eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
653 ویدیو
150 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره 190 📋 تهیه و تنظیم:‌ اداره روابط ع
Shahrivar1401.pdf
9.02M
💯📣 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 شهریور ماه ۱۴۰۱ 📋 مشاهده آرشیو خبرنامه ها: 🌐 iict.ac.ir/khabarnameh 📋 نمایه خبرنامه ها در سایت مگ لند: 🌐 b2n.ir/magiict 🆔 @iictchannel
▫️ رسول خدا(ص) مردم را به «خود» نمی خواند 🔸در گفتگو با دکتر مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه عنوان شد: ◾️ پیامبر اکرم(ص) مردم را به خدا دعوت می کرد، به «خود» نمی خواند. گاهی اوقات ما برای برخی مسائل، ممکن است که اول منافع خود را در نظر بگیریم و هرچیزی که سبب ارتقای موقعیت من شود، جیب من را پرکند، انجام دهم. داعی الی الله یعنی فقط برای خدا کارکردن، چه دیگران آفرین بگویند و چه نفرین کنند. 🆔 @iictchannel
▫️ ادبیات معاصر و پردازش حماسی مفاهیم سیاسی- اجتماعی ✍️ نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر گروه سیاست پژوهشگاه ▪️یکی از مضامین غالب در شعر دورۀ جدید، سياست است و حتی اگر از عرفان و عشق سخن به میان می‌­آید، رویکردی اجتماعی دارد و مفاهیمی چون عدالت، آزادی و برابری، محبوب و معشوق اوست و نه امری صرفا انتزاعی و دست نايافتني. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/moaaser-2 🆔 @iictchannel
▫️ویژگی و راه‌های تحقق سیاست‌های برنامه هفتم توسعه 🔸در گفتگو با حجت‌الاسلام عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه مطرح شد: ◾️ مهمترین ویژگی این برنامه، بحث توأم با عدالت است. ما از ابتدای پیروزی انقلاب به‌ویژه بعد از پایان جنگ هشت ساله‌ی تحمیلی شاهد یک تفاوت دیدگاهی در میان رهبری و دولت کارگزاران هستیم. وقتی دولت کارگزاران بر روی کار آمد، آنها اعتقاد داشتند که اگر رشد و پیشرفت اقتصادی بعد از آن خرابی‌های جنگ بخواهد اتفاق بیفتد، ما نباید بر روی مسأله‌ی عدالت تأکید کنیم. 🆔 @iictchannel
▫️دیالوگ مانع از سایش فرهنگی می‌شود 🔸از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران مطرح شد: ◾️ به این معناست که در تعاملات فرهنگی که در لایه‌های مختلف اندیشه فرهنگی علوم فرهنگی یا مدل‌های فرهنگی رخ می‌دهد، گاهی این دو فرهنگ که با هم تعامل دارند، آن فرهنگ صحیح به‌جای اینکه بتواند آن فرهنگ را تحت تاثیر خودش قرار بدهد، خودش دچار سایش قرار می‌گیرد. این ساییده شدن به این معناست که به صورت نامحسوس از اصالت و کارامدی این فرهنگ کاسته می‌شود. 🆔 @iictchannel
▫️ امام رضا علیه السلام عالم آل محمد 🔖 نوشتاری مستخرج از مقاله ای از گروه قرآن و اهل بیت(ع) دانشنامه قرآن شناسی ✍️ به قلم جواد پورروستایی؛ ▪️امام رضا (ع) در تمام زمینه‌ها و مسائل دینی، علمی، عقیدتی و فقهی سرآمد بود و با تکیه بر آیات قرآن در موارد بسیاری پرسش ها و شبهات مردم را پاسخ می‌داد. بر اساس نقل ابوذکوان از ابراهیم بن ابی‌العباس، امام رضا (ع) پاسخ همه سؤالات را می‌دانست و داناترین فرد عصر خویش بود و در آزمون‌هایی مکرری که مأمون از ایشان به عمل می‌آورد، امام با تکیه بر آیات قرآن به همه پرسش‌های وی پاسخ می‌گفت... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/d-quran-3 🆔 @iictchannel
▫️ امام رضا(ع) توحید را بنیادی‌ترین مبنای حکمت سیاسی معرفی کرد 🔸 سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در همایش «سیره سیاسی امام رضا(ع)» ▪️ امام رضا(ع) در حوزه حکمت عملی و امامت بیش از دیگر ائمه(ع) مطالب ارزشمندی بیان فرموده‌اند ولی واقعیت این است که ما کمتر روی آن تحقیق و تمرکز کرده‌ایم و اگر از ما اندیشه سیاسی امام رضا(ع) را بخواهند جز استحصال روایات کار چندانی نکرده‌ایم. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ دامن آلوده و بار گناه آورده ام ◾️ گر چه آهی در بساطم نیست، آه آورده ام 🙏 شاه پناهم بده ◼️ فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه امام رئوف، علی بن موسی الرضا(ع) را تسلیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🖼 | ثبات سیاسی از منظر امام خمینی(ره) 🔸 در آرا و بیانات امام خمینی عوامل مختلفی برای ثباث و بی‌ثباتی مطرح شده است. عوامل ثبات در آرا و بیانات امام از منظرهای مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قابل بررسی است. مهم‌ترین عوامل ثبات سیاسی عبارت‌اند از: محوریت استقلال و آزادی، زمینه‌سازی پیشرفت و ترقی، نقش و محوریت مردم، نفی رابطه سلطه‌جویی، حاکميث قوانین الهی، نفی امتیازهای طبقاتی، شایسته‌سالاری، تبادل افکار و مشورت‌پذیری، انتفاد پذیری، مشارکت مردم و عوامل ثبات فرهنگی نیز عبارت‌اند از: تأکید بر عدالت‌محوری و تعهد پذیری کارگزاران و مردم، حاکمیت بر قلوب مردم، تزکیه دولتمردان، عوامل ثبات اقتصادی نیز در اندیشه امام خمینی در موارد زیر مطرح شده است: عدم‌خیانت در اموال عمومی، اهمیت‌دادن به رفع نیازهای مردم و فقرستیزی. 📖 برگرفته از کتاب ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6386 🆔 @iictchannel
🖼 | امام رضا(ع) دورانی که نحله‌های مختلف بودند توانستند اسلام ناب یعنی امامت را معرفی کنند 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◽️ امام رضا(ع) در چنین دورانی که نحله‌های مختلف مانند فتحیه و اسماعیلیه و واقفیه و… بودند توانستند اسلام ناب یعنی امامت را معرفی کنند و این نشانه حکمت سیاسی امام(ع) است. امام رضا(ع) تعبیر زیبایی در برابر مامون به کار برده و فرموده است ای مامون مگر عمارت و خلافت ملک شخصی تو هست که آن را به من می‌بخشی؟ امامت، عطیه و جعل الهی است و مشروعیت آن از خداست و تو کاره‌ای نیستی که بخواهی به من امامت بدهی، امام هم در برابر خودی‌ها و هم خلیفه بحث امامت را با صراحت مطرح کردند گرچه در برخی موارد دیگر تقیه هم داشته‌اند. 🆔 @iictchannel
🖼 | موضوع در کشاکش تقابل عدم و ملکه ◼️ هر امری شأنیت موضوع واقع‌شدن برای داستان را ندارد. موضوع، ماهیتی است که بتواند محل حلول مضمون، قصه داستان، پیرنگ و پيام واقع شود. موضوع ماهیتی است که شأنیت انتخاب‌گری و کنش را دارد؛ می‌تواند تصمیم بگیرد و می‌تواند کنشی را در جهت حل مسئله یا تغییر وضعیت پیش ببرد. چنین ماهیتی جز انسان نیست. ◼️ با این تعبیر، به نظر می‌رسد «یافتن موضوع» و «کشف موضوع» که در تعابیر برخی پژوهشگران آمده است به معنای دقیق کلمه، پیداکردن انسان است. البته عموم اهالی نظر در تطبيق موضوع با مصادیق آن، از شخصیت، به صورت منحصر یاد نکرده‌اند. در آرای ذکرشده، غالباً تنها شخصیت را در اجزای موضوع مشارکت داده‌اند؛ در عين حال با ذکر مكان، زمان يا موقعیت به دایره موضوعات توسعه داده‌اند. 📖 برگرفته از کتاب جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6066 🆔 @iictchannel
🖼 | وحی از دیدگاه متکلمان 🔹 متکلمان درباره وحی، پیامبر را دارای نقش فاعلی در تولید وحی نمی‌دانند، اگرچه پیامبر در این امر موضوعیت دارد. به‌عبارت دیگر، نقش قابلی پیامبر در وحی نمایان‌تر از نقش فاعلی ایشان است. 🔹 متکلمان بین وحی قرآنی و احادیث نبوی و احادیث قدسی تفاوت قائل شده و معتقدند صورت‌بندی در احادیث قدسی نمایان است، اما در وحی قرآنی صورت‌بندی و الفاظ از خدای متعال است و این‌گونه نیست که پیامبر خود در تولید وحی و حتی صورت‌بندی وحی نقشی داشته باشد. 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel
🖼 | خداگرایی و عرفان اجتماعی در مکتب سلیمانی ◽️ روح حاکم و گفتمانی مسلط بر عرفان خداگرایی و توحید است. توحید وجودی (در مقام نظر و ساحت نگرش و بینش) و توحید شهودی (در مقام عمل و ساحت گرایش و کنش) و اساسا شناسنامه وجودی و هویت اصلی عرفان و سلوک عرفانی و در نتیجه عرفان اجتماعی توحید است. ◽️ به این معنا که خداگرایی در همه سطوح و ساحات حضور بالفعل و ظهور عینی داشته و همه‌چیز از خدا، به‌سوی خدا، برای خدا و به‌یاری خداست و در همه فعالیت‌های اجتماعی اصالت از آن «قیام لله» هست و مطلوب بالذات و مقصود بالاصاله فقط خداست چه اینکه محبوب حقیقی و معبود راستین فقط خداست؛ لذا سالک الی الله همه شئون وجودی‌اش در ارتباط با خدا تعریف و تنظیم شده و تحقق می‌یابد. سردار سلیمانی بینش، گرایش و کنش توحیدی را در کلام و کردار خویش متجلی ساخت و همه فعالیت‌های جهادی‌اش را عنایت الهی و لطف الهی خدا تلقی می‌کرد. 📖 برگرفته از کتاب معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی، نوشته ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21102 🆔 @iictchannel
⭐ ماه ربیع الاول، بهار زندگی است 🔺️ رهبر انقلاب: بعضی از اهل معرفت و سلوک معنوی معتقدند که ماه ، ربیع حیات و زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی‌عبدالله جعفربن‌محمدالصّادق ولادت یافته‌اند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه‌ی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است. 🆔 @iictchannel
🖼 | نقش و محوریت مردم در نظام سیاسی ◼️ میزان رای ملت است. ماهیت جمهوری اسلامی این است که با شرایطی که اسلام برای حکومت قرار داده است، با اتكا به آرای عمومی ملت، حکومت تشکیل شده و مجری احکام اسلام می‌باشد. ◼️ حکومت اسلامی باید انتقادها را تحمل و از آن استقبال کند. انتقادها از دولت و عملکردهای آن باعث رشد و بالندگی کارآمدی دولت خواهد بود. از نظر امام خمینی قدرت مردم یک قدرت عمومی تعیین کننده است و این حق تعیین، یک مسئله عقلایی است. زمانی که امام خمینی در اوج مشروعیت دینی و سیاسی قرار داشت و همه او را به عنوان رهبر انقلاب پذیرفته بودند هرگز درصدد القای اندیشه و نظر خود به مردم نبود. 📖 برگرفته از کتاب ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6386 🆔 @iictchannel
🖼 | روایت امر مقدس در داستان جنگ 🔹 انتقال معنی برای مفهوم کلی «دفاع مفدس» نه به‌صورت دفعی، بلکه به‌صورت تدریجی طی دوران جنگ صورت گرفته است. شواهد تاریخی حاکی است که در آغاز، این واقعه اسمی جز «جنگ» نداشت. بعد از مدتی، این اسم در ترکیبی جديد، موصوف واقع شد و به صورت «جنگ تحمیلی» در آمد. 🔹 شرایط جهانی و اجتماعی، ضرورت به کارگیری کلمه «دفاع» را برای این واقعه رقم زد و خصوصیات ماهوی و ایدئولوژیک دفاع، آن را به صورت ترکیب «دفاع مقدس» شکل‌بندی کرد. این امر نشان‌دهنده آن است که نام‌گذاری اين واقعه در سیر تحليل ماهوی آن صورت گرفت و به نقل تعیینی آن انجامید. 📖 برگرفته از کتاب جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6066 🆔 @iictchannel
🖼 | مبنای زبان‌شناختی سروش 🔸 آنچه از مجموعه سخنان سروش در مقوله زبان‌شناختی وحی استفاده می‌شود این است که همان‌گونه که او زبان تصوری و مفهوم‌شناختی قرآن را معنادار می‌داند، زبان گزاره‌ای قرآن را نیز معنادار می‌داند، اما وی در واقع، به شناختاری‌بودن زبان قرآن در بخش‌های عمده‌ای از آن معتقد نیست، بلکه همانند فیلسوفان تحلیل زبانی، کارکردهای دیگری برای زبان دین قائل است. 🔸 او همچنین معتقد است وقتی قرآن از سماء، ارض و سایر پدیده‌های طبیعی سخن می‌گوید، در مقام بیان واقع و نفس‌الامر نیست و نمی‌خواهد واقع خارجی را آن‌چنان که عرب‌ها و مردم زمان پیامبر بر آن اعتقاد دارند بیان کند، بلکه پیامبر اعتقادات خود را که با اعتقادات قوم مطابقت دارد، گزارش می‌دهد؛ بنابراین ازآنجا که سروش دانش پیامبر را به اندازۂ دانش قومش و خطاپذیر می‌داند، زبان قرآن نمی‌تواند زبان واقع‌نمای مطابق با واقع باشد، بلکه زبان واقع‌نمای غیرمطابق با واقع است. 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel
🖼 | انقلابی در مدیریت جهادی ◽️ باور انسان‌ها به خود و توسعه متعادل انسان‌ها (یعنی رشد فردی در کنار رشد نظامی)، شاید جوهره رهبری سردار قاسم سلیمانی بود. او سعی کرد به جای اینکه کاری کند که همه نیروها به او ایمان و باور داشته باشند، به خودشان باور داشته باشند. رهبران بزرگ قبل از آنکه به این جایگاه برسند، مدیران بزرگی بودند که قادر هستند کارها را به گونه‌ای سازمان‌دهی کنند که نتایج و عملکرد فوق‌العاده‌ای برای سازمان خود به دست بیاورند. ◽️ رهبری که مدیر بزرگی نباشد، نمی‌تواند در سازمان خود خوب را از بد تشخیص دهد و وقتی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، قادر نیست سازمان را به درستی رهبری کند. قاسم سلیمانی بر جزئیات به میزان لازم تسلط داشت و با توجه به اینکه قبلا خودش این فعالیت‌های عملیاتی را انجام داده بود وقتی از همکاران خود می‌خواست کاری را انجام بدهند، آنها می‌دانستند پشت این فرمان کوهی از تجربیات مفید و موفقیت است. 📖 برگرفته از کتاب معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی، نوشته ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21102 🆔 @iictchannel
🔸 کرسی علمی ترویجی «تصویر عدالت توزیعی در فرهنگ» 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری (مدیرگروه سیاست پژوهشگاه) ⏰زمان: شنبه 9 مهرماه ساعت 14 🏢 قم، انجمن های علمی حوزه ❇️ لینک جلسه مجازی: ➡️ dte.bz/ssoq 🆔 @iictchannel
🔻واکنش آيت‌الله علیدوست به حوادث اخير كشور ⭕️این حرکات محکوم و هیچ تزلزلی در باور و کنش توده عظیم ایجاد نمی‌کند ◀️متن بيانيه عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه كه با آيه إسترجاع شروع شده به اين شرح است: بسم الله الحاکم العادل انا لله و انا اليه راجعون ◽️در روز های گذشته، خبرهایی از برخی حرکات بسیار قبیح از قبیل آتش زدن قرآن کریم، مساجد، حمله به موکب های عزاداری آل الله، به شهادت رساندن برخی مدافعان امنیت کشور و حریم اهل بیت علیهم السلام، منتشر شد. ◽️در اینکه این رفتار ها بی پایه و فاقد پایگاه مردمی و اجتماعی است بحثی نیست. لکن شدت پلشتی و ناموجه کار آنقدر زیاد است که اذهان را به خود مشغول کرد، به ویژه وقتی غول رسانه‌ای کفر و نفاق نیز چونان موجی برآن سوار شد. ◽️تاریخ و دنیا بداند ک علاقه به مذهب، دین، نماد های مذهبی، حب و مودت آل الله علیهم السلام همچنان در همه وجود ریشه دار است و آن را نه فقط تراثی از اسلام بلکه بخشی از ملیت و هویت خویش می‌داند و به آن افتخار می‌کند. ◽️این حرکات محکوم و هیچ تزلزلی در باور و کنش توده عظیم ایجاد نمی‌کند. ◽️البته بی پایگی، شناعت و سبک وارگی این رفتار های شوم و محکومیت آن از سوی عالمان، فرهیختگان و مردم نباید را آسوده خاطر سازد؛ بلکه بر کارگزاران نظام است که با استمداد از فکر صاحبان خرد و دغدغه دلسوزان کشور، نظام و ملت در برخی تصمیمات و عملکردهای جاری که بی تاثیر در زمینه سازی برای این اقدامات وقیح نیست، تجدید نظر کنند! ✍ ابوالقاسم علیدوست ۷ مهرماه ۱۴۰۱ ‌ 🆔 @iictchannel
🖼 | نقد مبنای هرمنوتیکی سروش 🔸 مبنای هرمنوتیکی سروش همان هرمنوتیک گادامر است. در هرمنوتیک فلسفی گادامر، متن دینی و پدیده‌ها صامت‌اند و مفسر و فهمنده با پیش فرض‌های متنوعی که دارد به تفسیر متن می‌پردازد. سروش هرمنوتیک گادامر را فقط در تفسیر و فهم متون دینی به کار نگرفت، بلکه حتی در تحقق پدیده‌ای چون وحی مورد استفاده قرار داد؛ یعنی حقیقتی مانند وحی که زاده پیغمبر است، زاییده محیط پیرامونی او است؛ یعنی گفت‌وگو و خصلتی دیالوگی میان پیغمبر و محیط تحقق پیدا می‌کند و پس از آن، وحی تولید می‌شود. 🔸 سروش در کنار اندیشمندان دیگری چون نصر حامد ابوزید و محمد اركون، در شمار گروهی اندک از اصلاحگران رادیکالی است که مدافع رهیافتی تاریخی به قرآن هستند. به نظر وی قرآن نه‌تنها محصول شرایط تاریخی خاصی است که در بستر آن شکل گرفته است، بلکه برآمده از ذهن حضرت محمد و همه محدودیت‌های بشری او است. 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel
🖼 | اهمیت تزکیه دولتمردان ◼️ تزکیه دولتمردان در حکومت اسلامی، حاکم و کارگزاران باید از نظر اخلاقی خود را تزکیه کرده باشند. اصلاح یا فساد کشور و حتی کشورها به رعایت یا ترک این اصل مهم بستگی دارد. تزکیه دولتمردان اهمیت بیشتری نسبت به تزکیه افراد عادی دارد. ◼️ تزکیه برای دولتمردان، سلاطین، رؤسای جمهور، برای دولت‌ها و برای سردمداران بیشتر لازم است تا برای مردم عادی. اگر افراد عادی تزکیه نشوند و طغیان پیدا کنند، یک طغیان بسیار محدود است؛ لکن اگر طغیان در کسی شد که مردم او را پذیرفته‌اند، این گاهی یک کشور و گاهی چند کشور را به فساد می‌کشاند. 📖 برگرفته از کتاب ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6386 🆔 @iictchannel
♨️ 🔰 مقام معظم رهبری: اینکه آقای رشاد می فرمایند ما جبهه جدیدی شده ایم خیلی خوب است. این احساس، احساس بسیار خوبی است. این جبهه را با داهیه های خودش مشخص کرده و آن را گسترش دهید. 💯💯 اعضای محترم کانال لطفا توجه فرمایید💯💯 🔰 عضویت در کانال رسمی آیت الله 💢رییس شورای مدیریتی حوزه های علمیه استان تهران 💢رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💢عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 💢 چهره تاثیرگذار جهان سال ۲۰۲۰ ♨️با مباحثی پیرامون: 💠 همین حالا عضو این کانال در ایتا شوید: 🌐 eitaa.com/joinchat/3969187874C3ee71ce49b
🖼 | عرفان حقیقی 🔺 بنابر باور ارباب معرفت و شهود، عرفان حقيقی، عرفانی است که از متن واقع کتاب و سنت يعنی آنچه مقصود و مراد انسان کامل معصوم است، برخیزد. پس باید تلاش نمود به آن دست یافت. این تلاش می‌تواند در دو ساحت صورت گیرد: یکی ساحت تولید عرفان دینی و دیگری سنجش عرفان موجود که اولی با الگوبرداری از فلسفه دینی طرح شده است. 🔺 در ساحت تولید باید به اصول پیشین و پسین فهم عرفانی تکیه زد. تا زمانی که فهم عرفانی دست ندهد، امکان استنباط عرفان دینی از کتاب و سنت فراهم نیست. در ساحت سنجش نیز باید با روش خاصی دو صنف از گزاره‌های دینی یعنی احتجاجات و تنجیزات را استخراج نمود. احتجاجات، ادله پیشااجتهادی هستند، بر خلاف تنجیزات که ادله اجتهادی هستند؛ چنان‌که احتجاجات، ادله مُثبته هستند، برخلاف تنجیزات که ادله منجزه هستند. ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔖 برگرفته از مقاله "ماهیت و روش عرفان دینی اجتهادی" شماره 89 و 90 فصلنامه انتقادی - نظری در حوزه علوم انسانی «کتاب نقد» 📌 جهت دانلود کامل مقاله به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22102 🆔 @iictchannel
🖼 | موج‌آفرینی در سبک زندگی سلیمانی 🔹 سردار سلیمانی عزیز، آن مرد ملکوتی و به بلوغ عقلی رسیده، توانست رشد متوازن و تعالی متعادل را در همه عرصه‌ها و ابعاد وجودی‌اش تجربه کرده و به مرتبه‌ای دست یابد که در دوران پختگی و گداختگی موج‌زایی کرده و امواج زیستن مکتبی و مسلکی‌اش جهان را تحت تأثیر خویش قرار داده و دوست و دشمن را به تحسین وادارد. این نوع زندگی ظرفیت اسوه‌شدن و قابلیت درس و عبرت گرفتن برای همه آگان و طالبان زیست مؤمنانه انقلابی را دارد. 🔹 این است که برخی مردان خدا متن زندگی و سبک سلوکی‌شان گونه‌ای رقم می‌خورد که موج‌زایی کرده و هر چه بیشتر و بهتر رشد می‌کنند، امواج وجودی آنان گستره گسترده‌تری را در بر می‌گیرد. فاصله مرکز و محیط را بیشتر و بیشتر می‌کنند؛ به‌بیان‌دیگر خودآگاهی فردی، خانوادگی، ملی، فراملی و بین المللی پیدا می‌کنند. 📖 برگرفته از کتاب معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی، نوشته ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21102 🆔 @iictchannel