◽️پارادایم حدفاصل مبانی کلامی و خود علم است
💢 حجت الاسلام و المسلمین #قاسم_ترخان عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم:
🔹 از نظر من پارادایم مماس با علم است ولی مبانی نیست. پارادایمها به چیزی گفته میشد که مماس با علم است و روش و موضوع و هدف و مسائل علم به صورت مستقیم از پارادایم تاثیر میپذیرد ولی خودش ممکن است از مبانی کلامی تاثیر بپذیرد.
🔹 چیزی که ما از پارادایم قصد میکنیم چیزی است که حد فاصل مبانی کلامی و فلسفی و خود علم است، یعنی عناصری که علم را تشکیل میدهد. ما از این حد فاصل تعبیر به پاردایم میکنیم. پارادایم چارچوب کلی است که تعیین میکند موضوع و هدف و روش شما باید چه باشد. این چیزی است که من از پارادایم قصد میکنم و مد نظر من است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/paradaiim-3
#سخنرانی
#پارادایم
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی ماهیت پارادایم 🔰 با همکاری گروه کلام و منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه
Paradaim.mp3
28.36M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت نشست علمی ماهیت پارادایم
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#عبدالحمید_واسطی
#قاسم_ترخان
#رمضان_علی_تبار
✍️ دبیر علمی:
#حسین_رمضانی
⏰ یکشنبه 25 دیماه1401
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
#نشست
🆔 @iictchannel
◽️پارادایم دستگاه تولید نظریه است
💢 حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم:
🔹 پارادایم یک دستگاه اصل موضوعی برای تولید نظریهها در ساحت هر علمی است. بر همین اساس تفاوت آن با مبانی در این است که پارادایمها دستگاه معرفتی هستند آن هم نه به صورت یک کلِ انضمامی بلکه بلکه به صورت یک کلِّ برآیندی که مولد نظریه هستند.
🔹 ما نسبت به پارادایمها در صحنه علمی کشور چهار کاربرد داریم؛ یک: پارادایم به مثابه جهانبینی، دو: پارادایم به معنای موضع معرفتشناختی، سه: پارادایم به معنای باورهای مشترک در حوزه پژوهشی و چهار: پارادایم به معنای نمونه و الگو و سرمشق. همه اینها در یک مرکز مشترک است و آن مرکز، اصول موضوعۀ مولد نظریه است که هستیشناسی، معرفتشناسی، روششناسی، انسانشناسی، ارزششناسی را پوشش میدهند و همه آنها نیز زیرساخت هستیشناسانه برمیگردند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/paradaiim-4
#سخنرانی
#پارادایم
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 نشست علمی «حکمرانی خوب و الزامات سازهای شفافیت »
🔻 (با تأکید بر اسناد فرادستی جمهوری اسلامی ایران)
🔖 در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی
🔰 توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#علیرضا_زهیری
#علی_شیرخانی
#مسعود_پورفرد
#سیدکاظم_سیدباقری
⏰ سه شنبه 27 دی ماه/ ساعت 9 صبح
🏢 قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/hokmrani-19
#نشست
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | سیره عبادی و معنوی فاطمه
🔹امور عبادی و معنوی، یا فردی هستند همچون نماز مستحب یا روزه که در آنها جنبههای فردی قویتر است و یا جمعی مانند حج که جنبههای اجتماعی آن قوت بیشتری دارد. در کنار این عبادات که جنبه نمادین برای تربیت نفس به شمار میآیند، اذکار و تسبیحات نیز از آن جملهاند. همه انواع عبادات، با جلوههای بسیار عالی و نورانی، در سیره عبادی اهل بیت(ع) از جمله فاطمه(ع) وجود دارد، مانند تلاوت قرآن، نمازها و تعقیبات نماز، تسبیحات و ادعیه و مناجات، روزهها، حج و عمره، زيارتها و عبادتهای دیگر.
🔹 فاطمه(ع) تلاوت قرآن را دوست دارد و در اوقاتی از زندگی معنوی خود به تلاوت قرآن میپردازد. آن حضرت دراینباره میفرماید: «از دنیای شما، سه چیز نزد من محبوب است: تلاوت قرآن، نگاه در سیمای رسول خدا و انفاق در راه خدا». بسیاری بارها آن حضرت را در حین تلاوت قرآن میبینند و حتی نقلهایی است که امدادهای غیبی پروردگار، توفیق فاطمه(ع) را برای تلاوت قرآن بیشتر میکند.
📖 برگرفته از کتاب او فاطمه(ع) است، نوشته #زهره_یزدانپناه
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/22813
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | مسئولیتپذیری روشنفکران دینی در برابر معضلات جامعه
◽️ این شاخص نمایانگر تعهد و مسئولیتپذیری روشنفکر دینی نیز میباشد. او باید مسائل پرسشها و تضادهای موجود در متن جامعه را به نوعی به تفکر و تعقل درونی خود و دیگران منتقل کند و خواستار کاهش دردهای انسانی و اجتماعی شود. در این راستا باید بین دنیای ذهنی و اندیشه حوزه روشنفکری با متن جامعه پل بزند.
◽️ بنا بر این کاشف و مستخرج معضلات جامعه بدون مستلزم خودآگاهی، مسئولیتپذیری و فرزند زمانه خود بودن نخواهد بود روشنفکری که داری دغدغه مشکلات مردم و جامعه خود است اگر به لسان قومش سخن نگوید تولدش غیرطبیعی خواهد بود و مانند ماجرای روشنفکری در دوره مشروطه خواهد شد. مؤلفههای ششگانه مذکور گرچه همه مؤلفههای موجود در اندیشه روشنفکران حوزوی را پوشش نمیدهد اما تا حدودی قدر مشترک در میان آنان را بیان مینماید.
📖 برگرفته از کتاب روشنفکر دینی تعامل با جمهوری اسلامی ایران، نوشته دکتر #مسعود_پورفرد
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/20044
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | تمدن نوین اسلامی و تقریب مذاهب
👤 حجتالاسلام والمسلمین #عبدالحسین_خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔺 برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی قطعا تقریب مذاهب شرط لازم است ولی این تقریب مذاهب یک حکمرانی میخواهد. الگوی این حکمرانی تقریب مذاهب در تمدنسازی نوین اسلامی چیست؟ این الگو یکسری مبانی دارد، یکسری اصولی دارد که باید به آن مبانی و اصول و ارکان الگوی حکمرانی توجه شود. اگر میخواهیم به الگوی حکمرانی برسیم باید مبانی و اصول الگوی حکمرانی مورد بررسی قرار بگیرد.
🔺 سالهاست درباره تقریب مذاهب سخن گفته شده ولی از ظرفیت تقریب مذاهب در تمدنسازی نوین اسلامی استفاده نکردیم یعنی مجمع تقریب مذاهب، نباید تقریب مذاهب را در گفتوگو و همایش خلاصه کند، ما باید حکمرانی تقریب مذاهب را داشته باشیم. بنابراین ادعای بنده این است که تمدنسازی نوین اسلامی بدون تقریب مذاهب امکان ندارد و تقریب مذاهب هم الگوی حکمرانی میخواهد و این الگوی حکمرانی یکسری مبانی دارد.
#سخنرانی
#تمدن_نوین_اسلامی
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | زیست نوعهای انسانی و شکاف عین و ذهن
🔸 فضای مجازی ممکن است به کشوری مثل آفریقا کمک کند تا به رشد و توسعه ادامه دهد. اما باید توجه داشت که یک سیستم فناورانه و یک امکان در فضای خود مجازى ممكن است به حسب اجتماعی و سازمانی، اصول مختلف را خلق کند. بنابراین توسعه اینترنت در آسیا میتواند در نسبت با سایر نقاط جهان پیامدهای بسیار متفاوت داشته باشد. همچنین، به دلیل این تفاوت در عملکرد، ممکن است اینترنت نابرابریهای موجود بین ثروتمندان و فقرا یا بین سواد و بیسوادی را تشدید میکند.
🔸 همچنین، اینترنت سبب ایجاد شکاف بین افراد، سازمانها و کشورها میشود، به این معنی که کسانی که قبلاً دانش و منابع مالی داشتند، بیشتر از کسانی هستند که نمیتوانند از آن بهرهمند شوند.
📖 برگرفته از کتاب باور در عصر کلیک (آسیبهای اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن)، نوشته #عبدالله_صلواتی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/23130
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | بصیرت رهبری
◼️ فراتر از دانش و تخصص، مقوله دیگری نیز به نام «بصیرت» وجود دارد که بیشتر در سازمانهای ارزشی و سازمانهایی که دارای موانع و دشمنان بیرونی هستند مصداق پیدا میکند و مورد استفاده قرار میگیرد. نگاه عمیق و هوشمندانه به موقعیتها و شرایط و موانع، و تشخیص درست و اقدام بجا از اصول لازم برای رهبری موفق است.
◼️ برای این سازمانها، بهویژه در سطح کلان، دشمنانی وجود دارند که در صددِ مانع تراشی و تلاش برای مقابله و براندازی هستند. در چنین سازمانهایی لزوم بصیرت در رهبری امری مسلم تلقی میشود. البته در سطحی نازلتر، ممکن است به جای دشمن رقبا مطرح باشند که در مواجهه با آنها رهبری باید دقتهای لازم و بصیرت کافی داشته باشد.
📖 برگرفته از کتاب رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی، نوشته حجتالاسلام والمسلمین #علی_آقاپیروز، عضو گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/19558
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | مشارکت در نظام اسلامی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #سیدسجاد_ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
⏺ در زمینه مشارکت سیاسی با سه سطح از مشارکت مواجه هستیم که یکی مشارکت سیاسی نخبگانی، دوم مشارکت نهادی و سازمانی و سوم مشارکت تودهها است. مشارکت از یک جهت اختصاص به افرادی دارد که یک تنه میتوانند مشارکتی را رقم بزنند مثلاً یک اندیشمند و متخصص و سیاستدان مجرب یا عالِم مردمی به تنهایی میتواند مشارکتی را رقم بزند که تأثیر شگرفی در جامعه داشته باشد. مشارکت نخبگانی، فردی و ناظر به تخصص و دغدغه شخص است و میتواند یک مجموعه از افراد را راهبری کند.
⬅️ ممکن است مشارکت فرد در قالب یک سازمان یا مجموعه باشد یعنی میتواند تبدیل به حزب یا اندیشکده و سازمان مردمنهاد باشد. در مشارکت نهادی یا سازمانی، مشارکت اختصاص به فرد ندارد ولو اینکه یک فرد آن را راهبری کند. نکته سوم مشارکت فراگیر سیاسی مردم است که همه مردم تأثیرگذاری همزمان در مشارکت سیاسی دارند. اگر مشارکت را در این سه سطح محدود کرده و موارد جزیی دیگر را لحاظ نکنیم ذیل هر کدام از این سه مورد میتوانیم راهبردهایی را در راستای مشارکت سیاسی حداکثری و کارآمد برای نظام سیاسی رقم بزنیم.
#نشست
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | خانواده محبوب خداوند
🔸 خانواده اسلامی بر اصول و چارچوبی استوار است؛ این اصول شامل امور اعتقادی، ارزشی، فرهنگی اجتماعی است و خانواده خود را متعهد به رعایت آن میکند. این امور در رفتار اقتصادی اهل خانواده مؤثر است.
🔸 از نظر اسلامی تشکیل خانواده، امر شایستهای است که خداوند آن را دوست دارد و کشش ذاتی و غریزی میان مرد و زن قرار داده است تا زندگی مشترک را شکل دهند و میان آنان رحمت و مودت و مهربانی وضع کرده تا آرامش و آسایش بیابند. ازدواج سنت پیامبر اکرم(ص) است و در پرتو آن فرزندان و نسل نو پدید میآید. خانواده کانون انس و الفت است و انسان زندگی اجتماعی را در آن میآموزد. خانواده زمینه حفظ و باورهای دینی را فراهم میکند.
📖 برگرفته از کتاب تدبیر هزینه و درآمد در خانواده اسلامی، نوشته حجتالاسلام #مجید_رضایی_دوانی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/23071
🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی نقد و بررسی کتاب احتناک
🔻به همت گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه و در راستای مجموعه نشستهای “روایت داستانی از امر قدسی” برگزار میشود:
🎙 باحضور:
#تقی_شجاعی
#احمد_شاکری
#تیمور_آقامحمدی
#مهدی_کرد_فیروزجایی
⏰ یکشنبه 2 بهمنماه، ساعت 9
🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/nehtenak
#نشست
#نقد_کتاب
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 نشست علمی «حکمرانی خوب و الزامات سازهای شفافیت » 🔻 (با تأکید بر اسناد فرادستی جمهوری اسلامی ایرا
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔸 نشست علمی «حکمرانی خوب و الزامات سازهای شفافیت»
🔻 (با تأکید بر اسناد فرادستی جمهوری اسلامی ایران)
🔖 در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی
🎙 با حضور:
#علیرضا_زهیری
#علی_شیرخانی
#مسعود_پورفرد
#سیدکاظم_سیدباقری
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
#نشست
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
◽️شاخص های فرد و جامعۀ رشدیافته
💢 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی اقتباسی از خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها
🔹 خطبه فدکیه حضرت زهراء سلام الله علیها از نمونههای اعجازگونۀ خاندان عصمت و طهارت است، در بخشی از این خطبه، حضرت به بیان دلیل معارف و فلسفه احکام و آثار و کارکردهای آنها پرداختهاند. خصلت روایاتی که به حکمتِ نهفته در معارف و احکام میپردازند، شاخصسازی و راهبردگذاری است که جهت حرکت و جهت فرآیند را نشان میدهند
🔹 اصولا اصل اولیه در شأن معصوم، شأن تبیین و تشریع و خطمشیگذاری است (از میان شؤونی مانند: ولایت، قضا و حُکم، شخصیه و عرفیه، اخلاقی) و همچنین خطابات شارع (اعم از توصیفی و تجویزی) مانند توصیفات و تجویزهای عرفی عقلایی هستند که برای حفظ و مدیریت جامعه القاء میشوند لذا همانطور که جنس توصیفها و قوانین عرفی، ساختارساز و جهتدهنده به افعال مکلفین و تعیین مسیر و مجرا برای فرآیندها (مانند احکام وضعی) هستند ، توصیفها و احکام شرعی نیز چنین هستند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/fadakvaseti
#یادداشت
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 نشست علمی «حکمرانی خوب و الزامات سازهای شفافیت » 🔻 (با تأکید بر اسناد فرادستی جمهوری اسلامی ایرا
Hakmrani Khoob.mp3
26.11M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت نشست علمی «حکمرانی خوب و الزامات سازهای شفافیت»
🔻 (با تأکید بر اسناد فرادستی جمهوری اسلامی ایران)
🔖 در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی
🎙 با حضور:
#علیرضا_زهیری
#علی_شیرخانی
#مسعود_پورفرد
#سیدکاظم_سیدباقری
📅 سه شنبه 27 دی ماه 1401
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
#نشست
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
◽️ رادیکالیسم اسلامی در ایران معاصر، شهید نواب صفوی و جمعیت فدائیان اسلام
🔻 به بهانه سالگرد شهادت حجت الاسلام سید مجتبی #نواب_صفوی
💢 نوشتاری از دکتر #عبدالوهاب_فراتی عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه برگرفته از سایت #مباحثات
🔹 اجمالاً رادیکالیسم اسلامی را اشاره به گروه هایی می دانیم که اولاً بنا به دلایلی با فرآیندهای حاکم بر جهان کنونی مخالفت می کنند ثانیاً با ارجاع به بنیادهای اصلی دین و پرهیز از هرگونه تفسیر تاریخی و نسبی نسبت به آن، نظم حاکم را به نقد می کشانند؛ از این رو، رادیکالیسم اسلامی نگاهی آرمانی از شرایط مدرن به اصول اولیه و اصالت های اسلامی دارد. ثالثاً این جریان در شرایط ویژه ای جهت دستیابی به آمال خود دست به مبارزه ی مسلحانه می زند.
🔹 گروهی که خیزش رادیکالیسم اسلامی را بازتاب ویژگی های ذاتی اسلامی می داند، معتقد است که تنها راهی که غرب می تواند با آن رو به رو شود، ایستادگی، سرکوب و مهار آن است. علاوه بر این، در باب مهم ترین مسأله ی امروز مسلمانان یعنی عرصه ی سیاست، افرادی مثل المویس پولموتر معتقدند که در پاسخ به این سؤال که آیا اسلام با دموکراسی تطبیق می کند یا نه؟ موضوع اساسی دموکراسی نیست بلکه طبیعت واقعی اسلام است...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/foratraad
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🔸 جلسات 678 تا 680 شورای علمی دانشنامه قرآن شناسی
🔸 جلسات مستمر #دانشنامه_قرآن_شناسی با حضور اعضای شورا در قم برگزار شد.
▪️در این جلسات مقاله علم الهی مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفته و به تصویب رسید.
#دانشنامه
🆔 @iictchannel
◽️ فمینیسم مردستیزانه حاصل نظریه تضاد است
✍️ یادداشتی به قلم حجتالاسلام دکتر #عبدالحسین_خسروپناه، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛
🔻 منتشر شده در رسانه KHAMENEI.IR
🔹 اسلام میگوید تشکیل خانواده بر مبنای قانون زوجیّت است و زوجیّت، تلائم، سازگاری، محبت، مودّت و سکونت عامل حرکت و حیات طیبه است. خانواده سلول تشکیل جامعه است. وقتی قانون عام زوجیّت منشأ تشکیل خانواده باشد؛ خانوادهای که جامعه را تشکیل میدهد؛ آن وقت مبنای حرکت اجتماعی هم زوجیّت، تلائم، سازگاری و محبت است که همه این مفاهیم در معنای عامتری به نام ولایت جمع میشود.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/tazaad
#یادداشت
🆔 @iictchannel
💢 تبیین بایسته های حوزه انقلابی
👈 حوزه انقلابی باید توان پایه ریزی اندیشه و حل مسائل نظام را داشته باشد
✅ حجت الاسلام والمسلمین #عبدالکریم_بهجت_پور عضو هیأت علمی گروه قرآنپژوهی پژوهشگاه در گفتوگو با رسا:
🔹 حوزه با شعار انقلابی نمی ماند، حوزه ای انقلابی است که بتواند مسئله حل کند و اگر مسائل نظامش را نتواند حل کند، انقلابی نیست، می خواهد انقلابی باشد اما انقلابی در جای خودش نیست. حوزه انقلابی تنها حوزه برپایه شعار و مجلس گرفتن نیست، حوزه کارکرد دیگری هم دارد و آن پایه ریزی اندیشه انقلاب و حل مسائل نظام است.
🔹 انقلاب ما جوان است و ما فرتوت هستیم، دلمان می خواهد با او باشیم اما توان هم پایی با آن را نداریم و باید برای آن تدبیر کنیم.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/howzahh
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
◽️مبارزی که گرفتار «عقلانیت ابزاری» نشد
✍️ یادداشتی به قلم حجتالاسلام دکتر #سیدسجاد_ایزدهی ، رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه
🔻 منتشر شده در روزنامه ایران
🔹 شهید نواب صفوی هیچ گاه دچار عقلانیت مادی و ابزاری نشد و در چهارچوب عقلانیتی می اندیشید و عمل می کرد که در «رویکرد انقلابی» موضوعیت دارد. برخی، به اشتباه می پندارند که «انقلابی گری» با «عقلانیت» سازگار نیست؛ اما واقعیت این است که انقلابی گری اساسا مبتنی بر یک عقلانیت و اهداف پیشینی است که با عقلانیت ابزاری، عادی و عرفی که هزینه دادن برای یک هدف را نهی می کند، تفاوت دارد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/aghlaniaat
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🔸کرسی علمی- ترویجی نقش فضای مجازی در حکمرانی
🔻 در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی
🔰 توسط گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی با همکاری پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی و مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه، دبیرخانه هیأت حمایت از کرسیهای نقد و نظریهپردازی و انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#مسعود_فیاضی
#احسان_کیانخواه
#محمد_ملک_زاده
⏰ دوشنبه 3 بهمن ماه 1401، ساعت 08:30
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/hokmrani-21
#کرسی
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
◽️ داستان حجاب در قرآن
✍️ نوشتاری از حجتالاسلام و المسلمین #سیدمحمدحسن_جواهری عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه؛
🔹 در مقالات متعدد مسئله حجاب و آیات و شبهات آن را به بحث گذاشته و از ابعاد مختلف به طور اختصاصی یا در ضمن مباحث دیگر بررسی شده است، لیکن دریافت شالوده مباحث و جمعبندی همه آنها از طریق مطالعه مقالات یاد شده که زبان علمی در آنها غالب است، برای بیشتر علاقهمندان دشوار بود؛ از این رو ناگزیر خلاصه بازنگری شده و جمعبندی مقالات را یکجا و با سیر منطقی و با زبان نسبتاً ساده به اضافه نقد برخی شبهات که اخیراً در رسانهها مطرح شده، تقدیم میکنم...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/dastanhejab
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی ابعاد و الزامات حکمرانی مجازی
🔖 در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی
🔰 گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی با همکاری مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه و انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار می کند:
🎙 با حضور:
#احسان_کیانخواه
#محمدصادق_نصراللهی
#محمدمهدی_جهان_پرور
⏰ یکشنبه 2 بهمن ماه 1401/ ساعت 14
🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/hokmrani-22
#نشست
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 کارگاه مهارت افزایی سیستم های هوشمند تصمیم گیری
🔻 تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) ؛ با تاکید بر تحقق زیست بوم صنایع خلاق
🔰 توسط پژوهشکده مدیریت راهبردی و سرمایه انسانی دانشگاه دفاع ملی و مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه برگزار میشود:
🎙با حضور:
دکتر علیرضا فقیه(دکتری مدیریت، گرایش تحقیق در عملیات از دانشگاه تهران)
🔖 ویژه مدیران، پژوهشگران و دانشجویان
📆 شروع دوره: شنبه هشتم بهمن ماه ۱۴۰۱
⏰ زمان برگزاری: شنبه و سه شنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۶
🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🗞 هزینه ثبت نام: ۲۵۰ هزار تومان
📦 تخفیف ۳۰ درصدی ویژه دانشجویان دکتری
🏷 ۵۰ درصد تخفیف ویژه نیروهای مسلح
🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇
🌐 iict.ac.ir/kargahroshd-3
📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 iict.ac.ir/events
#کارگاه
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | مشورت و نظرخواهی مدیران
◽️ یکی از شاخصهای نرمش مشورت و نظرخواهی از دیگران است. به این معنا که مدیران خود را در جایگاهی برتر نسبت به کارکنان توهم نکنند. بهگونهای که آنان تنها در موقعیت صدور فرمان هستند و کارکنان نیز بیهیچ چون و چرایی ملزم به اطاعت هستند. این حالت مدیران جایگاه آنان را نزد کارکنان متزلزل میکند و موجب تنفر از آنان میشود.
◽️ برخی افراد به محض آنکه به جایگاههای مدیریتی دست مییابند حالتی متفاوت با قبل پیدا میکنند. گویی این فرد آن فرد قبلی نیست. خود را در موقعیت والاتر و برتر احساس میکند، بهتدریج میل به خودکامگی و خودرایی در او حاصل میشود، برای نظرات دیگران ارزش و جایگاهی پایینتر از نظر خود قائل میشود و تنها بر اساس رأی و نظر خود عمل میکند.
📖 برگرفته از کتاب رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی، نوشته حجتالاسلام والمسلمین #علی_آقاپیروز، عضو گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/19558
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | اهمیت مدیریت فضای مجازی
⏺ نبود مدیریت در فضای مجازی ممکن است ما را از واقعیت اصیل، یعنی هستی آنسویی، دور کند و بهحسب وجودی، دچار بیخانمانی کند یا به جای خانه اصیل و خدامحور در خانههایی سست سکنا دهد و در پی این، تغییر بحرانهای معنوی و اخلاقی و پوچی با شتاب به سراغ کاربران خواهد آمد. فضای مجازی این ظرفیت را دارد تا با سوء مدیریت، ضریب سایبورگی ما را افزایش دهد و با این افزایش، زندگی در جهان فیزیکی دچار بحرانهای رنگارنگ میشود.
📖 برگرفته از کتاب باور در عصر کلیک (آسیبهای اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن)، نوشته #عبدالله_صلواتی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/23130
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | سیره فاطمه در تربیت فرزندان
🔸فاطمه(ع) همچون همسرش علی(ع) در تربیت فرزندان، بیش از تاکیدها و امر و نهیهای گفتاری، رفتار خود را الگوی عملی برای آنها قرار میدهد. چنانکه فرزندانش در کنار تاکیدهای آن حضرت بر عبادت، خود شاهد عبادتهای طولانی مادرشان هستند که در آنها، از سویی با خدا ارتباط دارد و از سوی دیگر، از یاد مردم غافل نیست و برای آنها دعا میکند، بیآنکه برای خود دعایی بکند. این رفتار فاطمه(ع) پیامهای مهمی برای فرزندانش دارد: اهتمام به عبادت، روحیه ایثار و توجه به دیگران و پرهیز از خودخواهی، حتی در مقام دعا.
🔸 فاطمه(ع) به آشناکردن کودکان با ارکان خدامحوری در همه کارها و توکل به خدا، توجه دارد. در ایام عید یکی از سالها، حسنین(ع) که میبینند همسالانشان لباسهای نو پوشیدهاند، از مادرشان لباس عید میخواهند. آن حضرت با آنکه میداند پولی برای تهیه لباس نو ندارند، به فرزندانش میگوید: «اگر خدا بخواهد، برای شما دوخته خواهد شد». دختر پیامبر(ص) وعده لباس عید را با «انشاءالله» همراه میکند تا در صورت تحققنیافتن هم خُلف وعدهای صورت نگیرد و هم آنها را متوجه نقش پروردگار در زندگی انسان بکند.
📖 برگرفته از کتاب او فاطمه(ع) است، نوشته #زهره_یزدانپناه
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/22813
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | ویژگی مهم خانواده اسلامی
◽️ روحیه دینی باعث میشود مصرف خانواده در محدوده حلال باشد و از هرگونه مصرف حرام خودداری شود. تبذیر، اسراف، تجملگرایی و... در رفتار مصرفی آنان وجود ندارد. ازاینرو، درآمد صرف کالای ضروری و اساسی زندگی میشود که در شأن فرد میباشد. مصرف متعادل و در حد شأن فرد، زمینه پسانداز و سرمایهگذاری مادی و معنوی را فراهم میکند.
◽️ خانواده مسلمان ضمن برخورداری از نعمتها باید مراقب باشد به دام اسراف و تبذیر نیفتد. اسراف خروج از حد اعتدال است. میزان مصرف متعادل را عرف تشخیص میدهد. در واقع حد اعتدال دو طرف دارد؛ زیادهروی و افراط در یکسو و در مقابل آن تقتیر و تفریط. قصد، شیوهای است که خداوند راه میانه و اعتدال را در آن قرار داده است. اعتدال در مصرف، تولید و توزیع و همه حوزههای اقتصادی مطرح است.
📖 برگرفته از کتاب تدبیر هزینه و درآمد در خانواده اسلامی، نوشته حجتالاسلام #مجید_رضایی_دوانی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/23071
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | آسیبهای اعتقادی نسبیگرایی در فضای مجازی
🔸 حضور و فعالیت توأمان طیفهای اخلاقمدار و بیرون از چهارچوبهای اخلاقی و تیرههای حقیقتمدار و حقیقتگریز و گروههای بیاعتنا به حقیقت و اخلاق در گروهها و کانالهای شبکههای پیامرسان و صفحههای اینستاگرامی و بازیهای آنلاین، این ایده را القا میکند که همه چیز نسبی است و تفاوتی در این نیست که در کجای این فضا قرار داشته باشید، در هر کجا باشید همه به نحوی محقند و معیاری برای داوری وجود ندارد و توافق کلی و همگانی هم بر سر هیچ مسئلهای وجود ندارد. ناظر به هر مسئله که باشید، حتی مسئله وجود خدا، حتماً دستهای موافقند و گروهی مخالف.
📖 برگرفته از کتاب باور در عصر کلیک (آسیبهای اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن)، نوشته #عبدالله_صلواتی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/23130
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | سیره فاطمه در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی
🔹 وجه دیگر سیره فاطمه(ع) بهویژه از منظر اجتماعی، ارائه الگویی از زندگی اجتماعی همسان با زندگی توده مردم است. دختر گرامی رسول خدا(ص) بهگونهای زندگی میکند که با زندگی عموم مردم، فاصلهای نداشته باشد و اگر گاه، رفتاری میکند که امکان دارد از آن برداشتی به جز این شود، در کوتاهترین زمان، رفتار خود را تغییر میدهد.
🔹 فاطمه(ع) بهپیروی از پدرش نه تجمل گراست و نه زُهد فروش و از هرگونه تجملگرایی دوری میکند. نخستین گواه آن، جهیزیه و مراسم ازدواج آن حضرت است که ساده است و نازل. بدرقه فاطمه(ع) از منزل پدر به منزل همسر هم، به سادگی و در عین حال با شکوه برگزار میشود. ولی این سادگی، مانع از گرفتن جشن عروسی نیست و به مردم ولیمه داده میشود. سادهزیستی و همسانسازی زندگی خود با توده مردم، در زندگی مشترک فاطمه(ع) با علی(ع) همچنان ادامه مییابد.
📖 برگرفته از کتاب او فاطمه(ع) است، نوشته #زهره_یزدانپناه
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/22813
🆔 @iictchannel