eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | تحلیلی بر نظریه تمثل در متون دینی ◽️ تمثل، ظهور شیء برای انسان به صورتی است که انسان با آن مألوف و مأنوس بوده و با غرضی که ظهور به خاطر آن است، مناسب می‌باشد. تمثل از قبیل تبدیل و انقلاب چیزی به چیز دیگر نیست، بلکه متمثل بدون آنکه در ذات و حقیقت خود دگرگون شود، در صورتی در ظرف ادراک بیننده ظهور می‌یابد؛ بنابراین تمثل غیر از تشکل است. تمثل شیء برای انسان، ظهور آن شی برای انسان است به صورتی که وی با آن مألوف و مأنوس بوده و با غرض ظهور مناسبت دارد. ◽️ تمثل «الف» برای «ب» در فلان صورت، تصور «الف» نزد «ب» به‌صورتی چنان است، درحالی‌که «الف» در واقع همان «الف» است نه آنکه «الف»، «ب» گردیده باشد. بر این اساس، تمثل فرشته مجرد به صورت انسان، ظهور وی در صورت انسان برای مشاهده کننده است. پس فرشته مجرد در ظرف مشاهده و ادراک، صورت انسان دارد و در خود و خارج از ظرف مشاهده و ادراک، فرشته مجرد است در نتیجه تمثل با تشكل فرق دارد. ✍️ ، عضو گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔖 برگرفته از شماره 99 فصلنامه علمی - پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت دانلود کامل مقاله به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ b2n.ir/f59579 🆔 @iictchannel
6.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | آیا می دانید راز عدد ۴۰ چیست؟ 👤 حجت الاسلام دکتر : ◻️ در منابع دینی ما، عدد ۴۰ یک خاصیت ویژه‌ای دارد؛ مثلاً اگر کسی ۴۰ روز بتواند عملش را خالص بکند، خداوند حکمت را از قلبش بر زبانش جاری میکند. می‌توانیم این نکته را به لحاظ قرآنی هم دنبال کنیم، که هرچیزی یک ظاهری دارد و یک باطنی دارد و ما باید راجب باطن قضایا هم فکر کنیم. ◻️ عدد چهل می‌تواند یک رمزی باشد در عالم هستی که شما بتوانید مثلاً بحث اربعین را یک نماد قرار بدهید برای تلألو و تجلی شیعه در عالم هستی و انشالله آمادگی برای ظهور حضرت حجت با این حرکت میلیونی که شیعیان در حرکت به سوی قبر سیدالشهداء انجام می‌دهند. ➡️ @Balagh_Mobin_P 🆔 @iictchannel
🖼 | ارضای حس بی‌نهایت‌خواهی 🔹انسان، روحی بی‌نهایت‌جو دارد و با رسیدن به هر کمالی احساس میکند این، چیزی نیست که او را اشباع کند و به دنبال كمال بالاتری است. در واقع آنچه که انسان را رنج میدهد، خلأ وجودی اوست. خلئی که بر اثر آن، انسان، جهان و آنچه را که در آن است، کم و ناچیز می‌یابد؛ اما دین با طرح مسئله خدا، پاسخگوی تنهایی و دغدغه‌های وجودی انسان است. فقط خداست که می‌تواند تشنگی روح بی‌نهایت‌جوی آدمی را سیراب کند. 🔹دین آمده است تا انسان را با خدای بی‌نهایت آشنا کند: «انسان در میان دو بی‌نهایت قرار گرفته است: بی‌نهایت بالا که او را تا حد تشبیه به خدا می‌رساند و بی‌نهایت پایین که به جهت فرورفتن شخصیت به یک موضوع مادی ناچیز، تا پست‌ترین نقطه تنزل می‌کند». انسان برای رسیدن به سمت بی‌نهایت بالای وجودش، باید به خدا تکیه کند؛ زیرا این تکیه، در حقیقت، عظمت‌دادن به شخصیت انسان است. 📖 برگرفته از کتاب دین و معنویت، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/16449 🆔 @iictchannel
🖼 | عارفان برای دستیابی به حقایق فقط به تجربه‌های شهودی خود بسنده نمی‌کردند ✍🏻حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◽️این‌گونه نبود که عارفان برای دستیابی به آن حقایق و دقایق فقط به تجربه­‌های سلوکی و شهودی خود بسنده کنند. بلکه هم آنچه را که از کتاب و سنت استخراج و اصطیاد و استنباط و اجتهاد کردند، تجربه نمودند و هم پس از تجربه یافته­‌های خود را به کتاب و سنت عرضه می­‌کردند تا صدق و خطای آن تجربه را به سنجش درآورند و برای سنجش نیز باز از اصول استنباط و اجتهاد بهره گرفتند و البته روشن است که برای چنین اجتهادی خود آنان مناسب هستند. 🆔 @iictchannel
F.A._.pdf
4.3M
💯🗒 🔰 مقایسه نظم‌های مردم‌سالار از حیث ظرفیت‌شناسی مشارکت سیاسی ✍️ حجت الاسلام دکتر 📌 چکیده: 💢 با وجود اینکه در نظام‌های مردم‌سالار، مردم رکن اساسی در تعیین کارگزاران و تصمیم‌سازی‌ها قلمداد می‌شوند، گونة مشارکت سیاسی آنان در نظم‌های سیاسی متفاوت، متناسب با مبانی و ساختار آن نظم سیاسی، رویکردی متفاوت یافته و دچار قبض و بسط می‌شود. 🔸 این مقاله ضمن تبیین و توصیف مؤلفه‌های سه گونه نظام سیاسی «خلافت جدید»، «سلطنت مشروطه» و «مردم‌سالاری دینی»، جایگاه مردم و ظرفیت‌های هرکدام از این نظام‌های سیاسی در خصوص مشارکت سیاسی مردم را بررسی و مقایسه کرده است؛ و گونه سوم را در تأمین منافع مادی و معنوی مردم ترجیح می‌دهد. 🆔 @iictchannel
◽️ضرورت پرداختن به عرفان شیعی 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نخستین هم‌اندیشی همایش عرفان اهل‌بیتی عنوان کرد: ◾️در روایات اهل بیت(ع) مضامین عرفانی زیادی مطرح است که این نوع موارد می‌تواند ما را به عرفان اهل بیتی رهنمون کند. 🔻 قرائت شیعی کامل‌ترین و عمیق‌ترین قرائت برای رسیدن به توحید حقیقی است و این دلیلی بر ضرورت پرداختن به این مباحث است. 🆔 @iictchannel
🔹 «بررسی شبهات پیرامون هفته دفاع مقدس» ⁉️ آیا ایران آغازگر جنگ تحمیلی بود؟ ⁉️ چرا ایران پس از فتح خرمشهر، صلح را نپذیرفت؟ ⁉️ علل و اهداف رژیم بعث عراق از جنگ با ایران چه بود؟ 🎙با حضور: حجت الاسلام دکتر (عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه) 📆 چهارشنبه 30 شهریور 1401، ساعت 18:00 ❇️ پخش با اینترنت رایگان: 🌐 heyatonline.ir/pasokh.tv 🆔 @iictchannel
▫️ گزارشی از نام‌های پیامبر اکرم (ص) در قرآن مجید 🔖 نوشتاری مستخرج از مقاله ای از گروه تاریخ دانشنامه قرآن شناسی ✍️ به قلم و سید محمد امام؛ ▪️حضرت محمد آخرین پیامبر (ص) و فرستاده خدا می‌باشد که معجزۀ جاودان او قرآن است. خدای سبحان برای آن حضرت نام‌های را در قرآن ذکر کرده است که در آستانه فرارسیدن سالروز رحلت آن حضرت، در این نوشتار گزارشی از نام‌های ایشان بر اساس آیات قرآن ارائه می‌شود... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/d-quran 🆔 @iictchannel
🖼 | عرفان اهل بیتی(ع) راه‌گشای مشکلات اندیشه‌ای و معرفتی 👤 آیت‌الله ، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نخستین هم‌اندیشی همایش عرفان اهل‌بیتی عنوان کرد: 💠 هدف عرفان اهل بیت(ع) رسیدن به مراتب مختلف توحید است و راه‌هایی را که برای تحقق آن ذکر کرده‌اند ابتدا راه معرفت، دوم التزام خاص به شریعت در مسیر نیل به معرفتِ شهودی و سوم ولایت است و ما برای رسیدن به حقیقتِ توحید چاره‌ای نداریم جز اینکه از این راه‌ها استفاده کنیم. 💎 رشد عرفانی انسان را بی‌نیاز از شریعت نمی‌کند. حتی در بعثت، هم آدمیان در مرتبه خودشان از انسانِ حسی به انسانِ عقلی و انسانِ شهودی سلوک پیدا می‌کنند. بنابراین انسان اگر یک قدم از شریعت عدول کند نمی‌تواند به سلوک برسد و هرقدر در عرفان جلوتر برود نیاز او به شریعت بیشتر هم خواهد شد. البته شریعت و ولایتی که در نظام فکری اهل بیت تعریف شده مدنظر ما هست. 🆔 @iictchannel
🔸 پیام آیت الله رشاد خطاب به سیاسیون، روحانیون، اساتید حوزه و دانشگاه، و جوانان انقلابی، در پی حوادث اخیر 🔰 حضرات سیاستمدار! آقایان روحانی! و جوانان انقلابی! 🔻بی‌شک باید این ماجرا (درگذشت بانوی جوان در پایگاه پلیس) «با دقت و سرعت»، بررسی و حقيقت امر روشن گردد، و در «صورت احراز قصور یا تقصیر»، ضمن اعلام صریح و اعلان سریع، «طبق قانون و شرع» با عامل یا عاملان این حادثه «برخورد قاطع» صورت بپذیرد. 🔻 در شرائطی که طبقاتی از جامعه از مضایق معیشتي «حاصل از تحریمها»، تحولات جهاني «ناشی از جنگ اوکراین»، و احیانا «سوء مدیریت برخي مسؤولان» رنج می‌برند، و «نهاد جامعه ملتهب است»، نباید احساسات آحاد آن را تحریک کرد ؟، تا آنکه ان شاء الله کشور عزیزمان از این تنگه‌‌ها و تنگنا‌های بسلامت گذر کند؟ ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 rashad.ir/gershad 🆔 @Rashad_ir
🖼 | آزادی ارزش و روش 🔹 باید به یاد داشت که آزادی هم ارزش است و هم روش؛ ارزش امری است که مفید، خواستنی یا تحسین‌کردنی باشد برای شخص، گروه یا جامعه ای. ارزش‌ها، بنیادی‌ترین ساحت‌های اندیشه و فرهنگ‌ها به شمار می‌آیند و نقشی کلیدی در حیات اجتماعی بازی می‌کنند. ارزش‌ها، خوب یا بد، مناسب یا غيرمناسب، شایست و ناشایست، ضروری یا غیرضروری را بیان می‌دارند، این ایده‌ها هنگامی که در نظامی از معیارها و ملاک‌ها، برای ارزیابی ارزش اخلاقی و شایستگی رفتار، سازماندهی می‌شوند، یک نظام ارزشی را پدید می‌آورند. 🔹 با این مبنا، آزادی، ارزشی است که ملاک و معیار را در اختیار تیزبینان جامعه قرار می‌دهد تا بتوانند رفتار حاکمان و کارگزاران سیاسی را ارزش‌گذاری کند و به گاه نیاز، رفتارهایی که از سوی حاکمان به پایمالی حقوق شهروندان می‌انجامد را به چالش بکشند. 📖 برگرفته از کتاب عدالت سیاسی در قرآن کریم، نوشته ، مدیر گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6336 🆔 @iictchannel
🖼 | تأملی در امکان یا امتناع هنر ارزشی ◼️ خلق اثر هنری فارغ از ارزش ممکن نیست؛ چه آنکه در واقع اتحاد بین تعهد و زیبایی در آثار هنری دیروز و امروز در حد غایی خود رخ داده است و در ساحت نظری نیز تحقق ایده «هنر برای هنر» که معارض اصلی ایده «هنر متعهد» به ارزش است، به ادله متعدد مخدوش و ابطال‌پذیر است و خلع «غایت»، «فایده»، «معنا» و امثال آن از اثری هنر ممکن نیست. ◼️ از سوی دیگر دین هنر را به مثابه فعل هنرمند، صراحتا به ارزشی و غیرارزشی تقسیم می‌کند، از هنر مذموم و محمود می‌گوید و از «بایستگی تعهد» در هنر سخن به‌میان می‌آورد و در ارزش‌گذاری هنر، اصالت را به معنا می‌دهد. همچنین دانسته شد هر چه وزن تعمیق و کشف بیشتر باشد، محصول، به هنر مطلوب نزدیک‌تر است و طبیعی است هنر ارزشی نیز بسته به اینکه در سطح بماند یا عمق پیدا شد، درون‌زاد باشد یا تحمیلی می‌تواند فاخر یا نازل باشد. ✍️ ، عضو گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔖 برگرفته از شماره 99 فصلنامه علمی - پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت دانلود کامل مقاله به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ b2n.ir/q49588 🆔 @iictchannel