💢دومین نشست علمی تخصصی با موضوع « روش شناسی اجتهادی آیت الله العظمی خامنه ای در فقه الجهاد »
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استفتائات رهبری درباره درآمد خوانندهها و لایک کردن بیحجابی در فضای مجازی
✔️پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری استفتائات جدید (بهمن ماه) حضرت آیت الله خامنهای را منتشر کرد.
🔹تایید بیحجابی در فضای مجازی
❓سوال: آیا لایک عکس افراد بی حجاب در شبکه های اجتماعی، جایز است؟ اگر چهره فرد مشخص نباشد یا غیر مسلمان باشد، چه حکمی دارد؟
🔸جواب: اگر تأیید و ترویج باطل و گناه محسوب شود، جایز نیست.
🔹درآمد خواننده و نوازنده
❓سوال: شخصی که شغلش خوانندگی در مراسم عروسی است، در حال خوانندگی همراه با موسیقی لهوی، دیگران را به رقص تشویق میکند، آیا درآمدش اشکال دارد؟
🔸جواب: اگر خوانندگی یا نوازندگی او به گونه حرام باشد، دریافت حقوق برای این کار جایز نیست.
🔹آرایش مختصر با حفظ حجاب
❓سوال: آرایش مختصر زن با حفظ حجاب و پوشش موی سر، چه حکمی دارد؟ و استفاده زن از لنز رنگی که تفاوت زیادی با رنگ چشم ندارد، چه حکمی دارد؟
🔸جواب: آنچه عرفا زینت و آرایش محسوب میشود، باید از نامحرم پوشانده شود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ناکارآمد و غیر پاسخگو نشان دادن حوزه های علمیه در مباحث مربوط به سلامت معنوی، زمینه ساز گسترش هرچه بیشتر ایده های معنوی سکولار خواهد بود
✔️نامه حجت الاسلام و المسلمین مظاهری سیف در استعفا از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی، زیر نظر دکتر مرندی: 👇👇👇
📜جناب دکتر مرندی
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران
سلام علیکم؛
🔹بدین وسیله استعفای خود را از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی اعلام میکنم و تقاضا دارم نام حقیر را از سایت و سایر اسناد مربوط به گروه سلامت معنوی حذف بفرمایید. زیرا سخنان شما در اختتامیه پنجمین همایش سلامت معنوی که حوزههای علمیه را غیرپاسخگو و ناکارآمد در مباحث معنویت جلوه دادید، برایم غیر قابل تصور و تصدیق بود.
🔹در حوزه های علمیه چهار جریان معنویت پژوهی پرشور و پویا پیش میروند. یکم، رویکرد فلسفی به معنویت در «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی»؛ دوم، رویکرد عرفانی به معنویت پژوهی در «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»؛ سوم، رویکرد روانشناسی اسلامی به مسائل معنویت در «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»؛ چهارم رویکرد مستقل به مطالعات معنوی به عنوان یک دانش در طبقه بندی علوم اسلامی که همکارانم در «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» دنبال می کنند.
🔹در کنار این جریانهای نظری، حوزه های علمیه در عرصه عمل نیز به حل مسائل سلامت معنوی روی آورده و توفیقاتی یافته اند. موسسات «سلامت نوید نیایش»، «بهداشت معنوی»، «آوای ملکوت» و گروه های تبلیغی فعالی نظیر گروه «اکسیر» که سلامت معنوی را در بیماران مبتلا به استفاده از مواد مخدر دنبال می کند و گروه «سفیران محبت» در بیمارستان های قم و «نسیم مهر» در مراکز خدمات درمانی اصفهان و گروه های دیگر در تهران و مشهد نمونه های موفقی از اقدامات حوزویان در عرصه سلامت معنوی به معنای مورد نظر در خدمات سلامت هستند.
از سال ۹۳ که به فرهنگستان پیوستم، کوشیدم تا آنچه را در باب معنویت در حوزه های علمیه جریان دارد، به گروه سلامت معنوی فرهنگستان منتقل کنم.
🔹گاهی اساتید بزرگوار و نمایندگان جریان های فکری حوزه را با خود همراه کردم و از قم به تهران آوردم و گاهی با زمینه سازی برگزاری همایش سالانه سلامت معنوی در قم اسباب آشنایی شما و صاحب نظران حوزه را فراهم کردم و در همه حال اظهار نظرهای غیرکارشناسانه در علوم دینی و بی مهری به دیدگاه های علما و حوزویان را بردبارانه و مشفقانه تحمل کردم و با خودم گفتم شاید برای اینکه پاسخها و اندیشه های دینی به طور سازمان دهی شده و متمرکز ارائه نمی شود، ارتباط علمی مؤثر شکل نمیگیرد.
🔹تا اینکه سال گذشته رئیس حوزه های علمیه جناب آیت الله اعرافی کلید حل مشکل را به دست بنده و شما داد و در جلسه ای که خدمتشان بودیم، انجمن علمی اخلاق حوزه را آوردگاه جریانهای معنویت پژوهی در حوزه و پل ارتباط حوزه و فرهنگستان تعریف کردند.
🔹گروه معنویت انجمن علمی اخلاق حوزه حسب الامر آیت الله اعرافی در سال ۹۵ تشکیل شد و پیش از همایش امسال با دعوت از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی آمادگی خود را برای ارائه مقالات و مشارکت در برگزاری همایش و استمرار نشستهای مشترک تا حل مسائل فرهنگستان در باب سلامت معنوی اعلام کرد.
🔹با کمال شگفتی شاهد بودیم که مقالات ارائه شده از همایش حذف شد، انجمن اخلاق در همایش نقشی پیدا نکرد و همایش امسال خالی از حضور حوزه در حوزه علمیه قم برگزار شد. و باز هم مثل سالهای قبل دست نیاز خود را گشوده به سوی حوزه و گوش و هوشتان را منتظر و مشتاق شنیدن رهنمودها و رهاوردهای حوزه ای معرفی کردید، که صدایی از آن برنمی خیزد و دستی برای دستگیری تان از آستینش در نمی آید!
🔹سخنان شما که میگویید به جای معنویت غربی باید به معنویت اسلامی در موضوع سلامت معنوی روی آوریم، تحسین برانگیز است؛ اما با روگردانی از حوزه های علمیه و با کوتاه کردن دست هایی که برای یاریتان از حوزه برآمده، چطور میخواهید معنویت اسلامی را به مباحث سلامت معنوی وارد کنید؟
🔹ناکارآمد و غیر پاسخگو نشان دادن حوزه های علمیه در مباحث مربوط به سلامت معنوی، زمینه ساز گسترش هرچه بیشتر ایده های معنوی سکولار خواهد بود. شما با تأکید لفظی بر معنویت دینی از یک سو و بستن مسیر جریان اندیشه دینی در عرصه سلامت معنوی از سوی دیگر، عملاً راه را برای گسترش ایده ها و روش های معنوی غیردینی و توسعۀ لائیسم مخفی می گشایید.
🔹از خدای متعال میخواهم که ما را تا آخر در راه خدمت به اسلام حفظ کند و عاقبت به خیر فرماید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢۹ فتوای معاصر تاریخ ساز
✔️یادداشت وارده/اسماعیل یکتا؛
🔹سال ۱۳۰۹ هجری قمری در چنین ایامی در پی فتوای تاریخی میرزای بزرگ شیرازی، قرارداد تنباکو لغو گردید. نهضت تنباکو نمونهای موفقیتآمیز از نقش ویژه مرجعیت در رهبری امت اسلام در ایستگاههای مهم و سرنوشت ساز است.
🔹پس از این جنبش بود که زعما و مراجع شیعه به نقش و تأثیر فتوا در حل بحرانها و بنبستهایی که جامعه اسلامی با آن مواجه بود پی بردند و در بزنگاههای تاریخی راه نجات و پیروزی را به امت نشان دادند.
🔹به همین بهانه، فتواهای تاریخی پسازاین واقعه را مرور میکنیم. این فتاوی مهم و تأثیرگذار تنها گوشهای از نقش تأثیرگذار مراجع شیعه میباشد👈
http://yon.ir/f1Bp4
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 پایگاه جامع رویدادها، دیدگاهها، گفتگوها، تازههای نشر و همایشهای علمی فقه در عرصههای:
»حکومت و قانون؛
»اقتصاد و بازار؛
»فرهنگ و ارتباطات؛
»خانواده و سلامت؛
»عبادات و مناسک؛
»اصول و فلسفه فقه.
🌐 پایگاه اینترنتی:
http://ijtihadnet.ir
💠 کانالهای پیامرسان:
تلگرام:
🆔 @ijtihadnetwork
سروش:
🆔 https://sapp.ir/ijtihad
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
گپ:
🆔 https://gap.im/ijtihad
ارتباط با ادمین:
@yektaijtihad
💢جای دفتر تبلیغات در مجموعههای اثرگذار کشور خالی است/قم، به نگاههای نو بیشازپیش احتیاج دارد
✔️رهبر انقلاب در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات:
🔹امروز، دوره انقلاب و روزهای کار و حرکتهای جهشی است و قم به اینگونه نگاهها و جهتگیریهای نو، بیش از پیش احتیاج دارد.
🔹دستگاههای مختلفی در فضای مجازی حضور دارند اما حضور در این فضا باید یک حضور جریانساز باشد، ضمن اینکه بهترین راه شناسایی و ارتباط با گروههای مؤثر فرهنگی و یافتن سؤالها و سرنخهای فکری آنان، استفاده از فضای مجازی است.
🔹صرفِ رفتوآمد مبلغان و گروههای تبلیغی به شهرها و روستاها و تأکید بر خوشبیان بودن آنها کافی نیست. مبلغان باید بهگونهای آموزش داده شوند که بتوانند پس از پایان دوره تبلیغ نیز ارتباط و تبادل فکری خود را با جوانانِ مستعد استمرار بخشند و در ظرف چند سال، جمعی از همین جوانان را به مبلغان دین در منطقه خود تبدیل کنند.
ادامه مطلب + تصاویر👈 http://yon.ir/jUZs3
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نگاه اجتماعی به فقه باعث پویایی فقه میشود
✔️حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی بحرالعلوم، رئیس پژوهشکده فقه اجتماعی،:
🔹جنجال علمی که اخیراً درباره نظامسازی فقه شکل گرفته عمدتاً لفظی است، زیرا روشن است که اسلام نظام و قواعدی در زمینههای مختلف دارد.
🔹اسلام در مسائل اجتماعی حرف برای گفتن دارد و برای زندگی افراد قاعده و قانون ارائه کرده است.
🔹برخی میگویند چون در آمریکا بهره بانکی نیست در ایران هم نباید باشد، ولی در آمریکا تورم نیست یا در برخی کشورها قیمت دلار با گذشت ۱۵ سال باز هم ثابت است و ارزش پول ملی آنان کم نشده، ولی در کشور ما ارزش پول ملی گاهی روز به روز و ساعت به ساعت بالا و پایین میشود.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/Hb8EB
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دانش فقه در کمتر از یک سده در ایران دو انقلاب را رقم زد
✔️حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، درنشست هماندیشی علم دینی با موضوع «روششناسی علم دینی و دلالتهای آن در علوم انسانی»:
🔹دانش فقه در قرن بیستم در ایران آنقدر در عرصه اجتماع اکتیو و فعال است که به گونهای بینظیر در جهان اسلام، عمل کرده است و در کمتر از یک سده دو انقلاب، یعنی انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی را رقم زده است.
🔹دانش فقه آن قدر در جهان اسلام و ایران حضور قدرتمندی دارد که در مواقعی میتواند بنیاد دانشگاه مدرن را زیر سوال ببرد.
🔹بخش قابل توجهی از فقه دربارۀ امور و وظایف اجتماعی است که اگرچه در موارد زیادی تکلیف اجتماع را ناظر به کنشگران بیان کرده، لکن اسلام در ذیل همین احکام، نظامات خود را تبیین میکند.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/5MrAB
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کلوخانداز را پاداش سنگ است!
✔️یادداشت حجت الاسلام محمد عشایری منفرد در پاسخ به نقد حجت الاسلام امیری در مورد فقه الطب:
🔹یادداشت حضرتعالی در دو آکادمی اگر به متن درسی تبدیل شود مورد استقبال استادان و شاگردان آن آکادمیها قرار خواهد گرفت: یکی آکادمی اخلاق و دیگری آکادمی عملیات روانی در دروس مربوط به روشهای وارونه جلوه دادن واقعیتها!
🔹دانش طب با روایات طبی ارتباط بسیار وثیقی دارد اما با آن یکی نیست. موضوع سخنان آیتالله علیدوست صرفاً روایات طبی بوده نه دانش طب و ایشان هرچند در اموری مانند کفلمهی امام کاظم و جوشندهی امام جواد (که در قلمرو دانش طب هستند) تخصص ندارند، اما برای نظر دادن درباره روایات طبی نمیتوانید ادعا کنید که فاقد «کمترین سررشته» هستند!
🔹ایرانیان از قدیم طبیبان سنتی را حکیم مینامیدند و حتی اگر گاهی از جوشندههای آنها خیری نمیدیدند اما به آنان بهعنوان مظهر اخلاق و نوع دوستی اعتماد داشتند. خواهش میکنم اگر جوشندهها را ارتقا نمیدهید دستکم با چنین گفتارهایی آن اعتماد را مخدوش نکنید.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/37ICs
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢همایش فقه نظام
✔️حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم دولابی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢نسبت فقیه سنتی به فقیه فقه نظام، مثل پزشک عمومی به پزشک متخصص است
✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجتالاسلام و المسلمین سید منذر حکیم، رئیس پژوهشکده الذریّۀالنبویّۀ با موضوع فقه نظام:
🔹کسی که به دنبال نظامسازی از فقه است تخصص بالاتری از فقیهی که تنها به فقه فردی میپردازد لازم دارد.
🔹متأسفانه منتقدین فقه نظام آثار شهید صدر را خوب و کامل نخواندهاند و اگر خواندهاند به جهت سخت بودن ادبیات ایشان عمق مطلب را به طور کامل متوجه نشدهاند.
🔹نظام شناسی باید از حالت تلاش فردی خارج شود و در متن برنامههای دروس خارج حوزه وارد شود. در مرحله سطح نیزباید مقدمات نظام شناسی و نظام سازی تدریس شود.
ادامه گفتگو👈 http://yon.ir/5LL80
🆔 https://eitaa.com/ijtihad