eitaa logo
من شیعه هستم
567 دنبال‌کننده
308 عکس
376 ویدیو
20 فایل
✅ شناخت دین اسلام : بدون تعصّب، بدون خرافه، با محوریّت تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) و سخن بزرگان اهل معرفت ✅ معرفت، اعتقاد، اخلاق ✅ اینجا قم مقدّس است
مشاهده در ایتا
دانلود
مطالبی درباره ، قسمت ۴۸ 👆و قسمت ۴۹ 👇جامعه اسلامی تقدیم شما. لطفاً مطالب رو با دقّت دنبال کنید.
🌹🌹🌹 💠 و به عبارتى ديگر : كه عبارت است از «درك تصديقى»، اگر در ذهن انسان پيدا شود، اين حاصل شدنش عملِ اختيارى انسان نيست تا بشود فلان شخص را از فلان عقيده منع نمود و يا در آن عقيده ی ديگر گذاشت، بلكه آنچه در مورد عقايد مى شود تحت تكليف در آيد لوازم عملى آنها است، يعنى بعضى از كارها را كه با مقتضاى فلان عقيده منافات دارد ممنوع نموده، و بعضى ديگر را كه مطابق مقتضاى آن عقيده است تجويز كرد. مثلاً شخصى را وادار كرد به اينكه مردم را به سوى فلان عقيده دعوت كند و با آوردن دليل هاى محكم قانعشان كند كه بايد آن عقيده را بپذيرند و يا آن عقيده ديگر را نپذيرند، و يا وادار كرد آن عقيده را با ذكر ادلّه اش به صورت كتابى بنويسد و منتشر كند و بدین طریق، فلان عقيده اى كه مردم داشتند باطل و فاسد ساخته و اعمالى را هم كه طبق آن عقيده انجام می دادند باطل و نادرست جلوه دهد. 💠 پس آنچه «بكن» و «نكن» بر مى دارد، به عقايد است نه خود عقايد، و معلوم است كه وقتى لوازم عملى نامبرده با موادّ قانونِ داير در اجتماع مخالفت داشت، و يا با اصلى كه قانون متّكى بر آن است ناسازگارى داشت، حتماً قانون از چنان عملى جلوگيرى خواهد كرد. پس آيه شريفه لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ تنها در اين مقام است كه بفهماند : اعتقاد نيست، نه اینکه منظور اين باشد كه «اسلام كسى را مجبور به اعتقاد به معارف خود نكرده» ، و نه مى تواند اين باشد كه «مردم در اعتقاد آزادند»، و اسلام در تشريع خود جز بر تكيه نكرده، دين توحيدى كه اصول سه گانه اش : توحيد آفریدگار، و نبوّت انبيا، و روز رستاخيز است، و همين اصل است كه مسلمانان و يهود و نصارا و مجوس و بالأخره اهل كتاب بر آن اتّحاد و اجتماع دارند. پس حُرّيت هم تنها در اين است و نمى تواند در غير آن باشد، زيرا گفتيم آزادى در غير اين اصول يعنى ويران كردن اصل دين، بله البته در اين ميان حُرّيتى ديگر هست و آن حرّيت از جهت اظهار عقيده در هنگام بحث است كه ان شاء اللَّه درباره اش بحث خواهيم كرد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
💠 سوال : بعضی از که به مسائل شرعی ملتزم نیستند، بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع می کنند، آیا گفته این پزشکان حجّت است یا خیر؟ ✅ اگر پزشک امین نباشد و گفته او هم اطمینان آور نباشد و باعث خوف ضرر نشود، گفته او اعتباری ندارد و در غیر این صورت نباید روزه بگیرد. 💠 سوال : مادرم به بیماری شدیدی مبتلاست و پدرم نیز از ضعف جسمانی رنج می برد و در عین حال هر دو روزه می گیرند که گاهی مشخص است که روزه باعث تشدید آنها می شود، تا کنون نتوانسته ام آنها را قانع کنم که لااقل هنگام شدّت بیماری روزه نگیرند. خواهشمندیم ما را در مورد حکم روزه آنها راهنمایی فرمایید. ✅ ملاکِ تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن، تشخیص خودِ روزه دار نسبت به خودش است و اگر بداند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد و در عین حال بخواهد روزه بگیرد، روزه گرفتن برای وی است. 📚 رساله استفتائات رهبری ص 155 ╔═══💌══╗ 🆔@ishiaa ╚═══💌══╝
💠 سوال : چه عملی در انجام دهیم که به حالمان مفید باشد و از این ماه نتیجه بگیریم؟ ✅ حضرت استاد (رحمة الله) پس از مقداری تأمّل فرمودند : 🔸 این ماه ماشاءالله پُر از عمل است. امّا آنچه برای سالک لازم است آن است که در اعمال - عبادی یا غیر عبادی - هر کدام را به اقتضای خودش از دست ندهد. 🔸 یعنی کاملاً مراعات کند که با روزه داری اش، جوع (= گرسنگی) و عطش روز قیامت را به یاد آورد، و مواظبت کند تا تمام اعضا و جوارحش روزه دار باشند، چنانچه روایات در این زمینه وارد شده است. 🔸 و با خواندنش، کلام الهی را در نظر داشته باشد و این که اوست که با وی سخن می ‌گوید و سخن او را از وی و از مصدر آن بشنود. 🔸 و از میان دعاها، دعاهای توحیدی نظیر (اللّهم إنّی اسئلک مِن بَهاءک بأبهاه..) و هکذا در امور دیگر، به اقتضای خودش مراقبه داشته باشد؛ که مراقبه کلید درهای خیر و رحمت است. اگر مراقبه نباشد کارها - طاعات و عبادات - هیچ و بی نتیجه و بی فایده است. 🔸 این آیه شریفه که خداوند می فرماید : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ. اى كسانى كه ايمان آورده ايد، تقوای الهی پیشه کنید. و هر انسانى منتظر رسيدن به اعمالى كه از پيش فرستاده، باشد. و از خدا بترسيد چون خدا از آنچه مى كنيد با خبر است. (سوره حشر آیه 18) دستور به و است. 📚 در محضر علامه طباطبایی ص 384 ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ ستاره ها به عشق تو میچرخند. زندگی با اندوه یعنی ناسپاسی ... ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 خدايا! آيا برده گيرى غير از همين رفتار غربيها است، و به صِرف اينكه از بردن اسم «بردگى» جلوگيرى كرده اند آزادیخواه و شدند؟ مگر معناى برده گيرى غير از سلب آزادىِ مطلق و تملّك اراده و عمل ديگران و نفوذ حكم زورمندان و عزّت طلبان در اشخاص ضعيف و ذليل به دلخواه خود و به حقّ و ناحقّ حكم كردن، چيز ديگرى است؟ شگفتا! مگر اسلام چه فرموده بود؟ اسلام هم همين حكم را البته به صحيح ترين وجهى امضا كرده بود، چطور شد كه با كمال بى شرمى نظام صحيح اسلامى را نظام بَردگى ناميده و نظام غلط خود را نظام بردگى نمى نامند؟ و حال آنكه اگر بَرده مى گيرد به آسان ترين وجه و خفيف ترين مؤونه گرفته، و آنها به بى رحمانه ترين وجه و سنگين ترين مؤونه مى گيرند. 💠 ما هنوز خاطرات تلخ آن را از ياد نبرده ايم. اينها که ميهن ما را به عنوان و حمايت و حفظ از خرابيهاى جنگ اشغال كرده بودند آن همه وحشیگرى ها را از خود نشان دادند، واى به حال كشورهايى كه اين طرفداران آزادى و مخالفين نظام بردگى، آن كشورها را به عنوان فتح و غلبه بر دشمن اشغال نمودند! از آن دوستى شان با ما مى توان فهميد كه بر سر دشمن خود چه ها آورده اند؟ اينجاست كه هر شخص فهميده اى به رسوايى قرارداد بروكسل پى برده و مى فهمد كه اين قرارداد و آن همه تبليغات جز يك و گرفتن «برده» به صورت لغو بَردگى چيز ديگرى نبود، و اگر اسلام بردگى اسراى جنگى را امضاء فرمود ايشان نيز عملاً آن را امضاء كرده اند، تنها چيزى كه هست این است که از تلفّظ اسم آن جلوگيرى نموده اند. 💠 و امّا بردگى از راه ولايت و به فروش رساندن فرزندان توسط پدران را گرچه ايشان إسماً و رسماً منع كرده اند ليكن چندين قرن قبل از منع آنها، اسلام آن را منع فرموده بود. امّا برده گيرى از راه غلبه و قُلدرى كه اسلام اين را نيز منع نموده و ليكن نه، گر چه اينها نيز بر منع از آن اتفاق نموده اند و ليكن اين منع شان نظير همان منع از بردگىِ اسراى جنگى، تنها حرف است و از مرحله نگذشته و به آن عمل نمى كنند؟! خواننده محترم مى تواند جواب اين سؤال را از مطالعه و مرور به تاريخ و سرگذشت مستعمرات آسيايى و آفريقايى و آمريكايىِ اروپائيان و فجايعى كه در آن مستعمرات مرتكب شدند و خونهايى كه ريختند و نواميسى كه هتك نمودند و اموالى كه به غارت بردند و زورگویی هايى كه كردند بدست آورد. زيرا اين فجايع و جنايات يكى و صدتا و هزار تا و خلاصه نيست. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
🌺 سلام دوستان خوبم صبحتون بخیر و سلامتی حرفم رو کوتاه می کنم : اوّل : امروز آخرین روز ماه شعبان است. دوم : بحث برده_داری با تمام نکات مبنایی که داشت، داره تموم میشه و با اجازتون بحث بعدی : بحث علمی پیرامون ، شخصیت و موقعیت اجتماعی زنان ؛ خواهد بود که بحثی بسیار کلیدی، کاربردی، مهم و جذّاب هست. هر کس در این مورد ذهنش درگیره و سوال داره، میتونه نظر رو دقیق و علمی اینجا دنبال کنه. میتونید به دوستانتون هم اطلاع بدید، فکر میکنم کار خیری باشه. از همگی التماس دعا دارم🌹 🆔@ishiaa
💠 سوال : حکم استعمال دخانیات مانند سیگار در حال روزه چیست؟ ✅ احتیاط واجب آن است که روزه دار از دودهای انواع دخانیات و نیز مواد مخدّری که از راه بینی یا زیر زبان جذب می شود خودداری کند. 💠 سوال : من معتاد به سیگار هستم و در ماه مبارک رمضان هر چه تلاش می کنم که تندخو نباشم نمی توانم و همین باعث ناراحتی زیاد افراد خانواده ام شده است و خودم هم از وضعیت دشوارم رنج می برم، تکلیف من چیست؟ ✅ روزه ماه مبارک رمضان بر شما واجب است و بنا بر احتیاط واجب جایز نیست در حال روزه سیگار بکشید، و نباید بدون دلیل با دیگران تند برخورد کنید. 📚 رساله استفتائات رهبری ص 158 ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
: 💠 زن، شخصیّت، حقوق و موقعیّت اجتماعی آنان. ❇️ مهمترین سؤالات مورد بحث : ♦️ زن در اسلام چه هويّتى دارد؟ ♦️ زن در نظر اسلام چه ارزش و موقعيّتى در اجتماع دارد؟ ♦️ تأثير زن در زندگى بشريّت تا چه اندازه است؟ ♦️ در اسلام چه حقوق و احكامى براى زن تشريع شده است؟ ♦️ چرا چنین احكام و قوانينی برای زن تشریع شده است؟ ♦️ و پاسخ به شبهات مهمّی که وجود دارد. 💜 به همراه هدیه خرید کتاب 15 تا 50 هزار تومنی برای 4 نفر برگزیده خلاصه نویسی. 👈 دوستانتون رو در جریان مباحث قرار بدید. 🔹 تاریخ شروع : (دهه دوم ماه مبارک رمضان) در کانال « آی💚شیعه» : 🆔 @ishiaa 👈
🌹🌹🌹 ❇️ در مجتمع اسلامى راه بسوى و چيست؟ 💠 چه بسا بشود گفت كه: گيرم سنّت اسلامى، سنّت جامعی است که همه لوازم يك زندگى با سعادت را در برمیگیرد، و گيرم كه مجتمع اسلامى مجتمعى است واقعاً سعادت يافته و مورد رَشك همه جوامع دنیا، ليكن اين سنّت به خاطر جامعيتش و به خاطر نبود در آن، باعث رُكود جامعه و در جا زدن و باز ايستادنش از تحوّل و تكامل مى شود و اين خود بطورى كه ديگران هم گفته اند يكى از مجتمع كامل است. چون سير تكاملى در هر چيز نيازمند آن است كه در آن چيز قُواى متضادى باشد، تا در اثر نبرد آن قُوا با يكديگر و كسر و انكسار آنها، مولود جديدى متولد شود خالى از نواقصى كه در آن قوا بود و باعث زوال آنها گرديد. بنا بر اين نظريه، اگر فرض كنيم كه اسلام اضداد و نواقص و مخصوصاً عقايد ضدّ خود را از ريشه بر مى كَند، لازمه اش توقّف مجتمع از سير تكاملى است، البته مجتمعى كه خودِ اسلام پديد آورده. 💠 ليكن در پاسخ اين ايراد مى گوئيم که ريشه آن در جاى ديگر است، و آن و اعتقاد به تحوّل ماده است و يا به عبارت ديگر : «مكتب ماترياليسم ديالكتيك» است. و هر چه باشد در آن خَلط عجيبى به كار رفته است، چون عقايد و معارف انسانيّت : 1 - يكى آن عقايد و معارفى كه دستخوش تحوّل و دگرگونى مى شود و همپاى تكامل بشر تكامل پيدا مى كند و آن عبارت است از «علوم صناعى» كه در راه بالا بردن پايه هاى زندگى مادّى و رام كردن و به خدمت گرفتن طبيعتِ سركش به كار گرفته مى شود، از قبيل رياضيات و طبيعيّات و امثال آن دو كه هر قدمى از نقص به سوى كمال بر دارد، باعث تكامل و تحوّل زندگى اجتماعى مى شود. 💠 2 - نوعى ديگر معارف و عقايدى است كه دچار چنين تحوّلى نمى شود، هر چند كه تحوّل به معنايى ديگر را مى پذيرد و آن عبارت از اى است كه در مسائل مبدأ و معاد و سعادت و شقاوت و امثال آن، احكامى قطعى و متوقّف دارد؛ يعنى احكامش دگرگونى و تحوّل نمى پذيرد، هر چند كه از جهت دقّت و تعمّق، ارتقا و كمال مى پذيرد. و اين معارف و علوم بر اجتماعات و سنّتهای زندگی تأثير نمى گذارد مگر به نحو كلّى و به همين جهت است كه توقّف و يك نواختى آن باعث توقّف اجتماعات از سير تكاملی اش نمى شود؛ هم چنان كه در خود، آرايى كلّى مى بينيم نه يكى نه دو تا ...، كه در يك حال ثابت مانده اند و در عين حال اجتماع ما به خاطر آن آراى متوقّف و ثابت، از سير خود و تكاملش باز نايستاده. 💠 مانند اين عقيده ما كه مى گوئيم : انسان براى حفظ حياتش بايد به سوى كار و كوشش انگيخته شود، و اين كه مى گوئيم : كارى كه انسان مى كند بايد به منظور نفعى باشد كه عايدش شود، و اينكه مى گوئيم : انسان بايد به حال اجتماع زندگى كند، و يا معتقديم كه عالَم هستى حقيقتاً هست نه اينكه خيال می كنيم هست و در واقع وجود ندارد، و يا مى گوئيم : انسان جزئى از اين عالَم است و او نيز هست، و يا انسان جزئى از عالَم زمينى است، و يا انسان داراى اعضايى و ادواتى و قُوايى است، و از اين قبيل آراء و معلوماتى كه تا بوده آنها را داشته، و تا خواهد بود خواهد داشت و در عين حال دگرگون نشدنش باعث نشده كه اجتماعات بشرى از پیشرفت و ترقّى متوقف شود و راكد گردد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
❤️سلام و عرض ادب فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بر همگی مبارک این ماه اعمال زیادی داره که در مفاتیح الجنان آمده و بنده وارد این موارد نمیشم، فقط یه نکته رو که از اهل بیت (ع) و بزرگان دین یاد گرفتیم براتون عرض کنم : بزرگترین، مهمترین و مفیدترین کاری که میتونیم در این ماه انجام بدیم و زحمت فیزیکی خاصی نمیخواد و زیادم ربطی به حوصله و بُنیه جسمانی نداره، است. این ماه فرصت خیلی خوبی برای تمرین ترک گناه و معصیت خداست. یعنی اگه فقط و فقط همین کار رو کسی بتونه در این ماه مبارک عملی بکنه، گُل کاشته و به همه چیزایی که انتظارش رو داشت میرسه ان شاءالله. پس بسم الله.. از همگی تون التماس دعا دارم🌷
❇️ مفطرات روزه : 🔸 خوردن و آشامیدن. 🔸 جماع (آمیزش جنسی). 🔸 استمنا (خود ارضایی جنسی). 🔸 دروغ بستن به خدا و پیامبران و معصومین(ع). (بنابر احتیاط واجب). 🔸 رساندن غبار غلیظ به حلق. (بنابر احتیاط واجب). 🔸 فرو بردن تمام سر در آب. (بنابر احتیاط واجب). 🔸 باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح. 🔸 اماله (تنقیه) کردن با مایعات. 🔸 قی کردن عمدی. 🔹 توجه : به کارهایی که روزه را باطل می ‌کند «مفطرات روزه» می ‌گویند. 📚 رساله آموزشی آیت الله خامنه ای ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 عجب!! ما چرا خواننده را به جايى حواله دهيم كه شايد به نظرش دور و دراز باشد؟ براى صدق گفتار ما كافى است كه خواننده عزيز تنها در و خون دلهايى كه مردم الجزاير از ملّت متمدّن!!! فرانسه در عرض چند سال ديد، دقّت نمايد و جانهایی كه به دست اين جانور درّنده به خون آغشته گشته و شهرهايى كه در زير آتش گلوله هايش ويران شده و شدائدى كه مردم بى گناهش از آنها ديده اند، از نظر بگذراند و بر اين تمدّن نفرين فرستد. و هم چنين ظلم و بيدادى كه ملّت عرب از انگليسی ها، و ملّت سودان و سرخ پوستان آمريكا و اروپاى شرقى از اتّحاد جماهير شوروى، و ستمهايى كه خود ما از دست همين ها ديده ايم به ياد آورده، بر اين آدم خواران قرن بيستم نفرين كند. دردناك تر از همه، اين است كه اين جنايات را به اسم و مرتكب مى شوند و حال آنكه اين همان برده گيرى است كه به ظاهر از آن بيزارى مى جستند. 💠 از آنچه كه گذشت معلوم شد كه نيز با همه آن هیاهو و جنجال هايى كه عليه روش اسلام به راه انداختند، در مرحله عمل همان رفتار اسلام را اتّخاذ مى نمايند و در موقع هجوم دشمنى كه در صدد ويران ساختن بناى مجتمع و نابودی انسانيّت است، از چنين دشمنى حُرّيت و آزادی را سلب كرده و مى كنند و نمى توانند نكنند. زيرا اين حكمى است مشروع در شريعت و براى این حکم، اصلى است واقعى و تغییر ناپذیر که همان احتياج انسانيّت است در بقاى خود به دفع مزاحماتِ وجود و مناقضات بقايش؛ چنان كه از اين اصلِ واقعى، اصل اجتماعى و عقلايى و تبدّل ناپذير دیگری متفرّع می شود و آن - همانطورى كه سابقاً هم گفته شد - لزوم از نابودی و انهدام است. 💠 چيزى كه هست : از اين قسم مشروع تجاوز نموده و به «برده گيرى به زور و قُلدرى» هم كه قسم نامشروع آن بود عمل می کنند، و هميشه چه قبل از قرارداد بروكسل و چه بعد از آن ميليونها نفوس بشرى را خريد و فروش كرده و به يكديگر پيش كش و يا عاريه داده و مى دهند، الّا اينكه طبق مَثل معروفِ «يك بام و دو هوا»، اعمال وحشيانه خود را برده گيرى نناميده و با كمال پُر رويى، اسم هاى فريبنده اى از قبيل استعمار، استملاك، قيموميّت، ، عنايت، و غيره روى آن مى گذارند. و معلوم است كه از اين تبديل اسامی و عناوین جز پوشاندن رسوايی هاى خود هدفی ندارند و لذا هر وقت احساس مى كنند كه دنيا دارد به رسوایی ها و فجايع شان پی مى برد، اسم مبتذل و پوسيده سابق را عوض كرده اسم ديگرى بر آن مى گذارند. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
🌹🌹🌹 💠 معارف اصولى هم از اين قبيل معلومات است. مثل اينكه مى گوئيم عالَم خودش خود را درست نكرده بلكه آفريدگارى داشته و آن آفريدگار، واحد است و در نتيجه إله و معبود عالَم نيز يكى است، و يا مى گوئيم اين خداى واحد براى بشر، شرعى را تشريع فرموده كه جامع راه های سعادت است و آن شريعت را به وسيله أنبيا و از طريق نبوّت به بشر رسانيده، و يا مىگوئيم پروردگار عالَم بزودى تمامى اوّلين و آخرين را در يك روز زنده و جمع مى كند و در آن روز به حساب اعمال يك يكشان مى رسد و جزاى اعمالشان را مى دهد. و همين ، كلمه واحده اى است كه اسلام جامعه خود را بر آن پى نهاده و با نهايت درجه ی مراقبت در حفظ آن كوشيده، (يعنى هر حكم ديگرى كه تشريع كرده طورى تشريع نموده كه اين كلمه واحده را تقويت كند). 💠 و معلوم است كه اصطكاك و بحث بر سر «بود» و «نبود» چنين معارفى و نتيجه گرفتن رأيى ديگر در آن، ثمره اى جز ندارد (چون مکرّر گفته ايم كه بحث از اينكه چنين چيزى هست يا نيست حكايت از نادانى انسان مى كند و مثل اين مى ماند كه بحث كنيم از اينكه در جهان چيزى به نام خورشيد و داراى خاصيّت نور افشانى وجود دارد يا نه)؛ و تمامى حقايق مربوط به ماوراى طبيعت از اين نوع معارف است كه بحث از درستى و نادرستی آن و يا انكارش به هر نحوى كه باشد به جز انحطاط و پَستى، ارمغانى براى جامعه نمى آورد. و حاصل كلام اينكه : مجتمع بشرى در سير تكاملی اش جز به تحوّلهاى تدريجى و تكامل قدم به قدم در طريق استفاده از ، به تحوّل ديگرى نيازمند نيست و اين تحوّل هم با بحث هاى علمى پیگير و تطبيق عمل بر علم (يعنى تجربه دائمى) حاصل مى شود، و هم به هيچ وجه جلوی آن را نگرفته است. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
💠 سوال : آیا مسافرت عمدی در ماه رمضان به قصد افطار و فرار از روزه گرفتن، جایز است؟ ✅ مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد، و در صورت مسافرت، و لو اينکه براى فرار از روزه باشد، افطار بر او واجب است. 📚 رساله استفتائات رهبری ╔═══💌══╗ 🆔@ishiaa ╚═══💌══╝
❇️شهید آیت الله مطهری: در پيوند انسان با خدا زيباترين بيانها را آورده است. خدای قرآن برخلاف خداي فلاسفه، يک موجود خشک و بی روح و بيگانه با بشر نيست ؛ خدای قرآن از رگ انسان به انسان نزديکتر است . 📚 وحی و نبوّت ص 93 ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 آرى از اقسام مختلف (كه به وسيله قرارداد بروكسل لغو گرديد و آن همه سر و صدا در دنيا به راه انداخت و دولتهای متّمدن دنيا يعنى همان گردانندگان مدنيّت مترقّى و پرچم داران آزادى، آن همه درباره اش مباهات كردند) تنها قسمى كه باقى ماند و مثل ساير اقسام برده گيرى، قرارداد مزبور را در خصوص آن زیر پا نگذاشتند، مسأله فروختن فرزندان و اخته كردن بردگان بود. آنهم نه براى خاطر احترام به قرارداد بروكسل و يا طرفدارى از آزادى بردگان بود بلكه براى اين بود كه اين قسم از برده گيرى بر ايشان نداشت، علاوه بر اينكه به مسأله فردى بيشتر شباهت داشت تا يك مسأله اجتماعى. مضافاً بر اينكه عمل كردن به قرارداد مزبور در خصوص اين قسم از برده گيرى، خود خوبى بود براى غربى ها كه آن را به دست گرفته سر و صدا به راه انداخته و با مُشتى الفاظ پوچ و دروغ، خود را در دنيا به آزادى خواهى و مخالفت با رژيم برده گيرى وانمود ساخته و اثر معجزه آسايى از الفاظ و ادّعاهاى خالى از حقيقت بگيرند، مثل تبليغاتى كه در ساير موضوعات به راه مى اندازند. 💠 از مقايسه اى كه ما بين روشهاى دنياى قديم و جديد درباره برده گيرى و بين روش اسلام درباره آن كرديم، به خوبى معلوم شد كه روش درباره برده گيرى مُتقن ترين و حكيمانه ترين و به آزادى و صلاح بردگان نزديك ترين روشى است كه ممكن است تصوّر نمود. تنها سؤالى كه در اين مقايسه باقى مى ماند اين است كه غربی ها حقّ استفاده از بردگان را مخصوص دولتها مى دانند و اسلام بردگان را مثل ساير غنيمت هاى جنگى (غير از اراضى مفتوحه عنوة) بين سربازان تقسيم مى كند، بلكه سهم آنان را قبل از سهم دولت مى پردازد. و اين سؤال براى خود مسأله جداگانه ای است غير مربوط به اصل مسأله برده گيرى. كه شايد در مباحث آينده در ضمن گفتار در تفسير آيات زكات و خمس به طور مفصّل درباره آن بحث كنيم. ان شاء اللَّه، و اللَّه المُستعان. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈
🌹🌹🌹 ❇️ لازمه هر تحوّل و تغييرى در سيستم هاى و سنّت هاى اجتماعى، حركت از نقص به سوى كمال نيست. 💠 و امّا روش اداره مجتمعات و سنّت هاى اجتماعى كه روز به روز دگرگونى يافته (يك روز سلطنت و روز ديگر دموكراتى و روز ديگر كمونيستى و غيره شده)، اين بدان جهت بوده كه بشر به نواقص يك يك آنها پى برده و ديده است كه فلان از اينكه انسان اجتماعى را به كمال مطلوبش برساند قاصر است پس دست از آن برداشته، رژيم ديگرى بر سر كار آورده. نه اينكه اين تغيير دادن رژيم، يكى از واجبات حتمى بشر باشد و مانند صنعت باشد كه از نقص به سوى كمال سير مى كند؛ پس فرق ميان این رژيم و آن رژيم -البته اگر فرقى باشد و همه در بطلان به يك درجه نباشند- فرق ميان صحیح و غلط (و يا غلط و غلط تر) است، نه فرق ميان ناقص و كامل. 💠 خلاصه مى خواهيم بگوئيم اگر بشر در مسأله سنّت و روش اجتماعی اش، بر سنّتى استقرار بيابد كه «فطرت» دست نخورده اش اقتضاى آن را دارد، سنّتى كه را در اجتماع بر قرار سازد، و نيز اگر بشر در زير سايه چنين سنّتى تحت قرار گيرد، تربيتى كه دو بالش «علم نافع» و «عمل صالح» باشد، و آن گاه شروع كند به سير تكاملى در مدارج علم و عمل و سير به سوى سعادت واقعى خود، البته تكامل هم مى كند و به خاطر داشتن آن سنّت عادله و آن تربيت صحيح و آن علم و عمل نافع، روز به روز گامهاى بلندترى هم در تكامل و به سوى سعادت بر مى دارد و هيچ احتياجى به دگرگون ساختن رژيم پيدا نمى كند. پس صِرف اينكه انسان از هر جهت بايد تكامل يابد و تحوّل بپذيرد، دليل بر اين نيست كه حتّى در امورى هم كه احتياجى به تحوّل ندارد و حتّى هيچ عاقل و بصيرى تحوّل در آن را صحيح نمى داند، بپذيرد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈
سلام دوستان میدونید چرا ما اینقدر تاکید داریم تا چنین مطالبی رو براتون ارائه کنیم؟ مطالبی نسبتاً طولانی که نیاز به فکر و دقّت داره؟ مطالبی که به قول معروف : هلو بپر تو گلو نیست؟ آیا واقعاً الان نیازه یا نه؟ شما بفرمایید در این باره نظرتون چیه. نظرتون هر چی که هست دریغ نکنید. @rasouliqom👈
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌹🌹🌹 ❇️ بررسى اين سخن كه منشأ انديشه لغو بَردگى، بوده است 💠 اينك بعد از همه اين حرفها بر مى گرديم به تجزيه و تحليل كلام صاحب (معجم الأعلام) كه پيش از اين نقل كرده بوديم. وى مى گويد: مبدأ و منشأ سر و صداهايى كه به راه افتاد و منجر به الغاى رژيم بردگى گرديد، تساوى حقوق افراد بشر در ضروريات زندگى بود؛ از نامبرده مى پرسيم مقصود شما از اين تساوى در حقوق چيست؟ 💠 اگر مقصود اين است كه تمامى افراد بشر در استحقاق رعايت شدن حقوق واجبشان يكسانند و حقوق همه افراد هر چه باشد محترم است (اگرچه خود آن حقوق به نسبت اختلاف و ارزش اجتماعى افراد، مختلف باشد، یعنی حقوق رئيس از مرئوس، و حاكم از محكوم، و آمر از مأمور، و مطيعِ قانون از متخلّف، و عادل از ظالم بيشتر باشد)، همين طور است و همه در اينكه بايد حقوقشان چه كم و چه زياد محفوظ باشد استحقاق دارند. اين سخن مستلزم اين نيست كه جميع افراد بشر چه آن فرد شريفى كه وجودش براى جامعه مفيد است و چه آن كسى كه اصلاً صلاحيّت ندارد كه جزئى از مجتمع شمرده شود در همه حقوق مساوى باشند؛ زيرا آن يكى مفید و اين ديگرى مُضرّ و مانند سمّ مهلكى است كه در هر جا از پيكره مجتمع رخنه كند، حيات آن بخش را تباه مى كند. و به طور صريح حكم مى كند بر اينكه بايد به فرد مفید، آزادى كامل داد و از افراد مضرّ سلب آزادى كرد؛ پس دشمنى كه در صدد از بين بردن آزادى آدمى است حقّ ندارد ادّعاى تساوى در آزادى كند، به همان دليلى كه گرگ اين حقّ را به گردن گوسفند و شير به گردن شكار خود ندارد. 💠 و اگر مقصود اين است كه همه افراد بشر (حتّى افراد وحشى) در مشتركند و همه قابليّت و استعداد ارتقاء به مدارج انسانيّت و رسیدن به سعادت هاى ممكن را دارند، و از اين جهت جامعه بايد يك يك افراد را از آزادى برخوردار ساخته و آنان را تربيت نموده و به تدريج به صالحین ملحق سازد؛ اين نيز است ليكن گاهى مى شود كه اين تربيت منوط بر اين مى شود كه براى مدتى آزادى اراده و عمل از افرادى كه تحت تربيتند سلب شود، تا در نتيجه ی اين نحوه تربيت، صلاحيّت آزاد شدن را دارا شوند يعنى بدانند كه اراده و عمل را در كجا بكار ببرند. مانند كه طبيب اراده و عمل او را كنترل نموده و او را به چيزهايى واميدارد كه خودش اراده آن را ندارد، بلكه بر عكس از آن نفرت هم دارد و همچنين اطفال كه اوليايشان آنان را در تحت شرايط و مقرراتى تربيت مى كنند كه خود اطفال آن شرايط را دوست نمى دارند كه هيچ، بلکه به نظرشان سنگين و دشوار هم مى آيد. هم به منظور تربيت كفّار مُحارب، آزادى را از اراده و عمل شان سلب نموده و آنان را به اسم «بردگى» به داخل مجتمع صالح دينى خود كشانيده و در آغوش خود تربيت نموده، آن گاه به تدريج آزادشان مى سازد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
🌹🌹🌹 💠 حال اگر بگويى همه آنهايى كه به عنوان مثال ذكر گرديد، نيز در معرض تحوّل است و نمى تواند در معرض قرار نگيرد، ، كلّى، و امثال آن همه تحوّل را مى پذيرد (چه ما بخواهيم و چه نخواهيم)، زيرا خوب و بد آنها هم با تغيير اوضاع اجتماعى و اختلافهاى محيطى و نيز با دگرگون گشته، خوبش بد و بدش خوب مى شود، پس صحيح نيست كه ما منكِر این شويم كه طرز فكر «انسان جديد» با طرز فكر «انسان قديم» متفاوت است و همچنين طرز فكر انسان استوايى با طرز فكر انسان قطبى و انسان نقاط معتدل متفاوت است، و يا منكر شويم كه طرز فكر انسان خادم با انسان مخدوم و انسان صحرانشين با انسان شهرنشين و انسان ثروتمند با انسان فقير فرق دارد. چون افكار و عقايد به خاطر اختلاف عوامل (كه يا عامل زمانى است، يا منطقه اى، و يا وضع زندگى شخصى) مختلف مى شود، و بدون شك هر عقيده اى را كه فرض كنيم - هر قدر هم بديهى و روشن باشد - با گذشت اعصار متحوّل مى گردد. 💠 در پاسخ مى گوئيم : اين اشكال، فرع و نتيجه نظريه اى است كه مى گويد: هيچ يك از علوم و آراى انسانى ندارد بلكه صحّت آنها نسبى است. و لازمه اين نظريه در مسأله مورد بحث ما اين مى شود كه حقّ و باطل و خير و شرّ هم امورى نسبى باشند و در نتيجه : معارف كلّىِ نظرى هم كه متعلق به مبدأ و معاد است و نيز آراى كلّى علمى از قبيل: «اجتماع براى انسان بهتر از انفراد است» و «عدل بهتر از ظلم است» حكم نباشد، بلكه درستى آنها به خاطر انطباقش با مورد باشد، و هر جا «مورد» به خاطر زمان و اوضاع و احوال تغيير كرد آن حكم نيز تغيير كند، و ما در جاى خود فساد اين نظريه را روشن نموده و گفته ايم : اگر در بعضى از موارد، بطلان حكمى از احكام ثابت مى شود، باعث آن نيست كه بطور بگوئيم هيچ حكم كلّى از احكام علوم و معارف،كلّيت ندارد. و حاصل بيانى كه آنجا داشتيم اين است كه اين نظريه شامل قضاياى كلّىِ نظرى و پاره اى از آراى كلّى عملى نمى شود. 💠 و گفتيم كه در باطل بودن اين نظريه كافى است كه خود نظريه را شاهد بياوريم و نظريه اين بود : « هيچ حكمى از احكام علوم و عقايد كلّيت ندارد»، در پاسخ مى گوئيم : همين جمله كه در داخل پرانتز قرار دارد آيا كلّى است يا استثنا بردار است؟ اگر كلّى است پس در دنيا يك وجود دارد و آن حكم ِداخل پرانتز است، و در نتیجه پس حكم كلّى داخل پرانتز باطل است، و اگر كلّيت ندارد و استثنا بر مى دارد، پس چرا مى گوئيد (بطور هيچ حكمى ...)؟ لذا در هر دو حال حكم كلّى داخل پرانتز باطل است. و به عبارت ديگر اگر اين حكم (كه هر رأى و اعتقادى بايد روزى دگرگون بشود) كلّيت دارد، بايد خود اين عبارت داخل پرانتز هم روزى دگرگون گردد، يعنى به اين صورت در آيد : « از آراء و عقايد نبايد در روزى از روزها دگرگون شود».(دقّت بفرمائيد). ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈