🔔کرسی ترویجی تاملی در آموزههای حقوق بشری قیام امام حسین(ع)
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین مهدی فیروزی
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین حسین جوان آراسته
🗓 زمان: سهشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت: ۹ تا ۱۱
🏢 مکان: قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
🔗لینک فضای مجازی: Dte.bz/feqhconf
🖇لینک ثبت نام جهت اخذگواهی: https://events.isca.ac.ir/sama/1309
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عاشورا یعنی نفی آنچه به نام اسلام جریان دارد اما خلاف اسلام است
✔️استاد محمدرضا حکیمی (ره) توحید و عدالت را سرآمد ارزشها میداند و عاشورا را فریاد دفاع حسین علیه السلام از این دو حقیقت ازلی و ابدی.
عاشورا برای حکیمی، در بستر تاریخ و برای همیشه روزگاران جریان دارد و مانند رودی خروشان، ویرانگر موانع رسیدن جامعه مظلوم به حقوق خود است.
در نگاه وی، مصیبت خوانی در رثای شهدای طف گرچه پیوند انسان با غمهای بزرگ را صورتبندی میکند و این امر رشد دهنده روح انسان است اما در حقیقت عاشورا، پرچم اجرای عدالت است که بر قله خورشید نصب شده است، و اگر شیعه کوتاهی نکرده بود و عاشورا را به جهانیان شناسانده بود، امروز عاشورا همه محیط های انسانی را با عدالت و انصاف آشنا کرده بود. به شرط اینکه خود طرفداران عاشورا و حکومتهای مدعی اعتقاد به عاشورا، به عدالت و انصاف معتقد باشند، و جامعه را بر اساس عدل و داد بسازند، و این همه تفاوتهای جهنمی و «درههای فقر» و «قلههای ثروت» وجود نداشته باشد، و یزیدیانی که در زیر نام حسین(ع) خود را پنهان کرده اند در میان نباشد.
حکیمی رسالت اصلی عاشورا را جداسازی حق از باطل و عدل از ظلم به منظور پایداری حق و عدل و نابودی باطل و ظلم میداند.
در نظر حکیمی عاشورا قیامی جاودانه و زنده است،به همین دلیل با هیچ حاکمیتی در طول تاریخ بیعت نکرده است و همیشه پشتوانه حرکتهای اصلاحی عظیم و سرود جهشهای آزادی بخش در طول تاریخ بوده است.
شهادت عاشورا به تعبیر حکیمی: نفی است و اثبات. نفی آنچه به نام اسلام مطرح بود و اثبات آنچه از اسلام فراموش گشته و انکار شده بود. و این هر دو باهم یعنی احیای اسلام در دوران تاریکیها و جهالتها و انکار توحید و عدل. و حکیمی برای توجه دادن اذهان بیدار به انحرافات نوشت: «عاشورا، مظلومیتی مضاعف.»
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقش گستره شریعت در ترابط میان اجتهاد و علوم انسانی اسلامی
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹اگر بخواهیم در خصوص چه نقش فقه در توسعه علوم انسانی چه ترابط اینها صحبت کنیم باید موضع خودمان را در گستره شریعت مشخص کنیم. اگر مباحث مدیرت، اجتماع، فرهنگ و خانواده را از حوزه شریعت خارج دانستیم در این صورت از حوزه فقه خارج و در نتیحه از حوزه اجتهاد خارج میشود.
🔸اگر حوزه شریعت را مضیق فهمیدیم، فقه هم محدود میشود اما اگر شریعت را بسط دادیم اجتهاد و فقه بسط پیدا میکند و قهرا خیلی از حوزهای علوم انسانی وارد میشود.
🔹یکی از نزاهای بزرگ عالمان مشروطه گستره شریعت بود. برخی میگفتند نیازی به قانون و مجلس نیست همه چیز را در شریعت داریم. در مقابل میگفتند قرآن جای خود اما ما مجلس و قانون اساسی میخواهیم مسئله به این سادگی نیست.
🔸آیا با توجه به امضای بودن بسیاری از مسائل، باید به سراع ادله نقلی برویم؟ پاسخ در این است که اگر بگوییم حوزه عقلا از شریعت خارج است و اگر هم معصوم در این رابطه بیانی داشته است، تاکید بر داشتههای عقل است، نمیتوان به سراغ ادله نقلی رفت اما اگر گفتیم که بحث فرهنگ و … داخل در شریعت است که به فقه هم مربوط است که در این صورت استفاده از ادله نقلی جای خود را باز میکند.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75843
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 درسگفتار «فقه قیام»
🔻«الزامات تحلیل فقهی قیام عاشوراء»
🎙حجتالاسلام محمد متقیان تبریزی
🔻«تبیین وجوه مفارق اندیشه قیام در عاشوراء با زیدیه»
🎙حجتالاسلام حامد منتظری مقدم
🔻«قیام عاشوراء؛ قاعده یا استثناء»
🎙حجتالاسلام ذبیح الله نعیمیان
🔻«فقه قیام و نظریه جهاد ذبّی»
🎙حجتالاسلام سیدجواد حسینی گرگانی
🕌مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، اتاق گروه فقه سیاسی
🎦لینک مجازی: https://markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دقتی دوباره در سند «زيارة الشهداء في یوم عاشوراء»
✔️آیتالله شبیری زنجانی:
🔹یک روایتی که مربوط به زیارت امام حسین(ع) است که در آن آمده است: «خرج من الناحیة المقدسة» ظاهراً همین زیارتی است که اسامی شهداء زیارت عاشورا در آن هست و نام حدود نود نفر از شهدای عاشورا و مرتبط با عاشورا را ذکر کرده است؛ مانند «مسلم بن عقیل» و «قیس بن مسهر» هم در آن ذکر شده است.
در آنجا تاریخی که بر این روایت هست، ۲۵۲ق میباشد. بعضی توجه به تاریخ نکردهاند و این روایت را از امام زمان(عجلالله تعالی فرجه الشریف) دانستهاند؛ در حالیکه در سال ۲۵۲ق ایشان هنوز متولد نشده بودند.
🔹بعضیها مقداری متوجه شدهاند و گفتهاند در سال ۲۵۲ق امام زمان متولد نشده بودند و این از امام عسکری(ع) میباشد و اینها هم توجه نکردهاند که در سال ۲۵۲ق امام عسکری(ع) هنوز امام نشده بودند و زیارت از «ناحیۀ مقدسه» است؛ یعنی از «ناحیۀ امامت» میباشد؛ چون شخص تا به امامت نرسد، راجع به وی تعبیر «ناحیه» نمیکنند. پس این روایت از امام هادی(ع) میباشد و سال ۲۵۲ق سال امامت امام هادی(ع) است.
🔸خرج من الناحية سنة اثنتين وخمسين ومائتين إلي على يد الشيخ محمد بن غالب الأصفهاني حين وفاة أبي رحمهالله، وكنت حدث السن، فكنت استأذن في زيارة مولاي أبي عبد الله عليهالسلام وزيارة الشهداء رضوان الله عليهم، فخرج إلي منه: بسم الله الرحمن الرحيم ، إذا أردت زيارة الشهداء رضوان الله عليهم، فقف عند رجلي الحسين عليهالسلام، وهو قبر علي بن الحسين صلوات الله عليهما، فاستقبل القبلة بوجهك، فان هناك حومة الشهداء عليهمالسلام وأوم واشر إلى علي بن الحسين عليهماالسلام وقل...
▫️متن کامل زیارت: http://lib.eshia.ir/27788/1/485
▫️منبع: دروس رجال، جلسۀ ۳۱
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ماهیت فقه حکمرانی- استاد ارسطا.mp3
53.16M
🎧 نشست علمی «ماهیت فقه حکمرانی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم)
🗓مشهد مقدس، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم السلام) ۱۸ تیر ۱۴۰۳
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰جزئیات دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی (مدرسه فقه و اصول)
🎙حضرت آیتالله سبحانی
🔸پرسش و پاسخ های علمی
🎙آیتالله جعفر سیدان
🔸پرسش و پاسخ های علمی
🔶آیات، اساتید معظم و حجج اسلام والمسلمین:
🎙صادق آملی لاریجانی
🔸علوم انسانی اسلامی و موضوع شناسی
🔻شنبه تاچهارشنبه ۶ تا ۱۰مرداد
🎙مهدی مروارید
🔸جایگاه موضوع شناسی در اجتهاد
🔻شنبه ۶ مرداد
🎙مجتبی الهی خراسانی
🔸ماهیت موضوع شناسی
🔻شنبه و یک شنبه ۶ و ۷ مرداد
🎙عبدالحمیدواسطی
🔸الگوریتم موضوع شناسی
🔻شنبه و سه شنبه ۶ و ۹ مرداد
🎙ابوالقاسم علیدوست
🔸ضرورت های موضوع شناسی
🔻یک شنبه تا چهارشنبه ۷تا ۱۷ مرداد
🎙مهدی شب زنده دار
🔸سهم فقیه در موضوع شناسی
🔻شنبه تا دوشنبه ۱۳ تا ۱۵ مرداد
🎙محمد عشایری منفرد
🔸موضوع شناسی در فقه هنر
🔻چهارشنبه ۱۰ مرداد
🎙احمدمبلغی
🔸تطورات تاریخی موضوع شناسی
🔻شنبه و یک شنبه ۱۳ و ۱۴ مرداد
🎙حمید درایتی
🔸 نقش مبادی کلام در موضوع شناسی
🔻سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ مرداد
🎙محمد جواد ارسطا
🔸موضوع شناسی در فقه سیاسی و حکمرانی
🔻سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ مرداد
⏳ثبت نام: تا ۲۵ تیرماه
🗓 زمان برگزاری: ۶ الی ۱۸ مرداد
🔗لینک ثبت نام: https://portal.hozehkh.com/registers
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سنت روضهخوانی خانگی در سیره ائمه (ع)
✔️ استاد محمد عشایری منفرد:
🔹نگاهی به روضهخوانی خانگی در سیره اهل بیت بیندازیم. در توصیههای امام باقر علیهالسلام به کسی که نمیتوانست در روز عاشورا به کربلا برود اما دوست داشت ثواب زیارت در روز عاشورا را از دست ندهد، آمده است: «قبل از ظهر عاشورا به بیابان یا روى بلندىِ خانهاش برود و با اشاره به امام حسین(ع) سلام کند و با جدّیت، بر قاتلش نفرین کند و پس از آن، دو رکعت نماز بگزارد. آنگاه بر حسین(ع) مرثیه بخواند و گریه کند و سفارش کند کسانى که در خانهاش هستند، بر حسین(ع) گریه کنند و با ناله کردن بر حسین(ع)، در خانهاش مراسم به پا کند و با خانوادهاش در گریه همصدا شوند. من براى آنان، از طرف خدا ضمانت میکنم که اگر این کار را انجام دهند، همه این ثوابها را به دست میآورند» (کامل الزیارات، ابن قولویه ص 176)
🔸کمیت شاعر به خانه امام باقر علیه السلام آمده بود. گفت: یابن رسول الله اجازه میدهید برایتان شعری بخوانم؟ حضرت فرمود: ایام البیض است! کمیت گفت: شعر فقط درباره شما است و چیز دیگری در آن نیست! حضرت اجازه دادند تا شعرش را بخواند. او خواند و امام باقر علیهالسلام گریست. همراه با امام باقر، فرزندش امام صادق نیز گریست. از پشت پرده صدای گریه زنانه هم به گوش میرسید(الغدیر 2/238).
🔹در روزگاری که حاکمان مدینه روضه برپا کردن را قدغن کرده بودند، امام صادق علیهالسلام در خانه خودش روضه خانگی برپا میکرد. زنان خانه هم پشت پردهای مینشستند و در روضه جدشان سیدالشهداء شیون میکردند. روزی به ابوهارون مکفوف فرمود: برایم شعری در رثاء حسین بخوان. ابوهارون شعر را به صورت ساده و دکلمهوار خواند. حضرت فرمود: همانطور که در مجالستان با سوزو گداز میخوانید، بخوان! ابوهارون برای حضرت روضه خواند. حضرت گریست سپس فرمود: دوباره بخوان! شاعر این بار که روضه خواند دید از پشت پرده صدای شیون زنان نیز شینده میشود. (وسائل الشیعة 10/465)
🔸ابیعُماره شاعر نبود، مُنشِد (مداح) بود. به خانه امام صادق میرفت و برای ایشان روضه میخواند. یک روز امام صادق به او فرمود: یکی از شعرهای #سفیان_عبدی در رثای حسین ع را برایم بخوان. اباعماره خواند و امام گریست. دوباره خواند و دوباره امام گریست. بارها خواند و بارها امام گریست. آنقدر خواند که صدای شیون از همه جای خانه بلند شد! (همان ص 466).
🔹امام صادق علیهالسلام یک بار به جعفر بن عفاء طائی فرمود: جعفر، شنیدهام درباره حسین علیهالسلام شعرهای خوبی میگویی! جعفر گفت: آری و یکی از شعرهای خودش را خواند و امام گریست و همه اطرافیان امام گریستند. سپس به ایشان فرمود: جعفر به خدا قسم فرشتگان مقرّب خدا در اینجا حاضر شدند، تو را نگریستند و روضهات را شنیدند و با ما گریستند و در همین لحظه بهشت بر تو واجب شد!(همان ص 464)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📲 دانلود رایگان از نرمافزار مقتلالحسین (ع)
✔️مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ایام عزای حسینی امکان استفاده از نرمافزار مقتل الحسین علیهالسلام را فراهم کرد.
📚 این نرم افزار شامل متن ۱۰۱ عنوان کتاب درباره امام حسین علیهالسلام میباشد.
👈 استفاده از نرمافزار
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بررسی و تحلیل پیام مقام معظم رهبری به مجلس خبرگان از منظر حکمرانی اسلامی
🎙ارائه دهنگان:
👤حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی (رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
👤حجتالاسلام والمسلمین حسین الهینژاد (معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
👤دکتر کریم ابراهیمی (عضو هیأت علمی دانشگاه قم)
👤دکتر احسان رحیمی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
👤دکتر محمد پورنوروز (رئیس اداره برنامه ریزی و پشتیبانی (مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی)
👤مهندس شکوهیان (مدرس دانشگاه تهران)
👤علی اسکندری (مدیرکل راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی)
👤محمد صالحی (مدیرکل رصد و تعاملات راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی)
🎙مدیر جلسه: دکتر حسین پرکان (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🗓 زمان: شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت: ۹ تا ۱۱
🏢 مکان: قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
🔗لینک فضای مجازی: Dte.bz/hkm
📎لینک ثبت نام جهت اخذگواهی: https://events.isca.ac.ir/sama/1310
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 دوره آموزشی زن در اندیشه متفکران مسلمان معاصر
🔻عناوین و سرفصلها:
◽️رویکرد سلفی به مباحث زنان و خانواده
◽️رویکرد فقهی و اجتهادی به مباحث زنان
◽️زن در اندیشه علامه طباطبایی، علامه جوادی آملی و شهید مطهری(ره)
◽️زن در جریان تکفیری
◽️زن در اندیشه فمینیست های ایرانی و اسلامی و ....
🗓 مهلت ثبت نام تا ۲۵ تیرماه
✅ شیوه برگزاری دوره به دو صورت حضوری و برخط
✅ شروع دوره ۳۱ تیرماه
☎️ ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 02532603357
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
236265216_1506290281.pdf
1.07M
📖 دانلود PDF كتاب «عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی-اسلامی از منظر رهبر انقلاب»
🆔 https://eitaa.com/ijtihad