💢تعطیلی شنبه با فرهنگ اسلامی در بلندمدت چه میکند؟
✍️حسین ایزدی
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرام آرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد. این تحول نرم طی یک شنبه را روز اصلی تعطیلات قلمداد خواهد کرد.
ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم. اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطيلي یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد.
#تعطیلی_شنبه
📝 مطالعه متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=75487
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شنبه تعطیل!
✍️دیدگاه و نظر/حجتالاسلام علی مهدیان
یکی از رفقا میگفت پرده کعبه را بوسیدم، یک شرطه وهابی بدخیم، با باتوم مرا زد، گفت چرا میبوسی؟ گفتم تو حاضری آب دهان بیندازی به کعبه؟ گفت نه، گفتم به همان دلیل که تو اهانت نمیکنی به کعبه، من آن را میبوسم. برای عدهای باید اینطور توضیح داد.
تو حاضری به جای عاشورا، روز اول فوریه، روز غیر کاری و تعطیل باشد؟ ولو پول بیشتری گیر شرکتها و تجار و اینها بیاید؟ تو حاضری به جای اول ذیالحجه، ولنتاین را روز عشق و ازدواج و این حرفها قرار دهیم؟ ولو پول خوبی هم توش باشد؟ حاضری جمعه و یک شنبه را عوض کنیم؟ نه؟ خوب چرا نه؟ به همان دلیل که آن نه، این هم نه. بعید میدانم جا بیفتد.
هنوز جای "حکمرانی مجازی" که هاپولیاش کردید و رفت، درد میکند، جای "طرح جامع حساب شده" نریختن برای حجاب و حیا، حتی بعد از آن همه خون به ناحق ریخته شده، و بازگشت به گشت ارشاد، درد میکند. شما فرهنگ نمیفهمید یعنی چه. ما بیخود جزع و فزع میکنیم.
راستش را بخواهید مشکل از خود ما است، وقتی پسر فلان مرجع و دفتر فلان حاج آقا، نامه میدهند که این کار، تشبه به کفار نیست، تکلیف آن جوانان دلپاک و کم فکر دیگر معلوم است. کسی نیست بگوید اولا این کار ذیل "تشبه به کفار" نمیرود بلکه "تبعیت از کفار" است. ثانیا تشبه به کفار، عنوان قصدی فردی نیست که بگویید قصدشان خیر است انشالله، یک پدیده اجتماعی فرهنگی معنا دار است.
#تعطیلی_شنبه
📝ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75493
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢طرح تعطیلی شنبه؛ پروژه یهودی سازی سبک زندگی مسلمانان
✍️دیدگاه و نظر/ حجتالاسلام داود مهدوی زادگان
ایده تعطیلی روز شنبه نمونهای از پروژههای یهودی سازی است. اگرچه این ایده از سوی برخی با گرایشهای لیبرالیستی به بهانه توسعه تعاملات اقتصادی با جهان طرح شده ولی باطن آن خواسته یا نا خواسته گامی بلند در مسیر یهودی سازی و تشبه به کفار است. در حالی که به دلایل مختلف این سخن مردود است.
مسلما با تعطیلی شنبه تغییرات گستردهای در فرهنگ و سبک زندگی مسلمانان اتفاق میافتد و هیچ تضمینی برای رشد و توسعه اقتصادی و صیانت از فرهنگ اسلامی نیست. چنانکه کشورهای زیادی هستند که شنبه و یکشنبه را تعطیل میکنند ولی همچنان توسعه نیافته باقی مانده اند و فرهنگ بومی شان دستخوش تغییر شده است.
تجارت مسلمانان با بازار جهانی سوپر مارکتی یا مرکز خریدی نیست بلکه چنین تجارتی توسط تجار بزرگ انجام میشود و آنها هم در معاملات جهانی با یکی دو روز اختلاف در زمان کار اضراری نمی بینند. چنانکه تجارت جهانی هیچ انقیادی به روز های تعطیل شنبه و جمعه ندارند. در نظام سرمایه داری هیچ روزی تعطیل نیست. قرآن کریم به حیله کاری یهودیان در روز شنبه اشاره کرده است.
#تعطیلی_شنبه
📝 متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=75490
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مسألهی تعطیلی جمعه
✔️شهید آیتالله مرتضی مطهری
مسألهی تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است كه در بعضی كشورهای اسلامی از وقتی كه استعمار آمد آن را تغییر داد. مثلاً در پاكستان انگلیسیها از زمان ورودشان به هند سعی كردند همهی سنتهای آنها را به سنتهای خودشان تبدیل كنند. از جمله اینكه روز تعطیل را از جمعه به یكشنبه تبدیل كردند. هنوز هم در پاكستان همین طور است؛ اگر یك چیزی برگشت، عود دادنش به حالت اول بسیار مشكل است. پاكستان اساساً به نام اسلام مستقل شد، یعنی پاكستان در مقابل هندوستان هیچ جهتی برای اینكه یك واحد مستقل باشد نداشت مگر جهت روحی و معنوی و فكری و ایمانی كه ما مسلمانیم و شما هندو هستید و از نظر فرهنگ معنوی از یكدیگر جدا هستیم و نمیخواهیم با شما زندگی كنیم و میخواهیم مستقل شویم. در عین حال اینها كه در مقابل هندیها آنقدر مقاومت كردند هنوز این سنت مسیحی را در میان خودشان حفظ كردهاند؛ مبدأ سالشان مبدأ مسیحی و تعطیل هفتگی آنها هم یكشنبه است.
این را عرض میكنم برای این كه ما باید توجه داشته باشیم به نغمههایی كه كم و بیش در مجلهها و در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمه علمی شنیده میشود. مینویسند این برای ایران سبب ركود كارهاست كه تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم در حالی كه اكثریت مردم دنیا كه ما با آنها سر و كار داریم تعطیلاتشان یكشنبه است. آن وقت ما مجبوریم كه در هفته دو روز تعطیل داشته باشیم، روز جمعه به خاطر خودمان و روز یكشنبه برای اینكه دنیا تعطیلی دارد.
پس ما برای اینكه كارمان بیشتر جریان داشته باشد، بیاییم تعطیلی جمعه را تبدیل به یكشنبه كنیم. دربارهی تاریخ هم میگویند: اكثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب كردهاند ولی ما سال هجری را انتخاب كردهایم و این اسباب زحمت است كه ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم و آنها به مسیحی، پس بیاییم تاریخ هجری را به تاریخ مسیحی تبدیل كنیم. اینها همه مقدمهی جذب شدن و مقدمهی هضم شدن فرهنگی در هاضمهی دیگران است./ مجموعه آثار شهید مطهری. ج۲۶، ص: ۲۹۸
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
تعطیلات-تفصیلی.pdf
591.8K
🔖 گزارش توصیفی_تحلیلی در رابطه با مصوبه اخیر مجلس برای (تعطیلات آخر هفته)
🔺تهیه شده در پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام)
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
دستاوردهای+تعطیلی+شنبه+ویرایش+شده.pdf
564.5K
🔖گزارش تحلیلی | دستاوردهای تعطیلی شنبه واقعیت یا افسانه
⁉️ پاسخ به ۳۰ پرسش افکار عمومی در رابطه با تعطیلات کشور
🔺تهیه شده در پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام)
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأملی در پاسخ استفتاء
✔️درباره مسئله «تعطیلی روز شنبه» و استفتائی که از آیتالله جوادی آملی انجام گردیده است، نکات چندی قابل طرح است که تقدیم میشود. در این یادداشت، به عناوینی که میتوانند خلاف شرع بودن «تعطیلی روز شنبه» را اثبات نماید، استدلال میشود.
#تعطیلی_شنبه
📝در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75496
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢به بهانه تعطیلی شنبه
✍️حسین نیک
دو موضعگیری متفاوت و متقابل از سوی دو فقیه و مرجع عالیقدر در برابر موضوع امروزه کشور پیرامون تعطیلی شنبه، نشان دهنده نیاز مبرم و فوری دستگاه فقاهت و مرجعیت به بروزرسانی روشی در مواجهه با مسائل نوپدید است.
فارغ از اینکه کدام یک از این دو دیدگاه صحیحتر و با مجموعه ادله اجتهادی و فقاهتی سازگارتر باشد، نشان دهنده این مسئله است که اصولا در مسائل اجتماعی که مملو از پیچیدگیها و ترابطهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... است، نمیتوان به سبک منهجی فقاهت سنتی، به روشنی به نتیجه و اصطلاحا به فتوای مستقر رسید. این نکته به معنای ناکارآمدی فقه نیست، بلکه به معنای ضرورت پیشرفت و تحول برای پاسخگویی به نیازها است. بسان تحولی که به دست شیخ طوسی، وحید بهبهانی و شیخ انصاری رقم خورد.
اختلاف فتوای دو فقیه طراز در فقه سنتی، طبیعتی پذیرفته شده دارد، زیرا خود صاحب فتوا و محققین بعدی به روشنی متوجه میشوند که او بخاطر انتخاب چه شبکهای از مبانی رجالی، اصولی و ... در کتاب الصلاة یا کتاب الصوم و ... به چنین نظری رسیده است. به عبارتی همه مبانی و روشی که فقیه را به فتوا رسانده برای خودش و ناظر بیرونی روشن و واضح است.
اما آیا این وضوح و روشنی در مسائل اجتماعی از قبیل تعطیلی شنبه برای خود فقیه و یا دست کم ناظر بیرونی وجود دارد؟!
#تعطیلی_شنبه
📝ادامه مطلب را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75501
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢تشبه به کفار و تعطیلی شنبه ✔️ایزدی، طلبه درس خارج و دانشجوی دکتری فلسفه دین دانشگاه تهران 🔹بحث خا
💢دیدگاه استاد جواد مروی درباره تعطیلی شنبه
🔹همانطور که در نوشته قبلی بیان شد، طبق دیدگاه ایشان نمیتوان از عنوان تشبه به یهود به تعطیلی شنبه اشکال وارد کرد. تعطیلی شنبه در حال حاضر دیگر تشبه به یهود نیست؛ زیرا در کشورهای غیر یهودی از جمله مسلمانان، شنبه تعطیل است؛ لذا این دلیل، برای اشکال به تعطیلی شنبه کافی نیست.
🔸اما از منظر استاد مروی، به دلیل ثانوی دیگری نباید شنبه تعطیل شود و تعطیلی شنبه به صلاح نیست.
🔹دلیل ثانوی ایشان این بود که در دنیای امروز که شیعه رشد خوبی در دنیا پیدا کرده، تعطیلی شنبه باعث هجمه به شیعه میشود. در حال حاضر برخی افراد در مکتب خلفا تمام تلاش خود را برای تخریب شیعه انجام میدهند تا جلوی رشد شیعه گرفته شود و کمترین نکته باعث میشود شیعه مساوی با یهود دانسته شود؛ در دنیای کنونی نیز به دلیل جنگ غزه، احساسات مسلمانان به شدت ضد اسرائیلی است و نباید بهانه ای به دست آنان داد تا شیعه را برادر یهود معرفی کنند. لذا به این دلیل تعطیلی شنبه در این شرایط به صلاح نیست.
🔸نکته جالب اینکه ایشان گفتند اگر این شرایط بر جهان حاکم نبود، شاید حرف دیگری زده میشد.
💥پینوشت: ایشان بیان کردند در جلسه با برخی اعضای شورای نگهبان نیز این نکته بیان شد تا در بررسی لایحه تعطیلی شنبه به این مسئله توجه شود.
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تعطیلی روز شنبه
✍️اسماعیل پرور
اصحاب سبت گروهی از یهودیان بودند که روز شنبه در ساحل دریا گودال حفر میکردند و ماهیها را در این گودالها حبس میکردند و روز یکشنبه این ماهییها را صید میکردند. قرآن کریم همه یهودیان را به خاطر این عمل زشت اصحاب السبت سرزنش میکند. از این سرزنش قرآن کریم شاید بتوان چنین برداشت کرد که یهودیان در عمق جان خود عقیده چندانی به تعطیلی روز شنبه ندارند و اگر روز شنبه به ظاهر کار و فعالیت را تعطیل میکنند، اما در همین روز نیز مشغول حیله گری و برنامه ریزی علیه دیگران هستند. لذا کسانی که با تعطیل کردن روز شنبه میخواهند از یهودیها تبعیت کنند اشتباه کردهاند، چون خود یهودیها در این روز حیلهگریشان را تعطیل نکردهاند.
استاد قرائتی نقل میکردند: یکی از همشهریهای ما در آمریکا نمایشگاه فرش دارد و در همسایگی او یکی از یهودیها هم نمایشگاه دارد. هر روز جمعه آن فرد یهودی کلید نمایشگاهش را به این همشهری ما میدهد و میگوید فردا من سر کار نمیآیم شما زحمت بکشید کلید نمایشگاه من را بگیرید و آن را باز کنید. به هر مشتری که آمد بگو پول فرشها را به این حساب بریزد.
جالب این که برخی میخواهند روز شنبه را که روز نشاط و آمادگی برای کسب و کار است، تعطیل کنند و در سالی که به نام «جهش تولید» نامگذاری شده است، ضعف و رکود تولید را رقم بزنند.
#تعطیلی_شنبه
📝متن کامل یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75504
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 «دورۀ سوم مدرسه معارفی درایه»
👤تحت اشرافاستاد سید محمدمهدی میرباقری
🔺برای سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ از میان طلاب برادر پایۀ ششم به بالا، به صورت محدود دانشپژوه میپذیرد.
🔰 نام دوره: آشنایی و انس با قرآن کریم و روایات
🔰 ویژگیها:
⏺ مرور قرآن کریم و آشنایی با مفاهیم کلیدی و روایات تفسیری
⏺ خوانش مصادر اصلی حدیثی با محوریت کتاب شریف کافی
⏺ آشنایی با نظام اندیشۀ معارفی
⏺ کارگاههای آموزشی علوم قرآنی و پیراحدیثی (اعتبارسنجی، منبعشناسی، تاریخ حدیث)
🔰 مدت دوره:
⏺ سه سال تحصیلی بهصورت حضوری (شنبه تا چهارشنبه، بعدازظهرها)
🔰 ثبتنام: از ۲۵ اردیبهشت الی ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ از طریق سایت مدرسه درایه: madreseyederaye.ir
☎️شماره تماس: ۰۹۱۹۱۹۸۹۳۹۸
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «کاربست هوش مصنوعی، به مثابه روش تدوین نظام مسائل فقه های معاصر»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سعید صراف زاده، عضو شورای سیاستگذاری ستاد راهبری فنآوریهای هوشمند حوزههای علمیه
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح تفتی، مدیر علمی و راهبردی سایت ویکی شیعه
🗓 زمان: یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴
🏛مکان: قم، خیابان فاطمی(دورشهر) . کوچه ۳۰. پلاک ۵۳
🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
🆔 https://eitaa.com/ijtihad