eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
744 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مرکزیت دروس حوزه علمیه خراسان باید در حرم مطهر امام رضا(ع) باشد 🔺نباید اجازه داد در اطراف حرم ساختمان‌‌های مرتفع احداث شود ✔️آیت‌الله سبحانی: 🔹در گذشته به واسطه مدارسی که در حرم مطهر حضرت رضا علیه‌السلام فعال بود، این آستان مقدس محل برگزاری بسیاری از درس‌ها و مرکز آمد و شد طلاب بود. حتی شب‌‌ها در مسجد گوهر شاد درس خارج برپا‌‌ می‌شد. ولی پس از آن دوران، به دلایل مختلف شرایط ایجاب کرد که این مدارس به گونه‌ای دیگر باشد ولی باید تلاش کرد به همان حالت قبلی بازگردد. 🔸این که مدارس علمیه در نقاط دیگر باشد، منافاتی با مرکزیت دروس حوزه در حرم مطهر ندارد، بنابراین باید جلوه حوزه و مدارس علمیه و طلاب اطراف حرم باشد، حتی نباید اجازه داد در اطراف حرم ساختمان‌‌های مرتفع احداث شود. 🔹در سال‌‌های حدود ۱۳۳۰ یک ماه رمضان را در مدرسه میرزا جعفر بودم و در مدرسه پریزاد و دیگر مدارس حرم رفت و آمد‌‌ می‌کردم. آن موقع به این دلیل که مرکزیت حوزه در حرم مطهر بود، طلبه‌‌ها را دراغلب اوقات در مسجد گوهر شاد‌‌ می‌دیدیم. اکنون در قم هم این مسئله به دلیل اشتباهاتی که صورت گرفته، کم رنگ شده است... 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=71587 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آنچه در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه با مراجع و علمای عراق گذشت ✔️استاد علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و هیأت همراه در سفر یک هفته‌ای به کشور عراق با حضور در بیوت مراجع معظم با حضرات آیات سیستانی، فیاض، بشیر نجفی و برخی شخصیت‌های علمی چون شیخ باقر ایروانی، شیخ محمد سند، شیخ حسن جواهری، سید علی سبزواری، سید منیر خباز و سید محمدرضا سیستانی دیدار و نسبت به مسائل مرتبط با حوزه‌های علمیه نجف و قم گفتگو و تبادل‌نظر نمودند. 🔺«دیدار و گفتگو با اساتید طراز اول حوزه علمیه نجف»، «دیدار و گفتگو با برخی از اساتید و طلاب ایرانی مقیم نجف»، «دیدار و گفتگو و امضای تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه‌های علمیه ایران و آستان مقدس حسینی»، «دیدار و گفتگو با سید عیسی الخرسان، تولیت عتبه مقدّسه علویه»، ««دیدار و گفتگو با سید عمار حکیم و جمعی از اساتید و فضلای بغداد»، «دیدار و گفتگو با تجمع علمای ولایی عراق»، «دیدار و گفتگو با شیخ همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق»، «دیدار و گفتگو با شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق»، «سخنرانی در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی در نجف اشرف»، «بازدید از نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در عراق»، «حضور در مراسم بزرگداشت آیت‌‌الله سیّد کاظم حائری در نجف» و «ملاقات با محمد شیاع سودانی، نخست‌وزیر کشور عراق» از دیگر برنامه‌های مدیر حوزه‌های علمیه در این سفر بود. 👈 گزارش تفصیلی + تصاویر را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71595 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه ششم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 23خردادماه.mp3
14.93M
🎧 صوت جلسه ششم دروس آیت‌الله سبحانی 🔖 با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر از نظر قرآن و سنت» 🗓 ۲۳ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فقه۲۳خرداد ۰۲.mp3
21.03M
🎧 صوت جلسه سوم درس خارج فقه «بررسی فقهی پول و تورم» 🎙ارائه: استاد حاج شیخ عبدالله احمدی شاهرودی (استاد دروس خارج حوزه علمیه قم) 📅 مشهد، مدرسه آیت‌الله خویی، سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴٠۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💠 بیان عیب کالا هنگام فروش 🔸سؤال: آیا فروشنده هنگام فروش کالا باید عیب آن را بگوید؟ 🔹جواب: اگر قصد فریب نداشته باشد، گفتن عیب واجب نیست ولی نباید عیب آن را مخفی کند یا اگر از او سؤال شد، دروغ بگوید. البته اگر خریدار پس از خرید بفهمد که کالا معیوب است، می‌تواند معامله را فسخ کند یا تفاوت قیمت را از فروشنده بگیرد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از نظام فکری امام خمینی تا مکتب معرفتی انقلاب اسلامی ✍️ سید مهدی موسوی مقصود این نوشته از "نظام فکری" عناصر بنیادین معرفتی و محکمات فکری است که نقش معنابخشی، نظم‌دهی و جهت‌دهی به سایر عناصر و اجزای یک مجموعه‌ی معرفتی دارد. نظام فکری در این تلقی، غیر از "منظومه‌ی فکری" است که به مجموعه عناصر معرفتی به هم‌پیوسته و مرتبط اطلاق می‌شود. در واقع "نظام فکری" هسته‌ی سخت و اصول بنیادین در منظومه فکری است که به آن روح، معنا، نظم و جهت می‌دهد. مقصود از "مکتب معرفتی" نظم معرفتی و دستگاه منسجم، هماهنگ و به هم‌پیوسته‌ای است که افق‌های جدیدی را در تبیین پدیده‌ها و توصیف لایه‌های عمیق‌تر واقعیت می‌گشاید و به طرح و برنامه‌ی زندگی می‌انجامد که امکان آن در دستگاه‌های دیگر وجود ندارد. امام خمینی به لحاظ فقهی در ادامه "مکتب اصولی" و "مدرسه فقهی قم" قرار دارد و در ادامه آیت‌الله حائری و آیت‌الله بروجردی به تقویت و تعمیق این مدرسه‌ی فقهی پرداختند و نوآوری‌های بسیاری هم دارند... آنچه امام خمینی را از دیگران متمایز می‌کند آن "نظام فکری" ایشان است که از جامعیت ویژه‌ای برخوردار است که در نهایت به تولید مکتب فکری انقلاب اسلامی در عرصه‌ی اسلام‌شناسی و طرح کلی و جامع زندگی انسان در عصر تجدد و حجاب حقیقت منجر شده است و موجب آغاز تاریخی نوین برای بشریت عصیان‌زده شده است. 👈 ویژگی‌‌های نظام فکری امام خمینی: http://ijtihadnet.ir/?p=71591 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
12.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 سخنان کمتر شنیده شده آیت‌الله طالقانی و شهید بهشتی در مورد حجاب و عفاف 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سفری با برنامه اما کمرنگ ✔️مباحثات به بهانه سفر استاد اعرافی به عراق نوشت: برای نخستین بار بود که یک مقام حوزوی به ظرفیت طلاب و فضلای ایرانی مقیم حوزه علمیه نجف توجه کرده ‌است و برنامه مستقلی برای تجمع و دیدار و شنیدن مسائل و مشکلات و نظرات آنان داشته ‌است. پس از اتمام برنامه‌های استاد اعرافی باید گفت این سفر یکی از مهمترین اقدامات عملی انجام شده در راستای تعامل حوزه علمیه قم و نجف است، امری که در اغلب موارد قربانی نگاه‌های افراطی یا تفریطی بوده‌است. طبیعتا این دیدارها طبق سنت حوزویان «بازدیدهائی» هم خواهد داشت و این رفت‌وآمدها برای حوزه‌های علمیه قم و نجف بسیار سودمند است. به نظر می‌رسد گروه همراه استاد اعرافی به نمایندگی از «مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه» بودند و برای اینکه این گروه نماینده واقعی «حوزه علمیه قم» باشد لازم بود چند تن از اساتید معتبر قم که در حوزه علمیه نجف هم شناخته شده و مورد احترام هستند، حضور می‌یافتند. از سوی دیگربرنامه‌ی بسیار پربار انجام شده متاسفانه با ضعف شدید اطلاع‌رسانی مواجه بود. اخبار منتشره بسیار کلی و کلیشه‌ای بود و پیام القاء شده به مخاطب همان قالب دیدارهای تشریفاتی و دیپلماتیک است. برای نمونه یکی از امور پیگیری شده در این سفر و دیدارها با شخصیت‌های حوزه علمیه نجف پیگیری حل مشکلات طلاب ایرانی از جمله مسکن بود که متاسفانه در هیچ کدام از اخبار منعکس نشده است. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=71646 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
تأملی در رابطه دین و آزادی.pdf
1.31M
📄 جزوه «تأملی در رابطه دین و آزادی»؛ پژوهشی مستدل و فقهی ❗️پاسخ به برخی شبهاتی که پیرامون آزادی در دین مطرح می‌شود: ۱. آیا الزامات حکومت نسبت به امور دینی، سلب حق آزادی مردم و ظلم به آنهاست؟ ۲. آیا الزامات حکومتی با کرامت و ارزش انسان منافات دارد؟ ۳. آیا آیات قرآن، نافی الزامات حکومتی در امور دینی هستند؟ 🌐 تنبیه الأمة 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢صرف وجود منفعت و لو اعتباری و خیالی در تصحیح معنی مالیت مؤثر است/ نیازی به امضای شارع یا عدم ردع او برای تحقق عنوان مالیت نیست ✔️ حجت‌الاسلام محمد فائزی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: صرف وجود منفعت و لو اعتباری و خیالی در تصحیح معنی مالیت موثر است و نیازی به امضای شارع یا عدم ردع او برای تحقق عنوان مالیت نیست، لذا در فضای مجازی اگر امری به خاطر کثرت وجودش رغبتی به آن نباشد یا منفعتی برای کسی نداشته، مالیت در آن وجود ندارد. 👈 بررسی مالیت در فضای مجازی: http://ijtihadnet.ir/?p=71659 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه هفتم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 24.mp3
14.54M
🎧 صوت جلسه هفتم دروس آیت‌الله سبحانی 🔖 با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر از نظر قرآن و سنت» 🗓 ۲۴ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه هشتم امر به معروف و نهي از منکر و نقش زمان و مکان در اجتهاد استاد سبحاني 25.mp3
16.21M
🎧 صوت جلسه هشتم دروس آیت‌الله سبحانی 🔖 با موضوع «تاثیر زمان و مکان در استنباط حکم» 🗓 ۲۵ خردادماه، مشهد مقدس، مدرسه علمیه عالی نواب 🆔 https://eitaa.com/ijtihad