💢قم، بغداد، قاهره
✔️خاطرات مشترک حسن حنفی با عبدالجبار رفاعی:
✍️حسن حنفی در این یادداشت از سفر خود به قم و آشنایی با رفاعی میگوید و با دیدن نزدیکی بسیار دیدگاههای خود با اندیشه دوست شیعی خود، از این میگوید که چقدر دیوارهای کشیده شده میان اهل سنت و شیعه موهوم است و فاصله قم تا قاهره چقدر نزدیک است. حسن حنفی از چپ اسلامی و سرنوشت آن میگوید و از مجله ارزشمند «قضایا إسلامیه معاصره» رفاعی به نیکی تجلیل میکند، مجلهای که خود او نیز در آن حضوری پررنگ داشت، به ویژه با موضوع «علم الکلام الجدید» که در سالهای نخست، مجله شش شماره را بدان اختصاص داد.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/h58366
🆔 @ijtihad
💢طالبان از دریچه دیگر
🔻گفتگو با جلالالدین شینواری از علمای طالبان
✂️برشهایی از متن:
🔹کسانی که خود را دیوبندی میگویند آنها فکر سلفی را ندارند. کسی که فکر سلفی و اهل حدیثی را دارد فکر دیوبندی را ندارد. معتقد به تقلید و پیروی از تقلید هستند که مذهب حنفی است ولی سلفیها و اهل حدیث معتقد به تقلید نیستند؛ و اساس دین را هم فقط قرآن و حدیث میدانند.
🔸شاه عبدالعزیز که پسر شاه ولی الله محدث دهلوی است در کتاب خود به نام فتوای عزیزی نوشته حرمت موسیقی یک امر اتفاقی بین محدثین، مفسرین و فقهای کبار است. خصوصا موسیقیای که موجب احساسات شهوانی میشود و قوای شهوانی را تحریک میکند. خصوصا آواز زن را حرام مطلق میدانند. حتی کسی که موسیقی را حلال بداند میگویند کافر یقینی است و جای شکی در آن نیست؛ مثلا کسی که میگوید موسیقی روح رضای او هست مطلقا اگر بدانند با این عقیده خود کافر است.
🔹 فقه مخالفتی با تعلیم اناثیه و زن ندارد. نه فقه حنفی مخالفت دارد و نه دین اسلام و شریعت و نه اینها اینطور دلایل ارائه میکنند که شرعا حرمت دارد و ما بخاطر این این کار را کردیم. بلکه ما روی اصولی کار میکنیم که ان شاءالله همین نزدیکیها تعلیم آنها هم شروع میشود. اینها را عنوان میکنند منتظر میمانیم که چه میکنند. حرمت شرعی قائل نیستند. علتش نکات اجتماعی و مسائل تخلیطی و مشکلات اجتماعی است؛ مثلا خانمها را جدا میکنند و در مقاطعی میگویند ما انقدر استاد نداریم.
🖇مطالعه متن کامل: https://b2n.ir/x44209
🆔 @ijtihad
💢حقوق بینالملل یک امر ثانوی برای دولت اسلامی است/ اصل «نفی سبیل» حاکم بر تمامی قواعد و قراردادهای بینالمللی
✔️حجتالاسلام دکتر ابراهیم موسیزاده در گفتوگویی مطرح کرد:
🔹حقوق بینالملل یک امر ثانوی برای دولت اسلامی است و آرمان دولت اسلامی وجود حقوق بینالملل و روابط بینالملل نیست بلکه آرمان آن تحقق امت واحده است. حالا ممکن است این آرمان تا روز قیامت هم استمرار داشته باشد و یا تا زمان برقراری دولت علوی مهدوی هم استمرار داشته باشد؛ اما آرمان اصلی دولت اسلامی امت واحده است.
🔸یک اصلی در معاهدات بینالمللی وجود دارد که آن اصل نفی سبیل است. این اصل بر تمامی قواعد و قراردادهای بینالمللی حاکم است؛ مثل قاعدۀ وفای به عهد که لازم است در معاهدات بینالمللی رعایت شود.
🔹کشورهای سازمان همکاریهای اسلامی خیلی هم بهقول معروف اسلامیِ اسلامی نیستند؛ چون وقتی وضعیت حاکم بر کشورهای اسلامی را مشاهده میکنیم، میبینیم که آنگونه نیست که دغدغۀ خاصی نسبت به اسلام داشته باشند و لذا بیشتر یک اسلام شناسنامهای هستند.
🔸آرمان ما تحقق دولت اسلامی است؛ اما بر اساس واقعیت چارهای نداریم که در نظام بینالملل زندگی کنیم. حالا که مجبوریم در این نظام بینالملل زندگی کنیم، بهنظر من ظرفیتهای بسیار زیادی در حقوق بینالملل وجود دارد که میتوانیم از این ظرفیتها علیه نظام سلطه و کشورهای متخاصم، فعالانه استفاده کنیم
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/j98275
🆔 @ijtihad
4_5960543222408153299.zip
11.44M
📝دانلود متن کامل تقریر «یک دوره اصول فقه» استاد محمدتقی شهیدی به زبان فارسی و نگارش آقای فریمانهای
🆔 @ijtihad
اجتهاد
🔰بسته ویژه (1)/ بیانات آیتالله صافی گلپایگانی، بازتاب و واکنشها 🔻آیتالله صافی و دیگر مراجع به ر
🔰بسته ویژه (2)/ بیانات آیتالله صافی گلپایگانی، بازتاب و واکنشها
🔻دوگانهسازی بین مراجع و مقام معظم رهبری به ضرر کشور است/ ابوالقاسم علیدوست: https://b2n.ir/u32635
🔻انتقاد باید علمی و از سر تخصص باشد/ مهدی هادوی تهرانی: https://b2n.ir/w05618
🔻پروایِ شنیدن قول ناصح و پند ادیب/ محمدحسین ایراندوست: https://b2n.ir/b23973
🔻حکایت «یکی بر سر شاخ بن میبرید»/ علیاکبر رشاد: https://b2n.ir/x14910
🔻مراجع نگران وضع مردم هستند/ محمدجواد فاضل لنکرانی: https://b2n.ir/g58004
🔻هشداری به متولیان حوزه/ کاظم قاضیزاده: https://b2n.ir/f87997
🔻هتاکان از ساحت مرجعیت شیعه عذرخواهی کنند/ جواد مروی: https://b2n.ir/q92198
🔻واکنش آیات استادی، گرامی و سیدان درباره تعرض به ساحت مرجعیت: https://b2n.ir/q64245
🔻دستور دادستان برای رسیدگی به «اهانت به آیتالله صافی گلپایگانی»: https://b2n.ir/r39393
🔻نویسنده یادداشت: قدردان و دستبوس آیتالله صافی هستم: https://b2n.ir/b63985
🔻آیتالله صافی: از هیچ فرد و نهاد و جریانی، گله و شکایتی ندارم: https://b2n.ir/h60311
🆔 @ijtihad
اجتهاد
🔰بسته ویژه (2)/ بیانات آیتالله صافی گلپایگانی، بازتاب و واکنشها 🔻دوگانهسازی بین مراجع و مقام مع
💢تعرض به جایگاه مرجعیت موجب حرمت شکنی و خسارتهای جبران ناپذیری است
✔️آیتالله ناصر مکارم شیرازی با صدور بیانیهای نسبت به هتک حرمت به آیتالله صافی گلپایگانی و جایگاه مرجعیت واکنش نشان دادند که به این شرح است:
🔻بسم الله الرحمن الرحیم
اطلاع یافتیم که بخشی از سخنان حضرت آیت الله صافی گلپایگانی (دامت برکاته) در دیدار با یکی از مسئولان محترم نظام مورد انتقاد برخی افراد قرار گرفته، تا آنجا که به ساحت شامخ فقاهت و مرجعیت اهانت شد.
همگان بدانند مقام مرجعیت در اسلام از جایگاه ویژهای برخوردار است و تعرض به آن موجب حرمت شکنی است که خسارتهای جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.
امید است با جبران گذشته و بهانه ندادن به دست دشمنان برای ایجاد تفرقه در جامعه اسلامی، دیگر شاهد چنین رویدادهای تلخی نباشیم.
💠گفتنی است، روز گذشته آیتالله جوادی آملی با حضور در بیت آیتالله صافی گلپایگانی با ایشان دیدار و پیرامون پارهای از مسائل گفتگو کردند. آیتالله صافی گلپایگانی ضمن خوش آمد گویی و اظهار خرسندی از این دیدار به برخی از ویژگیهای حضرت آیتالله بروجردی (رحمة الله علیه) اشاره نمود و آیتالله جوادی نیز ضمن ابراز خشنودی از صحت و سلامت معظمله به ذکر خاطرهای از مرحوم آیتالله حاج رحیم ارباب پرداخت و تقید و تعهد ایشان نسبت به رعایت ادب و حرمت نهادن به ساحت مرجعیت و بزرگان را از اخلاق عالمانه وی دانست و یادآور شد: بایستی این سنت حفظ شده و همگان بدان متعهد باشند.
🆔 @ijtihad
💢خط فقاهتی شیعه و تقابل خط اعتدالی و خط غلو
✍️دکتر حسن انصاری
🔻تشیع امامی خط اعتدالی با وجود قبول جایگاه برتر امامان شیعه به عنوان واسطه لطف الهی و دارای عصمت با هرگونه ارتقای امام در جایگاه خداوندی و “تفویض” مخالف بوده است. در جریان اعتدالی تشیع امامی، شریعت و ظواهر متن مقدس مرجعیت دارند. در این دیدگاه امام معصوم برای تفسیر شریعت و تضمین حفظ آن وجودش ضروری است و “لطف” قلمداد میشود. فقیه در مقام فهم اجتهادی شریعت و در غیبت امام به تبع مرجعیت پیدا میکند. فقیه بدین معنا در زمان غیبت جانشین امام است. نظریه ولایت فقیه در واقع نظریه جانشینی (نیابت) امام است در زمان غیبت. در مقابل در دیدگاههای باطنی، تأویلی و یا صوفیانه “شیخ” و یا قطب و یا “باب/حجت” جای “امام” را میگیرد.
در دیدگاههای افراطی این جریانها شریعت جای خود را به طریقت و یا تأویل میدهد. در برخی از این جریانات تأویلی و باطنی، شریعت تنها ضرورت دوران “ستر” است و بعد از آن نوبت به دوران “کشف” حقیقت و “ظهور قیامت” میرسد. خط اعتدالی تشیع در طول تاریخ با این نوع تفاسیر که شریعت را به حاشیه میراندند و یا بر نسخ آن حکم میدادند مخالف بوده و جوهره دیانت را در تعبد به شریعت و ظاهر متن مقدس در عین اعتقاد به ضرورت اجتهاد و تفسیر میدانسته است.
👈 مطالعه متن کامل: https://b2n.ir/h19629
🆔 @ijtihad
💢قلمرو، موضوع، ماهیت و روششناسی فقه تربیت
✔️حجتالاسلام سیدنقی موسوی:
🔹فقه تربیتی ماهیتاً مولود میان رشتگی در تعامل بین فقه پژوهی و تربیت پژوهی است. این فقه شعبهای از دانش فقه و تلاشی فقیهانه و مجتهدانه با تمرکز بر موضوعات تربیتی است.
🔸رابطه فقه تربیتی و تربیت اسلامی کل و جزء است، یعنی تربیت اسلامی کل و فقه تربیتی جزء است. فقه تربیتی در کنار دیگر عرصهها میتواند پازل تربیت اسلامی را برای استکشاف نظام تربیت اسلام پر کند.
🔹ظرفیت فقه تربیتی برای تقنین و سیاستگذاری تربیتی است. البته اگر ما بتوانیم فقه از نگاه فردی را خارج کنیم و نگاه تمدنی به آن بدهیم، آن وقت نگاه کلان و سیاستگذاری میتواند ورود کند.
🔸فقه تربیتی هیچگاه نمیخواهد و نمیتواند جایگاه علوم تربیتی را بگیرد، علوم تربیتی باید به تحقیقاتش ادامه بدهد. تجربه بشری و عقل بشری، به میزان خودش معتبر است. فقه تربیتی در موضوع شناسیها نیازمند کارشناسیهاست و دست نیاز به روانشناسی تربیتی دراز میکند.
🔹فقه تربیتی همزاد «علم تربیت»، «فلسفه تربیت»، «حقوق تربیت» و «اخلاق تربیت» است و جای آنها را تنگ نمیکند. اتفاقاً رشد فقه تربیتی به رشد این عرصهها کمک میکند.
👈 متن کامل: https://b2n.ir/b08404
🆔 @ijtihad
💢بررسی نظریههای مطرح شده در مسئله خمس از نظر امامیه
✔️از ابتدای غیبت کبری تاکنون چهار نوع نگرش نسبت به مسئله خمس، مطرح شده است که عبارتند از: «نیمی از خمس ملک شخصی امام و نیم دیگر آن ملک شخصی سادات است»، «همه خمس ملک شخصی امام است»، «همه خمس ملک مقام ولایت امام است» و «نیمی از خمس ملک ولایت امام و نیم دیگر آن ملک عناوین سادات است».
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/u08412
🆔 @ijtihad
💫فاضل لنکرانی: کشف ضوابط جدید در فقه با جدیت دنبال شود
💫علیدوست: پرداختن به فقه مضاف ضرورتی پر آسیب است
✔️استاد علیدوست: زمانی عالمی که جامع معقول و منقول بود و در تمام ابواب فقهی نظر داشت، حسن محسوب میشد، اما امروز دیگر این مسأله مدح و تعریف نمیباشد. لذا باید مسائل فقه مضاف بر اساس و مبنای علوم حوزوی شکل گیرد، فردی که میخواهد در فقه مضاف پژوهش کند، ابتدا باید در علوم اصول و کلیات ابواب فقهی صاحب نظر باشد.
🔻پرداختن به فقه مضاف را یک ضرورت پر آسیب است؛ نباید در شاخه بندیهای فقههای مضاف، به اضافات تصنعی بپردازیم، بلکه باید این تقسیمات بر اساس مبنا و مسائل کلان فقهی شکل گیرد. باید در زمینه فقههای مضاف موضوعی شناسی و مصداق شناسی دقیق صورت گیرد.
✔️استاد فاضل لنکرانی: باید ضابطهای برای گرایشها وضع کنیم که این قضیه موهون نشود. کشف ضوابط جدید در فقه بسیار مهم است که باید با جدیت دنبال شود و در این مجموعههای قوی آموزشی و پژوهشی همانند مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) استاد و طلبه باید به دنبال کشف معیارهای مطرح نشده در فقه باشند و این کاری دشوار و زمان بر است که همت بالایی میخواهد.
👈 گزارش نشست: https://b2n.ir/a81096
🆔 @ijtihad
🔺تقریرات درس خارج فقه «سیدحسن خمینی» منتشر شد
📚کتاب «بررسی حکم شرعی دشنام و بهتان» تقریرات درس خارج فقه حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، به قلم رشید داودی از سوی چاپ و نشر عروج منتشر شد.
👈معرفی اثر: https://b2n.ir/u78747
🆔 @ijtihad
🔺نقد و رونمایی کتاب «تضعیف راویان»
✔️بازخوانی مبانی و معیارهای عالمان رجالی در پنج قرن نخست هجری
🎙ارائه: حجتالاسلام دکتر مهدی غلامعلی
👥ناقدان
🔸حجتالاسلام دکتر علی راد
🔸حجتالاسلام دکتر اکبرموسوی تنیانی
🗓 زمان: شنبه، ۱۵ آبانماه ۱۴۰۰، ساعت: ۱۰:۳۰
🔗 لینکهای ورود به جلسه
🌐 webinar.aqr.ir/qom
🌐 instagram.com/qomislamic
🌐aparat.com/qomislamic/live
🆔 @ijtihad