«امتحان»
✍ #سیده_الهام_موسوی
این روزها درگیر امتحانات مدرسه... هستیم.
جو خانه را باید متناسب با حال و هوای فردی که امتحان دارد، تغییر دهیم: تغذیهای مناسب، سکوت بیشتر و فراهم کردن شرایطی که او بتواند وقت بیشتری به مطالعه اختصاص دهد. همه اینها در کنار هم، کمک میکند نتیجه خوبی بگیرد.
امروز در فکر همین دغدغه چند روز اخیر بودم که پوزخندی زدم. پیش خودم گفتم:
«کاش به امتحانات الهی هم همین اندازه توجه و اهمیت میدادیم.»
اگر همان التزام و اضطرابی که برای امتحانات دنیوی داریم، نسبت به آزمونهای الهی نشان میدادیم، با کمترین سختیهای زندگی، صدایمان بر حکمت خدا بلند نمیشد. امتحان نباید بلا باشد. امتحان همین است که صبح از خواب برخیزی، نیت کنی تمام کارت برای خدا باشد.
اینجا هم ایمانت را به خدا تقویت کردهای و هم به این باور رسیدهای که هر سختی، تلاش و اذیتی که در این دنیا تحمل میکنی، نشاندهنده این است که دنیا محل آرامش و قرار نیست؛ بلکه تنها یک ایستگاه و گذرگاه است.
چرا که خداوند میفرماید:
"وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ ٱلْخَوْفِ وَٱلْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ ٱلْأَمْوَٰلِ وَٱلْأَنفُسِ وَٱلثَّمَرَٰتِ ۗ وَبَشِّرِ ٱلصَّـٰبِرِينَ"
(ما شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش اموال و جانها و میوهها آزمایش میکنیم؛ و بشارت ده به استقامتکنندگان)
(سوره بقره، آیه 155)
بیایید باور کنیم هر قدمی که برای خدا برمیداریم، مسیر ابدیت ما را روشنتر میکند.
✍سیده الهام موسوی
#امتحان_الهی
🌊 جریان، تربیت نویسنده جریان ساز 🌊
💠 @jaryaniha
🌱 در جریان باشید.
#ادبیات_کودک
فارسی کتاب های کودکان نباید شکسته و محاوره ایی باشد، به دلایل زیر:
۱- فارسي سالم و مدرسه ایی (کتابی) برای کودکان و بزرگسالان سراسر ایران و کم و بیش همه ی نسل ها قابل درک است؛ حال آن که شکستن، محاوره ایی و عامیانه کردن همین فارسی به معنی دقیق کلمه، به لهجه ی شکسته، کم برد، و کم اثر تهرانی نوشتن است و فقط معدودی از تهرانی ها می توانند آن را بخوانند و بفهمند آن هم به دشواری و با مکرر خوانی.
۲- مغز، دارای یک دستگاه گیرنده و ضبط کننده است. برای گرفتن و ضبط کردن، زمان لازم است. هر «اطلاعی» که در محدوده ی گیرنده ی مغز قرار بگیرد مراحل مختلفی را طی می کند تا روی نوار فرضی گیرنده ی مغز ضبط شود. طی کردن این مراحل به زمان احتیاج دارد.
وقتی ما پیامی را در دایره ی عملکرد گیرنده ی مغز قرار بدهیم، مغز آن را قبول می کند؛ و اگر از پی این عمل پیامی مغایر با پیام نخستین به مغز بفرستیم و بخواهیم که یکی از دو پیام را بپذیرد و دیگری را رد کند و یا روی آن مهر باطل شده بزند (این کاغذ سفید سفید است. این کاغذ کاملاً سیاه است) مغز، ناگزیر دو عمل حداقل انجام می دهد که یکی از این دو عمل کاملاً زائد است، وقت بیشتری را مصرف می کند و زمانی را می سوزاند که ارسال یک پیام صحیح و دقیق در همان مرحله ی اول میتوانست مانع این سوخت بی نتیجه بشود. حال، اگر ما بیاییم و شکل محاوره ایی یا عامیانه ی زبان فارسی رسمی را در نوشتن به کار ببریم، مغز هم این شکل را عیناً قبول می کند و نیرو و مدت زمانی را برای ضبط آن مصرف می کند؛ اما بعد در عمل متوجه می شود که این شکل نوشتن به حال او سودمند نیست. با این مجموعه اشکال (یا پیام های عامیانه و محاوره ایی که در اختیار دارد قادر نیست کتابهای درسی را بخواند کتاب های شعر بزرگان ادب میهن را بخواند زمانهای بزرگ دنیا را بخواند، کتاب های نظم و نثر قدیم را بخواند کتابهای فلسفی و علمی را بخواند و یا چنین مطالبی را بنویسد. پس ناگزیر است که دست به کار شود و بار دیگر زمانی را صرف کند و شکل سالم و کتابی فارسی را یاد بگیرد. شاید به نظر بیاید که این زمان و نیروی سوخت شده قابل اعتنا نیست؛ اما اندازه گیری های نسبتا دقیق و محاسبات ما در موارد متعدد به ما نشان داده است که چه مقدار به راستی عظيم و تأسف آوری از نیروی کودک را بی دلیل می سوزانیم تا او را وادار کنیم که مثلاً، شکل نوشتنی «می شینه» را یاد بگیرد و سپس شکل نوشتنی می نشیند، را یا برعکس و بعد هم تصمیم بگیرد که شکل «می شینه» را، به دلیل کاربرد ناچیز و منحرف کننده ایی که دارد رد کند و بپذیرد که می نشیند صحیح است. اگر کودک از همان ابتدا یک شکل ثابت و مشخص و صحیح نوشتنی را در ذهن جای بدهد، در عمل، قادر خواهد بود تعداد بیشتری از واژه ها و ترکیبات و اصطلاحات را قبول کند و همچنین سوخت بیهوده ی نیرو و زمان او را خسته و کسل و نا امید از فراگیری نخواهد کرد و از پای در نخواهد آورد.
۳-دستگاه مغز کودکان خیلی زود خسته می شود این دستگاه یک ماشین شمارشگر الکترونیک نیست تا بتواند بدون اشتباه و خستگی مدام کار کند و از پا در نیاید. نوشتن به دو صورت محاوره و سالم بچه ها را از سریع خواندن و فهمیدن باز می دارد و یا آن قدر عقب می اندازد و خسته می کند که اصل مسأله یعنی خواندن کتاب را رها می کند.
۴- از آنجا که کودک در زندگی روزمره با شکل صوتی زبان شکسته و محاوره ایی آشنا می شود و آن را از طریق گوش می شناسد و این فارسی گفتاری غیر نوشتاری را روی نوار دیگری در مغز خود ضبط و ربط می کند عملاً زمانی که یک کتاب را به فارسی سالم کتابی می خواند و معانی دقیق واژه ها را درک می کند در صورت لزوم میتواند آن واژه ها را از نظر صوتی بشکند و شکل عامیانه با محاوره ایی آن را حس کند.
.
پس، جمع بندی می کنیم فارسی کتابهای کودکان، به امید آن که این کتاب ها، گذشته از سرگرم کردن به رشد عمومی فرهنگ جامعه نیز کمک کنند، باید که على الاصول و به طور کلی سالم و غیر محاوره ایی و غیر عامیانه نوشته شوند.
منبع:فارسی نویسی برای کودکان
نوشته ی نادر ابراهیمی
✍ مرضیه پوستچیان
🌊 جریان، تربیت نویسنده جریان ساز 🌊
💠 @jaryaniha
این باد نیست که آتش سوزی کالیفرنیا را غیرقابل مهار کرده است، این آه کودکان مظلوم غزه است.
✍انسیه سادات یعقوبی
🌊 جریان، تربیت نویسنده جریان ساز 🌊
💠 @jaryaniha
🌱 در جریان باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«حسبی الله»
یا سکوت کردند، یا در این دریای خون شریک جنایت بودند. اما خداوند آگاه است از آنچه میگذرد و از بنده صالح خود غافل نیست.
او سختی میدهد تا امتحان کند؛ نه فقط مظلومان را، بلکه تمام آنان که شاهد این وقایع هستند. سکوت در برابر ظلم، خود نوعی مشارکت در جنایت است.
آری، غزه یک سال تمام زیر شدیدترین شکنجهها و ستم اسرائیل بوده است. برخی حمایت کردند و برخی با سکوت، این ظلم را همراهی نمودند. اما صدای نالهی مظلوم هرگز بیپاسخ نمیماند.
پسری در میان آتش و خون دستهای کوچکش را به آسمان بلند کرد و گفت: «خدایا، روز سیاه را به آنها نشان بده.»
باید از خشم خداوند ترسید.
«وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ»
(و آنان که ستم کردند، به زودی خواهند دانست به چه سرانجامی دچار میشوند.) (شعراء: 227)
اما خدا هست و میبیند.
خوشا به حال آنان که در میان این همه امتحان، همچنان استوار ایستادهاند و با شکوه خدا را صدا میزنند.
«إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا»
(همانا با سختی آسانی است.) (الشرح: 6)
غزه، درس بزرگی به تمام عالم داد: استقامت، ایمان به خدا و تسلیم در برابر رضای او. میان آتش و خون و گلوله، تنها خدا را خواندند؛ در اوج ناامیدی، به تنها امید خود چنگ زدند و گفتند:
«حسبی الله و نعم الوکیل.»
غزه نشان داد که حتی در تاریکترین لحظات، نور ایمان میتواند راه نجات باشد. صدای این ایمان، پیامی برای تمام عالم است.
✍سیده الهام موسوی
🌊 جریان، تربیت نویسنده جریان ساز 🌊
💠 @jaryaniha
🌱 در جریان باشید.
بسم الله النور
لسآنجلس است که بعد از یک آتشسوزی بزرگ، به شهر سوخته تبدیل شده است. شهری از کشور آمریکا، همانجا که رهبران و سیاستمدارانش، آتشها در منطقه ما به پا کردند،
عراق
افغانستان
غزه
سوریه
لبنان
یمن
اراده میکرد و ارتشاش را در منطقه ما جولان میداد و آتش میانداخت؛
و خداوند آتشی انداخت در لسآنجلس که لقب شهر فرشتگان به آن داده بودند و جامعه آرمانی خود را در آن میدیدند؛ آتشی مهارنشدنی. آنها حسابِ ارتش خداوند را نکرده بودند؛ خورشید و باد و گرما و آه مظلوم...
و مکرو و مکرالله والله خیرالماکرین
حالا کجایند آن خودتحقیرهایی که تا آتش جنگلهای زاگرس را دیدند، ارتش و سپاه و امداد را به باد انتقاد و تمسخر گرفتند و از هلیکوپتر آبپاش حرف زدند؟ کجایند تا ببینند قبله آمالشان در مهارکردن آتش عاجز و درمانده شده و خاکستر بر سر لسآنجلس رویاییشان نشسته است؟
✍الهام فرح بخش
🌊 جریان، تربیت نویسنده جریان ساز 🌊
💠 @jaryaniha
🌱 در جریان باشید.
🌷اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ فِی رَجَبٍ- مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الثَّانِی وَ ابْنِهِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَبِ وَ أَتَقَرَّبُ بِهِمَا إِلَيْكَ خَيْرَ الْقُرْبِ🌷
خدايا! از تو درخواست میكنم به حقّ دو مولود ماه رجب، محمّد بن على دوّم (امام جواد ع) ، و فرزندش على بن محمّد برگزيده (امام هادى ع) و به وسيله آن دو امام به جانب تو تقرّب میجويم
مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص ۱۳۵ (اعمال مشتركه ماه رجب).
🌊 جریان، تربیت نویسنده جریان ساز 🌊
💠 @jaryaniha
🌱 در جریان باشید.
صبح ها راس ساعت ۸ که می شود ناخودآگاه بلند می شوم، روبه حرم می ایستم و منتظر پخش صدا می مانم.صلوات خاصه ای که سالهاست هرروز همین ساعت گوش هایمان را نوازش می دهد. همراه با پخش صدا لبخند می زنم و چشمانم را می بندم.
تصور کن.داخل اتاق نشسته باشی و نوای حضرت کنار دیوار نواخته شود و تو لذتش را ببری.
وقتی به خانه می آیم و از حرم دور می شوم، صلوات خاصه در آرامگاه شهید مدرس، درد دوری را تسکین می دهد.
انگار آقا می خواهند بگویند:«من هستم، نزدیکتر از خودت به خودت»
نمی دانم. ولی از اینکه چندخانه آنطرف از خانه آقای مدرس زندگی می کنم حس وصف ناشدنی دارم.
✍فاطمه لشکری
#سایه_همسایه
#کاشمر
🌊 جریان، تربیت نویسنده جریان ساز 🌊
💠 @jaryaniha
🌱 در جریان باشید.
«اخبات»
✍ #سیده_الهام_موسوی
امروز کتاب اخبات را تمام کردم؛ اما نه در یک شب، نه در چند روز، و نه حتی در یک هفته.
این کتاب را آرام و با تامل خواندم، چون معتقدم هر کلمهاش نیاز به فکر و تأمل دارد. اخبات از آن کتابهایی نیست که بتوانی با عجله بخوانی؛ باید به عمق آن بروی و همراهش فکر کنی.
اما اخبات چیست؟
اخبات یکی از مقامهای انسان است، مثل مقام محسنین. هرچه بیشتر کتاب را خواندم، بیشتر مفهوم این کلمه را درک کردم.
اخبات یعنی شکستن در برابر خدا.
اخبات یعنی با اینکه به بخشش خدا ایمان داری، باز هم حس شرم میکنی، چون هیچ چیز در برابر عظمت او انجام ندادهای.
به قول استاد صفایی حائری:
"اخبات تنها راه وصال به رحمت حق است."
اخبات، آن انکسار باطنی، خشیت درونی، و دلشکستگیای است که تو را به رحمت بیپایان خداوند میرساند.
برای درک اخبات و پیامهای عمیق این کتاب، این جمله برایم تلنگری جدی بود:
"هر جا که با خدا بودی، به قدرت رسیدی؛ و هر جا که از او جدا شدی، ضعف، ترس و شکست در کمین تو بود."
چهار خصوصیت برای انسان مخبت ذکر شده است:
1. وجل: ترسی که از دل برمیخیزد.
2. صبر: حالتی درونی برای پایداری در مسیر حق.
3. صلاة: اقامه نمازی که روح را به خداوند پیوند میدهد.
4. انفاق: بخششی که از قلبی سرشار از ایمان سرچشمه میگیرد.
برای من، این کتاب چیزی فراتر از یک مطالعه بود؛ سفری بود به عمق خویشتن و تلنگری برای درک عمق خشوع و رحمت خداوند.
✍سیده الهام موسوی
#کتاب
#مطالعه
#کتاب_خوانی
#صفایی_حائری
🌊 جریان، تربیت نویسنده جریان ساز 🌊
💠 @jaryaniha
🌱 در جریان باشید.