eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
699 ویدیو
288 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢یهود و تعطیلی شنبه ✔️آیت‌الله حائری شیرازی (ره) 🔹الان در تمام دنیا، شنبه به‌خاطر کلیمی‌ها تعطیل است. کشور اندونزی، بیشترین جمعیت مسلمانان را دارد. در جاکارتا، مسجدی هست به نام «مسجد استقلال» که فقط صحن آن، حدود ۳۰ هزار متر وسعت دارد. شبستان آن هم پنج طبقه است. خیلی بزرگ است. جمعیت نمازگزارانش در روز جمعه، از نماز جمعۀ تهران خیلی بیشتر است! پُرِ پُرِ پُرِ می‌شود. 🔹با این حال، اینها جمعه تعطیل نیستند! از صبح تا ظهر، ادارات باز است، کارخانجات، مغازه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها همگی باز هستند. بازار هم کلاً باز است؛ فقط یکی دو ساعت برای نماز جمعه تعطیل می‌کنند. اما در عوض، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. شنبه به احترام یهودی‌ها و یک‌شنبه به احترام مسیحی‌ها تعطیل است. جمعه هم به احترام مسلمان‌ها تعطیل نیست! [خندۀ حضار] 🔹الان شما در یک روزِ شنبه‌ای از بازار مشیر یا خیابان توحید [شیراز] عبور کنید. می‌بینید که بازار تَق و لَق است. دیگران هم چون می‌بینند که در روز شنبه، دکان‌های معتبر، تعطیل هستند، اینها هم در آینده شنبه را تعطیل می‌کنند و شما شاهد تعطیل شدن شنبه در بسیاری از خیابان‌ها خواهید بود. آن مشتریِ مسلمان هم چون می‌داند که مغازه‌ها بسته است، روز شنبه نمی‌رود بازار. مغازه‌های دیگر هم چون می‌دانند که روز شنبه، این قسمت از بازار، تق و لق است، اگر کاری داشته باشند، می‌گذارند روز شنبه مغازه‌شان را تعطیل می‌کنند. بعد چه می‌شود؟ فرهنگ آنها بر فرهنگ دیگران حاکم می‌شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
❓پرسش فقهی در باب فقه فرهنگ از استاد علی‌اکبر سیفی مازندران با موضوع «تشبّه به کفار و یهود برای منافع اقتصادی» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢درباره جابجایی تعطیلات هفته در فقه اهل سنت ✍️حجت‌السلام سید علی بطحائی نضج فقه عقل گرایانه تیسیری، ترویج مقاصد الشریعه و توجه به مصلحت گرایی در فقه الاجتماع باعث بوجود آمدن فتواهای راهگشا در فقه سنتی اهل سنت بویژه در تعامل جامعه اسلامی با تازه مسلمانان و غرب شده است. مهمترین بستر فتواهای مصلحت گرایانه فقهای سنتی در مواجه با مسائل اجتماعی نوپدید جوامع مسلمان با غرب خود را نمایان کرده است و مسایل عبادی فردی، کمتر در دایره این فتواها قرار دارند. مسئله تعطیلی روز شنبه و یا جابجایی روزهای تعطیلات بیش از دو دهه است که در بین فقهای کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح شده و فقهای این کشورها با «شرط عدم تشبه جامعه اسلامی به غیر مسلمانان» و «تقویت بنیان‌های اقتصادی جامعه» آن را جایز دانسته‌اند. آنها با این مجوز که رعایت مصلحت‌های عالیه جامعه اسلامی، حد نهایی مقاصد الشریعه است این فتواها را مجاز دانسته‌اند. 📝 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=75481 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نظر مهم آیت‌الله سبحانی درباره تعطیلی شنبه ✍بسم الله الرحمن الرحیم محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی - دام تاییداتهم با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم. تصدیع می‌دهد؛ تعطیلی روز شنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است. از لحاظ خارجی: در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری می‌کنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟ از نظر داخلی: ۱. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست می‌گویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمی‌شود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب می‌کند که روزهای پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفته‌اند و سبب آن این است که می‌خواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد. و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است. ۲. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، به حکم شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمی‌کنند و این سبب می‌شود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست. ۳. سال‌هاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است. ۴. در دراصل ۱۷ قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است: «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است». باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود. قم، جعفر سبحانی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢درنگی در مبانی فتوای تعطیلی روز شنبه 🔻اجتناب از تشبّه به مخالف در تقویم فرهنگی شیعیان؛ مطالعه موردی حدیث: حدیث «مَنْ أَرَادَ سَفَراً فَلْيُسَافِرْ يَوْمَ السَّبْتِ فَلَوْ أَنَّ حَجَراً زَالَ عَنْ جَبَلٍ فِي يَوْمِ السَّبْتِ لَرَدَّهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى مَكَانِهِ» از جمله احادیث امامیه است که به اهمیت روز شنبه برای آغاز سفر تاکید دارد؛ این حدیث را حفص بن غیاث نخعی از امام صادق (ع) روایت کرده است. 📖 محورهای یادداشت حجت‌الاسلام علی راد 🔹مبنای اجتناب از تشبّه به مخالف در روایات 🔸اهتمام امام صادق(ع) به تقویم فرهنگی شیعه 🔹تقابل اهل بیت با فرهنگ اموی در قداست روز شنبه 🔸تعارض در احادیث روز شنبه و راهکار حل آن 📝در «اجتهاد» مطالعه کنید: http://ijtihadnet.ir/?p=75498 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تعطیلی شنبه با فرهنگ اسلامی در بلندمدت چه می‌کند؟ ✍️حسین ایزدی تحولات فرهنگی هیچگاه یک‌شبه رخ نمی‌دهد. ذهنیت اجتماعی آرام آرام شکل می‌گیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل می‌داند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه به‌مرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه به‌عنوان روز نیمه‌کاری و کم‌کار هفته انجام می‌دهد. این تحول نرم طی یک شنبه را روز اصلی تعطیلات قلمداد خواهد کرد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبه‌ها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم. اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید. مسئله فقط تعطيلي یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبه‌ها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان می‌دهد. 📝 مطالعه متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=75487 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شنبه تعطیل! ✍️دیدگاه و نظر/حجت‌الاسلام علی مهدیان یکی از رفقا می‌گفت پرده کعبه را بوسیدم، یک شرطه وهابی بدخیم، با باتوم مرا زد، گفت چرا می‌بوسی؟ گفتم تو حاضری آب دهان بیندازی به کعبه؟ گفت نه، گفتم به همان دلیل که تو اهانت نمی‌کنی به کعبه، من آن را می‌بوسم. برای عده‌ای باید اینطور توضیح داد. تو حاضری به جای عاشورا، روز اول فوریه، روز غیر کاری و تعطیل باشد؟ ولو پول بیشتری گیر شرکت‌ها و تجار و این‌ها بیاید؟ تو حاضری به جای اول ذی‌الحجه، ولنتاین را روز عشق و ازدواج و این حرف‌ها قرار دهیم؟ ولو پول خوبی هم توش باشد؟ حاضری جمعه و یک شنبه را عوض کنیم؟ نه؟ خوب چرا نه؟ به همان دلیل که آن نه، این هم نه. بعید می‌دانم جا بیفتد. هنوز جای "حکمرانی مجازی" که هاپولی‌اش کردید و رفت، درد می‌کند، جای "طرح جامع حساب شده" نریختن برای حجاب و حیا، حتی بعد از آن همه خون به ناحق ریخته شده، و بازگشت به گشت ارشاد، درد می‌کند. شما فرهنگ نمی‌فهمید یعنی چه. ما بی‌خود جزع و فزع می‌کنیم. راستش را بخواهید مشکل از خود ما است، وقتی پسر فلان مرجع و دفتر فلان حاج آقا، نامه می‌دهند که این کار، تشبه به کفار نیست، تکلیف آن جوانان دلپاک و کم فکر دیگر معلوم است. کسی نیست بگوید اولا این کار ذیل "تشبه به کفار" نمی‌رود بلکه "تبعیت از کفار" است. ثانیا تشبه به کفار، عنوان قصدی فردی نیست که بگویید قصدشان خیر است ان‌شالله، یک پدیده اجتماعی فرهنگی معنا دار است. 📝ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75493 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢طرح تعطیلی شنبه؛ پروژه یهودی سازی سبک زندگی مسلمانان ✍️دیدگاه و نظر/ حجت‌الاسلام داود مهدوی زادگان ایده تعطیلی روز شنبه نمونه‌ای از پروژه‌های یهودی سازی است. اگرچه این ایده از سوی برخی با گرایش‌های لیبرالیستی به بهانه توسعه تعاملات اقتصادی با جهان طرح شده ولی باطن آن خواسته یا نا خواسته گامی بلند در مسیر یهودی سازی و تشبه به کفار است. در حالی که به دلایل مختلف این سخن مردود است. مسلما با تعطیلی شنبه تغییرات گسترده‌ای در فرهنگ و سبک زندگی مسلمانان اتفاق‌ می‌افتد و هیچ تضمینی برای رشد و توسعه اقتصادی و صیانت از فرهنگ اسلامی نیست. چنانکه کشورهای زیادی هستند که شنبه و یکشنبه را تعطیل‌ می‌کنند ولی همچنان توسعه نیافته باقی مانده اند و فرهنگ بومی شان دستخوش تغییر شده است. تجارت مسلمانان با بازار جهانی سوپر مارکتی یا مرکز خریدی نیست بلکه چنین تجارتی توسط تجار بزرگ انجام‌ می‌شود و آنها هم در معاملات جهانی با یکی دو روز اختلاف در زمان کار اضراری نمی بینند. چنانکه تجارت جهانی هیچ انقیادی به روز های تعطیل شنبه و جمعه ندارند. در نظام سرمایه داری هیچ روزی تعطیل نیست. قرآن کریم به حیله کاری یهودیان در روز شنبه اشاره کرده است. 📝 متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=75490 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مسأله‌ی تعطیلی جمعه ✔️شهید آیت‌الله مرتضی مطهری مسأله‌ی تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است كه در بعضی كشورهای اسلامی از وقتی كه استعمار آمد آن را تغییر داد. مثلاً در پاكستان انگلیسی‌ها از زمان ورودشان به هند سعی كردند همه‌ی سنت‌های آنها را به سنت‌های خودشان تبدیل كنند. از جمله اینكه روز تعطیل را از جمعه به یكشنبه تبدیل كردند. هنوز هم در پاكستان همین طور است؛ اگر یك چیزی برگشت، عود دادنش به حالت اول بسیار مشكل است. پاكستان اساساً به نام اسلام مستقل شد، یعنی پاكستان در مقابل هندوستان هیچ جهتی برای اینكه یك واحد مستقل باشد نداشت مگر جهت روحی و معنوی و فكری و ایمانی كه ما مسلمانیم و شما هندو هستید و از نظر فرهنگ معنوی از یكدیگر جدا هستیم و نمی‌خواهیم با شما زندگی كنیم و می‌خواهیم مستقل شویم. در عین حال اینها كه در مقابل هندی‌ها آنقدر مقاومت كردند هنوز این سنت مسیحی را در میان خودشان حفظ كرده‌اند؛ مبدأ سالشان مبدأ مسیحی و تعطیل هفتگی آنها هم یكشنبه است. این را عرض می‌كنم برای این كه ما باید توجه داشته باشیم به نغمه‌هایی كه كم و بیش در مجله‌ها و در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمه علمی شنیده می‌شود. می‌نویسند این برای ایران سبب ركود كارهاست كه تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم در حالی كه اكثریت مردم دنیا كه ما با آنها سر و كار داریم تعطیلاتشان یكشنبه است. آن وقت ما مجبوریم كه در هفته دو روز تعطیل داشته باشیم، روز جمعه به خاطر خودمان و روز یكشنبه برای اینكه دنیا تعطیلی دارد. پس ما برای اینكه كارمان بیشتر جریان داشته باشد، بیاییم تعطیلی جمعه را تبدیل به یكشنبه كنیم. درباره‌ی تاریخ هم می‌گویند: اكثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب كرده‌اند ولی ما سال هجری را انتخاب كرده‌ایم و این اسباب زحمت است كه ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم و آنها به مسیحی، پس بیاییم تاریخ هجری را به تاریخ مسیحی تبدیل كنیم. اینها همه مقدمه‌ی جذب شدن و مقدمه‌ی هضم شدن فرهنگی در هاضمه‌ی دیگران است./ مجموعه آثار شهید مطهری. ج۲۶، ص: ۲۹۸ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
تعطیلات-تفصیلی.pdf
591.8K
🔖 گزارش توصیفی_تحلیلی در رابطه با مصوبه اخیر مجلس برای (تعطیلات آخر هفته) 🔺تهیه شده در پژوهشکده باقرالعلوم (علیه‌السلام) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
دستاوردهای+تعطیلی+شنبه+ویرایش+شده.pdf
564.5K
🔖گزارش تحلیلی | دستاوردهای تعطیلی شنبه واقعیت یا افسانه ⁉️ پاسخ به ۳۰ پرسش افکار عمومی در رابطه با تعطیلات کشور 🔺تهیه شده در پژوهشکده باقرالعلوم (علیه‌السلام) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأملی در پاسخ استفتاء ✔️درباره مسئله «تعطیلی روز شنبه» و استفتائی که از آیت‌الله جوادی آملی انجام گردیده است، نکات چندی قابل طرح است که تقدیم ‌می‌شود. در این یادداشت، به عناوینی که می‌توانند خلاف شرع بودن «تعطیلی روز شنبه» را اثبات نماید، استدلال ‌می‌شود. 📝در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75496 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢به بهانه تعطیلی شنبه ✍️حسین نیک دو موضع‌گیری متفاوت و متقابل از سوی دو فقیه و مرجع عالیقدر در برابر موضوع امروزه کشور پیرامون تعطیلی شنبه، نشان دهنده نیاز مبرم و فوری دستگاه فقاهت و مرجعیت به بروزرسانی روشی در مواجهه با مسائل نوپدید است. فارغ از اینکه کدام یک از این دو دیدگاه صحیح‌تر و با مجموعه ادله اجتهادی و فقاهتی سازگارتر باشد، نشان دهنده این مسئله است که اصولا در مسائل اجتماعی که مملو از پیچیدگی‌ها و ترابط‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... است، نمی‌توان به سبک منهجی فقاهت سنتی، به روشنی به نتیجه و اصطلاحا به فتوای مستقر رسید. این نکته به معنای ناکارآمدی فقه نیست، بلکه به معنای ضرورت پیشرفت و تحول برای پاسخگویی به نیازها است. بسان تحولی که به دست شیخ طوسی، وحید بهبهانی و شیخ انصاری رقم خورد. اختلاف فتوای دو فقیه طراز در فقه سنتی، طبیعتی پذیرفته شده دارد، زیرا خود صاحب فتوا و محققین بعدی به روشنی متوجه می‌شوند که او بخاطر انتخاب چه شبکه‌ای از مبانی رجالی، اصولی و ... در کتاب الصلاة یا کتاب الصوم و ... به چنین نظری رسیده است. به عبارتی همه مبانی و روشی که فقیه را به فتوا رسانده برای خودش و ناظر‌ بیرونی روشن و واضح است. اما آیا این وضوح و روشنی در مسائل اجتماعی از قبیل تعطیلی شنبه برای خود فقیه و یا دست کم ناظر بیرونی وجود دارد؟! 📝ادامه مطلب را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75501 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢تشبه به کفار و تعطیلی شنبه ✔️ایزدی، طلبه درس خارج و دانشجوی دکتری فلسفه دین دانشگاه تهران 🔹بحث خا
💢دیدگاه استاد جواد مروی درباره تعطیلی شنبه 🔹همانطور که در نوشته قبلی بیان شد، طبق دیدگاه ایشان نمی‌توان از عنوان تشبه به یهود به تعطیلی شنبه اشکال وارد کرد. تعطیلی شنبه در حال حاضر دیگر تشبه به یهود نیست؛ زیرا در کشورهای غیر یهودی از جمله مسلمانان، شنبه تعطیل است؛ لذا این دلیل، برای اشکال به تعطیلی شنبه کافی نیست. 🔸اما از منظر استاد مروی، به دلیل ثانوی دیگری نباید شنبه تعطیل شود و تعطیلی شنبه به صلاح نیست. 🔹دلیل ثانوی ایشان این بود که در دنیای امروز که شیعه رشد خوبی در دنیا پیدا کرده، تعطیلی شنبه باعث هجمه به شیعه می‌شود. در حال حاضر برخی افراد در مکتب خلفا تمام تلاش خود را برای تخریب شیعه انجام می‌دهند تا جلوی رشد شیعه گرفته شود و کمترین نکته باعث می‌شود شیعه مساوی با یهود دانسته شود؛ در دنیای کنونی نیز به دلیل جنگ غزه، احساسات مسلمانان به شدت ضد اسرائیلی است و نباید بهانه ای به دست آنان داد تا شیعه را برادر یهود معرفی کنند. لذا به این دلیل تعطیلی شنبه در این شرایط به صلاح نیست. 🔸نکته جالب اینکه ایشان گفتند اگر این شرایط بر جهان حاکم نبود، شاید حرف دیگری زده میشد. 💥پی‌نوشت: ایشان بیان کردند در جلسه با برخی اعضای شورای نگهبان نیز این نکته بیان شد تا در بررسی لایحه تعطیلی شنبه به این مسئله توجه شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تعطیلی روز شنبه ✍️اسماعیل پرور اصحاب سبت گروهی از یهودیان بودند که روز شنبه در ساحل دریا گودال حفر می‌کردند و ماهی‌ها را در این گودال‌ها حبس می‌کردند و روز یکشنبه این ماهیی‌ها را صید می‌کردند. قرآن کریم همه یهودیان را به خاطر این عمل زشت اصحاب السبت سرزنش می‌کند. از این سرزنش قرآن کریم شاید بتوان چنین برداشت کرد که یهودیان در عمق جان خود عقیده چندانی به تعطیلی روز شنبه ندارند و اگر روز شنبه به ظاهر کار و فعالیت را تعطیل می‌کنند، اما در همین روز نیز مشغول حیله گری و برنامه ریزی علیه دیگران هستند. لذا کسانی که با تعطیل کردن روز شنبه می‌خواهند از یهودی‌ها تبعیت کنند اشتباه کرده‌اند، چون خود یهودی‌ها در این روز حیله‌گری‌شان را تعطیل نکرده‌اند. استاد قرائتی نقل می‌کردند: یکی از همشهری‌های ما در آمریکا نمایشگاه فرش دارد و در همسایگی او یکی از یهودی‌ها هم نمایشگاه دارد. هر روز جمعه آن فرد یهودی کلید نمایشگاهش را به این همشهری ما می‌دهد و می‌گوید فردا من سر کار نمی‌آیم شما زحمت بکشید کلید نمایشگاه من را بگیرید و آن را باز کنید. به هر مشتری که آمد بگو پول فرش‌ها را به این حساب بریزد. جالب این که برخی می‌خواهند روز شنبه را که روز نشاط و آمادگی برای کسب و کار است، تعطیل کنند و در سالی که به نام «جهش تولید» نامگذاری شده است، ضعف و رکود تولید را رقم بزنند. 📝متن کامل یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75504 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 «دورۀ سوم مدرسه معارفی درایه» 👤تحت اشرافاستاد سید محمدمهدی میرباقری 🔺برای سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ از میان طلاب برادر پایۀ ششم به بالا، به صورت محدود دانش‌پژوه می‌پذیرد. 🔰 نام دوره: آشنایی و انس با قرآن کریم و روایات 🔰 ویژگی‌ها: ⏺ مرور قرآن کریم و آشنایی با مفاهیم کلیدی و روایات تفسیری ⏺ خوانش مصادر اصلی حدیثی با محوریت کتاب شریف کافی ⏺ آشنایی با نظام اندیشۀ معارفی ⏺ کارگاه‌های آموزشی علوم قرآنی و پیراحدیثی (اعتبارسنجی، منبع‌شناسی، تاریخ حدیث) 🔰 مدت دوره: ⏺ سه سال تحصیلی به‌صورت حضوری (شنبه تا چهارشنبه، بعدازظهرها) 🔰 ثبت‌نام: از ۲۵ اردیبهشت الی ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ از طریق سایت مدرسه درایه: madreseyederaye.ir ☎️شماره تماس: ۰۹۱۹۱۹۸۹۳۹۸ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «کاربست هوش مصنوعی، به مثابه روش تدوین نظام مسائل فقه های معاصر» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صراف زاده، عضو شورای سیاستگذاری ستاد راهبری فنآوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح تفتی، مدیر علمی و راهبردی سایت ویکی شیعه 🗓 زمان: یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴ 🏛مکان: قم، خیابان فاطمی(دورشهر) . کوچه ۳۰. پلاک ۵۳ 🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔ابعاد فقهی حقوقی خانواده مقاوم 👤با حضور اساتید و دانشوران 🗓زمان: یک‌شنبه در تهران، دوشنبه در قم 👆جرئیات در پوستر 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
حجة الاسلام مهدیان و حجة الاسلام الهی خراسانی.mp3
41.33M
🎧 دریافت صوت میزگرد «نقش حوزه و روحانیت در مواجهه با چالش تحمیلی در حوزه حجاب» 🎙حجت‌الاسلام علی مهدیان 🎙حجت‌الاسلام محمد الهی خراسانی 🗓 ۲۴ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳، مشهد مقدس، مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
14030224-1_1.mp3
29.43M
🎧 دریافت صوت | تحلیل مهمّ استاد میرباقری دربارۀ طرح‌های جمعیتی در ایران ➖ جایگاه مسئله جمعیت در مبارزهٔ تمدّنی ➖ گلوگاه‌های اثرگذار بر جمعیت‌آوری ➖خطر راه‌حل‌های جمعیتی غرب ◀️ مسئلۀ جمعیت، از موضوعات مهم تمدّنی و اثرگذار بر تغییر موازنۀ قدرت در جهان است. ◀️ آن‌چه در طرح کنترل جمعیت اتفاق افتاد، برنامه‌ریزی جامع و طرح اقدام حداکثری بود، اما آن‌چه برای برگرداندن این مسیر به روال طبیعی دنبال می‌شود، بعد از یک دهه هنوز یک سلسله اقدامات پراکنده و حداقلی است! چه در فضای گفتمان‌سازی و چه در عرصه برنامه‌ریزی. ◀️ اکتفا به گفتمان‌سازی عمومی و رسانه‌ای، در بازسازی جمعیتی جواب نمی‌دهد. شما باید نظام نخبگانی را هم اقناع کنید. یعنی همچنان‌که در طرح کنترل جمعیت، جامعه نخبگانی را اقناع و همراه کردند، ما هم در مقابل، باید اقناع نخبگانی ایجاد کنیم. ◀️ در پیشبرد طرح‌های جمعیتی اگر بر گلوگاه‌ها متمرکز نشویم، موفق نمی‌شویم. این گلوگاه‌ها عبارت‌اند از: الگوی ازدواج و نسل‌آوری، الگوی مطلوب اشتغال، الگوی مطلوب تحصیل، الگوی مطلوب مسکن، الگوی آزادی و مشارکت اجتماعی بانوان، الگوی آموزش رسمی، چرخۀ بهداشت عمومی و… . ◀️ ما در مسیر تأمین سرمایه اجتماعی و افزایش جمعیت، نباید در دام راه‌حل‌های غربی بیفتیم! غرب برای گسترش جمعیت، نه بر محور خانواده و عواطف خانوادگی بلکه بر محور مهندسی تولید انسان و دستکاری‌های ژنتیکی و «رحم اجاره‌ای» و امثال این‌ها، اقدام و عمل می‌کند که این راه‌حل‌های جمعیتی، نسبتی با فرهنگ دینی و بومی ما ندارند. 🗓در دیدار فعّالان مسئلۀ جمعیت، اردیبهشت ۱۴‌۰۳ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری سه‌شنبه اول خرداد آغاز به‌ کار می‌کند ✔️مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه اول خرداد در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، پس از صدور اعتبارنامه دو سوم منتخبان این انتخابات، از آنها برای شرکت در مراسم افتتاحیه این مجلس دعوت می‌کند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣پویش آموزشی-پژوهشی با محوریت دروس خارج فقه رهبر معظّم انقلاب 🔻با هدفِ آشنایی با: ۱- شیوه­‌ی اجتهاد جواهری با تأکید بر روش فقهی حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای ۲- ویژگی‌های اختصاصی روش فقاهت معظّمٌ‌له 🔻مزایای دوره: ۱- بهره‌مندی از اساتید مبرّز و استادیاران فاضل ۲- بهره‌مندی از محتوای مکمّل و جانبی ۳- احتساب اتمام دوره، معادل یک سال حضور در درس خارج فقه ۵- اختصاص بن تخفیف ویژه شرکت‌کنندگان دوره جهت تهیّه آثار معظّمٌ‌له 🔻شرایط ثبت‌نام : 🔹اتمام امتحان کتبی و شفاهی پایه‌ی ۱۰ در سال تحصیلی ۱۴۰۲ 🔸معدل ۱۶ به بالا 🔹حداکثر سن ۳۵ سال 🔸ویژه نخبگان حوزوی و محصلین مراکز تخصصی فقهی 🔸التزام به آیین‌نامه‌ی انضباطی و اتمام دوره 🔹حضور در دوره سه روزه مکتب شناسی فقهی ⏳مهلت ثبت نام: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ⛔️ظرفیت محدود 🌐پیوند ثبت نام: https://b2n.ir/k25332 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢طرح الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول تصویب شد ✔️رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به اتمام رسیدگی به طرح الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار امیدواری کرد با اجرای این طرح از تخلفات مختلف در حیطه اموال غیرمنقول جلوگیری و آثار و برکات آن در کشور مشاهده شود. 🔹استاد آملی لاریجانی طی سخنان کوتاهی با بیان تاریخچه بررسی این طرح مهم در کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام که پس از ده‌ها جلسه گروه‌های کارشناسی به صحن آمده و در صحن مجمع هم طی جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفته، اظهار کرد: این قانون مهم که قانون سرنوشت سازی است نیاز به تبیین و تشریح دارد؛ زیرا برخی از ساختارهای جدید در آن تاسیس شده که نیازمند کار رسانه‌ای از سوی دستگاه‌های اجرایی و اعضای مجمع به ویژه از سوی صدا و سیما می‌باشد تا اجرای آن تسهیل گردد. 🔹وی با اشاره به اینکه مسئولیت کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام با رئیس قوه قضائیه است، اظهار کرد: امیدواریم با اشرافی که ایشان نسبت به سازمان ثبت اسناد دارند و بخش قابل توجهی از این قانون در آن سازمان اجرایی خواهد شد، با دقت سامانه‌های مورد نیاز آن ایجاد و راه اندازی شود تا کار مراجعان با سرعت و دقت انجام پذیرد. 🔹رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اجرای این قانون را کار بسیار عظیمی برای سامان دادن ثبت اسناد اموال غیرمنقول در کشور دانست و گفت: ان شاءالله اجرای این قانون مانع از انجام تخلفات متعدد در نقل و انتقال اموال غیرمنقول و موجب آثار و برکات فراوان در کشور شود./ ایسنا 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️استاد شیخ علی کورانی درگذشت + حیات علمی و اجتماعی ✔️استاد شیخ علی کورانی عاملی، از نویسندگان و محققان مطرح، مدیر مرکز «تحقیقات‌ المعجم الفقهی» بیروت و از شاگردان آیات خویی، صدر، هاشمی گلپایگانی و سید محمدسعید حکیم که پس از انقلاب با هجرت به ایران، به تأسیس مراکز و تألیف کتب تاریخی و اعتقادی پرداخت؛ پس از عمری مجاهدت علمی در سی‌ام اردیبهشت ۱۴۰۳ بر اثر عارضه قلبی در ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. 👈 نگاهی به حیات علمی و اجتماعی: http://ijtihadnet.ir/?p=75536 🆔 https://eitaa.com/ijtihad