eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6.1هزار دنبال‌کننده
13.4هزار عکس
682 ویدیو
154 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 کرسی علمی ترویجی «تصویر عدالت توزیعی در فرهنگ» 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری (مدیرگروه سیاست پژوهشگاه) ⏰زمان: شنبه 9 مهرماه ساعت 14 🏢 قم، انجمن های علمی حوزه ❇️ لینک جلسه مجازی: ➡️ dte.bz/ssoq 🆔 @iictchannel
🔻واکنش آيت‌الله علیدوست به حوادث اخير كشور ⭕️این حرکات محکوم و هیچ تزلزلی در باور و کنش توده عظیم ایجاد نمی‌کند ◀️متن بيانيه عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه كه با آيه إسترجاع شروع شده به اين شرح است: بسم الله الحاکم العادل انا لله و انا اليه راجعون ◽️در روز های گذشته، خبرهایی از برخی حرکات بسیار قبیح از قبیل آتش زدن قرآن کریم، مساجد، حمله به موکب های عزاداری آل الله، به شهادت رساندن برخی مدافعان امنیت کشور و حریم اهل بیت علیهم السلام، منتشر شد. ◽️در اینکه این رفتار ها بی پایه و فاقد پایگاه مردمی و اجتماعی است بحثی نیست. لکن شدت پلشتی و ناموجه کار آنقدر زیاد است که اذهان را به خود مشغول کرد، به ویژه وقتی غول رسانه‌ای کفر و نفاق نیز چونان موجی برآن سوار شد. ◽️تاریخ و دنیا بداند ک علاقه به مذهب، دین، نماد های مذهبی، حب و مودت آل الله علیهم السلام همچنان در همه وجود ریشه دار است و آن را نه فقط تراثی از اسلام بلکه بخشی از ملیت و هویت خویش می‌داند و به آن افتخار می‌کند. ◽️این حرکات محکوم و هیچ تزلزلی در باور و کنش توده عظیم ایجاد نمی‌کند. ◽️البته بی پایگی، شناعت و سبک وارگی این رفتار های شوم و محکومیت آن از سوی عالمان، فرهیختگان و مردم نباید را آسوده خاطر سازد؛ بلکه بر کارگزاران نظام است که با استمداد از فکر صاحبان خرد و دغدغه دلسوزان کشور، نظام و ملت در برخی تصمیمات و عملکردهای جاری که بی تاثیر در زمینه سازی برای این اقدامات وقیح نیست، تجدید نظر کنند! ✍ ابوالقاسم علیدوست ۷ مهرماه ۱۴۰۱ ‌ 🆔 @iictchannel
🖼 | نقد مبنای هرمنوتیکی سروش 🔸 مبنای هرمنوتیکی سروش همان هرمنوتیک گادامر است. در هرمنوتیک فلسفی گادامر، متن دینی و پدیده‌ها صامت‌اند و مفسر و فهمنده با پیش فرض‌های متنوعی که دارد به تفسیر متن می‌پردازد. سروش هرمنوتیک گادامر را فقط در تفسیر و فهم متون دینی به کار نگرفت، بلکه حتی در تحقق پدیده‌ای چون وحی مورد استفاده قرار داد؛ یعنی حقیقتی مانند وحی که زاده پیغمبر است، زاییده محیط پیرامونی او است؛ یعنی گفت‌وگو و خصلتی دیالوگی میان پیغمبر و محیط تحقق پیدا می‌کند و پس از آن، وحی تولید می‌شود. 🔸 سروش در کنار اندیشمندان دیگری چون نصر حامد ابوزید و محمد اركون، در شمار گروهی اندک از اصلاحگران رادیکالی است که مدافع رهیافتی تاریخی به قرآن هستند. به نظر وی قرآن نه‌تنها محصول شرایط تاریخی خاصی است که در بستر آن شکل گرفته است، بلکه برآمده از ذهن حضرت محمد و همه محدودیت‌های بشری او است. 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel
🖼 | اهمیت تزکیه دولتمردان ◼️ تزکیه دولتمردان در حکومت اسلامی، حاکم و کارگزاران باید از نظر اخلاقی خود را تزکیه کرده باشند. اصلاح یا فساد کشور و حتی کشورها به رعایت یا ترک این اصل مهم بستگی دارد. تزکیه دولتمردان اهمیت بیشتری نسبت به تزکیه افراد عادی دارد. ◼️ تزکیه برای دولتمردان، سلاطین، رؤسای جمهور، برای دولت‌ها و برای سردمداران بیشتر لازم است تا برای مردم عادی. اگر افراد عادی تزکیه نشوند و طغیان پیدا کنند، یک طغیان بسیار محدود است؛ لکن اگر طغیان در کسی شد که مردم او را پذیرفته‌اند، این گاهی یک کشور و گاهی چند کشور را به فساد می‌کشاند. 📖 برگرفته از کتاب ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6386 🆔 @iictchannel
♨️ 🔰 مقام معظم رهبری: اینکه آقای رشاد می فرمایند ما جبهه جدیدی شده ایم خیلی خوب است. این احساس، احساس بسیار خوبی است. این جبهه را با داهیه های خودش مشخص کرده و آن را گسترش دهید. 💯💯 اعضای محترم کانال لطفا توجه فرمایید💯💯 🔰 عضویت در کانال رسمی آیت الله 💢رییس شورای مدیریتی حوزه های علمیه استان تهران 💢رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💢عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 💢 چهره تاثیرگذار جهان سال ۲۰۲۰ ♨️با مباحثی پیرامون: 💠 همین حالا عضو این کانال در ایتا شوید: 🌐 eitaa.com/joinchat/3969187874C3ee71ce49b
🖼 | عرفان حقیقی 🔺 بنابر باور ارباب معرفت و شهود، عرفان حقيقی، عرفانی است که از متن واقع کتاب و سنت يعنی آنچه مقصود و مراد انسان کامل معصوم است، برخیزد. پس باید تلاش نمود به آن دست یافت. این تلاش می‌تواند در دو ساحت صورت گیرد: یکی ساحت تولید عرفان دینی و دیگری سنجش عرفان موجود که اولی با الگوبرداری از فلسفه دینی طرح شده است. 🔺 در ساحت تولید باید به اصول پیشین و پسین فهم عرفانی تکیه زد. تا زمانی که فهم عرفانی دست ندهد، امکان استنباط عرفان دینی از کتاب و سنت فراهم نیست. در ساحت سنجش نیز باید با روش خاصی دو صنف از گزاره‌های دینی یعنی احتجاجات و تنجیزات را استخراج نمود. احتجاجات، ادله پیشااجتهادی هستند، بر خلاف تنجیزات که ادله اجتهادی هستند؛ چنان‌که احتجاجات، ادله مُثبته هستند، برخلاف تنجیزات که ادله منجزه هستند. ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔖 برگرفته از مقاله "ماهیت و روش عرفان دینی اجتهادی" شماره 89 و 90 فصلنامه انتقادی - نظری در حوزه علوم انسانی «کتاب نقد» 📌 جهت دانلود کامل مقاله به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22102 🆔 @iictchannel
🖼 | موج‌آفرینی در سبک زندگی سلیمانی 🔹 سردار سلیمانی عزیز، آن مرد ملکوتی و به بلوغ عقلی رسیده، توانست رشد متوازن و تعالی متعادل را در همه عرصه‌ها و ابعاد وجودی‌اش تجربه کرده و به مرتبه‌ای دست یابد که در دوران پختگی و گداختگی موج‌زایی کرده و امواج زیستن مکتبی و مسلکی‌اش جهان را تحت تأثیر خویش قرار داده و دوست و دشمن را به تحسین وادارد. این نوع زندگی ظرفیت اسوه‌شدن و قابلیت درس و عبرت گرفتن برای همه آگان و طالبان زیست مؤمنانه انقلابی را دارد. 🔹 این است که برخی مردان خدا متن زندگی و سبک سلوکی‌شان گونه‌ای رقم می‌خورد که موج‌زایی کرده و هر چه بیشتر و بهتر رشد می‌کنند، امواج وجودی آنان گستره گسترده‌تری را در بر می‌گیرد. فاصله مرکز و محیط را بیشتر و بیشتر می‌کنند؛ به‌بیان‌دیگر خودآگاهی فردی، خانوادگی، ملی، فراملی و بین المللی پیدا می‌کنند. 📖 برگرفته از کتاب معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی، نوشته ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21102 🆔 @iictchannel
🔸 امیرالمؤمنین عليه السلام: 🔰 كسى كه با آرامش كار كرد به مطلوب رسيد، يا بدان نزديك شد. شتابكار به خطا رفت، يا بدان نزديك شد. 📚 غررالحكم، حدیث ۱۲۹۰ 🆔 @iictchannel
🖼 | عرفان بعد باطنی اسلام ◼️ از آنجا که عرفان عمیق‌ترین لایه اسلام است، هر دو مکتب شیعه و سنی در تاریخ واجد عرفان و سنت عرفانی هستند؛ اما وجود عنصر امامت و فروع آن در اعتقاد شیعی، بعد عرفانی تشیع را غنی‌تر و آن را از دیگر گرایش‌های عرفانی در جهان اسلام متمایز می‌کند. در این نگاه، چون امام همانند پیامبر(ص) دارای مرجعیت علمی و معنوی و اجتماعی است، روح عرفانی در همه ابعاد دین و ارکان جامعه دینی تحت حاکمیت امام، حضور و ظهور می‌یابد و هندسه و ساختمان حیات ایمانی، صبغه عرفانی و معنوی پیدا می‌کند. ◼️ در این وضعیت، زمینه‌ای برای بروز ناسازگاری بین شریعت و عرفان یا سیاست و عرفان پدید نخواهد آمد. لازمه وحدت مرجعیت‌های سه‌گانه و سازگاری شریعت، سیاست و عرفان، حضور عرفان در همه ابعاد زندگی و آمیختگی همه ابعاد حیات با روح عرفانی و معنوی است. ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔖 برگرفته از مقاله "شاکله عرفان شیعی" شماره 89 و 90 فصلنامه انتقادی - نظری در حوزه علوم انسانی «کتاب نقد» 📌 جهت دانلود کامل مقاله به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22102 🆔 @iictchannel
🖼 | دلالت استنباط علل شرایع بر عرضی‌بودن دین ◽️ سروش استنباط علل شرایع را نیز دلیل بر عرضی‌بودن احکام فقهی می‌داند، درحالی که از نظر ما، چنین امری صحیح نیست، زیرا انسان هیچ‌گاه با عقل بد نمی‌تواند علت تامه احکام و شرایع را درک کند؛ البته انسان می‌تواند پاره‌ای از حکمت‌ها را دریابد، اما علت تامه کشف نمی‌شود. ◽️ نکته چشمگیر این است که سروش احکام شرعی فراوانی را که پیشرفت‌های علوم جدید مؤید آنهاست، نادیده گرفته و فقط بر روی تعارض‌هایی دست گذاشته است که میان عرف و احکامی فقهی وجود دارد و چنین ادعا کرده است که حکمت جعل این احکام با نیاز امروز سازگار نیست. پرسشی که پیش می‌آید این است که چرا سروش تأییدات علوم تجربی جدید در مورد بسیاری از احکام را نادیده می‌گیرد، اما تعارض عرفی نسبت به اندکی از احکام را به چشم مخاطبانش فرو می‌کند؟ 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel
🖼 | فقدان رفتار اخلاقی 🔹 رعایت نکردن دستورهای مهم اخلاقی قرآن، مانند دعوت به حکمت، اندرزهای نیکو، مناظره به نیکی، عدم‌تعدی به مخالفان، شکیبایی، رفتار برای خدا باشد، اندوهگین‌نبودن، موضع‌گیری صحیح، پیشه‌کردن تقوا، نیکوکاری و... می‌تواند قدرت جاذبه اسلام را در ایجاد همبستگی و ثبات کاهش دهد. 🔹 متأسفانه در جمهوری اسلامی ایران، در سال‌های اخیر به اهمیت رفتارهای اخلاقی کمتر بها داده می‌شود و خطر بی‌ثباتی و بی‌اخلاقی در جامعه را دوچندان می‌کند؛ ازاین‌رو در قرآن آمده است، انسان‌ها در پذیرش حق با یکدیگر متفاوتند و هر کسی با شیوه‌ای که مطابق با استعداد و ظرفیت او است، هدایت می‌شود. این موضوع که در جدل با مخالفان در پایان سوره نحل آمده است، در نحوه تعامل و ارشاد با مخالفان بسیار مؤثر است. 📖 برگرفته از کتاب ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6386 🆔 @iictchannel
🖼 | امور مقدس ⏺ مفهوم تقدس در گونه داستان دفاع مقدس دو کارکرد اثباتی و نفی دارد. جنبه اثباتی آن مبتنی بر تعریف ذاتی تقدس است و جنبه نفی آن بر اساس احکام تحریمیه بنیان نهاده می‌شود. تعریف به ذات تقدس، امور مقدس از غیرمقدس را روشن خواهد کرد؛ زیرا در این‌صورت امر غيرمقدس فاقد خصوصیت ذاتی تقدس خواهد بود. این تعریف، تقدس اصیل و تبعی را از هم تمایز می‌بخشد و قدوس و مقدس از یکدیگر تفکیک می‌شوند. ⬅️ وصف مقدس در گونه داستان دفاع مقدس، در درجه نخست متوجه دفاع شده است و در رتبه دوم وصف داستان نیز خواهد بود. این توالی و ترتیب خود بیانگر دو دسته از احکام تحریم‌کننده است؛ زیرا همان‌طور که احکام قبور معصومین با قبور مؤمنین تفاوت خواهند داشت، گرچه هر دو گروه در یک رشته قرار گرفته و به مبدأ واحدی متصل می‌شوند، به‌همین ترتیب نباید انتظار داشت تقدس شخصیت مدافع، با تقدس مکان و تقدس ادبیات، احکامی کاملا مشابه داشته باشند. 📖 برگرفته از کتاب جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6066 🆔 @iictchannel