eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
732 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
اجتهاد
💢نقدی بر یک نظر در باب حضور بانوان در اجتماع ✔️آیت‌الله شبیری زنجانی: 🔹مرحوم آقای مطهری درباره چگو
♨️دیدگاه وارده 🔻اشکال آیت‌الله زنجانی نسبت به مطلب شهید مطهری جنبه تاریخی دارد و اینکه ایشان ام فروه که دختر امام صادق علیه‌السلام هستند را با مادر حضرت خلط کردند، اما در اصل ادعای ایشان که حضور بانوان در اجتماع باشه نقضی وارد نکردند. چرا که در هر صورت امام صادق (ع) دو نفر از بانوان منزل رو برای اداء حقوق می فرستادند، و اینکه آن دو نفر مادر و همسر حضرت باشد یا دختر و همسر ایشان فرقی در این ادعا ندارد. لذا تیتری که برای این مطلب انتخاب شده (نقدی بر یک نظر در باب حضور بانوان در اجتماع) مناسب به نظر نمی‌رشد. ♨️دیدگاه وارده 🔻احتمالا مرحوم شهید مطهری از شرحی که مرحوم مجلسی در ذیل این آیه آورده، گرفته است: (اینجا) و نیز احتمال هست که از این دو منبع گرفته شده باشد: (اینجا) و (اینجا) وسائل الشيعة، ج۳، ص: ۲۳۹، ح۳۵۱۰ «مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ الْكَاهِلِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع إِنَّ امْرَأَتِي وَ امْرَأَةَ ابْنِ مَارِدٍ تَخْرُجَانِ فِي الْمَأْتَمِ فَأَنْهَاهُمَا فَتَقُولُ لِيَ امْرَأَتِي- إِنْ كَانَ حَرَاماً فَانْهَنَا عَنْهُ حَتَّى نَتْرُكَهُ- وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ حَرَاماً فَلِأَيِّ شَيْءٍ تَمْنَعُنَاهُ- فَإِذَا مَاتَ لَنَا مَيِّتٌ لَمْ يَجِئْنَا أَحَدٌ- قَالَ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع عَنِ الْحُقُوقِ تَسْأَلُنِي- كَانَ أَبِي ع يَبْعَثُ أُمِّي وَ أُمَّ فَرْوَةَ- تَقْضِيَانِ حُقُوقَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
13.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ببینید| این اسمش حجاب اجباری نیست! 🎙استاد محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
7.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید |زندگانی آیت‌الله میرزاجواد تبریزی (ره) به روایت شیخ جعفر تبریزی 🗓 ۲۸ شوال سالروز رحلت مرحوم آیت‌الله میرزا جواد تبریزی رحمة‌‌الله‌علیه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مقاصدی‌ها انضباطی در بیان مقاصد ندارند/ مخرب‌ترین اثر نظریه مقاصد، حذف قرآن و سنت در‌ استنباط احكام است!/ خطابات قانونی با مقاصد اصلاً‌ قابل جمع نیست ✔️استاد فاضل لنکرانی: 🔹قدمای اهل سنت مقاصد را در پنج چیز قرار دادند اما معاصرین از اهل سنت آن را توسعه داده می‌گویند منحصر به آن پنج مقصد نیست مثلاً آزادی انسان یا کرامت انسان و نیز عدالت هم جزء مقاصد شریعت است، این موارد را اضافه به مقاصد الشریعه نموده‌اند. یکی از مشکلات مقاصدی‌ها این است که انضباطی در بیان مقاصد ندارند و مشخص نیست، تعداد این مقاصد چند‌تاست، محدودند یا نامحدود؟ هر چه زمان می‌گذرد به تعداد آن اضافه می‌کنند. 🔸اجمال مقاصد الشریعه: دین یک مقاصد عامه دارد، نماز، روزه، حج، زکات هم هر کدام مقاصد جزئی دارند. نه فقط عبادات، بلكه همه احكام در‌ نکاح، معاملات و جزائیات دارای مقاصد جزئی هستند و تمام این مقاصد جزئی محکوم آن مقصد کلی است، هر جا با آن مقصد کلی تطابق داشت اخذ می‌شود و هر جا با آن مقصد کلی تعارض داشت كنار گذاشته شده و آن مقصد کلی مقدم می‌شود. 🔹این نظریه آثار مخرب فراوانی در پی خواهد داشت كه مخرب‌ترین آنها حذف قرآن و سنت در‌ استنباط احكام است. این نتیجه نه در آینده، بلكه هم‌اكنون ظهور یافته و اهل سنت گرفتار آن شده‌اند. 🔸به هیچ وجه نمی‌توان گفت امام (ره) جزء مقاصدی‌هاست. برای کسی كه روح نظریه خطابات قانونیه را فهمیده باشد و مقاصد را هم درست فهمیده باشد، كاملاً واضح است که این دو اصلاً‌ قابل جمع نیستند. 👈 نسبت خطابات قانونیه با فقه المقاصد و المصلحة: http://ijtihadnet.ir/?p=75357 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دو رویکرد اصلی در روش‌شناسی اجتهاد ✔️ حجت‌الاسلام مجید مبینی، مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد؛ روشنا 🔹در رویکرد نخست، روش‌شناسی اجتهاد به معنای شناخت مکاتب فقهی است. برخی از فقیهان معاصر، دو مکتب اصلی تطبیق قواعد و تجمیع ظنون را به مثابه دو مکتب کلان مطرح کرده‌اند که در ذیل هر یک، فقیهان صاحب ابتکار متعددی قرار دارند. تجمیع انتقادی ابتکارات فقیهان برجسته در هر مکتب می‌تواند به رشد منهج فقهی بیانجامد. 🔹در رویکرد دوم، روش‌شناسی اجتهاد به معنای شناخت فرایند کلان و خرده‌فرایندهای اجتهاد متعارف است. در این معنا که متناسب طلاب سطوح عالی و ابتدای درس خارج است، گام‌های کلی و جزئی استنباط فقهی بیان و بر مسائل فقهی تطبیق داده می‌شود (در سطوح فقه فردی غیرمستحدثه، فقه فردی مستحدثه، فقه نظام‌های اجتماعی) 🔹روش‌شناسی اجتهاد در هر دو معنا با اصول فقه متفاوت است، هر چند که در معنای دوم، با تبویب اصولی برخی فقیهان همانند شهید صدر گاه همپوشانی‌هایی دیده می‌شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست تخصصی «مولفه‌های مفهوم فقهی کفر» 🎙ارائه:سرکار خانم طاهره حیاتی، استاد حوزه و دانشگاه 🗓زمان: چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ 🏛مکان: قم، موسسه دین و تمدن 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
روش‌شناسی فقه رسانه.pdf
7.23M
📝 مقاله الگوی استنباط در فقه رسانه ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین علی نهاوندی (مدرس خارج فقه رسانه) ✂️ ادعای محوری این مقاله آن است که در روش اجتهادی و کشف استنباطی فقه رایج با فقه‌های تخصصی مانند فقه‌رسانه تفاوت‌هایی وجود دارد که در تشخیص موضوع و استنباط حکم اثر می‌گذارد. نوشتار پیش‌رو به این نتیجه رسیده است که چهارچوبی نو در راستای روش‌شناسی فقه‌ رسانه، موجود می‌باشد؛ به‌طوری‌که با توجه به ادله و شرایط آن، اگر فقیهی با روش‌های کلی استنباطی فقه رایج بدان بنگرد، کشف، استنباط و حکم خاصی صادر می‌کند و اگر با روش‌ فقه تخصصی و مضاف بدان بنگرد، کشف و استنباط دیگری خواهد داشت. برای رسیدن به این هدف، پس از مفهوم‌شناسی، روش‌شناسی فقه سنتی و مضاف بیان می‌شود و در انتها تفاوت موضوعات نوپدید با موضوعات فقه رایج بیان می‌شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔همایش «همراه با کلینی و کافی» در مشهد ✔️مؤسسه علمی پژوهشی کلامنا با مشارکت مدیریت اساتید و نخبگان حوزه علمیه خراسان، در راستای ترویج معارف اعتقادی شیعه، به مناسبت فرا رسیدن نوزدهم اردیبهشت ماه سالروز بزرگداشت شیخ کلینی(ره)، مولف کتاب غنی و سترگ «الکافی» به عنوان یکی از مهم‌ترین کتب حدیثی شیعه، برنامه‌ای در تکریم این شخصیت و ترویج میراث گران‌بهای وی برگزار می‌کند. به منظور تجلیل از این شخصیت شیعه، همایش بزرگداشت مرحوم شیخ یعقوب کلینی(ره) همراه با پخش مستند الکافی به کارگردانی مسعود طاهری و سخنرانی آیت‌الله سیدجعفر سیدان و حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی برگزار می‌شود و کارگردان مستند یاد شده نیز در اکران این اثر حضور خواهد داشت. این مراسم روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه، از ساعت ۱۵ الی ۱۸ در سالن همایش مجتمع آفتاب ولایت واقع در مشهد، خیابان آیت الله بهجت(ره)، بهجت ۲۵ برگزار می‌گردد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پرسش و پاسخ‌های صریح در باب «نظریه‌ مقاصد شریعه» ✔️موضوع «فقه مقاصدی» یا «مقاصد‌الشریعه» اگرچه بحث جدیدی بین فقها نیست، اما در سال‌های اخیر مورد توجه و تبادل نظر بین اساتید و صاحب‌نظران فقهی قرار گرفته‌است. در این موضوع دو دیدگاه موافق و مخالف وجود دارد که هرازچندی به بهانه‌ی نشست‌های علمی به ابراز نظر می‌پردازند لکن قالب نشست علمی و گفتگوی رسانه‌ای، به گونه‌ای نیست که تمام ابعاد نظریه را منعکس کند. به همین بهانه و با توجه به نظرات گوناگون مطرح شده پیرامون این دلیل اصولی، جمعی از اساتید و پژوهشگران با استاد ابوالقاسم علیدوست، به عنوان یکی از مهم‌ترین مدافعان مقاصد شریعت، در محل پژوهشگاه فقه معاصر به گفتگو نشستند. شاید بتوان گفت این جلسه، اولین یا یکی از اولین جلساتی بود که با حضور یک استاد صاحب‌نظر و همراهی اساتید سطوح عالی حوزه برگزار می‌شد؛ جلسه‌ای که برخلاف قالب مرسوم گفتگوها، همراه با پرسش‌ها و نقدهای فراوانی بود و حاصل آن، تبیین واضح و دقیق تمام ابعاد این نظریه توسط استاد علیدوست بود. دبیر علمی این جلسه، حجت‌الاسلام مصطفی دُرّی، و اساتید مشارکت کننده در گفتگو، حجج‌اسلام محمد عشایری منفرد، کاظم حقانی فضل، مهدی رهنما و یاسر امینیان بودند. حاصل این گفتگوی طولانی، با ویرایش «اجتهاد» از نگاه شما‌ می‌گذرد: 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75375 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢پرسش و پاسخ‌های صریح در باب «نظریه‌ مقاصد شریعه» ✔️موضوع «فقه مقاصدی» یا «مقاصد‌الشریعه» اگرچه بحث
🔻استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹معتقدم فقیه نمی‌تواند نسبت به نصوص مبیّن مقاصد در استنباط احکام بی‌توجه باشد و اگرنه خروجی فتوای او گاهی چیزهایی به وجود می‌آورد که قابل التزام نیست. اما بسنده کردن به مقاصد خطرناک است و باید کنار برود. 🔸یکی از بزرگانی که من نسبت به او ارادت دارم زمانی می‌گفت: یک نفر، یک نفر – با تأکید هم می‌گفت – از فقها را بیاورید که این حرف را زده باشد. البته من طرف بحث ایشان نبودم، بعضی از دوستان کلاس ما از محقق اصفهانی آوردند. ایشان جواب داد: نه، از آقای تبریزی بیاورید! می‌خواهم گفتمان را بگویم. یعنی تا آنجا پیش می‌رود که از چه کسی یا از کدام کتاب می‌آورید. لذا من مطمئنم خیلی جاها که ما بگوییم اهداف عالی شریعت، آن فرد ممکن است به نحوی به علل و حِکَم ببرد. 🔹دوستانی که معمولا با ما درگیر می‌شوند بر همان چیزی دست می‌گذارند که خود من هم جواب داده‌ام که مقاصدبسند است و آسیب‌های مقاصدبسند را می‌گویند. خب من خودم که گفته‌ام و این‌ها که گفتن ندارد. 🔸کسی که می‌گوید: نماز صبح برای این بوده که مردم ساعت ۷ سر کار بروند و هکذا از این مسائل زیاد دارند. او دارد یک فلسفه‌ی حکم برای یک حکم شرعی درست می‌کند. این اصلا ربطی به مقاصد ندارد، این فلسفه‌بافی برای یک حکم خاص است. ما اصلا به این مقاصد نمی‌گوییم. 🔹ما مقاصد قطعی را می‌گوییم نه فلسفه‌بافی برای احکام خاص و البته بعد در یک نظام حلقوی می‌گوییم. یعنی باید مجموعه‌ی نصوص دیده شود، مخالف مسلّمات دین نباشد. حتی اگر مخالف مشهور بود، خب ما از مشهورات ابایی نداریم. 🔸من خیلی اوقات جنسیت را معتبر نمی‌دانم، جنسیت را در قاضی شرط نمی‌دانم، اجتهاد را در قاضی بر اساس همین بحث لازم نمی‌دانم و معتقدم که در نظام‌های متمرکز و سیستماتیک، قاضی باید مجتهد در قانون باشد، نه قاضی به آن معنا که ادله‌ی استصحاب و عدم را حفظ باشد و فلان و فلان باشد. 🔹اگر فکر کنید که مثلا ما می‌توانیم یک خط‌کش داشته باشیم که روی یک دلیل بگذاریم و جیغ بکشد و روی مقاصد حساس باشد و بگوییم که هر جایی مقاصد است جیغ بزن و هر جایی که مقاصد نبود جیغ نزن. نباید چنین چیزی را از ما انتظار داشته باشید. 👈 مطالعه متن کامل گفتگو در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75375 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی‌قعده ۱۴۴۵ قمری ✔️مطابق مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» در غروب پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ شمسی (و ۳۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری در ایران) برابر با ۹ می ۲۰۲۴ میلادی، هلال در سراسر ایران با چشم مسلّح و عادی به‌راحتی دیده می‌شود و جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ شمسی برابر با ۱۰ می ۲۰۲۴ میلادی، روز اوّل ماه ذی‌قعده ۱۴۴۵ قمری خواهد بود. 📌گفتنی است، علی رغم استهلال انجام شده در غروب روز چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ هجری شمسی، تاکنون هیچ گزارشی دالّ بر رؤیت هلال ماه ذی القعدة الحرام سال ۱۴۴۵ هجری قمری، حتّی با چشم مسلّح از هیچ نقطه ای در ایران و نیز کشورهای همسایه به دست نیامده است. 📌بنابر خبر دریافتی از دفتر آیت‌الله سیستانی فردا پنجشنبه سیم ماه شوال و جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ اول ماه ذی القعده ۱۴۴۵ می‌باشد. 👈رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی‌قعده بنا بر مبانی مختلف فقهی: http://ijtihadnet.ir/?p=75391 🆔 https://eitaa.com/ijtihad