eitaa logo
روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
9.1هزار دنبال‌کننده
12.9هزار عکس
1.6هزار ویدیو
362 فایل
مرجع رسمی اخبار، اطلاعیه‌ها و مطالب علمی، آموزشی و پژوهشی اختصاصی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 🖥 لینک کانال: @iki_ac_ir 💠 ارتباط با مدیریت: @admin_iki_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ حضور انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ✳️ لینک خرید آثار انتشارات مؤسسه در نمایشگاه مجازی کتاب تهران👇👇👇 🌐 https://tehranbookfair.ir/#/pavilion/6088/search 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
♦️ یازدهمين شماره از نشریه علمی _ پژوهشی معارف منطقی منتشر شد در این شماره می خوانیم: ✅ سخن نخست (ص ۵)، (سردبیر) ✅ تحليل يکسان‌انگاري ميان «اعتبار قرآني» و قياس برهاني از ديدگاه ابن‌رشد(ص ۷)، ، ، و ✅ دفاع علامه طباطبايي از منطق در «الميزان» با تکيه بر خودمتناقضي صوري (ص ۲۵)، و ✅ صورت‌بندی موجهاتی از منفصلات عنادی منطق طوسی (ص ۴۷)، ✅ مسئله هنجارينگي منطق(نگاهي انتقادي به انديشه هنجارينگی منطق برای تفکر) (ص ۶۳)، ✅ گزاره حملي در منطق ارسطويي، رواقي و سينوي (ص ۸۵)، ✅ مفاد حکم و نقش آن در گزاره (ص ۱۰۵)، 👈🏼 اطلاعات بیشتر 👇🏽👇🏽👇🏽 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/388 🔰 @daeratolmaaref 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✳️ فرصت دوباره ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1400 ✅ بدینوسیله به اطلاع علاقمندان تحصیل به صورت مجازی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) می‌رساند، پیرو اطلاعیه سازمان سنجش، متقاضيان ثبت‌نام و شركت در آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1400 كه در مهلت تعيين شده (99/09/16 تا 99/09/26) نتوانسته‌اند نسبت به ثبت‌نام در آزمون مذكور اقدام نمايند می‌توانند براي ثبت‌نام‌ در آزمون‌ مذكور از روز يكشنبه مورخ 99/11/05 تا روز چهارشنبه مورخ 99/11/08 با مراجعه به سامانه ثبت نام در اين خصوص اقدام نمايند. 🌐 اطلاعات بیشتر در سایت سازمان سنجش👇👇👇 http://sanjesh.org/FullStory.aspx?gid=2&id=6954 🌐 اطلاعات بيشتر در سايت مركز آموزش مجازي و نيمه حضوري مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)👇👇👇 http://ikvu.ir/node/2989 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✳️ آشنایی با شیوه تحصیل و اطلاعات ضروری تحصیل به صورت مجازی در مرکز آموزش مجازی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره): 1- تحصیل به صورت مجازی و به شیوه آموزش محور (بدون پایان‌نامه) 2- امکان ادامه تحصیل در مقطع بالاتر آموزش عالی؛ 3. اعطای مدرک رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات و امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر؛ 4. استفاده از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه؛ 5. برگزاری دوره‌ها به صورت کاملا (الکترونیکی) طبق استانداردهای بین المللی و بدون نیاز به حضور فیزیکی دانشجویان؛ 🔷 تبصره1: آزمون های پایان نیمسال به صورت حضوری و در 27 مرکز کشور و خارج از کشور برگزار می شود. 🔷 تبصره2: با توجه به شرایط کرونایی آزمون‌ها براساس دستور العمل ها و مطابق شرایط گذشته احتمالا به صورت اینترنتی برگزار خواهد شد. 6. برخورداری از خط سیر آموزشی (محتوای آموزشی در قالب متن، صوت و فیلم تدریس به صورت تقطیع شده وگام به گام)؛ 7. استفاده از کلاس آن‌لاین؛ 8. استفاده از آرشیو کلاس‌ها؛ 9. استفاده از متون درسی در قالب کتاب‌های درسی و لوح‌های فشرده چند رسانه‌ای (قابل خریداری از سایت کتابفروشی) 10. محیط الکترونیکی گفتگوی دانشجویی؛ 11. تخفیف های متنوع شهریه برای ممتازین تحصیلی، خانواده های کم درآمد، حافظان قرآن و نهج البلاغه، ممتازین ورزشی و المپیادهای علمی، پژوهشگران جوان در حوزه علوم اسلامی، طلاب و خانواده‌های آنان؛ 🔷 تبصره1: شهریه این مرکز از سایر مراکز کمتر بوده و امکان پرداخت به صورت قسطی در طول نیم سال به هر شکل امکان پذیر است. 🔷 تبصره2. امکان پرداخت وام دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به دانشجویان متقاضی دارای شرایط وجود دارد. (تسویه وام پس از دانش آموختگی) 🔷 تبصره3: در ابتدای هر سال تحصیلی مبلغی نیز به عنوان هزینه خدمات آموزشی بابت بیمه دانشجویی، کارت دانشجویی، پیامک و ... از دانشجویان دریافت می‌شود. 12. بیش از 27 مرکز آزمون در سراسر کشور (در حال حاضر و با توجه به حدنصاب، مراکز آزمون عبارتند از: اراک، اهواز، ارومیه، اصفهان، بابل، بیرجند، بندرعباس، تبریز، تهران، خرم آباد، دشتستان (نظرآقای بوشهر)، رشت، زنجان، زاهدان، سمنان، شیراز، قزوین، قم (موسسه)، قم (پردیسان)، قم (خوابگاه خواهران میدان 72 تن مجتمع ولایت)، کرج، کرمان، کرمانشاه، مشهد، همدان، هفشجان، یزد)؛ 🔷 تبصره1: امکان افزایش مراکز آزمون در صورت درخواست دانشجویان و حد نصاب لازم وجود دارد. 🔷 تبصره: امکانات خوابگاهی فقط در شهر قم و در صورت پرداخت هزینه‌های آن در زمان برگزاری آزمون. 13. بهره‌مندی از خدمات فرهنگی دانشجویی. 🌐 اطلاعات بيشتر در سايت مركز آموزش مجازي و نيمه حضوري مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)👇👇👇 http://ikvu.ir/node/2989 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹مؤسسه آموزش عالی (علیه السلام) قم تحت اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی با همکاری نهاد‌های علمی فرهنگی و برگزار می‌کند: ✅ سلسله نشست‌های یادبود فیلسوف و متفکر برجسته، حضرت آیت‌الله (ره) و تبیین ابعاد فکری ایشان ☘️ 🔹با حضور استاد عزیز: ▫️حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر ، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با موضوع « در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی» 📣 چهارشنبه ۸ بهمن ماه ⏰ ۱۹ 🔸 شما فرهیخته گرامی نیز جهت شرکت در این نشست‌ دعوت هستید. ◾️ از طریق لینک زیر همراه ما باشید:👇👇 https://www.skyroom.online/ch/seraj_smc/kermanshah 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸قسمت دوازدهم: فيلسوف فروتن 🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸يکي از ويژگي‌هاي کم‌نظير آيت‌الله مصباح، تواضع مثال‌زدني‌شان در برابر بزرگان علم و دين حتي دربرابر شاگردان خود و بلکه دربرابر عامه مردم بود. او استادي بود که تمام قد حتي تا ماه‌هاي آخر عمر مبارکشان، در مقابل شاگردانش مي‌ايستاد. در نماز جماعت به آنها اقتدا مي‌کرد. 🔸او با اينکه در عرصه علمي و اجتماعي از جايگاهي بسيار بالا و بعضاً بي‌نظير، برخوردار بود؛ اما در تواضع و فروتني نسبت به اطرافيان نيز حقيقتاً بي‌نظير بود. 🔸او همواره از استادان خود با احترامي وصف‌ناپذير ياد مي‌کرد؛ احترامي فوق‌العاده براي حضرت امام، علامه طباطبائي و آيت‌الله بهجت قائل بود. خودم از او شنيدم که مي‌فرمود حاضر بودم با افتخار تا آخر عمر خدمتکار علامه طباطبائي باشم. و اين بدان دليل بود که او را توحيد مجسم و اسلام عينيت‌يافته مي‌دانست. همواره با شعفي وصف‌ناشدني از او ياد مي‌کرد؛ در همين اواخر وقتي وارد منزل علامه طباطبائي شدند، فرمودند اينجا بوي بهشت مي‌دهد. 🔸عليرغم آنکه خودش از سوي حضرت ولايت، سيدعلي خامنه‌اي(حفظه الله) به لقب «طباطبائي زمان» و «مطهري زمان» و پرکننده خلأ علامه طباطبائي و شهيد مطهري متصف شده بود، اما دائماً در تلاش بود نسل جوان و انديشمندان حوزوي و دانشگاهي را بر سر سفره و بنشاند و خود را نيز خوشه‌چين خرمن علم و معرفت آن بزرگان مي‌دانست. کتاب «تماشاي فرزانگي و فروزندگي» ايشان درباره علامه طباطبائي گوياي گوشه‌اي از ارادت علمي و عملي ايشان به آن استاد علامه است؛ و همچنين کتاب «آفتاب مطهر» که در وصف شهيد مطهري و بيان ويژگي‌هاي علمي و عملي آن شهيد بزرگوار نوشته‌اند، گوياي فروتني و تواضع وصف‌ناپذير ايشان دربرابر چنان بزرگاني است. 🔸او دست بزرگان علم و دين از مطهري تا شبيري زنجاني از محمدي‌گيلاني تا جوادي آملي را مي‌بوسيد؛ او عليرغم همه نوآوري‌ها و ابتکارات بي‌نظيرش در فلسفه اسلامي، آيت‌الله جوادي را، که از معاصران و هم‌سن و سالان خودش بود، رئيس فلسفه اسلامي در عصر حاضر مي‌دانست. اين در حالي بود که بدون هيچ شک و ترديدي خدمات علمي و فلسفي و آموزشي و پژوهشي او به اسلام و انقلاب از اغلب اين آقايان بيشتر و عميق‌تر و گسترده‌تر بود. دقت نظر فلسفي ايشان به اعتقاد بسياري از آگاهان از همه آن بزرگان بيشتر بود. 🔸به باور اين بنده، همين تواضع و فروتني‌ها از مهم‌ترين عوامل موفقيت آيت‌الله مصباح بود. فراموش نکنيم که «إِنَّ مَنْ‏ تَوَاضَعَ‏ لِلَّهِ‏ رَفَعَهُ اللَّه‏». بر نوشته هيچ بنويسد کسي؟ يا نهالي کارد اندر مغرسي؟ کاغذي بايد که آن بنوشته نيست تخم کارد موضعي که کشته نيست تو برادر موضع ناکشته باش کاغذ اسپيد نابنوشته باش تا مشرَّف گردي از نون والقلم تا بکارد در تو تخم آن ذو الکرم 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸قسمت سيزدهم: فيلسوف بصير 🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸يکي ديگر از ويژگي‌هاي برجسته آيت‌الله مصباح، «بصيرت» بود. او هم در مسائل ديني و هم در مسائلي اجتماعي و فرهنگي و سياسي حقيقتاً ديدي نافذ و بصيرتي مثال‌زدني داشت. ظرافت‌ها و نقاط کور را خوب مي‌شناخت؛ اهداف پنهان دشمنان اسلام و انقلاب را به زيبايي تشخيص مي‌داد و در بزنگاه‌ها وارد صحنه مي‌شد و عماروار، مرز حق و باطل را مشخص مي‌کرد و فتنه‌گران را از پشت نقاب‌هاي دروغيني که از ديانت و اصلاح‌گري و امثال آن بر چهره مي‌زدند، بيرون مي‌کشيد و بنيان‌هاي فکري باطل و اهداف و مقاصد شيطاني پنهان آنان را آشکار مي‌نمود. 🔸به تعبير مقام معظم رهبري، «چنین شخصیتی مصداق کامل عالمی است که تشخیص دقیق خود را در روزی که لازم باشد، بی‌درنگ به میدان می‌آورد و در این راه سرزنش و زخم زبان دیگران را به چیزی نمی‌گیرد. در واقع تکریم حضرت آقای مصباح، تکریم راه‌حق و نشان دادن مصداق و الگوی شایسته است.» (رهبر انقلاب در ديدار اعضاي موسسه امام خميني، 3 آبان، 1389) 🔸اما به راستي آيت‌الله مصباح اين بصيرت مثال‌زدني را چگونه به دست آورده بود؟ و ما هم اگر بخواهيم از چنين بصيرتي برخوردار شويم، چه بايد کنيم؟ در پاسخ مي‌گويم مثل هر ويژگي‌ بينشي و گرايشي ديگري که در انسان هست، معلول عواملي است که همگي در آيت‌الله مصباح وجود داشتند: (1) شناخت حق و باطل و تشخيص مرزهاي جداکننده حق و باطل؛ و اين جز با در اختيار داشتن معياري دقيق امکان ندارد؛ و آيت‌الله مصباح با مجاهدت‌هاي علمي و عملي فراوان، معيارهاي برهاني و قرآني و عرفاني و حتي تجربي تمييز حق از باطل را تحصيل کرده بود؛ (2) قطع همه تعلقات دنيوي؛ از ديگر عوامل بصيرت‌زا، دل نبستن به جاه و مقام و اعتبارات و القاب اين‌جهاني و دنيايي است؛ و آيت‌الله مصباح براي زدودن چنين تعلقاتي از وجود خود مجاهدت‌هاي نفساني فراواني کرده بود؛ و در اين جهت هم کاملاً موفق شده بود. امور دنيوي و اعتبارات اجتماعي و دلبستگي‌هاي مادي چيزي نبود که آن روح بزرگ را به خود مشغول کنند؛ (3) اخلاص و تقوا؛ از ديگر عوامل مهم بصيرت‌زا، اخلاص و تقوا است؛ قرآن کريم مي‌فرمايد: «إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُون‏» (اعراف، 201) اهل تقوا، به هنگام مواجهه با لغزشگاه‌ها و دسيسه‌هاي شيطاني، هرگز نمي‌لغزند؛ آنها حقيقت را خوب مي‌يابند و هرگز به دام شيطان نمي‌افتند. به تعبير ديگر، انسان‌هاي پارسا به دليل آنکه رذايل اخلاقي را از خود دور کرده‌اند و طمع‌ و حرص و کبر و غرور در وجود آنان جايي ندارد، به همين دليل، ابزارهاي فريب شيطان را از او گرفته‌اند. حجاب‌هاي ديده و دل را کنار زده‌اند؛ زنجيرهاي که شيطان بر قلب و زبان آدميان مي‌تند را پاره کرده‌اند؛ به همين دليل اهل بصيرت‌اند. آيت‌الله مصباح در يک جهاد‌ نفساني طولاني‌مدت و با درس‌آموزي از محضر بزرگاني چون امام خميني، علامه طباطبائي و آيت‌الله بهجت و با نگاه عميق توحيدي‌اي که داشت توانسته بود چنين رذايلي را از وجود خود ريشه کن کند؛ به همين دليل، نه تنها حق و باطل را به خوبي مي‌شناخت بلکه بدون لکنت‌زبان و با بياني صريح و سليس و با منطقي استوار آنها را در سطوح مختلف اجتماعي و حتي در تريبون‌هاي عمومي بيان مي‌کرد. (4) کل‌نگري در عين جزءنگري؛ از ديگر عوامل مهم بصيرت‌زا، برخورداري از دو ويژگي علمي شبه‌متضاد است؛ يعني کل‌نگري از يک طرف و جزء‌نگري و نکته‌بيني از طرف ديگر. کساني که صرفاً کل‌نگر يا صرفاً جزء‌نگر باشند، بصيرت لازم براي تشخيص حق از باطل در مسائل اجتماعي و سياسي و فرهنگي را نخواهند داشت؛ و البته جمع ميان اين دو نيز کاري دشوار است؛ به همين دليل، عالمان اهل بصيرت هم انگشت‌شمارند. آيت‌الله مصباح حقيقتاً از جمله انديشمنداني بود که ضمن برخورداري از نگاهي کلان به عالم و آدم و فلسفه سياسي و اجتماعي و مسائل فرهنگي، نسبت به جزئيات برنامه‌هاي دشمنان نيز آگاهي و اشراف داشت و همچون مرزباني آگاه، دائماً مسائل فرهنگي و اجتماعي و ديني را رصد مي‌کرد؛ اشخاص و جريان‌هاي اجتماعي و سياسي و فرهنگي را به خوبي مي‌شناخت. به همين دليل از بصيرتي کم‌نظير برخوردار بود. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✳️ انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه برگزار می‌کند 🔰 نشست علمی با موضوع: 🔸مکتب علمی ـ تربیتی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی (رحمة الله علیه) 🔹ارائه کننده: 🔘 حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سید احمد رهنمایی 🗓 چهارشنبه 99/11/08 ⏰ 18:30 🏢 بلوار جمهوری اسلامی؛ کوچه 2، سمت چپ فرعی اول ساختمان انجمن‌های علمی حوزه ✅ این نشست به صورت حضوری و مجازی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌گردد. ✅ آدرس شرکت مجازی👇👇👇 🌐https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✅ به اطلاع مي‌رساند: ✳️ چنانچه مراكزي تمايل به استفاده از اساتيد مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) جهت سخنراني در مراسم بزرگداشت و معرفي شخصيت حضرت علامه مصباح (رضوان الله تعالي عليه) در روزهاي آينده و همچنين در چهلمين روز درگذشت آن عزيز سفركرده را دارند به لينك زير مراجعه فرمايند: http://kanoontolou.iki.ac.ir/Others/OutOfMoasseseForms/MainForms.aspx 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
📚 شماره 24 از دوفصل‌نامه علمی «معرفت کلامی» منتشر شد ✅ تبیین هستی‌شناختی نیاز انسان به دین از منظر حکمت متعالیه؛ با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی / باقر ابراهیمی / محسن ایزدی ✅ بازخواني نظريه نيابتِ ذات از صفات در هستي‌شناسي اوصاف الهي و نسبت آن با مسئله نفي صفات و نظريه عينيت / حسن يوسفيان / مرتضي خوش‌صحبت ✅ بررسی تبیین تکاملی الحاد مدرن از دین /يوسف دانشور/ روح‌الله رحيمي كفراني ✅ شترسوار یا شترسواران؛ پژوهشی زبان‌شناسی براي اثبات بشارت تورات به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به‌وصف راکب البعیر / محمدعلی همتی ✅ تعبدستیزی به ‌بهانه دفاع از عقلانیت / محمدصادق بدخش ✅ اقبال لاهوری و شیوه موجه‌سازی دین و باورهای دینی در عصر جدید / حسنعلي سلمانيان ✅ نقد تصویر استشراقی از آموزه «بداء» بر اساس منابع شیعیان امامی / زهرا فرزانگان / احمد بهشتی‌مهر ✅ تبیین بداهت حسن عدالت با تکیه بر مفهوم و جایگاه عدالت در نظام ارزش‌ها / محمدتقي نظريان مفيد / قاسم ترخان ✅ بررسی تطبیقی اختیار و مسئولیت اخلاقی انسان از منظر چیزم و قاضی عبدالجبار همدانی / مليحه آقائي / مهدي منفرد ✅ بررسى تطبيقى مواجهه تفسير الميزان و تفسير المنار با مسئله تعارض علم و دين / حسن عبدى / محسن آزادى ✅ ارزیابی شبهات مهم معاد با جسم عنصری / محمود فتحعلي / سيدمحمدمهدي نبويان ✅ بازپژوهی معنای آیات اضلال الهی از منظر علامه طباطبائی و زمخشری / فهیمه شریعتی / ناهید مشایی / سید محمد مرتضوی / زهرا مولایی فر 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir/
✳️ پیش‌نشست علمی «سکولاریسم و نقد اندیشه‌های آن از دیدگاه شهید مطهری» ✅ با سخنرانی و ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔹پنج‌شنبه 99/11/9 ⏰ 10 🔸 این برنامه به صورت مجازی برگزار می‌گردد 🌐 آدرس مجازی در 👇👇👇 Live.mou.ir/research 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir/