پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش چهارم
در قسمت های بیان روشن شد که پرسش این بود که از کجا و چگونه و با چه روشی شروع کنیم؟ با تکیه بر آنچه بیان شد، لازم به یادآوری است که همه چژز در درون ماست و خود را دست کم نگیریم، ما با استعداد خلیفه الله شدن خلق شدیم و قدرت خلاقیت و ابتکار در متن وجود ما تعبیه شد.
💠 به عبارت دیگر، ما بر صورت حق تعالی آفریده شده و آینه تمام نمای اوئیم. پس چرا در صراط خلیفه خدا شدن حرکت و صیرورت نکنیم و تعالی وجودی نیابیم؟ چرا درجا زده و سکون را بر سلوک و توقف را بر تعالی و تنقص را بر تکامل ترجیح می دهیم؟ ما راچه شده است که از داشته های خویش بی خبر و اندرغفلتیم؟
🔻 مگر نه این است که انسان معجزه خلقت و شاهکار آفرینش است به گونه ای که خالق انسان بعد از بیان مراحل خلقت انسان فرمود:« فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ»(مومنون:۱۴)؟ حال ایا این معجزه خدا نمی تواند معجزه کرده و خارق عادات باشد و حجاب نداستن و نتوانستن را پاره کند و بسوی دانایی و توانایی حرکت کند؟ انسان معجزه گر در هستی است و توانایی عبور از همه موانع رشد و رهایی، عوالم خلقت از ناسوت تا مافوق ملکوت را داراست و این دانایی و توانایی را دارد که مظهر «علیم» و«قدیر» شده و همه پدیده های خلقت را به استخدام خویش در آورد و رابطه اش با غیر از خودش، رابطه استخدام گرایانه و تسخیری باشد.
🔹 و با مظهریت اسم« حکیم» همه چیز را تفسیر حکیمانه کرده و از ماسوای حق حکیمانه بهره مند شود. لذا مظهر اسمای حسنای «علیم»، «قدیر» و«حکیم» شدن نشانی بر هندسه تصعید وجودی او در نظام هستی است.
▫️ آری انسان معدن گنج های متکثر و سرمایه های سلوکی متعددی است که پیامبر خدا حضرت ختمی نرتبت محمدمصطفی(ص) فرمود:« اَلناسُ معادِنُ کمَعادِنِ الذهَبِ وَ الْفِضةِ»( من لا يحضره الفقيه، شیخ صدوق، ج۴، ص ۳۸۰، ح ۵۸۲۱؛ الكافی، ثقة الاسلام كلینی، ج ۸، ص ۱۷۷؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ۶۴، ص ۱۲۱) و ذهب یا طلا و فضه یا نقره یا گنج زرد و سفید بیان تنوع و تکثر گنج های الهی است و این حقیقت، واقعیتی در تمامی آدمیان خواهد بود و گزاره «از خود آغاز کنیم» یا «خود شناسی» عامل«خودکاویدن» و « خودیابیدن» است.
🟡 لذا روش درون نگری با هدف خوداگاهی و خودیابی می تواند روش خودسازی و بازسازی خویشتن باشد که چگونگی و چرایی معرفت نفس برهمین وزان و روال و منوال خواهد بود. به هرحال به تعبیر باباافضل کاشانی:
ای نسخه نامه الهی که توی
وی آینه جمال شاهی که توی
(باباافضل کاشانی " رباعیات " رباعی شماره ۱۹۲ ")
و مولانا در دیوان شمس:
"بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست
در خود بطلب هر آنچه خواهی که توی
(رباعی شماره ۱۷۵۹)
یا به تعبیر ملاحبیب اله خراسانی:
« گوهر خود را هویدا کن کمال این است و بس
خویش را در خویش پیدا کن کمال این است و بس
ای معلم زاده از آدم اگر داری نژاد
چون پدر تعلیم اسما کن کمال این است و بس(غزل ش ۱۹۶)
💠 نتیجه آنکه خزائن وجود خود را دریاب که از خزینه غیب به این دنیا تنزل یافت(ر.ک:حجر:۲۱) و قدر هرکس بقدر طلب و تمنای اوست و ببین در جستجوی چیستی تا بگویم و بدانم کیستی؟
🤲 والحمدلله رب العالمین
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در لیالی پرفیض قدر، ایام شهادت مظلومانه شفیع شیعیان، مولی الموحدین، مولای متقیان #امام_علی (ع) را تسلیت عرض می نمائیم.
#تسلیت
#استوری_موشن
🆔 @iictchannel
🔻 آغاز اصلی سال، امشب است...
🔹 ویژه برنامه شب های قدر "سدره"
🎙 با حضور:
دکتر #محمدرضا_سنگری
مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه
📅 ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۲
🎥 شبکه پنجم سیما
🔴 این برنامه را به صورت کامل، در تلوبیون مشاهده کنید:
🌐 telewebion.com/live/tehran?e=0xc44d290
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الى خَیْراتِهِ ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الى الحَقّ المُبین.
💠 خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش وآسان کن راه مرا به سوى خیرهایش و محروم نکن ما را از پذیرفتن نیکى هایش اى راهنماى به سوى حـق آشکار.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 برنامه ماجرا
🔹 حکومت امیرالمومنین علیه السلام حکومت مدیریت متضادنماها است.
💠 ماجرای کارگزاران حکومت علوی
🎙 باحضور:
آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست
عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه
📅 شنبه ۱۱ فروردین، ساعت ۲۰:۲۰
🖥 شبکه ۴ سیما
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
◽️ حجت الاسلام قائمی نیا خادم برگزیده قرآن کریم
🔸 مراسم بیست و نهمین آیین تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با حضور آیت الله سیدابراهیم رییسی بعدازظهر شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی برگزار شد.
🔹 در بخش منتخبان حوزه پژوهش قرآنی از حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه به عنوان خادم برگزیده قرآن کریم تجلیل شد.
#افتخارات
🆔 @iictchannel
◽️ سجده سایهها، تفسیری از آیه ۴۸ سوره مبارکه نحل
✍ نوشتاری از حجتالاسلام والمسلمین #حسین_عشاقی عضو شورای علمی گروه فلسفه پژوهشگاه؛
🔹 مرتبه نازل هر حقیقتی سایه وجودی مرتبه بالاتر است؛ و لذا مرتبه مادی هر حقیقت وجودی، که مرتبه نازل آن حقیقت است سایه مرتبه مجرده آن حقیقت است
🔹 بنابراین ظاهر این است که در آیه مورد بحث، تعبیر «ما خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ» به همان مرتبه مجرد حقائق عالم، و تعبیر «ظِلالُهُ» به مرتبه مادی آن حقائق اشاره دارد.
🔻 ازینرو روشن شد که معنای آیه اجمالا اینست که آیا انسانها توجه نمیکنند به مخلوقات مجرد تا ببینند مراتب مادی آنها (که همان ظلال و سایههای آن مجرداتند) از راست و چپ، سجده کنان و خاضعانه به سوی خدا باز میگردند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/sayeha
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش پنجم
حال که دانستیم انسان معدن گنج های پنهان و استعدادهای گوناگون برای شکوفایی است تا انسان بالقوه به انسان بالفعل در ابعاد وجودی مختلف تبدیل شود، این را نیز بدانیم و بیابیم که فعلیت بخشی به استعدادها برای دست یابی به کمال امکانی جز در پرتو "شدن" و به تعبیر قرآنی"صیرورت" حاصل شدنی نیست و "شدن" نیز فرع بر "استعداد شناسی" است که به یقین "مزاج شناسی" اعم از مزاج جسمانی و روحانی بویژه مزاج روحانی در این خصوص نقش بنیادینی خواهد داشت، زیرا حالات آدمیان و طی مقامات معنوی و منازل سلوکی انسانها با هم متفاوت و متعدد است و انسان وجود امتدادی در پهنه هستی دارد.
💠 به تعبیر علامه حسن زاده آملی:" انسان موجودی ممتدّی به امتداد نظام هستی است مرتبت مادی آن به نام بدن ، مبدأ تكون او در تحت تدبیر متفرد به جبروت است"هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الأَرْحَامِ كَيْفَ يشاء" و به هر اندازه ارکان مزاج بایسته تر و اعتدال مزاج شایسته تر و اندام آدمی موزون و آراسته تر و تندرستی آن دل خواسته تر بود قابلی قوی تر و شریف تر برای به فعلیت رسیدن کمال انسانی وی بود؛
🔸 چه این که بدن انسان و جميع قوا از طبع تا عقل وی وسائل پیشرفت و تور شکار اویند و انسان با حفظ وصف عنوانی انسان شکار او علوم معارف و درک حقائق است، نگاهداشت حدّ این آلت شکار و وسیله ی نیل به کمال به نعمت بود دانش پزشکی و وجود دانشمند پزشک است"(طب و طبیب،ص۱۴)
🔻 از این روست که مقوله مزاج و اعتدال مزاج در تعالی و فراروی انسان در همه ساحات وجودی از اهمیت خاصی برخوردار است و بدین جهت است که سخن در باب اهمیت اعتدال مزاج همین بس که برخی بر این عقیده اند که اهمیت کار انبیا در اظهار معجزات، به تصرف در مزاجِ اشیا و به اعتدال رساندن مزاج آ نها در آنِ واحد بوده است که در صورتِ عادی، چنین به اعتدال رسیدنی محتاج زمان زیادی خواهد بود که البته تصرفات و کرامات عارفان و کمّلان نیز از همین قبیل است(غزالی، ۱۴۱۶ق، ص۳۴۸).
🔴 همچنین اختلاف مزاج موجب اختلاف احوال سالکان طریقِ حق می شود و در عین حال که طریق حق واحد است- فی الجمله - دوری و نزدیکی به اعتدال مزاج موجب اختلاف در وجوه این طریق واحد شده است(ابن عربی، ۱۳۶۷ق، ص۲).
🔹 بدین روی، بحث از اعتدال مزاج در مباحث عرفانی و سلوکی، دارای اهمیت زیادی است.
اعتدال مزاج نه تنها در مباحث عرفانی و سلوکی مطرح است، بلکه در مباحث اخلاقی و تخلق به صفات حسنه نیز نقش محوری ایفا می کند(نراقی، ۱۳۷۷، ج۱، ص ۵۳).
🔸 انسان کامل به عنوان پیش گام در مراحل عالی سلوک و به عنوان اسوه در فضایل اخلاقی در میان خلایق، باید از بیشترین درجه اعتدالِ در مزاج برخوردار باشد. و به تعبیر علامه حسن زاده آملی:" در كتب و رسائل ارباب سير و سلوك مثل تحفة الملوك سيد بحر العلوم و غيرها سنوح احوالى از خودشان در اثناء سير و سلوك خبر مىدهند مثلا در همين تحفه فرمايد: و از جمله آثار بصدا آمدن قلب است و در مبادى آوازى مانند آواز كبوتر و قمرى از او ظاهر شود و بعد از آن صدائى چون انداختن مهره در طاس كه در آن پيچد مسموع شود- الخ و همچنين ديگران حكاياتى از خود دارند.
▫️ غرضم اين است كه آگاهى بدين گونه احوال رهزنت نشود كه بايد بهمان كيفيت براى تو هم پيش آيد.
چه اين كه براى هر شخص بوفق اقتضاى استعداد و تركيب مزاج و قابليت او در اثناى سير و سلوك وارداتى روى مىآورد همانطور كه چهرهها و لهجهها مختلفاند استعدادها نيز مختلفاند و مطابق اختلاف استعداد واردات قلبى نيز گوناگوناند، پس اگر پشت به اين ده و رو به شهر آوردهاى اين نكته حلقه گوشت باد و فراموشت مباد".( حسنزاده آملی، هزار و یک نکته، نکته ۸۸۰).
🤲 والحمدلله رب العالمین
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین.
💠 خدایا، در این ماه درهای بهشتهایت را به رویم بگشا و درهای آتش دوزخ را به روزیم ببند و به تلاوت قرآن توفیقم ده، ای نازل کننده آرامش در دلهای مؤمنان.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
🔸 مقـام معظـم رهبـری (مدظله العالی):
🔰 روز ۱۲ فروردین، روز #جمهوری_اسلامی_ایران است که یکی از مهمترین اعیاد امت ما در میان ایام الله و خاطرههای انقلاب به حساب میآید
🔹 ۱۲ فروردین ماه، روز تثبیت نظام و به ثمر نشستن سالها مبارزه و جهاد وخون پاک هزاران شهید لاله گون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گرامی باد
#روز_جمهوری_اسلامی
🆔 @iictchannel
◽️ گونه های تعارض معنوی
✍️ نوشتاری از حجتالاسلام دکتر #علی_فضلی مدیر گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔹 از نشانه های بیماری معنوی تعارض معنوی بین رفتارهای تکلیفی و سلوکی و اخلاقی است. تعارض بین گفتار و رفتار؛ تعارض بین طلب و عمل؛ تعارض بین ظاهر و باطن؛ تعارض بین اندیشه و کردار.
🔻این یادداشت بر طبق سخن امیرالمؤمنین(ع)، تعارض های معنوی را برمی شمارد...
🔍 متن کامل را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/taaroz
#یادداشت
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در لیالی پرفیض قدر، ایام شهادت مظلومانه شفیع شیعیان، مولی الموحدین، مولای متقیان #امام_علی (ع) را تسلیت عرض می نمائیم.
#تسلیت
#استوری_موشن
🆔 @iictchannel
◽️ بهترین اعمال در شب قدر
✍ نوشتاری از حجتالاسلام والمسلمین #سیدمحمدحسن_جواهری عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه؛
🔸 مرحوم شیخ صدوق در کتاب امالی مهمترین کار در شب قدر را مذاکره علمی دانسته است: «مَن أحیا هاتَینِ اللَّیلَتَینِ بِمُذاکَرَهِ العِلمِ فَهُوَ أفضلُ».
➕ از این رو مذاکره علم یعنی مذاکره در معارف قرآنی و حدیثی؛ یعنی مذاکره در آنچه بر انسانیت انسان میافزاید و او را به خدا نزدیک میکند؛ یعنی مذاکره چیزی که نیتجه آن تقرب الهی و انابه به درگاه او و افزایش معرفت است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/aamaleghadr
#یادداشت
#شب_قدر
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّهِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.
💠 خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودىهایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى و قرار بده بهشت را برایم منزل و آسایـشگاه اى برآورنده حاجتهاى جویندگان.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی
◽️ صراطِ سلوک واحد و راه های فرعی در متن صراطِ سلوک کثیرند
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش ششم
🔸 براساس استعدادها، قابلیت ها و استحقاق های متفاوت و متکثر با وحدت صراط و کثرت سُبُل مواجهیم. یکی ازمولفه های بنیادین در سیر و سلوک، مولفه صراط و سبل است که در آیات و احادیث نیز با دلالت های تطابقی، تضمنی و التزامی بدان اشاره شده است...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/yadmahramezan6
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین.
💠 خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت و فرود آر برایم در آن برکاتت را وتوفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت و مسکنم ده در آن وسطهاى بهشت اى اجابت کننده خواسته ها و دعاهاى بیچارگان.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
هدایت شده از آیت الله علی اکبر رشاد
#خبر
🔸 پیام آیت الله رشاد در پی حملهی تروریستی رژیم سفاک صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه
🔰 مسؤول واقعی این جنایت، آمریکای جبار و غدار است!
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/sorye
🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
🔹 اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيْهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَطَهِّرْنِي فِيْهِ مِنَ العُيُوبِ، وَامْتَحِنْ قَلْبِي فِيْهِ بِتَقْوى القُلُوبِ، يا مُقِيلَ عَثَراتِ المُذْنِبِينَ.
💠 خدایا در این روز مرا از گناهان پاکیزه گردان، و از هر عیب پاک ساز، و دلم را در آزمایش رتبه دلهای اهل تقوی بخش، ای پذیرنده عذر لغزشهای گناهکاران.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
💢 درسگفتار مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری»
🟠 «دین و سیاست»
🎙 با گفتاری از:
حجتالاسلام دکتر #سیدکاظم_سیدباقری
مدیر گروه سیاست پژوهشگاه
🗓 چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۶
🔗 لینک شرکت آنلاین:
🌐 B2n.ir/mohyeddin_ir
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ صراطِ سلوک واحد و راه های فرعی در متن صراطِ سلوک کثیرند 💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسل
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش هفتم
نقش مزاج اعم از جسمانی و روحانی در رشد معنوی و سلوک باطنی انکارناپذیر است، مزاج اگر سالم و معتدل باشد عامل مناسبی در طریقت معنوی و سیر انفسی در همه مراحل و مراتب درونی از خود بسوی خدا خواهد بود.
🔸 بدین جهت سوء مزاج اعم از جسمی و روحی مانعی برای دستیابی به حقایق معنوی و رقائق معرفتی خواهد بود، بدین جهت علامه حسن زاده آملی که انسان شناس معاصر و فیلسوفی نفس شناس و راه طی کرده و به نوعی طبیب روحانی است در خصوص رهزن های سیر و سلوک، رهزن های ذیل را مطرح کرده اند:
1⃣ سوء مزاج دِماغ
2⃣ اشتغال نفس به لذّات دنیوی
3⃣ بهکارگیری قوهی خیال در متخیلات فاسده
4⃣ انهماک (فرو رفتن و متوغّل و سخت گرمشدن) در شهوات
5⃣ حرص بر مخالفات [ شرعیه که در مسیر انسانی بر مخالفات شرعیه حرص دارد و عناد میورزد] که همهی این موارد موجب ظلمت و ازدیاد حجابها میگردد(حسنزاده آملی ، دروس شرح فصوصالحکم قیصری، ،ج۲ ،فصل ششم)
➕ آنگاه در خصوص حجابها نوشته اند:" بدانكه پيش از هر حجابى انانيت تو و بدن تو هر يك حجاب نفس تو است كه وي را از مشاهدات انوار ملكوتيه باز مي دارد. علاوه كه توجه و سرگرمى بعلائق دنيوى و ديگر حجب ظلمانى و نورانى نيز او را از ادراك لذت و المش منصرف مى كند.
🔴 سپس حجاب توغل در شهوات نفسانى و متابعت نفس اماره و رسوخ اخلاق رذيله كه همان بيماريهاى روانى در انسانند.
قوه عاقله را يعنى نفس ناطقه قدسيه آدمى را از التفات بعالم ملكوت و از كسب معارف حقه كه كمال واقعى انسانى است و از تحصيل مائده هاى بهشتى حقائق دار وجود حاجب است و بعد از انسلاخ از علائق نشأه طبيعت، ديده اش تيز بين مى گردد.
🔻 پس اگر كسب كمالات و ملكات فاضله كرده است، اهل سعادت است كه بمقامات و درجات خويش پى ميبرد.
و از اندوخته هاى خود لذت ميبرد و اگر اهل شقاوت است از بيماري هاى درونى خود سخت رنج ميبرد و از آتش گناهانى كه در خويشتن افروخته است ميسوزد و از گزند درندگان كه صورت ملكات زشتِ اوست، عذاب مى بيند و در دركات سجين از حرمان مقام عليين انسانى متألم ميگردد (حسن زاده آملی نصوص الحکم بر فصوص الحکم،ص).
▫️ درخصوص سلامت مزاج جسمانی و اعتدال در آن آیتالله شیخ مجتبی تهرانی فرمودند: (بدان ای سالک عزیز!) بهره انسان از مادیات، باید در حد کفاف باشد که در غیر این صورت برای او مفسده خواهد داشت. در بهرهگیری از ابزار دنیوی و التذاذات نفسانی به جنبه افراط مطرح است و نه جنبه تفریط، بلکه معارف اسلامی به ما میگوید:
▪️ باید جنبه اعتدال یعنی استفاده به مقدار احتیاج را رعایت کرد. استفاده هر شخصی از ابزار زندگی، باید متناسب با زندگی او بوده و بهرهگیریاش از التذاذات نفسانی، باید متناسب با مزاج حیوانی او باشد.
➖ یعنی این درست نیست که کسی در استفاده از ابزار دنیا، به یک «قوت لایموت» اکتفا کند و با جوابگو نبودن مشتهیات حیوانیاش، خود را تحت فشار قرار دهد! از طرف دیگر این هم درست نیست که ابزار دنیویاش را بیش از اندازه انباشتهسازد و در وادی کیافی غوطهور شود.
⚪️ راه اعتدال میان این دو است، نه اکتفا کردن به قُوت لایموت و نه انباشتن ابزار دنیا.
🔺 لذا در روایات برای استفاده از ابزار دنیا و التذاذات نفسانی، سقف کفاف تعیین شده است که مفهوم آن در هر زمان و متناسب با هر فردی تغییر میکند. استفاده بیش از اندازه نیاز، ولو آنکه از راه حلال باشد، منشا وابستگی شده و در نهایت در نگرش انسان نسبت به وسیله بودن دنیا اثر سوء خواهد داشت همچنین در هنگام مرگ جانکندن را سخت خواهد کرد و در برزخ و قیامت نیز دست انسان را از نعمتهای خاص الهی، کوتاه خواهد ساخت. راه مستقیم، رعایت اعتدال و اختصار بر مقدار کفاف است(رسائل بندگی، آیتالله شیخ مجتبی تهرانی، ص ۱۸۰)
🤲 والحمدلله رب العالمین
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
◽️ از تأیید فقه معماری تا نفی معماری اسلامی!
✍️ دکتر #رمضان_علی_تبار عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه؛
🔸 مسائل انسانی و اجتماعی نظیر اقتصاد، شهرسازی و معماری و علوم ناظر به این مسائل، پدیدهای کاملاً انسانی، فرهنگی و تمدنی است که قطعاً هم دین درباره آنها نظر دارد و هم با جهتگیریها و مبادی و مبانی الهی، میشود وجه دینی و اسلامی به آنها دارد.
➕ اگر فقه شهرسازی داریم، به تبع آن، شهر اسلامی، شهرسازی اسلامی و معماری اسلامی هم خواهیم داشت. با همان معیاری که فقه در شهر و شهرسازی، دخالت دارد با همان معیار و به همان میزان، وجه اسلامیت شهر و شهرسازی معنا پیدا میکند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/memarieslami
#یادداشت
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ اُطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین.
💠 خدایا من از تو می خواهم در آن آنچه تو را خوشنود کند و پناه مى برم به تو از آنچه تو را بیازارد و از تو خواهم توفیق در آن براى اینکه فرمانت برم و نافرمانى تو ننمایم اى بخشنده سائلان.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍️ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش هشتم
با پوزش بسیار از مخاطبین عزیز، یادداشت کنونی نیاز به چندبار خواندن و تفکر(مطالعه و مداقه) دارد، زیرا بحثی عرفانی با ماهیت فلسفی است. لکن بسیار مهم و در روزه های ماه مبارک رمضان می تواند برای همه ما درس آموز و معرفت ساز باشد که چنین است:
✴️ واژه "معراج" یکی از اصطلاحات عرفانی است،که ناظر به نظام هستی و قوس نزول و صعود میباشد.
در عرفان از سه نوع معراج اسم برده ميشود که عبارتاند از:
1️⃣ معراج ترکيب
2️⃣ معراج تحليل
3️⃣ معراج عود
❇️ "معراج ترکيب" در قوس نزول جريان دارد، زيرا هر موجودي در سير مراتب نزولي، پيدرپي و در گذر از هر مرتبه قيودات و احکام خاصي ميپذيرد به نحوي که در پايان سير نزولي، انباشته از مجموعة قيودات، و متراکم و مرکّب از تعينها و محدوديتها و غشاءهاست. بنابراين در سير نزولي عروج ترکيبي روي داده و از همين جهت به آن «معراج ترکيب» ميگويند.
💠 "معراج تحليل" اما در قوس صعود در هر مرتبه بخشي از قيدها و محدوديتها و تعينها برداشته ميشود و به تعبير عرفاني "انسلاخ معنوی" روي داده و دم به دم پوستکني صورت ميپذيرد تا آنجا که در پايان سير صعودي، همة آنها برداشته شود، لذا به اين سير در آثار عرفا «معراج تحليل» گفته ميشود، زيرا در هر مرتبه، از آن قيدهاي متراکم شده در سير نزولي، تحليل رفته و کم ميشوند.
⏺ "معراج عود" سومين نوع معراج، «معراج عود» است. مطابق آنچه در بحث سفرهاي چهارگانه عرفاني گفته ميشود، عارف پس از سفر اول و دوم که سير صعودي را به پايان ميرساند، در سفر سوم و سفر چهارم که براي تکميل خود و بيشتر براي دستگيري از ديگران انجام ميشود، سفري از حق به سوي خلق مينمايد که از اين سفر به «معراج عود» ياد شده است. محقق فناري در مصباح الانس در تبيين همين سه نوع معراج ميگويد:
➖ "سير الامر الالهي المذکور اذا وقع في مراتب الاستيداع يسمّي معراج الترکيب واذا وقع في العروج الانسلاخي... يسمّي معراج التحليل واذا وقع في العروج بعد هذا المعراج الي عالم الشهادة لتکميل غيره او نفسه او الامرين معاً يسمّي معراج العود(محمد ابن فناری، مصباح الانس، ص ۲۹۵، سؤال چهارم از خاتمه کتاب).
➖ ترجمه اش این است:(سير امر الهي ياد شده، آنگاه که در مراتب استيداعية (قوس نزول) قرار گيرد «معراج ترکيب» ناميده ميشود و هرگاه که اين سير در (قوس صعود و) عروج انسلاخي واقع شود، «معراج تحليل» نام دارد و همين سير الهي آن زمان که پس از معراج تحليل (و پايان سير صعودي)، براي تکميل ديگران و يا خود و يا هر دو، به سوي عالم دنيا و شهادت صورت پذيرد، «معراج عود» ناميده ميشود).
🟠 نکتة قابل دقت در اين سه نوع معراج آن است که از ديدگاه عرفاني، نهتنها سير صعودي عروج و معراج است بلکه سير نزولي در قوس نزول و عود به عالم شهادت نيز عروج و معراج تلقي شده است. يعني در همة مراحل موجودات به سوي کمال در حرکت و سير ميباشند و از همين رو، برخي سفر الي الله را تنها يک سفر تلقي ميکنند و همة مراحل چهارگانه را در آن جاري ميدانند.
🔹 نکتة قابل دقت در این سه نوع معراج آن است که از دیدگاه عرفانی، نهتنها سیر صعودی عروج و معراج است بلکه سیر نزولی در قوس نزول و عود به عالم شهادت نیز عروج و معراج تلقی شده است. یعنی در همة مراحل موجودات به سوی کمال در حرکت و سیر میباشند.
🔸 (سیر کمالی در قوس نزول بدان معناست که حقایق مندمج و مندکّی که پیش از این در مقام ذات و تعین اول، هیچ بروز و ظهوری نداشته و تنها در قوّه و منّه هستی بودهاند، بهتدریج در مراحل قوس نزول، شکوفا شده و به ظهور میرسند و ـ با لحاظ معنای عرفانی ایجاد ـ از کتم عدم به گسترة وجود، میآیند. و از همین رو، برخی سفر الی الله را تنها یک سفر تلقی میکنند و همة مراحل چهارگانه را در آن جاری میدانند(علی امینی نژاد ، حکمت عرفانی، صص 547 تا 548 ).
🤲 والحمدلله رب العالمین
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
◽️ روز جهانی قدس؛ دفاع از آرمان انسانی، دینی و ملی
🔸 در گفتگو با حجتالاسلام دکتر #سیدسجاد_ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه عنوان شد:
🔹 روز جهانی قدس امسال از این نظر با سالهای گذشته متفاوت است که در فضای جنگ حدود ۶ماهه غزه قرار داریم. اوج جنایتهای رژیم صهیونیستی در همین ماه رمضان امسال بر همگان آشکار شد. چندین ماه است که آزادگان جهان بیشتر از همیشه به محکومیت این رژیم میپردازند.
🔴 امسال مسلمانان و غیر مسلمانان در فرایند روز قدس شریک هستند و این ندای اسلامی میتواند به ندای جهانی فراگیر تبدیل شود.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/memarieslami
#مصاحبه
#روز_قدس
🆔 @iictchannel
◽️ ابعاد نمایش قدرت امت اسلامی در راهپیمایی روز قدس
✍️نوشتاری از حجت الاسلام دکتر #محمد_ملک_زاده، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه؛
🔸 امروز طلیعه پیروزی و آزادی قدس شریف به دنبال گسترش مقاومت در برابر تجاوز و اشغالگری بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است. بزرگداشت روز جهانی قدس از طریق شرکت گسترده در راهپیمایی این روز، پشتوانه ای برای استمرار این مقاومت با قدرت هرچه بیشتر است و آزادی قدس به عنوان مسئله اول جهان اسلام را به نماد وحدت همه مسلمانان تبدیل نموده است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/rozquds-2
#یادداشت
#روز_قدس
🆔 @iictchannel