◽️ افزایش تعهدپذیری دولت راهکار حل مشکل مهریه است
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #فرج_الله_هدایت_نیا عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشستی عنوان کرد:
🔻 تاکنون فقط از ظرفیت حقوق خصوصی در حل مشکل مهریه استفاده شده است و تا زمانی که دولت تعهدپذیری خود را در خصوص مهریه افزایش ندهد، مشکلات این حوزه حل نخواهد شد. روش درست، فعالسازی ظرفیت حقوق عمومی و افزایش کارآمدی خانواده با استفاده از این ظرفیت است....
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/mehriyeh
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | پاسخگویی نیازهای انسان توسط شریعت اسلام
◼️ بیشک اموری که برخاسته از فطرت آدمی است در طی اعصار و قرون ثابت است. عالمان و فقهای اسلام علاوه بر این امر، با تمسک به اصول ذیل، حکم هر مسئلهای را مشخص میفرمایند: ۱. حجیت حکم عقل؛ ۲. قاعده اهم و مهم؛ ۳. گشودن باب اجتهاد؛ ۴. پیروی از قواعد حاکم فقهی نظیر نفی حرج و نفی ضرر. بنابراین شریعت اسلام جاودانه و تا ابد میتواند پاسخگوی همه نیازهای دینی آدمیان باشد.
◼️ اما معالاسف، علی رغم عقلانیت اصول و معارف و احکام اسلام، گروهی از مسلمانان صدر اسلام، با پیروی از اندیشه خرافی پدران خود در عصر جاهلیت، بحث و جدل در معارف و عقاید را نوعی مخالفت با شریعت تلقی میکردند و کمکم مسأله تفکیک خرد از شریعت پدید آمد. ازجمله آنها انکار اختیار و آزادی انسان و اعتقاد به جبر است، درصورتیکه اسلام منادی آزادی و اختیار است. اگر انسان را مجبور و فاقد اختیار بدانیم، اعزام پیامبران و رنج مصلحان لغو خواهد بود.
📌 قسمتی از پیام مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی سبحانی دامت برکاته به همایش ملی اجتهاد عقل گرا
#همایش
#اجتهاد_عقل_گرا
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | اصول فقه مبنایش را از عقل دریافت میکند
👤 آیتالله #علی_اکبر_رشاد، رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی اجتهاد عقل گرا:
◽️ عقل گستره بسیار وسیعی را در حوزه معرفت دینی عهدهدار است؛ تقسیمی که برخی اعاظم حوزه تحت عنوان «تقسیم ثلاثی» مطرح میکنند بنده فکر میکنم کامل نیست، بلکه عقل حجتساز است؛ اگر عقل به کار بسته نشود، حجیت کتاب و سنت و سمع هم اثبات نمیشود. عقل مبناپرداز است و مبانی را تولید میکند و در فقه هم مبناساز است.
◽️ گاهی احساس میشود که اصول فقه در حال تضعیف است و مباحث عقلی اصول در چارچوبهای فعلی در خلال مباحث دیگر پخش شده است. به نظر میرسد باید به روش و منش سلف برگردیم یعنی نیاز داریم اصول را توسعه دهیم، به کارکرد عقل و سهم عقل را توجه بیشتری کنیم و در فقه مبسوط دیگری بنویسیم. این اتفاق نمیافتد جزاینکه به این حیث مبناها توجه کنیم. اجتهاد خود نیازمند فلسفه اجتهاد است. ما نیازمند یک سلسله دانشهای بنیادین و مبناپرداز هستیم که قهرا رنگ فلسفی دارد، عقل مبناپرداز است و مبانی را تولید میکند همان اصول فقه ما مبنایش را از عقل دریافت میکند.
#همایش
#اجتهاد_عقل_گرا
🆔 @iictchannel
◼️ حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها:
🔰 أنَّى تُؤْفَكُونَ؟ وَ كِتَابُ اَللَّهِ بَيْنَ أَظْهُرِكُمْ، أُمُورُهُ ظَاهِرَةٌ، وَ أَحْكَامُهُ زَاهِرَةٌ، وَ أَعْلاَمُهُ بَاهِرَةٌ
💠 شما را کجا به بیراهه می برند؟ درحالی که کتاب خدا (قرآن) میان شماست، امور قرآن آشکار است، احکامش درخشان است و نشانه های آن فروزنده.
📚 (از خطبه فدکیه) - بحارالأنوار، ج29، ص220
#حدیث_هفته
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
❇️ کارگاه آموزشی روش تبدیل مشکل به مسئله 🎙 با حضور: حجتالاسلام والمسلمین #عبدالحمید_واسطی عضو هیأ
Kargah.mp3
25.06M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کارگاه آموزشی روش تبدیل مشکل به مسئله
🎙 با ارائه:
#عبدالحمید_واسطی عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه
⏰ پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱
🏷 دانلود فایل پاورپوینت ارائه شده در کارگاه:👇👇👇
🖇 uupload.ir/view/0_hp6a.pptx
#صوت
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
◽️ فارابی مبانی فلسفه یونانی را به مبانی اسلامی تغییر داد
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #محسن_مهاجرنیا در کرسی روششناسی فارابی در اسلامیسازی فلسفه یونان مطرح کرد:
🔻 در اینکه فارابی فلسفه یونان را متحول کرده و اسلامی کرده و زواید خلاف شرع را از فلسفه یونان حذف کرده است تردید نداریم. ما با فلسفه ای مواجه هستیم که اسلامی شده و آن چیزی که در اختیار ما است، اسلامی بودن آن است.
🔻 مبانی سازی برای فلسفه یونان یکی از روش های فارابی در اسلامی سازی فلسفه یونانی بود به این معنا که مبانی فلسفه یونانی را به مبانی اسلامی تغییر داد و همه مبانی فلسفه سیاسی را اسلامی کرد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/k-farabi-2
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
▫️حضور فعال گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در موضوعات مهم و امور جاری کشور
🔸 اطلاع از آخرین فعالیتهای گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در سال 1401 در گفتگو با حجت الاسلام دکتر #غلامرضا_پیوندی؛
🔻 حضور فعال و مؤثر اعضای هیأت علمی و بهتبع آن گروههای علمی پژوهشگاه در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، جزء سیاستها و دغدغههای همیشگی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بوده و هست.
🔻 دراین راستا گروه فقه و حقوق با بهرهگیری از اعضای علمی شناختهشده و در طراز عالی، مطابق همیشه پیشتاز در این رسالت بوده است. متأسفانه اخیراً شاهد برخی اتفاقات ناگوار در ایران بودیم که ورود به مباحث حقوقی برای گروه و اعضای آن ضرورت دوچندان یافت...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/hoghogh-f
#مصاحبه
#فعالیت_گروه
🆔 @iictchannel
🔸 کرسی علمی- ترویجی جایگاه عقل در درک حقایق شهودی
🔰 گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه با مشارکت دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می کند:
🎙 با حضور:
#علی_فضلی
#خلیل_قنبری
#حسین_عشاقی
#محمدعلی_اسدی_نسب
📅 پنجشنبه 8 دیماه1401، ساعت 13
🏢 قم، دانشگاه ادیان و مذاهب
🖇 حضور مجازی از طریق:
➡️ yun.ir/erfanmeeting
🏷 رمز ورود: 22
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/shohoddi
#کرسی
🆔 @iictchannel
◽️شکاف نسلی واقعیت عینی دارد؟
📝 بررسی هویت دهه هشتادیها و واقعیت عینی از شکاف نسلی در تازه ترین یادداشت #مهدی_جمشیدی عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه؛
🔻 زندگی انسان، حالت پیوستاری دارد و برداشتهای صفر و صدی از واقعیت اجتماعی، صحیح نیست، اگر به بُرشهای گزینشی از نوجوانان و جوانان بسنده نشود و تصویر کلی و برداشت فراگیر از آنها شکل بگیرد، مشخص خواهد شد که داوریهای منفی، بیانگر واقعیت نیست و این اقلیتِ مطلق اما پُرجلوه، اکثریت نیستند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/shekafnasli
#یادداشت
🆔 @iictchannel
◽️ تفاوتهای جرم محارب در قوانین مصوب پس از انقلاب
🔸 #حسینعلی_بای عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشستی تشریح کرد:
🔻 در مورد مفهوم محاربه، این موضوع در قوانین سیر تحولی پیدا کرده و به نسبت بهتر شده چون به قاعده درع نزدیک شده است. در قانون سال 70 و سال 92 سه تقاوت عمده است.
🔻 در قانون سال 70 صرف اینکه کسی دست به اسلحه میبرد او محارب بود، اما در قانون 92 کشیدن اسلحه برای محارب بودن لازم است. اظهار سلاح و حمل سلاح و کشیدن سلاح متفاوت هستند. طبق قانون 70 اگر کسی به کلت کمریاش دست میزد محارب بود اما طبق قانون 92 باید کلت را بِکِشد و به دیگران نشان دهد...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/moharebeh-2
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
▫️زیارت جامعه ترسیم کننده نقش ائمه معصومین در چگونگی مدیریت جامعه
🔸 در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین #علی_ذوعلم عضو شورای علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه عنوان شد:
❇️ زیارت جامعه ترسیم کننده نگاهی است که ما به ائمه معصومین باید داشته باشیم؛ هم از بعد نگرشی و معرفتی و هم از بعد باور و اعتقاد و هم از بعد رفتار و عمل. امام هادی(ع) در این زیارت یک زمینه بسیار جذاب و جامع و عمیقی را برای تعمیق پیوند امت و امام فراهم کرده اند.
🔻 در حقیقت زیارت جامعه شأن و رسالت خلیفه خدا یعنی ائمه معصومین را تبیین میکند و پیمان یک فرد شیعه واقعی با ائمه معصومین است که در ذیل اعتقاد ناب توحیدی، رسالت فردی و اجتماعی فرد زائر را مشخص میکند.
#مصاحبه
#فاطمیه
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | مصلحت امور سیاسی داخلی
🔺 از مهمترین و اساسیترین عرصههای مصلحتورزی در گستره امور داخلی نظام سیاسی، مواردی است که به صورت مستقیم به حوزه سیاست مرتبط است. موارد متعددی از این حوزه را میتوان در فقه سیاسی شیعه مشاهده کرد؛ برای نمونه، بحث از اهدای جوایز و امکانات در قالب تألیف قلوب حاکم نسبت به برخی افراد کمایمان، بلکه مخالفین نظام سیاسی به جهت جلب محبت آنها یا به دورماندن از شرشان از جمله اموری است که در این راستا قابل ارزیابی است.
🔺 از اموری که میتواند در عرصه امور داخلی نظام سیاسی مورد عنایت قرار گیرد، پذیرش ولایت از سوی حاکم جائر است که مطابق احکام اولیه و روایات این امر جایز نبوده، بلکه تحریم شده است؛ لکن هرگاه این قضیه در راستای مصلحت مؤمنان و جامعه اسلامی باشد، نهتنها مورد حکم به جواز قرار گرفته، بلکه مورد تاکید نیز قرار گرفته است.
📖 برگرفته از کتاب مصلحت در فقه سیاسی شیعه، نوشته حجتالاسلام والمسلمین #سیدسجاد_ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/5902
🆔 @iictchannel