eitaa logo
رویدادها و تحلیل‌ها
4هزار دنبال‌کننده
24.4هزار عکس
18.2هزار ویدیو
271 فایل
 خط اغفال به خصوص خواص و نخبگان از تاثیر دشمن ، یکی از خطوط القائی و تبلیغاتی دشمن است.امام خامنه ایی دامت برکاته 🕛 مدیریت کانال @azizghazan رویدادها و تحلیل‌ها https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰ثبات بر صراط در حرکت دانشجویی/ بخش اول 🔹دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، در جمع دانشجویان حاضر در مراسم افتتاحیه دوره اسلام ناب حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت 1. 1 تثبیت و ثبات در صراط 🔸در پایان عزاداری‌های دهۀ اول ماه محرم هستیم و پس از عاشورا و صیقل یافتن روح‌ها با یاد حرکت بزرگ امام حسین علیه السلام، می‌توانیم از چنین جلسه‌ای با پشتوانۀ معنوی خوب استفاده کنیم. خلاصۀ معارف مختلفی که در سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام بیان می‌شود، همگی در زیارت عاشورا ظهور و بروز پیدا می‌کند. یکی از تعابیر مهم که در این زیارت به آن تأکید می‌شود و هر کسی که به سالار شهیدان، امام حسین علیه السلام، علاقه دارد، از خداوند این را می‌خواهد، این است که خداوندا از تو می‌خواهم: «یُثَبِّتَ لِی عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ، تا برایم نزد شما گامی راستین در دنیا و آخرت استوار کند». همین تعبیر را در پایان این زیارت، در حالت سجده نیز، مجدداً از خداوند می‌خواهیم «ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ: برایم گامی راستین نزد خودت همراه حسین و اصحاب حسین استوار کن». این درخواست از خداوند در چنین زیارتی مطرح می‌شود، نه فقط در این زیارت بلکه در زیارت‌های دیگر یا مباحث دیگر نیز عنوان می‌شود. برای چه ما از خداوند دوبار درخواست می‌کنیم که ما را در این مسیر ثابت قدم نگه دارد؟ 🔸در زیارت جامعه می‌خوانیم که «فَثَبَّتَنِيَ الله ُ اَبَداً ما حَييتُ»؛ خدایا، مادامی که من زنده هستم، مرا در این مسیر تثبیت بفرما. این بحث تثبیت، یک موضوع بسیار مهم است. قرآن که با این تعبیر خطاب به پیامبر اعظم می‌فرماید: «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ»، بیان می‌کند « وَلَوْلَا أَنْ ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلًا: اگر تو را در این مسیر تثبیت نکرده بودیم نزدیک بود کمی به آن‌ها بگرایی»؛ می‌فرماید ما شما را در این مسیر تثبیت کردیم. قرآن در تعابیر دیگری بیان می‌فرماید و تاکید می‌کند ««نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا» تا کسانی که ایمان دارند (و نه کافران) در مسیرشان تثبیت شوند. 🔸این‌ها بحث‌های مهمی هستند که ما در تعابیر دیگر نیز داریم؛ «يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذينَ آمَنوا بِالقَولِ الثّابِتِ فِي الحَياةِ الدُّنيا: خدا آنان که ایمان آوردند را با سخن استوار در زندگی دنیا استوار می‌سازد». این یک مسئله مهم است که تثبیت به چه معناست؟ زیرا که هر روز در نماز از خداوند می‌خواهیم، ما را در راه راست قرار دهد و ما بتوانیم به این راه راست پایبند باشیم، این حرکت در راه راست، یک مسئله مهم است و نیازمند الزاماتی است تا ما در این مسیر دچار آسیب‌های جدی نشویم و بتوانیم این مسیر را طی کنیم. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
 شخصيت، زندگي و فرهنگ حضرت‏ فاطمه زهرا(س)   زندگي اقتصادي فاطمي مقدمه السلام عليك يا مباركه مطابق اصل تقسيم وظايف همسران، تحصيل معيشت و هزينه‏هاي زندگي بر عهده مرد است و هزينه‌كرد درآمدهاي داخل خانه در حوزه اختيارات زن است. البته هم كسب درآمد و هم هزينه‌كردها بايد در چهارچوب تعاليم عقل و عرف و دين باشد. بدين جهت مأموريت مرد و زن در زندگي مشترك بر بيشترين تلاش و بيشترين درآمد و منافع (در كنار توجه به عبادت، و استراحت و ...) است. ولي در هزينه‌كرد كه اتفاقاً مديريت آن بيشتر در حوزه تدبير زنانه است، اصل ساده‌زيستي و زهد خانوادگي و خيررساني اجتماعي حداكثري، متعالي‌‌ترين مدل زندگي اقتصادي است كه‏ فاطمه(س) در نقطه اوج آن بود. وضعيت اقتصادي مدينه مدينه شهري در جزيره‌العرب و در منطقه‏اي خشك بود كه در سال‏هاي آغاز رسالت پيامبر با محروميت‏ها و محدوديت‏هاي فراواني روبه‌رو بود. ظهور اسلام در اين شهر، سيل مهاجرت‏ها به يثرب را موجب شد و اين مي‏توانست بحراني عظيم پيش روي پيامبر قرار دهد، ولي تدابير اقتصادي پيامبر خصوصاً در زمينه رفع فقر و حاشيه‌نشيني مبتني‌بر انفاق و ايثار كه‏ فاطمه(س) و زندگي اقتصادي‌‌اش نقطه اوج آن بود از عوامل موفقيت اسلام به‌شمار مي‌آمد. ادوار اقتصادي و املاك و دارايي‏هاي فاطمي دوران زندگاني مشترك فاطمي از جهت وضعيت اقتصادي به سه دوران تقسيم مي‏گردد: دوران محروميت و فقر شديد؛ دوران زندگاني متوسط؛ دوران ثروت و درآمد فراوان. فاطمه(س) در هر سه مرحله،‏ الگويي شايسته پيش روي مردم مدينه و نومسلمانان بود. اصول اقتصادي (انفاق‌محور) فاطمي زندگي اقتصادي‏ فاطمه(س) بر تربيت اقتصادي او استوار بود و تربيت اقتصادي او بر نگاهي جامع به ابعاد وجودي آدمي و عوالم وجود و نگاه توحيدي ايشان استوار بود كه مطابق با آن به‌جاي دنيامحوري، خداباوري اصل قرار مي‏گرفت و مديريت درآمد و هزينه بر محور سه‌گانه سعي، استقلال، خير استوار بود. اقتصاد مقاومتي فاطمي در نگاه ديني مواجهه پيوسته حق و باطل و اقليت حق تا زمانه ظهور اين هشدار را مي‏دهد كه حتي در متن جامعه ديني حق‌باوران‌بودن هم، نبايد غافل شد از اينكه در مقايسه با جامعه جهاني باطل، جبهه حق وضعيت خاص و ويژه‏اي دارد. پس در هيچ لحظه‏اي حتي در اوج ثروت و اقتدار نسبي، هيچگاه نبايد دچار روزمرگي و يا محدودبيني و ... شد. بدين دليل حضرت زهرا(س) چه در دوران فقر و چه در اوج دوران دارايي، با نگاه جامع و روزامدي كه به جبهه حق داشت، هماره دايره زندگي اقتصادي‌اش بر محور بيشترين ياوري جبهه حق از معبر حداكثر انفاق ممكن مي‏گذشت. براي اين راهبرد اقتصادي مقاومت‌محور در همه حالات فقر و غني، الگوسازي كرد تا همگان، خاصه بانوان در هر شرايطي خود را با زندگي ديني و با حمايت اقتصادي از جبهه و جامعه حق، وفق دهند. شأن نزول سوره انسان برخي از فضايل قرآني فاطمي، فضيلت اقتصادي او با محوريت انفاق و ايثار است تا نشان دهد كه در‏ فاطمه(س) خدابيني و انسان‌بيني و دنيابيني جمع گرديده و در انفاق و ايثار خالصانه او تجلي يافته است. سرآمد اين فضيلت‌ها، شأن نزول سوره انسان (دهر) است و ارزش اين سوره در تمجيد از فرهنگ‌شدن انفاق در خانه‏ فاطمه(س) در سطح خانواده و با محوريت بانوي خانه است تا نشان دهد وقتي زن در خانه به تعالي مي‏رسد و كانون نشر فضيلت‏هاي اخلاقي در متن خانواده مي‏گردد، چگونه بركات شخصيت و گفتار و رفتار او در جامعه اثرگذار خواهد بود. موضوع‏ها و محتواي سه‌گانه 1. وضعيت اقتصادي مدينه و ادوار‏شناسي اقتصادي فاطمي نقشه مراحل اسلام‌آوردن مردمان جزيره‌العرب و سير ده ساله گسترش اسلام در دوران رسالت مدني و سرازيرشدن جمعيت به‌سوي مدينه: آمار رزمندگان مسلمان مدينه آمار رزمندگان مسلمان مدينه جنگ زمان/ سال هجري قمري آمار بدر 313 نفر از هزار نفر احد 1000 نفر از 3 هزار نفر خندق 3 هزار نفر فتح مكه 10 هزار نفر تبوك 30 هزار نفر حجه‌الوداع حداقل 70 هزار نفر از مدينه و اطراف ان جمع‌بندي ظرف 10 سال تنها آمار رزمندگان شهر 70 برابر شده است .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
 شخصيت، زندگي و فرهنگ حضرت‏ فاطمه زهرا(س)   زندگي اقتصادي فاطمي(۲) وضعيت عرب تازه‌مسلمان: خطبه فدكيه: «تَشْرَبُونَ‏ الطَّرْقَ‏ وَ تَقْتَاتُونَ‏ الْقِدَّ أَذِلَّةً خَاسِئِين‏ ...؛ از آب‏هاي الوده و فاسد مي‏خورديد و ذليل و سرافكنده بوديد ...» نهج‌البلاغه: آنها نه تنها دختران بلكه پسران را كه سرمايه زندگي آنها بودند از ترس فقر زنده به گور مي‏كردند. تدبير پيامبر براي جلوگيري از پديده حاشيه‌‌نشيني و بحران‏هاي اجتماعي و اقتصادي مدينه پيامبر براي جلوگيري از بحران حاشيه‌نشيني با ساخت صفه در مسجد، فقرا را در مركز شهر اسكان داد تا مسلمانان به اوج روحيه ايثار و انفاق و عداات‌ورزي برسند (مسجدالنبي + اصحاب صفه + خانه اهل‌بيت(عع) + حجره پيامبر + باب جبرئيل) اصحاب صفه آمار مهاجران فقير به مدينه از حوالي سال 6 هجري رشد فزاينده‌اي يافت كه در جايگاهي ويژه در ضلع شمالي مسجد اسكان داده شدند. با وجود طرح‏هاي خارج‌سازي آنان از فقر و درماندگي شمارشان پيوسته در حدود 400 نفر بود. تغذيه اصحاب صفه به علت اسكان و حضور هميشگي آنان در مسجد، هماره پيامبر يا برخي از صحابه، غذاي اندك خود را با آنان تقسيم مي‏كردند. مهم‌ترين دري كه به مسجد بازمي‌شد و نقطه اميد آنان بود در خانه اهل‌بيت(عع) بود. 1. ادوار اقتصادي و املاك و دارايي‏هاي فاطمي 2. جغرافيا و گاهشمار املاك و دارايي‏هاي فاطمي و نقش آن در زندگي شخصي ايشان: زمان تملك توسط حضرت فاطمه فدك در شرق خيبر منطقه حاصلخيز در160 كيلومتري شمال مدينه داراي نخلستان‏ها و باغ‏هاي فراوان با درآمد ساليانه 50 هزار دينار كه نصفش به حضرت زهرا(س) مي‏رسيد زمين‏ها و باغ‏هاي هفت‌گانه منطقه العوالي، در جنوب و جنوب شرق در منطقه يهودي‌نشين مدينه باغ نخل‏هاي متعدد و با نخل‏هاي قابل توجه خصوصا مشربه ام‌ابراهيم و مثيب و الدلال و البرقه قريه ام‌العيال روستايي در 170 كيلومتري جنوب مدينه تا 20 هزار نخل داشت صريا يك فرسخي (6 كيلومتري) جنوب شرق مدينه داراي نخلستان و زمين‏هاي كشاورزي خانه حضرت خديجه كه به پيامبر بخشيد در شهر مكه بين مسجدالحرام و شعب ابي‌طالب نكته‏هاي زندگي اقتصادي فاطمي دارايي ساليانه املاك فاطمي حداقل 25 تا 30 هزار دينار (سكه طلا) بود. كه جمع 4 سال آن 100 تا 120 هزار دينار مي‏گرديد. حضرت زهرا(س) به مدت چهار سال بانوي اول جهان اسلام و بلكه نفر اول جامعه از جهت كسب ثروت و درآمد بود. خانه‏ فاطمه(س) از جهت شاخصه‏هاي اجتماعي و اقتصادي چنين بود: خانه‏اي متصل به مسجد كه تنها درش به مسجد باز مي‏شد. خانه‏اي براي زندگي مشترك اهل‌بيت(عع) كه اهدائي پيامبر به آنان بود. افراد خانه در ظرف زماني 4 سال از 2 نفر به 7 نفر شامل 4 فرزند و يك خدمتكار افزايش يافت. مراجعه پيوسته نيازمندان و صحابه به اين منزل ادوار سه گانه فاطمي از جهت اقتصادي چنين بود: دوران فقر و محروميت دوران درآمد نسبي دوران ثروت و دارايي فراوان 3. اصول اقتصادي (و سيره انفاق‌محور) فاطمي نگرش توحيدي در زندگي اقتصادي تجارت‏هاي پسين و پيشين آسماني در هر فعاليت اقتصادي پيش از فعاليت اقتصادي درحين فعاليت اقتصادي پس از فعاليت اقتصادي باور به رزاقيت خدا و برقراري تجارت واقعي با او كار و سعي فراوان فردي معامله منصفانه با ديگر مؤمنان انتظار بركت و امداد غيبي پس از انجام رفتارهاي تركيبي: عدالت، انصاف، انفاق، قرض‌الحسنه و ... اصول اقتصادي زندگي فاطمي معيارهاي اقتصادي‌اي كه مبناي زهد و انفاق‏هاي عظيم بود - ترجيح رضاي خداوند بر رضاي خود و ديگران - ترجيح آخرت بر دنيا، ضمن توجه به دنيا و مواهب آن - ترجيح معنويت بر ماديت ضمن توجه به نيازهاي مادي - ترجيح گرسنگي بر سيري ‏ - ترجيح سادگي بر تجمل ضمن استفاده از نعمت‏ها و لذات - ترجيح‏ كار و تلاش مستمر بر بيكاري و تن‌آسايي سيره اقتصادي فاطمي در دوران ثروتمندي: حضرت زهرا(س) به مدت چهار سال بانوي اول و بلكه شخصيت اول جهان اسلام در مدينه از جهت درآمد اقتصادي و كسب ثروت بود. درآمد ساليانه ايشان از فدك حداقل 25 هزار دينار و با جمع درآمد ديگر املاك تا 35 هزار دينار مي‏رسيد. در نتيجه ايشان در دوران چهار ساله مالكيت املاك مختلف، حداقل صد هزار دينار درآمد داشته است. درآمد اموال همگي انفاق مي‏گرديد و مهم‌ترين مورد انفاق، اصحاب صفه و ديگر نيازمندان بود. بدين جهت در سه سال پاياني زندگاني پيامبر، حضرت‏ فاطمه(س) بزرگ‌ترين انفاق‌گر و حامي فقرا و محرومان بود. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
 شخصيت، زندگي و فرهنگ حضرت‏ فاطمه زهرا(س)   زندگي اقتصادي فاطمي(۳) ادوار اقتصادي زندگي فاطمي چنين است: ادوار اقتصادي زندگي اهل‌بيت(عع) از جهت درآمدي دوره مدت زمان خانوار درآمد محل درآمدها خانه مصرف جمعيت مدينه هزينه اجتماعي دوره تنگدستي 2 سال 3- 4 هجري سخت‌‌ترين دوران از جهت تأمين درآمد در مدينه و مواجهه اهل‌بيت با فقر و تحمل گرسنگي‏هاي شديد كار امام علي7 (آبكشي با شتر در باغ‏ها به‌صورت روزمزد) كار خانگي حضرت زهرا(س) خانه‏اي ثابت در تمام اين سال‌ها حداقل هزينه 313 رزمنده بدر + هزار نفر رزمنده اُحد انفاق‏هاي موردي به علت محدوديت درامد دوره درآمد متوسط 3 سال 4 – 7 هجري 4 – 6 نفر و فضه بهره‌مندي از درآمد باغ امام در منطقه بني‌نضير درآمد امام علي(ع) از باغ بني‌نضير (كار حضرت روي زمين خودش) غنائم جنگي كار خانگي حضرت زهرا(س) افزايش حداقلي هزينه‏ها به موازات زيادشدن فرزندان سه هزار رزمنده خندق هزينه‌كرد حداكثري درآمدهاي امام براي انفاق دوره توانگري 3 سال 7 ـ 11 7 نفر بهره‌مندي همسران از سرزمين‏ها و باغ‏هاي متعدد و متنوع در حومه مدينه و يا در مناطق شمالي و جنوبي مدينه درآمد امام علي7 از باغ بني‌نضير و باغي كه در ينبع و... به امام داده شد غنائم جنگي (غزوه وادي‌القري، غنائم حنين) كار خانگي حضرت زهرا(س) 10 هزار نفر رزمنده فتح مكه + 30 هزار نفر رزمنده جنگ تبوك + 70 تا 100 هزار شركت‌كننده از مدينه و قبايل اطراف در حجه‌‎الوداع هزينه‌كرد خالص درآمدهاي فاطمي و درآمد حداكثري علوي براي انفاق دوران حصر 2 ماه اول ربيع‌ الثاني تا نزديكي شهادت 7 نفر و حمل حصر سياسي، اجتماعي و اقتصادي فراگير افت نزديك به صفر درآمدها و انفاق‌ها 4. اقتصاد مقاومتي فاطمي حضرت زهرا(س) در دو مرحله فقر و توانگري دو مدل از اقتصاد مقاومتي را با رويكرد جنسيتي تعريف كرد: اول ـ راهبرد الگوسازي براي اقتصاد مقاومتي در دوران محروميت دوم ـ راهبرد حفظ اقتصاد مقاومتي در دوران رفاه و توسعه الف) راهبرد اقتصاد مقاومتي خانواده‌محور در دوران محروميت‌ها اصول نمونه ها بازتعريف نقش دختر و همسر خواص جامعه با وجود دختر پيامبر، رهبر جامعه اسلامي و همسر امام علي7 بزرگ‌ترين رزمنده و فرمانده جنگ‏هاي پيامبر، ساده‌ترين زندگي پيش روي تمامي صحابه، جهت الگوسازي براي بانوان و مردان خاص جامعه مهارت‌آموزي لازم با وجود سن كم حضرت در 9 سالگي وقتي وارد زندگي مشترك شد، از مهارت‏هاي طبيعي خانه‌داري تا مهارت ريسندگي و درمان و ... را داشت. تركيب عبادت فراوان با كار زياد كنترل حس مصرف و سطح توقع با تقسيم فرصت روزانه بين كار و عبادت كارآفريني زنانه در مقايسه با همسران پيامبر و ديگر زنان صحابه، حضرت بيشترين كار و تلاش را در حوزه فعاليت‏هاي خانه يا اداي قرض‏ها و هزينه انفاق‏ها و ... را داشت. فرهنگ كار اقتصادي در منزل ريسندگي و آسياب‌كردن و... جهت تأمين معيشت زندگي به‌ويژه در زماني كه همسرش از جهت كار و درآمد در مضيقه است ايثارگري زنانه در منزل حضرت پس از تهيه غذاي روزانه، هماره فرزندان و همسر و حتي گاه پدر خود را در اطعام مقدم مي‏داشت. سخت‌كوشي و تلاش فراوان اميرمؤمنان مي‏فرمايد: ...او آن قدر از چاه آب كشيد كه اثر آن برسينه‌اش آشكار بود و آن‌قدر با آسياب، دانه آرد كرد كه دست‏هاي مباركش اثر كار و تلاش را همراه داشت و به اندازه‏اي خانه را به‌منظور تأمين بهداشت خانواده نظافت و گردگيري نمود و آتش براي تهيه غذا برافروخت كه لبا‌س‌هايش گرد و دودآلود گشت. عدم تحميل نيازهاي غير ضرور بر همسر آگاه منتقل‌نكردن كمبود‏هاي منزل به امام جز در مواقع ضرورت تقويت احساس مسئوليت اجتماعي مانند پيامبر دلسوزتر بر مردم از خودشان بر خود بود تا اينكه به مرتبه‏اي رسيد كه ايثارگري پيوسته براي مردم شد و حتي غذاها يا وسايل ضروري منزل را انفاق مي‏كرد. مقام رضا و شكر ابراز رضايت پيش روي پدر و همسر در حين سختي كار خانه‌داري به‌جاي شكوه و بي‌قراري سلاح دعا در جهت تعديل خواسته‏ها و تأمين سلامت اقتصادي در ادعيه آن حضرت است كه: «اللَّهُمَ لا تَجْعَل الدُنيا اَكَبر همّيِ وَ لا مَبْلَغِ عِلْمي»؛ و فرمود: اللهم قنعني بما رزقتني و ... . ب) راهبرد حفظ اقتصاد مقاومتي در دوران رفاه و توسعه اصول نمونه‌ها اقتصاد در خدمت توسعه جامعه ديني درآمد فراوان فدك در مدينه، همانند درآمدهاي فراوان خديجه در مكه خرج اصحاب صفه و تمامي تازه‌مسلمانان فقيري مي‏شد كه به عشق اسلام به مدينه مي‌آمدند و هيچ نداشتند مگر پيامبر را و .... اصل سعي و تلاش و خوداتكايي حضرت پس از در اختيارگرفتن فدك يا واردشدن فضه خادمه، همچنان به كار وتلاش فراوان ادامه داده و از سعي فردي خود در زمينه مسئوليت‏هاي كاري يا توليد يا عمل اقتصادي نكاست. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
 شخصيت، زندگي و فرهنگ حضرت‏ فاطمه زهرا(س)   زندگي اقتصادي فاطمي(۴) فرصت‌گذاري بيشتر براي عبادت كنترل حس مصرف و ازديادبخشي به مسئوليت‌پذيري اجتماعي در برابر نيازمندان با تقويت اخلاق ديني به كمك عبادت‌ورزي فزون‌تر (با اصل تقسيم كار منزل به‌صورت يك روز در ميان با فضه) توجه به الگوها آن حضرت مانند پدرش پيوسته به ياد مادر بود و مي‌دانست اموال فراوان فدك در عوض ايثارهاي خالصانه مادر است، پس بهترين هزينه‌كرد درآمد آن امتدادبخشي به مسير و سيره مادر در حمايت اقتصادي از اسلام و جامعه اسلامي بود ايجاد فرصت رصد نيازهاي جامعه تنها درِ منزل حضرت به مسجد هميشه به روي نيازمندان باز بود، ضمن اينكه اين منزل در همسايگي اصحاب صفه بود. بدين دليل پيوسته از وضعيت نيازها و محروميت‏ها آگاه مي‌شد تدبير اقتصادي حضرت با وجود داشتن مالكيت فدك و باغ‏هاي هفت‌گانه و ...، در جمع بين نقش زنانه و ضرورت مديريت اين دارايي‌ها، مسئوليت و سرپرستي آنها را به همسرش سپرده بود تا از زندگي عفيفانه و فرصت‏هاي عبادي دور نگردد. عدم تغيير محل زندگي با وجود توانگري، سكونتش را تغيير نداد با آنكه در مجاورت سه جايگاه پيامبر (راهبر ديني) مسجد (نهاد ديني) و اصحاب صفه (محرومين جامعه) بود. مصرف گرايي عبادي معيار مصرف زندگي آن حضرت بهترين نقطه منزل و بهترين لباسش (والبته لباس ساده و كاملش) را براي عبادت انتخاب مي‌كرد. بدين‌گونه با معيار مصرف وسايل مورد نياز عبادت، به تهيه و نگهداري وسايل ديگر مي‏پرداخت. اجازه به نظارت و راهنمايي ايشان به پدرش هماره اجازه مي‏داد كه زندگي‌اش را از جهت مصرف و وضعيت اقتصادي رصد و ارزيابي كند و هرگاه پيامبر از رفتاري راضي نبود (زيورآلات آن حضرت) سريع مشكل را بر طرف مي‏كرد (ايثار) 5. شأن نزول سوره انسان آيا مي‏دانيد: نزول سوره انسان در 25 ذي‌حجه سال 7 هجري است. و اين رويداد هشت ماه پس از اعطاي فدك در 15 ربيع‌الثاني است. يعني حضرت زهرا(س) در زمان نذر روزه، سه روز با وجود آنكه فدك را داشت، اما هيچ دارايي در دسترسش نبود و براي سه روز روزه ناچار به قرض و ريسندگي حضرت زهرا(س) بودند. شأن نزول آيات قرآني درباره سيره اقتصادي حضرت فاطمه(س) سوره ضحي = سال 3 هجري = سخت‌كوشي در خانه‌داري 28 اسراء = 6 هجري = اعطاي فضه آيه 23 شوري = 7 هجري = اعطاي فدك سوره انسان = 7 هجري = انفاق خانوادگي آيه 9 حشر = 8 هجري = انفاق غذاي دختر بچه مكان‏ها در اين داستان خانه اهل‌بيت، حجره اختصاصي پيامبر، محراب عبادت و نزول غذاي بهشتي در محراب عبادت فاطمي و ....، باب جبرئيل، محل سكونت اصحاب صفه. شخصيت‏هاي داستان ماورايي = خداوند + جبرئيل معصوم = پيامبر + اهل‌بيت غير معصوم ديندار = فضه خادمه كنشگران = سه شخصيت؛ مسكين + يتيم + اسير گاه‌شمار قصه و شأن نزول سوره انسان بيماري حسنين عيادت و پيشنهاد پيامبر براي نذر روزه نذر سه روز روزه با مشاركت همه اعضاي خانواده حتي فضه خادمه بهبودي سريع فرزندان به‌واسطه نذر امام علي(ع) و قرض‌كردن سه من جو از شمعون يهودي در برابر پشم‌ريسي فاطمه(س) فاطمه(س) هر شب يك صاع آن را آرد كرده و با آن پنج قرص نان مي‏پخت روزه‌گرفتن و تهيه افطار؛ نان و آب آمدن مسكين و يتيم و اسير در هر سه شب موقع افطار گزارشي از شعرخواني امام براي حضرت زهرا(س) در بيان حضور نيازمند و تقاضاي اجازه انفاق. چون محل انفاق منزل است و حضرت زهرا(س) مدير منزل است ابراز رضايت حضرت با شعر انفاق نان‏ها و افطار با آب ضعف شديد اهل خانه و حضور پيامبر صلی الله علیه و آله در روز چهارم نزول سوره درحالي‌كه حضرت‏ فاطمه(س) در محراب عبادت و در نهايت ضعف ناشي از گرسنگي به سر مي‌برد نزول غذاي بهشتي در محراب عبادت‏ فاطمه(س) و تغذيه بهشتي اهل‌بيت اطلاعات آماري شأن نزول سوره انسان زمان تاريخي: روزه‏ها (22 – 24) و نزول سوره 25ذيحجه سال هفتم مدت: سه شبانه روز علت رويداد: نذر بيماري پيشنهاددهنده روزه: پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله به هنگام عيادت افراد روزه‌گيرنده: امام علي7 و حضرت زهرا(س) و حسنين و فضه خادمه افراد نيازمند: مسكين، فقير، اسير غذاي انفاق و تناول‌شده: نان جو انفاق شد و آب براي افطاري ماند نزول سوره درحالي‌كه حضرت زهرا(س) در محراب عبادت با گرسنگي و ضعف شديد به سر مي‌برد ويژگي‏هاي قرآني سوره: نود و هشتمين سوره از لحاظ ترتيب نزول و هفتاد و ششمين سوره به ترتيب قرآن است. -علامه اميني در كتاب الغدير:34 كتاب از منابع اهل‌سنت را برمي‌شمارد كه نشان مي‌دهد شأن نزول سوره براي اهل‌بيت(عع) هستند. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔴 یکی از مجروحان حادثه تروریستی شب گذشته شیراز، به شهادت رسید 🔸رییس کل دادگستری استان فارس: متاسفانه محمد جهانگیری، از مجروحان حادثه تروریستی شب گذشته شیراز به شهادت رسید .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
دلایل مهاجرت نخبگان چیست؟ دلایلی متعددی برای مهاجرت گسترده و بی‌بازگشت نخبگان مطرح است که برخی از  این عوامل در دهه‌های مختلف ریشه‌های یکسانی داشته است. برخی از مهم‌ترین این عوامل به ترتیب اولویت عبارتند از: ناامیدی از اصلاح امور کشور، کیفیت نامطلوب حکمرانی، عدم شایسته سالاری در انتخاب مدیران کشور و فراهم نبودن بستر مشارکت اجتماعی نخبگان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، بیکاری عمده دانش آموختگان دانشگاهی، وضعیت نامناسب شاخص‌های اقتصادی و فضای کسب و کار، وجود فساد و تعارض منافع، فراهم نبودن فرصت اثرگذاری و خدمت به کشور برای نخبگان(لازم به ذکر است که گام نخست مهاجرت از عدم به کارگیری نخبگان در حل مسائل کشور شروع می‌شود که در ادبیات از آن به خروج پنهان یاد می‌کنند. بدین معنا که فرد در کشور حضور دارد اما در نقش و جایگاه اثرگذار قرار نگرفته است)، مشکلات معیشتی نخبگان دانشگاهی، کاهش سرمایه اجتماعی، توزیع نامتوازن صنعت، خدمات و امکانات در کشور،‌ ضعف در تقویت ابعاد هویتی و فرهنگی نخبگان، سهم اندک اعتبارات پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی دیگر عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان است. به طور کلی می‌توان گفت که مهاجرت نخبگان متاثر از برهمکنش و تاثیر متقابل همه‌ی عوامل فوق است و قاعدتا نمی‌توان آن را به یک یا تعداد معدودی علت محدود کرد. سیاستگذاری در حوزه نخبگان به دلیل ضمانت اجرایی ضعیف مصوبات، محدود بودن مشوق‌ها به بدنه دولتی و بی‌توجهی به بخش خصوصی، حمایت‌های مقطعی و فردگرایانه و عدم ابتنای حمایت‌ها به میزان اثرگذاری نخبگان، حامی پروری به جای بسترسازی فرصت اثرگذاری برای نخبگان، عدم شاخص‌گذاری دقیق فعالیت‌ها و اقدامات در حمایت از نخبگان و غلبه تصدی‌گری بر تسهیل‌گری و تنظیم‌گری در بنیاد ملی نخبگان، موفق نبوده است. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
پشت صحنه تحریم انتخابات توسط اصلاح‌طلبان چیست؟ مساله مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات در حالی ابعاد جدیدتری در جریان اصلاحات به خود می گیرد که بخش قابل توجهی از این جریان بنای بر حضور در انتخابات داشته و در برابر تاکید اصلاح طلبان ساختاری برای عدم مشارکت، مقاومت می کنند. در این رابطه اما بررسی برخی اظهارات چهره های معتقدان به اصلاحات ساختاری بیانگر آن است که آنان در میان محاجه های خود با اصلاح طلبان نهادی به واقعیتی اشاره می کنند که اصرار دارند در فضای عمومی مطرح نشده و دلیل بر ضعف جریان اصلاحات طرح و بیان نگردد. بر اساس اطلاعات دریافتی اصلاح طلبان ساختاری در گفتگوهای درونی خود تاکید دارند در شرایط کنونی جریان اصلاحات توان و نیروی لازم برای بسیج سیاسی و اجتماعی برای موج سازی در جریان انتخابات نداشته و در صورت ورود با این شرایط به انتخابات علاوه بر روشن شدن کاهش شدید سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات زمینه های آتی برای حضور اصلی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ با اما و اگرهای جدی مواجه خواهد شد. اصلاح طلبان ساختاری همچنین تاکید دارند سیاست ورزی این جریان بر اساس اصلاحات سال ۷۶ به پایان رسیده و این جریان می بایست متناسب با فضای جنبش مهسا، راهبرد و برنامه های خود را ذیل این جنبش تعریف و تفسیر نماید. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
⭕️ به اشاعه دهندگان فرهنگ برهنگی در جامعه کمک کنیم!!!! 🔹رسول گرامی اسلام در روایتی می فرمایند:« لِيَنْصُرِ الرَّجُلُ أَخاهُ ظالِما أَوْ مَظْلُوما إِنْ كانَ ظالِما فَيَنْهاهُ فَإِنَّهُ لَهُ نُصْرَةٌ وَإِنْ كانَ مَظْلوما فَيَنْصُرُهُ». «انسان بايد برادر (دينى) خويش را يارى كند چه ظالم باشد چه مظلوم اگر ظالم باشد او را باز دارد كه اين به منزله يارى كردن اوست و اگر مظلوم باشد ياريش كند. [نهج الفصاحه، ح 2422] » 🔹حقیقت و هدف نهایی نهی از منکر و برخوردهای بازدارنده، چیزی جز کمک به فردی که خود را آلوده به گناه کرده است، نیست. 🔹کسی که در حال ارتکاب گناه علنی در جامعه است هم به خود و هم به دیگران ظلم می‌کند. چه ظلمی بزرگ‌تر از برهم زدن امنیت روانی جامعه از طریق اشاعه گناه و بی بند و باری در آن. این افراد نه تنها آرامش روحی و روانی جامعه را بلکه در مرحله قبل از آن امنیت و آرامش روحی خود را از بین برده اند. 🔹 اگر به راستی خود را پیرو دین اسلام می دانیم، باید زمینه را برای هدایت همه اقشار جامعه فراهم کنیم. این مسئولیت برای هرکس متناسب با سطح اختیارات و میزان قدرت و نفوذ او در جامعه اسلامی تعریف می شود. بدیهی است که مردم با تذکر لسانی و مسئولین با توجه توأمان به برخوردهای سلبی و ایجابی لازم، باید در این طریق گام بردارند. نباید، به بهانه این که روش و شیوه ای از برخورد، ممکن است با قاطعیت و صراحت در مقام عمل همراه شود، اساس آن را زیر سوال برد. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همکاری رشیدپور با شبکه ؟ گویا رضارشیدپور توییتی دوپهلو درباره صحبتهای مجری با عنوان«یک معترض در خیابان‌های تهران» زده بود و بعد هم آن را حذف کرد! بلافاصله مجری من و تو هم دربرنامه زنده علنی افشا کرد که رضا رشیدپور در زمان مجری گری در صداوسیما، به صورت مستقیم برای او و همکارش مطالبی رو ارسال میکرده است که خودش جرأت صحبت درمورد آن‌ها را نداشته!! احمد آریا .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان شگفت انگیز شیخ عدنان، مفتی اهل سنت عربستانی درباره ی امام حسین، و سرگردانی مجری در برنامه تلویزیونی هرکس در عزای حسین غمگین نشود، کافر و منافق است ✳️ببینید خیلی جای حرف دارد .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
کدام چهره های مهم برای مجلس ثبت نام کرده اند؟ محمود علوی / وزیر اطلاعات دولت روحانی محسن علوی / پسر وزیر اطلاعات دولت روحانی - نماینده سابق لامرد محمدباقر نوبخت / رئیس برنامه و بودجه دولت روحانی جمشید انصاری / رئیس سازمان امور اداری و استخدامی دولت روحانی علی مطهری حسین مظفر مهدی کوچک‌زاده حسن قشقاوی / معاون سابق کنسولی وزارت خارجه کمال‌الدین پیرموذن / اصلاح‌طلب علاءالدین بروجردی / رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی علی عباسپور طهرانی /از نزدیکان جاسبی و مرحوم هاشمی رفسنجانی سیدجواد ساداتی‌نژاد / وزیر سابق جهادکشاورزی فریده اولادقبا / نماینده اصلاح‌طلب مجلس پیشین حمیدرضا فولادگر مسعود پزشکیان / نماینده اصلاح‌طلب فعلی مجلس سید حسین نقوی حسینی / نماینده سابق ورامین حسین مظفر / وزیر آموزش و پرورش در دولت اصلاحات - نماینده مجلس نهم علی اسلامی پناه / استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران - نماینده سابق جیرفت ضرغام صادقی / نماینده مجلس نهم - قائم مقام وزارت کار در دولت سیزدهم حمید رسایی / نماینده مجلس نهم حسین طلا / نماینده مجلس نهم لاله افتخاری / عضو حزب موتلفه اسلامی غلامرضا تاج‌گردون / نماینده سابق گچساران محسن کوهکن / نماینده سابق لنجابت عزت‌الله یوسفیان ملا / نماینده سابق آمل محمد مهدی افتخاری / عضو فراکسیون امید مجلس دهم قدرتعلی حشمتیان / رئیس سابق خانه احزاب ایران منصور حقیقت‌پور / مشاور رئیس سابق مجلس اسماعیل دوستی / عضو سابق شورای شهر تهران - نماینده مجلس پنجم سکینه الماسی / عضو فراکسیون امید مجلس دهم .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سید حسن نصرالله: آمریکا تصمیم گرفته که داعش به صحنه بازگردد. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکایت شنیدنی و تأثیرگذار رعایت حق الناس توسط آیت اللّه شیخ جواد تبریزی 🎤 به نقل از استاد حاج شیخ حسن عرفان .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
آیا برگشت سلبریتی هایی که بر آتش اعتراض وآشوب های سال گذشته می دمیدند به صدا وسیما و سینما کار درستی است؟ این روزها بحث برگشت محمدرضا گلزار و رضا رشید پور مطرح است و معاون سیما گفته اند:نمی‌توانیم در همکاری چهره‌ها با صداوسیما همه را با یک چوب بزنیم چون هر کدام یک فرد متفاوت هستند. آقایان مسئول صدا وسیما انگار یادشان رفته است که اینها در تحریک اغتشاشگران و خسارت جانی ومالی به کشور چقدر نقش داشته اند ، یکی از ویژگی های مثبت اغتشاشات سال گذشته آشکار شدن ماهیت افرادی بود که سالها از ظرفیت این نظام و مردم استفاده کردند و بعد ۱۸۰ درجه برگشتند و فکر کردند کار انقلاب تمام شده اما وقتی دیدند خبری نیست ،حالا تلاش می کنند برگردند! آقایان مسئول صدا وسیما ، رسانه ملی تازه دارد پاک سازی می شود و مردم دارند به چهره ها و مجریان جدید عادت می کنند، متاسفانه شنیدیم مجری انقلابی ، توانمند جناب آقای شهبازی مجری پاورقی امروز بخاطر این شاهکار صداوسیما استعفا دادند ، واقعا صدا و سیما چرا نمی خواهد بداند نقش وجایگاهش چیست و چرا همش در آزمون وخطاست. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
 زينت عابدان (رهيافتي بر شخصيت‌شناسي، سيره‌شناسي و انديشه‌شناسي امام سجاد(ع) شخصیت‌شناسي فصل سوم: مقام امامت نصوص امامت شايستگي‏هاي علمي و عملي و برتري‏هاي اخلاقي، نصوص معتبر و تصريح پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله و نيز كرامات و نمودهاي خارق‏العاده، از جمله دلايلي است كه در پيشگاه عقل و منطق، شرافت و فضيلت مقام امامت را آشكار مي‏كند. در اين ميان، درباره‏ امامت امام سجاد(ع)، نصوص فراواني از پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله ، نقل شده است. جابربن عبدالله انصاري روايت كرده است: در حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله بودم؛ در حالي كه حسينبن علي(ع)، در دامان آن حضرت نشسته بود و پيامبر صلی الله علیه و آله او را نوازش مي‏داد. آنگاه پيامبر صلی الله علیه و آله رو به من كرد و فرمود: «اي جابر! فرزندم حسين(ع)، در آينده پسري خواهد داشت كه نامش را علي مي‏نهد و چون روز قيامت فرا رسد، منادي حق از عرش ندا ميدهد: «سيدالعابدين» به پا خيزد! آنگاه، عليبن الحسين وارد محشر مي‏شود».1 در روايت ديگري پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «پس از دوران امامت حسين(ع)، فرزندش عليبن الحسين، زمام‏دار امور امامت خواهد بود و او حجت و امام است». جابربن عبدالله انصاري نيز مي‏گويد: هنگامي كه دختر فرمانرواي ساساني ـ شهربانو ـ به همسري حسينبن علي(ع) درآمد؛ اميرالمؤمنين، علي(ع) به فرزندش حسين(ع) فرمود: «از اين بانو فرزندي نصيب تو خواهد شد كه همانندش بر پهنه‏ زمين نخواهد بود». امام صادق(ع) مي‏فرمايد: پدرم باقرالعلوم به جابربن عبدالله انصاري، فرمود: با تو كاري دارم و دوست دارم در جايي با تو سخن بگويم كه غريبه‏اي نباشد. در پي اين سخن، ملاقاتي ميان جابر و پدرم صورت گرفت. پدرم _ امام باقر(ع) _ به جابر فرمود: «مي‏خواهم چيزي درباره لوح بدانم، آن لوح را كه در دست مادرم ـ فاطمه(س) بود، ديده‏اي؟» جابر گفت: «به خدا سوگند! خدمت فاطمه _ دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله _ رسيدم تا تولد فرزندش حسين(ع) را به وي تهنيت بگويم. در اين هنگام، لوحي سبز، روشن و خوش‏بو در دست آن بانوي گرامي مشاهده كردم. پرسيدم: اي دختر رسول خدا! آن چيست كه در دست داريد؟ فاطمه(س) فرمود: اين لوح، از جانب خداوند به پدرم، هديه شده و در آن، نام پدر، شوهر و فرزندانم كه اوصياي ايشانند، ياد شده است. از آن بانوي بزرگوار خواستم لوح را به من بسپارد تا از آن نسخه‏اي بردارم. ايشان، درخواست مرا پذيرفت و من هم نسخه‏اي از آن را برداشتم». امام باقر(ع) فرمود: «آيا نسخه‏ات را با لوحي كه من در اختيار دارم مقابله كرده و تطبيق مي‏نمايي؟» جابر، اعلام آمادگي كرد و به خانه رفت و آن نسخه را همراه آورد. امام باقر(ع)، مي‏خواند و او با نوشته خودش تطبيق مي‏داد. مطالب نوشته‌شده در آن لوح، چنين بود: به نام خداوند رحمان و رحيم. اين كتابي است از خداوند عزيز و آگاه كه به‌وسيله‏ جبرئيل بر محمد صلی الله علیه و آله ـ خاتم پيامبران ـ نازل شده است. اي محمد! من تو را بر همه پيامبران برتري بخشيدم و اوصياي تو را بر همه اوصيا فضيلت دادم، حسن را پس از سپري‎شدن دوران پدرش ـ عليبن ابيطالب ـ مخزن علم خويش قرار دادم و حسين، بهترين اولاد نسل‏هاي نخستين و آخرين است و امامت در خاندان اوست و پس از وي، علي، زين‏العابدين خواهد بود و... ». در اين حديث به نام همه ائمه تا حضرت مهدي[ تصريح شده است. امام باقر(ع) مي‏فرمايد: «حسينبن علي در كربلا، دختر بزرگ خويش ـ فاطمه ـ را فرا خواند و نوشته پيچيده‌شده‏اي را به وي سپرد؛ بهگونه‏اي كه ديگران شاهد آن صحنه بودند. در اين زمان عليبن الحسين آنچنان بيمار بود كه همگان او را محتضر مي‏پنداشتند. فاطمه پس از آن وقايع، وصاياي پدر را به عليبن الحسين رساند و آن نوشته اكنون نزد ماست». راوي حديث مي‏گويد: «من از امام باقر(ع) پرسيدم: در آن كتاب چه چيزي نوشته شده است؟» امام باقر(ع) فرمود: «آن‏چه مردم به آن نيازمندند به خدا سوگند! در آن كتاب همه‏ حدود و قوانين ثبت است، حتي جريمه‏ خراش وارد‎كردن به ديگران».5 در روايتي ديگر آمده است كه امام صادق(ع) فرمود: وقتي كه حسينبن علي عازم عراق شد، كتاب‏ها و وصيت‏هاي خويش را به «امّسلمه» سپرد و زماني كه عليبن الحسين بازگشت، «امّ سلمه» كتاب‏ها و وصايا را به آن حضرت برگردانيد.6 البته ميان اين روايت و روايت پيشين تنافي نيست؛ زيرا آنچه به امّ‏سلمه داده شده است، مي‏تواند غير از نوشته و كتابي باشد كه به فاطمه بنت‏الحسين سپرده شده است تا به امام سجاد(ع) برساند. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
 زينت عابدان (رهيافتي بر شخصيت‌شناسي، سيره‌شناسي و انديشه‌شناسي امام سجاد(ع) شخصیت‌شناسي ادامه۱ خورشيد امامت پس از شهادت امام حسين(ع)، امامت و جانشيني آن حضرت به فرزندش حضرت سجاد(ع) رسيد. وقتي امام حسين(ع) راهي عراق بود، نوشته‏ها و وصيت‏نامه‏اي را به‎عنوان امانت به اُمّ‏سَلَمه، همسر والامقام پيامبراعظم صلی الله علیه و آله سپرد و فرمود: «هر كه اينها را از تو بخواهد، امامت، شايسته اوست.» وقتي حضرت سجاد(ع) به مدينه بازگشت، آنها را از امسلمه طلبيد. احياي موقعيت اجتماعي اهل‏بيت: امام با تدبير و دورانديشي و كناره‏گيري مصلحتي از اوضاع سياسي، توانست موقعيت ويژه اهل‏بيت: را پس از سال‏ها احيا كند و با اخلاق و رفتار كريمانه و بخشش‏هاي فراوان، دل‏هاي مردم را به‌سوي اسلام اصيل بكشاند. آن حضرت تا بدان حد نزد مردم محبوبيت يافت كه مردم آن عصر همانند اصحاب پيامبر صلی الله علیه و آله كه دستان آن حضرت را مي‏بوسيدند،8 دست عليبن الحسين را براي تبرك مي‏بوسيدند. مصعببن زبير، مخالف سرسخت اهل‏بيت:، مي‏گويد: به چشم خود ديدم كه مردي بر علي‏بن ‏الحسين در مسجد وارد شد و دست وي را مي‏بوسيد و بر چشمان خود مي‏ماليد.9 آن حضرت چنان هيبت و عظمتي نزد مردم يافت كه حاكمان وقت نسبت به ايشان حسادت ورزيدند. در اين زمينه مي‏توان به ماجراي مشهور فرزدق و هشام‎بن عبدالملك اشاره كرد. نوشته‏اند كه هشام در زمان حكومت پدرش به حج رفت. در حالي كه شماري از اميران، وي را همراهي مي‏كردند، او وارد مسجدالحرام شد و خواست حجرالاسود را استلام كند؛ ولي به علت انبوه جمعيت نتوانست. ازاين‏رو، منبري برايش آوردند تا وي بر آن بنشيند و بر گرد كعبه طواف كند. هنگام طواف، عليبن الحسين كه ردايي بر تن داشت، وارد شد، در حالي كه خوش‏بو و خوش‏چهره‏ترين مردم بود و ميان دو چشمان او بر پيشاني، علامت سجده نمايان بود. او بر گرد كعبه، طواف كرد. همين‏كه به نزديك حجرالاسود رسيد، مردم كناره گرفتند تا وي بتواند به راحتي حجرالاسود را استلام كند. وقتي هشام اين ماجرا را ديد، به خشم آمد، ولي چيزي نگفت. مردي شامي از هشام پرسيد: اين شخص چه كسي است كه مردم چنين از هيبتش به وي احترام مي‏گذارند و اين‏گونه راه حجرالاسود را بر وي مي‏گشايند؟ هشامبن عبدالملك گفت: او را نمي‏شناسم. فرزدق (شاعر) گفت: اما من او را مي‏شناسم. شامي پرسيد: اي ابوفراس او كيست؟ فرزدق شعري سرود كه بخشي از آن چنين است: اين كسي است كه بطحا (سرزمين وحي) با گام‏هايش آشناست؛ كعبه و حِلّ و حرم نيز او را مي‏شناسد. او فرزند بهترين بندگان خداست؛ او پرهيزكار و پاكيزه و سرشناس است. اين فرزند فاطمه(س) است، اگر نمي‏شناسي كه به‌وسيله جدش (محمد صلی الله علیه و آله ) مُهر خاتميت بر انبيا خورده است. خدا از ديرزمان او را فضيلت بخشيده و شرافت داده است و قلم تقدير اين شرافت را بر لوح (محفوظ) نگاشته است. جدش همان كسي است كه همه پيامبران بر فضيلتش گردن نهاده و امت او نيز از همه امت‏ها پيش افتاده‏اند. همگان را مورد احسان خويش قرار داده است تا تيرگي فقر و ناداري مردم زدوده شود. دو دستش همچو باراني است كه سودش همگاني است؛ همواره بخشش از آن مي‏ريزد و پاياني ندارد. نرم‏خويي است كه كسي از تندخويي‏اش نهراسد؛ زيرا به دو چيز، يعني بردباري و كَرم آراسته است. از خانداني است كه دوست داشتنشان، دين، و دشمني با آنان، كفر است و نزديك‎شدن به آنان، عامل نجات و ايمني است. با دوستي آنان، شر و گرفتاري دور مي‏گردد و احسان و نعمت (الهي) افزون مي‏شود. چون قريش او را ببيند، گويد: همه مكارم اخلاق و كرامت‏ها به او ختم‏ مي‏گردد. به نقطه‏اي از عزت دست يافت كه انديشه هر مسلمان عرب و عجم، از دست‏يابي به آن مقام كوتاه است. نزديك است كه ركن حطيم (حجرالاسود) كف دستانش را (از روي محبت) با معرفتي كه دارد، نگه‏دارد؛ هنگامي كه وي دست بر آن مي‏كشد، از حيا ديده بر هم مي‏خواباند و ديگران از هيبتش، سخن نگويند؛ مگر هنگامي كه لبخند بر لبان دارد. هنگامي كه فرزدق اين اشعار را سرود، هشام به خشم آمد و دستور داد تا فرزدق را در محلي به نام عسفان ميان مكه و مدينه زنداني كنند. وقتي خبر فرزدق به عليبن الحسين رسيد، دوازده هزار درهم براي فرزدق فرستاد و گفت: اي ابوفراس ما را معذور بدار. فرزدق نپذيرفت و در پاسخ فرستاده امام گفت: اي فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله ، آنچه گفته‏ام به خاطر خشنود‎كردن خدا و رسول گفته‏ام (چون ديدم هشام خود را به ناداني زده و مي‏گويد تو را نمي‏شناسد، از اين گفته به خشم آمدم) نه اينكه به نوايي برسم. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
 زينت عابدان (رهيافتي بر شخصيت‌شناسي، سيره‌شناسي و انديشه‌شناسي امام سجاد(ع) شخصیت‌شناسي ادامه۲ آن‏گاه فرزدق، هشام را به زشتي ياد كرد و چنين سرود: آيا مرا ميان مدينه و جايي كه دل‏هاي مردم به آن سوي متوجه است، به زندان مي‏افكني. آن‏گاه سري را كه نشان از بزرگي صاحبش ندارد، به اين سوي و آن سوي مي‏چرخاند و چشماني در بين دارد كه نمي‏تواند (حقايق پيرامون را) درست ببيند. در واقع، بيان فرزدق، آيينه تمام‏نماي عقيده مردم مدينه و عالمان آن ديار درباره علي‏بن‏الحسين(ع) بود. عبدالرحمن جامي، حنفي اشعري، قصيده فرزدق را به فارسي چنين سروده است: خلق ازو نيز ديده خوابانند كز مهابت نگاه نتوانند نيست بي‏سبقت تبسم او خلق را طاقت تكلم او در عرب، در عجم بود مشهور گو مدانش مغفلي مغرور همه عالم گرفت پرتو خَور گر ضريري نديد از آن چه ضرر شد بلند آفتاب بر افلاك بوم اگر زان نيافت بهره چه باك بر نكوسيرتان و بدكاران دست او ابر موهبت باران فيض آن ابر بر همه عالم گر بريزد نمي‏گردد كم هست از آن معشر بلندآيين كه گذشته ز اوج علّيين حب ايشان دليل صدق و وفاق بغض ايشان نشان كفر و نفاق گر شمارند اهل تقوا را طالبان رضاي مولا را اندر آن قوم مقتدا باشند واندر آن خيل پيشوا باشند گر بپرسند ز آسمان بالفرض سايلي: مَن خيار اهل الارض؟ به زبان كواكب و انجم هيچ لفظي نيايد الاّ هم هم غيوث الندي اذا وهبوا هم ليوث الثري إذا نهبوا ذكرشان سابق است در افواه بر همه خلق بعد ذكر الله سر هر نامه را رواج افزاي نام آنهاست بَعد نام خداي ختم هر نظم و نثر را الحق باشد از يمن نامشان رونق11 امام سجاد(ع) با اين همه عظمت و جلالتي كه نزد مردم داشت، همواره با فروتني با مردم برخورد مي‏كرد. بر اساس خبري كه در منابع اهل‎سنت امام رضا(ع) از پدرانش نقل كرده است، عليبن الحسين سوار بر قاطر مي‏شد و هرگاه مي‏خواست به داخل شهر مدينه رود، مسير خود را به كسي نمي‏گفت (تا راه را برايش قرق نكنند). او همواره مي‏گفت: «راه‏هاي مشترك براي همه مردم است و من حق ندارم كسي را از مسير اين راه‏ها دور سازم».12 دو‎راهي دشوار امامت، هديه پروردگار متعال به بندگان است تا زمين، هيچ گاه خالي از حجت الهي نباشد. امامت، يعني هدايت امت اسلامي به‌سوي تكامل مادي و معنوي و حفظ كيان اسلامي، و امام، تدبيركننده امر مسلمانان و بزرگ‏ترين مصلحت‏انديش امت اسلامي براي رسيدن به مقصد اصلي است. با امامت امام سجاد(ع)، امام بر سر يك دوراهي دشوار قرار گرفت: يا بايد با ايجاد هيجان و احساسات، به يك حركت مسلّحانه اقدام كرده، حادثه ديگري مثل كربلا مي‏آفريد و يا اين‎كه بايد احساسات سطحي را به‌وسيله تدبيري صحيح و سنجيده، مهار و عناصر صالحي را براي شروع يك كار بزرگ تربيت و جان خود و يارانش را حراست كند.13 امام سجاد(ع) با تدبيري آگاهانه و با بررسي شرايط زمانه، راه دوم را برگزيد و به بنيان‏سازي مباني فكري مسلمانان همت گمارد. سرّ امامت طولاني امامت امام سجاد(ع) حدود 35 سال طول كشيد. طولاني‎بودن مدّت امامت حضرت كه از عمر بعضي از امامان نيز طولاني‏تر است، به چند دليل است كه مهم‏ترين آنها، شهادت مظلومانه امام حسين(ع) و ترس حكومت از تكرار چنين مسئله‏اي بود كه پيامدهاي سختي نيز به دنبال داشت. دليل ديگر، سياست هوشمندانه امام سجاد(ع) در برخورد با آنان بود. از آنجا كه زمان‏سنجي و شناخت شرايط زماني و مكاني، لازمه امر خطير رهبري جامعه است، امام سجاد(ع) نيز با تيزبيني و هوشياري خاصّي، شرايط را آماده مبارزه و جهاد نيافت و با شيوه‏هاي ديگري به مبارزه با خلفاي جور برخاست. فرقه كيسانيّه فرقه كيسانيّه كساني هستند كه از امام علي‎بن الحسين كناره‏گيري و خود را پيروان محمد حنفيّه (عموي امام سجاد(ع) و فرزند امام عليبن ابيطالب(ع)) معرفي كردند و مدعي شدند كه پس از حسينبن علي، محمد حنفيه داراي مقام و منصب امامت و ولايت است. «كيسان» خدمتكار اميرالمؤمنين(ع) بود كه پس از علي(ع) در زمره شاگردان محمد حنفيه درآمد و بر علوم، تسلط خاصي يافت. وي در آيات و احكام، نظرهاي ويژه‏اي ابراز مي‏كرد و همين سبب شد بسياري مجذوب خصوصيت‏هاي او شوند. برخي تاريخ‏نويسان، پيروان وي را «كيسانيه» ناميده‏اند.14 البته جوهري مي‏گويد: «كيسان» لقب مختاربن ابي‎عبيده ثقفي است و چون مختار اين فرقه را رهبري مي‏كرد، به «كيسانيه» شهرت يافتند. شهرستاني در كتاب «ملل و نحل» چند شاخه براي اين فرقه ياد كرده است كه همگي در روگرداني از امام سجاد(ع) و پيروي از محمد حنفيه مشترك بوده‏اند. آنان عبارت اند از: كيسانيه، مختاريه، هاشميه، بنانيه و رزاميه.15 سرشناس‏ترين چهره‏هاي محوري در سطح رهبري «فرقه كيسانيه»، نخست محمد حنفيه و سپس مختاربن ابي‎عبيده ثقفي است. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از محصولات حجاب نرسا
37.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
، نوبتی هم باشه ، نوبت رونماییه .... 💥💥💥 رونمایی از چادر ویژه اربعین 🏴🏴🏴 اربعین رفته ها میدونن برای این سفر ، به چه پوششی احتیاج دارن . ما سعی کردیم این چادر همه ی ویژگی هارو باهم داشته باشه👌👌👌 اگر سوالی دارید و برای سفارشتون 👇 @nersaa110 به دوستان زائرتون هم معرفی کنید @nersaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ ﴾﷽﴿✨ 🌿اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن🌿