🎬مهلا و مهلاها
🔸درباره انتقادهایی که به برنامه مهلا شد آنچه که پررنگتر است انتقاد به تک تک مهمانان و نقد تفکر این افراد است.
سلبریتیهایی که به این نوع برنامهها دعوت میشوند، هر یک امام حسین خود را تبلیغ میکنند و از دریچه شناخت ناقص و دریافتی که خود دارند سخن میگویند.
🔸به نظر میرسد کنار هم قرار گرفتن افراد در کنار هم که حسینسازی و حتی ابداع دینی میکنند خطرناک است، نه تک تک این افراد!!
🔸شاید نتوان به تک تک افراد مهمان ایراد گرفت چون شناخت و درک ایشان در حد خودشان است و همانیست که بیان میکنند.
🔺به عبارتی مشکل از برنامهساز است که این افراد را با شناخت و طرح و برنامه «چینش» میکند تا پیام ویژهای از کلیت آن برنامه مخابره شود. پیامی که در آن حسین دلبخواهی را معرفی میکند.
🔸بدون قضاوت و آگاهی از نیت عوامل برنامه و مسئولین روبیکا و همراه اول، آنچه از این برنامه مخابره میشود علاوه بر «جذب مخاطب و برنامهسازی صرف»، ارائه سطحی دین و «التقاط فکری» است.
🔸با خوشبینی میشود گفت که عوامل در پی «جذب مخاطب به دین یا جذب مخاطب به برنامه» با اعتقاد دلخواه، ساختگی و التقاطیاند و برای جبران این نسخه سطحی، نکوهش نظام و انقلاب» را چاشنی میکنند.
🔸در باب جذب به دین میتوان گفت قطعا عشق حسین علیهالسلام به گونهای است که میتواند هرکسی با هر اعتقاد و هر عملی را شامل شود و این جزو رحمات الهی به بندگان است
🔸اما این خیمه به گونهای است که وقتی با هر اعتقادی واردش شدی دیگر نمیتوانی در همان سطح بمانی!
زهیرِ عثمانی وارد شد و زهیرِ شهید خارج شد.
🔸به عبارتی این خیمه به هر فردی در هر سطحی اذن ورود میدهد اما با سطحی بالاتر خارجش میکند.
❓آیا عوامل با توجه به این مبنا برنامه ساختهاند تا ترویج دین کنند؟!یا اگر خوشبین باشیم؛ هدف تنها برنامهسازی صرف است؟
📝روبش
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
وایپ
✍حسینیه معلی، مهیا کنندهی ظرفیت معنوی برای مادران
🔹«تربیت دینی» اقتضا میکند، کودکان در زمانهای مهم و تاثیرگذار دینی جهت انسدهی در مکانهای مورد تایید دین قرار بگیرند.
🔹دههی محرم یکی از مهمترین زمانهای تاریخی است که میتوان در آن ظرف زمانی، استعدادهای بالقوهی الهی را تقویت کرد و با کشتی سریع و وسیع حسیــــــــــن علیهالسلام به مقصد رسید. برای بهرهبرداری از این زمان قدسی، باید با کودکان در هیئات و مساجد حاضر شد تا هم کودک با محیط انس بگیرد و هم ظرفیت خانواده در جهت ایجاد زمینهی «تمدن اسلامی» افزایش یابد.
🔹انسدهی اقتضائاتی دارد که سبب میشود برخی از مادران بهرهی کافی از سخنرانی و مداحی نبرند و من هم جزو این مادران بوده و هستم.
فرزند شیرخواری که توجه دائم میطلبد و فرزند سه سالهای که برای تقویت حوصلهاش باید وسایل زیادی جهت سرگرمی مهیا شود و با دیدن اشک مادر فریاد گریه نَکُنش بلند میشود!
🔹جملات مقدماتی فوق برای این است که به یک ظرفیت مهم «رسانهی ملی» در این دهه اشاره شود، آن هم تولید برنامهی «حسینیه معلی» است که با ایده مناسب در فرم قابل قبول با محتوای درست توانست خلا مادرانی چون من را پر کند.
🔹مادری که به علت حضور در هیئت و مسجد با فرزندانش حال چندانی برای شنیدن سخنرانیها و روضههای سنگین و شور پشتهم را ندارد.
ترکیب روضه، شور و شعور که توسط داوران برنامه ارائه میشود، ترکیبی مناسب برای مادری است که با احساس تکلیفِ تربیت، «عجز شدید» خود را دریافته و پابهپای مداحان اشک میریزد تا حسیــــــــن علیهالسلام او را در ظرفیت بالاتری از مربیگری قرار دهد.
🔹از طرفی چنین برنامههایی به صورت غیرمستقیم میتواند میل به فرزندآوری را تسهیل کند. نوع برخوردها با کودکان حاضر در حسینیه و دعاهای ناب و انگیزهبخشی همچون «خدایا به من فرزندان کثیری عطا کن تا در لشکر حسیــــــن، سربازانی از خون من باشند» که در جایگاه شور و شعور بیان شد سبب افزایش انگیزه در مادران حسینی و تثبیتکنندهی نیاز جامعهی دینی میشود.
📝زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🟠عشق به حسین هنرآفرین است
🔸حسیـــــــــن علیهالسلام را کشتی نجات میدانستم
اما نمیدانستم که چقدر عشق به حسیــــــن علیهالسلام میتواند، هنر بیافریند.
این را زمانی فهمیدم که آیینهای مختلف عزاداری از سراسر کشور و حتی جهان در «حسینیه معلی» به نمایش درآمد، سنگ زنی، چمرانه، بیر آلی دوش، آیین جوش زنی و.... ترکیبی از هنر، ورزیدگی و عشق بود که آیینهای متکثر را با محوریت حسیــــــــن علیهالسلام به «وحدت» میرساند و آدمی از این «توحید» متحیر میشد.
🔸بهای زیاد به «تعزیه» عقلانیت و تدبیر سازندگان «حسینیه معلی» را میرساند که تقویت این نوع نمایش قطعا در افزایش معنویت و حتی «هویت دینی و ملی» تاثیر بسیاری خواهد داشت.
🔸حضور داوران برنامه؛ میثم مطیعی، عبدالرضا هلالی و مهدی رسولی و سید مجید بنی فاطمه نقطه قوتی بود که به صورت عملی تواضع، انتقاد سازنده، توجه به پیرغلامان و سادات و بزرگداشت آرمانهای انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشت.
🔸«حسینیه معلی» توانست حب دوستداران حسیـــــن علیهالسلام را جلب کرده و بغض در دل دشمنان حاکمیت اسلامی ایجاد کند. همین نکته هم نشانهی مسیر درست برنامه بود.
📝روبش
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
وایپ
❓خانم کارگردان هنوز نمیدانید دیه مُرده به زنده میرسد! 🔻 تهمینه میلانی، پستی پوپولیستی گذاشته، گوی
🔻این خانم با اینکه حضور فعال اجتماعی و اقتصادی در جامعهای را دارد که با قوانین اسلام هم به ریحانه بودنش توجه شده و هم به استقلال اقتصادیش اما لگدی نثار «قوانین مترقی» آن میکند که به اذعان قضات جهانی، بیش از آنکه تکلیف بر زن گذاشته باشد به او حق داده است.
🔺در اسلام، انسان کالا نیست که ارزشش را با مقدار دیه، ارث، نفقه یا... حساب کرد بلکه چنان مقام والایی دارد که همه چیز را مسخر او کردند تا بهره ببرد و به رضوان برسد البته این موضوع احتمالا برای جماعتی که خود مسخر پول شدهاند و به خود حق میدهند افراد را با توجه به سطح اقتصادیشان بسنجند و آنکه پول بیشتر دارد را آدمتر بداند، سنگین است و احتمالا فهم نشود.
🔺همچنین اسلام یک مجموعه قوانین اقتصادی دارد که جنبههای حمایتی دارد تا اجتماع به سمت رضوان حرکت کند از جملهی آن قوانین نفقه دختر و زن که عهدهدارش پدر و همسر است، مهریه، اجرتالمثل میباشد که یک زن را ریحانه نگه میدارد که به او میگوید نیازی نیست انرژیات را صرف امور اقتصادی کنی چون شأن تو مربیگری و تربیت عالَم و تربیت انسان است اما اگر دوست داشتی کار اقتصادی کنی، انجام بده و هیجکس حق ندارد با قانونی چون نصف نصف یا... با تو سهیم شود مگر خودت بخواهی.
طبق این قوانین حمایتی، اگر زنی، نفقهدهندهاش که مرد است را از دست بدهد، «دوبرابر» چیزی را دریافت میکند که اگر خودش بمیرد، دیگری دریافت میکند.
♦️حال از این جنبه به آن بنگرید که اگر مردی بمیرد، دوبرابر به زن یا خانوادهاش میرسد تا با آن مقدار، آن زن و خانواده زندگی کند
و
اگر زنی از دست برود، نصف آن به مرد میرسد تا با آن زندگی کند.
به نظرتان این قانون به نفع کیست؟
🔻اما داستان آن چوپان که در صفحهی ایشان آمده با توجه به فرض داستان، در شرایط روانی ناشی از دست دادن همسر و همچنین نفع بیشتر برای خود این سخن را گفته بر او حرجی نیست، اما خانم میلانی اگر تنها سطح هیجانی شما باعث انتشار این مطلب شده، حتما روی مهارتهای «مدیریت هیجانات» کار کنید اما اگر متن با «منطق و عقل» شما هماهنگ است که باید به سطح عقلیتان شک کرد و البته این مورد با سایر متنهای شما قابل تطابق است!
⚠️کاش سازمانی بر روی فهم این جماعت کار کند که اینگونه سطح عقلی جامعه را پایین نگه ندارند.
📝زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎬 «هنرمندان بیایند به میدان»
🛳 صبح روز یکشنبه رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارکنان و خانوادههای ناوگروه ۸۶ ارتش که چندی پیش با موفقیت مأموریت گردش ۳۶۰ درجه به دور کرهزمین را از سرگذراندند؛ از همه هنرمندان در عرصههای مختلف بویژه اهالی سینما و تلویزیون دعوت کردند که برای خلق اثر و ثبت داستان این مأموریت مهم و سربلندانه به میدان بیایند.
این سطح از توجه رهبری به اهمیت نقش رسانه و هنر در ثبت وقایع و پیروزیهای ملت ایران بسیار ارزشمند و دلگرمکننده بوده، تلنگر بسیار بههنگامی بر پیکرهی خوابآلودهی سینما و تئاتر و... در تولید آثار ماندگار و فاخر است.
🔆 ایشان خاطرنشان کردند: «قضایای اتفاق افتاده بر کارکنان ناوگروه ۸۶ آنی نیست که در یک گزارش چندصفحهای یا سخنرانی چند دقیقهای بگنجد، ایشان به زیبایی اشاره کردند هرکدام از شما ۳۵۰ نفر در این سفر احساسی داشتید، کاری داشتید، فکری داشتید، حرکتی انجام دادید، خوشیها و ناخوشیهایی وجود داشته، اینها همهش در مجموع یک داستان بلند، آموزنده و پرمعناست، برای اینکه معرفی بشود اینکار میتواند در یک قالب هنری، در یک قالب سینمایی، تلویزیون ارائه بشود؛ این کار هنرمندان است که اینکار را انجام بدهند».
📽 آقایان فیلمنامهنویس نمایشنامه نویس، آقایان کارگردان، آقایان تهیهکننده و... بسمالله
یک پیروزی ملی با حداقل ۳۵۰ داستان از ۳۵۰ قهرمان، میتواند بهترین گزینه برای ساخت بهترین، هیجانانگیزترین و جذابترین آثار سینمایی، نمایشی و تلویزیونی و.. باشد.
📝نرجس احمدی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🔴بازگشت امثال مدیری و رشیدپور و..به صداوسیما
🔻در روزهای اخیر اخباری مبنی بر بازگشت افرادی مانند مهران مدیری، رامبد جوان و رضا رشیدپور و...به صداوسیما مطرح شده است.
🔻برخی از نیروهای سازمان بازگشت این افراد را در قاعده جذب حداکثری تحلیل میکنند و معتقدند اظهار پشیمانی در جلسات محدود کفایت کننده است!
🔻فارغ از اینکه جای این افراد در تلویزیون نیست و باید قواعد جذب را در نظر گرفت، این نوع سطحینگری مدیران سبب دلزده کردن عموم مردم خواهد شد.
حال اگر مدیران سازمان به این جمعبندی رسیدند که راهشان برای در انداختن ایده و طرح نو و جذاب بسته است و راهکار جذب مخاطب میدان دادن به این افراد است، حداقل کاری که میتوانند بکنند علنی کردن «رسانهای پشیمانی و توبه» این افراد توسط خودشان و در رسانههاست.
🔔خطا را در رسانهکردهاند و توبه را نیز در رسانه بکنند نه درِ گوش مدیران.
این راهکار هم منطقیست و هم دینی. جناب حر نیز که شاهد مثال برای توجیه عملکرد سلبریتیها است، در عمل، توبه خویش را اثبات کردند.
🔻این افراد نیز باید با حداقلیترین روشِ ممکن که حتی بدون ضرر و زیان مادی و جانی است، پشیمانی خود از اقدامات گذشته را ابراز کنند کما اینکه هنرمندان «قبل از انقلاب» نیز توبه کردند و در «عمل» راستین بودن آن را اثبات کردند. تا حدی که برخی از آنان که تنگ نظری جریان متحجر آن روز و جریان مخالف امروز شامل حالشان شد تا پایان عمرشان بر توبه خویش باقی ماندند و علیرغم بیمهریها خیانت نکردند.
📝روبش
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
وایپ
🔴تربیت نوجوان امروزی با الگوهای ونزدی 🔻باز هم پای نتفلیکس در میان است. موج عجیب سریالسازی در ساله
🔺به طور یقین یکی از برتریهای سریال برای شرکتهای فیلمسازی امکان بهرهبرداری بیشتر از یک موضوع و همچنین تاثیرگزاری بیشتر بر مخاطب است.
سریال معمایی فانتزی «ونزدی» با چاشنی طنز در پاییز ۲۰۲۲ پخش خود را آغاز کرد و خیلی سریع مورد توجه «مخاطبان نوجوان» قرار گرفت.
🔺داستان اصلی حول «دختری بی روح و عاطفه» و با اعتماد به نفس بالا به نام ونزدی میگردد که به دلیل کارهای خشونت آمیز، والدینش تصمیم میگیرند او را راهی آکادمی نورمور کنند.
آکادمی نورمور در این سریال مدرسه ای مخصوص «طرد شدههاست» و بسیاری از منتقدان آن را الگویی از مدرسه ی هاگوارتز در هری پاتر می دانند.
🔺استفاده افراطی از «رنگ مشکی»، چهرهای بیروح بدون لبخند، «سرکشی»، خودخواهی و خودبرتر بینی، انتقامجویی، رفتارهای خشونت آمیز، «بیاحترامی به والدین» و... نمونههایی از خصوصیات بارز شخصیت ونزدی است که به صورتی «جذاب» برای «مخاطب نوجوان» به تصویر کشیده شده است.
🔺طبق الگوی دیگر سریالهای نتفلیکس، ونزدی نیز در ترویج «همجنسگرایی» بینصیب نمانده و در یکی از قسمتها دو زن در کنار هم والدین یکی از بچههای آکادمی نورمور معرفی میشوند؛ بنظر میرسد تیم برتون با همین اشاره کوتاه دِین خود را به این جماعت منحرف ادا کرده است.
🔺در این سریال مانند بسیاری از آثار مشابه شاهد عادیسازی موجودات و «انسانهای عجیب و غریب» و «شبیه جنیان» هستیم، غیرطبیعیهایی که باید بپذیریمشان و به موجودیتشان احترام بگذاریم! و حتي به دلیل نیروهای و قدرت بیشتر، بالاتر از انسان عادی به حسابشان بیاوریم!
این تفکر بیپایه و اساس سالهاست به واسطه فیلم و سریالهای متعدد به خورد نوجوانان داده میشود.
🔺 شخصیت غیرطبیعی ونزدی و سایر اعضای مدرسه، در این سریال و در فیلمها و سریالهای دیگر، دور از ذهن بوده و تخیلی است اما در واقعیت علاوهبر القا برتر بودن موجودات عجیب و شبهجن؛ یک پیام اصلی در خود پنهان کرده؛ این تفکر به کودکان و نوجوانان اینگونه القا میکند که اگر از نظر اطرافیان و جامعه شخصیتی غیرمعقول و غیرطبیعی دارید، این مشکل شما نیست مشکل از آنهاست که از پذیرش شما عاجز هستند، شما آزادید همانطور که فکر میکنید زندگی کنید با هر نظر و عقیده ای و هر شکل و شمایلی!
به هرچه هستید افتخار کنید چون معیار درست و نادرست بودن را تنها خودتان تعیین میکنید...همانند شخصیت ونزدی.
🔺و این داستان همچنان ادامه دارد؛ آنها در الگوسازی با پشتکار در تلاشند و ما نظارهگر که چگونه نوجوانانمان هر روز از باورها و ارزشهای ملی و مذهبی دور می شوند...
📝زهرا تیمورینژاد
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍به بهانه ابراز نظر مت والش درباره فیلم سینمایی باربی
🔸مت والش، مفسر سیاسی و نویسنده آمریکایی که مستند «زن چیست؟» او در سال ۲۰۲۲ مورد توجه بسیاری از منتقدین قرار گرفته، اینبار نظر خود را در مورد فیلم سینمایی «باربی» با دیگران به اشتراک گذاشته است.
وایپ
✍به بهانه ابراز نظر مت والش درباره فیلم سینمایی باربی 🔸مت والش، مفسر سیاسی و نویسنده آمریکایی که مس
🔸 در مستند «زن چیست؟» مت والش به عنوان راوی در جستجوی یافتن پاسخی برای سوالی به ظاهر ساده به ایالتهای مختلف آمریکا سفر می کند و با افراد مختلفی از جمله روانکاو، جراح تغییر جنسیت، استاد دانشگاه، روانپزشک، محقق، نماینده کنگره، ورزشکار و... این سوال را درمیان میگذارد و وقتی به پاسخ دقیقی نمیرسد به سراغ قبیله ماسایی در کنیا میرود تا نظر آنان را در مورد چیستی زن بداند.
🔸این مستند با دستمایههایی طنزآلود به طور جدی نظریه احمقانه «هویت جنسیتی» را زیر سوال می برد.
در نظریه هویت جنسیتی، جنس (sex) و جنسیت (gender) دو مقوله جدا از هم شناخته میشود. درواقع هر فردی در جامعه حق دارد جدا از ظاهر فیزیکی و جنسی که با آن به دنیا آمده، خود را زن، مرد، بدون جنسیت و یا حتی حیوان بنامد و در این شرایط بقیه افراد جامعه موظفند به خواستهی او احترام بگذارند، در غیر این صورت مجرم شناخته میشوند.
🔸یکی از دغدغه های مستند «زن چیست؟» تزریق افکار هویت جنسیتی به کودکان است. والش که پیش از این مستند با نوشتن کتاب کودکانهی «جانیِ شیردریایی» مورد توجه قرار گرفته بود _کتابی در رابطه با حل مسئله آشفتگی جنسیتی (Gender dysphoria) یک کودک_ در بخشی از این مستند نیز به سراغ عوامل مخرب آموزش «نظریه هویت جنسیتی» در مدارس میپردازد.
🔸مت والش با داشتن چهار فرزند، قانونی که به کودکان حق میدهد جنسیتشان را خودشان انتخاب کنند را زیر سوال میبرد و با آوردن دلایل علمی توسط متخصصان نگرانی خود را به مخاطب انتقال میدهد. در این قانون حتی والدین هم حق ندارند فرزندشان را از داشتن این آزادی محروم کنند، به این ترتیب «بدون اجازه والدین» هورمون درمانی از سنین پایین آغاز می شود و با رسیدن به ۱۶سالگی میتوانند جراحیهای مربوط به «تغییر جنسیت» را انجام دهند.
🔸دکتر گراسمن(روانپزشک و دکتر) در مستند «زن چیست؟» شروع این افکار و عقاید بیپایه و اساس در رابطه با کودکان را نظرات و تحقیقات دروغین آلفرد کنزی (اصلاح طلب اجتماعی) میداند که بعدها توسط جان مانی (روان شناس و استاد دانشگاه هاپکینز) به نظریه هویت جنسیتی ختم میشود.
🔸در بخشی از این مستند، مت والش به طور هوشمندانهای موضوع هویت جنسیتی را به برخی افراد ربط میدهد که باوجود داشتن بدنی سالم احساس میکنند معلول هستند، مثلا مردی دو دست دارد اما احساس میکند باید یک دست داشته باشد!
🔸والش از دکتر مارسی باورز (برجسته ترین جراح «تغییر جنسیت» با بیش از دو هزار عمل جراحی که خود نیز یک زن تراجنسیتی است) میپرسد اگر این مرد برای قطع دستش به پزشک مراجعه کند شما چه نظری درمورد او میدهید؟ مارسی باورز این فرد را دچار یک «عارضه روانشناختی» میداند و مقایسه این قضیه با هویت جنسیتی را بیربط میبیند.
🔸اگر چه مت والش در این مستند به پاسخ واضحی برای سوال «زن چیست؟» نمیرسد و توسط بسیاری از افراد بعنوان فردی افراط گرا و ترنس هراس شناخته میشود، اما با آگاهی دادن به مخاطبانش سعی دارد آنها را از عواقب ناشی از تفکرات و عقاید مخرب و اشتباه درمورد جنسیت آشنا کند؛ تفکرات و عقایدی که تبدیل به «قانون» شده و به طور گسترده در حال تبلیغ و عادیسازی در رسانهها و حتی آموزش و پرورش است!
📝زهرا تیمورینژاد
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe