خلق پول از هیچ...
توقف علتالعلل بسیاری از معضلات اقتصادی کشور، به ایستگاه مطالبهی مردمی رسید.
نماز جمعه اصفهان، ۷ مهر ۱۴۰۲
#توقف_خلق_پول
#بهره_بانکی_صفر
#پیشنیاز_احیای_زنجیرههای_ارزش
کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
سیاست توسعه صنعتی ایران: صنایع منابعمحور یا صنایع کارخانهای؟
دکتر برزین جعفرتاش امیری، پژوهشگر مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه
- طی ۳۰ سال گذشته، حداقل ۴ سند با موضوع سیاست توسعه صنعتی در ایران تدوین شده است. کیفیت پایین سند، عدم اعتقاد دولتها به سند، فقدان منابع کافی، بحرانهای بیرونی، تغییر دولت و مشکلات لایه اقتصاد سیاسی کشور، از دلایل عدم اجرای اسناد مذکور بودهاند.
- اقتصاد ایران به شدت منبعمحور محسوب میشود (عمده درآمد از فروش منابع طبیعی مانند منابع معدنی، نفت و گاز). اقتصادهای منبعمحور با بیماری هلندی، نوسانات درآمدی، اثر حصار و بیتوجهی به سرمایه انسانی مواجهاند.
- عدم توجه به سیاست صنعتی در ایران باعث شده رانت به سوی صنایع منابعمحور و میل گروههای ثروت و قدرت به سرمایهگذاری در صنایع استخراجی هدایت شود و بخش کشاورزی و صنایع کارخانهای ضعیف و نحیف باقی بمانند.
- راهبرد صحیح: درآمد حاصل از فروش منابع طبیعی از سمت مصرف (مانند یارانه مصرفکننده و مخارج جاری دولت) به سرمایهگذاری حرکت کند.
- حمایت تعرفهای، محدودیت واردات و یارانه صادرات، همجهت با اولویتهای صنعتی باشد؛ نوسانات نرخ ارز کنترل شود؛ بنگاهها برای یادگیری شیوه تولید، استخدام متخصصان خارجی، بهروز کردن رویههای سازمانی، تحقیق و توسعه و خرید تجهیزات مورد حمایت قرار گیرند.
#راهبرد_توسعه_صنعتی
#رانت_منابع
#صنایع_منابعمحور
#صنایع_کارخانهای
کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
آقای رئیس جمهور، به داد صنعت ریلی برسید
نامه سرگشاده انجمنهای حملونقل ریلی
- از دست رفتن سود ۶ هزار میلیارد تومانی برای دولت و بخش خصوصی در دو سال گذشته
- در سال ۱۴۰۱، اگرچه با سرمایهگذاری بخش خصوصی، ۱۶۰۰ دستگاه واگن باری نو به شبکه اضافه شد، ولی شاخص «تنکیلومتر کل بار ریلی حمل شده»، ۸ ٪ نسبت به سال ۱۴۰۰ افت داشت!
- در چند ماه گذشته سیستم صدور بارنامه بیش از ۴ هزار دستگاه واگن متعلق به ۲ شرکت بخش خصوصی از مجموع ۲۹ هزار واگن موجود در کشور طی یک بازه زمانی حدود ۳ ماهه به دلیل تأخیر در پرداخت حق دسترسی به شبکه ریلی، با تصمیم شرکت راهآهن مسدود گردید. بدیهی است که از منظر رویکردهای حاکمیتی، این رفتارها مصداق ایراد خسارت و اضرار به بیتالمال و سرمایههای خصوصی و عمومی است و توجیهی برای آن وجود ندارد.
https://www.iribnews.ir/fa/news/3996791
#نهضت_ملی_برای_احیای_راهآهن
#نظام_سلسلهمراتبی_حملونقل
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
تولید هیدروژن از آبهای دریای عمان، جزو اولویتهای توسعه کشور باشد؟
گعدهی دوستانه جمعی از استادان دانشگاه صنعتی اصفهان، شب میلاد پیامبر اکرم (ص)، بیتالحسین دانشگاه صنعتی اصفهان، ۱۴۰۲۰۷۱۰
دکتر مسعود عطاپور (دانشکده مهندسی مواد و عضو لیست ۲٪ دانشمندان برتر جهان): قرن آینده، قرن هیدروژن است. باید بسمت دستیابی به فناوری هیدروژن سبز حرکت کنیم. در این موضوع، فاندهای بسیار بزرگ تحقیقاتی در دنیا تعریف شدهاست.
دکتر محسن مؤمنی (دانشکده شیمی و عضو لیست ۲٪ دانشمندان برتر جهان): تولید هیدروژن به روش کاملا سبز، از طریق فوتوکاتالیست، تکنولوژی پیچیدهای است. دنیا در ابتدای این راه است و هنوز به تولید صنعتی انبوه نرسیدهاست.
دکتر حمیدرضا شاهوردی (رئیس دانشکده مهندسی شیمی): توسعهی فناوری هیدروژن، هم در مرحلهی تولید سبز، هم در مرحلهی انبارش و حملونقل، و هم هزینههای جانبی، با چالشهای مهمی روبروست. در صورت استمرار وضعیت انرژی ارزان فسیلی در کشور، حرکت بسمت فناوری هیدروژن، اصلا مقرون بصرفه نیست.
دکتر سید جواد هاشمیفر (استاد نمونه کشور و رئیس دانشکده فیزیک): گرچه موضوع مهمی است، ولی لزومی ندارد فعلا جزو اولویتهای "شیفت" دنبال شود. اولویتهای بالاتری در زنجیرههای ارزش وجود دارد.
دکتر علیرضا علافچیان (رئیس پژوهشکده نانو و عضو لیست ۲٪ دانشمندان برتر جهان): با سرمایهگذاری جدی روی تولید سبز هیدروژن، فرصتهای درآمدزایی بالایی برای کشور از طریق دسترسی وسیع به آبهای آزاد مهیا خواهد شد.
#انرژی_تجدید_پذیر
کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
تجربیات جهانی توسعه-۱۱: صنعت هیدروژن یکی از صنایع اولویتدار باشد
مهندس عبداله باباخانی، کارشناس بینالمللی انرژی:
- در آینده تمام صنعت حملونقل دریایی و هوایی و بخش حملونقل بین کشورها و گاهاً داخل کشورها با هیدروژن سبز انجام میشود. میشود گفت حدود ۴۰٪ صنعت حملونقل به هیدروژن شیفت میکند. ۴۰٪ برقی میشود و بقیه از انرژیهای دیگر مانند GTL و زیست محیطها و ….
- یکی از بخشهای قرارداد کریدور هند به اروپا، خط لوله هیدروژن سبز تولیدی امارات و عربستان به بندر حیفا و سپس صادرات به اروپا است.
- بدون سر و صدا امارات و عربستان دهها میلیارد دلار سرمایهگذاری کردهاند که بعد از ۲۰۳۰ یکی از جایگزینهای صادرات نفتی را هیدروژن قرار دهند.
- مشکل کشور ما فقط تکنولوژی نیست، بلکه مدیریت فکر انرژی است.
#انرژی_تجدید_پذیر
#هیدروژن
#تجربیات_جهانی_توسعه
کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
آیا فناوری ماشینآلات صنعت سنگ، جزو اولویتهای توسعه صنعتی کشور باشد؟
مهندس امیرحسین صادقی، دبیر هیئت اندیشهورزی راهبرد توسعه صنعتی "شیفت"
- ایران در تولید سنگ ساختمانی جهان پس از ایتالیا، چین و هند در رتبه چهارم قرار دارد و از نظر ذخایر سنگ ساختمانی با ۴.۷ میلیارد تن از ۱۵ میلیارد تن (گرانیت، مرمریت، تراورتن و مرمر) در جایگاه اول قرار دارد. اما از نظر صادرات سهم مطلوبی ندارد (مکری، ۱۳۹۶).
- تجهیزات و فناوری یکی از دلایل اصلی عدم پیشرفت این صنعت است. این تجهیزات چه در مرحله استخراج در معدن و چه در فرآوری نیاز به بهبود دارد.
- درحال حاضر ماشینآلات مرحله فرآوری، مثل ارههای سنگبری، ساب، فرز، قله بر و... در ایران تولید میشود اما هنوز در زمینه افزایش عمر و راندمان و کاهش قیمت جای کار زیادی وجود دارد.
- عمده دستگاههای تولید داخل از تکنولوژی بالا برخوردار نیستند و دستگاههای گرانقیمت تر عمدتا از چین، ترکیه، ایتالیا وارد میشوند.
- مهمترین دلیل، عدم سرمایهگذاری برای ساخت ماشین آلات با تکنولوژی بالاتر است؛ ضمنا در حال حاضر موانعی برای واردات این دستگاهها وجود ندارد.
- با توجه به منابع سنگ ایران و بازارهای صادرکنندگان ایرانی که عمدتا کشورهای همسایه است و بعضاً نقش هاب را نیز ایفا میکنند، بنظر میرسد با ارتقای تکنولوژی ماشینآلات میتوان ارزش افزوده فراوانی برای کشور خلق کرد.
- برخی فناوریها مثل ماشینآلات برش میتوانند در صنایع دیگر نیز کاربرد و قرابت داشته باشند.
#راهبرد_توسعه_صنعتی
کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
نظامنامهی اولیهی "شیفت"
ده شاخص اصلی در توسعهی زنجیرههای ارزش
لطفا نقدها و پیشنهادات خود را بصورت شخصی ارسال بفرمایید.
#نظامنامه_شیفت
#یکپارچگی_منابع_تولید_ارزش
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
فرصتهای ناب شیفت- ۱۴: استحصال هیدروژن از گاز طبیعی ایالت کالیفرنیا برنامهای تدوین کرده تا بواسطه
فرصتهای ناب شیفت- ۱۷: تولید هیدروژن در مکران؛ ثروتی بزرگتر از ترانزیت
مهندس عبدالله باباخانی، کارشناس بینالمللی انرژی
🔸با توجه به شکلگیری کریدور شرق (گواتر - چین)، کریدور میانی (چین-آسیای میانه- اروپا)، کریدور جنوبی (هند- عربستان- اروپا) و کریدور غرب (فاو -ترکیه)، عاقلانه است که به فکر تغییر کاربری کریدوری منطقه چابهار بدون هیچگونه لجبازی باشیم.
🔸اما منطقه چابهار استعدادهای زیادی برای پیشرفت دارد و حتی میتواند یکی از امیدهای اقتصادی کشور پس از دوران پسانفت باشد.
🔸 پیشنهاد میگردد گروهی از نخبگان کشور، طرح تولید هیدروژن سبز را در منطقه چابهار به مرحله عملیاتی برسانند. بدلیل امکان تولید انرژی خورشیدی و بادی در منطقه و همچنین دسترسی به آب بدون محدودیت، بهترین شرایط را برای تولید هیدروژن سبز و ایجاد ثروتی بزرگتر از پروژه کریدوری و نفت را برای کشور در خود دارد.
🔸هیدروژن سبز تولیدی میتواند مصرف داخلی و یا صادرات گردد. منتها نباید اینقدر با تاخیر اینکار را کرد که مانند LNG، بازارهای جهانی را واگذار کنیم.
🔸کشورهای امارات و عربستان، قرار است با خط لوله کریدور جنوبی بخشی از نیاز هیدروژن سبز اروپا را تامین کنند. شرایط چابهار، آب و جغرافیایی چابهار بهتر از هر دو کشور است و فقط باید کار را علمی و بموقع انجام داد.
https://t.me/Kourp
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
#منابع_نُهگانه_تولید_ارزش
#انرژی_تجدیدپذیر
#فرصتهای_ناب_شیفت
#تلفیق_مزیت_کریدور_صنعت_انرژی
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کریدور CPEC: تهدید یا فرصت؟
China Pakistan Economic Corridor
- کریدور اقتصادی چین-پاکستان از کاشغر (Kashgar) در چین شروع و تا بندر گوادر (Gwadar) در جنوب پاکستان ادامه مییابد.
- این کریدور در واقع ایجاد حجم زیادی از زیرساختها در پاکستان و شامل ساخت راهها، راه آهنها و نیروگاههای برق است.
- چین در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده ۴۶ میلیارد دلار در پاکستان هزینه خواهد کرد. اما چرا؟ یک سوم از تجارت جهانی نفت از تنگه هرمز میگذرد، کشورهای ایران، عربستان و امارات با نفت شناخته میشوند و چین خواستار جریان پایدار نفت از تنگه هرمز است.
- بندر گوادر مزیتهای زیادی برای پاکستان دارد:
- دسترسی آسان به تنگه هرمز برای واردات نفت
- دسترسی آسان به دریای عرب (عمان)، جائی که هند نگران موقعیت برتر چین در آن است.
- این کریدور ۳۰۰۰ کیلومتری، مسیر واردات نفت از خاورمیانه را حدود ۱۲۰۰۰ کیلومتر کوتاهتر میکند.
- یکی از اهداف چین از اجرای کریدور CPEC توسعه منطقه ژینجیانگ و هماهنگ کردن آن با سرزمین اصلی چین است. توسعه یافتن کاشغر بعنوان یک مرکز تجاری، سطح اختلاف بین ژینجیانگ و سرزمین اصلی را کم و پیوستگی آن را با سزمین اصلی عمیقتر میکند.
https://t.me/Multitransport
#نظم_نوین_جهانی
#دنیای_کریدورها
#تلفیق_مزیت_کریدور_صنعت_انرژی
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
از قطار مقدس تا سراب ترانزیت!
استاد مهندس علیخانی، نماینده سابق ایران در کمیته حملونقل بینالمللی ESCAP
- به دلایل بیشمار، قطار تندرو را باید قطار مقدس نامید. قطار تندرو بین کلانشهرها با تقاضای مسافر بیش از ده میلیون نفر در سال جهت انحراف تقاضا از جاده و هوا به راه آهن، اولویت نخست بسیاری کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه است.
- ترانزیت، یک تله انحرافی برای ایذای کشورهایی مانند ایران است. چین با هدف تسریع در واردات و صادرات غولآسای خود، کشورهای منطقه را به سخره گرفته و افتخار میدهد که از قلمرو آنها عبور کند! مواد اولیه آنها را ببرد و کالاهای ساخته شده خود را به آنها بفروشد.
- چین هیچ مشارکت ساخت با شرکتهای مسیر نخواهد داشت و نمیتواند داشته باشد، او به فکر تولید کار و نان برای بیش از یک میلیارد دهان باز است.
- برای ما نسخه ترانزیت میپیچند
و در کشور خودشان با سرعتی باورنکردنی مشغول توسعهی شبکه تندرو هستند؛ در حالیکه علمای حملونقل ما، مشغول بحث در مورد ساخت قطارهای تندرو هستند:
تهران اصفهان
تهران مشهد
تهران تبریز
تهران اهواز
راهآهن ساحلی بین بندرامام تا بندرعباس و شاید ادامه آن تا چابهار و سواحل مکران برای سی میلیون سکنه.
- چه اولویتهایی که شوق به ترانزیت، ما را از آنها دور کرده، و دست استعماری که دو قرن ما را از موهبت ساحل دور کرد از آستینی دیگر حواس ما را به ترانزیت و حمالی پرت کرده و تا ما را به گدایی محض نیاندازند دست بردار نیستند.
#قطار_سریعالسیر
#ترانزیت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رژیم غاصب صهیونیستی لبریز از غیظ و در حال نابودی است...
رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مهر ۱۴۰۲
#طوفانالاقصی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خامفروشی؛ پاس گل به صنایع پاییندست دیگران!
- میزان خامفروشی ما همچنان بسیار بالاست. از صنایع پاییندست غافل شدهایم.
- عمدهی ثروتآفرینی و اشتغالزایی و درآمدزایی ارزی، در توسعهی صنایع پاییندست محقق میشود.
- تا چند سال آینده ذخایر معدنی کشور به اتمام میرسد.
navadeghtesadi.com
eitaa.com/Afsaran_ir/56945
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
#یکپارچگی_منابع_تولید_ارزش
#زنجیرههای_پاییندستی
#رانت_منابع
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
امشب، تا پاسی از شب، در هتل عباسی، در خدمت دوست عزیزم آقای دکتر بهروز عبدالوند بودم؛ متخصص ژئوپلیتیک و رئیس سابق دپارتمان آسیای میانه و قفقاز دانشگاه فرای آلمان. ساعات خوشی بود و مطالب مهمی داشتیم که بعد از شش ماه که دیدار حضوری نداشتیم، طرح کردیم. دکتر مباحث مهمی را مطرح میکرد، مثل همیشه سرشار از امید و انرژی مثبت ولی پر از نقد عملکردها: از تخیلی بودن دور زدن ایران توسط کریدورهای اطراف، تا نقد جدی مدل توسعهی پفکی امثال عربستان و امارات و داخلیهایی که سادهلوحانه عقب افتادن از این مدل توسعه را فریاد میزنند، انکار توجیهپذیری کریدورهای پرسروصدای رقیب ایران، لزوم تسلیح تالشها و حسینیون آذربایجان، پیشبینی دو هفته پیش ایشان از جنگ اسرائیل و فلسطینیان، آیندهی این جنگ، لزوم پیگیری کریدور ترانزیتی مقاومت در شرایط فعلی و مهمتر از همه تمجید راهبردهای دقیق و مدیریت داهیانهی رهبر انقلاب.
ساعت به نیمه شب رسید و چراغهای حیاط زیبای هتل عباسی کمکم خاموش شد و مردم هم مکان را ترک کردند ولی بحث ما تمامی نداشت!
از دکتر قول گرفتم فردا بحث را در دانشگاه صنعتی اصفهان دنبال کنیم. با اینکه عازم تهران و آلمان است، لطف کرد و پذیرفت.
انشالله جلسه با حضور آقای دکتر بهروز عبدالوند در دانشکده مهندسی حملونقل دانشگاه صنعتی اصفهان، فردا دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰ برگزار خواهد شد.
ارادتمند🌺
#نظم_نوین_جهانی
#دنیای_کریدورها
#دستور_کار_ملی
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404