▫️نویسندگان زن ایرانی در خاطرهنگاری موفقتر از داستاننویسی هستند
🔻 مصاحبه دکتر #احمد_شاکری عضو هیات علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه؛
🔸مسئلهمندی فضای ادبی ایران به مقوله #ادبیات_زنانه به معنای «ادبیاتی که زنان تولید میکنند» یا «ادبیاتی که به زنان میپردازد» یا «ادبیاتی که مخاطبان زن را مورد توجه قرار میدهد» تعیینکننده پاسخها، کنشها و واکنشهایی است که در این عرصه شاهد بودهایم.
🔸پرسشی که مقدم بر بیان گزارههایی درباره ادبیات زنان است، نفس «مسئلهمندی» ادبیات به مقوله زن است. جامعه ادبی به یکباره به موضوعی مشخص حساس نشده یا به آن به چشم امری اولویتدار نگاه نمیکند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/zanadab
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی ماهیت پارادایم
🔰 با همکاری گروه کلام و منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#عبدالحمید_واسطی
#قاسم_ترخان
#رمضان_علی_تبار
✍️ دبیر علمی:
#حسین_رمضانی
⏰ یکشنبه 25 دیماه، ساعت 13
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/neshastparadaim
#نشست
🆔 @iictchannel
◽️ از رد وحیانی بودن قرآن تا تمسک به حقوق بشر
🔹 نشست علمی «اندیشه محمد مجتهد شبستری در بوته نقد و نظر» با حضور حجت الاسلام دکتر #قاسم_ترخان عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه و دکتر #محمد_محمدرضایی سردبیر فصلنامه قبسات پژوهشگاه برگزار شد.
🔹 در این نشست به تلاش های متناقض محمد شبستری برای کنار گذاشتن اندیشه های دینی با استفاده از علوم روز اشاره شد و این تناقض ها بررسی شد؛ همچنین تأکید شد این روشنفکر دینی بر خلاف بسیاری از نواندیشان که سخن خود را چند پهلو می گویند تا در وقت لزوم خود را از اتهامات وارده تبرئه کنند، بسیار شفاف حرف خود را در کنار گذاشتن قرآن، دین و اندیشه دینی بیان می کند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/radvahyani
#نشست
🆔 @iictchannel
▫️فاطمه زهرا(س)، مصداق شب قدر است
🔻 مصاحبه حجتالاسلام والمسلمین #حجت_الله_فتحی عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه؛
🔸ایشان مصداق شب قدر: براساس برخی احادیث، فاطمه شب قدر است؛ هر که او را به صورت کامل بشناسد، شب قدر را درک کرده است. ( کوفی، تفسیر فرات الکوفی، ص۵۸۱.)
🔸در توجیه تشبیه حضرت به شب قدر، موارد مختلفی بیان شده است. براساس یکی از آنها تشبیه حضرت به شب قدر به جهت ناشناخته بودن شب قدر و حضرت فاطمه(س) است؛
🔸همانطور که حقیقت شب قدر برای مردم عادی پنهان و ناشناخته است، مقام و منزلت فاطمه(سلام علیها) نیز ناشناخته است.( یوسفی، پرتوی از اسرار فضائل حضرت فاطمه(س)،
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/fghadr
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
◽️مشارکت سیاسی یکی از شاخصههای مهم در توسعه است
💢 گزارشی از نشست علمی «راهبردها و راهکارهای دستیابی به مشارکت سیاسی فعال در حکمرانی اسلامی» با سخنرانی حجتالاسلام دکتر #سیدسجاد_ایزدهی؛
🔹 در ادبیات سنتی و فقهی ما عمدتاً قالبهای مشارکت شامل بیعت، مشورت، شوری، تمکین، اطاعت، شرکت در جهاد و قبول منصب بودهاند. در دوران جدید نیز نامزد شدن، تصاحب مناصب حکومتی، شرکت در انتخابات، دفاع و بسیج و نیز حضور در رسانهها از جمله شکلهای مشارکت سیاسی هستند.
🔹 مشارکت مطلوب از نظر اسلامی، مشارکت متناسب با نظم مردمسالاری دینی است، چون نظام ما مبتنی بر مردمسالاری دینی است که از یک سو بر ارزشها و از سوی دیگر بر قوانین و عرفیات تأکید میکند که طبیعتاً مشارکت سیاسی هم باید ناظر به این امر باشد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/hokmrani-20
#نشست
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
▫️در طول انقلاب نتوانستیم از ترکیب «عدالت» و «آزادی» مراقبت کنیم
💢 سیزدهمین جلسه از نهمین دورۀ کرسیهای آزاداندیشی با عنوان «#گفتمان_انقلاب_اسلامی»
🔻 سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین #محسن_مهاجرنیا عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه؛
🔸گفتمان انقلاب اسلامی برای ارتباط مفاهیم و دالهای شناور خود ازقبیل «آزادی»، «عدالت»، «اخلاق»، «معنویّت»، «عزّت»، «تقوای سیاسی»، «عقلانیّت» و … یک «مفصلبندی» و پیکربندی ایجاد کرده است که اگر به این «مفصلبندی» خوب توجه شود میبینیم که انقلاب در این زمینه واقعاً شاهکار کرده است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/eazadi
#سخنرانی
#گفتمان_انقلاب_اسلامی
🆔 @iictchannel
هدایت شده از فرجالله هدایتنیا | حقوق و اخلاق خانواده
OlgoZan3.mp3
6.96M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔹 با موضوع "نگاهی فقهی-حقوقی به الگوی سوم زن" / قسمت یازدهم
🔖 مشخصه های الگوی سوم؛ الگوی خانواده گرایی
🔖 بررسی محدودیت حضور اجتماعی زنان
🎙با حضور:
حجج اسلام #فرج_الله_هدایت_نیا و #غلامرضا_پیوندی
(اعضای هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه)
📻 رادیو سراسری معارف؛
📅 هفتم آذر ماه ۱۴۰۱
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#صوت
🄶 🆔 @hedayatnia_ir
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 نشست علمی جایگاه شفافیت در مبارزه با فساد 🔰 توسط گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و گروه سیاست
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔸 نشست علمی جایگاه شفافیت در مبارزه با فساد
🎙 با ارائه دکتر #محمود_حکمت_نیا
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
#نشست
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی ماهیت پارادایم 🔰 با همکاری گروه کلام و منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔸نشست علمی ماهیت پارادایم
🎙 با حضور #علیرضا_قائمی_نیا #عبدالحمید_واسطی #قاسم_ترخان #رمضان_علی_تبار
✍️ دبیر علمی:
#حسین_رمضانی
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd
#نشست
🆔 @iictchannel
📸 #گزارش_تصویری
❇️ بازدید مدیران و اعضای هیأت علمی گروه معارف دانشگاه جامع امام حسین(ع)
💠 همراه با سخنرانی حجج اسلام و المسلمین #محمد_عرب_صالحی، #محمدعلی_اسدی_نسب و #محمدجواد_رودگر
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 چهارشنبه 21 دی ماه 1401
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 نشست علمی جایگاه شفافیت در مبارزه با فساد 🔰 توسط گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و گروه سیاست
Shafafiat Fesad.mp3
19.05M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت نشست علمی جایگاه شفافیت در مبارزه با فساد
🎙 ارائه دهنده:
دکتر #محمود_حکمت_نیا
✍️ دبیر علمی:
#حسن_وثوق_زاده
📅 یکشنبه 25 دی ماه 1401
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
#نشست
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | همسطحی و سادهزیستی مدیران
◽️ سادهزیستی هر چند در وهله نخست مربوط به حکومت و حاکمان اسلامی است، اما محدود و منحصر به حکومت نیست و عرصههای مدیریت را نیز شامل میشود. اساسا میان پیروان و رهبران نباید فاصله زیادی در سلوک مادی و وضعیت زندگی باشد. هر قدر این فاصله زیاد باشد تأثیرپذیری پیروان و زیردستان کمتر خواهد بود. حقوق، امتیازات، و مزایای ویژه و غیرمتعارفِ مدیران فاصله آنان را از کارکنان زیاد و نسبت به هم بیگانه میکند و تأثیرپذیری مثبت کارکنان از سوی مدیران را به چالش میکشاند و از میزان نفوذ مدیران میکاهد.
◽️ به همین جهت پیشوایان دینی تلاش میکردند هم سطح مردم و حتی پایینتر از متوسط مردم زندگی کنند. نمونه اعلای این پیشوایان را باید در پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) ملاحظه کرد. البته سادهزیستی قابل تشکیک به مراتب شدت و ضعف است و در این عرصه، هر کس مسئولیتش بیشتر است انتظار ساده زیستی از او بیشتر میرود و گاه در جایگاهی قرار میگیرد که بر او ساده زیستی واجب میگردد.
📖 برگرفته از کتاب رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی، نوشته حجتالاسلام والمسلمین #علی_آقاپیروز، عضو گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/19558
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | سیره اخلاقی در زندگی فردی و اجتماعی فاطمه
🔸 عدالتگرایی و به تبع آن، پرهیز از ستمکردن و ستمپذیرفتن، در سیره فاطمه(ع) خصلتی برجسته است. در سلوک اجتماعی ایشان، نمونههای بسیاری از تلاش برای احقاق حق و عدالت و ظلمستیزی است.
🔸 پس از رحلت رسول گرامی خدا(ص) فاطمه(س) در برابر تضییع حق امیرمؤمنان در خصوص جانشینی رسول خدا(ص) با ایراد خطبههایی، تمام تلاش خود را برای بیان حق و یادآوری سفارشهای پیامبر گرامی(ص) در مورد حق امیرمؤمنان و حقوق اهل بیت(ع) بهکار میبندد. جلوه دیگر اخلاق اجتماعی فاطمه(ع) نقش عِلمی و فرهنگی آن حضرت است و شیوه رفتار او در مسیر تعلیم و تربیت آحاد جامعه. فاطمه(ع) آموختههای خود را از رسول گرامی خدا(ص) به صورت خصوصی و عمومی به دیگران منتقل میکند.
📖 برگرفته از کتاب او فاطمه(ع) است، نوشته #زهره_یزدانپناه
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/22813
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | دیدگاه ابزارگرایانه به فضای مجازی
🔹 دیدگاه ابزارگرایانه که به دیدگاه لیبرال نیز موسوم است، نظرگاهی خوشبینانه به فناوری بهطور عام و فضای مجازی بهطور خاص است. ویژگیهای این دیدگاه عبارت است از: نخست فضای مجازی بیطرف و منفعل است و به لحاظ ارزشی خنثی است نه خوب است نه بد و فاقد ارزشهای اخلاقی و فرهنگی است.
🔹مورد دوم فضای مجازی ابزار است و همانند دیگر ابزارها در خدمت خواستههای آگاهانه کاربرانشان قرار دارد و میتوان از آن استفاده درست / خوب یا نادرست / بد داشت. به عبارت دیگر فضای مجازی تابع و متأثر از عوامل بیرون از خود و ارزشهای موجود در جامعه است و هدفی ندارد جز هدف ما و مورد سوم فضای مجازی در خدمت و اختیار انسان است و آدمی در تولید و انتخاب و به کار گرفتن آن کاملاً آزاد است.
📖 برگرفته از کتاب باور در عصر کلیک (آسیبهای اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن)، نوشته #عبدالله_صلواتی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/23130
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | تعصب در فهم صحیح دین
🔹 تعصب آفتی در فهم صحیح دین است و معمولاً در مفهوم افراطی و مذموم آن در حوزه اندیشه و فکر بهکار میرود، آنکه بر رأیی برای همیشه پای فشارد، البته اصرار بر آنچه حق است پسندیده است؛ ولی باید دانست که چنین نیست که هر فهم کنندهای همه حقیقت را به یکباره بهدست آورد یا اینکه مصون از هر خطا در فهم از دین باشد، آسیبی که سلفیان بدان متهماند؛ آنکه بر فهم سلف از صحابه و تابعین به شدت تعصب دارند و غیر فهم آنان را برنمیتابند. قرآن ادعاهای بیدلیل جمعی از یهود و نصاری را نقد میکند؛ رویکردی که در تعصب آنان ریشه دارد.
📖 برگرفته از کتاب نقد اعتبار فهم سلف، نوشته حجتالاسلام والمسلمین #محمد_باقر_پورامینی، عضو گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/23071
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | جایگاه اقتصاد در خانواده
🔺 خانواده بهعنوان یک نهاد اقتصادی است که رفتار تولیدی و مصرفی و توزیعی آن بر حسب معیارهای اقتصاد خرد تفسیر میشود؛ مثلاً درآمد اعضای خانواده، از راههای مختلف واصل میشود و هزینهها معلوم میگردد و در انتها وضعیت پسانداز و سرمایهگذاری همگی بهدست میآید. از زمان تشکیل خانواده مدیریت هزینه و درآمد آغاز به کار میکند. مرد و زن فعالیتهای خانه را تقسیم میکنند و با هماهنگی و بر اساس توانایی، هر یک بخشی از وظایف را انجام میدهند.
🔺 اقتصاد خانواده بهعنوان یکی از عناصر اقتصاد کلان و میزان تأثیرپذیری متغیرهای کلان از متغیرهای اقتصادی خانواده؛ مثلاً مصرف کلان تا چه میزان از مصرف خانوارها متأثر است یا میزان سرمایهگذاری تا چه حد متأثر از روحیه پسانداز خانواده هاست. خانواده از نظر اقتصادی محل تربیت نیرو برای بازار کار، آموزش مفاهیم اقتصادی به تمام نیروهای فعال، مصرف، تولید، پسانداز، مبادله، سرمایهگذاری است.
📖 برگرفته از کتاب تدبیر هزینه و درآمد در خانواده اسلامی، نوشته حجتالاسلام #مجید_رضایی_دوانی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/23071
🆔 @iictchannel
📸 #گزارش_تصویری
❇️ نشست علمی ماهیت پارادایم
💢 با حضور پرشور اساتید، طلاب و دانش پژوهان(حضوری و مجازی)
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#عبدالحمید_واسطی
#قاسم_ترخان
#رمضان_علی_تبار
#حسین_رمضانی
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 یکشنبه 25 دیماه 1401
🆔 @iictchannel
Jorm1.mp3
6.67M
💢 #بشنوید I ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
✳️ بررسی فقهی-حقوقی معاونت در جرم «برنامه اول»
🔸 تبیین اصطلاحات مباشرت، مشارکت و معاونت در جرم
🔸 شرایط سه گانۀ تحقق معاونت در جرم
🎙با حضور:
حجت الاسلام #غلامرضا_پیوندی
حجت الاسلام #علی_محمدی_جورکویه
(اعضای هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
📻 رادیو سراسری معارف؛
📅 25 دیماه 1401
#صوت
🆔 @iictchannel
🆔 @balaghemobeen
◽️فساد موجب دلسردی عمومی و اجتماعی میشود
💢 دکتر #محمود_حکمت_نیا عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشست علمی «جایگاه شفافیت در مبارزه با فساد» تبیین کرد:
🔹 احساس فساد بدتر از خود فساد است، از جمله تبعات این روند، شکست و سرخوردگیهای اجتماعی است؛ الان این مقدار فسادی که ادعا شده و مردم تصور میکنند واقعا وجود ندارد. مثلا برخی از رفتن به دادگاه واهمه دارند زیرا میگویند رشوه گرفته میشود یعنی فرد بدون اینکه یک بار پا به دادگستری گذاشته باشد میگوید در دادگاه، رشوه رایج است.
⬇️ استفاده از روش «سوتزنی» برای کاهش فساد
🔸 کسانی که در این ماجرای فساد، ذینفع نیستند ولی ذیربط هستند، میتوانیم از آنها استفاده کنیم درست مانند اینکه مثلا شورای نگهبان خودش نمیتواند صلاحیت همه افراد را شناسایی کند ولی رقبای یک نامزد ممکن است اطلاعات زیادی از او در اختیار این شورا قرار دهند. به این روش «سوتزنی» گفته میشود و در این روش هم فردی که مدعی شده نباید پاسخ دهد بلکه فردی که علیه او ادعا شده باید ثابت کند بیگناه است زیرا بحث شفافیت در تصمیم قابل انجام است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/neshastfesad-2
#نشست
🆔 @iictchannel
◽️اعتماد به غرب رشد و پیشرفتی برای کشور به ارمغان نخواهد داشت
💢 همزمان با 26 دی ماه سالروز فرار شاه از ایران، در گفتگو با حجتالاسلام دکتر #محمد_ملک_زاده عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه عنوان شد:
🔸 شاه در کارنامه سیاسی خود دو فرار بزرگ دارد؛ فرار نخست وی در مردادماه ۱۳۳۲ رقم خورد و با کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد، به بازگشت وی انجامید. فرار دوم، در ۲۶ دیماه سال ۱۳۵۷ و در پی اوجگیری اعتراضات مردمی اتفاق افتاد؛ فراری که فرجامش، مرگ در غربت بود. در هر دو فرار، واکنشی که مردم به گریز وی نشان دادند، تفاوتی با رفتارشان پس از فرار رضاشاه و مرگ او نداشت.
🔹محمدرضا پهلوی کاملاً وابسته به غرب و آمریکا بود؛ اما در نهایت غرب نهتنها نتوانست مانع از برکناری او از قدرت شود؛ بلکه حتی حاضر نشدند او را پس از فرار از ایران در کشور خود بپذیرند. تاریخ ثابت کرده است که وابستگی و اعتماد به غرب هیچگاه رشد و پیشرفتی برای کشورها به ارمغان نیاورد و بلکه بر عقبماندگی بیشتر آنها افزوده است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/26dey
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
◽️پارادایم به ذهن دانشمند چارچوب میدهد
💢 حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم عنوان کرد:
🔸 کوهن قائل بود پارادایمها به اذهان دانشمندان چارچوب میدهند و به صورت طرحواره عمل میکنند. این باعث میشود دانشمندان با خود واقعیت مستقیما ارتباط نداشته باشند و نوعی دسترسی غیر مستقیم به عالم واقع داشته باشند. این دیدگاه در دل خودش نوعی نگاه کانتی داشت ولی کانت مقولات را به ذهن برمیگرداند ولی کوهن به پارادایم برمیگرداند.
🔸 در واقع دانشمندان این پارادایمها را میسازند و به مرور زمان به تفاهم روی این پارادایمها میرسند. پارادایمها جهانهای مفهومی متفاوتی را ایجاد میکنند چه در نوع اول که قیاس ناپذیری کلی وجود دارد و چه در دیدگاه دوم که قیاس ناپذیری جزئی وجود دارد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/paradaiim
#سخنرانی
#پارادایم
🆔 @iictchannel
◽️ پارادایم؛ چتر معرفتی حاکم بر علم
💢 دکتر #رمضان_علی_تبار عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم مطرح کرد:
🔸 پارادایم یک معنای عام دارد که خیلی به کار میرود و در گروهها زیاد به کار میبرند و آن چتر معرفتی حاکم بر علم و معرفت است. به تعبیر امروزی هوا و محیطی که در آن تنفس میکنیم یا جهانی که داریم فکر میکنیم کلش پارادایم است. در کاربردهای خاص، پارادایم به معنای الگوی شبکهای، عینک معرفتی خاص، راهنما و هدایتگر علم به کار میرود که معنای خاص و جزئی پارادایم است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/paradaiim-2
#سخنرانی
#پارادایم
🆔 @iictchannel
◽️پارادایم حدفاصل مبانی کلامی و خود علم است
💢 حجت الاسلام و المسلمین #قاسم_ترخان عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم:
🔹 از نظر من پارادایم مماس با علم است ولی مبانی نیست. پارادایمها به چیزی گفته میشد که مماس با علم است و روش و موضوع و هدف و مسائل علم به صورت مستقیم از پارادایم تاثیر میپذیرد ولی خودش ممکن است از مبانی کلامی تاثیر بپذیرد.
🔹 چیزی که ما از پارادایم قصد میکنیم چیزی است که حد فاصل مبانی کلامی و فلسفی و خود علم است، یعنی عناصری که علم را تشکیل میدهد. ما از این حد فاصل تعبیر به پاردایم میکنیم. پارادایم چارچوب کلی است که تعیین میکند موضوع و هدف و روش شما باید چه باشد. این چیزی است که من از پارادایم قصد میکنم و مد نظر من است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/paradaiim-3
#سخنرانی
#پارادایم
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی ماهیت پارادایم 🔰 با همکاری گروه کلام و منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه
Paradaim.mp3
28.36M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت نشست علمی ماهیت پارادایم
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#عبدالحمید_واسطی
#قاسم_ترخان
#رمضان_علی_تبار
✍️ دبیر علمی:
#حسین_رمضانی
⏰ یکشنبه 25 دیماه1401
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
#نشست
🆔 @iictchannel
◽️پارادایم دستگاه تولید نظریه است
💢 حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم:
🔹 پارادایم یک دستگاه اصل موضوعی برای تولید نظریهها در ساحت هر علمی است. بر همین اساس تفاوت آن با مبانی در این است که پارادایمها دستگاه معرفتی هستند آن هم نه به صورت یک کلِ انضمامی بلکه بلکه به صورت یک کلِّ برآیندی که مولد نظریه هستند.
🔹 ما نسبت به پارادایمها در صحنه علمی کشور چهار کاربرد داریم؛ یک: پارادایم به مثابه جهانبینی، دو: پارادایم به معنای موضع معرفتشناختی، سه: پارادایم به معنای باورهای مشترک در حوزه پژوهشی و چهار: پارادایم به معنای نمونه و الگو و سرمشق. همه اینها در یک مرکز مشترک است و آن مرکز، اصول موضوعۀ مولد نظریه است که هستیشناسی، معرفتشناسی، روششناسی، انسانشناسی، ارزششناسی را پوشش میدهند و همه آنها نیز زیرساخت هستیشناسانه برمیگردند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/paradaiim-4
#سخنرانی
#پارادایم
🆔 @iictchannel