ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔰تجربه شانزدهم
🔹عنوان تجربه🔹ورودے ڪاربر رایانه
🔶🔸شــرح تجــربه
✍جانور فربه شود از راه نوش
آدمی فربه شود از راه گوش
‹‹مراقب دیده ها و شنیده های خود باشید››
ویا
‹‹وin putهاو out putهای خود را ڪنترل ڪنید››
این مطالب در قالب یڪ طراحی اثرگذار و زیبا،صفحه اول ورودی ڪاربرهای رایانه یک حلقه تربیتی است ڪه مربی خلاق و "آپ تو دیت" گروه با بیان توجیه وتفسیرهای لازم و قول و قرارگرفتن از متربیان ،مبنی بر اینڪه حتما˝ تلاش ڪنند تا به پیام های آموزنده این جملات پایبند باشند آن را طراحی ڪرده است. دبیر پرورشی با انگیزه ای ڪه این تجربه را انجام داده بود،می گفت:این ڪار چون آمیخته با هنر می باشد وپیامی تلگرافی و مختصر و مفید دارد بسیار اثرگذار بوده و نوعی خود ڪنترلی اخلاقی را در اعضای گروه ایجاد ڪرده است.
🔷🔹هدف از اجراے تجـربه
ارتقاء سطح خود ڪنترلی اعضای گروه و زنده ڪردن مفهوم وجدان اخلاقی در افراد با هدف استفاده مطلوب از رایانه های شخصی در منزل
🔶🔸نڪته مرتبط تڪمیلے
بدون شڪ یڪی از دلایل استفاده نامطلوب و گاه مخـرب و غیر اخلاقی از ابزار ارتباطی نوین و دنیای رسانه روز،ضعف آگاهی و شناخت در متربیان است. بسیاری از اعضای گروه نمی دانند ڪه در روایات آمده است" نگاه آلوده تیری است از ناحیه شیطان" و یا اینڪه یڪ تصویر می تواند به اندازه هزار ڪلمه بر ذهن مخاطبان اثر سوء بگذارد و فڪر و ذهن آنان را به خود مشغول ڪند. براین اساس ،در این تجربه ،پیام رسانی اخلاقی به شیوه ای جدید و اثرگذار صورت پذیرفته است ڪه انجام موارد مشابه به آن ،به همه مربیان مسجدی توصیه می شود.
مواردی هم چون بیان انواع گناهان چشم، زبان،گوش،وسایر اعضاء و جوارح ،از طریق پیام های تلگرافی و ڪوتاه و به شیوه ها و شگردهای خلاقانه،ابتڪاری و جدید و در موقعیت های مناسب؛
پیام های پربار و اثر گذاری هم چون:
دیده را فایده آن است ڪه دلبر بیند
ور نبیند چه بود فایده بینایی را
ویا این دوبیتی زیبای "باباطاهر" ڪه می گوید:
ز دست دیده و دل هر دو فریاد
ڪه هرچه دیده بیند دل ڪند یاد
بسازم خنجری نیشش ز فولاد
زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
📚 "ت مثل تجربه" محمد مهدے نجاتے
#تجربه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
محبت افراطی در بین نوجوانان را جدی بگیریم
انتخاب دوست در دوران نوجوانی اهمیت خاصی دارد.
مسائل و دشواریهای ناشی از بلوغ از کمیت و کیفیتی برخوردار است که بسیاری از روانشناسان معتقدند:
خوشبختی یا بدبختی انسان تا اندازه زیادی در این دوران رقم میخورد! پنج نکته درباره نوجوانی و ارتباط آن با محبت افراطی:
۱. نوجوان و محبت
قبل از نوجوانی انسان صرفا مهرطلب است یعنی دوست دارد از طرف بزرگسال مورد مهر واقع بگیرد اما با شروع نوجوانی مهرورز هم میشود یعنی دوست دارد محبت بورزد.
۲. محبت حقیقی، عشق به خالق هستی
نیروی محبت یکی از مهمترین ظرفیتها و نیروهای خدادای انسان است که اگر در مسیر صحیح استفاده شود سنگهای سخت را در هم میشکند و قلههای مرتفع را زیر پا میگذارد. مسیر اصلی این محبت، عشق به خالق هستی و عشق به هر چیزی است که در مسیر محبت به خدا است.
۳. خطر محبت افراطی
گاهی یک نوجوان نسبت به دوستش و یا حتی نسبت به مربیاش چنان محبتی پیدا میکند که به او وابسته شده و کاملا تسلیم او میشود که گاهی قادر به ترک آن نخواهد بود؛ اینگونه وابستگیها به نوجوان آسیب روحی و روانی خواهد زد.
۴. تفاوت محبت افراطی با دوستیهای معمولی
در محبتهای افراطی برخلاف رفاقتهای معمولی هیجانِ مثبتِ دوستیها وجود ندارد بلکه اضطراب و حسادت در آن موج میزند و نوجوان دائما نگران و رنجور است.
۵. محبتهای افراطی و اختلال روانی
الف ـ گاهی محبت افراطی گرچه باعث درگیری ذهنی شخص میشود و دائما در عالم خیال با محبوب خود سیر میکند اما این مسئله مانع تعطیلی امور زندگی شخص نمیشود و یا فقط در زمان محدودی او را از کارهای روزمره بازمیدارد.
ب ـ اما در یک سطح عمیقتر، بهقدری نوجوان درگیر این دوستی میشود که علاوه بر اشتغال ذهنی و زندگی خیالی با محبوب، برای مدت زیادی، از امور روزمره خود میماند که برخی روانشناسان محبت افراطی را در این مرحله یک اختلال روانی میدانند
#ابزار_تربیت
#محبت
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معرفی کتاب:
اصول دین نوجوانان
یکی از دغدغه های مربی های مسجدی نبود یا کمبود محتوای مناسب جهت کلاس های اعتقادی ، احکام و ... است
کتاب های موجود غالبا کتب سنگینی هستند و بر فرض اینکه مربی بتواند با توضیحات خودشون مطالب رو تبیین کند حجم کتاب ها اینقدر زیاد است که در یک دوره زمانی مختصر نمیتواند یک دوره اصول دین رو برای بچه ها بیان کند.
کتاب "اصول دین نوجوانان" کتابی است که با متن روان و به صورت مختصر در ۶۴ صفحه به صورت تصویری تهیه و تنظیم شده تا این محتوا به صورت مناسب به دست مربیان و متربیان عزیز برسد.
نویسنده: علی شعیبی
انتشارات: وثوق
شماره نویسنده: 09381812229
#معرفی_کتاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
یک تربیت خوب
حضرت علامه طباطبایی درباره شرط یک تربیت خوب فرمودند:
«تربیتی دارای اثر صالح است که مربّیِ آن، دارای ایمان به آن چه که به متعلّم می آموزد باشد.
علاوه بر این، عَملش با عِلمش مطابقت کند و اما کسی که اصلاً به گفته های خود ایمان ندارد و یا بر طبق آن عمل نمی کند، امید خیری از تربیتش [نسبت به دیگران] نباید داشت.»
«حکمت زلال»- ص ۱۷۷
#مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ابزار و روش صحيح كار فرهنگي كدامند؟
جواب کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حق است. در مقابل ابزار ضد فرهنگی ابزار فرهنگی لازم است.
در کار فرهنگیِ مطلوب، همواره باید دو امر مهم «ابزارگزینی» و «رو ش شناسی » را دقیقا بر اساس دستورهای دینی و ملاکهای اسلامی انجام داد؛ زیرا دراصل، رسالت تشکیلاتی تشکلهای فرهنگی که همان تعلیم و تربیت انسانهای صالح است، ایجاب می کند که در این راه فقط از ابزار و رو شهای مناسب استفاده کند و نباید و نمی تواند با استفاده از هر ابزار و روشی انسان صالح تربیت کند.
برای انجا م دادن کار فرهنگی لازم است به این مهم توجه کرد که در این راه، هرگز نباید فرصت انتخاب ابزار مناسب برای تربیت افراد را از مسؤولان تشکلها سلب کرد؛ زیرا این به منز له ی نادیده گرفتن روحیه ی نوآوری، ابداع، تنوع طلبی و استقلال فکری آنهاست، همچنین مانع رشد و ترقی آنان به عنوان مهره های کلیدی و اثرگذار در کار فرهنگی و تربیتی برای اداره ی آینده ی جامعه خواهد شد. پس باید ابزارهای مختلفی که منطبق با منش اسلامی است اعم از ابزارهای هنری، ورزشی، علمی و… بکار گرفت تا سلایق مختلف گردهم آیند.
متأسفانه امروزه اکثر مسئولین فرهنگی، در گرداب بی ابزاری و بی روشی گرفتار شده اند؛ به گونه ای که اکثرا همواره دو سؤال اساسی را فرا رویِ خود دارند:
– چه کاری باید بکنیم؟
– چگونه باید این کار را انجام دهیم؟
برای انجام کار فرهنگی باید ایده های مختلف را بکار برد و از مناسبترین ابزارها و بیشترین توان با امکانات موجود بهترین بهره را برد. البته نباید از این نکته هم غافل بود که اگر برای کار فرهنگی، ابزاری در دسترس نبود، باید آن را تولید کنیم.
برخی ابزار پیشنهادی براي انجام كار فرهنگي در تشكّلها عبارتند از:
1) ابزار مناسكي و عبادي؛ اينگونه ابزار در واقع هم وسيله تربيت افراد به شمار ميآيند و هم در مسير دستيابي به كمال مطلوب، به نوعي خود هدف كار فرهنگي محسوب ميشوند. ابزاري از قبيل اعمال و مراسم شبستاني مسجد، نماز جماعت، دارالقرآن، مناجات، دعا، جلسات عزاداري، هيأتهاي مذهبي و امثال آن.
2) ابزار فرهنگي، هنري (تئاتر، سرود، تواشيح، خوشنويسي و …)
3) ابزار تفريحي، ورزشي (اردو، كوهنوري، فوتبال، استخر و…)
4) ابزار عاطفيـ انگيزشي (تنبيه و تشويق، برقراري روابط دوستانه نزديك، صميميت و …)
5) ابزار معرفتي (سخنراني، كتابخواني، جلسات پرسش و پاسخ و … )
6) ابزار پرورشي (ديدار با الگوهاي برتر، بازديد از مزار شهدا و بزرگان ديني و …)
به یاد داشته باشید در کار فرهنگی هدف بیشتر معطوف به نیروی انسانی است نه کار، چه بسا برنامه ای به طور پیش بینی شده به سرانجام نرسد اما هدف اصلی تر که تربیت نیروی انسانی است تامین شود و حتی بالعکس آن شاید مضر هم باشد یعنی تامین اهداف برنامه به قیمت له شدن نیروی انسانی می تواند آسییب های جدی وارد کند.
#کار_فرهنگی
#ابزار_تربیت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
به سراغ باید رفت…
هر چقدر که چشم و گوش مخاطب زیر بمباران زبان شما قرار گیرد و با هر قالبی از یک همایش تا یک نشریه وی را خطاب قرار دهید، باز هم مخاطب دوست دارد که دنبال کسی بگردد که بیش از "زبان"، "گوش" باشد. دنبال کسی می گردد که حرفهایش را بشنود و در مورد خواسته هایش با وی بحث نماید.
سنگینی عمده ای که یک #مسئول_فرهنگی باید روی دوش خود احساس نماید، همینجاست. باید گوش شد و شنید تا مخاطب را به حرف آورد و تخلیه کرد. کسی که تخلیه شده باشد مانند فرد گرسنه ای است که غذا می خواهد. حال اگر توی دغدغه مند فرهنگی حرفت را به این فرد گرسنه و تشنه ی حرف جدید تر و بهتر ارائه دهی، قطعا بهتر و بیشتر می پذیرد.
اما برای این به سراغ رفتن یک آمادگی لازم است؛ و آن آمادگی برای سخن گفتن و حرف زدن است
اینبار،زبان ما باید انحصارا در زبان تن خلاصه شود و از دهانمان به گوش مخاطب برد. بنابراین مقدمه به سراغ رفتن، آمادگی برای سخنوری و صحبت کردن است.
مسئول فرهنگی ای که خود توان سخن گویی و سخن وری نداشته باشد احتمال زیاد در مواجهه با کف مجموعه کُمیتش لنگ خواهد زد. به همین دلیل مسئول فرهنگی خود و کسانی که در مجموعه به کار فرهنگی مشغول هستند را باید روزانه و حتی ساعت به ساعت تغذیه فرهنگی نماید.
#تغذیه_فرهنگی
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf