eitaa logo
جَنَّةُ المُعرِبين 🦋
1.5هزار دنبال‌کننده
105 عکس
102 ویدیو
149 فایل
🖌️کانالی برای اهل ادب🌺 🩸 انتشار دهید🩸
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 💢 💢 🔴 اصطلاح چهارم: و فیه ✍در لغت: مجرد اسم مفعول از جَرَّده و به معنای برهنه و عريان شده (از چيزی) می‌باشد. ✏️و مزيد در لغت به معنای زياد شده است ولی چون مقصود از آن در اصطلاح، مشتمل بر حرف زائد می‌باشد لذا اصلش مزيد فيه بود كه گاهی اوقات به اين شكل و غالباً به شكل مزيد با حذف جار و مجرور استعمال می‌شود. ✏️البته احتمال دارد كه مزيد از زاد دو مفعولی اخذ شده باشد. (ابن مالك در شرح كافيه خود ج ۱، ص ۲۸۵می‌گويد: إذَا تعدّيا [زاد و نقص] تعدّيا الي مفعولين كقوله تعالی: "فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً") كه در اين صورت حذفی در كار نخواهد بود ولی مشهور همان اول است. (تفتازانی در شرح تصريف زنجانی "جامع المقدمات، ج ۱، ص ۳۴۱" گويد: اعلم أنّ ‌زيادة جاءت متعدية وغيرها يقال زاد الشیءُ وزاد غيرَه و ما وقع فی الاصطلاح غير متعد لأنّهم يقولون للحرف. الزائد دون المزيد فالمزيد عندهم إن كان مع «فی» فهو اسم المفعول و الا فيحتمل أن يكون اسم المفعول علی تقدير حذف حرف الجر ای المزيد فيه ويحتمل أن يكون اسم مكان علی معنی موضع الزيادة) 🔴 در اصطلاح: تعريفات مختلفی از مجرد و مزید ارائه شده است: ✏️مثل: المجرد ما يكون باقيا علی حروفه الاصلية والمزيد ما لا يكون بل توجد فيه زيادة علی الاصول (جامع المقدمات "شرح تصریف"، ج۱، ص ۱۸۱، و تدريج الادانی، ص۱۴) ✏️و مثل: المجرد كلمة فيها حروف اصلية فقط اي لا يكون فيها حرف زائد مثل ضرب و يقابله المزيد (كشاف اصطلاحات الفنون، ج ۲، ص ۱۴۷۲) ✏️و مثل: المجرد ما حروفه الاصلية ثلاثة والمراد بذلك تجرده عن مزيدات الابواب والمزيد فيه ما يكون مع حروفه الاصلية شیء من تلك المزيدات (علوم العربية، قسم صرف عربی، ص ۸). ✏️شكی نيست با توجه به مثل این تعريفات ضَرَبَ (از افعال) و ضَرْبْ (از اسماء) مجرد، و مثل أكرم (از افعال) و اِكرام (از اسماء)، مزيد می‌باشند؛ لكن بحث در اين است كه امثال ضارب (از اسماء) و (يضرب) از افعال كه غير از حروف اصلی حرف زائد از غير ابواب معروف مزيد دارند مجردند يا مزيد؟ ✍مجموع اقوال در اين زمينه ۳ قول است: ✏️۱. مثل ضارب و مثل يضرب هر دو مزيدند. (خطيب، حاشيه بر شرح تصريف تفتازانی، مطبوع در كتاب سعديه محشی، ص ۲۰.) ✏️۲. هر دو مجردند. (همان و حاشیه مدرس افغانی بر صرف مير "جامع المقدمات"، ج ۱ ص۶۳) ✏️۳. اولی مزيد و دومی مجرد است (شرح رضی بر شافیه، ج ۱، ص ۲۵ و ۴۷ و ۶۷ و علوم العربیه قسم صرف عربی، ص ۸ و ۱۶۹.) ✏️برای هر كدام از اين اقوال توجيه و دليلی می‌توان ارائه داد گرچه خالی از اشكال نيست. ✍✍به نظر می‌رسد حق اين است كه ملاك در مجرد و مزيد بودن اسم جامد مجرد اشتمال بر حرف زائد و عدم آن است: 👈لذا مثل حجر و قِمَطْر و سفرجل مجرد و مثل كتاب و غضروف و خندريس مزيدند. 👈و همچنين در فعل و اسم مشتق از اين رو مثل ضارب و يضرب و مكرم و يكرم همه مزيدند. ✏️لكن بحثی كه مطرح می‌باشد اين است كه چون مثل ضارب و يضرب مأخوذ از ضرب و مثل مكرم و يكرم مأخوذ از أكرم هستند؛ لذا اوّلی را اسم فاعل يا فعل ثلاثی مجرد و دومی را اسم فاعل يا فعل ثلاثی مزيد می‌نامند، نه به اين معنا كه خود ضارب و يضرب لفظ مجردند، بلكه به اين معنی كه فعلشان كه اصل آن دو است مجرد است؛ لذا ثلاثی مجرد در عبارت مذكور: ✍ يا مضاف اليه بوده به معنای اسم یا فعلی که برای ثلاثی مجرد است و از آن گرفته شده است. ✍ یا مقصود این است که ماضی آن مجرد است از باب صفت به حال متعلق موصوف. ✍و به همين جهت است كه با اينكه مشهور اهل صرف مثل يضرب را در بخش ابواب ثلاثي مجرد و از آن دسته ذكر می‌كنند ولی تعاريفشان از مجرد و مزيد می‌فهماند که مزید است. 📔(راجع : موسوعة النحو و الصرف و الاعراب، ص ۴۹۱، شذا العرف، ص ۱۸، کتاب الافعال لابن قوطية، همان، ص ۱۲ و جامع الدروس، ج۱، ص ۴۲.) 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 💢 اصطلاح پنجم: 🔴 در لغت: مصدر «صاغ الشيءَ يصوغه» می‌باشد، مثل صَوغ و صياغة و معنای آن «در قالب ريختن و ريخته‌گری» است. 📔لسان العرب، ج ۸، ص ۴۴۲. 👈 در تاج العروس گويد: صيغة الأمر كذا و كذا يعني هيئتِ آن كه بر آن هيئت بنا شده است. 📔 تاج العروس ج ۲۲، ص ۵۳۶. 👈 و در اساس البلاغه گويد: و من المجاز فلانٌ حسن الصيغة وهی الخلقة. 📔ص ۲۶۲. (یعنی فلان کس صیغه‌اش یعنی خلقتش نیکو است.) ✏️پس صيغه مصدر است ولی فی نفسه احتمال می‌رود كه بناء نوع [= مصدر هيئت] نيز باشد مثل جِلْسة، يعنی نوعی از ريخته‌گری و ظاهراً در استعمال اخير كه از اساس نقل شد اسم باشد برای هيكل و قواره كه در اين صورت به نظر می‌رسد مصدر به معنای اسم مفعول است همانطور كه برخي اهل لغت صيغه را به معناي مصوغ ذكر كرده‌اند. 📔المعجم الوسيط، ج ۱، ص ۵۳۱. 🔴 در اصطلاح: دست‌کم بر دو معنا اطلاق می‌شود: ۱. هيئت يعنی حركات و سكنات و ترتيب آنها و ترتيب حروف اصلی و زائد در كلمه. 📔 علوم العربیه ص ۵، و دستور العلماء، ج ۲، ص ۱۸۵ و تهانوي، و کشاف اصطلاحات العلوم و الفنون ج ۲، ص ۱۱۰۶ و ۱۱۰۷ و موسوعة النحو و الصرف و الاعراب، ص ۴۲۲. ۲. مجموعِ ماده كه همان «ذات حروف» است و هيئت. 📔شرح الشافیه للرضی ج ۱، ص ۲ و تدریج الادانی ص ۸ و الاعجاز الصرفی فی القرآن الكريم، ص ۲۵. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
46.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢🎙️علامه مصباح رحمه الله تعالی ⁉️سوالات زیر را می توانید پاسخ دهید⁉️ 💢آيا نوابغ و قهرمانان، جامعه و تاريخ را مى‌سازند يا برعكس؟ 💢آیا اعتماد به نفس همان‌گونه که برخی روانشناسان می‌گویند مطلوب است؟ 💢آیا برای اثبات ولایت فقیه دلیل عقلی وجود دارد؟ 💢آیا دین منحصر در رابطه فرد با خداست؟ ❇️وظیفه پاسخ گویی به این سوالات بر عهده طلاب علوم دینی است❇️ ❗️اما پاسخ این سوالات و صد ها سوال و شبهه دیگر که در ذهن جوانان است را از کجا پیدا کنیم❗️ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 🤔اُدُّوجِنَّ چه صیغه ای هست؟ 🌹فعل ماضی مجهول جمع مونث از باب تفاعل. تداجن بود و بنابر قاعده تاء قلب به دال شد(دَداجَنَ) و برای ادغام همزه وصل اول آن آورده شد(إدّاجن) و وقتی مجهول بکنیم همزه و فاعل الفعل مضموم میشود(و چون الف با ضمه سازگاری ندارد قلب به واو میشود) وماقبل آخر مکسور میشود اُدُّوجِنَ و صيغه٦آن كه نون اصلي با نون ضميرمتصل رفعي ادغام ميشود ودر نتيجه ميشود(اُدُّوجِنَّ). 📕 منبع ؛کتاب جامع المقدمات کتاب صیغ المشکله ج ۲ ص ۱۷۲ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 🔴لغت در کلام دو استعمال دارد: ✍۱.متعدی به دو مفعول به بنفسه؛مثل: مثال👈سألته الدراهمَ ✏️در این صورت مقصود طلب است. ✏️ترجمه ؛از او درهم هارا طلب کردم. ✍۲.متعدی به مفعول دوم بوسیله حرف مجاوزه است؛مثل: مثال👈سألته عن الدراهم ✏️در این صورت مقصود بررسی احوال(کیفیت آن مکان آن و...) شیء است. ✏️از او در مورد درهم ها سوال کردم (چه کیفی است یا چه مکانی است و...). ❇️در کتاب شریف شفاء الصدور فی شرح زیارة العاشور ذیل این بحث،مطالب مهمی در رابطه با خطای صاحب قاموس پیرامون لغت سؤال و منشأ آن و توضیح مختصری از چگونگی بحث کردن لغویون در بیان معانی لغات دارند،که خالی از لطف نیست. 📙شفاء الصدور ص ۲۷۵ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 ✅ چهار تا "آمن" در امام خمینی دیدم 🔴شهید آیت الله مطهری 👈دوستانى كه در دوره قم بودند مى دانند كه من لااقل 12 سال در خدمت ايشان تحصيل كرده ام؛ باز در سفرى كه به پاريس رفتم چيزهايى از روحيه اين مرد كشف كردم كه نه تنها بر ايمان من بلكه بر حيرت من افزود. وقتى كه برگشتم رفقا پرسيدند چه ديدى؟ 💠گفتم چهارتا «آمَنَ» ديدم: «آمَنَ بِهَدَفِهِ» به هدفش ايمان دارد. دنيا جمع بشوند نمى توانند او را از هدفش منحرف كنند. «آمَنَ بِسَبيلِهِ» به راهى كه براى هدف خودش انتخاب كرده ايمان دارد، امكان ندارد او را از اين راه منصرف كرد؛ شبيه همان ايمانى كه پيغمبر به هدفش و به راه خودش داشت. و «آمَنَ بِقَوْلِهِ». من ديدم در همه رفقا و دوستانى كه من سراغ دارم احدى به اندازه ايشان به روحيه مردم ايران ايمان ندارد. افرادى به ايشان مى گويند كمى آرامتر، مردم سرد مى شوند، مردم از پا درمى آيند. مى گويد مردم اين طور نيستند كه شما مى گوييد، من مردم را از شما بهتر مىشناسم. 💠از همه بالاتر: «آمَنَ بِرَبِّهِ». در جلسه خصوصى ايشان به من گفت: «فلانى اين ما نيستيم [كه اين نهضت را ايجاد كرده ايم،] من دست خدا را حس مى كنم.» آدمى كه دست خدا و عنايت خدا را حس مى كند و در راه خدا قدم برداشته، مصداق آن اصل قرآنى است: انْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ. تو اول يك قدم به طرف خدا بردار، خدا به تو عنايت مى كند. آيه ديگر: انَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدًى. وَ رَبَطْنا عَلى قُلوبِهِمْ اذْ قاموا. راجع به اصحاب كهف مى گويد جوانمردانى بودند، به پروردگارشان ايمان آوردند، اعتماد و تكيه كردند، خدا هم بر بينش آنها افزود. آنها براى خدا قيام كردند، ما هم دل آنها را محكم كرديم. اين را من در اين مرد مى بينم. براى خدا قيام كرده و خداى متعال يك قلب قوى به اين مرد داده كه اصلا تزلزل، ترس، بيم در اين دل راه ندارد. اطباى فرانسه اخيرا قلب اين پيرمرد 78 ساله را- كه پانزده سال است حداقل دچار جنگ اعصاب است و جوانى آنچنان برومند را در يك سال و نيم پيش از دست داده- معاينه كردند گفتند قلب جوان بيست ساله است. 💠 امَنَ بِرَبِّهِ، چرا؟ در راه خدا قدم برداشته و حال كه در راه خدا قدم برداشته آنچه كه قرآن وعده داده، در پسِ تجربه دريافته است. قرآن وعده داده كه براى خدا قيام كنيد، براى خدا عمل كنيد، براى خدا بجنبيد، آنوقت عنايات خدا را احساس مى كنيد. در خانه ات بنشينى، خدا را نمى بينى، عنايت خدا را نمى بينى. ساكت باشى خدا را نمى بينى، عنايات خدا را نمى بينى. ساكن باشى خدا را نمى بينى، عنايت خدا را نمى بينى. حركت كن، براى خدا هم حركت كن، آنوقت است كه خدا را مى بينى و عنايات خدا را لمس مى كنى. آدمى كه به اميد خدا و براى خدا حركت كرده و عنايات خدا را دائما به چشم دل مى بيند آيا او از تهديد كارتر مى ترسد؟ و لو اين كه شوروى را هم ضميمه خودش كند كه ما با شوروى روى اين دولت توافق كرديم. 💠امَنَ بِرَبِّهِ. به پروردگار خودش ايمان دارد. به يكى از مقامات كه زمانى با من صحبت مى كرد گفتم آيا هيچ كس باور مى كند كه اين مردى كه روزها مى نشيند اين اعلاميه هاى آتشين را مى دهد سحرها اقلا يك ساعت با خداى خودش راز و نياز مى كند و اشكهاست كه دائما جارى است؟! هيچ كس باور نمى كند. درست نمونه على است. فرزند على است و على وار و «بچه» على وار عمل مى كند: 🔅هُوَ البَكّاءُ فِى الْمِحْرابِ لَيْلًا 🔅هُوَ الضَّحّاك اذَا اشْتَدَّ الضَّرابُ 💠شاعر درباره على گفته است: در ميدان جنگ به روى دشمن لبخند مى زند، در محراب عبادت در حالى كه به خداى خودش توجه دارد اشك مى ريزد؛ و ما نمونه اش را در اين مرد داريم مى بينيم. كسى باور نمى كند كه اين فردى كه در روزها اينچنين اعلاميه هاى آتشين مى دهد شبها با خداى خودش چه عوالمى دارد! چه راز و نيازى دارد! چه اشكها مى ريزد! يك چنين اراده اى با تهديد جناب كارتر هيچ وقت متزلزل نمى شود. خداوند متعال به همه ما توفيق عنايت بفرمايد كه پاسدار واقعى يعنى پاسدار منطقى [اسلام باشيم.] 📚مجموعه آثار شهيد مطهري (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 135 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 💢 ۱. شخصی نزد کنیز إمرء القیس آمد و پرسید؛ مولای تو کجاست؟ کنیز گفت؛ ذهب الی الفیفاء لیفیء الفیء فاذا فاء الفیء یفیء. ✍ترجمه؛ مولایم به صحرا رفته تا قافله را برگرداند، پس هر گاه سایه خورشید برگردد مولای من هم بر می گردد. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 💢 ✍درباره وجه تسمیه این روز گفته‌اند كه یكی از اجداد پیامبر اكرم(ص)، كعب بن لُؤَی، یا به قولی دیگر قُصَی بن كِلاب، مردم را در این روز گرد می‌آورد و برای آنان موعظه می‌كرد. ✍ از این رو، برخی تغییر نام این روز را از یوم العروبة به جمعه، به كعب نسبت داده‌اند.برخی دیگر این نامگذاری را به انصار مدینه منسوب دانسته‌اند، زیرا بر پایه برخی احادیث، اسعدبن زُراره پیش از هجرت پیامبر اكرم(ص) به مدینه، مردم را در این روز گرد آورد و با آنان نماز گزارد و از آن پس نام جمعه برای این روز برگزیده شد. ✍در احادیث وجوه دیگری هم برای نامگذاری این روز ذكر شده است، از جمله گردآوردن گلِ آدم در این روز، به پایان رسیدن آفرینش آسمان‌ها و زمین در این روز، گردآمدن مردم در این روز برای نماز، جمع شدن تمام مخلوقات در این روز و گرفتن میثاق از آنها بر ربوبیت  خداوند  و نبوت پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله وسلم) و ولایت حضرت علی(علیه السلام). 📕منابع؛ کافی كلینی، ج۳، ص۴۱۵ مجمع البیان طبرسی، ذیل اعراف: ۵۴ بحار الانوار مجلسی، ج۸۶، ص۲۷۷ـ ۲۷۸ لسان العرب ابن منظور،ذیل جمع الاصابة فی تمییز الصحابة ابن حجر عسقلانی، ج۲، ص۲۸۱ـ ۲۸۲ تاج العروس مرتضی زبیدی، ذیل واژه جمع المصنف صنعانی، ج۳، ص۱۵۹ـ ۱۶۰_۲۵۶ مفردات راغب اصفهانی، ص۳۶ـ ۳۷ مسند ابن حنبل، ج۲، ص۳۱۱ صحیح ابن خزیمه، ج۳، ص۱۱۸ المحلی ابن حزم، ج۵، ص۴۵ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
16.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ | داداش حمید 🔹 روایت درست و مستند از نحوه شهادت شهید مدافع امنیت حمید پورنوروز در لاهیجان 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 💢 1⃣ در لغت و اصطلاح ✏️در؛ به معنای جزء جزء کردن چیزی و اجزاء چیزی را از هم جدا کردن است ✏️در ؛به جدا کردن کلمات یک جمله و تعیینِ نوع،ریشه و دیگر خصوصیات ساختاری هر کلمه گفته میشود.به عبارت دیگر ؛تجزیه در اصطلاح ،بیان کردنِ ویژگی های صرفی کلمات عربی میباشد. 2⃣ در لغت و اصطلاح ✏️در ؛ به معنای به هم پیوسته کردن و در آمیختن چیزی با چیز دیگر است ✏️در ؛تعیینِ نقش کلمات در جمله و تبیین نوع و کیفیت اعراب و بناء هر کلمه و جمله. به عبارت دیگر بیانگر ویژگی های نحوی کلمه ها و جمله های عربی میباشد 3⃣نقش لغت و نقش صرف در تجزیه ✏️علم لغت؛ کلمه را از جهت حروف اصلی ،مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد و معنای حروف اصلی آن را بیان میکند ✏️علم صرف؛کلمه را از جهت ساختار آن،مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد و معنای ساختاری آن را بیان میکند. 4⃣فرق تجزیه و ترکیب ✏️تجزیه؛ شناختن دقیقِ یک کلمه با توجه به علم صرف و بیان ویژگی های صرفی کلمات عرب است. ✏️ترکیب؛ شناختن موقعیت یک کلمه در جمله و نیز شناختن وضعیتِ یک جمله است. 📓منابع؛ تجزیه ترکیب متوسطه ج۱ ص۵ و ص۱۱/قواعد و نکات کاربردی علم صرف در تجزیه و ترکیب ص۹/راهنمای تجزیه و ترکیب زبان عربی ص ۱۱ 🔴 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 💢 🔹سه قسم داریم: 1) شاذی که مخالف قیاس است، مانند: استحوذ در آیه ۱۹ سوره مجادله که طبق قانون باید واو قلب به الف می‌شد ولی نشده است. 2) شاذی که مخالف استعمال است، مانند: کها؛ کاف که حرف جر است در استعمال باید وارد بر اسم ظاهر شود نه وارد بر ضمیری مثل هاء. 3) شاذی که مخالف قیاس و استعمال است و در اصل غلط و اشتباه می‌باشد، مانند: اجلل که فک ادغام شده و دو لام در هم ادغام نشده است. 🔹 نوع اول و دوم مقبول است و در کلام فصیح می‌آید ولی نوع سوم باطل و مردود است و در کلام فصیح نمی‌آید. 📚 تدریج الادانی، چاپ بیروت، ص ۶۰، چاپ قدیم، ص ۲۰. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249