هایش درست نیست. 🔻 از طرفی دیگر برخی اندیشه‌های جدید که در حوزه مطرح می‌شود را دانشگاهیان قبول نمی‌کنند، برخی اندیشه‌های جدید که در دانشگاه مطرح می‌شود را حوزویان قبول نمی‌کنند. پس این جریان فقط میان غرب و ایران وجود ندارد بلکه در نهاد دوگانه حوزه و دانشگاه هم وجود دارد و این خیلی خطرناک است و موجب عقب‌ماندگی کشور ما شده است. 🆔 @iictchannel
🔻 هم اکنون در سایت خبرگزاری رسا بخوانید... 📚 معرفی کتاب «درآمدی بر اندیشه فرهنگی » ✍🏼 به قلم 🔍 لینک معرفی کتاب: 🌐 rasanews.ir/0031CL 🆔 @iictchannel
▫️عرفان اهل بیتی در امتداد عرفان دینی تاریخی ✍️ نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر گروه عرفان پژوهشگاه ▪️عرفان اهل بیتی نوین در امتداد عرفان دینی موجود در تاریخ عرفان اسلامی قرار دارد تا جنبۀ حدیثی متون عرفانی را به سطح جنبۀ قرآنی آن متون برساند و توسعه یابد و تقویت کند. چنان که میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در رسالۀ لقاء الله، علامه طباطبایی در رسالۀ الولایه، علامه حسن زادۀ آملی در رسالۀ لقاء الله و دیگر آثار جدیدی که امروز در حوزۀ عرفان دینی نوشته شده و توجه ویژه­ای به روایات انجام گرفته است و امید است که این امر مهم ادامه یابد و برداشت­‌های عرفانی از متون روایی گسترش یابد و این سیر تاریخی به درخشش چشم­‌گیری برسد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/erfan-e 🆔 @iictchannel
🖼 | تحلیلی بر نظریه تمثل در متون دینی ◽️ تمثل، ظهور شیء برای انسان به صورتی است که انسان با آن مألوف و مأنوس بوده و با غرضی که ظهور به خاطر آن است، مناسب می‌باشد. تمثل از قبیل تبدیل و انقلاب چیزی به چیز دیگر نیست، بلکه متمثل بدون آنکه در ذات و حقیقت خود دگرگون شود، در صورتی در ظرف ادراک بیننده ظهور می‌یابد؛ بنابراین تمثل غیر از تشکل است. تمثل شیء برای انسان، ظهور آن شی برای انسان است به صورتی که وی با آن مألوف و مأنوس بوده و با غرض ظهور مناسبت دارد. ◽️ تمثل «الف» برای «ب» در فلان صورت، تصور «الف» نزد «ب» به‌صورتی چنان است، درحالی‌که «الف» در واقع همان «الف» است نه آنکه «الف»، «ب» گردیده باشد. بر این اساس، تمثل فرشته مجرد به صورت انسان، ظهور وی در صورت انسان برای مشاهده کننده است. پس فرشته مجرد در ظرف مشاهده و ادراک، صورت انسان دارد و در خود و خارج از ظرف مشاهده و ادراک، فرشته مجرد است در نتیجه تمثل با تشكل فرق دارد. ✍️ ، عضو گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔖 برگرفته از شماره 99 فصلنامه علمی - پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت دانلود کامل مقاله به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ b2n.ir/f59579 🆔 @iictchannel
6.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | آیا می دانید راز عدد ۴۰ چیست؟ 👤 حجت الاسلام دکتر : ◻️ در منابع دینی ما، عدد ۴۰ یک خاصیت ویژه‌ای دارد؛ مثلاً اگر کسی ۴۰ روز بتواند عملش را خالص بکند، خداوند حکمت را از قلبش بر زبانش جاری میکند. می‌توانیم این نکته را به لحاظ قرآنی هم دنبال کنیم، که هرچیزی یک ظاهری دارد و یک باطنی دارد و ما باید راجب باطن قضایا هم فکر کنیم. ◻️ عدد چهل می‌تواند یک رمزی باشد در عالم هستی که شما بتوانید مثلاً بحث اربعین را یک نماد قرار بدهید برای تلألو و تجلی شیعه در عالم هستی و انشالله آمادگی برای ظهور حضرت حجت با این حرکت میلیونی که شیعیان در حرکت به سوی قبر سیدالشهداء انجام می‌دهند. ➡️ @Balagh_Mobin_P 🆔 @iictchannel
🖼 | ارضای حس بی‌نهایت‌خواهی 🔹انسان، روحی بی‌نهایت‌جو دارد و با رسیدن به هر کمالی احساس میکند این، چیزی نیست که او را اشباع کند و به دنبال كمال بالاتری است. در واقع آنچه که انسان را رنج میدهد، خلأ وجودی اوست. خلئی که بر اثر آن، انسان، جهان و آنچه را که در آن است، کم و ناچیز می‌یابد؛ اما دین با طرح مسئله خدا، پاسخگوی تنهایی و دغدغه‌های وجودی انسان است. فقط خداست که می‌تواند تشنگی روح بی‌نهایت‌جوی آدمی را سیراب کند. 🔹دین آمده است تا انسان را با خدای بی‌نهایت آشنا کند: «انسان در میان دو بی‌نهایت قرار گرفته است: بی‌نهایت بالا که او را تا حد تشبیه به خدا می‌رساند و بی‌نهایت پایین که به جهت فرورفتن شخصیت به یک موضوع مادی ناچیز، تا پست‌ترین نقطه تنزل می‌کند». انسان برای رسیدن به سمت بی‌نهایت بالای وجودش، باید به خدا تکیه کند؛ زیرا این تکیه، در حقیقت، عظمت‌دادن به شخصیت انسان است. 📖 برگرفته از کتاب دین و معنویت، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/16449 🆔 @iictchannel