هدایت شده از فکرت
🔸 فرایندهای جهانی، در دورۀ معاصر، به معنای خاصی از زمان گره خوردهاند که مفید معنای معاصرتاند. فارغ از مباحث فلسفۀ تاریخی، از حیث تحولات انضمامی، سرمایهداریِ اروپایی پس از تکوین و تکامل در سدۀ نوزدهم، در قرن بیستم و مخصوصاً پس از جنگ دوم جهانی، از قلمرو یک نظام اروپایی خارج و تبدیل به یک فرایند جهانی گردید.
🔹برنامههای عمرانی یا توسعۀ سرمایهداری با جهانیکردنِ سرمایهداریِ بلوک غرب، توانست کمونیسم اتحاد جماهیر شوروی را منزوی سازد و با فروپاشیِ آن، تبدیل به امر جهانی گردد. با فروپاشیِ اتحاد جماهیر شوروی، این جهانیشدن بلامنازع شد. ثمرۀ این رخداد بزرگ آن است که ما امروزه هر اتفاقی که در اروپا یا آمریکا میافتد، به شکل جهانی تجربه میکنیم.
🔸از این منظر، فرایندهای بزرگ و جهانی، ناگزیر نسبتی با سرمایهداری غربی پیدا میکنند. غذای چینی، لباس یا فیلمهای کرهای، خالکوبیِ فلان بازیگر فوتبال، آموزهای در فقه یا کلامِ اسلامی یا حتی لباس عربیِ قطریها، اگر قرار است جهانی شود و در سطح جهان دیده شود، باید بر این مرکب سوار شود. قطریها مجبورند لباس عربی را در جام جهانی، بر تنِ لیونل مسی کنند تا در جهان دیده و شناخته شود یا حتی ما مجبوریم که شیوۀ تحصیل سنتیِ خودمان در حوزههای علمیه را تبدیل به قواعد دانشگاهیِ جهانی کنیم تا شناخته شویم.
🔹با اینحال دقیقا در زمانی که دو فرایندِ بزرگ جهانی در بلوک غرب و شرق، در حال منازعه با یکدیگر بودند، یک فرایند بزرگ جهانیِ دیگر از خلال رقمزدنِ یک انقلاب جهانی در ایران سربرآورد: فرایند بزرگ جهانیِ اسلامی. این فرایند بزرگ جهانی، هم از حیث جغرافیای فرهنگی مبتنی بر تمدنِ ایرانی بود که اساساً تمدنی جهانی شناخته میشده و هم مبتنی بر آموزههای اسلامی و مخصوصاً شیعی بود که عناصرِ ذاتیِ آن، جهانیاند.
🔸 یک مسلمان، همواره بر این باور است که دینِ او، دین خاتمِ همۀ پیامبران تاریخ است و ظرفیتِ مسلمانشدنِ همۀ ابناء بشر در آن وجود دارد؛ همۀ ما شیعیان، از دوران طفولیت میآموزیم که پایانِ تاریخ بشری، از خلال موعودی رقم خواهد خورد که امام دوازدهم شیعیان است که هر لحظه، امکان حضور او، وجود دارد. از این جهت، انسانی که در ایران زندگی میکند، حداقل از یکی از این سه جهت، واجد هویتی جهانی است. جهانی میاندیشد و جهانیبودن، با پوست و خون و جانِ او عجین شده است. این انسان، نمیتواند جهانی نیندیشد و جهانی نباشد. این جهانیبودن برای او، امری عارضی نیست، بلکه ذاتیِ هویت اوست.
💢 در این وضعیت، انسانِ ایرانی، مخصوصاً در شرایط پس از انقلاب اسلامی و ادعایِ جهانیِ آن، گرفتار یک وضعیتِ دوگانه در اعمال و هویت خویش است. او از یکسو، هر صبح و شب، با باورهای و اعتقادات جهانی اسلامی-ایرانی-شیعی درگیر است و از سوی دیگر، ابزارهای جهانیبودنیِ را تجربه میکند که نه اسلامیاند، نه ایرانیاند و نه شیعیاند....
مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ وظیفه فیلسوفان در جامعه عوام زده
• بدانيد اگر مرا به مرگ محکوم کنيد شما بيش از من زيان خواهيد برد. زيرا نظم جهان اجازه نمی دهد که بدان به خوبان زيان برسانند. بدان می توانند مرا بکشند يا از کشور برانند يا از حقوق اجتماعی محروم سازند و شايد اين امور در نظر ديگران بدبختی بزرگی به شمار آيد ولی در نظر من چنين نيست. بد بخت کسی است که مانند آنان بکوشد تا کسی را بر خلاف عدالت از ميان بردارد. از اين رو مردم، من برای خود از خود دفاع نمی کنم بلکه در انديشه شما هستم تا با کشتن من دست به گناه نپالاييد و در برابر خدا مرتکب کفران نعمت نشويد. چه اگر مرا از ميان برداريد به آسانی نخواهيد توانست کسی پيدا کنيد که مانند من از جانب خدا به ياری شهر شما فرستاده شده باشد.
🔹 رساله آپولوژی/ج1/ص 28
https://eitaa.com/AyeSchool
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ وظیفه فیلسوفان در جامعه عوام زده
• اين سخن را که خدا مرا به شهر شما فرستاده است از اينجا می توانيد دريافت که کاری که من می کنم کاری بشری نيست. زيرا چگونه می توان آدميزادهای سالهای دراز به خانه و زندگی شخصی خود پشت کند و شب و روز در انديشه رهایی هموطنان خود باشد و بدين منظور سر در پی يکايک شما بگذارد و چون پدر يا برادری مهتر با شما گفتگو کند و همواره به شما اندرز دهد که در کسب كمالات انسانی بکوشيد؟ اگر من از اين کوشش سودی می بردم يا در ازای آن مزدی به دست می آوردم کارم توجيه پذير بود.
🔹 رساله آپولوژی/ج1/ص 28
https://eitaa.com/AyeSchool
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#برشی_از_کتاب
🔰امام خمینی به تفكر مشائی چندان دلبستگی نداشت
🔹بنا به گفته مهدی حائری امام به تفكر مشائی چندان دلبستگی نداشت، اما به حكمت اشراقی سهروردی تعلق خاطر داشت. حكمت متعالیه را نیز بر مشرب عرفانی تفسیر میكرد. امام به طبیعیات و نجوم جدید توجه داشت و فلكیات قدیم را اباطیل میدانست.
🔸امام با اینكه مشرب مشائی را نمیپسندد، اما ابنسینا را بزرگ میشمارد. آشتیانی در این باره مینویسد: «استاد نامدار و وحید عصر ما در علوم نقلیه و عقلیه و مآرب ذوقیه، امام عارف، حضرت آیتالله العظمی آقای خمینی تصریح فرمودهاند: ایرادات مختلفی به شیخ در حكمت الهیه وارد است، ولی با این حال در بین ارباب نظر و تحقیق (لَم یكُن لَهُ كُفُوًا اَحَد) .»
📚 برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه، ص26
🖋 محمد فنایی اشکوری
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از فکرت
🔸هر قوم هر گروه و هر فرهنگ در هر مقطع تاریخی و در هر موطن جغرافیایی با قرائت و تفسیری که از عاشورا ارائه میدهد افق نگاه و نحوه زیست و زندگی خود را به تصویر میکشاند و به همین دلیل تحولات تاریخی و فرهنگی در جهان اسلام با تغییر روایات و قرائات عاشورا همواره قرین و همراه بوده است.
🔹رویکردهای روشنفکری چپ در دهه پنجاه برای نخستین بار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند و بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخیای قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینه عاشورا ترسیم کرده بود.
🔸افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقهای و غلبه لیبرالیسم متاخر ناگزیر قرائتها و روایتهای جدیدی از عاشورا را به دنبال آورده و میآورد. این قرائتها به رغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائتهای روشنفکرانه در تقابل با روایتهای متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره میبرند.
🔹ویژگی مشترک قرائتهای مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخی فرهنگی آن، به عنوان برساختی صرفاً بین الاذهانی است. در این قرائتها از همه ظرفیتهای منازعات تاریخی ظاهرگرایان و متکلمان اشعری برای تبدیل عنصر محوری عاشورا یعنی امام (علیه السلام) به انسانی صرفاً زمینی و دنیوی استفاده میشود و به موازات آن به گونهای شتابزده همه آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان میشود به عنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی میگردد، بدون آنکه موازین اولیه مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا آنکه قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود.
💢 انکار ساحت معنوی و آسمانی امام در حقیقت انکار ابعاد معنوی و متعالی انسان است و چشم پوشیدن از حقیقت معنوی و قدسی انسان به نسیان و دوری از ساحت متعالی و مقدس هستی بازمی گردد. چشم فرو بستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد و این امر نیز به نوبه خود حاکی از نسیان و فراموشی حق سبحانه و تعالی است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
پخش زنده بحث
سیاست و دولت در #فلسفه_سیاسی #خواجه_نصیرالدین_طوسی
از برنامه سوفیا رادیو گفت و گو
با ارائه دکتر مرتضی یوسفی راد، نویسنده کتاب اندیشه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی
سه شنبه شب، ساعت ۲۲تا۲۴
نوزدهم تیرماه ۱۴۰۳
@MYousefiRA
https://eitaa.com/islamicpp
هدایت شده از شریف لک زایی
برنامه امشب سوفیا رادیو گفت و گو
با عنوان
سیاست و دولت در #فلسفه_سیاسی #خواجه_نصیرالدین_طوسی
از برنامه سوفیا رادیو گفت و گو
با حضور
دکتر مرتضی یوسفی راد
دکتر نجمه کیخا
دکتر حدیث زارعی
سه شنبه شب، ساعت ۲۲تا۲۴
نوزدهم تیرماه ۱۴۰۳
https://eitaa.com/shariflakzaei
هدایت شده از مرتضی یوسفی راد(کارخانه)
نزد فلاسفه اسلامی بالاخص خواجه نصیرالدین طوسی عقل بشری چه در جامعه ایرانی که پیشینه عقل و خرد و انس و الفت را دارد و چه جوامع دیگر در کنار درک منافع فردی نه تنها توانایی درک مصالح عمومی و درک زیست مدنی عادلانه و تعاون آور را دارد هر چند افراد در مراتب آن ممکن است متفاوت باشند بلکه توانایی استخراج قوانين كلى مصالح فردی و خانوادگى و مدنى را نیز دارد و این توانایی می تواند در جهت حفظ، بقا، رشد و توسعه و تعالى فرد و جامعه و دولت و نظام سیاسی ایفا نقش نماید.«و آن (عقل عملى) استخراج قوانين مصالح منزلى و مدنى كند تا تعيش او بر وجه افضل باشد» و بلکه به عقیده اینان عقل آدمی توانایی استنباط صناعات و فنون و حرفه های مختلف مورد نیاز زندگی مادى و غير مادى سامان و نظام زندگى و حفظ و بقا و رشد و توسعه آنها را هم دارد: «و آن (عقل عملى) استنباط صناعات ... كند تا تعيش او بر وجه افضل باشد" ما دامی که از طریق سیاستگذاری های فرهنگ عمومی و مدنی و تخصصی و نهادهای مربوطه مثل آموزش و پرورش و نهاد نماز جمعه و جماعت زمینه های بلوغ فکری و اندیشگی و خردورزی و تبادل نظر و هم اندیشی و همدلی و تعاون و همبستگی و پیوستگی و چسبندگی مدنی، عدالت مدنی و محبت مدنی و صداقت مدنی از طریق خانواده و دولت و نظام مدنی و نظام تعلیم و تربیتی از منزل تا دبستان و تا دانشگاه و از طریق مدیریت فرهنگی و سیاسی اجتماعی ترویج یابد و فرهنگ فاسد ضدیت و نفی و تکفیر و خشونت و اختلاف طبقاتی و تنفر از یکدیگر از بین برودMYousefiRA@
هدایت شده از شریف لک زایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطعه جدید محسن چاووشی
به مناسبت محرم سال ۱۴۰۳
#تکیهی_کوچیک
📚اندیشههای دینی و سیاسی مسلمانان در دو سده نخست هجری📚
🔽 کتاب حاضر درآمدی تاریخی است بر نخستین اندیشههای اعتقادی، سیاسی و کلامی مسلمانان در دو سدۀ نخست اسلامی (پیش از ماجرای محنه). نگارنده میکوشد این اندیشهها را در بافتار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، و با درنظرگرفتن پیشزمینههای تاریخی و محیط فرهنگی و تاریخی معرفی نماید. یکی از ایدههای کتاب حاضر نشان دادن سیر تاریخی دگردیسی اندیشههاست، اندیشههایی که از مجموعۀ انگارهها و باورهای اولیه به سمت راستکیشی سنتی اسلامی سوق یافتند. برای پیجویی این فرایند تاریخی، مهمترین نظامهای فکری و فرهنگهای دینی پیشااسلامی، مهمترین مفاهیم و دشوارههای اعتقادی و کلامی مسلمانان و سیر تاریخی پیدایی و گسترش اندیشههای مسلمانان بررسی شدهاند. برای دستیابی به این هدف، مجموعۀ بزرگی از گزارشها و منابعِ کهن و همچنین پژوهشهای جدید مورد استفاده و بررسی انتقادی قرار گرفتهاند.
📍کتاب حاضر به عنوان اثری مبنایی در زمینه حیات دینی و تاریخ اندیشگی مسلمانان در دو سده نخست هجری تألیف شده است و افزون بر آن، میتواند منبعی برای درسهای «تاریخ تشیع»، «تاریخ اندیشههای سیاسی در ایران و اسلام» و «ملل و نحل اسلامی» باشد. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی، سایر علاقهمندان نیز از آن بهرهمند شوند.
💳قیمت: ۲٬۹۴۰٬۰۰۰ ریال🍃
🌐سایت سمت: www.samt.ac.ir
🛍خرید از: https://samt.ac.ir/fa/book/6285
روابط عمومی «سمت»
📚حکمرانی ما: رویکرد مرگآگاهانه به خطمشیگذاری و حکمرانی متعالی📚
🔽 سخن گفتن از حکمرانی و اداره، سهل است، آنگاه که شأن آن فهمیده نشود و دشوار است، آنگاه که اهمیت آن ادراک گردد! عمل در ساحت حکمرانی نیز شیرین و آسان است، آنگاه که پیامدهایش فهم نشوند و وحشتآفرین است، آنگاه که فهمیده شود که هر خطا در این ساحت، تا قیام قیامت، مسئولیتزا بوده، پیامدهایی بس دردناک دارد! به ویژه آنگاه که ادراک گردد، هر مقام، منزلت و شأن در ساحت حکمرانی نوعی امانت مسئولیتافزاست.
📍کتاب حاضر برای دانشجویان رشتههای حکمرانی، مدیریت دولتی و علوم اداری در مقاطع کارشناسیارشد و دکترا به عنوان منبع اصلی دروس «حکمرانی اسلامی» و «مدیریت اسلامی» هرکدام به ارزش ۲ واحد تدوین شده است. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی، تمامی مدیران، حکمرانان و رهبران سازمانی و کشوری، سایر علاقهمندان نیز از آن بهرهمند شوند.
💳قیمت: ۱٬۹۶۰٬۰۰۰ ریال🍃
🌐سایت سمت: www.samt.ac.ir
🛍خرید از: https://samt.ac.ir/fa/book/6289
روابط عمومی «سمت»
هدایت شده از فکرت
🖇 «عاشورا روز تجدید حیات ماست. در این روز میخواهیم در کوثر حسینی شستشو کنیم، تجدید حیات کنیم، روح خودمان را شستشو بدهیم، خودمان را زنده کنیم، از نو مبادی و مبانی اسلام را بیاموزیم، روح اسلام را از نو به خودمان تزریق کنیم. ما نمیخواهیم حس امر به معروف و نهی از منکر، احساس شهادت، احساس جهاد، احساس فداکاری در راه حق، در ما فراموش بشود؛ نمیخواهیم روح فداکاری در راه حق در ما بمیرد. این فلسفه عاشوراست...»
📚 شهید مرتضی مطهری
حماسه حسینی، ج1، ص 175
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از سیاستِ فطرت( مجتبی زارعی )
✍️ مجتبی زارعی: بین ۱۲ نگاه به عاشورا ، نگاه امام خامنه ای به واقعه عاشورا شاهکارِ جهاد تبیین است ( 💥در نشر این پیام کوشا باشیم )
🔺️به نظرمی رسد کمابیش دوازده نگاه رامی توان در باره عاشورای حسینی اکتشاف کرد:
۱) نگاه تراژیک و سوگواره ای ۲) نگاه تاریخی _ توریستی ۳) نگاه قهرمان _ اسطوره ای۴) نگاه شفاعت طلبانه_ تطهیری ۵) نگاه شهادت طلبانه_ انقلابی ۶) نگاه مناسکی _ آیینی ۷) نگاه عاشقانه_ سکولاری ۸) نگاه علمیِ فقهی _ کلامی ۹) نگاه فلسفه_تاریخی ۱۰) نگاه ملّیتی_ هویتی ۱۱) نگاه الهیاتی_ امامتی۱۲ )نگاه احیاگری _ تعلیمی
🔺️درنگاه اول؛ تاریخ و رنج همراه هم هستند و مگر رنجبارتر ازعاشورا چیزی درجهان می توان یافت؟ اما عاشورا فراتر ازتراژدی و تطهیر تاریخ با فلسفه رنج است
🔺️نگاه دوم می گوید هرچند فاجعه باراما حادثه ای بودکه دردهم محرم سال ۶۱هجری پدید آمدو تمام شد
نگاه سوم برآن است که عاشورا بستری برای به وجود آوردن قهرمان _ اسطوره بود ؛ عرصه ای برای نشان دادن رستم و سهرابی دیگر.
🔺️نگاه چهارم یعنی نگاه شفاعتی _ تطهیری رویکردی مسیحی به گناه انسان است؛ مسیح به صلیب کشیده شد تاگناهان انسان شسته شود؛ حسین (ع) و عاشورا وسیله ای برای بخشیده شدن ازگناهان پی درپی گناهکاران اند
🔺️درنگاه پنجم، عاشورا اساسا رویکردی انقلابی بوده و امام برای شهادت درکربلاساکن شده است؛ این رویکرد شهادت را هدف امام در عاشورا اعلام می کند
🔺️در نگاه ششم که آیینی_ مناسکی است عاشورا تحت الشعاع مناسک و عَلَم و کُتل و طبل و سنج و طبخ های نذری قرارگرفته است ؛
🔺️نگاه هفتم که عاشقی_سکولاری است مخصوص روشنفکرانی است که صحنه هایی دلربایانه ای ازکربلارا توصیف می کنندکربلا دراینجا فقط واجد عشق و محبت های فردی است، مالامال از بهجت اما دستان تطاول یزیدیان پنهان می شود این قبیله از بازسازی تاریخ پرهیز داده و میگوید حال مابا حسین راخراب نکنید!
🔺️در نگاه هشتم اما غلبه با مباحث علمی _فقهی _ کلامی است ؛آیا امام باعلم به شهادت و اسارت درکربلا سُکنی گزیده است ؟ دراین صورت عِلم امام باوجود آیه تهلکه درقرآن چگونه توجیه می شود ؟
🔺️دررویکرد نهم اما تاریخ، سنّت و فلسفه داردو فلسفه _ تاریخی است؛ خط حسین علیه السلام ویزید هیچگاه به هم نمی رسند و تغییرماهیت نمی دهند واین قانون فلسفه و تاریخ است ؛ انسان باید یا حسبنی باشد یایزیدی و راه سومی وجود ندارد راه سومش هم فقط زینبی است
🔺️نگاه دهم و ملّیّتی_ هویتی اما نگاهی است که حاج قاسم سلیمانی آن را به ارمغان آورد وتکامل یافته ملّیّتِ دینی ایران است؛ ملیت در ایران ضمن اینکه باسکولاریسم( دولت_ ملت های وستفالیایی اروپایی ) ربطی تاریخی نداردبلکه همین ملیت دینی، با امام حسبن پیشرفته ترهم شدو به ملت امام حسین (ع) ارتقاء یافته است
🔺️نگاه یازدهم و الهیاتی_امامتی به عاشورا نگاهی متعالی و پیشرفته است که امام حسین و عاشورا رانه حرکتی کور و یا حادثه ای دور افتاده در تاریخ بلکه ستاره ای درخشان درمنظومه وفلسفه ارسال رُسُل و انزال کتب می شناسد؛حرکتی فرایندی که درچارچوب نظام رسالت_ امامت _ اُمت معنا می یابد
🔺️اما موثر ترین وکارآمد ترین نگاه به عاشورا ، دوازدهمین نگاه است و آن نگاه احیاء گرانه _ تعلیمی به آن است؛ بنیانگذاران این نگاه؛ امام خمینی (ره )استاد شهید مطهری و امام خامنه ای حکیم اندکه به سه گانه ی علت های شکل گیری عاشورا، درس های عاشورا وبخصوص عبرت های آن توجه می دهند؛ امام خمینی برآن است که تمامی حرکات امام حسین سیاسی بود و اساسا امام حسبن می خواست حکومت رابدست بگیرد و به دست گرفتن حکومت ازسوی او یک فخر به حساب می آمدبرای اینکه حکومت باید دردست مثل سید الشهدایی باشد و استاد شهید معتقد بود عاشورای امام حسبن تجدید حیات و اساسا آموختن مبانی اسلام از نو است گواینکه می گفت عاشورای امروز فلسطین است و شمرِ ۱۴۰۰ سال پیش مُرد ؛شمرِ امروز موشه دایان است!
امام خامنه ای حکیم اما ازحیث فلسفه ی سیاست صاحب نظریه ای بدیع در ساحت عاشوراست؛ این نگاه نوعی احیاء گریِ تعلیمی است ؛ نگاهی که با اکتشاف عبرت های عاشورا و تبیین نقش عوام وخواص درشکل گیری این مصیبت عظیم تاریخ بر نقش تعلیمی _احیاگرانه عاشورا برای بهزیستی امروزمان تآکید دارد؛ سوال مهم امام خامنه ای در این باره این است : ملت اسلام ازموضع عبرت گیری از عاشورا باید فکرکند که چرا ۵۰ سال بعد رحلت پیامبرکار جامعه به اینجا رسیده که مردم مسلمان اعم از؛ وزیرشان، امیرشان، سردارشان، عالِم شان، قاضیشان، قاریشان و اوباش شان و... آنگونه یکپارچه و با آن طرز فجیع جیگر گوشه ی پیامبر راکشتند ؟!
✅️ دکتر مجتبی زارعی دانشیار فلسفه سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
https://eitaa.com/Dr_Zareii_Siasatefetrat ایتا
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #حسینیه_اندیشه
🎞 آزادی در مکتب امام حسین(ع)
دکتر غلامحسین دینانی
💢«عنصر اساسی شهادت امام حسین(ع) که تا ابد جلوه خواهد داشت، آگاهی و معرفت امام حسین(ع) است. آزادی نتیجه این معرفت است. کسانی که از آزادی دم میزنند و معرفت ندارند، کشک میسابند. آزادی به آگاهی است...»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰 سلسله نشستهای علمی فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه در سال ۱۴۰۳
🌺 درسگفتار اول(جلسه ۱۷): فلسفه اجتماعی ملاصدرا با محوریت نظام حقوقی و اخلاقی در شهر و خانواده(مشهد پنجم شواهدالربوبیه)
🌺 درسگفتار دوم(جلسه ۳۷): معرفةالنفس با رویکرد فلسفه اجتماعی(مشهد سوم شواهدالربوبیه)
🌷 دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان
🔹 پنجشنبه ۲۸ تیر
🔹 ۸ صبح تا ۱۲
🔹 خیابان حافظ، دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ساختمان شماره۲، سالن جلسات شهید رئیسی
🔸 مشاهده برخط: m8r.ir/1001
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
💠 درد و اندوه تربیتی!
🔻 پایان ایام عزای سیدالشهداست و در ساعات پایانی این مناسبت، احساس درد و اندوه ما را فراگرفته است، ولی امام حسین علیهالسلام نمیپذیرد که این درد و اندوه ما از سر احساس باشد بلکه درد و اندوهی تربیتی از ما میطلبد.
🔻 ما در پرتو این احساس درد و اندوه میآموزیم که انسان چگونه باید بمیرد. همچنان که میآموزیم چگونه باید زندگی کند. میآموزیم که اقلیت به سبب عده اندک خود شکست نمیخورد و اکثریت نیز اگر به آرمان خود باور نداشته باشد پیروز نمیشود هر چند برحق باشد. این تابلو و این تصویر و این مکتب، درسها و نظایر فراوانی در زندگی معاصر ما دارد.
📖 از کتاب «سفرشهادت» صفحه ۲۰۸
#دنیای_موسی
#عکس_نوشته_امام_موسی
🔰 خانهراهبراندینیجوان
🌐 www.ylhouse.ir
📲 @youngleaders
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#کلام_اساتید
🔰نقدی بر روش تحصیل فلسفه در حوزه
استاد حسن رمضانی:
🔸متأسفانه روش تعلیم و تعلم فلسفه در زمان حاضر به این صورت استقرار یافته است که ابتدا بدایه و بعد #نهایه و بعد #منظومه را میخوانند و در نهایت سر سفره #اسفار مینشینند.
این روش بویژه در سالهای نخست تحصیل #فلسفه برای محصلین رشته فلسفه مشکلاتی به بار آورده و میآورد.
🔹زیرا بدایه و نهایه و منظومه تقریباً چکیده اسفارند و اسفار هم – همانطور که واضح است – حکمت #متعالیه است و کسی که میخواهد فلسفه بخواند، نباید آن را با حکمت متعالی که عالیترین و نابترین و دقیقترین افکار فلسفی را در خود جای داده است، شروع کند؛ زیرا آن طور که لازم است، قدرت تلقی ندارد و نیز کسی که میخواهد به عنوان استاد آن را تفهیم کند، نمیتواند آن را برای یک مبتدی آنطور که باید القا کند.
👈مباحثی که در ابتدای بدایه آمده است، مانند: اصالت #وجود، تشکیک وجود، بساطت وجود، وجود ذهنی، اشکالات آن و … مباحث عمیقی است که ریشه در #عرفان دارد و صحیح نیست که آنها را در ابتدا برای کسی که هیچ سابقهای در فلسفه ندارد و هنوز با مباحث فلسفی عرفانی آشنا نیست، مطرح کرد.
#استاد_حسن_رمضانی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
☑ گفتوگو روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا یزدانیمقدم درباره «چیستی و جایگاه عدالت در حکمت متعالیه»
. . . علامه طباطبایی که از فیلسوفان صدرایی معاصر ما بودند چند اصطلاح بهکار میبرند که بهنظر میرسد پیامدهای مهمی بهدنبال دارند.
یکی از این اصطلاحات حکومت اجتماعی دینی است که ایشان منظور خود از این اصطلاح را توضیح میدهند. از نظر ایشان حکومت اجتماعی دینی حکومتی است که به فکر مردم است، برای مردم کار میکند و مردم در آن نظر میدهند. خب این تعریف تبعاتی دارد، اگر ما بخواهیم یک حکومت اجتماعی دینی داشته باشیم که در آن به اقشار پاییندست جامعه با آن تفصیلی که هست توجه کنیم، باید بگوییم حکومت متعهد است که احکام اسلام را پیاده کند و اجتماع هم نظارت میکند. برای اعمال نظارت اجتماعی، بهخصوص در شرایط کنونی، چارهای نیست جز اینکه یک توازن قوا میان نظام سیاسی و اجتماع باشد، یعنی نمیتوانیم بگوییم دست اجتماع از اطلاعات و شفافیت کوتاه باشد و هر آنچه دولت دیکته کند، مردم و اجتماع بپذیرند. خب این شکل از حکومت، نه حکومت اجتماعی است و نه حکومت اجتماعی دینی. نه در سنت پیامبر(ص) ما بوده و نه میتوانیم بگوییم که چنین چیزی مطلوب است. پس ما اگر بخواهیم اجتماعیبودن دولت متعالیه را مدنظر قرار دهیم، چهکار باید بکنیم؟ باید این امکانات لازم را برای نهادهای اجتماعی فراهم کنیم.
متن کامل گفتگو
#حکمت_متعالیه #عدالت #علامه_طباطبایی #احمدرضا_یزدانی_مقدم
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#سهروردی
🔰به کتابهای سهروردی(رحمة الله علیه) در حکمت اشراق مراجعه نموده...
👈جایگاه شخصیت و اندیشه شیخ اشراق شهاب الدین سهروردی در ذهن و ضمیر امام خمینی(ره) را می شود از نامهی دعوت توحیدی ایشان خطاب به رهبر کمونیسم جهانی _میخائیل گورباچف_ دید ؛ آنجا که به او می گوید :
🔹« اگر جنابعالی میل داشته باشید در این زمینه_در اینکه در حیوان و انسان چیز دیگری است که فوق ماده است و از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نمی میرد و باقی است... اصولاً اشتیاق به زندگی ابدی در نهاد هر انسانی نشانه وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است_ می توانید دستور دهید که صاحبان این گونه علوم علاوه بر کتب فلاسفه غرب ، در این زمینه به نوشته های فارابی و بوعلی سینا (رحمة الله علیهما) در حکمت مشاء مراجعه کنند ...و نیز به کتابهای سهروردی(رحمة الله علیه) در حکمت اشراق مراجعه نموده و برای جنابعالی شرح کنند که جسم و هر موجود مادی دیگر به نور صرف که منزه از حس می باشد، نیازمند است و ادراک شهودی ذات انسان از حقیقت خویش، مبرا از پدیده حسی است.»
#سالروز_بزرگداشت_سهروردی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
امام باقر(ع):
خُذُوا الکلِمَةَ الطَّیبَةَ مِمَّن قالَها و إن لَم یعمَل بِها
سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید، اگر چه او خود، بدان عمل نکند.
ولادت امام محمد باقر(ع) مبارک باد.
هدایت شده از تحلیل سیاسی
y2mate.com - گفتگو با دکتر حسن جاهواری چهره ای جوان دشمنی اسرائیل با جمهوری اسلامی ایران یا منظومه تمدنی ایرانی.mp3
55.43M
⚜دشمنی اسرائیل با جمهوری اسلامی ایران یا منظومه تمدنی ایرانی؟
🗓۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۳
#پروین_زمانی
#دکتر_حسن_جاهواری
https://eitaa.com/joinchat/4253679616C45aab6f6a5
⚜ کانال تحلیل سیاسی
y2mate.com - چتر اتمی روس ها برای ایران جنگ تمدنی در پیش.mp3
51.18M
⚜چتر اتمی روس ها برای ایران !! جنگ تمدنی در پیش
🗓۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۳
#محمد_ندیمی
#علی_پیروز
https://eitaa.com/joinchat/4253679616C45aab6f6a5
⚜ کانال تحلیل سیاسی