eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | تاثیر ساختاری بر عملکرد افراد 🔸 نظریه ساختار براساس این نظریه، عملکرد افراد ممکن است تحت تأثیر مجموعه و ساختاری باشد که درون آن قرار گرفته‌اند؛ یعنی هر ساختار با ویژگی‌های مخصوص به خود ممکن است انسان‌ها را به کنشی خاص وادارد. بر اساس مکتب اصالت ساخت، افراد اغلب بر خلاف خواست خود در درون تنگناها و شیوه‌های کنش محدود شده‌ای قرار دارند. 🔸 بر اساس نظریه ساختاری، می‌توان تحلیل کرد که گروه‌های خشونت‌طلب اقدام به خشونت را به عنوان یک شیوه استراتژیک و تحت تأثیر ساختاری که درون آن قرار گرفته‌اند انتخاب می‌کنند. مثلا یک گروه با ساختار معین دارای ارزش‌های جمعی مخصوص به خود است، مانند مقدس دانستن توسل به خشونت و زور برای رسیدن به اهداف مورد نظر، از این رو، افراد درون این ساختار این اقدامات را از بین گروهی از جایگزین‌ها انتخاب می‌کنند. 📖 برگرفته از کتاب سلفی‌گرایی عوامل و پیامدهای سیاسی، نوشته ، عضو گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19876 🆔 @iictchannel
🔰 پیامبر رحمت صلى الله عليه و آله: 🔸 هركه برادر مؤمنش با او مشورت كند و او صادقانه راهنماييش نكند، خداوند عقلش را از او بگيرد. 📚 ميزان الحكمه، جلد6، صفحه 94 🆔 @iictchannel
▫️ جایگاه علمی امام حسن مجتبی علیه السلام در تفسیر قرآن 🔖 نوشتاری مستخرج از مقاله ای از گروه قرآن و اهل بیت(ع) دانشنامه قرآن شناسی ✍️ به قلم ؛ ▪️گزارش هایی از برتری دانش تفسیری امام حسن(ع) در منابع شیعه و اهل سنت بیان شده است. از جمله فخر رازی ذیل آیه دوم سوره نصر، از تفسیر امام در مورد «ناس» یاد می‌کند و این که امام علی (ع) بعد از بیان فرزندش، بین دو چشمش را بوسید و آیه «اللهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ» را قرائت فرمود... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/d-quran-2 🆔 @iictchannel
▫️در حقوق بیش از شناخت نیازمند ساخت هستیم 🔸 دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ◾️ ما در حوزه حقوق جز فهمیدن نیازمند خلاقیت در مهندسی معکوس و در بازسازی و ارائه راه‌حل‌های جدید هستیم یعنی باید رفت‌وبرگشت بین مسائل اجتماعی و حقوق وجود داشته باشد.حقوق ما در چند ناحیه ضعف کلی دارد و ازجمله مهمترین آن این است که باید بیشتر ساخت داشته باشیم تا شناخت. 🆔 @iictchannel
◽️ درک فلسفی و فهم کلام امام رضا علیه‌السلام 📝 یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ شیخ صدوق در کتاب «التوحید»، از ص۴۳۰ تا ۴۴۰ گفتگوی حضرت رضا علیه‌السلام با دانشمندی به نام «عِمران صابی» را نقل کرده است که به‌صورت پرسش و پاسخ است و تمام آن در بارۀ «معرفت الله» است. ۲۵ رفت‌وبرگشت در این گفتگو وجود دارد و در موارد متعددی حضرت پس از پایان پاسخ‌شان، به عمران می‌فرمایند: «اَ تَعقِلُ» یا «اَ فَهِمتَ؟» (آیا تحلیلی را که بیان شد خوب درک کردی؟) ✍️ فهم محتوای این گفتگو، جز با درک فلسفی میسور نیست و این روایت از روشن‌ترین مصادیقی است که نیاز به فلسفه در فقه‌الحدیث به‌معنی عام را نشان می‌دهد. 🔍 برای مطالعه بیشتر و دانلود فایل ضمیمه به لینک زیر مراجعه نمائید👇 🌐 iict.ac.ir/emamrezaa 🆔 @iictchannel
11.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️چقدر آخر این ماه سخت و سنگین است ▪️تمام آسمان و زمین بی قرار و غمگین است ▪️بزرگتر ز غم مجتبی(ع) و داغ رضا(ع) ▪️فراق فاطمه با خاتم النبیین(ص) است 🔻 فرارسیدن سالروز رحلت جانگداز حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و حضرت امام حسن مجتبی(ع) را تسلیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🖼 | سروش وهمیات ◽️ سروش در سال ۱۳۸۶ دیدگاه خود را به گونه‌ای دیگر بیان کرد که خلاصه آن چنين است: پیامبر مانند طوطی نیست که از خدا و فرشته بشنود و تکرار کند، بلکه او مثل زنبور است که شهد اولیه را می‌گیرد و عسل تولید می‌کند. او مانند شاعر است؛ یعنی نوری را می‌بیند و الهام‌هایی را دریافت می‌کند و آن را متناسب با توان و ظرفیت خود و شرایط محیطی، به صورت شعر یا نثری زیبا ابراز می‌کند۔ توان و ظرفیت شاعر در سرودن بسیار مهم است. ◽️ ممکن است شخصی شهودهایی مهم‌تر از شهودهای مولوی و حافظ هم داشته باشد، اما از آنجا که ظرفیت شعرسرایی آنها را ندارد نمی‌تواند آنها را به زیبایی بیان کند و تأثیرگذار باشد. محیط زمانه نیز بر احوال شاعر بسیار مؤثر است؛ از این‌رو ميل حافظ و مولوی بر اشعارشان تاثیر گذاشته است؛: مثلا اگر نام حسام‌الدين چلبی نبود، معلوم نبود مولوی این گونه شعر بسراید. سروش این ادعا را در چند مقاله بیان کرده و «مثنوی معنوی» را «حسامی‌نامه» نامیده است. 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel
🖼 | اختصاص دفاع مقدس به مقومات ماهوی و وجودی متفاوت 🔹 به‌کاربرندگان اصطلاح «داستان دفاع مقدس» معتقدند اصطلاح «اداستان جنگ» نمی‌تواند گونه خاص داستان‌هایی را که درباره هشت سال جنگ تحمیلی نوشته شده است تامین کند؛ بنابراین برای رسیدن به گونه ادبی بومی و استفاده ظرفیت دفاع مقدس در این بخش، نیازمند اصطلاحی هستیم که با باورهای بومی و ملی ايرانی همخوان باشد. 🔹 اگر بپذيريم جنگ هشت ساله ما ماهیتی خاص داشته و مقومات متفاوتی از جنگ‌های دیگر دارد و عناصر سازنده و فکر حاکم بر آن روایتی متفاوت از روایت جنگ‌های مرسوم دنیا را رقم میزند؛ عنوان «داستان جنگ» بیانگر این تفاوت و مشخصه نیست؛ بنابراین گریزی از اصطلاح خاص درباره این‌گونه ادبی نخواهد بود. 📖 برگرفته از کتاب جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6066 🆔 @iictchannel
🖼 | فطری‌بودن معنویت متعالیه ◼️ یکی از مختصات معنویت متعالیه فطری‌بودن، فطرت‌پذیری و فطرت‌پسندی است. معنویتی که با جان انسان عجین شده و سرشته در سرشت آدمی است. معنویت قرین روح الهی و نفخه ربانی، نفحه سبحانی و اشراق‌شده در جبلت و فطرت اوست. ◼️ سردار سلیمانی با آگاهی و گواهی همه‌جانبه معنویت فطری‌اش را پاسداری کرد، به بیان دیگر گرفتار معصومیت از دست رفته نشد و فطرت معنوی‌اش را از همه خطرها و آسیب‌ها مصونیت بخشید. گو اینکه هماره طهارت درونی و لطافت و نورانیت فطری‌اش را در طول سال‌های نوجوانی و جوانی مراقبت کرد و توانست در مابقی عمر مبارک خویش در خط جهاد اوسط و اکبر، برای جهاد اصغر و شهادت گام بردارد و هجرت آفاقی و انفسی را تجربه کرده و در فرجام سعادتمندانه‌اش سیدالشهدای مقاومت گردد. 📖 برگرفته از کتاب معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی، نوشته ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21102 🆔 @iictchannel
🖼 | ادبیات دفاع مقدس ◻️ تاریخ و ادبیات، مرز روشنی با یکدیگر دارند و منطقه حایلی را نیز در مرزهای خود تعریف کرده‌اند. این منطقه حایل، قصه داستان است و مرز، عنصری به نام پیرنگ است؛ از این رو ادبیات دفاع مقدس تاریخی است، به این معنی که می‌تواند در محدوده قصه داستان با تاریخ همراهی کند و ادبیات دفاع مقدس تاریخی نیست، زيرا در مرحله پی‌ریزی پیرنگ ساختارهای تاریخی را به نفع داستان تغییر می‌دهد. ◻️ با اشتراک متعلق داستان و تاریخ در ماده خامی به نام قصه، مشخص خواهد شد که تعلق داستان به قصه‌ای تاریخی، آن را تا سرحد امكانات و اختیارات همين عنصر محدود می‌کند. تعهد داستان به امر واقع، به میزان عنصری روایی است که از تاریخ می‌ستاند؛ با این توجه که تاریخی‌ترین داستان‌ها، در پیرنگ، داستانی عمل می‌کنند. 📖 برگرفته از کتاب جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6066 🆔 @iictchannel
🖼 | مغالطه تمثيل ◼️ سروش معتقد است شباهت‌های بسیاری بین قرآن و رؤیا دیده می‌شود و چنین نتیجه می‌گیرد که قرآن رؤیاست. اشکال روشن این سخن آن است که صرف مشاهده برخی شباهت‌ها بين وحی و رؤيا، بر وحدت حقیقت این دو دلالت ندارد. ◼️ تمثیل ارزش معرفت‌شناختی ندارد و استدلالی که بر پایۀ تمثیل چیده شده باشد، هرگز استوار نخواهد بود. تمثیل در مباحث فقهی باطل است چه رسد به مباحث اعتقادی. علاوه بر آن مواردی وجود دارد که بزرگان دینی ما وحی را غیر از رؤیا معرفی کرده‌اند. 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel
🖼 | استفاده صحیح و به‌جا از واژه جهاد 🔺 سردار سلیمانی بر روی واژه‌ها هم تکیه کرده و در کاربرد و معنای آنها حساسیت خاصی داشت. یکی از آن واژه‌ها، واژه «جهاد» بود. او به درستی بر این باور بود که بین واژه جهاد و جنگ به عنوان یک عمل نظامی خیلی تفاوت است. 🔺 می‌گفت «جهاد» ویژگی‌ها و ساختار خود را دارد و همه اعمال جبهه را در هشت سال دفاع مقدس، حتی اعمال نظامی را بر پایه «جهاد» دیده و معنا می‌کرد و معتقد بود جهاد است که بن بست ها را می‌شکند، عمل نظامی بن‌بست دارد، ولی جهاد بن‌بست ندارد. در عمل نظامی، عقل نظامی به ما اجازه عملیات‌هایی مثل بیت المقدس، فتح المبين طريق القدس، والفجر ۸، و... را نمی‌داد؛ لذا باور داشت که در جنگ به عنوان قالب اصلی ظرف جبهه پنج پایهه مهم مطرح است: جهاد، اخلاق، معنویت، عبودیت و ولایت. 📖 برگرفته از کتاب معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی، نوشته ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21102 🆔 @iictchannel