eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.9هزار عکس
663 ویدیو
152 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | اصل تجرد قوه خیال ◼️ تجرد خیالی نفس انسان به این معناست که نفس در مرتبه ادراک خیالی، صوری را ادراک می‌کند که صرفا مجرد از ماده هستند، نه مجرد از لواحق عوارض ماده، در نتیجه، بر اساس سنخیت بین مدرِک و مدرَک، مدرِک این صور، یعنی نفس در مرتبه قوه خیال خود نیز دارای چنین تجردی خواهد بود. ◼️ مراد از تجرد خیالی نفس همین معناست، این نوع از مرتبه تجردی نفس را تجردی غیرتام می‌نامند و در قبال آن، تجرد نفس در مرتبه تعقل قرار دارد که دارای تجردی تام می‌باشد. به وجود چنین مرتبه‌ای در نظام ادراکی انسان، عالم خیال متصل یا مثال متصل نفس می‌گویند که در قبال آن، عالم خیال یا مثال منفصل نظام هستی قرار دارد. 📖 برگرفته از کتاب رابطه عمل و جزا، تبیین وحیانی عقلانی، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4499 🆔 @iictchannel
🖼 | روان‌شناسی دین ⏺ تجربه دینی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در روان‌شناسی دین، بررسی می‌شود. تجربه‌های دینی در همه فرهنگ‌ها، توصیفات مشترکی دارند، مانند قابل بیان نبودن، آغشتگی به استعاره‌ها و نمادهای متعدد و همراه‌بودن با شادی، شعف و هیجان‌های عمیق و مثبت. روان‌شناسی دین با پرداختن به تجربه دینی، زوایای متعدد آن را مورد کاوش قرار می‌دهد. ⬅️ ماهیت روان‌شناختی مراقبه، مفاهیم دینی در رویا، دگرگونی در حالت هشیاری، اثر داروها در تحریک تجربه دینی، تأثیر دین در آسیب‌شناسی روانی، شوریدگی، قدرت و اثر احساس بخشیده‌شدن و التيام اختلالات جسمانی و روان‌شناختی بر اثر تجربه دینی، از جمله موضوعاتی است که در تجربه دینی مورد مطالعه قرار می‌گیرد. 📖 برگرفته از کتاب جامعه‌شناسی دین، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/5996 🆔 @iictchannel
◽️ اندیشه‌ها و خدمات علمی استاد محمود حکمت‌نیا بررسی می‌شود ❇️ عصرانه های علوم انسانی 🎙 با سخنرانی: ⏰ چهارشنبه ۳۰ شهریورماه، ساعت ۱۶ 🏢 تهران، موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ⬅️ حضور مجازی از طریق: 🌐 b2n.ir/iscs 🔍 متن کامل این خبر را بخوانید: ➡️ iict.ac.ir/hekmatniaa 🆔 @iictchannel
◽️ زیارت نامۀ اربعین، پلی به شاخص های عقل و جهل 📝 یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ عبارت معروفِ «بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله» در زیارتنامۀ اربعین، راهبردی برای تنظیم زندگی انسان هم در مقیاس فردی، هم خانوادگی، هم اجتماعی و هم حاکمیتی است. براساس این متن، همه موظف هستند برای «خروج از جهالت» اقدام کنند لکن خروج از جهالت، مفهومی است که برای عملیاتی شدن در زندگی نیازمند شاخص گذاری است. ✍️ در این یادداشت براساس روایت «جنود عقل و جهل»، جدولی عملیاتی از راهبرد «خروج از جهالت» ارائه شود. 🔍 برای دانلود متن و ترجمه روایت فوق به لینک زیر مراجعه نمائید👇 🌐 iict.ac.ir/zarbaeein 🆔 @iictchannel
🖼 | علوم انسانی سکولار ◽️ در یک تعریف کلی می‌توان گفت علوم سکولار علومی هستند که آموزه‌های اجتماعی ادیان را نادیده می‌انگارند و ادیان رو به اموری فردی تقلیل می‌دهند و برای دین اعتباری در ورود به نهادهای اجتماعی و سیاسی قائل نیستند؛ به عبارت دیگر علوم سکولار، امور اجتماعی دنیوی را در انحصار آدمیان و منهای شرایع آسمانی می‌داند و در صدد ارائه مجموعه‌ای از گزاره‌هایی است که انسان را بر غیر خود در دنیا مسلط کند تا بتواند با رصد و پیش‌بینی حوادث، اوضاع پیرامونی را کنترل کرده در نتیجه مردم به لذت و رفاه بیشتری دست یابند. 📖 برگرفته از کتاب مبانی قرآن‌شناختی علم دینی، نوشته ، مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22540 🆔 @iictchannel
🖼 | جایگاه مسئله عدل الهی ◽️ عدل یکی از صفات خداوند است و اگر بنا باشد که صفات خداوند را جزء اصول دین به شمار بیاوریم، لازم است علم، قدرت، اراده و ... را هم جزء اصول دین قرار دهیم؛ اما در میان صفات خداوند تنها صفت عدل از اصول دین شمرده شده است. این امر علل مختلفی دارد؛ از جمله: وجود سؤالات فراوان درباره عدل الهی بر خلاف سایر صفات و اختلاف شدید بین فرقه‌ها و مذاهب دینی در ترسیم و تحلیل صفت عدل الهی. ◽️ این اختلاف تا آن حد جدی و مهم است که اعتقاد و عدم اعتقاد به عدل از علامت‌های مذاهب اسلامی به شمار می‌رفته است. اگر مسلمانی عدل الهی را انکار می‌کرد، معلوم می‌شد که از فرقه اشاعره است. آن قدر اعتقاد به عدل الهی با شیعی‌بودن همراه شده که مشهور شده است: العدل و التوحيد علويان و الجبر و التشبيه امويان. عدل الهی با تفسیری که شیعه از آن دارد، از اختصاصات مذهب شیعه است. 📖 برگرفته از کتاب عدل الهی، 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4316 🆔 @iictchannel
🖼 | مدل مردم‌سالاری اقتصادی دینی 🔺 این مدل بر اساس مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، به‌ویژه مؤلفه ‌مردم‌بنیانی طراحی شده است. بنیان علمی این مدل بر اساس اندیشه‌های محمدعلی شاه‌آبادی می‌باشد و بر اساس مبانی و معارف اسلامی و نیز با استفاده از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری بازسازی و تکمیل شد. در این مدل ابتدا پانزده اصل از نوشته‌های آیت‌الله شاه‌آبادی استخراج و استنباط شد و سپس آن اصل، مراحل سه‌گانه آن طراحی و در ادامه نشان داده شد که با آن، مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی در ساختار آن نهادینه می‌شود و با نهادینه‌شدن مولفه‌های اقتصاد مقاومتی، مشکلات اصلی اقتصاد ایران کنترل می‌گردد و زمینه حمایت از کالای ایرانی فراهم خواهد شد. 🔺 دولت از امکانات ملی به گونه‌ای باید استفاده کند که سبب رونق تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی شود و بیکاری را کاهش دهد. هدف اصلی این طرح، بازگرداندن اعتماد مردم به کالاهای تولیدی داخلی برای تحقق حمایت از کالای ایرانی است. ‌ 📖 برگرفته از کتاب بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی، نوشته ، دانشیار گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22543 🆔 @iictchannel
🖼 | اصالت بعد تجردی ◽️ در فلسفه اسلامی به اثبات رسیده است که در تمام موجودات مرکبه، شیئیت و حقیقت هرچیزی به صورت اوست، نه به ماده او، یعنی صورت، چه صورت جسمیه باشد و چه صورت نوعیه و چه هیئتی تألیفی و چه حقیقتی که شیء به واسطه آن به فعلیت می‌رسد، همان واقعیتی است که ذات و حقیقت شیء را تشکیل می‌دهد و ماده آن، تنها قوه شیء و امکان او را حمل کرده و موضوع برای انفعالات و حرکات مختلف شیء می‌باشد، چه ماده اولی باشد و چه ماده ثانیه، به طوری که اگر فرض بشود صورت شیء مرکب می‌تواند بدون ماده، قائم به خود باشد، باز تمام حقیقت و ماهیت نوعيه آن موجود، تحقق خواهد داشت و چیزی از حقیقت او کاسته نگردیده است. بنابراین باید گفت که نفس مجرد انسانی، اصل ماهیت نوعيه و هویت انسان را شکل می‌دهد، به طوری که هویت و تشخص بدن مادی انسان نیز به واسطه اوست، نه به واسطه جرم و ماده بدنی. 📖 برگرفته از کتاب رابطه عمل و جزا، تبیین وحیانی عقلانی، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4499 🆔 @iictchannel
🖼 | هویت علم دینی 🔺 علم دینی، گزاره‌های دارای کاشفیت از نظر ابراز شده خداوند به بشر در مورد موضوعات و مسائل هستی و زندگی، در قالب وحی است(اعم از توصیف یا تجویز). ملاک «دینی‌بودن» محمول این است که مدلول مطابقی یا تضمنی یا مدلول التزامی گزاره‌های وحیانی (یعنی قرآن و روایات معصومین) باشد؛ دقت در کلمه «مدلول التزامی» لازم است؛ یعنی تمام لوازم قریب عقلانی قطعی که بر یک آموزه مستقیم دینی بار می‌شوند جزو دایره دینی بودن هستند. 🔺 علم دینی، بر «عقلانیت پایه و نقل حجیت‌دار» مبتنی و اکتشافی است (نیاز به استقرای اطمینانی دارد) و پس از دستیابی به منبع، بر اساس تحلیل مفهومی، استنتاجی است (برای کشف فرایند). اجتهاد، توانایی شناختی و روشی، برای کشف نظر خداوند از طریق گزاره‌های دین است (اعم از گزاره‌های معرفتی، قانونی و فرهنگی). 📖 برگفته از کتاب الگوریتم اجتهاد، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22573 🆔 @iictchannel
🖼 | ساختار خاص کلام شیعی ◼️ شیعه به عنوان مذهبی در ادامه اسلام و با الهام از دو منبع قرآن و سنت و بهره‌مندی از عالمان و اندیشمندانی ارجمند و آثار و تألیفاتی ماندگار و اثرگذار در طی فرایندی توأم با فراز و فرود در هویت مذهبی و علمی سیر و سامانه خاص خود را دارد. هویت کلام شیعی مبتنی بر توحید ذات و صفات و دوری از هرگونه شائبه شرک و تجسیم و تشبیه است. این امر در پرتو معارف اهل‌بیت عالی بیشتر جلوه‌گر شده است. ◼️ کلام شیعه، در عین توجه به منبعیت قرآن و سنت، از دلیل عقل و کاشفیت اجماع غفلت نکرده است. این علم در طی فرایندی تاریخی با معیار و ملاک‌های متفاوت و رویکردهای متنوع، در قرن چهارم و پنجم، ساختار خاص خود را یافته و البته با گذشت زمان، از نظام مطلوب‌تری برخوردار شده است و در این سیر، علیرغم فراز و فرود، هیچ گاه نسبت به ملاک و معیار در احادیث و روایات بی‌توجه نبوده است. 📖 برگرفته از کتاب درآمدی بر کلام شیعی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/20034 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ اربعین آمد دلم را غم گرفت بهر زینب(س) عالمی ماتم گرفت ◾️ سوز اهل آسمان آید به گوش ناله ی صاحب زمان آید به گوش 🔰 فرا رسیدن اربعین شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان را تسلیت و تعزیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🖼 | جایگاه روش در اجتهاد ◼️ مجموعه مرحله به مرحله انجام یک فعالیت را که سبب ایجاد اثری می‌شود، «روش» می‌نامیم. روش، یک خط‌مشی معقول و منظم برای رسیدن به یک هدف معين است؛ و حداقل دارای نه مرحله است. یک روش شفاف و کامل، قابل تکرار و قابل شبیه‌سازی توسط افراد دیگری که پیش نیازهای اولیه را دارا باشند است. ◼️ روش اجتهاد دینی، چگونگی دستیابی به تمام ادله ممکن از کتاب و سنت و عقل و تجربه قطعی، برای اکتشاف نظر خداوند در قرآن و روایات، و استدلال برای آنها و سنجش و ارزیابی آنهاست. روند حل مسئله که از یک نقطه مشخص شروع می‌شود و به‌صورت مرحله به مرحله، به‌ترتیب انجام می‌شود و در یک نقطه مشخص به پایان می‌رسد، «الگوریتم» نامیده می‌شود. اجتهاد، دارای الگوریتم است. 📖 برگفته از کتاب الگوریتم اجتهاد، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22573 🆔 @iictchannel
🖼 | تعاریف مختلف فرهنگ ◼️ معنای فرهنگ از کاربردهای مکتوب و محاوره‌ای این واژه استنباط شده و حداقل هشت معنای متفاوت از فرهنگ در زبان ادبی و محاوره‌ای فارسی امروز استخراج و سپس نتیجه‌گیری شده است که خلط بين معانی گوناگون فرهنگ، یکی از مهم‌ترین عوامل ابهام و اغتشاش معنایی در مباحث مربوط به فرهنگ است. با دقت در ترجمه تعاریف فرهنگ، تفاوت‌های آشکار این ترجمه‌ها مشهود می‌شود؛ لذا نمی‌توان تنها با اعتماد به آنها تفاوت‌های نظری بین صاحب نظران را نتیجه‌گیری کرد. ◼️ همچنین باید به ارتباط وثيق بين نظریه فرهنگی صاحب نظران و تعریف آنان از فرهنگ تأکید کرد؛ چراکه فرهنگ از مفاهیم کاملا عینی و کمی نیست که نقش دیدگاه‌های فلسفی در تعریف آن نادیده انگاشته شود؛ بنابراین تبیین نظریه فرهنگی نمی‌تواند از تعریف فرهنگ تفکیک شود. 📖 برگرفته از کتاب فرهنگ ناب اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلیمن ، استادیار گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6330 🆔 @iictchannel
🖼 | نسبیت و هرمنوتیک ◽️ یکی از عرصه‌های نسبیت و شک‌گرایی در دلالت متون و گفتارهای گوینده و مؤلف است. هرمنوتیک به معنای تفسیر متن و پیام است؛ اما در اصطلاح یک شاخه از علم معرفت‌شناسی شمرده می‌شود که تدوین و تنسيق آن به صورت یک علم جدید به وسیله شلاير ماخر، ویلیام دیلتای و گادامر سامان گرفت. مطابق علم هرمنوتیک، نظریه هر مؤلف یا گوینده‌ای از یک سری مبانی و پیش‌فرض‌ها تأثیر می‌پذیرد که علم و يقين به مراد آن به آشنایی و شناخت آن مبانی و پیش فرض‌ها مبتنی است. ادعای دیگر هرمنوتیک، عدم دستیابی به معنای متن است، اعم از آنکه متن یک معنای مرکزی داشته باشد. ◽️ سکولاریست‌ها با استفاده از هرمنوتیک به تأويل، توجیه زبان متون دینی به ویژه در حوزه دنیا و سیاست و حکومت متوسل شدند. روشنفکران مسیحی با اتکا به این شیوه به نقد و کنار گذاشتن متن دینی خود روی آوردند. 📖 برگرفته از کتاب قرآن و سکولاریسم، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4852 🆔 @iictchannel
🖼 | نسبت مبانی با اصول ◼️ اصول به چیزی می‌گویند که چیز دیگری به آن نیازمند است و بر آن مبتنی است و از این جهت شبیه مبانی است؛ اما گاهی در علوم انسانی منظور از اصول، چارچوب‌های اصلی درونی خود علم و مسائل کلان آن است، نه موضوعات خارج از علم مثل اینکه گفته می‌شود: اصول علم مدیریت عبارت است از برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل؛ همچنین گاهی مراد از اصول همان قواعد است؛ مانند استعمال کلمه اصول در اصطلاح «اصول فقه» که منظور همان قواعد کلیه‌ای است که کبرای قیاس‌های فقهی قرار می‌گیرند؛ مانند قاعده حجیت خبر واحد. 📖 برگرفته از کتاب مبانی قرآن‌شناختی علم دینی، نوشته ، مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22540 🆔 @iictchannel
🖼 | استفاده از نرم‌افزارهای خارجی ⏺ آیا نرم افزارها نیز به مثابه کالا هستند و حکم خرید کالا در اینجا نیز وجود دارد؟ ⬅️ حكم خرید کالای دشمنان که به نحوی کمک به آنها می‌شود، ذیل عنوان «اعانه ظالم» شامل این مورد نیز می‌شود؛ یعنی ما خریداری یک نرم‌افزار، خدماتی به آنها برسانیم یا به نحوی از این نرم‌افزارها استفاده کنیم که سودش به جیب آنها برود؛ مانند برخی برنامه‌ها که اصل ورود به آنها و تعداد استفاده‌کنندگان از آنها برای صاحبش مفید است، همین ورود به برنامه نیز حرام می‌شود؛ بنابراین تفاوتی ندارد که این کالا سخت‌افزار باشد یا نرم‌افزار و این توصیه‌ای که گفته‌اند، اگر کالایی مشابه داخلی دارد، از کالای خارجی استفاده نکنید، شامل نرم‌افزارها نیز می‌شود و باید از نرم‌افزار داخلی استفاده کرد. 📖 برگرفته از کتاب بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی، نوشته ، دانشیار گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22543 🆔 @iictchannel
🖼 | تعالی فرهنگی ◽️ فرهنگ ناب اسلامی فرهنگی است که همه اجزا، عناصر، مؤلفه‌ها، مناشی، ابعاد و سطوح آن در عمیق‌ترین زوایای ممکن و مقدور از اسلام اشراب شده باشد. بر اساس دیدگاه‌های عرفانی که درباره بالاترین مراتب کمال انسان‌ها بحث می‌کنند و زدوده شدن تعینات و تمایزات غیرالهی را در دستیابی انسان‌ها به توحید حقیقی، شرط دستیابی او به آن مراتب می‌دانند، فرهنگ ناب اسلامی نیز در برترین مراتب کمال خود، تمایزات فرهنگی را که در وضعیت موجود به عنوان مشخصه‌های تفاوت فرهنگ‌ها برجستگی و ظهور خاصی دارند، در پرتو هدایت اسلام کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر می‌کند تا آنها را به حد دیده نشدن تمایزات اعتباری می‌رساند تا حدی که همه ابعاد آن در پرتو حقیقت توحید معنا می‌یابد. ◽️ این مرتبه از تعالي فرهنگی بر اساس دیدگاه عرفانی و توحیدی ناب به فنا تعبیر می‌شود. این دیدگاه از نظر فلسفی و نظری، راه را برای رسیدن به توحید فرهنگی باز می‌کند. 📖 برگرفته از کتاب فرهنگ ناب اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلیمن ، استادیار گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6330 🆔 @iictchannel
🖼 | کالای بدون مشابه داخلی 🔸 خرید و واردات کالاها از کشورهای غیر اسلامی مصداق سلطه و سبیل نیست. همچنین یک جریان دو طرفه اقتصادی با منافع دو جانبه محسوب نمی‌شود، بلکه کالاهایی وارد می‌شوند که مورد نیاز مردم ایران بوده و مشابه آن در داخل ایران تولید نمی‌شود؛ بنابراین واردات آنها برای تولیدات داخلی مشکل‌ساز نیست و از سوی دیگر آن کشور نیز از منافع اقتصادی فراوانی بهره می‌برد. 🔸 دراین‌صورت بر ممنوعیت چنین جریان اقتصادی هیچ دلیل فقهی وجود ندارد. این جریان از یک سو منافع اقتصادی کشور غیراسلامی در حال صلح با جمهوری اسلامی ایران را فراهم می‌کند و از سوی دیگر نیازهای اقتصادی مردم ایران را برطرف می‌سازد. اصل اولیه مستفاد از ادله و عمومات اولیه صحت و جواز چنین معاملاتی است. 📖 برگرفته از کتاب بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی، نوشته ، دانشیار گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22543 🆔 @iictchannel
▫️اربعین حسینی، مَعقِل المؤمنین و پناه گاه جامعه مؤمنان ✍️ نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه؛ ▪️بنابر این استقبال پرشور و نشاط مردم مسلمان از زیارت اربعین که در چند سال اخیر فوق عادت و معجزگون شده است باید نمونه عینی والگویی کار آمدی برای پناه گاه جامعه ایمانی باشد. 🔻 امید آنکه این «میعاد گاه شیعیان» زمینه ساز رشد و ارتقاء بیش از پیش «جامعه ایمانی» شود تا در پرتو آن «جامعه اسلامی» رشد کند و در ادامه به رشد «جامعه بشری» برسد و زمینه های ظهور «دولت حق» را فراهم آورد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/arbaeein-3 🆔 @iictchannel
▫️دستاورد بزرگترین اجتماع مذهبی سالانه دنیا در همایش جهانی اربعین ✍️ حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در تازه ترین یادداشت خود تبیین کرد: ▪️نمایش خیل گسترده زائران حسینی در رسانه‌های جهانی، مردمان دنیا را به بررسی و مطالعه سیره و منش مکتب حسینی که بزرگترین الگوی مقاومت و ظلم ستیزی مسلمانان جهان و تسلیم نشدن در برابر ستمگران است ترغیب می‌کند. 🔻 در همین سالهای اخیر دنیا شاهد بود که این مراسم شکوهمند چه تاثیر گسترده‌ای در تزلزل قدرت جریان تکفیری داعش در عراق به همراه داشت و شکست و اضمحلال آنان در این کشور را سرعت بخشید. این موضوع به اذعان کارشناسان سیاسی یکی از مهم‌ترین عوامل پیروزی شیعیان در عراق و دیگر مناطق بوده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/arbaaeein 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 پیشنهاد ویژه ⚠️ |«آسیب شناسی رابطه دوستانه دختر و پسر» 1️⃣ بخش دوم 💢 پیامدهای روحی شکست عشقی 💔 ایجاد حس کینه توزی و انتقام جویی در فرد آسیب دیده 🎙 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه به بررسی آسیب های روابط دوستانه دختر و پسر می پردازد... 💠 با ما همراه باشید... •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🄶 🆔 @hedayatnia_ir
▫️از اربعین می‌توانیم به الهیات مقاومت برسیم 🔸 در گفتگوی روزنامه فرهیختگان با حجت‌الاسلام عضو هیات علمی گروه کلام پژوهشگاه عنوان شد: ◾️ منظورم از الهیات مقاومت آن فضایی که فرد از درون، آزادگی، انسانیت و جمع‌گرایی، هویت اسلامی را دارد و مبارزه با ظلم را تجربه می‌کند و در خود نهادینه می‌کند و هویت وجودی اش می‌شود. 🔻 فضای حرکتی که در حال سیر کردن به سمت خدا از مسیر اباعبدالله‌الحسین(ع) است، اگر با الهیات مقاومت نگاه کنیم حتی امت‌های غیر اسلامی و افراد غیر مسلمان را زیر پرچم الهیات مقاومت با شعارهای انسانی اباعبدالله می‌توان جمع کرد. 📣 هم اکنون در صفحه روزنامه فرهیختگان بخوانید... 🌐 farhikhtegandaily.com/newspaper/3690/15 🆔 @iictchannel
F.A 14.pdf
4.22M
💯🗒 🔰 درآمدی بر ساختار و نظام مسائل فقه سیاسی ✍️ حجت الاسلام دکتر 📌 چکیده: 💢 فقه سیاسی نرم‌افزار نظام سیاسی اسلام به شمار می‌آید، بایسته است به ابعاد گوناگون این گرایش ازجمله نظام مسائل و ساختار آن پرداخته شود که می‌تواند نقشی مهم در فهم منظومه فقه سیاسی و زمینه پژوهش‌های نوآمد و غیرتکراری در آن را فراهم کند. 🔸 نوشته حاضر بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی و استقرایی، به این پرسش اصلی می‌پردازد که ساختار و نظام مسائل فقه سیاسی چیست؟ و در فرضیه بر این امر تأکید می‌شود که ساختار و نظام مسائل فقه سیاسی را می‌توان در دو عرصه کلان ماهیت فقه سیاسی و مسائل آن بررسی کرد. 🆔 @iictchannel
🖼 | کارکرد دین در کنترل اجتماعی 🔺 بی‌شک دین یکی از بهترین راه‌های کنترل اجتماعی است و افراد دین‌دار در مقایسه با افراد بی‌دین، کمتر دچار انحراف و جرم و جنایت می‌شوند. کسانی که با اعتقاد به قرآن کریم، شراب و قمار و سایر پلیدی‌ها را از سوی شیطان بدانند و قتل نفس را کشتار تمام مردم محسوب کنند و بدانند که شیطان در کمین آن‌هاست و قسم خورده است با وسوسه خود همه را منحرف کند، قطعا چنین کسانی کمتر در معرض خطر انحراف و جرم و جنایت خواهند بود. 🔺 دین به انسان اخطار می‌دهد تا شیطان را دشمن جدی خود بداند و مراقب گام‌های پنهانی شیطان باشد. فرد دین‌دار به دلیل اعتقادات و دیدگاه‌هایش، بر مسائل مادی و لذت‌های دنیایی کنترل بیشتری دارد و می‌تواند شهوت و غضب را که سرچشمه بسیاری از کج‌روی هاست، مهار کند و بدین ترتیب انگیزه کمتری برای گناه‌کردن خواهد داشت. 📖 برگرفته از کتاب دین و معنویت، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/16449 🆔 @iictchannel
🖼 | امور عادلانه حق‌مدار ◽️ در نگاه مبنایی قرآن، قائم بالقسط و حق هر دو از صفات و اسامی خداوند می‌باشند و خداوند منبع و خاستگاه حق است؛ بنابراین هر کاری که از او سر می‌زند، عادلانه و بر مبنای حق است و همو است که حقوق را در ساحت تکوین و تشریع، به جامعه فرو می‌ریزد؛ زیرا عقل به طور قطع بر نیکی عدل و قبح ظلم، حکم می‌کند و آفریدگار نیز بر این اساس، در حق بندگان خویش، ظلم روا نمی‌دارد، پس او امر نمی کند مگر به کارهای شایسته و نهی نمی‌کند مگر از کارهای ناشایست؛ و هر کدام از آن اوامر، نواهی و احکام نیز دارای مصالح و مفاسد نفس‌الامری هستند؛ بنابراین خداوند عادل، امر به عدالت می‌کند و دستورهای او نیز که برخاسته از عدالت و حق محض می‌باشند، باید رعایت و تبعیت شوند؛ هم امور و حقوق فردی و هم احکام و حقوق اجتماعی - سیاسی. 📖 برگرفته از کتاب عدالت سیاسی در قرآن کریم، نوشته ، مدیر گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6336 🆔 @iictchannel
🖼 | شرافت انسان بر حیوان ◼️ انسان کارهای تدبیری خود را با نیروی عقل و اراده انجام می‌دهد، خلاف کارهای التذاذی که به حکم احساس و میل صورت می‌گیرد. از این رو انسان هر اندازه از ناحیه عقل و اراده تکامل یافته‌تر باشد فعالیت‌هایش بیشتر تدبیری است تا التذاذی و هر اندازه به افق حیوانیت نزدیک‌تر فعالیت هایش بیشتر التذاذی است تا تدبیری. زیرا فعالیت حيوان همه التذاذی است. ◼️ فعالیت‌های تدبیری به حکم اینکه بر محور یک سلسله غايات و هدف‌های دوردست است، خواه ناخواه نیازمند به طرح و برنامه و روش و انتخاب وسیله برای رسیدن به مقصد است. در نتیجه تفاوت انسان با حیوان در عقل است، نه در احساس، به همین دلیل، انسان علاوه بر احساس جهان، می‌تواند جهان را بشناسد و دارای جهان‌بینی شود. فکر و اندیشه یعنی کشف حقایق جهان به وسیله محاسبه‌های فکری، بزرگ‌ترین شاخصه انسان است که حتما به همین دلیل انسان را حیوان ناطق، یعنی دارای نفس مدرک کلیات تعریف می‌کنند. 📖 برگرفته از کتاب عقلانیت، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4336 🆔 @iictchannel
▫️اندیشه تقابلی حج با اربعین خلاف سیره پیامبر(ص) و صحابه است 🔹 در گفتگو با حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه مطرح شد: ▪️بنی‌امیه تلاش کرد که نام پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) محو شود و وهابیون هم این‌گونه هستند، وهابیون حج و اربعین را مقابل هم قرار می‌دهند، ولی نمی‌دانند همان اصحابی که به حج رفته‌اند به زیارت کربلا هم رفته یا در مورد آن سخن گفته‌اند. ▪️هدف اصلی مناسک و تعظیم شعائر، تربیت انسان‌ها در مسیر صراط مستقیم و هدایت است. پیاده‌روی اربعین هم انسان را متوجه امام حسین(ع) و خداوند می‌کند و مایه تقرب به خداست. به همین دلیل افراد زیادی حتی جان خود را در این راه فدا می‌کنند. از این رو جایگاه آن نباید مخدوش شود. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/arbaeein-3 🆔 @iictchannel
◽️کارویژه‌های آیت‌الله خامنه‌ای در توسعه گفتمان فقه حکومتی 🔸 حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه در کرسی علمی تبیین کرد: ◾️ آیت‌الله خامنه‌ای در قالب چهار کارویژه اساسی به توسعه گفتمان فقه حکومتی پرداخته است: 1️⃣ «راهبری گفتمان فقه حکومتی» در حوزه‌های علمیه و خصوصاً در میان طلاب و اساتید انقلابی و دغدغه‌مند. 2️⃣ «موجه سازی گفتمان فقه حکومتی» از طریق تبیین تبار و تراث مکتوب و شخصیتی در این زمینه. 3️⃣ پشتیبانی از گفتمان فقه حکومتی. 4️⃣ استنباط و فقاهت در حوزه فقه حکومتی. 🆔 @iictchannel
FeghPouya.mp3
9.08M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔹 با موضوع "تنظیم رفتار اجتماعی" / قسمت پنجم 🔖 تبیین زوایای مختلف امر به معروف و نهی از منکر و جایگاه آن در جامعه 💢 بررسی اطراف و یا به عبارتی دو طرف انسانی امر به معروف و نهی از منكر از زاویه های مختلف 🎙با حضور: 🔸 دکتر 🔸 حجت اسلام دکتر (اعضای هیات علمی گروه پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف؛ 25 مردادماه 1401 🆔 @iictchannel
◽️عرفان اهل بیتی(ع) راهگشای مشکلات اندیشه‌ای و معرفتی 🔸 آیت‌الله رضا رمضانی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نخستین هم‌اندیشی همایش عرفان اهل‌بیتی عنوان کرد: ◾️ بنده معتقدم که باید لجنه‌ای برای بحث عرفان اهل بیتی(ع) تشکیل شود و به تعبیر علامه جوادی آملی چند قرن در این زمینه فعالیت لازم است. نظام‌نامه و طرح‌نامه‌ای برای عرفان اهل بیتی ایجاد و تفاوت آن با عرفان مصطلح هم روشن و نقاط تمایز آن بیان شود. 🔻 همانطور که شیعه قرائت ناب از اسلام محمدی(ص) است عرفان اهل بیت(ع) هم راهگشای حل مشکلات اندیشه‌ای و معرفتی ما خواهد بود. 🆔 @iictchannel