13.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ ا دوگانه مصلحت اکثریت و تمایلات اکثریت
👤حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار: حاکم مطلوب است عقول امت را در جهت مصالحشان رشد دهد و این رشد یک طرفه نیز نیست و امت نیز در تحقق رشد خود باید تلاش کند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢احکام غیرعبادی باید در جهت بهینه شدن زندگی بشر تعیین و تفسیر شود/ احکام جزائی طریقیت برای رفع فساد
💢این چه مقاصد شریعت است که با سیره شارع هم تناسب ندارد!
✍️پیام وارده/ طباطبائی: این نوع استدلال در صحت و بطلان نیاز به ضابطه دارد، چطور وقتی اسباب عقد باقی است آن را باطل میدانید؟!
شاید عوارض عقد موجب تحریم شود که آن هم باید به طور موردی ثابت شود اما صحت و بطلان باید با موضوع آن سنجیده شود نه عوارض خارجی.
این چه مقاصد شریعت است که با سیره شارع هم تناسب ندارد؟
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه و آغاز نواندیشی دینی
✍️دکتر حسن انصاری
🔹اینکه فقیهان ما به فقه اعتنایی بیشتر از کلام و تفسیر و فلسفه و تفسیر داشتهاند گرچه در کلیت آن دست کم در سدههای اخیر درست است اما این ربطی به این نکته مهم ندارد که فقه سهمی محوری نه تنها در ساخت تمدن اسلامی و بل در شکل دادن منظومه دینی اسلامی دارد. سبب آن هم اهمیت محوری شریعت است در اسلام و اینکه اسلام دین سنت و اجماع و سیره مسلمین و شریعت به عنوان شیوه زندگی است و از آغاز با رفتار فردی و اجتماعی مؤمنان و زیست مؤمنانه در جامعه دینی پیوند خورده بوده است. بنابراین این فقیهان نبودهاند که فقه را محوریت دادند بل این محوریت فقه بوده است که فقیهان را بر کرسی ریاست دینی نشان داده و به آنان دستی برتر داده است
🔸معتقدم هر نواندیشی در دین در اسلام باید از فقه آغاز شود و در چارچوب فقه شکل بگیرد. برای چنان اجتهادی علاوه بر اجتهاد درون فقهی که همواره از لحاظ ظرفیتهای درون فقهی آفاق تازهای را میتواند درنوردد اجتهاد در اصول و کلام ضروری است اما این اجتهاد نمیتواند بیگانه با فقه باشد. فقیه در مقام متخصص در امر فقاهت میتواند این اجتهاد را از اصول و از همانجا که شافعی آغاز کرد از نو آغاز کند، اما به پرسشهای قدیمی پاسخهای جدید دهد و ظرفیتهای تازه را از نو بررسی کند.
🔹بسیاری از نواندیشان دینی بی آنکه به پرسشهای مختلف فقیهان و اصولیان توجه کنند تنها پاسخهای آنان را میبینند در حالی که بسیاری از آنچه فقیهان در مقام پاسخ ارائه کردهاند با عنایت به پرسشهای متفاوت و ظرفیتهای گوناگون بوده است. نگاهی به ادبیات اصولی به خوبی گواه این است که بسیاری از مشکلات نظری که نواندیشان دینی در ارتباط با مبانی نظری و اصولی فقه مطرح میکنند قبلا مورد توجه فقیهان بوده گرچه آنان از میان پاسخهای محتمل یک پاسخ را که با مبانی کلامی خود سازگارتر میدیدهاند انتخاب کرده اند. بنابراین همان فقیهان میتوانند از نو اجتهاد در اصول را از همان سرچشمهها آغاز کنند و پاسخهای تازهای را جویا شوند.
🔸چنین اجتهاداتی نو در اصول و فروع که فقیهان با پایگاه مرجعیتی دینیشان سامان میدهند طبعا تأثیرش به دلیل جایگاه فقهی و مرجعیت سنتی آنان نه تنها تأثیرش عمیقتر است بلکه به دلیل آنچه در این نوشته بیان شد به دلیل تاریخی برخلاف نواندیشان دینی در تداوم سنت و نه در گسست از آن تعبیر و تفسیر میشود.
👈 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=32367
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باید نگاه نظامواره به فقه داشته باشیم/ با نظریه اخباریون که باید اخبار را به دست مردم داد، موافقم!
✔️حجتالاسلام والمسلمین حمید مغربی در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹مهمترین محور برای کارآمدی فقه، پاسخگویی آن به سوالات و نیازهای جامعه است، چراکه دستورات فقهی نهایتاً باید تبدیل به قانون شوند تا برای جامعه، مفید بوده و زندگی را برای مردم آسان کنند. همچنین فقه باید بتواند از پاسخهایی که میدهد، دفاع عقلانی نیز بکند... باید نگاه نظامواره به فقه داشته باشیم و چنان تصمیم بگیریم که گویی مخاطب ما تمام مردم جهاناند و همه جهان میخواهند آن را اجرا کنند.
🔸با توجه به اینکه یکی از منابع فقه، عقل است؛ اساسا فقه باید بتواند از آن عقل حمایت کند. البته ممکن است عبادات را استثنا کنیم؛ اما در معاملات و سایر نیازهای امروز، فقه باید توان اقناع عقلانی جامعه را داشته باشد و موافق با سیره عقلا باشد. من تقریبا 34 قاعده فقهی برای کسب وکار و تجارت، استخراج کردهام. در همه این موارد، یکی از ادلهاش سیره عقلا و حکم عقل است.
🔹معتقدم باید از تربیت مقلدانه مردم دست برداریم و با این نظریه اخباریون موافقم که میگفتند: چرا باید فقها نظر بدهند؟ بلکه اخبار را دست مردم بدهند و خودشان بر اساس آن عمل کنند.
🔸باید با نگاه اجتهادی، گوهر و اهداف آیات و روایات را به دست آوریم؛ چراکه ممکن است شیوه اجرای روایتی در زمان خودش، درست و مناسب بوده باشد؛ اما امروزه نیاز باشد که آن را با توجه به اقتضائات زمان اجرا کرد...
👈 متن این گفتگو را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71847
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
8.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سخنان شنیدنی امام خمینی (ره) درباره حضرت امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بیانات آیتالله صافی گلپایگانی (ره) در اهمیت واقعه غدیر، در جمع مبلغین دهه ولایت
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺مدرسه تخصصی فقه امام خمینی(ره) در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ و در راستای آموزش و تعلیم مبانی عالی فقه و اصول با رویکرد به مبانی فقهی و اصولی امام خمینی دانشجو میپذیرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 تبیینی نو از حجاب؛ پاسخی به چالشهای جدید فکری- فرهنگی در مسأله حجاب
👥اساتید:دکتر ابراهیم فیاض؛ هیئت علمی دانشگاه تهران و دکتر سجاد مهدیزاده؛ هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)
🗓 زمان: چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ساعت: ۱۶:۰۰
🏢 مکان: تهران، میدان شهید طهرانی مقدم(کاج)، بلوار سرو شرقی، روبهروی خیابان علامه شمالی، پلاک ۵۳، طبقه سوم، اندیشکده رهیافت
☎️جهت هماهنگی حضور در نشست، مشخصات خود را به شماره 09148530794 ارسال فرمایید.
⚠️برای شرکتکنندگان مجازی، لینک جلسه پس از ثبت نام ارسال خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «مداخله دولت در مسئله حجاب»
🎙با حضور اساتید: علی محمدی جورکویه و غلامرضا پیوندی
📆 زمان: چهارشنبه ۱۴ تیرماه۱۴۰۲، ساعت ۱۰
🏢 مکان قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔗 حضور مجازی از طریق: skyroom.online/ch/iict/nezamha
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌿فقه محیطزیست و منابع طبیعی، ابعاد و سرفصلها
✔️فقههای معاصر، بهمقتضای نوپدید بودنشان، با ابهامات زیادی مواجه هستند. یکی از مهمترین و ابتداییترین این ابهامات، چیستی، ابعاد و شبکه مسائل آن است، امری که تقریباً در غالب فقههای نوپدید مورد غفلت قرار گرفته و لذا کمتر باب فقهی معاصر را میتوان یافت که چیستی، ابعاد و شبکه مسائل آن به صورت دقیق روشن شده باشد.
دکتر خدیجه افشین، فقهپژوه و استاد دانشگاه زاهدان که مدتی است به طور تخصصی، به مسائل فقه محیطزیست و منابع طبیعی میپردازد، در این یادداشت اختصاصی برای «اجتهاد«، سعی دارد تا فقه محیطزیست، ابعاد و سرفصلهای آن را بیان کند.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71858
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مباحث کیفی فقه را تا حد مقدور، به کمی تبدیل کنیم
✔️حجتالاسلام والمسلمین علی فاضلی هیدجی در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹ما یک سری نمونههای جزئی داریم که فقها امور کیفی را به امور کمی تبدیل کردهاند. مثلاً در بحث مسافرت، دائمالسفر بودن یک بحث کیفی است؛ اما برخی از فقها به بحث کمی تبدیل کردهاند. مثلاً اگر سه روز در هفته مسافر باشد، دائمالسفر است و ... . یا مثلاً در بحث الکل اگر از یک درصد خاصی بالاتر رود مسکر و حرام خواهد بود.
🔸در بحث محیطزیست هم همینطور است که تا زمانی که استانداردهای فقه به ما اجازه میدهد، باید بحثهای کیفی به کمی تبدیل شود. البته در مواردی هم که این تبدیل ممکن نیست، این تطبیقات به کارشناسان واگذار میشود. این یک نقطهضعف در فقه نیست؛ بلکه چارچوب فقه است که با روش استنباطی خودش نمیتواند کیف را به کمیت تبدیل کند؛ بلکه باید آن را به کارشناسان واگذار نماید.
🔹اگر در ابتدا بخواهیم فقه محیطزیست را به شکل رسالهها و مقالههای در حد کارشناسی فقه و اصول یا سطح دو و سه حوزههای علمیه شروع کنیم در همان اول راه، مسئله را از بین بردهایم؛ یعنی نمیشود شروع یک باب فقهی با مقالات سطح پایین شروع شود که برای تمرین پژوهش نوشته میشود و به شکل تخصصی نیستند. باید لجنه ای تشکیل شود و مسائل محیطزیست باببندی و فصلبندی بشود.
👈 عناصر رقابتی فقه محیطزیست برای حضور در عرصه بینالملل: http://ijtihadnet.ir/?p=71854
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جایگاه اخلاق در شریعت از منظر علامه طباطبایی
🔺علت انحطاط مسلمین اکتفا به جسد احکام شرعی است
✔️استاد احمد مبلغی:
.
🔹اگر ما فلسفه شریعت نداشته باشیم حتما مسیر استنباط به سمت نامطلوب پیش خواهد رفت، لذا وجود فلسفه شریعت در کنار فقهالشریعه کار لازم و بسیار مهمی است. علامه نامی از فلسفه شریعت نمیبرد ولی نگاه فلسفی او در المیزان مورد توجه بنده با این تعبیر قرار گرفته است. علامه چند ویژگی را برای اخلاق از حیث جایگاه در درون شریعت بیان کرده است.
🔸اولین ویژگی اخلاق به عنوان جزئی از شریعت، آمیختگی ثبوتی اخلاق و احکامی است که نام آن را احکام فقهی مینامیم، هماهنگی جداییناپذیر بین این دو در شریعت وجود دارد که نمیتوان آنها را جدا کرد.
🔹علامه معتقد است جمیع احکام آبشخوری به نام توحید دارد و توحید در احکام اولیه و قوانین فقهی و اجتماعی و اخلاقی محوریت دارد؛ احکام عملی و اخلاقی براساس نظم الهی به صورت ثبوتی آمیخته و در هم تنیده هستند. همچنین از جهت اثباتی هم که مربوط به فقیه است در هم تنیدگی دارند یعنی فقیه باید بتواند هماهنگی بین احکام اخلاق را در شریعت بیابد و این کار فلسفه فقه است. فقیه باید اندیشهای به کار بگیرد که این دو را از هم جدا نکند.
🔸علامه طباطبایی تاکید دارد که مسلمین اگر دچار انحطاط و سقوط شدهاند، به خاطر اکتفاکردن به اجساد احکام و شرعی و اعراض از روح آن است و جسد بدون روح خاصیتی ندارد و در این صورت ما طبق مسیر تعریفشده قرآن پیش نرفتهایم.
👈ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=71862
🆔 https://eitaa.com/ijtihad