eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
590 ویدیو
121 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹دیدگاه بازدیدکنندگان از برنامه های نوروزی مسجد جامع یزد ┄═༻⃘⃕❀𑁍༻⃘⃕❀𑁍༻⃘⃕❀═┄ ┏━━━━━━━━ @masjedjame_yazd ┗━᭄✿࿐━━━┛ پانوشت: تمام شیوه‌های موثر و البته قابل دفاع را برای احیای امر خدا می‌توان به کار برد. هر سبکی بر عده‌ای از افراد اثرگذار است. بی‌تفاوت نباشیم. بنیه دینی مردم ایران بسیار مستحکم است. زنان و دختران ایرانی با حیا و با وقار و با عفت هستند. خوش برخوردی اثرگذاری بسیار خوبی دارد. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از دکتر اصغری نکاح
. 💠 💠 🤔 چگونه فرهنگ یک دوستدار کودک را به قاتل کودکان تبدیل میکند؟! ✍وبینار تحلیل روانشناختی حمله مسلحانه در دبستان نشویل و تأملات فرهنگی آن 🔹ارایه کننده: دکتر اصغری نکاح روانشناس و دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد 🎬دبیر تخصصی وبینار : دکتر حسن اسلامیان پژوهشگر پسادکتری و دبیر فعالیت های گفتگو محور و آزاداندیشی مدیریت فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد 📌لینک وبینار👇 http://Vroom.um.ac.ir/farhangi 🔸حضور مجازی برای عموم روانشناسان و فعالان‌ تربیتی فرهنگی آزاد است. 🗽واکاوی زمینه‌هایی روانشناختی و فرهنگی آنومی فرهنگ‌غربی و مخاطراتش برای سایر فرهنگ‌ها 🔰شنبه دوازدهم فروردین ⏰ساعت ‌۱۲.۳۰ الی۱۴.۳۰ . 🙏با بازنشر پیام در گروه ها و شبکه های در مشارکت متخصصان و علاقمندان سهیم شوید😊 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🌐 کانال دکتر اصغری نکاح، روانشناس و دانشیاردانشگاه فردوسی مشهد 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4000251909C3e89b10697 ╭┅─────────┅╮ 🌺 @Dr_Asgharinekah ╰┅─────────┅╯
تعمیم یک خطای جزئی به کل، نشانی از آزادی بیان یا طراحی دشمن یا ساده لوحی برخی نویسندگان؟! احتمالا در فضای مجازی کلیپی را که در آن، یک فرد، ظاهرا پس از تذکر دادن به دو خانم که کشف حجاب کرده بودند، بر سر ایشان ماست میریزد را دیده اید. این ارسال من، در رابطه با موضع گیری یا تجزیه و تحلیل این اقدام نیست! پس، این ارسال را برای چه منظوری تنظیم می کنم؟ کمی تأمل کنیم... ماه هاست که برخی در سطح جامعه به کشف حجاب علنی می پردازند و در رابطه با شیوه مواجهه با این موضوع بحث هایی صورت پذیرفته است. اما، حرف من چیز دیگری است. 👈🏻 یک لحظه توجه کنید: در همین چند روز، خبر چندین تیراندازی گسترده در دنیا، و از جمله امریکا، منتشر شد. البته، این روال تقریبا هر روزه این کشور است که در مدارس، دانشگاه ها، فروشگاه ها و ... تیراندازی می کنند. به گونه ای که طبق گزارش ها، در تقریبا سه ماهه اول سال ۲۰۲۳.م، بیش از ۱۳۰ مورد تیراندازی گسترده در امریکا رخ داده، یعنی روزانه بیش از یک مورد تیراندازی! ببینید👇 https://www.gunviolencearchive.org/reports/mass-shooting برای شما این پرسش ایجاد نمی شود که روزانه بیش از یک مورد تیراندازی گسترده در یک کشور، احتیاج به تحلیل های جامع دارد، یا یک مورد ریختن ماست بر سر یک نفر، پس از گذشت سه ماه از کشف حجاب علنی؟! خب، این معلوم است که این اقدام (پاشیدن ماست!) اصلا جالب و قابل دفاع نیست، اما باور کنید اینهمه تحلیل نوشتن بر این رفتار موردی، بسیار عجیب تر است! عزیزانی که دهها و صدها تحلیل روانشناختی و جامعه شناختی و اقتصادی و فرهنگی و ... بر این اتفاق نوشتند، آیا درباره روزانه بیش از یک تیراندازی گسترده در کشور امریکا هم تحلیل نوشتند؟! این سطح از درگیری ذهنی با مسائل، حکایت از این دارد که برخی تحلیل گران ما بسیار ساده لوح هستند و به قدری منفعل هستند که گویی منتظرند رسانه دشمن یک مورد را برجسته کند تا دست به قلم ببرند! عزیزان دل، اینقدر بازی این فضای مجازی رهاشده را نخورید. جالب است بدانیم که دشمن (منظور امریکا)، اکثر قریب به اتفاق تیراندازی های گسترده در کشورش را به پای انگیزه های شخصی یا بیماری های روانی می نویسد تا اذهان مخاطبین درگیر تحلیل های کلان نشود. اما، برخی تحلیل گران ساده لوح ما، یک مورد ریختن ماست بر سر یک فرد را (که صد البته کار ناپسندی است) با انواع و اقسام تحلیل های کلان اجتماعی تعبیر می کنند. اولویت مسائل را با ترند شدن یک مورد نسنجید! اینقدر زود بازی نخورید! 👈🏻 حربه تعمیم جزء به کل، سالهاست توسط رسانه های دشمن برای کشورهای هدف (مثل ایران) دنبال می شود. مثلا اگر یک مسئولی خطایی بکند، به کل جمهوری اسلامی و همه مسئولین تعمیم می دهند! برعکس، صدها مشکل کلان و کلی جامعه خودشان را به سطح جزء و انگیزه های شخصی تقلیل می دهند. این مورد و موارد مشابه آن، لزوم داشتن سواد رسانه ای، ذهن تحلیل گر و مساله شناس، مدیریت فضای مجازی و صد البته اقدام به موقع و به جای مسئولین در مشکلات اجتماعی را یادآور می شود. پانوشت: تازه این را هم در نظر داشته باشید که در یک قطعه فیلم، اصلا نمی شود گفت دعوا بر سر چه موردی بوده، طرفین چه ویژگی هایی دارند، آیا این یک صحنه طراحی شده است و دهها احتمال دیگر! دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمونه ای از تذکّر و برخورد پسندیده که در کشور ما نمونه های زیادی دارد شنیده شده که حکم جلب فردی که اقدام به ماست پاشی کرده هم صادر شده است. تحلیلگران و سلبریتی ها درباره این موارد هم استوری میگذارند یا مهم نیست و این اقدامات و برخوردهای خوب نبايد دیده شود؟! مطمئنا این برخورد خوب، طراحی و آموزش نظام است. برخورد قانونی با ماست پاش هم کار نظام است. و ماست پاشی آن فرد اقدامی با انگیزه شخصی اما رسانه دشمن و فضای بی در و پیکر مجازی در کشور ما چه می کند؟ ماست پاشی را به اسیدپاشی گره میزند و به کل تعمیم می دهد و آرامش روانی بسیاری از افراد را در جامعه تحت تاثیر قرار می‌دهد. جلب افراد خاطی و برخوردهای مناسب طراحی شده توسط نظام (مانند فیلم پیوست شده در فرودگاه) را هم مخفی میکند. آیا ما نباید انتظار داشته باشیم که برای برخی فعالان مجازی که برای یک اتفاق، امنیت روانی جامعه را به هم زدند، حکم جلبی صادر شود؟! آیا هر کسی حق دارد هر خطایی را به راحتی در فضای مجازی انتشار دهد؟ https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
✅ دانشگاهی که متفاوتی برای دانشجویان پیدا کرده است 🔹دانشگاه علوم پزشکی توانسته با راهبرد ایجاد اجماع بین نمایندگان دانشجویان و متصدیان، برای موضوع حجاب اقدامی موثر انجام دهد. 🔹گزارش مربوط را می‌توانید در اینجا بخوانید: https://www.farsnews.ir/news/13990418000756 🔹سجاد لطفی، پژوهشگر حوزه حجاب معتقد است در سطح کشور نیز همین راهبرد می‌تواند مسئله حجاب را تا حد زیادی حل کند. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از دکتر اصغری نکاح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️درسهای برای هرکس خانواده‌اش و 🇮🇷را دوست دارد. ✍دکتر اصغری نکاح: جلسه چهارساعت ونیم برای تحریم،تحقیر و تهدید یک کسب وکار فن‌آورانه که جرمش اصلی اش این است که تحت سلطه آمریکا نیست. 👌دقت در این گزارش بسیارمختصر بسیاربسیار عبرت آموزست و یک نمونه کلاس درس و غرب شناسی است 1⃣ باردیگر ثبات شد، آمریکا مجسمه‌ ای و سیاسی است نه آزادی 2⃣، و درغرب یعنی کشک، 3⃣ واژه‌های پوسیده حق انتخاب یا آزادی بیان و تجارت آزاد فقط مصرف خارجی دارد 4⃣حتی آمریکای سکولار هم آنقدرها بی ناموس نیست،منافع ملی،اقتصاد،لیبرالیسم(دین غربی) و اسرائیل و LGBTها و.. جزو نوامیس و خط قرمزهای غرب است 5⃣ آمریکا بسیارجدی است، تا آنجاکه‌ بدون هیچ سیاه‌نمایی از غرب یا تحریکی به اغتشاش و تجزیه طلبی و..دشمن آمریکا فرض شده 6⃣ اتحاد حول محوردشمن به تمام معنا جدی است و باوجود تنفرها و رقابت و جنگ احزاب داخلی اما دشمن خط قرمز است حتی اگر فرضی باشد، کسی حق ندارد دشمنان آمریکا مثلا چین، روسیه، ایران را بزک‌کند 7⃣ یک لحظه بجای بگذارید توئیتر، اینستاگرام، واتساپ، تلگرام،لینکدین،من و تو، ویوآ، اینتر نشنال،.. و‌به‌ سوالها ذیل فکرکنید 8⃣ با این‌همه شواهدآشکار جنگ رسانه ای،اقتصادی علیه منافع ملی،چرا ایران‌حق ندارد شبکه های اجتماعی غربی یا شبکه های ماهواره ای اجاره ای غرب نشین را نظارت,محدود یا فیلترکند؟ 9⃣راستی چند هنرپیشه یا سلبریتی غربی حق یا جرأت استفاده از راداشته یادارند؟ 🌺 @Dr_Asgharinekah
خدایا از ما بگیر...! یکی از بزرگان می‌گفت (چه نکته خوبی!) ما همیشه وقتی دعا می‌کنیم به خدا می‌گوییم خدایا به ما بده، هیچ وقت دعا نمی‌کنیم خدایا از ما بگیر، در صورتی که ما به این دعا بیشتر احتیاج داریم؛ ما به آن چیزهایی که خدا باید از ما بگیرد بیشتر احتیاج داریم تا آن چیزهایی که بخواهد به ما بدهد. تا اینهایی که از ما باید بگیرد از ما نگیرد هیچ چیز قابل دادن نیست. ما باید بگوییم خدایا این حب جاه و مال را از ما بگیر، این حسادتها را از ما بگیر، این کینه‌‏ها و عقده‌ها را از ما بگیر، این کدورتهای قلبی را از ما بگیر، این پرده‌ها را از جلو چشم ما بردار؛ این غَلها، این غِشها، این حِقدها، این ضِغْنها، این شکها، این شرکها، این کبرها، این حسدها را از ما بگیر. به این «بگیر» ها بیشتر احتیاج داریم تا به اینکه چه را به ما بده. آخر تو چه هستی؟ اول حساب کن که چه هستی و چه داری؛ چه را طلب می‌کنی و برای کجا طلب می‌کنی؟ گفت: «آئینه شو جمال پری طلعتان طلب». اول آنچه باید از تو بگیرند آنها را بیرون بریز، آنگاه بگو بده. آن وقت است که دعای تو مستجاب می‌شود و «بده»ها به اجابت مقرون می‌شوند. نکته دیگر که درسی است که امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌دهد این است‏ (روحش را عرض می‌کنم و جمله‌اش را بعد ترجمه می‌کنم): هیچ وقت چیزی را بر خدا حتم نکنید، یعنی نگویید خدایا فلان چیز را به هر حال من می‌خواهم، من کار ندارم حکمت اقتضا می‌کند یا نه، مصلحت است یا مصلحت نیست. ادب عبودیت اقتضا می‌کند که انسان از خدا بخواهد. آن کسی که از خدا چیز نمی‌خواهد او در مقابل خدا انانیّت به خرج می‌دهد. عبودیت اقتضا می‌کند که انسان همیشه از خداوند چیز بخواهد. و وقتی که انسان از خدا چیز می‌خواهد اول این را باید بخواهد: خدایا این قلب من را هدایت کن که از تو آن چیزی را بخواهد که حکمت و مصلحت است و الّا من خیلی اوقات گمراه می‌شوم، چیزهایی برای خود می‌خواهم که نباید بخواهم و چه دعای بزرگی است! در نهج‌البلاغه است، می‌فرماید: اللهُمَّ انْ فَهِهْتُ عَنْ مَسْأَلَتی، اوْ عَمِهْتُ عَنْ طَلِبَتی، فَدُلَّنی عَلی‏ مَصالِحی، وَ خُذْ بِقَلْبی الی‏ مَراشِدی، فَلَیْسَ ذلِک بِنُکرٍ مِنْ هِدایاتِک، وَ لا بِبِدْعٍ مِنْ کفایاتِک [1]. یعنی خدایا اگر زمانی من گنگ و لال شدم نفهمیدم از تو چه باید بخواهم، عوضی چیزی خواستم، خدایا اگر از مطلوب واقعی خودم کور شدم، چشمهایم آن مطلوبهای واقعی خودم را ندید و چیزهایی را دید که اصلًا نباید من به اینها توجه کنم، خدایا اولین دعای من این است که با آن لطف و کرم خودت دست به قلب من بینداز و دل مرا هدایت کن که بفهمم چه بخواهم، مرا به مصالح خودم راهنمایی کن. این قلب من را بگیر و به سوی رشدش و آنچه که صلاح و هدایت و راهش است راهنمایی بفرما. از کرم تو و از لطف عمیم تو اینها عجیب و چیز تازه‏‌ای نیست؛ یعنی تو چقدر لطف داری که بسیاری از اوقات اصلًا قلب من را خودت هدایت کرده‌ای که من چه از تو بخواهم، اینها هم جزء لطفهای توست... شهید مطهری (ره)، آشنایی با قرآن، ج ۹، صص ۵۸_۵۶ https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
خرما نتوان خوردن از این خار که کشتیم دیبا نتوان کردن از این پشم که رشتیم بر حرف معاصی خط عذری نکشیدیم پهلوی کبائر حسناتی ننوشتیم😔
📩 دو توصیه مهم رهبر انقلاب خطاب به جوانان دانشجو: 👈 قصدتان دیده شدن نباشد / شما فکر و خبر و تحلیل به فضای مجازی بدهید نه به عکس ✏️ قصد دانشجو دیده شدن نباشد؛ ــ ببینید این را من تأکید میکنم ــ نه شخص دانشجو نه تشکل دانشجویی اینجور نباشد که یک حرفی را بزند برای اینکه دیده بشود. این بی‌برکت میکند کار را، حرف را بی‌برکت میکند، بی‌اثر میکند و ضرر هم دارد. ✏️ در فضای مجازی غرق نشوند؛ خب حالا فضای مجازی با همه‌ی حرفهایی که گفته میشود در کشور وجود دارد. شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. بعضی‌ها نشسته‌اند که از طرف فضای مجازی سیل‌وار، تحلیل و خبر و مطلب و مبنا به اینها داده بشود این غلط است. شما روی فضای مجازی سوار شوید، شما فضای مجازی را هدایت کنید، شما فکر و خبر و تحلیل به فضای مجازی بدهید نه به عکس. ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جایگاه والدین در نظام های مبتنی بر لیبرالیسم و سکولاریسم لطفا این دو فیلم را، دور از فرزندان، ملاحظه کنید. یک، به اصطلاح پدر، می پرسد: «چرا دختر ۱۲ ساله من در ایران نمی تواند مانند دختر ۱۲ ساله در فرانسه رفاه جنسی را تجربه کند؟!» تصور می کنید این فرد، چیزی به نام غیرت نداشته است؟ یا اصلا پیچیده اش نکنم، (چون غیرت می تواند بار معنایی خاصی داشته باشد)، حسی که حتی در حیوانات هم ملاحظه می شود و آن حس محافظت از خانواده است در امثال این فرد وجود نداشته است؟ بعید است. من فرضیه های دیگری دارم. پدر، اینقدر در نظام لیبرال ضعیف شده است و جایگاهی ندارد، که شاید برای نشان دادن اقتدارش، «آزادی جنسی برای دختر ۱۲ ساله اش» را «انتخاب» خود جلوه می دهد تا خوشحال باشد که توسط محیط دستکاری نشده و مسخ شخصیتی برای او رخ نداده است. گویی فرد، در آن محیط کذایی، چاره ای جز این ندارد. بیچاره، فکر می کند «اختیار» دارد. اگر جز این بگوید، توسط جوّ ايجاد شده به وسیله همان محیط، با واژگانی چون 《امّل》با تحقیر مواجه می‌شود. فیلم مربوط به «تغییر جنسیت» و قوانین آن در برخی کشورهای غربی را دیدید؟ والد، اصلا کاره ای نیست و بگذریم از اینکه در برخی کشورهای «آزاد جنسی»، اصلا چیزی به نام والد را باید پیدا کرد! فرصت و توفیقی باشد، در این باره ان شاء الله بیشتر خواهم نوشت... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
تخریب جایگاه ازدواج و خانواده و ارتباط آن با افسردگی در اغلب کشورها، شیوع MDD (اختلال افسردگی اساسی) از میانه قرن بیستم تا پایان آن پیوسته افزایش یافت (کلرمن، ۱۹۹۸)؛ در همین زمان، سن شروع کاهش یافت (کسلر، بیرن باوم و همکاران، ۲۰۱۰). سن شروع در هر نسل جدید در ایالات متحده پایین تر آمده است. در میان کسانی که در دهه ۶۰ عمرشان بودند، کمتر از ۵ درصد اعلام کردند که تا ۲۰ سالگی دچار یک دوره افسردگی شده بودند، در حالی که در ميان اشخاص ۱۸_۲۹ ساله، حدود ۱۰ درصد گزارش کردند که تا ۲۰ سالگی دچار یک دوره افسردگی شده بودند. اکنون سن متوسط شروع، اواخر سالهای نوجوانی تا اوایل دهه بیست است و اکنون افسردگی حضوری جدی در کمپ های دانشگاهی دارد. یک تبیین احتمالی برای نرخ فزاینده افسردگی، به تغییرات اجتماعی ۱۰۰ سال گذشته‌ مربوط می‌شود. ساختارهای حمایتگری، مانند خانواده گسترده منسجم و پایداری ازدواج، که در گذشته بخش محوری تری از جامعه بود، امروزه به طور معمول برای اشخاص وجود ندارد. منبع: آسیب شناسی روانی، کرینگ و همکاران (۲۰۱۵)، ترجمه شمسی پور و صباغی پور، ۱۳۹۸، ج ۱، ص ۲۰۷. https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
گروه علمی فرهنگی فتح 📝 لیست نشست های ماهیانه "روان‌شناسی‌اسلامی" 👌 فرصتی برای هم‌اندیشی اساتید و دانشجویان پیرامون "روانشناسی اسلامی" 👤 لیست اساتید: 1⃣ دکتر سیّد علی مرعشی 2⃣ حجت‌الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر 3⃣ دکتر فهمیه فداکار 4⃣ دکتر فاطمه فیاض 5⃣ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی 6⃣ حجت الاسلام دکتر علی ابوترابی 7⃣ دکتر سیّد محمدرضا تقوی ↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید. ➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علم: توصیف و هنجار چندسال پیش،یکی از دوستانم،برای دفاع از پروپوزالی پیرامون نقش انسان شناسی با تأکيد بر آرای علامه جوادی آملی در مشاوره وارد اتاق دفاع شد. درحالی که فقط در حدود ۱۰ دقیقه طول کشید تا همکلاسی اش از عنوانش درباره نقش انسان شناسی آبراهام مزلو در مشاوره با موفقیت دفاع کند،دوست من پس از بیش از نیم ساعت چالش با داوران،با چشمهای گریان و با رأی منفی داوران از جلسه خارج شد. آیا علم تجربی گزاره های مزلو درباره انسان را اثبات کرده است؟ بسیاری نویسندگان معتقدند دیدگاه مزلو نه در ابطال پذیری چندان توفیق داشته و نه در همسانی درونی (فیست و فیست، ۲۰۱۳، صص ۴۰۸_۴۰۷). آیا اینها باعث شده تا نظریه مزلو تدریس نشود؟ نه آیا دانشجوی ما می‌تواند انسان شناسی را از زوایای دیگری هم یاد بگیرد؟ آیا می‌شود مزلو را نقد کرد؟ بله،اما فقط از زبان منتقدان خارجی!چون آنها زبان علم را بلدند. از منظری درست می‌گويند. آنها فن بلدند. اگر بتوانی یک ایدئولوژی را ذیل عنوان علم جا بیندازی،بی آنکه به ایدئولوژیک بودن متهم شوی،یعنی فن بلدی مخاطب عام،جمله 《علمی نیست》را 《درست نیست》ادراک می‌کند،اما مخاطب خاص متوجه فریب می‌شود. اگر فروید یا اسکینر درباره دین نظرات منفی بدهند،علمی می‌گویند. اما اگر یونگ و آلپورت درباره دین نظر مثبت بدهند، نظر شخصی می‌دهند. آری! علمی بودن، آنطور که مخاطب عام باید فهم کند، یعنی در معنای درست بودن، ویژگی گزاره های خاصی است. این گزاره‌ها، نباید برآمده از دین یا برخلاف منافع گروه‌های خاص باشند. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
به نام علم، به کام شهوت پرستان و سرمایه داران زیاد شنیده ایم که به نام دین، اقدامات ناشایستی صورت پذیرفته است، اما شاید کمتر شنیده باشیم که به نام علم و پشت عنوان علم هم می توان اقدامات ناشايست انجام داد. چند نمونه👇 ۱. در مقاله‌ای اشاره شده که برهنه گرایی، مزایایی برای سلامت روان، مانند بهبود عزت نفس و تصویر بدنی و رضایت از زندگی را در پی دارد. West, K. Naked and Unashamed: Investigations and Applications of the Effects of Naturist Activities on Body Image, Self-Esteem, and Life Satisfaction. J Happiness Stud 19, 677–697 (2018). https://doi.org/10.1007/s10902-017-9846-1 ۲. «روانشناسی از طریق تأثیری که بر قوانین و سیاست دولت دارد، بر زندگی ما اثر میگذارد. برای مثال، قوانین مربوط به انحراف جنسی طی چهل و پنج سال اخیر دستخوش تغییرات چشمگیری شده اند، زیراکه بسیاری از اعمال جنسی که در گذشته انحراف به حساب می آمدند، اینک اعمالی "بهنجار" به شمار می آیند، به این معنی که انبوه کثیری از مردم به آنها دست میزنند (اتکینسون و همکاران، زمینه روانشناسی هیلگارد، ترجمه براهنی و همکاران، ۱۳۸۳، ج ۱، ص۲۷)». ۳. در کتاب زمینه روانشناسی سانتراک (۲۰۰۳)، نویسنده تلاش می‌کند ارتباط بین مشاهده پورنوگرافی و خشونت علیه زنان را رد کند (ترجمه فیروزبخت، ۱۳۸۵، ج ۲، صص ۳۸۴_۳۸۳)، در حالی که جنسی سازی زنان و دختران (Report of the APA Task Force on the Sexualization of Girls) و دهها و صدها اثر منفی دیگر آن را نادیده انگاری کند. ۴. سیلورستاین، از بانیان حذف همجنسگرایی از فهرست اختلالات روانی، بی پرده از نقش دی اس ام درباره حذف طبقه پارافیلیا (انحراف های جنسی) از فهرست‌ اختلالات روانی سخن می گوید. وی می نویسد: «از آنجایی که حرفۀ روانپزشکی یکی از "دربان های" نگرشهای جامعه محسوب میشد، ما باور داشتیم که این تغییر تأثیرات عمیقی بر زندگی افراد گِی خواهد گذاشت؛ این امر باعث حذف قوانین لواط و بندهای «اعمالِ غیراخلاقی (منافی عفّت) » در مقرّرات ایالتی میشد که [در نتیجه] مجوّز دادن به متخصّصان واجد شرایط دیگر (مانند پزشکان و وکلا) را ممنوع میکرد. ما همچنین انتظار داشتیم که این امر به ایجاد حقوق مدنی برای افراد گِی (همجنسگرا)، از جمله عدم تبعیض در مسکن و اشتغال، کمک کند. در ۱۵ دسامبر ۱۹۷۳.م، هیأت مدیرۀ APA همجنسگرایی، به خودی خود، را به عنوان یک اختلال روانی، از طبقات مربوط در DSM-II خارج ساخت». Silverstein C. The implications of removing homosexuality from the DSM as a mental disorder. Arch Sex Behav. 2009 Apr;38(2):161-3. doi:10.1007/s10508-008-9442-x. PMID:19002408. طبق برخی گزارش‌ها، گردش مالی صنعت پورن در دنیا، چیزی در حدود ۹۷ میلیارد دلار در سال است: https://enough.org/stats_porn_industry_archives این فقط گوشه‌ای از سوءاستفاده از عنوان علم برای مقاصد شهوت پرستان و سرمایه داران بود. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🎙 | بایسته های پژوهش در روان شناسی اسلامی 👤 حجت الاسلام دکتر حمید رفيعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، روان درمانگر، مؤلف کتاب) ✅ این نشست از سلسله نشست های ماهیانه روان‌شناسی اسلامی، در پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ، با همکاری گروه علمی فرهنگی فتح و موسسه روانشناسی آرمان و با مشارکت بیش از ۱۵۰ نفر برگزار گردید. 📥 لینک دریافت صوت : 🌐 fatehan.net/post/214 ↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید. ➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
روز روانشناس و مشاور چندی پیشتر، در خصوص نامگذاری روز روانشناس و مشاور، پیشنهادی مطرح کرده بودیم و امیدواریم این روز در کشور ما با برقراری یک پیوند هویتی با مفاخر این سرزمین گرامی داشته شود‌. تبريك مي گويم به كه پيشگام مطالعات رشد كودك بود. همو كه نخستين بحث ها پيرامون چگونگي ايجاد رابطه درماني با مراجع، و همچنين «مشاوره عاقلانه» را در آثاري همچون فردوس الحكمه مطرح كرد. تبريك به ، كه ظاهرا نخستين طبقه بندي از اختلالات رواني را براي ما ارائه نمود. تبريك كه مردي كه در خصوص روابط بين جسم و روان بحث هاي مفصلي انجام داد. تبريك به روانشناسي كه درمان يكپارچه (شامل درمان شناختي، رفتاري، پذيرش و ...) را براي بيماري هاي رواني به كار مي برد. تبريك به او كه شايد نخستين كتاب خودياري در روانشناسي را نگاشت (مصالح الابدان و الانفس) و ... تبريك به ، كه ظاهرا نخستين بار، بخشي را در بيمارستان به بيماران رواني اختصاص داد. تبريك به او كه اهميت رابطه درماني را برجسته نمود. تبريك به روانشناسي كه حالا پس از گذر ساليان دراز، برخي نويسندگان غربي، از وي به عنوان پدر روانشناسي و روان درماني ياد مي كنند. همو كه در مجلات روانپزشكي، از وي به عنوان نخستين كسي كه مراقبت هاي پس از روانپزشكي را ايجاد نمود یاد شده است و ... تبريك به كه نخستين رساله ها و مباحث پيرامون روانشناسي اجتماعي را به رشته تحرير در آورد. همو كه درباره تفسير رويا بحث كرد و ... تبريك به ، دانشمند ایرانی و مسلمان (علی رغم پسوند مجوسی که از اجداد وی برگرفته شده، خود او مسلمان بوده است) که در زمینه روانشناسی و نوروساینس (علوم اعصاب) در برخی آثار از جمله در کتاب 《کامل الصناعه الطبیه (کتاب الملکی)》مطالب نوی را مطرح کرده بود. وی در کتاب خویش آناتومی اعصاب و فیزیولوژی عصبی را توضیح داد و ظاهرا نخستین کسی بود که روانی مختلفي شامل ، ، ، ، ، و عشق را مورد بحث قرار داد. وی مراقبت از سلامتی را از طریق تغذیه مقدم بر داروها می‌شمرد. تبريك به ، كه بحث هاي مفصلي پيرامون فضايل مثبت انجام داد. همو بود كه پيرامون ترس از مرگ مطالب جالبي نگاشت و بين اخلاق و روانشناسي رابطه نزديكي مي ديد. تبريك به كه در خصوص بيماري هاي روان تني بحث هاي مفصلي انجام داد. همو بود كه با دسته بندي اختلالات جنسي، اطبا را از خجالت در درمان اين اختلالات (كه باعث مي شود زن و شوهر با هم مشكل پيدا كنند) منع كرد. همو بود كه در خصوص صرع، مانيا، ماليخوليا، ضعف حافظه، عشق و ... بحث هاي عالي را طرح نموده و درمان هاي ابتكاري را پيشنهاد كرد. اين قصه بسيار طولاني است... تبريك به ... تبريك به ... تبريك به ()... تبريك به ... تبريك به ... تبريك به ... تبريك به ... تبريك به ملقب به پزشك ديوانگان... اينها فقط اندكي از ايرانيان مسلمان بودند كه در ايجاد و توسعه رشته هاي روانشناسي، مشاوره، روانپزشكي و روان درماني كارهاي فوق العاده سترگي را انجام دادند و ما امروز حتي اسم برخي از اين بزرگان را هم نمي دانيم! تبريك به شما بزرگان كه با پيروي از مكتب اسلام، دوران طلايي اسلامي را رقم زديد. و اينك نوبت ماست كه با اين تاريخچه غني، اقدامات بعدي را سامان دهي كنيم... و تشكر از نويسندگان مسلماني كه در يادآوري اين خدمات و تاريخچه غني به ما پيشقدم بودند مانند amber haque دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پیشنهادی برای نام گذاری روز روانشناس و مشاور اگر را نماد پزشکی میشناسیم، و را نماد داروسازی و را نمادی برای علوم آزمایشگاهی، چرا برای روانشناسی و مشاوره نمادی ویژه را به ایرانیان و بلکه به جهانیان معرفی نکنیم؟ گرچه در قدیم، تفکیک علوم به شکل کنونی مطرح نبوده و حکما عموما در زمینه های متعددی صاحب نظر بوده اند، اما شاید بتوان (ابو زید احمد بن سهل بلخی) را، به حق، به عنوان یکی از شایستگان نامدار برای وجه تسمیه روز روانشناس و مشاور شناساند. کتاب خارق العاده ابو زید با عنوان وی را در روانشناسی حقیقتا به یک نابغه خاص و ستودنی تبدیل کرده است. کاربست فنون مختلف شناختی، رفتاری و معنوی جهت مداخله در اختلال های روانشناختی، ارائه دسته بندی اولیه برای اختلالات روانی، توصیفات فوق العاده دقیق از اختلالاتی چون وسواس و هراس، تبیین زیبای رابطه بین جسم و روان، معرفی روشهای نوینی همچون بازداری تقابلی، نگاه جامع به مداخله روانشناختی، نگارش کتاب خودیاری و... تنها گوشه ای از هنرمندی های ناشناخته ابو زید بلخی است. به عنوان یک رسالت، او را بیشتر بشناسیم و بشناسانیم. به نظر میرسد اگر برای این روز، هویت بخشی درستی در نظر بگیریم (درست مانند حس خوبی که پزشکان مان از درک پیوند هویتی با ابن سینا میگیرند) شایسته تر باشد، تا اینکه صرفا بخواهیم بدون وجه تسمیه خاص، روزی را برای جامعه روانشناسان و مشاوران تعریف نماییم. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
امکان خرید آفلاین دوره آموزشی پیرامون دگرباشی جنسی (با محوریت بحث همجنسگرایی)، فراهم شد این دوره (که ویژه متخصصین طراحی شده است) در بهمن ماه و اسفندماه سال ۱۴۰۱ در هفت جلسه چهار ساعته (حدود ۲۱ ساعت طول زمان خالص جلسات می باشد) برگزار شد. سرفصل مباحث و شیوه خرید دوره در تصویر بالا توضیح داده شده است. خریداران می توانند به فایلهای صوتی و پی دی اف های ارائه شده در جلسات دسترسی پیدا کنند. شناسه ارتباطی جهت خرید دوره👇 @Mohsenazizi1365 https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غیرت، بی تفاوتی نمی‌شناسد... کاترین (کیتی) جنُویز، (به انگلیسی: Catherine (“Kitty”) Genovese)، (ژوئیه ۱۹۳۵–۱۳ مارس ۱۹۶۴) زن ۲۹ ساله جوانی بود که در ۱۳ مارس ۱۹۶۴ در نزدیکی خانه خود در شهر نیویورک توسط وینستون موسِلی به‌طرز بی‌رحمانه‌ای کشته شد. او در حالی‌که اواخر شب به خانه‌اش برمی‌گشت، مورد حمله و تجاوز قرار گرفت. ۳۸ نفر شاهد قتل او بودند، اما با وجود آن‌که نزدیک به نیم‌ساعت در خیابان فریاد می‌زد، هیچ‌کس به کمک او نرفت. این پدیده شوک عجیبی به افراد وارد کرد. چطور می شود ۳۸ نفر قتل فجیعی را به نظاره بنشینند و با وجود فریادهای مکرّر دختری که در حال کشته شدن بود، هیچ کس اقدامی نکرده باشد؟ برخی روانشناسان اجتماعی، برای به اصطلاح تبیین این پدیده، اصطلاح (Bystander effect) را وضع کردند و اینچنین نوشتند که چون تعداد تماشاچیان زیاد بوده است، کسی وارد عمل نشده و آنها به خیال اینکه دیگری حتما وارد عمل می شود، کاری انجام نداده اند! اما، اینطور به نظر می رسد که چنین پدیده هایی، حتما جنبه های هم دارند. نشان داد که با وجود ، تماشاگر بی تفاوت بودن معنایی ندارد. فرق است بین کسانی که تا خطری میبینند، از ترس به دردسر افتادن اقدامی نمی کنند، با کسانی که با وجودی که بی تفاوتی برایشان امن تر است، می کنند و جان خود را در راه های والا فدا می کنند... روحش شاد... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
سومین نشست ماهیانه "روان‌شناسی‌ اسلامی" ♨️ رویکردشناسی و ارزیابی مطالعات روانشناسی اسلامی ✅ فرصتی برای هم‌اندیشی اساتید و دانشجویان پیرامون روانشناسی اسلامی 👤 دکتر فهیمه فداکار: دکترای مشاوره، مدرس دانشگاه، مؤلف کتاب 📟 ۳ ساعت وبینار 📆 پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ⏰ ساعت ۱۵ ⁉️ همراه با پرسش و پاسخ سرفصل ها: _ معنا و فائده جریان شناسی روانشناسی اسلامی چیست؟ _ آیا با جریان ها و رویکردهای متفاوتی در مطالعات روانشناسی اسلامی مواجه هستیم؟ _ملاک های بررسی و استخراج رویکردهای مختلف چیست؟ _ نقد و ارزیابی رویکردهای فرهنگی و تأسیسی و.... ❌ لینک ثبت نام: 🌐 https://survey.porsline.ir/s/4U1G2s6 🆔 @fatehan_admin2 ↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید. ➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پایان مرداد ماه آخرین مهلت ارسال مقاله برای هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی حجت‌الاسلام دکتر احمدحسین شریفی رئیس دبیرخانه دائمی و دبیر علمی هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در گفت‌وگو با روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی ضمن اعلام استقبال گسترده اساتید و پژوهشگران برای ثبت چکیده و مقاله در سایت دبیرخانه آنلاین کنگره گفت: در این مدت کوتاه حدود ۲۰۰ چکیده و مقاله به دست دبیرخانه کنگره رسیده است و با تجربه کنگره‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهلت ارسال مقاله که ۳۱ مرداد ماه می‌باشد، این عدد به بیش از ۸۰۰ چکیده و مقاله برسد. متن کامل گفت و گو: https://scih.ir/zwe51 مجمع عالی علوم انسانی اسلامی www.scih.ir @icihch