eitaa logo
جَنَّةُ المُعرِبين 🦋
1.5هزار دنبال‌کننده
105 عکس
102 ویدیو
149 فایل
🖌️کانالی برای اهل ادب🌺 🩸 انتشار دهید🩸
مشاهده در ایتا
دانلود
46.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢🎙️علامه مصباح رحمه الله تعالی ⁉️سوالات زیر را می توانید پاسخ دهید⁉️ 💢آيا نوابغ و قهرمانان، جامعه و تاريخ را مى‌سازند يا برعكس؟ 💢آیا اعتماد به نفس همان‌گونه که برخی روانشناسان می‌گویند مطلوب است؟ 💢آیا برای اثبات ولایت فقیه دلیل عقلی وجود دارد؟ 💢آیا دین منحصر در رابطه فرد با خداست؟ ❇️وظیفه پاسخ گویی به این سوالات بر عهده طلاب علوم دینی است❇️ ❗️اما پاسخ این سوالات و صد ها سوال و شبهه دیگر که در ذهن جوانان است را از کجا پیدا کنیم❗️ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 🤔اُدُّوجِنَّ چه صیغه ای هست؟ 🌹فعل ماضی مجهول جمع مونث از باب تفاعل. تداجن بود و بنابر قاعده تاء قلب به دال شد(دَداجَنَ) و برای ادغام همزه وصل اول آن آورده شد(إدّاجن) و وقتی مجهول بکنیم همزه و فاعل الفعل مضموم میشود(و چون الف با ضمه سازگاری ندارد قلب به واو میشود) وماقبل آخر مکسور میشود اُدُّوجِنَ و صيغه٦آن كه نون اصلي با نون ضميرمتصل رفعي ادغام ميشود ودر نتيجه ميشود(اُدُّوجِنَّ). 📕 منبع ؛کتاب جامع المقدمات کتاب صیغ المشکله ج ۲ ص ۱۷۲ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 🔴لغت در کلام دو استعمال دارد: ✍۱.متعدی به دو مفعول به بنفسه؛مثل: مثال👈سألته الدراهمَ ✏️در این صورت مقصود طلب است. ✏️ترجمه ؛از او درهم هارا طلب کردم. ✍۲.متعدی به مفعول دوم بوسیله حرف مجاوزه است؛مثل: مثال👈سألته عن الدراهم ✏️در این صورت مقصود بررسی احوال(کیفیت آن مکان آن و...) شیء است. ✏️از او در مورد درهم ها سوال کردم (چه کیفی است یا چه مکانی است و...). ❇️در کتاب شریف شفاء الصدور فی شرح زیارة العاشور ذیل این بحث،مطالب مهمی در رابطه با خطای صاحب قاموس پیرامون لغت سؤال و منشأ آن و توضیح مختصری از چگونگی بحث کردن لغویون در بیان معانی لغات دارند،که خالی از لطف نیست. 📙شفاء الصدور ص ۲۷۵ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 ✅ چهار تا "آمن" در امام خمینی دیدم 🔴شهید آیت الله مطهری 👈دوستانى كه در دوره قم بودند مى دانند كه من لااقل 12 سال در خدمت ايشان تحصيل كرده ام؛ باز در سفرى كه به پاريس رفتم چيزهايى از روحيه اين مرد كشف كردم كه نه تنها بر ايمان من بلكه بر حيرت من افزود. وقتى كه برگشتم رفقا پرسيدند چه ديدى؟ 💠گفتم چهارتا «آمَنَ» ديدم: «آمَنَ بِهَدَفِهِ» به هدفش ايمان دارد. دنيا جمع بشوند نمى توانند او را از هدفش منحرف كنند. «آمَنَ بِسَبيلِهِ» به راهى كه براى هدف خودش انتخاب كرده ايمان دارد، امكان ندارد او را از اين راه منصرف كرد؛ شبيه همان ايمانى كه پيغمبر به هدفش و به راه خودش داشت. و «آمَنَ بِقَوْلِهِ». من ديدم در همه رفقا و دوستانى كه من سراغ دارم احدى به اندازه ايشان به روحيه مردم ايران ايمان ندارد. افرادى به ايشان مى گويند كمى آرامتر، مردم سرد مى شوند، مردم از پا درمى آيند. مى گويد مردم اين طور نيستند كه شما مى گوييد، من مردم را از شما بهتر مىشناسم. 💠از همه بالاتر: «آمَنَ بِرَبِّهِ». در جلسه خصوصى ايشان به من گفت: «فلانى اين ما نيستيم [كه اين نهضت را ايجاد كرده ايم،] من دست خدا را حس مى كنم.» آدمى كه دست خدا و عنايت خدا را حس مى كند و در راه خدا قدم برداشته، مصداق آن اصل قرآنى است: انْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ. تو اول يك قدم به طرف خدا بردار، خدا به تو عنايت مى كند. آيه ديگر: انَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدًى. وَ رَبَطْنا عَلى قُلوبِهِمْ اذْ قاموا. راجع به اصحاب كهف مى گويد جوانمردانى بودند، به پروردگارشان ايمان آوردند، اعتماد و تكيه كردند، خدا هم بر بينش آنها افزود. آنها براى خدا قيام كردند، ما هم دل آنها را محكم كرديم. اين را من در اين مرد مى بينم. براى خدا قيام كرده و خداى متعال يك قلب قوى به اين مرد داده كه اصلا تزلزل، ترس، بيم در اين دل راه ندارد. اطباى فرانسه اخيرا قلب اين پيرمرد 78 ساله را- كه پانزده سال است حداقل دچار جنگ اعصاب است و جوانى آنچنان برومند را در يك سال و نيم پيش از دست داده- معاينه كردند گفتند قلب جوان بيست ساله است. 💠 امَنَ بِرَبِّهِ، چرا؟ در راه خدا قدم برداشته و حال كه در راه خدا قدم برداشته آنچه كه قرآن وعده داده، در پسِ تجربه دريافته است. قرآن وعده داده كه براى خدا قيام كنيد، براى خدا عمل كنيد، براى خدا بجنبيد، آنوقت عنايات خدا را احساس مى كنيد. در خانه ات بنشينى، خدا را نمى بينى، عنايت خدا را نمى بينى. ساكت باشى خدا را نمى بينى، عنايات خدا را نمى بينى. ساكن باشى خدا را نمى بينى، عنايت خدا را نمى بينى. حركت كن، براى خدا هم حركت كن، آنوقت است كه خدا را مى بينى و عنايات خدا را لمس مى كنى. آدمى كه به اميد خدا و براى خدا حركت كرده و عنايات خدا را دائما به چشم دل مى بيند آيا او از تهديد كارتر مى ترسد؟ و لو اين كه شوروى را هم ضميمه خودش كند كه ما با شوروى روى اين دولت توافق كرديم. 💠امَنَ بِرَبِّهِ. به پروردگار خودش ايمان دارد. به يكى از مقامات كه زمانى با من صحبت مى كرد گفتم آيا هيچ كس باور مى كند كه اين مردى كه روزها مى نشيند اين اعلاميه هاى آتشين را مى دهد سحرها اقلا يك ساعت با خداى خودش راز و نياز مى كند و اشكهاست كه دائما جارى است؟! هيچ كس باور نمى كند. درست نمونه على است. فرزند على است و على وار و «بچه» على وار عمل مى كند: 🔅هُوَ البَكّاءُ فِى الْمِحْرابِ لَيْلًا 🔅هُوَ الضَّحّاك اذَا اشْتَدَّ الضَّرابُ 💠شاعر درباره على گفته است: در ميدان جنگ به روى دشمن لبخند مى زند، در محراب عبادت در حالى كه به خداى خودش توجه دارد اشك مى ريزد؛ و ما نمونه اش را در اين مرد داريم مى بينيم. كسى باور نمى كند كه اين فردى كه در روزها اينچنين اعلاميه هاى آتشين مى دهد شبها با خداى خودش چه عوالمى دارد! چه راز و نيازى دارد! چه اشكها مى ريزد! يك چنين اراده اى با تهديد جناب كارتر هيچ وقت متزلزل نمى شود. خداوند متعال به همه ما توفيق عنايت بفرمايد كه پاسدار واقعى يعنى پاسدار منطقى [اسلام باشيم.] 📚مجموعه آثار شهيد مطهري (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 135 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 💢 ۱. شخصی نزد کنیز إمرء القیس آمد و پرسید؛ مولای تو کجاست؟ کنیز گفت؛ ذهب الی الفیفاء لیفیء الفیء فاذا فاء الفیء یفیء. ✍ترجمه؛ مولایم به صحرا رفته تا قافله را برگرداند، پس هر گاه سایه خورشید برگردد مولای من هم بر می گردد. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 💢 ✍درباره وجه تسمیه این روز گفته‌اند كه یكی از اجداد پیامبر اكرم(ص)، كعب بن لُؤَی، یا به قولی دیگر قُصَی بن كِلاب، مردم را در این روز گرد می‌آورد و برای آنان موعظه می‌كرد. ✍ از این رو، برخی تغییر نام این روز را از یوم العروبة به جمعه، به كعب نسبت داده‌اند.برخی دیگر این نامگذاری را به انصار مدینه منسوب دانسته‌اند، زیرا بر پایه برخی احادیث، اسعدبن زُراره پیش از هجرت پیامبر اكرم(ص) به مدینه، مردم را در این روز گرد آورد و با آنان نماز گزارد و از آن پس نام جمعه برای این روز برگزیده شد. ✍در احادیث وجوه دیگری هم برای نامگذاری این روز ذكر شده است، از جمله گردآوردن گلِ آدم در این روز، به پایان رسیدن آفرینش آسمان‌ها و زمین در این روز، گردآمدن مردم در این روز برای نماز، جمع شدن تمام مخلوقات در این روز و گرفتن میثاق از آنها بر ربوبیت  خداوند  و نبوت پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله وسلم) و ولایت حضرت علی(علیه السلام). 📕منابع؛ کافی كلینی، ج۳، ص۴۱۵ مجمع البیان طبرسی، ذیل اعراف: ۵۴ بحار الانوار مجلسی، ج۸۶، ص۲۷۷ـ ۲۷۸ لسان العرب ابن منظور،ذیل جمع الاصابة فی تمییز الصحابة ابن حجر عسقلانی، ج۲، ص۲۸۱ـ ۲۸۲ تاج العروس مرتضی زبیدی، ذیل واژه جمع المصنف صنعانی، ج۳، ص۱۵۹ـ ۱۶۰_۲۵۶ مفردات راغب اصفهانی، ص۳۶ـ ۳۷ مسند ابن حنبل، ج۲، ص۳۱۱ صحیح ابن خزیمه، ج۳، ص۱۱۸ المحلی ابن حزم، ج۵، ص۴۵ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
16.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ | داداش حمید 🔹 روایت درست و مستند از نحوه شهادت شهید مدافع امنیت حمید پورنوروز در لاهیجان 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 💢 1⃣ در لغت و اصطلاح ✏️در؛ به معنای جزء جزء کردن چیزی و اجزاء چیزی را از هم جدا کردن است ✏️در ؛به جدا کردن کلمات یک جمله و تعیینِ نوع،ریشه و دیگر خصوصیات ساختاری هر کلمه گفته میشود.به عبارت دیگر ؛تجزیه در اصطلاح ،بیان کردنِ ویژگی های صرفی کلمات عربی میباشد. 2⃣ در لغت و اصطلاح ✏️در ؛ به معنای به هم پیوسته کردن و در آمیختن چیزی با چیز دیگر است ✏️در ؛تعیینِ نقش کلمات در جمله و تبیین نوع و کیفیت اعراب و بناء هر کلمه و جمله. به عبارت دیگر بیانگر ویژگی های نحوی کلمه ها و جمله های عربی میباشد 3⃣نقش لغت و نقش صرف در تجزیه ✏️علم لغت؛ کلمه را از جهت حروف اصلی ،مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد و معنای حروف اصلی آن را بیان میکند ✏️علم صرف؛کلمه را از جهت ساختار آن،مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد و معنای ساختاری آن را بیان میکند. 4⃣فرق تجزیه و ترکیب ✏️تجزیه؛ شناختن دقیقِ یک کلمه با توجه به علم صرف و بیان ویژگی های صرفی کلمات عرب است. ✏️ترکیب؛ شناختن موقعیت یک کلمه در جمله و نیز شناختن وضعیتِ یک جمله است. 📓منابع؛ تجزیه ترکیب متوسطه ج۱ ص۵ و ص۱۱/قواعد و نکات کاربردی علم صرف در تجزیه و ترکیب ص۹/راهنمای تجزیه و ترکیب زبان عربی ص ۱۱ 🔴 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 💢 🔹سه قسم داریم: 1) شاذی که مخالف قیاس است، مانند: استحوذ در آیه ۱۹ سوره مجادله که طبق قانون باید واو قلب به الف می‌شد ولی نشده است. 2) شاذی که مخالف استعمال است، مانند: کها؛ کاف که حرف جر است در استعمال باید وارد بر اسم ظاهر شود نه وارد بر ضمیری مثل هاء. 3) شاذی که مخالف قیاس و استعمال است و در اصل غلط و اشتباه می‌باشد، مانند: اجلل که فک ادغام شده و دو لام در هم ادغام نشده است. 🔹 نوع اول و دوم مقبول است و در کلام فصیح می‌آید ولی نوع سوم باطل و مردود است و در کلام فصیح نمی‌آید. 📚 تدریج الادانی، چاپ بیروت، ص ۶۰، چاپ قدیم، ص ۲۰. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
اپلیکیشن حکیم‌یار.apk
8.42M
💢 از راه رسید!!! برنامه‌ای کم‌نظیر و جامع، از دل متون اصیل طبی و بر اساس نظر مجموع حکما. ✅ رابط کاربری روان ✅ بیش از 250 نسخه مجرب ✅ ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی ✅ دسترسی به محتوای دوره‌ها ✅ مزاج‌شناسی ۵‌بعدی رایگان ✅ فروشگاه محصولات ✅ مشاوره طبی ✅ اتاق گفتگو و مشاوره ✅ تقویم نجومی 👈 و کلی امکانات و محتوای روزانه دیگر... 📥حتما نصب کنید و لذت ببرید 😋🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 💢 ✍فعلی که متعدّي باشد فاعل ازاو بر وزن «فاعل»می اید نحو:ضرب يضرب ضارب و قتل يقتل قاتل‏ و شرب يشرب شارب ✏️وگاهی فاعلش بر وزن«فعيل»می اید گویا أراده کرده اند از آن فعل متعدی، صفة لازمة را به خاطرمعناى تكثير که در آن وجود دارد تشبیها به "ظريف" مثل: هو ضريبُ قداحٍ و صريمٌ للصارم ✏️ وبروزن «فعول»هم می اید مثل:هو ضروبُ رؤوسِ الأعاجم ✏️و أما فعل لازم بروزن «فعَل» اسم فاعل آن بروزن فاعِل می اید نحو: قعد قاعد و ثبت ثابت و سكت ساکت ✏️و فعل لازم بروزن «فعِل» فاعلش بروزن «فَعِل» می اید نحو: وَجِعَ فهو وَجِع و حَبِطَ فهو حَبِط و سَنِقَ‏ فهو سَنِق و مرِض، و قنِع، و بطِن، و تبِن‏ ، فهو «فعِل» ✏️وگاهی بر وزن «فاعل»می اید و لكن کم است نحو: زهد، فهو زاهد، و قنع، فهو قانع. ✏️وگاهی أيضا على «فعيل» که مشابه «فَعِل»است نحو: مريض، و بطين‏ ✏️ وگاهی بروزن «أفعَل» نحو: وجل فهو أوجل، و وجر فهو أوجر، و شعث فهو شعِث و أشعث، و حدب فهو أحدب، و جرب فهو أجرب. ✏️و بر وزن «فَعلان» نحو: هيمان، و عطشان، و شبعان، و ريّان. ✍✍این افعال را مثل أضدادشان ساخته اند چون همه شان درقلب یا دربدن واقع می شود حسن و قبيح‏ یا فرح وحزن. ✏️وفعل بروزن «فعُل» اسم فاعلش بروزن «فعيل»می اید نحو: كرُم فهو كريم، و جمُل فهو جميل، و وسُم فهو وسيم، و قبُح فهو قبيح‏ ✏️وگاهی بر وزن«فَعَل»م نحو: حَسَن بَطَل و رجلٌ قَدَم و امرأةٌ قدَمَة ✏️و«فَعل» ساكن العين مثل:رجلٌ ضَخمٌ، و فَخمٌ، و جَعدٌ، و مكانٌ سَهلٌ. ✏️وگاهی بروزن «أفعَل»می اید شنُع‏ الشى‏ء فهو أشنع. ✏️وگاهی بروزن «فاعل» می اید نحو: طهُر فهو طاهر، و مكُث فهو ماكث ✏️وگاهی بروزن «فُعال» قالوا: شُجاع، و سُراع‏ ، و فُعال‏ برادر«فعيل» است ✏️وگاهی بروزن «فَعال» نحو: جَبان وگاهی بروزن«فَعول» نحو: وَقور 📔كتاب الأفعال ؛ ج‏1 ؛ ص55 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249