eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
638 ویدیو
148 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | نقش فطرت و معرفت فطری در دین‌شناسی 👤 آیت‌الله ، رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 بنده فطرت را هم در کنار عقل و کتاب و سنّت، منبع می‌دانم. بعضی بزرگان و حتی فلاسفه ما منکر گزاره‌های معرفتی فطری‌اند که ازآن‌جمله پاسخ علامه طباطبایی به دکتر یثربی است و می‌فرماید: معرفت فطری نداریم، درحالی‌که در آثار علامه ازجمله اصول فلسفه و روش رئالیسم، در بخش اعتباریات، بسیاری از گزاره‌های فطری را مطرح می‌کند؛ مثلاً نوزاد تازه متولدشده بدون اینکه چیزی را تجربه کند، می‌فهمد گرسنه است و شیر پستان مادرش او را سیر می‌کند. در میان فقها نیز برخی در آخر به فطرت حواله می‌کنند؛ بنابراین اگر ما گونه‌های داده‌پردازی عقل در قلمروهای گوناگون هندسه معرفت دین را برشماریم، نقش عقل در فهم دینی (تحقیق) و فعل دینی (تحقق) معلوم می‌گردد؛ چه در عالم ذهن مثل مباحث کلامی و چه در عالَم زیست. 🆔 @iictchannel
🖼 | نحوه تأثیرگذاری هرمنوتیک کلادنیوس بر هرمنوتیک روش شناختی ◽️ هرمنوتیک کلادنیوس یکی از مقدمات ظهور هرمنوتیک روش شناختی است؛ چراکه هرمنوتیک تا قبل از او و در عصر روشنگری، براساس تفکر رایج در آن دوره، مانند منطق تابع قواعدی عام و جهان شمول تلقی می‌شد. در حقیقت روشنفکران آن دوره به پیروی از ارسطو هرمنوتیک را مسئله‌ای منطقی قلمداد می‌کردند و از این جهت قواعد علم منطق را حاکم بر آن می‌دانستند. ◽️ اما کلادنیوس در برابر این تفکر ایستاد و هرمنوتیک را از منطق جدا کرد و لذا زمینه را برای تأسیس دانشی جدید فراهم نمود، دانشی که موضوع، غرض و روش خود را داشت و به این دلیل از منطق جدا بود. 📖 برگرفته از کتاب اصول فقه و هرمنوتیک روش‌شناختی، دکتر ، رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22745 🆔 @iictchannel
◽️ یلدا فرصتی برای جهاد تبیین ✳️ جهاد تبیین باعث می‌شود مردم واقعیت شناس باشند 🔸 در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین ، رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه عنوان شد: 🔻 شب یلدا فرصتی مناسب برای جمع شدن خانواده هاست که با هم می نشینند و راجع به موضوعات بسیاری صحبت می کنند که می تواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات باشد از این رو این زمان می تواند فرصتی برای ارایه بهتر جهاد تبیین در موضوعات مختلف باشد. 🔻 افراد در گفت و گوها به واقعیت می رسند و روایت های مختلف کنار هم قرار می گیرند و جمع روایت های مختلف به یک روایت صحیح منتج می شود. شب یلدا با توجه به سنتهای اسلامی ایرانی می تواند فرصتی برای ارایه بهتر وقایع و رویدادها با محوریت جهاد تبیین باشد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/shabeyalda 🆔 @iictchannel
SiasatGozari.mp3
29.93M
💯🔊 ❇️ صوت کرسی علمی- ترویجی 💢 بررسی و آسیب شناسی فرایند سیاست گذاری و سیاست های کلی خانواده 🎙 با حضور: (اعضای هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) محمد اسحاقی (عضو هیات علمی دانشگاه تهران) ⏰ شنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱ 🏢 تهران، سازمان تبلیغات اسلامی •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🄶 🆔 @hedayatnia_ir
37.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯‼️ 📸 گزارش ویژه برنامه شبکه قرآن و معارف سیما از همایش ملی اجتهاد عقلگرا 🎙 با سخنرانی حضرات آیات: 🔺 و مناظره علمی: ⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ijtihaad 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 کرسی علمی- ترویجی بررسی و تحلیل انتقادی نگره دین شناختی الحاد مدرن 🎙 با حضور: 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd 🆔 @iictchannel
❇️ کارگاه‌ آموزشی روش تبدیل مشکل به مسئله 🎙 با حضور: حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه 🔹 پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ - ساعت ۷:۳۰ صبح 🆔 @iictchannel
◽️ تحدی شامل گفتارهای قرآنی است 🔸 حجت الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه در نشستی تبیین کرد: 🔻 تحدی قرآن کریم به یک سوره و ده سوره و کل قرآن است نه به یک آیه و یک کلمه. قرآن تحدی به یک آیه نکرده است بلکه تحدی به یک گفتار کرده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/tahaddi 🆔 @iictchannel
◽️ رابطه آرزو اندیشی و دینداری از نظر داوکینز و اشکالات آن 🔸 حجت الاسلام والمسلمین در کرسی علمی “بررسی و تحلیل انتقادی نگره دین شناختی الحاد مدرن" مطرح کرد: 🔻 به نظر داوکینز دستگاهِ شناختیِ ما هم با آرزوها و عواطف هماهنگ می‌شود و گویی آنچه آرزوی ماست را قابل تحقق می‌بینیم و این آرزواندیشی تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که ما آرزوی بسیار بزرگی به نام جاودانگی پیدا می‌کنیم و معتقد می‌شویم جاودانگی ما در این جهان تأمین شدنی نیست و همین ما را به تلاش وامی‌دارد که زندگی را ادامه دهیم و تولید نسل داشته باشیم تا در نهایت در جهانی دیگر به این جاودانگی که آرزوی آن را داشته‌ایم دست پیدا کنیم... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/elhadmodernn-2 🆔 @iictchannel
◽️ افزایش تعهدپذیری دولت راهکار حل مشکل مهریه است 🔸 حجت الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشستی عنوان کرد: 🔻 تاکنون فقط از ظرفیت حقوق خصوصی در حل مشکل مهریه استفاده شده است و تا زمانی که دولت تعهدپذیری خود را در خصوص مهریه افزایش ندهد، مشکلات این حوزه حل نخواهد شد. روش درست، فعال‌سازی ظرفیت حقوق عمومی و افزایش کارآمدی خانواده با استفاده از این ظرفیت است.... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/mehriyeh 🆔 @iictchannel
🖼 | پاسخگویی نیازهای انسان توسط شریعت اسلام ◼️ بی‌شک اموری که برخاسته از فطرت آدمی است در طی اعصار و قرون ثابت است. عالمان و فقهای اسلام علاوه بر این امر، با تمسک به اصول ذیل، حکم هر مسئله‌ای را مشخص می‌فرمایند: ۱. حجیت حکم عقل؛ ۲. قاعده اهم و مهم؛ ۳. گشودن باب اجتهاد؛ ۴. پیروی از قواعد حاکم فقهی نظیر نفی حرج و نفی ضرر. بنابراین شریعت اسلام جاودانه و تا ابد می‌تواند پاسخگوی همه نیازهای دینی آدمیان باشد. ◼️ اما مع‌الاسف، علی رغم عقلانیت اصول و معارف و احکام اسلام، گروهی از مسلمانان صدر اسلام، با پیروی از اندیشه خرافی پدران خود در عصر جاهلیت، بحث و جدل در معارف و عقاید را نوعی مخالفت با شریعت تلقی می‌کردند و کم‌کم مسأله تفکیک خرد از شریعت پدید آمد. ازجمله آنها انکار اختیار و آزادی انسان و اعتقاد به جبر است، درصورتی‌که اسلام منادی آزادی و اختیار است. اگر انسان را مجبور و فاقد اختیار بدانیم، اعزام پیامبران و رنج مصلحان لغو خواهد بود. 📌 قسمتی از پیام مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی دامت برکاته به همایش ملی اجتهاد عقل گرا 🆔 @iictchannel
🖼 | اصول فقه مبنایش را از عقل دریافت می‌کند 👤 آیت‌الله ، رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی اجتهاد عقل گرا: ◽️ عقل گستره بسیار وسیعی را در حوزه معرفت دینی عهده‌دار است؛ تقسیمی که برخی اعاظم حوزه تحت عنوان «تقسیم ثلاثی» مطرح می‌کنند بنده فکر می‌کنم کامل نیست، بلکه عقل حجت‌ساز است؛ اگر عقل به کار بسته نشود، حجیت کتاب و سنت و سمع هم اثبات نمی‌شود. عقل مبناپرداز است و مبانی را تولید می‌کند و در فقه هم مبناساز است. ◽️ گاهی احساس می‌شود که اصول فقه در حال تضعیف است و مباحث عقلی اصول در چارچوب‌های فعلی در خلال مباحث دیگر پخش شده است. به نظر می‌رسد باید به روش و منش سلف برگردیم یعنی نیاز داریم اصول را توسعه دهیم، به کارکرد عقل و سهم عقل را توجه بیشتری کنیم و در فقه مبسوط دیگری بنویسیم. این اتفاق نمی‌افتد جزاینکه به این حیث مبناها توجه کنیم. اجتهاد خود نیازمند فلسفه اجتهاد است. ما نیازمند یک سلسله دانش‌های بنیادین و مبناپرداز هستیم که قهرا رنگ فلسفی دارد، عقل مبناپرداز است و مبانی را تولید می‌کند همان اصول فقه ما مبنایش را از عقل دریافت می‌کند. 🆔 @iictchannel
◼️ حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها: 🔰 أنَّى تُؤْفَكُونَ؟ وَ كِتَابُ اَللَّهِ بَيْنَ أَظْهُرِكُمْ، أُمُورُهُ ظَاهِرَةٌ، وَ أَحْكَامُهُ زَاهِرَةٌ، وَ أَعْلاَمُهُ بَاهِرَةٌ 💠 شما را کجا به بیراهه می برند؟ درحالی که کتاب خدا (قرآن) میان شماست، امور قرآن آشکار است، احکامش درخشان است و نشانه های آن فروزنده. 📚 (از خطبه فدکیه) - بحارالأنوار، ج29، ص220 🆔 @iictchannel
Kargah.mp3
25.06M
💯🔊 🔸 صوت کارگاه‌ آموزشی روش تبدیل مشکل به مسئله 🎙 با ارائه: عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه ⏰ پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ 🏷 دانلود فایل پاورپوینت ارائه شده در کارگاه:👇👇👇 🖇 uupload.ir/view/0_hp6a.pptx 🆔 @iictchannel
◽️ فارابی مبانی فلسفه یونانی را به مبانی اسلامی تغییر داد 🔸 حجت الاسلام والمسلمین در کرسی روش‌شناسی فارابی در اسلامی‌سازی فلسفه یونان مطرح کرد: 🔻 در اینکه فارابی فلسفه یونان را متحول کرده و اسلامی کرده و زواید خلاف شرع را از فلسفه یونان حذف کرده است تردید نداریم. ما با فلسفه ای مواجه هستیم که اسلامی شده و آن چیزی که در اختیار ما است، اسلامی بودن آن است. 🔻 مبانی سازی برای فلسفه یونان یکی از روش های فارابی در اسلامی سازی فلسفه یونانی بود به این معنا که مبانی فلسفه یونانی را به مبانی اسلامی تغییر داد و همه مبانی فلسفه سیاسی را اسلامی کرد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/k-farabi-2 🆔 @iictchannel
▫️حضور فعال گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در موضوعات مهم و امور جاری کشور 🔸 اطلاع از آخرین فعالیت‌های گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در سال 1401 در گفتگو با حجت الاسلام دکتر ؛ 🔻 حضور فعال و مؤثر اعضای هیأت علمی و به‌تبع آن گروه‌های علمی پژوهشگاه در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، جزء سیاست‌ها و دغدغه‌های همیشگی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بوده و هست. 🔻 دراین‌ راستا گروه فقه و حقوق با بهره‌گیری از اعضای علمی شناخته‌شده و در طراز عالی، مطابق همیشه پیشتاز در این رسالت بوده است. متأسفانه اخیراً شاهد برخی اتفاقات ناگوار در ایران بودیم که ورود به مباحث حقوقی برای گروه و اعضای آن ضرورت دوچندان یافت... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hoghogh-f 🆔 @iictchannel
🔸 کرسی علمی- ترویجی جایگاه عقل در درک حقایق شهودی 🔰 گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه با مشارکت دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می کند: 🎙 با حضور: 📅 پنجشنبه 8 دیماه1401، ساعت 13 🏢 قم، دانشگاه ادیان و مذاهب 🖇 حضور مجازی از طریق: ➡️ yun.ir/erfanmeeting 🏷 رمز ورود: 22 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/shohoddi 🆔 @iictchannel
◽️شکاف نسلی واقعیت عینی دارد؟ 📝 بررسی هویت دهه هشتادی‌ها و واقعیت عینی از شکاف نسلی در تازه ترین یادداشت عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه؛ 🔻 زندگی انسان، حالت پیوستاری دارد و برداشت‌های صفر و صدی از واقعیت اجتماعی، صحیح نیست، اگر به بُرش‌های گزینشی از نوجوانان و جوانان بسنده نشود و تصویر کلی و برداشت فراگیر از آنها شکل بگیرد، مشخص خواهد شد که داوری‌های منفی، بیانگر واقعیت نیست و این اقلیتِ مطلق اما پُرجلوه، اکثریت نیستند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/shekafnasli 🆔 @iictchannel
◽️ تفاوت‌های جرم محارب در قوانین مصوب پس از انقلاب 🔸 عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشستی تشریح کرد: 🔻 در مورد مفهوم محاربه، این موضوع در قوانین سیر تحولی پیدا کرده و به نسبت بهتر شده چون به قاعده درع نزدیک شده است. در قانون سال 70 و سال 92 سه ‌تقاوت عمده است. 🔻 در قانون سال 70 صرف اینکه کسی دست به اسلحه می‌برد او محارب بود، اما در قانون 92 کشیدن اسلحه برای محارب بودن لازم است. اظهار سلاح و حمل سلاح و کشیدن سلاح متفاوت هستند. طبق قانون 70 اگر کسی به کلت کمری‌اش دست می‌زد محارب بود اما طبق قانون 92 باید کلت را بِکِشد و به دیگران نشان دهد... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/moharebeh-2 🆔 @iictchannel
▫️زیارت جامعه ترسیم کننده نقش ائمه معصومین در چگونگی مدیریت جامعه 🔸 در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین عضو شورای علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه عنوان شد: ❇️ زیارت جامعه ترسیم کننده نگاهی است که ما به ائمه معصومین باید داشته باشیم؛ هم از بعد نگرشی و معرفتی و هم از بعد باور و اعتقاد و هم از بعد رفتار و عمل. امام هادی(ع) در این زیارت یک زمینه بسیار جذاب و جامع و عمیقی را برای تعمیق پیوند امت و امام فراهم کرده اند. 🔻 در حقیقت زیارت جامعه شأن و رسالت خلیفه خدا یعنی ائمه معصومین را تبیین می‌کند و پیمان یک فرد شیعه واقعی با ائمه معصومین است که در ذیل اعتقاد ناب توحیدی، رسالت فردی و اجتماعی فرد زائر را مشخص می‌کند. 🆔 @iictchannel
🖼 | مصلحت امور سیاسی داخلی 🔺 از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عرصه‌های مصلحت‌ورزی در گستره امور داخلی نظام سیاسی، مواردی است که به صورت مستقیم به حوزه سیاست مرتبط است. موارد متعددی از این حوزه را می‌توان در فقه سیاسی شیعه مشاهده کرد؛ برای نمونه، بحث از اهدای جوایز و امکانات در قالب تألیف قلوب حاکم نسبت به برخی افراد کم‌ایمان، بلکه مخالفین نظام سیاسی به جهت جلب محبت آنها یا به دورماندن از شرشان از جمله اموری است که در این راستا قابل ارزیابی است. 🔺 از اموری که می‌تواند در عرصه امور داخلی نظام سیاسی مورد عنایت قرار گیرد، پذیرش ولایت از سوی حاکم جائر است که مطابق احکام اولیه و روایات این امر جایز نبوده، بلکه تحریم شده است؛ لکن هرگاه این قضیه در راستای مصلحت مؤمنان و جامعه اسلامی باشد، نه‌تنها مورد حکم به جواز قرار گرفته، بلکه مورد تاکید نیز قرار گرفته است. 📖 برگرفته از کتاب مصلحت در فقه سیاسی شیعه، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/5902 🆔 @iictchannel
🖼 | اخلاق ملاک انسانیت 🔸 از نظر اسلام، معیار و ملاک انسانیت، خُلق و خوی است. اخلاق بـه انسان پاسخ می‌دهد که زندگی نیک کدام است و انسان باید چگونه عمل کند. به تعبیر دیگر اخلاق می‌گوید انسان از آن جهت که انسان است چگونه باید زیست کند و زندگی نیک برای انسان از آن جهت که انسان است کدام است. 🔸 برخی کارها و افعال انسان را کار اخلاقی می‌گویند. تفاوت کار اخلاقی با کارهای دیگر این است که قابل ستایش و آفرین و تحسین‌اند و بشر برای این قبیل کارها ارزش قائل است. کار اخلاقی یعنی کاری ارزشمند و گران‌بها که بشر برای خود این کار قیمت و ارزشی فراتر از ارزش‌های مادی قائل است. بنابراین اخلاق به انسان اختصاص دارد و در مفهومش نوعی قداست خوابیده است، که باید ملاک و معیار قداست آن را به دست آورد. 📖 برگرفته از کتاب اسلام‌شناسی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4332 🆔 @iictchannel
🖼 | مبانی اجتهاد در شیعه 🔹 بنیاد نظری اجتهاد در شیعه براساس باور جامعیت اسلام و مردودانگاری خلأ تشريع است. اخبار و احادیث فراوانی در متن‌های روایی آمده است که حکم هرچیزی به طور کلی در کتاب و سنت موجود است. در کتاب کافی بابی وجود دارد به‌عنوان باب رجوع به کتاب و سنت و اینکه همه حلال و حرام‌ها و احتیاجات مردم در قرآن یا سنت موجود است. 🔹با توجه به دیدگاه شیعه، اجتهاد از نوع تشریع و قانون‌گذاری براساس رأی و نظر خود یا قیاس نیست، و اساساً چنین اجتهادی در نگرش شیعه باطل است. اجتهاد در شیعه به معنای تلاش و کوشش عالمانه و تدبر و تعقل در فهم ادله شرعیه و تفریع و استنباط حكم فروع از اصول است. چنانکه در سخنان امیرمؤمنان(ع) درباره کارویژه مجتهد آمده است که فروع را بر اصول تطبیق می‌دهد و پاسخ مسئله را براساس آن باز می‌گوید. 📖 برگرفته از کتاب حکمت احکام، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4343 🆔 @iictchannel
▫️در حسرت «نظریه فرهنگ»، 44 سال پس از انقلاب! ✴️ بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ 🔸دکتر رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه در گفتگو با روزنامه خراسان عنوان کرد: ❇️ نظریه فرهنگ به ما می‌گوید که فرهنگ چیست، لایه های درونی آن کدام است، رابطه و تاثیر و تأثرات این لایه‌ها در هم چگونه است، فرهنگ مطلوب کدام است و ... از این جهت، این نظریه معلوم می‌کند آیا این رویداد یا تغییری که با آن روبه‌رو شده‌ایم، آسیب هست یا نیست؟ 💢 متأسفانه ما نظریه فرهنگ نداریم. با وجود این‌ که انقلاب اسلامی ما، ماهیتی کاملاً ایدئولوژیک دارد و به نظر می‌رسد که نباید در تعریف نظریه فرهنگ مشکلی داشته‌باشد، اما این ‌گونه نیست. به همین دلیل، ما الان نمی‌دانیم ساز و کار های فرهنگی‌مان چیست؟ تغییرات داخل فرهنگ باید تابع چه چیزی باشد؟ ملاک تغییرات در هر لایه چیست؟ در این زمینه خلأ جدی داریم و باید حتماً بتوانیم تعریف مناسبی از نظریه فرهنگ داشته ‌باشیم. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/nazarfarhang 🆔 @iictchannel