eitaa logo
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
712 دنبال‌کننده
560 عکس
195 ویدیو
36 فایل
ابتکار "شیفت": کلان‌راهبرد شکوفایی اقتصادی عدالت‌محور و پایدار ایران ارتباط با مدیر کانال: محمد تمنایی، دانشیار دانشکده مهندسی حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان @tamannaei
مشاهده در ایتا
دانلود
نظام‌نامه‌ی اولیه‌ی "شیفت" ده شاخص اصلی در توسعه‌ی زنجیره‌های ارزش لطفا نقدها و پیشنهادات خود را بصورت شخصی ارسال بفرمایید. کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
فرصت‌های ناب شیفت- ۱۷: تولید هیدروژن در مکران؛ ثروتی بزرگ‌تر از ترانزیت ‏‌ مهندس عبدالله باباخانی، کارشناس بین‌المللی انرژی ‏🔸با توجه به شکل‌گیری کریدور شرق (گواتر - چین)، کریدور میانی (چین-آسیای میانه- اروپا)، کریدور جنوبی (هند- عربستان- اروپا) و کریدور غرب (فاو -ترکیه)، عاقلانه است که به فکر تغییر کاربری کریدوری منطقه چابهار بدون هیچ‌گونه لجبازی باشیم. ‏🔸اما منطقه چابهار استعدادهای زیادی برای پیشرفت دارد و حتی می‌تواند یکی از امیدهای اقتصادی کشور پس از دوران ‌‌پسانفت باشد. ‏🔸 پیشنهاد می‌گردد گروهی از نخبگان کشور، طرح تولید هیدروژن سبز را در منطقه چابهار به مرحله عملیاتی برسانند. بدلیل امکان تولید انرژی خورشیدی و بادی در منطقه و همچنین دسترسی به آب بدون محدودیت، بهترین شرایط را برای تولید هیدروژن سبز و ایجاد ثروتی بزرگ‌تر از پروژه کریدوری و نفت را برای کشور در خود دارد. ‏🔸هیدروژن سبز تولیدی میتواند مصرف داخلی و یا صادرات گردد. منتها نباید اینقدر با تاخیر اینکار را کرد که مانند LNG، بازارهای جهانی را واگذار کنیم. ‏🔸کشورهای امارات و عربستان، قرار است با خط لوله کریدور جنوبی بخشی از نیاز هیدروژن سبز اروپا را تامین کنند. شرایط چابهار، آب و جغرافیایی چابهار بهتر از هر دو کشور است و فقط باید کار را علمی و بموقع انجام داد. https://t.me/Kourp کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کریدور CPEC: تهدید یا فرصت؟ China Pakistan Economic Corridor - کریدور اقتصادی چین-پاکستان از کاشغر (Kashgar) در چین شروع و تا بندر گوادر (Gwadar) در جنوب پاکستان ادامه می‌یابد. - این کریدور در واقع ایجاد حجم زیادی از زیرساخت‌ها در پاکستان و شامل ساخت راه‌ها، راه آهن‌ها و نیروگاه‌های برق است. - چین در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده ۴۶ میلیارد دلار در پاکستان هزینه خواهد کرد. اما چرا؟ یک سوم از تجارت جهانی نفت از تنگه هرمز می‌گذرد، کشورهای ایران، عربستان و امارات با نفت شناخته می‌شوند و چین خواستار جریان پایدار نفت از تنگه هرمز است. - بندر گوادر مزیت‌های زیادی برای پاکستان دارد: - دسترسی آسان به تنگه هرمز برای واردات نفت - دسترسی آسان به دریای عرب (عمان)، جائی که هند نگران موقعیت برتر چین در آن است. - این کریدور ۳۰۰۰ کیلومتری، مسیر واردات نفت از خاورمیانه را حدود ۱۲۰۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند. - یکی از اهداف چین از اجرای کریدور CPEC توسعه منطقه ژینجیانگ و هماهنگ کردن آن با سرزمین اصلی چین است. توسعه یافتن کاشغر بعنوان یک مرکز تجاری، سطح اختلاف بین ژینجیانگ و سرزمین اصلی را کم و پیوستگی آن را با سزمین اصلی عمیق‌تر می‌کند. https://t.me/Multitransport کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
از قطار مقدس تا سراب ترانزیت! استاد مهندس علیخانی، نماینده سابق ایران در کمیته حمل‌ونقل بین‌المللی ESCAP - به دلایل بیشمار، قطار تندرو را باید قطار مقدس نامید. قطار تندرو بین کلان‌شهرها با تقاضای مسافر بیش از ده میلیون نفر در سال جهت انحراف تقاضا از جاده و هوا به راه آهن، اولویت نخست بسیاری کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه است. - ترانزیت، یک تله انحرافی برای ایذای کشورهایی مانند ایران است. چین با هدف تسریع در واردات و صادرات غول‌آسای خود، کشورهای منطقه را به سخره گرفته و افتخار می‌دهد که از قلمرو آن‌ها عبور کند! مواد اولیه آن‌ها را ببرد و کالاهای ساخته شده خود را به آن‌ها بفروشد. - چین هیچ مشارکت ساخت با شرکت‌های مسیر نخواهد داشت و نمی‌تواند داشته باشد، او به فکر تولید کار و نان برای بیش از یک میلیارد دهان باز است. - برای ما نسخه ترانزیت می‌پیچند و در کشور خودشان با سرعتی باورنکردنی مشغول توسعه‌ی شبکه تندرو هستند؛ در حالیکه علمای حمل‌ونقل ما، مشغول بحث در مورد ساخت قطارهای تندرو هستند: تهران اصفهان تهران مشهد تهران تبریز تهران اهواز راه‌آهن ساحلی بین بندرامام تا بندرعباس و شاید ادامه آن تا چابهار و سواحل مکران برای سی میلیون سکنه. - چه اولویت‌هایی که شوق به ترانزیت، ما را از آن‌ها دور کرده، و دست استعماری که دو قرن ما را از موهبت ساحل دور کرد از آستینی دیگر حواس ما را به ترانزیت و حمالی پرت کرده و تا ما را به گدایی محض نیاندازند دست بردار نیستند. کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رژیم غاصب صهیونیستی لبریز از غیظ و در حال نابودی است... رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مهر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خام‌فروشی؛ پاس گل به صنایع پایین‌دست دیگران! - میزان خام‌فروشی ما هم‌چنان بسیار بالاست. از صنایع پایین‌دست غافل شده‌ایم. - عمده‌ی ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی و درآمدزایی ارزی، در توسعه‌ی صنایع پایین‌دست محقق می‌شود. - تا چند سال آینده ذخایر معدنی کشور به اتمام می‌رسد. navadeghtesadi.com eitaa.com/Afsaran_ir/56945 کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
امشب، تا پاسی از شب، در هتل عباسی، در خدمت دوست عزیزم آقای دکتر بهروز عبدالوند بودم؛ متخصص ژئوپلیتیک و رئیس سابق دپارتمان آسیای میانه و قفقاز دانشگاه فرای آلمان. ساعات خوشی بود و مطالب مهمی داشتیم که بعد از شش ماه که دیدار حضوری نداشتیم، طرح کردیم. دکتر مباحث مهمی را مطرح می‌کرد، مثل همیشه سرشار از امید و انرژی مثبت ولی پر از نقد عملکردها: از تخیلی بودن دور زدن ایران توسط کریدورهای اطراف، تا نقد جدی مدل‌ توسعه‌ی پفکی امثال عربستان و امارات و داخلی‌هایی که ساده‌لوحانه عقب افتادن از این مدل توسعه را فریاد می‌زنند، انکار توجیه‌پذیری کریدورهای پرسروصدای رقیب ایران، لزوم تسلیح تالش‌ها و حسینیون آذربایجان، پیش‌بینی دو هفته پیش ایشان از جنگ اسرائیل و فلسطینیان، آینده‌ی این جنگ، لزوم پیگیری کریدور ترانزیتی مقاومت در شرایط فعلی و مهمتر از همه تمجید راهبردهای دقیق و مدیریت داهیانه‌ی رهبر انقلاب. ساعت به نیمه شب رسید و چراغ‌های حیاط زیبای هتل عباسی کم‌کم خاموش شد و مردم هم مکان را ترک کردند ولی بحث ما تمامی نداشت! از دکتر قول گرفتم فردا بحث را در دانشگاه صنعتی اصفهان دنبال کنیم. با اینکه عازم تهران و آلمان است، لطف کرد و پذیرفت. انشالله جلسه با حضور آقای دکتر بهروز عبدالوند در دانشکده مهندسی حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان، فردا دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰ برگزار خواهد شد. ارادتمند🌺 کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شکست غیر قابل ترمیم رهبر معظم انقلاب، ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - زلزله ویران‌گر ۱۵ مهر یک شکست اطلاعاتی و نظامی غیر قابل ترمیم برای رژیم صهیونیستی است. - شکست را همه گفتند، من تأکیدم به غیرقابل ترمیم بودن است. من می‌گویم این زلزله ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست. کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
درآمد هنگفت دولت و مردم، در جیب بزرگ خام‌فروش‌ها! - درآمد دولت در کشورهایی چون آمریکا، آلمان و فرانسه معادل ۳۰٪ تا بیش از ۵۰٪ تولید ناخالص داخلی (GDP) است. معادل یک‌سوم تا بیش از نیمی از درآمد کل اقتصاد عاید دولت می‌شود. - در ایران حتی با احتساب درآمدهای نفتی دولت؛ این نسبت حدود ۱۰٪ است. - ‏یکی از اصلی‌ترین علت‌هایِ سطحِ بسیار نازلِ نسبت درآمدهای دولت در ایران را باید در عدم استفاده بهینه دولت از جعبه‌ابزارهای «حکمرانی مالی» از جمله مالیات، اعطای معافیت‌های مالیاتی گسترده به صنایع خام‌فروش و رانت‌های مخرب اعطایی به نهاده‌های تولید این صنایع بالادستی جستجو کرد. - ‏در واقع «بازی جمع صفر» بین دولت و این صنایع بزرگ خام‌فروش بالادست شکل گرفته است که مثلا معافیت مالیاتی ۱۱۵ هزار میلیارد تومانی ۳۰ بنگاه بزرگ در کشور باعث تمرکز ‌و افزایش حاشیه سود در سمت صنایع خام‌فروش به قیمت کاهش سطح درآمد دولت به عنوان متولی توسعه متوازن صنعتی شده‌است. منبع: آقای محمدطاهر رحیمی، سیاست‌پژوه اقتصاد کلان eitaa.com/economics_finance کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
هم‌اکنون حدود ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه پنهان در کشور پرداخت می‌شود دکتر داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور - پ.ن.: الحمدلله در دولت سیزدهم هم یک مسئول بلندپایه پیدا شد که بدون واهمه از برچسب‌هایی مثل نئولیبرال و منحط و غرب‌گرا و...، صراحتا از واقعیتی به نام یارانه‌ی پنهان سخن بگوید. - یارانه پنهان امری واقعی و انکارناپذیر است. هزینه فرصت کشور در برق و آب و گاز و بنزین و گازوئیل و نان و انرژی و... بسیار بسیار بالاست. قطعا نوع برخورد با این واقعیت، پیچیدگی‌های فراوان دارد ولی صورت مسئله را نمی‌توان پاک کرد. پذیرش این واقعیت بخشی از راهکار اصلاح وضع موجود است. کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
مرسک، اولین شرکت حمل‌ونقل حمایت کننده از کریدور عرب‌مد - عرب‌مد، بنادر هند را به بندر جبل‌علی و سپس از طریق ریل به بندر حیفا در مدیترانه متصل می‌کند. - مدیرعامل شرکت دانمارکی مرسک، اظهار کرده که توسعه این کریدور، کاهش ۴۰ درصدی زمان ترانزیت و عدم وابستگی به کانال سوئز را به همراه خواهد داشت. @iran_transportation_thinktank مهندس علیخانی، نماینده سابق ایران در کمیته حمل‌ونقل بین‌المللی ESCAP: - منظور نهایی غربی‌ها در مانور عرب‌مد، مطلقا دور زدن ایران و ترانزیت نیست. یک پروژه تریلیون دلاری شامل راه‌آهن باری و تندرو مسافری و لوله‌های نفت و گاز، آن‌هم از جیب گشاد و پرپول کشورهای عرب است. یک حرف ابلهانه با دو هدف: خالی کردن جیب عرب‌ها، و جنگ روانی با ایران. - کشتی که از بمبئی صدهزار کانتینر بار کرده خود را به سختی به دوبی می‌رساند، بار خود را که می‌توانست با هزینه و زمان کمتر از دریای سرخ به مدیترانه و بنادر اروپایی برساند، ابلهانه در دوبی به زمین بگذارد، کشورهای عربی را طی کند و برود اسراییل، دوباره قطارها تخلیه و سوار کشتی و به سواحل یونان بروند!! - برای این نمایش مسخره یک در میان فورواردر بگذارید تا پورسانت و درآمد آن‌ها افزایش یابد! - چند تریلیون دلار برای ایجاد زیربناها هزینه کنند و سود آن به جیب شرکت‌های آمریکایی، کانادایی و کمی هندی‌ها و شاید چینی‌ها برود. بار هند و چین به زور بیاید روی زمین که چه بشود؟! باید برای کشورهای عرب پول‌دار کار بتراشند، جیبشان را خالی کنند. کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
کوتوله‌پرور شده‌ایم! مصاحبه مهندس سید محمد بحرینیان، مدیرعامل شرکت تولیدی خصوصی و پژوهشگر برجسته اقتصادی - فقر اندیشه‌ی کاربردی و درماندگی نظری، ایران را از دست‌یابی به تعریف "تولید" ناکام گذاشته است. - بسیاری از بنگاه‌های خام‌فروش، در حال بلعیدن منابع ارزی کشور با رانت‌های گزاف به نام "توليد" هستند. - ده‌ها سال، مونتاژ را تولید می‌نامیم. در چین، اگر خودرو در مراحل اولیه کمتر از ۴۰٪ تولید داخل باشد قابل پذیرش قرار نمی‌گیرد؛ طی دو سال به ۶۰٪ و سپس ۸۰٪ باید برسد. - چرا برای سرمایه‌گذاری در تولید کالاهای فناورانه پیش‌قدم نمی‌شویم؟ چه شده که کشور تمدن‌ساز جهان باید به چین نفت بدهد تا برایش اتوبان بسازد؟! - ایران به مأمن فعالیت‌های نامولد، خام‌فروشی، سفته‌بازی و دلالی تبدیل شده‌است. تا دل‌تان بخواهد در این فعالیت‌ها، قوانین حمایتی داریم! - کوتوله‌پروری کرده‌ایم! متانول سازهای ما، پتروشیمی‌های خام‌فروش ما، در چین با هم قیمت‌شکنی می‌کنند. منابع خود را به ثمن بخس صادر می‌کنیم. - آقای رئیس‌جمهور! ارزش هر تن صادرات پتروشیمی ما ۵۰۰ دلار و ارزش هر تن واردات مشابه آن‌ها با همان کد بین‌المللی ۳۰۰۰ دلار است! به کارگر ساده‌ی کره جنوبی و چین و تایوان و سنگاپور و کشورهای غربی تبدیل شده‌ایم! - بیش از ۱۰۰۰ کارخانه فرش ماشینی دارای پروانه بهره‌برداری داریم که همه چیزشان از خارج وارد می‌شود. - چاره‌ی ایران، تشکیل مجمع نخبگان واقعی اقتصادی و سیاسی برای نجات کشور است. کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
نگاه یکی از مسئولین محترم شهر اصفهان به چالش ناترازی انرژی و راهکار مربوطه👇